Schakeling voor LEDs en FANs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb3lzrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 09:16
Beste mede tweakers,

Ik ben sinds een aantal dagen bezig aan deze deskmod. Op dit moment ben ik bezig met m'n eigen schakelingen maken, maar het is alweer een aantal jaar geleden dat ik dit voor het laatst gedaan heb. Mijn vraag aan jullie is of deze twee schakelingen gaan werken en of er dingen zijn die ik over het hoofd gezien heb:

LEDs
Ik wil deze desk verlichten met Rode LEDs, de LEDs die ik gekocht heb kan je hier vinden, als het goed is hebben deze LEDs 1,6~2.0 volt nodig. Ik heb er 24 in totaal die via de Molex stekker van electriciteit voorzien moeten worden.

Mijn gedachte was als volgt: Als ik 6 LEDs in serie zet, wordt de 12V gedeeld door 6, waardoor ieder LEDje 2 volt krijgt.

Als ik 4 van deze circuits parralel naast elkaar zet kunnen deze allemaal met 1 molex stekker van voeding voorzien worden ( Klik voor vergroting ).

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/85573976/electronica/LED%20(Custom).png

Fans
Ook wil ik de deskmod koelen met 8x 80 MM sharkoon fans, de specificaties van deze Fans zijn als volgt:
Voltage: 5v - 12v
Stroom: 0.1A
Wattage: 1.26W

Volgens deze tutorial heb ik een 250Ohm variable weerstand nodig.

Ik ben ze van plan om allemaal paralel aan te sluiten (ik heb het icoontje van een Lampje gebruikt, maar het is een fan :9 )
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/85573976/electronica/FAN%20(Custom).png

Ik kijk uit naar de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
reb3lzrr schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 15:23:
LEDs
Ik wil deze desk verlichten met Rode LEDs, de LEDs die ik gekocht heb kan je hier vinden, als het goed is hebben deze LEDs 1,6~2.0 volt nodig. Ik heb er 24 in totaal die via de Molex stekker van electriciteit voorzien moeten worden.

Mijn gedachte was als volgt: Als ik 6 LEDs in serie zet, wordt de 12V gedeeld door 6, waardoor ieder LEDje 2 volt krijgt.

Als ik 4 van deze circuits parralel naast elkaar zet kunnen deze allemaal met 1 molex stekker van voeding voorzien worden ( Klik voor vergroting ).

[afbeelding]
Ik mis de voorschakelweerstand per serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Beide zou ik niet zo doen

je leds moet je goed verdelen met elke seriekring een weerstand.

6 leds in serie is te veel in dit geval, je weerstand wil ook nog wat spanning.
Ik zou er max 5 in serie doen. Dan hou je minimaal 2v over voor de weerstand. De waarde hiervan is afhankelijk van de stroom die door de leds gaat, dat moet je even opzoeken van je leds.

Die fans zou ik lekker met pwm regelen of anders een lineaire regeling met transistoren.
Een normale potmeter gaat dat vermogen nooit overleven, en hoog vermogen potmeters zijn belachelijk duur (en ook totaal onnodig).
Voor een pwm schakeling kun je dit nemen:
http://www.circuitsonline...elbouw/motorregeling.html
A en B kun je dan gewoon doorverbinden, het onderste schema is niet nodig.

Voor de FET die er staat (BUZ11) kun je ook een andere fet of transistor gebruiken. alleen even kijken of de specs voldoen (ik weet niet waar je spullen wil gaan bestellen, een goede keuze is afhankelijk van hun assortiment). Als je een transistor gebruikt ipv een fet moet de weerstand wel een andere waarde hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
timberleek schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 15:53:
6 leds in serie is te veel in dit geval, je weerstand wil ook nog wat spanning.
5 mm helder rode 'standaard' LED's hebben geen spanningsval van 2 V hoor. :) 6 kan denk ik prima. En die weerstand 'wil' helemaal geen spanning verder, die pakt gewoon wat over blijft, ook al is dat 0,5 V :P

[ Voor 15% gewijzigd door Osiris op 29-12-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik had de link nog niet eens bekeken. Ik ging meteen uit van hoger vermogen leds door de opgegeven spanning. een standaard rode led gaat inderdaad meer rond de 1,6-1,8v zitten. dan zou 6 ook kunnen (op 12v trouwens). Dan hou je nog 2,4-1,2 v over voor de weerstand.

