Toon posts:

Nieuw beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op het moment doe ik alles nog met een beeldbuisbeeldscherm en naja dat zou al reden genoeg moeten zijn om een nieuw scherm aan te schaffen.

Ik ben naar een beeldscherm tussen de 200-370 euro opzoek. Ik zat zelf te twijfelen tussen de BenQ XL2420T en de Dell Ultrasharp U2412M. Ikzelf speel vrij veel games op de PC dus ik dacht dat die BenQ beter zou zijn inverband met de snelle respons. Ook wil ik graag een HDMi aansluiting erin voor een eventuele spelcomputer. De BenQ heeft dat maar ik heb al heel veel goeds over die Ultrasharp gehoord en over die BenQ nog nooit iets.

Iemand die mij kan helpen bij deze keuze :)?

Gr,

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 10:34
Heb je hier al even gekeken:
*Algemeen Advies* Welke monitor moet ik kopen?

Misschien haal je er wat meer informatie uit :)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
En tevens wil ik als opmerking erbij schrijven dat dit soort vragen bij Componenten Aankoopadvies thuis hoort.

Verwijderd

Topicstarter
jasiccama schreef op maandag 24 december 2012 @ 20:11:
Heb je hier al even gekeken:
*Algemeen Advies* Welke monitor moet ik kopen?

Misschien haal je er wat meer informatie uit :)
Danku zal het even doorlezen
Roel1966 schreef op maandag 24 december 2012 @ 20:26:
En tevens wil ik als opmerking erbij schrijven dat dit soort vragen bij Componenten Aankoopadvies thuis hoort.
Oh, sorry..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Ik verplaats even.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus dat algemeen advies doorgelezen en nu weet ik het al helemaal niet meer ..

Ten eerste, ik game veel maar lang niet altijd FPS. Ik speel voornamelijk Diablo 3, Starcraft 2 en games die daar op lijken. Ik volg de opleiding DTP dus dan lijkt dat IPS weer aantrekkelijker ook aangezien ik niet veel FPS speel. Daardoor is die input lag minder belangrijk dacht ik zo? Ik denk niet dat mijn videokaart een probleem gaat zijn maar wat adviseren jullie dan? Andere schermen mogen ook nog genoemd worden.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:59:
Ik heb dus dat algemeen advies doorgelezen en nu weet ik het al helemaal niet meer ..

Ten eerste, ik game veel maar lang niet altijd FPS. Ik speel voornamelijk Diablo 3, Starcraft 2 en games die daar op lijken. Ik volg de opleiding DTP dus dan lijkt dat IPS weer aantrekkelijker ook aangezien ik niet veel FPS speel. Daardoor is die input lag minder belangrijk dacht ik zo? Ik denk niet dat mijn videokaart een probleem gaat zijn maar wat adviseren jullie dan? Andere schermen mogen ook nog genoemd worden.
Je videokaart heeft vrij weinig te maken met je inputlag (Je moet met je videokaart wel rekening houden als je op hogere resoluties gaat spelen). Inputlag is met name belangrijk voor FPS games (kan me niet scenarios voorstellen waarbij een hogere inputlag vervelende situaties kan opleveren bij games als SC2/D3; correct me if I'm wrong!). Als je het scherm voornamelijk gaat gebruiken voor zulke games en met je opleiding, zou ik eerder gaan voor een scherm met een goede kleurweergave zoals de eerder genoemde Dell met zijn IPS paneel.

Na het lezen van het Algemene Advies topic, heb je als het goed is een lijstje gemaakt voor jezelf met wat je eisen en wensen zijn aan het scherm.

Welke resoluties wil je gaan spelen/werken (Full HD of hoger)? Wat is écht belangrijk voor je; Snelle respons of betere kleurweergave? Dit zijn zaken waar je je echt even in moet gaan verdiepen. Je zit tensloten de hele tijd naar je monitor te gluren, en je doet er dus goed aan om hier even een extra nachtje over te slapen voor je je keuze maakt.

