Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

Topicstarter
Ongeveer een uur geleden (22:30) liep ik door de gang langs de meterkast en er kwam een behoorlijk geratel uit. Deur geopend, zag niets vreemds en deed de deur weer dicht :+.
Een minuut of vijf later liep ik er weer langs (terugweg FYI), en dat geratel was er nog steeds. Deur open, zag nog niets out of the ordinary, dus nam een kijkje naar de meters of ze als een malle tekeer zouden gaan (niet dus), voelde aan de dag/nacht decoder maar die was het niet, hou m'n hand tegen de kWh meter en die gaf duidelijk de ratel (alsof je een ketting door een katrol haalt, maar dan minder luid natuurlijk). Zonder na te denken en het te filmen gaf ik er een welgerichte tik tegen, en het hield op.

Het is de eerste keer dat ik dit geluid uit zo'n meter hoor komen, alsof mijn leverancier met een collectebus in de meter om meer poen komt bedelen vanwege de bezuinigingen die ik doorvoer (ja, ook bij mij is het crisis :)), maar het lijkt me niet gezond.
De draaischijf draait nog goed, heeft er geen wiebel in zitten...

Nu mijn vraag; is dit goed/slecht of moet ik me er geen zorgen over maken ?
En vraag nummer twee; is dit een goed excuus om de meter te laten vervangen door één met hersens chips (het liefst bolognese natuurlijk) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Uit welk jaar komt de meter?
Je kan het nameten met bv. een bouwlamp oid. Geen afwijking? Lekker laten hangen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
1989, en het nameten door iets van een bepaald vermogen te gebruiken lijkt me niet echt accuraat (hij draait wel lekker langzaam op het moment :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Nouja, als je er echt mee zit, gewoon Neon-of-wat-je-maar-hebt bellen en vertellen dat je meter volgens jou plotseling niet meer goed draait.

Heb je heel snel een nieuwe :P

Edit: wait, whut? Neon als energieleverancier? Dat moet Nuon zijn 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door RobinHood op 29-12-2012 12:48 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
Anoniem: 356260 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 12:37:
1989, en het nameten door iets van een bepaald vermogen te gebruiken lijkt me niet echt accuraat (hij draait wel lekker langzaam op het moment :))
wachten tot hij vastloopt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

VasZaitsev schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 12:40:
Nouja, als je er echt mee zit, gewoon Neon-of-wat-je-maar-hebt bellen en vertellen dat je meter volgens jou plotseling niet meer goed draait.

Heb je heel snel een nieuwe :P

Edit: wait, whut? Neon als energieleverancier? Dat moet Nuon zijn 8)7
Waarom zou je klagen als hij niet goed draait? Te snel zal hij nooit draaien. Alle energie die gaat zitten in het maken van lawaai gaat niet zitten in het ronddraaien van de schijf.
O-)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Of er ineens gratis 1000kWh bijgeteld heeft :)

Gewoon heel snel laten vervangen dus.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32279

sneller gaat hij vast niet draaien, eerder langzamer...

ik heb zelf een digitale, maar dat werkt ook niet bijster goed. Ze kunnen hem niet eens op afstand uitlezen, dus je schiet er niks mee op. En zelf uitlezen kan ook niet, dus waarom hij geupgrade moest worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Soms is de ijkdatum van de oude meter verlopen en moet hij puur vanwege het verlopen van het ijkcertificaat vervangen. In theorie kun je hem opnieuw ijken en terugplaatsen maar dan zit je een week of wat zonder gas/stroom en dat is ook niet echt optimaal.

En ik heb bekenden om me heen (2 voorbeelden) die een zeer zeer sterke verdenking hebben dat hun meter er een keer 1000kWh bij gedaan heeft. Met name rond de nuldoorgang (99999 --> 0kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

VROEM! schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 15:04:
[...]
Of er ineens gratis 1000kWh bijgeteld heeft :)
Dat kan helemaal niet. Die schijf gaat pas draaien als er stroom door een spoel gaat. En die stroom loopt door die spoel als jij die stroom gebruikt. Gaat er geen stroom, dan draait de schijf niet.
Spontaan draaien kan ook niet. De borden die in je keukenkastje staan draaien ook niet zomaar zonder reden om. Als die schijf herrie maakt, dan heeft hij blijkbaar moeite om te draaien. Hij loopt aan of hij loopt niet soepel En het enige effect dat dat kan hebben is dat hij langzamer draait. Alle 'herrie' is energieverlies die niet gaat zitten in draaien

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 30-12-2012 00:51 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus ik had geen 'corrigerende tik' moeten geven ?
Anyways, ik ga maandag even naar de netbeheerder bellen, verhaal uitleggen en hopelijk sleep ik er een slimme meter uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-07 14:57
Ortep schreef op zondag 30 december 2012 @ 00:49:
[...]