Daar zie je overigens wel het nadeel van veel leds in serie. een kleine spanningswisseling van de voeding zorgt voor een relatief groot verschil in stroom door de leds (en dus intensiteit). maar dit is niet echt een issue in een pc (in dat geval zou ik me ook het minst druk maken om de leds).

Wat is eigenlijk het doel van de leds? als je iets wilt verlichten heb je de verkeerde. Die leds stralen amper licht uit. Je krijgt wel mooie rode puntjes, maar voor een rode gloed in de kast (als dat de bedoeling is) zou ik andere nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb3lzrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 09:16
Osiris schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 15:31:
[...]

Ik mis de voorschakelweerstand per serie.
timberleek schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 17:00:
Ik had de link nog niet eens bekeken. Ik ging meteen uit van hoger vermogen leds door de opgegeven spanning. een standaard rode led gaat inderdaad meer rond de 1,6-1,8v zitten. dan zou 6 ook kunnen (op 12v trouwens). Dan hou je nog 2,4-1,2 v over voor de weerstand.

Daar zie je overigens wel het nadeel van veel leds in serie. een kleine spanningswisseling van de voeding zorgt voor een relatief groot verschil in stroom door de leds (en dus intensiteit). maar dit is niet echt een issue in een pc (in dat geval zou ik me ook het minst druk maken om de leds).

Wat is eigenlijk het doel van de leds? als je iets wilt verlichten heb je de verkeerde. Die leds stralen amper licht uit. Je krijgt wel mooie rode puntjes, maar voor een rode gloed in de kast (als dat de bedoeling is) zou ik andere nemen
Beide weerstanden zijn 250Ohm, te vinden op deze pagina.

Deze zou volgens mijn berekening de spanning kunnen varieren van 5v tot 12v en dient als aan/uit schakelaar voor de LEDs en als 'Fancontroller' voor de fans. Ik weet dat het netter is om een Schakelaar en een vaste weerstand voor de LEDs te nemen, maar ik wil de zelfde stijl knoppen voor zowel de LEDs als de fans.

Ik heb aardig wat feedback gekregen op de LEDs maar op de fancontroller minder, zoals ik zelf en timberleek al vreesde zou het vermogen te veel zijn voor de variabele weerstand. Delen nog meer deze mening?

Mvg, reb3lzrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Die leds moeten per seriekring ook een weerstand.
Als je ze allemaal 1 gedeelde weerstand geeft kan de stroom per kring gaan verschillen door kleine verschillen in de leds.

Of als bijvoorbeeld 1 kring zou uitvallen krijgt de rest ineens een stuk meer stroom. Dan gaat er vanzelf een streng stuk, dan krijgt de rest nog meer stroom... en zo door.

Aangezien het standaard leds zijn zullen ze wel max 20mA zijn. in dat geval heb je minimaal 120 ohm nodig per seriekring.
Die potmeter doet sowieso niks in die schakeling. je kan eraan draaien wat je wilt er gebeurt niks.

Als je dezelfde look wilt zou ik een draaischakelaar nemen, en dan gewoon op de draaischakelaar en de potmeter (voor de fans) dezelfde knop zetten.
dan kun je zoiets nemen (al heeft die 3 standen):
http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=3925

en dan gewoon op beide dezelfde knop (voorbeeld):
http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=6058

Voor die fancontroller, er zijn wel potmeters die een beetje power kunnen hebben, maar met bijbehorende prijs:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=442

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Een potmeter direct aan fans hangen lijkt mij persoonlijk een slecht idee.

Elke standaard fancontroller werkt met PWM, en dat is de beste optie.
Zijn genoeg schema's voor te vinden of koop gewoon een 1 of meer kanaals fancontroller als je geen zin in electronica bouwen hebt.

Als je een potmeter gebruikt zal je de ventilators niet mooi liniear kunnen regelen, met PWM kan je lineair bijna tot 0 regelen.
Daarnaast zal die potmeter heel erg heet worden.
Pagina: 1