Post ook even je videokaart voor de volledigheid; je inventaris is niet ingevuld, en de batterijen van mijn glazen bol zijn leeg :X

Verwijderd

Topicstarter
Mijn lijstje qua dingen die ik van het beeldscherm verwacht is, minimaal 24 inch, beeldscherm hoeft geen draaien loopings en weet ik het allemaal te maken, geen hdmi meer, dat resolutie aanpassen is ook niet zo belangrijk? Kan me zo geen situatie bedenken waarbij dit nodig zal zijn. Dat van die Pixel Pitch snap ik niet helemaal? Is dat gewoon de ruimte voordat de volgende pixel komt? Aangezien ik vrij dicht op het scherm zit zou dit dan lijkt mij zo klein mogelijk zijn. Kijkhoek maakt ook niet uit ik zit er recht voor en that's it! Aangezien IPS een goede kijkhoek heeft en goede kleurweergaven zal ik voor zo'n scherm gaan.

Ik heb alleen geen idee wat voor coating fijn is (ik heb nu gewoon zo'n glazen beeldbuis)? Het scherm komt gewoon in mijn kamer te staan waar weinig lichtinval is van buiten. Ik las dat de glanzende coatings diepere kleurwegave heeft dan bijv. mat en dat zwart dichter bij zwart komt. Hoe zit dat dan precies? Want zwart is gewoon zwart toch?

Ik heb een Radeon HD 6950 1 GB dus die zal alle nieuwe beeldschermen wel kunnen vullen lijkt mij :)?

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-02 15:15
Ik heb 2 Dell Ultrasharps 17" en ik heb nog geen problemen gehad.

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 10:37:
Mijn lijstje qua dingen die ik van het beeldscherm verwacht is, minimaal 24 inch, beeldscherm hoeft geen draaien loopings en weet ik het allemaal te maken, geen hdmi meer, dat resolutie aanpassen is ook niet zo belangrijk? Kan me zo geen situatie bedenken waarbij dit nodig zal zijn. Dat van die Pixel Pitch snap ik niet helemaal? Is dat gewoon de ruimte voordat de volgende pixel komt? Aangezien ik vrij dicht op het scherm zit zou dit dan lijkt mij zo klein mogelijk zijn. Kijkhoek maakt ook niet uit ik zit er recht voor en that's it! Aangezien IPS een goede kijkhoek heeft en goede kleurweergaven zal ik voor zo'n scherm gaan.

Ik heb alleen geen idee wat voor coating fijn is (ik heb nu gewoon zo'n glazen beeldbuis)? Het scherm komt gewoon in mijn kamer te staan waar weinig lichtinval is van buiten. Ik las dat de glanzende coatings diepere kleurwegave heeft dan bijv. mat en dat zwart dichter bij zwart komt. Hoe zit dat dan precies? Want zwart is gewoon zwart toch?

Ik heb een Radeon HD 6950 1 GB dus die zal alle nieuwe beeldschermen wel kunnen vullen lijkt mij :)?
Ik snap heel even niet je opmerking geen HDMI meer terwijl ik juist zou zeggen van minimaal HDMI of in elk geval DVI. Misschien bedoel je eerder helemaal geen VGA meer want VGA is nog analoog en dat zou ik dus niet aanraden als je een nieuwe monitor gaat aanschaffen.

Verder als je veel aan DTP doet zou ik je een 27 inch monitor aanraden want dan heb je lekker veel ruimte op je bureaublad. Zelf werk ik ook regelmatig met DTP programma's en videobewerking maar dan is 27 inch toch net wat fijner werken dan een 24 inch of kleiner.

Wat betreft mat en glanzend scherm is vooral vanwege reflectering in het scherm waar vooral gamers een hekel aan hebben. De kleurweergave valt op zich wel mee en wat jij bedoeld speelt vooral bij laptops wel een rol dat dit truucje toegepast word van het ophalen van kleuren door een glanzend scherm.

Maar zoals hierboven al geschreven kan je het beste richting IPS schermen kijken alhoewel ik hier met een Samsung monitor werk zonder IPS. Evenzogoed ben ik er zeer tevreden mee vanwege 120 Hz en een strak scherm maar kleurweergave is gewoon bij een IPS met andere kijkhoeken beter.

Verwijderd

Topicstarter
Roel1966 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 18:03:
[...]

Ik snap heel even niet je opmerking geen HDMI meer terwijl ik juist zou zeggen van minimaal HDMI of in elk geval DVI. Misschien bedoel je eerder helemaal geen VGA meer want VGA is nog analoog en dat zou ik dus niet aanraden als je een nieuwe monitor gaat aanschaffen.

Verder als je veel aan DTP doet zou ik je een 27 inch monitor aanraden want dan heb je lekker veel ruimte op je bureaublad. Zelf werk ik ook regelmatig met DTP programma's en videobewerking maar dan is 27 inch toch net wat fijner werken dan een 24 inch of kleiner.

