Subwoofer aansluiten op pc speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pertulibaba
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-07 18:33
Hallo,
Ik vroeg me af of het mogelijk was om een Subwoofertje (uit mn basgitaar versterker) aan te sluiten op een normale 2.0 pc speakerset, om hem wat dieper geluid/meer bas te geven.
De subwoofer is al uit de versterker en is gewoon een losse woofer met een zwart en rood draadje eraan.
Is dit uberhaupt te doen? En hoe?
Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Maak het onderscheid of het een actieve of passieve subwoofer is (actief heeft eigen voeding nodig) Het simpelste is het om een versterker te gebruiken (wat je ook nodig hebt) en daar de subwoofer op aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:20
Kort antwoord: Nee, niet echt.

Lang antwoord: Om een subwoofer toe te voegen aan een bestaande 2.0 pc speakerset moet je even kijken hoe het signaal loopt. Dit gaat vanaf de pc naar de voorversterker (= volumeknop) van de speakerset. Vanaf de voorversterker gaat het naar de eindversterker in de speakerset (dat zit allemaal bij elkaar hoor). Precies op dit punt zou je het hoog van het laag moeten scheiden met een scheidingsfilter. Het hoog loopt dan verder zoals het was naar de eindversterker van de pc speakers. Het laag gaat dan naar de subwoofer. De subwoofer heeft dan een eigen versterker waarbij je ook nog het volume kunt regelen (wel zo makkelijk).
Om dit te realiseren heb je een actief scheidingsfilter nodig, een versterker voor de sub en een boel kennis hoe de printplaat in elkaar steekt. Het is waarschijnlijk makkelijker en goedkoper om gewoon een nieuwe 2.1 set te kopen.
Wat je wel kunt doen is het signaal voordat het de pc speakerset in gaat splitsen, desnoods zonder filter met een simpele splitter. Het nadeel is dan dat de volumeregeling van de speakers en de sub apart zijn, je moet altijd aan 2 knoppen draaien en de balans opnieuw vinden. Daarnaast als je geen filter hebt komen de middentonen als stemmen etc ook gewoon uit de woofer.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pertulibaba
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-07 18:33
Oke dus het makkelijkst om een 2.1 setje te kopen :) bedankt voor de uitleg en moeite!