Vraagjes over een aan te schaffen subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-07 11:00
Hoi,

Ik zit een beetje in dubio wat ik eerst zal kopen. Een BenQ W1070 beamer, een subwoofer of een nieuw setje speakers om mijn stereoset uit te breiden naar 4.0.

De beamer ben ik over uit, dat gaat de W1070 worden. De speakers die ik op termijn wil hebben ben ik ook over uit, dat gaan de Tannoy Revolution Signature DC6's worden en de DC4's verhuizen dan naar achteren.

De subwoofer ben ik echter nog niet over uit en zou ik graag wat hulp mee hebben welke een goeie optie zou zijn. Zelf zat ik te denken aan de Tannoy TS2.10 of 2.12 en dan eigenlijk alleen maar omdat het van hetzelfde merk is als mijn speakers.

De enige subwoofers waar ik in het verleden ervaring mee heb gehad is dat bonkding van de Logitech Z5500 en in mijn auto met een baskist met twee 10 inch Rockford Fosgate Series 1 woofers.

De Rockfords klonken geweldig. Snel, toch diep genoeg en flink wat punch. De Z5500 woofer klonk alles behalve dat. Rommelig zou ik het willen noemen als ik er dan toch een stempel op moet drukken.

Nu ben ik echter aan het denken, ik zie bijvoorbeeld voor het geld van die Tannoy ook een Rel T5 staan en naar ik begreep maakt Rel alleen maar subs en zijn ze daar behoorlijk goed in. Hoe zo een Rel zich echter verhoudt tot die Tannoy's zou ik bij god niet weten.

Mijn budget, of beter gezegd wat ik er max aan uit wil geven strekt niet verder dan een euro of 700.
Wat zou de betere keus zijn, de Tannoy TS2.10 of de Rel T5? Die zijn ongeveer net zo duur.

Is het beter om een sub van hetzelfde merk als je speakers te kopen of koop je beter een sub van een merk dat alleen maar subs maakt en matched dat toch altijd wel met je speakers?

Voor de volledigheid even wat ik nu heb staan:

2 Tannoy Revolution Signature DC4's
Onkyo SR-TX508 receiver

Een sub zou ik willen hebben om zowel muziek te luisteren als films te kijken en daarbij moet dat ding dus niet mijn speakers compleet wegblazen zegmaar. Het moet een mooie aanvulling zijn, subtiel en toch goed hoorbaar zonder dat mijn buren gillend gek worden. Hij moet dus niet door de kamer stuiteren :P

Wellicht zie ik nog een andere interessante kandidaat over het hoofd? Ik zie ook bv Jamo subs voor rond de 300 euro. Ik neem aan dat je dat verschil wel hoort. Aan de andere kant zie ik bv ook Dali subs in dezelfde prijsklasse, maar hoe goed die zijn weet ik ook niet.

Ik zoek in elk geval iets wat qua bas in de buurt komt van die Rockford fosgate woofers wat ik in de auto had vroeger, dus snel en gecontroleerd en toch diep genoeg.

De beste tip is natuurlijk luisteren wat ik binnenkort ook van plan ben te gaan doen, ik kan echter nog geen winkel vinden die zowel de TS2.10/12 en de Rel T5 heeft staan.

Heeft iemand misschien ervaring met 1 van beiden subwoofers of met allebei misschien wel en kan je er wat over vertellen?

Bedankt alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:42
vosss schreef op woensdag 26 december 2012 @ 12:57:
Is het beter om een sub van hetzelfde merk als je speakers te kopen of koop je beter een sub van een merk dat alleen maar subs maakt en matched dat toch altijd wel met je speakers?
Een ander merk sub maakt niet uit. Waar het om gaat is de klank. Een Rel vind ik persoonlijk vrij duur voor wat je krijgt. Meestal zijn verschillende merken een tijdje populair en later hoor je er niet zoveel meer over. Je zou er even een paar naast elkaar moeten proberen als dat kan. Neem wat muziek mee met een beat. Als de beat uit de sub in de maat loopt is het goed. Loopt het achter (soms bij kleinere subs met een ingewikkelde kast constructie) dan zou ik die overslaan. Verder is de afmeting van de kamer misschien nog wel het meest bepalend, dus als je gaat vergelijken doe dat in dezelfde ruimte anders zegt het verder niks. Zo krijg ik in de ene ruimte een mooier en dieper sublaag uit een 2weg speaker dan een andere ruimte met een grote sub.
Maar nogmaals, een ander merk is prima. Zelf zou ik voor een sub merk gaan, maar dan eentje voor lagere prijzen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Huiskamer is niet heel groot. Heck, mijn hele appartement is maar 62 m2 :+