Wat betreft mat en glanzend scherm is vooral vanwege reflectering in het scherm waar vooral gamers een hekel aan hebben. De kleurweergave valt op zich wel mee en wat jij bedoeld speelt vooral bij laptops wel een rol dat dit truucje toegepast word van het ophalen van kleuren door een glanzend scherm.

Maar zoals hierboven al geschreven kan je het beste richting IPS schermen kijken alhoewel ik hier met een Samsung monitor werk zonder IPS. Evenzogoed ben ik er zeer tevreden mee vanwege 120 Hz en een strak scherm maar kleurweergave is gewoon bij een IPS met andere kijkhoeken beter.
Ik dacht juist dat schermen met een hdmi aansluiting minder vaak voorkwamen en duurder zijn. Mijn videokaart heeft standaard geen homo aansluiting er zat wel zo'n blok bij dus het maakt niet echt uit of het er nou opzit.

Dus dan wil ik graag een ips monitor 27 inch in een prijsklasse tot 375 euro.. Hmm dat word nog even sparen lijkt me.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Knap dat je 'hdmi' zo verkeerd kan typen, dat je er 'homo' van maakt :X

Maar HDMI is meer een aansluiting voor tv's, dus het zit niet op alle videokaarten en monitoren. Maar HDMI is hetzelfde als DVI, maar dan met geluid. Dus als je monitor of videokaart DVI heeft, dan kan je het beeld door laten sturen naar HDMI (of andersom) met een DVI-HDMI-kabel.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Daarom is hdmi ook niet echt nodig :)

Oops mijn iPod deed dat -.-

Verwijderd

Topicstarter
Samsung SyncMaster S27B750V, lijkt me een top monitor alleen is hij niet ips ofwel? Verder lijkt hij mij perfect :(

• Hahn
  • Nu online

Verwijderd

Topicstarter
Ahh ja ik kon hem niet vinden op tweakers..

Deze lijkt me dan wel wat,

http://tweakers.net/pricewatch/315880/lg-ips277l-bn-zilver-zwart.html

de enige 27 inch monitor in mijn prijs klasse die ik vinden kan. Tenzij hier iemand nog 1 of meerdere weet?

• Nonstop decay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-11-2025
Kijk je inmiddels alleen naar 27" modellen of overweeg je de Dell Ultrasharp U2412M nog? Daarvan kan ik zeggen dat ie Diablo 3 goed kan weergeven. Ik heb er namelijk eentje, aangesloten op een Radeon HD 6850 en daarmee kan ik uitstekend Diabloën (hoogste settings, nauwelijks lag). ;)
Ik ben er erg tevreden mee, maar van 27" modellen weet ik helaas niets.

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 18:35:
Ik dacht juist dat schermen met een hdmi aansluiting minder vaak voorkwamen en duurder zijn. Mijn videokaart heeft standaard geen homo aansluiting er zat wel zo'n blok bij dus het maakt niet echt uit of het er nou opzit.

Dus dan wil ik graag een ips monitor 27 inch in een prijsklasse tot 375 euro.. Hmm dat word nog even sparen lijkt me.
Het is zelfs vaker zo dat de goedkopere modellen alleen hdmi of een vga aansluiting hebben en dan kan je altijd veel beter de hdmi aansluiting gebruiken. Een vga aansluiting is analoog en eigenlijk toch al tamelijk verouderd en dvi zie je vaak net weer bij de duurdere modellen.

Dvi en hdmi is inderdaad zoals al geschreven in feite hetzelfde met dan als enigste dat je geen audiosignaal hebt bij dvi. En zoals je al zelf schrijft zat die adapter erbij dus daar kan je gewoon je hdmikabel mee gebruiken.

Trouwens wat eigenlijk de beste aansluiting tegenwoordig is is displayport maar dan spreek je wel van de duurdere monitoren. Ook moet je dan een nieuwere videokaart hebben want de oudere kaarten hebben niet standaard displayport.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Waarom zou je perse een 27inch monitor willen? Ik hoor van de meeste dat 1080p op 27inch ONTZETTEND lelijk is als je dicht op je scherm zit. Als je voor 27inch wil gaan moet je gaan zoeken voor 1440p resolutie, maar dat is weer een totaal andere prijsklasse. Als ik de meerderheid moet geloven (heb er nooit een gehad) maar zou ik een 27inch icm 1080p overslaan aangezien je zegt dat je dicht op je scherm zit.