Dat kan helemaal niet. Die schijf gaat pas draaien als er stroom door een spoel gaat. En die stroom loopt door die spoel als jij die stroom gebruikt. Gaat er geen stroom, dan draait de schijf niet.
Spontaan draaien kan ook niet. De borden die in je keukenkastje staan draaien ook niet zomaar zonder reden om. Als die schijf herrie maakt, dan heeft hij blijkbaar moeite om te draaien. Hij loopt aan of hij loopt niet soepel En het enige effect dat dat kan hebben is dat hij langzamer draait. Alle 'herrie' is energieverlies die niet gaat zitten in draaien
Het loopwerk van de teller kan wel vastzitten bijvoorbeeld. Stel dat het 1e getal ineens met dezelfde snelheid rond gaat als het 2e getal? staat je teller ineens een factor 10 te hoog.

Of het gebeurt maar soms, en je merkt het misschien niet eens (als je niet regelmatig de meterstand opschrijft)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Ortep schreef op zondag 30 december 2012 @ 00:49:
[...]

Misschien bedoel ik wel dat er een risico is dat als er 1 kWh bij verbruikt wordt de hogere nummertjes ook mee draaien door een defect in het draaiwerk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:34

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Overigens is het wel zo dat alles wat de meter minder aangeeft en jij dus minder betaald uiteindelijk door de rest van Nederland betaald zal worden(net als wietkwekerijen, die illegaal stroom aftappen)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

je kan dit beter direkt aangeven, omdat anders je verbruik word geschat, en dat een onhandige naheffing tot gevolg hebben.
communiceer op papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:29

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Die herrie heb ik ook al eens gehad. Gebeurd wanneer het telwerk niet lekker van dag naar nacht stand gaat. Destijds ook liander gebeld en hun oplossing wad juist een corrigerende tik.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-07 18:49

WouterB

3680 Wp

Interessant. Ik heb een net iets ander probleem met mijn meter. Voor zover ik kan beoordelen doet hij het prima, draait netjes 2 kanten op en ook de standen zijn redelijk zoals ik zou verwachten. Echter, hij zoemt behoorlijk. Ook buiten de meterkast in de gang is het (net) te horen.

Het liefst hou ik "mijn" draaischijfmeter het liefst, maar als er iets mis mee is (kan zijn..) dan moet ik misschien toch maar aan een nieuwe (voordeel van een slimme meter is dat die wat makkelijker te loggen is :))

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:53
@wouter,

Dat doet die van mij ook. Volgens mij sinds de installatie van mij zonnepanelen, maar het kan ook zijn dat ik daarna veel meer op de meter ben gaan letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 560295

wie kan mij nou eens heel duidelijk uitlegen hoe die KWH meter werkt?ik heb een KWH meter met een ferraris schijfje en een 5 cijfers teller.boven het ferraris schijfje staat 900 omw is 1 kwh.en welke cijfer van de vijf cijfers teller is nou iedere keer 1 KWH? wie wil en kan me dit even heel duidelijk uitleggen?ik zou hier echt heel dankbaar voor zijn!(ben 65 +er)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:11

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De meest rechtse wieltje is 1 kWh , die er naast is 10kWh daarnaast 100kWh, het wieltje moet 900x rond zijn geweest voordat het rechtse wieltje 1 verhoogt. ( bijv van 1 naar 2)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maar dat kan tog niet? ik heb het getest met een electrisch kacheltje van 2000 watt(dat is tog 2kwh?)het ferrarisschijfje draaid dan harder en het laatste cijfer gaat ongeveer per uur 1 x helemaal rond dus vam 0 tot 0.als het klopt wat ze zeggen dat 1000 wat 1 kwh is dan zou het tog in mijn geval van 0 naar 2 moeten zijn ? met het kacheltje van 2000 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

thermostaatdie afslaat bij x graden ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-07 18:24

MieJuul

3970Wp

Bij mij komen ook bijgeluiden uit de meterkast, en dan met name rond 7 uur 's ochtends en 11 uur 's avonds.
Dit geluid wordt veroorzaakt door de dag/nacht decoder.
Lijkt wel een code die doorkomt als je het geluid hoort.

