Orion84 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:43:
Ik doelde met de regels voor rijbewijs B op de regels voor het voertuig zelf, niet op regels voor aanhangers. Die veranderen inderdaad wel, zoals je aangeeft.
De vraag was immers of je nu voor een grote camper (wat in mijn ogen een voertuig zonder aanhanger is) ineens een nieuw (zwaarder) rijbewijs moet gaan halen.
Sorry voor de verwarring

Als camperbezitter en mod op het grootste
camperforum 
:
Er veranderd dus niets voor de huidige campers met een totaal toegestane maximum massa van kleiner of gelijk aan 3500kg
Waar het vooral mee te maken heeft is dat in de meeste landen in Europa wel dit C1 rijbewijs bestaat, en dus zo goed als alle (camper)fabrikanten met ducato maxi's en dikke sprinters werken.
Alles met een max massa van 4,5 ton of iets daarom trend.
Voor verkoop in nederland worden die campers terug gekeurd tot max 3500kg, wat resulteert in gevalletjes met maar 50kg laadvermogen.
Vrienden van ons rijden een camper die hij op C rijbewijs richtlijnen heeft gekocht en dus ook bestuurd, maar dat ding is ook op max 3,5 ton te krijgen, leeg gewicht is dan 3475kg, en het ding is ingericht om met 6 man in te slapen..
Na de inbouw van een simpel aantal accessoires weegt het ding al een 3,6 ton (extra accu, schoteltje, zonepaneeltje, omvormer, enz).
Kort:
Veel camper worden dus bij aflevering of import terug gekeurd naar de Nederlandse regelgeving max 3,5 kg op B rijbewijs.
Nu/straks kun je dus C1 in NL halen en wel gewoon zo een ding legaal rijden, want nu rijd 80% gewoon met een zwaar overbeladen camper rond (compleet leeg gestripte campers op de invoer keuring is geen uitzondering om maar onder die 3,5 ton te komen).
Ik ben trouwens blij met mijn BE, voor mij veranderd er niets en kan ik gewoon door rijden met mijn werk combinatie:
(Aanhanger max 2500kg, bus werkelijk 3000kg)
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.