Je komt van een CRT scherm af (17-19inch neem ik aan?) dan is de stap naar 24inch ook een 'WOW'- moment hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Roel1966 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 23:42:
[...]

Het is zelfs vaker zo dat de goedkopere modellen alleen hdmi of een vga aansluiting hebben en dan kan je altijd veel beter de hdmi aansluiting gebruiken. Een vga aansluiting is analoog en eigenlijk toch al tamelijk verouderd en dvi zie je vaak net weer bij de duurdere modellen.

Dvi en hdmi is inderdaad zoals al geschreven in feite hetzelfde met dan als enigste dat je geen audiosignaal hebt bij dvi. En zoals je al zelf schrijft zat die adapter erbij dus daar kan je gewoon je hdmikabel mee gebruiken.

Trouwens wat eigenlijk de beste aansluiting tegenwoordig is is displayport maar dan spreek je wel van de duurdere monitoren. Ook moet je dan een nieuwere videokaart hebben want de oudere kaarten hebben niet standaard displayport.
Ik snap dan alleen niet wat het grote verschil kan zijn tussen een displayport en een hdmi aansluiting? Als het scherm 1080p is gaat daar toch geen veerschil in zitten?
pryth schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 23:54:
Waarom zou je perse een 27inch monitor willen? Ik hoor van de meeste dat 1080p op 27inch ONTZETTEND lelijk is als je dicht op je scherm zit. Als je voor 27inch wil gaan moet je gaan zoeken voor 1440p resolutie, maar dat is weer een totaal andere prijsklasse. Als ik de meerderheid moet geloven (heb er nooit een gehad) maar zou ik een 27inch icm 1080p overslaan aangezien je zegt dat je dicht op je scherm zit.

Je komt van een CRT scherm af (17-19inch neem ik aan?) dan is de stap naar 24inch ook een 'WOW'- moment hoor :)
19 inch, maar op school werk ik ook altijd met 27 inch iMac´s. Zijn die schermen überhaupt HD? Bij nader inzien zal ik waarschijnlijk toch wat verder van het beeld afzitten aangzien ik een nieuw meeldscherm ongeveer een meter verder naar achter kan zetten. Ik zal nog even verder kijken naar dat 1440p verhaal.

• Hahn
  • Nu online
27" iMacs hebben een resolutie van 2560x1440, wat dus een stuk hoger is dan Full HD (1920x1080). Waar jij naar kijkt zijn 27"-monitoren met een resolutie van 1920x1080. Als je een 27" met 2560x1440 (net zoals de 27" iMacs dus) wilt, dan heb je het over €500+.

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op woensdag 26 december 2012 @ 00:15:
27" iMacs hebben een resolutie van 2560x1440, wat dus een stuk hoger is dan Full HD (1920x1080). Waar jij naar kijkt zijn 27"-monitoren met een resolutie van 1920x1080. Als je een 27" met 2560x1440 (net zoals de 27" iMacs dus) wilt, dan heb je het over €500+.
Dus om de kwaliteit van een 24 inch 1080p monitor vergelijkbaar te maken moet een 27 inch monitor minimaal 1440p zijn.. Dus dan kan ik beter voor een 24 inch gaan. Dan kom ik weer terug bij de ultrasharp die mij hierboven al aangeraden is.

Wat adviseren jullie? 24 inch of doorsparen voor 27 inch?

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2012 @ 00:36:
Dus om de kwaliteit van een 24 inch 1080p monitor vergelijkbaar te maken moet een 27 inch monitor minimaal 1440p zijn.. Dus dan kan ik beter voor een 24 inch gaan. Dan kom ik weer terug bij de ultrasharp die mij hierboven al aangeraden is.

Wat adviseren jullie? 24 inch of doorsparen voor 27 inch?
Je moet je niet zo vastklampen aan dat 1080p want dat is in feite een standaard voor videoweergave en niet direct een standaard voor pc-monitoren. Laat ik zo zeggen dat je op een pc-monitor waar 1080p bij staat dat ie de mogelijkheid heeft om films af te spelen in Full HD.

Dus die iMacs zijn ook geschikt voor 1080p maar ook voor b.v. 720p etc. maar wat veel belangrijker is is de daadwerkelijke resolutie. Nu is dat 1 gedeelte want daarbij komt ook nog eens de verversingsfrequentie en zo kan je door gaan.