Jaren geleden, toen we net dit huis hadden, bleef ie hangen en wilde niet in de goeie stand, wat resulteerde in een onophoudelijk geklik en gebrom uit de meterkast.
Daar werd ik zo knetter van dat ik dat ding een oplawaai gegeven heb.
Sindsdien blijft ie niet meer hangen, echter het geluid is gebleven.

Ben er inmiddels wel aan gewend, maar heb regelmatig rare gezichten van "vreemden" als ze dat geluid horen.
Kan ik weer tekst en uitleg geven.........

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 560295 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 23:08:
maar dat kan tog niet? ik heb het getest met een electrisch kacheltje van 2000 watt(dat is tog 2kwh?)het ferrarisschijfje draaid dan harder en het laatste cijfer gaat ongeveer per uur 1 x helemaal rond dus vam 0 tot 0.als het klopt wat ze zeggen dat 1000 wat 1 kwh is dan zou het tog in mijn geval van 0 naar 2 moeten zijn ? met het kacheltje van 2000 watt.
Heb je misschien een cijfer achter de komma in je meter, ik heb die zelf niet maar het zou bij jou kunnen. Vaak is die wel een andere kleur en het zou beter kloppen met jouw verhaal. Je hebt dan in een uur 1 kWh verbruikt met een 2000W kachel.
Maak anders eens een foto van die meter, maar er zal best een komma staan, 10kWh kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

onder de vijfcijvers teller staan de volgende gegevens.CG 101 220V 10A 50~ 900 OMW.=1KWH 1P.
en op het kastje van de teller staat LG.ja ik wil wel fotos sturen ! maar hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/169kqo2.jpg hier dan een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 501786

En ik maar denken dat mijn meter uit 1965 oud is, deze toont nog ouder.

Ja, bij 900 omwentelingen 1 KwH, En zo te zien is dat dus één getal verhoging in het meest rechte cijfer. Een kachel van 2000 Watt zou dus op VOL vermogen na een uur het achterste getal met twee moeten verhogen. Mogelijk stond de kachel op half vermogen. Zo niet dan in de handjes knijpen maar wel regelmatig de stand noteren en controleren of het niet te extreem weinig telt. dan kan je inderdaad beter om een andere meter vragen (zonder opgaaf van reden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja maar hij heeft het over helemaal rond, dus 10 kWh per uur. Dat is heel erg veel, wat is je jaarverbruik? en weet je zeker dat het helemaal rond is, of misschien halve kWh?

Oud metertje inderdaad, als je verder niets spannends aan had tijdens je meting is hij waarschijnlijk niet zo best en betaal je al een tijdje teveel.
Ook is het metertje 10A en dat kacheltje zit met zijn 2000W tegen die 10A aan dus het kan zijn dat hij op de max vreselijk afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja het is een hele oude meter.maar als het laatste cijfer iedere keer 1kwh is? dan klopt het tog niet bij een kacheltje van 2000 watt?in 1 uur gaat ie 6 cijfers verder dus bijvoorbeeld van 0 tot 6.en als ik de koelkast en tv en dvd aanstaan heb is het 1 x rond gaan dus van 0 tot 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

bij een kacheltje van 2000w die het hele uur aanstaat [dan stook je trouwens behoorlijk hoort er per uur 2kw bij te komen.

Grote kans dat dat ding idd veels te snel loopt, 10A is ook erg weinig, bij 220V max. 2200w, waar je met een 2kw kacheltje + tv + koelkast + dvd speler vast en zeker overheen gaat.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:34

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Maar wat is je gebruik geweest het afgelopen jaar? Indien het rond de 2.000-4.000 kWh is, is dat normaal. (ruim) daarboven kan duiden op een kapotte meter.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

op mijn laatste jaarafrekening was dat 2617 kwh.en dat is het hem nou juist ik heb echt maanden dat kacheltje gebruikt.hij heeft 3 standen en in de hoogste stand is ie 2000 watt waar ie vaak op stond en dan verwarmt ie echt giganties.en snachts stond ie dan op de laagste stand.hij stond dus maanden konstand aan.het is een sierhaard die ook echt verwarmt dus. met 3 standen 500 watt-1000 watt- 2000 watt.en in de echte wintermaanden had ik het electrice badkamerkacheltje ook nog regematig aan zodat me de waterlijdingen niet bevroren(ik woon echt in een heel oud tochtend huis vandaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nog even een vraag waar moet ik bij deze oude meter een wattson energiemeter aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 21:39
Bij de Wattson zit een clip (ampere klem) die je om de inkomende fase moet klikken. Als ik je meter zo zie heb je een eenfasige aansluiting, dus één klem is genoeg. Deze klem plaats je ná de meter en ná de eventuele hoofdschakelaar of aardlek. Hoofdschakelaar en/of aardlek uitschakelen zodat je veilig kunt werken, maar ik vraag me af je die überhaupt wel hebt :P.