Ik zou hem achter de bank willen zetten beetje van de muur af. De bank staat een 60cm van de muur af en is aan 1 kant vrij zegmaar. Boven/achter de bank is een schuin dak met vensterbank en raam erin. Het schuine gedeelte begint op net onder de vensterbankhoogte.

Andere plekken zouden ook kunnen mocht ie daar niet goed tot zn recht komen, maar voorkeur gaat uit naar achter de bank.

Ik ben wat meer aan het zoeken nu en zie dingen als frontfiring en downfiring etc. Frontfiring zou makkelijker te plaatsen zijn lees ik.

Nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik zie nu dat zo een beetje alle merken wel subs in mijn budget hebben, Monitor Audio, Jamo, Dali, Tannoy, BK, REL, etc etc etc.

Bomen/bos/help :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-07 08:55

FeaR

In GoT we trust

De oudere modellen van REL zijn leuk, maar de huidige modellen doen mij persoonlijk niet meer zo veel. REL wordt nu ook wle eens de BOSE van de subwoofers genoemd. Als je 700 euro uit wilt gaan geven dan zou ik het eens zoeken bij een dedicated merk, ik heb daar altijd wat meer vertrouwen in. Niet dat merken zelf slechte subwoofers maken, maar wat ik tot op heden gehoord heb kwamen de dedicated merken er altijd beter af. Daarom dat ik ook voor een Velodyne ben gegaan en niet voor een subwoofer van Focal zelf.

Met een budget van 700 euro zou ik eens kijken naar iets als een SVS SB12-NSD, BK XXLS 400 of een BK Monolith (mits je die kwijt kan/wil), Sunfire SDS-reeks, Velodyne EQ Max, et cetera.

Hangt natuurlijk ook af van wat je kwijt kan en wat de wensen zijn. Of de subwoofer een FF (FrontFire) of DF (DownFire) moet zijn en natuurlijk of je een gepoorte of gesloten subwoofer wilt hebben. Net als met speakers is het luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Sommige merken geven zelfs demo's aan huis als het moet. Overigens is een subwoofer nooit te groot voor een ruimte, te klein is zeker wel mogelijk.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Dankje voor je antwoord. Waar hangt een keus tussen FF/DF en gepoort/gesloten vanaf?

De Rockford subs zaten in een gepoorte kist en dat klonk behoorlijk moet ik zeggen.

• vosss
Zelf nog even links en rechts wat gezocht. DF schijnt makkelijker te plaatsen te zijn. Dat is geen issue hier, kan op meerdere plekken staan.

Gesloten schijnt naar ik lees beter/mooier voor muziek te zijn en gepoort mooier voor film en doorgaans iets lager te kunnen.

Muziek en film zal ergens rond de 50/50 liggen denk ik en mijn persoonlijke voorkeur gaat eerder uit naar een strakkere en snellere bas dan eentje die net wat minder strak is maar wat lager doorloopt.

Zoals ik het lees zou een gesloten kist voor mij dan de beste optie zijn.
De Tannoy TS2.10 is in principe wel gesloten, maar schijnt door de tweede passieve woofer van 10" de voordelen van zowel gesloten als gepoort te hebben. Strak en snel maar toch behoorlijk laag.

Ik heb nog even gekeken naar de opties die FeaR aandroeg, maar enkele daarvan waren simpelweg te duur en bijvoorbeeld die SVS is veel te groot.