Je kan dus niet zomaar zeggen dat 24 inch 1080p beter is als 27 inch 1080p en een 27 inch dan meteen ook een hogere resolutie dan 1920 x 1080 zou moeten hebben. Als je zo redeneerd dan zou b.v. een 22 inch 1080p nog een beter beeld hebben dan een 24 inch 1080p echter dat is niet zo in de praktijk.

Het voordeel van een hogere resolutie ligt er veel meer in dat je meer schermen kan verdelen op het oppervlak zonder dat je scherpte zal verliezen. Alleen zoals al geschreven is hangt hier een pittig prijskaartje aan want je kan wel losse Apple schermen krijgen.

Verder is het voordeel van displayport dat displayport een hogere bandbreedte heeft en je daardoor b.v. 120 Hz monitoren kan aansturen. Dit kan alleen via displayport of HDMI versie 1.4 en niet via standaard HDMI 1.3 dus dat zo kort door de bocht een beetje uitgelegd.

Maar wil je echt het fijne ervan weten dan kan je beter eens verder spitten hier op Tweakers en bij de echte monitor deskundigen gaan vragen. Feit blijft wel dat wil je kwaliteit dat je dan nu eenmaal geld kwijt bent en ik persoonlijk denk dat je beter de middenweg kan nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Roel1966 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 01:38:
[...]

Je moet je niet zo vastklampen aan dat 1080p want dat is in feite een standaard voor videoweergave en niet direct een standaard voor pc-monitoren. Laat ik zo zeggen dat je op een pc-monitor waar 1080p bij staat dat ie de mogelijkheid heeft om films af te spelen in Full HD.

Dus die iMacs zijn ook geschikt voor 1080p maar ook voor b.v. 720p etc. maar wat veel belangrijker is is de daadwerkelijke resolutie. Nu is dat 1 gedeelte want daarbij komt ook nog eens de verversingsfrequentie en zo kan je door gaan.

Je kan dus niet zomaar zeggen dat 24 inch 1080p beter is als 27 inch 1080p en een 27 inch dan meteen ook een hogere resolutie dan 1920 x 1080 zou moeten hebben. Als je zo redeneerd dan zou b.v. een 22 inch 1080p nog een beter beeld hebben dan een 24 inch 1080p echter dat is niet zo in de praktijk.

Het voordeel van een hogere resolutie ligt er veel meer in dat je meer schermen kan verdelen op het oppervlak zonder dat je scherpte zal verliezen. Alleen zoals al geschreven is hangt hier een pittig prijskaartje aan want je kan wel losse Apple schermen krijgen.

Verder is het voordeel van displayport dat displayport een hogere bandbreedte heeft en je daardoor b.v. 120 Hz monitoren kan aansturen. Dit kan alleen via displayport of HDMI versie 1.4 en niet via standaard HDMI 1.3 dus dat zo kort door de bocht een beetje uitgelegd.

Maar wil je echt het fijne ervan weten dan kan je beter eens verder spitten hier op Tweakers en bij de echte monitor deskundigen gaan vragen. Feit blijft wel dat wil je kwaliteit dat je dan nu eenmaal geld kwijt bent en ik persoonlijk denk dat je beter de middenweg kan nemen.
Ik dacht dat als je bijv. een resolutie van 1900x1080 op een 27 inch scherm hebt en het dan naast een 24 inch scherm zet met dezelfde resolutie, dat het 24 inch scherm dan veel scherper lijkt. Aangezien die 27 inch dell schermen vanaf 510 euro zijn laat ik dat aan mij voorbij gaan. Dit kleine schermpje wat ik nu heb begint een soort van te flikkeren bij witte pagina's en daar krijg ik hoofdpijn van :/

Ik denk dan dat ik voor de Dell Ultrasharp U2412M ga. Deze is 266 euro bij Azerty en dan zou ik dus ook nog een SSD erbij kunnen aanschaffen. Ik zal eerst nog wel even verder kijken maar hoop toch zo snel mogelijk dit ding in de container te gooien :) Bedankt voor jullie bijdragen allemaal! En ik denken dat het een simpele keus was :F

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, nu snap ik even het verschil niet tussen:

pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart
pricewatch: Dell Ultrasharp U2410 Zwart

De ene heeft een Cardreader en een H-IPS paneel (wat is het verschil tussen een normaal IPS paneel en H-IPS?) en de U2410 heeft een lagere constrast verhouding dan de U2412m

Ik snap dan niet wat het grote verschil in prijs gaat maken?
Pagina: 1