Voor meer informatie zie: http://www.eco-logisch.nl/kennisbank.asp?ContentID=280
edit:
Een 10A meter, dat is toch wel erg weinig. Hoeveel groepen heb je dan :? ééntje? Woon je in Nederland?

[ Voor 11% gewijzigd door Puch-Maxi op 07-12-2013 21:55 . Reden: Oude installatie hoor! ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 501786

Ok, ik heb nu het verhaal iets beter gelezen.

Als de kachel is aangeschaft na de laatste afrekening dan hou ik mn hart vast voor de volgende. mocht je al langer regelmatig elektrisch bij verwarmen dan valt het gebruik nogal mee al is het niet echt gering. In plaats van een Wattson of andere meter zou ik eerst eens het tocht probleem oplossen met een paar rollen tochtstrip en mogelijk wat andere, relatief goedkope maar flink besparende maatregelen.

Elektrisch verwarmen is heel kostbaar ten opzichte van gas. Als in de badkamer de leidingen bevriezen dan valt daar met tochtstrip en mogelijk een paar bussen PUR heel veel te winnen, terugverdientijd binnen een paar maanden. Als het huis iets beter tochtdicht is dan is het waarschijnlijk voldoende om de badkamer deur open te laten staan tijdens vorstperiodes.

Tot slot, mocht je meter inderdaad te veel aangeven dan kan je een verzoek indienen om het ding te ijken, mocht je gelijk hebben dan krijg je de kosten terug plus de waarschijnlijk teveel betaalde kosten.
http://www.consuwijzer.nl...giemeter/meter-klopt-niet

edit: zie de edit van puch-maxi, ik ga van nederland uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja maar het probleem is dat zijn geen kabels die uit de meter komen maar dikke plastic buizen daar zitten de kabels binnen in en daar past het sensortje niet omheen.kan ik het sensortje ook om de stroomkabel van het kacheltje klikken?zodat ik alleen het verbruik van het kacheltje meet!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 21:39
Nee, dat kan niet direct. Je zult de fase van de nul moeten splitsen, om de klem alleen om de fase te kunnen klikken. Maar ga alstublieft niet lopen snijden in de kabel oid.
edit:
In dit geval kun je beter een plug-in meter gebruiken zoals de Voltcraft Energy Check 3000 of vergelijkbaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Puch-Maxi op 07-12-2013 22:19 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

electrisch verwarmen bij de kouderre maanden doe ik al ruim 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 560295 schreef op zondag 08 december 2013 @ 17:55:
electrisch verwarmen bij de kouderre maanden doe ik al ruim 10 jaar.
Geen cv ?
Dan zal je wel moeten, doet me een beetje denken aan vroeger, extra dekentje op het bed, smorgen's de bloemen op de ramen met dat enkele glas en je als een raket aankleden. Mooi dat dit niet meer hoeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bij mij dus wel.en nee ik heb geen cv.ik heb een gaskachel en een zibro(en dat stookt ook niet echt goedkoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Anoniem: 560295 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 18:30:
ja het is een hele oude meter.maar als het laatste cijfer iedere keer 1kwh is? dan klopt het tog niet bij een kacheltje van 2000 watt?in 1 uur gaat ie 6 cijfers verder dus bijvoorbeeld van 0 tot 6.en als ik de koelkast en tv en dvd aanstaan heb is het 1 x rond gaan dus van 0 tot 0.
Dit, met de foto die geen komma of rode cijfers laat zien, doet me vermoeden dat de meter heel erg kapot is.
Het telwerk moet inderdaad de gehele kWh's tellen en in een uur een verhoging van 6 houdt in dat er 6kW aan apparaten aan moet staan. Dat zou een stroom van 26A betekenen, waar deze meter absoluut niet voor geschikt is (en ik hoop dat-ie maximaal 25A afgezekerd is). Mijn conclusie is dan ook dat de 6kWh onzin is en de meter naar het museum mag.

Dat je geen waanzinnig hoog verbruik hebt betaald komt waarschijnlijk omdat je geluk hebt en je meter in een jaar het klokje rond gaat: met 5 cijfers en een kapotte remmagneet is dat zo gebeurd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1