Ik zoek nog wat verder :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Heb je wel bij de goede types gekeken? De SVS die ik noemde is nog kleiner dan de Tannoy die je zelf voorstelt :? De Tannoy is 390 x 380 x 328mm waar de SVS 356mm in het vierkant is. De SVS heeft nog een 12" woofer ook, dat is toch wel een pluspunt ten opzichte van de 10" van de Tannoy. Dat zie je ook meteen terug in het frequentiebereik van de SVS ten opzichte van de Tannoy. De 24 Hz die Tannoy opgeeft is gemeten bij -6 dB en niet bij -3 dB waar de andere merken mee meten. De BK XXLS 400 is inderdaad een slagje groter maar gaat wel door tot 20 Hz in room. De Monolith is inderdaad nog groter en noemde ik alleen voor wat er in je budget te krijgen is. Maar ook de Sunfire is in de 10" versie kleiner dan de Tannoy en nog goedkoper ook. De 12" komt qua grootte overeen met de Tannoy, qua prijs alleen niet. Uit het lijstje wat ik noemde zou de Tannoy zeker niet mijn eerste keuze zijn.

Plaatsing van een DownFire is makkelijker omdat hij alle kanten uitstraalt, maar daardoor kan je hem niet makkelijk in een hoek zetten of tussen meubels plaatsen.

• vosss
Hmz dan heb ik toch erg scheef zitten kijken. Ik dacht serieus dat die SVS een heel pak groter was :?
Wellicht dat ik een ander type heb gekeken per ongeluk.

Ik denk dat ik dan wel een FF nodig heb want hij staat of tussen meubels of in een hoek.

De BK ziet er optisch in elk geval een stuk mooier uit.
Jammer dat RA met vakantie is anders ging ik daar even luisteren.

Kloterij is natuurlijk dat als ik iets wil hebben dat ik het dan ook meteen wil kopen.
De Tannoy lijkt me een prima sub, maar wellicht dat die BK veel beter is en ik wil natuurlijk liever niet iets kopen waar ik later spijt van ga krijgen.

Die XXLS400 is €565 zie ik en daar krijg je dan nog kabels bij ook.
Dilemma's weer dit hoor :P

=edit=
Nog een vraagje, die Tannoy is een class D van 300W en die BK is een class A/B van 400W.
Wat is daar precies het verschil tussen?

=edit2=
Grr, kreeg een mooie aanbieding van de Tannoy, maar die is niet op voorraad en momenteel niet te beluisteren.
Neig nu dan toch richting de BK 400 in FF en light oak als er toch allebei een levertijd op zit.
Waarschijnlijk zoals ik lees is dat ook de betere van de 2.

Even antwoord van RA subs afwachten en dan de knoop doorhakken wat ik doe.

[ Voor 25% gewijzigd door vosss op 27-12-2012 16:29 ]

• satman2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-11-2024
Direktverzender Nubert maakt subwoofers met een uitstekende p/k verhouding!
http://mobile.nubert.de/w...2#PhotoSwipe1356631774941
:P

• vosss
Te laat!

Ik heb een BK XXLS400 FrontFire Light Oak gekocht :)

Bedankt voor de tips enzo.
Als ik hem heb zal ik nog wel even laten weten hoe hij bevalt en een fotootje schieten.

:)

[ Voor 57% gewijzigd door vosss op 27-12-2012 19:23 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Aanvullend, Klasse A/B en Klasse D staan voor het type versterker. Je hebt bijvoorbeeld ook nog Klasse A, Klasse B, Klasse H, et cetera. Klasse D is een digitale versterker met als voordelen dat ze een zeer hoog rendement hebben, tot wel 90%. Waar Klasse A/B een rendement heeft van rond de 50%. Ander voordeel van Klasse D is dat ze wat minder warm worden. Klasse D zie je wat meer opkomst maken in receivers, maar toch is Klasse A/B nog steeds het meest populair.

• vosss
Hoe moet ik dat precies zien dan, een klasse D van 300W kan effectief 270W gebruiken en een klasse A/B van 400W effectief 200W?

Of werkt dat zo niet? :)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:16

DjVe

Hatsaflats!

Klasse gaat inderdaad wat efficiënter om met zijn vermogen (lees minder warmte)

Anoniem: 451726

FeaR schreef op woensdag 26 december 2012 @ 13:59:
De oudere modellen van REL zijn leuk, maar de huidige modellen doen mij persoonlijk niet meer zo veel. REL wordt nu ook wle eens de BOSE van de subwoofers genoemd. Als je 700 euro uit wilt gaan geven dan zou ik het eens zoeken bij een dedicated merk, ik heb daar altijd wat meer vertrouwen in.
Tot vrij recent was de maker van de REL subs:..... BK. REL is altijd een goed en betrouwbaar merk. Beetje rare redenatie om ze nu zo negatief af te zetten, dat verdient REL niet. Heb hier nog een bijna 20 jaar oude REL staan. Staat nu ongebruikt op zolder maar doet het nog steeds prima.

Als je een subwoofer wilt kopen moet je vooral zelf gaan luisteren in combinatie met je eigen speakers. Anders is de kans op een miskoop groot of blijf je maar afregelen en verplaatsen terwijl je je blijft storen. Plus bepalen wat je belangrijker vindt: muziek of films. De XXLS400 is weer minder goed met films bijvoorbeeld.

edit: oeps, je hebt de gok al genomen. Nou ja, je bent gewaarschuwd. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 451726 op 27-12-2012 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Hij is allicht beter met films dan mn huidige speakers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 451726 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 22:31:
[...]
Tot vrij recent was de maker van de REL subs:..... BK. REL is altijd een goed en betrouwbaar merk. Beetje rare redenatie om ze nu zo negatief af te zetten, dat verdient REL niet. Heb hier nog een bijna 20 jaar oude REL staan. Staat nu ongebruikt op zolder maar doet het nog steeds prima.
Qua prijs/kwaliteit haal je met BK veel meer in huis dan met een REL. Kwam niet helemaal uit in mijn post, dat geef ik toe. Idem met Bose: er komt geluid uit, maar qua prijs/kwaliteit is er (veel) beter te vinden. Tevens zeg ik dat de oudere modellen van REL beter zijn dan de huidige, dat heb ik nooit ontkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:37
FeaR schreef op donderdag 27 december 2012 @ 19:36:
Waar Klasse A/B een rendement heeft van rond de 50%.
Niet helemaal waar. Klasse A is rond de 50% en AB is rond de 75% (als hij fatsoenlijk is opgebouwd natuurlijk)
FeaR schreef op donderdag 27 december 2012 @ 19:36:
Ander voordeel van Klasse D is dat ze wat minder warm worden.
Natuurlijk, die klasse AB verstookt van de 100W toch 25W aan warmte, terwijl dat bij die Klasse D slechts iets van 10W zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

heggico schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 14:48:
[...]
Niet helemaal waar. Klasse A is rond de 50% en AB is rond de 75% (als hij fatsoenlijk is opgebouwd natuurlijk)
Klasse A is standaard zeer laag qua rendement met zo'n 20%. Er zijn wel manieren waarop je dat kan verhogen, maar is ging uit van de standaard A dus zonder gebruik te maken van een symmetrische opzet. Waar je overigens dan maximaal 50% mee haalt en zeker niet meer.

Klasse A/B lees ik verschillende verhalen over, van 50% tot maximaal 78% (rendement van Klasse B).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-07 15:05
heggico schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 14:48:
[...]

[...]

Natuurlijk, die klasse AB verstookt van de 100W toch 25W aan warmte, terwijl dat bij die Klasse D slechts iets van 10W zal zijn.
Klasse A zal 50% niet halen, denk aan 15%
Een Klasse AB/B zal zal niet boven de 60% uit komen...

Audio amplifier design handbook van Douglas Self
resulting in an efficiency of 12.5% (erroneously quoted in at least one textbook as 25%, apparently on the grounds that power not dissipated in silicon does not count). This would be of purely theoretical
interest - and not much of that - except that a single-ended design by Fuller Audio has recently
appeared. This reportedly produces a 10W output for a dissipation of 120W, with output swing
predictably curtailed in one direction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Op de site van BK lees ik het volgende:
B.K. Electronics are shut for their Christmas Holidays and will open again for business on Wednesday January 2nd 2013. All orders or emails sent over this period will be answered on a first in first out basis when we return.
Dat wist ik al voordat ik bestelde bij RA-subs.

Ik hoop stiekem heel hard dat ik 2 of 3 januari een berichtje krijg van Ralf van RA-Subs dat BK Elec de XXLS400 FF in Light Oak op voorraad heeft toevallig en dat ze hem verstuurd hebben :9

Mocht dat niet zo zijn dan zal het nog wel even duren denk ik voordat ik hem thuis krijg.
Ik kan niet wachten in elk geval :)
Pagina: 1