Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rijbewijs B+

Pagina: 1
Acties:

• d91
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-08 13:56
Hallo allemaal,

Ik heb eens op internet gezocht naar de nieuwe rijbewijsregels die vanaf 2013 ingaan. Nou kwam ik dit stukje informatie tegen.
http://www.autorij-instru...s-b-be-b-19-januari-2013/

Wat ik lees vind ik erg krom. Waarom zou je dan kiezen voor B+ als je ook kan kiezen voor BE waar je meer mee mag vervoeren? Misschien heeft de bron het zelf wel verkeerd of heb ik het niet goed begrepen. Hebben jullie hier nog ideeën/kennis over?

Groet,
d91

[ Voor 44% gewijzigd door zeef op 03-03-2015 00:51 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Op dit moment heeft het inderdaad geen nut. Het gaat nut hebben wanneer categorie BE zwaardere exameneisen gaat krijgen of categorie B+ lichtere eisen.
Zoals ik het nu zie is categorie B+ rijbewijs bedoeld voor caravans en kleinere aanhangwagens achter een categorie B voertuig en is het categorie BE rijbewijs bedoeld voor echt grote combinaties waar dan ook andere vaardigheden voor nodig zijn.

Of dit nut gaat hebben... denk het niet. Gok dat het uit Europese regelgeving voort komt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat ze BE zwaarder gaan maken.

Het is echt maf dat je voor een aanhangertje hout achter je auto aan dezelfde eisen moet voldoen dan wanneer je met onderstaande combinatie de weg op wilt:

Afbeeldingslocatie: http://www.gompieteam.nl/sponsor/team.h3.jpg

Of omgedraaid: het is maf dat je BE rijlessen doet en afrijdt in een lesauto en aanhangertje erachter en daarna in bovenstaande combi mag stappen. Dat is toch gewoon bijna een fullsize vrachtwagen!?

[ Voor 5% gewijzigd door FragDaddy op 19-12-2012 22:58 ]

Have a wheelie good weekend!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-11 11:33
FragDaddy schreef op woensdag 19 december 2012 @ 22:57:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat ze BE zwaarder gaan maken.

Het is echt maf dat je voor een aanhangertje hout achter je auto aan dezelfde eisen moet voldoen dan wanneer je met onderstaande combinatie de weg op wilt:

[afbeelding]

Of omgedraaid: het is maf dat je BE rijlessen doet en afrijdt in een lesauto en aanhangertje erachter en daarna in bovenstaande combi mag stappen. Dat is toch gewoon bijna een fullsize vrachtwagen!?
Dat heb ik inderdaad ook nooit begrepen. Ik denk dat een B+ rijbewijs, waarbij je dus met een grote(re) aanhangwagen mag rijden een goed plan en dat BE je met die soort grote gevaarten mag laten rijden.

Verwijderd

de bovengenoemde foto is een verkeerde klasse zoals beschreven.
het gaat hier niet om BE klasse maar C1E.
kijk achter op je rijbewijs. daar staat C1 en E1.
dit is bestemd voor het mogen rijden van City-Trucks, dus zoals hierboven.

hier een stuk van de volgende link: http://bedrijfsauto.com/n...els-wat-betekent-dat.html

citaat:
Op 19 januari 2013 wordt ook het C1-rijbewijs in Nederland geïntroduceerd: een rijbewijs voor vrachtauto's tot 7500 kg gvw. Dit rijbewijs is bedoeld voor bestuurders van campers, lichte vrachtwagens zoals een Mercedes-Benz Vario, een Citroën Jumper met verhoogd laadvermiogen of een lichte DAF LF, Volvo FL of Renault Maxity, of bijvoorbeeld paardesportliefhebbers die een zware pickup rijden.

Joep van de Ven van Verkeersschool Blom: "De maximale toegestane massa met een BE-voertuig wordt 7,5 ton vanaf 19 januari 2013. Indien deze voertuigen zwaarder zijn, en er wordt beroepsmatig mee gereden, zal er een C1E rijbewijs behaald moeten worden. Zelf als het voor de wet een BE-combi is, zal er boven de 7,5 ton totaal geladen gewicht een C1E rijbewijs voor nodig zijn. Op dit moment is het niet mogelijk om dit 'lichte vrachtwagenrijbewijs' te halen. Vanaf 19 januari 2013 kan het dus wel."

Voor het C1-rijbewijs gelden andere examennormen en een andere rijproef dan voor het C-rijbewijs. Het schriftelijk examen wordt iets soepeler beoordeeld dan het examen voor C, en de rijproef kan gedaan worden met een lichte vrachtwagen. Maar je moet wel dezelfde manoevres kunnen uitvoeren.

B+ heb ik nog niet gespot op het rijbewijs zoals ik die nu ken. maar het schijnt dat er in 2015 nog een B klasse bij komt. vraag mij niet hoe die klasse vernoemd word maar wat de bedoeling is is om beginnende b estuurders waarbij het 3 punten-systeem geld ook in het voertuigklasse word gemengd.
de eerste 5 jaar voor een nieuwe bestuurder zal het ''onmogelijk'' worden om een ''snelle,zware,grote auto'' te rijden en dan word ermee bedoeld dat bijvoorbeeld X-PK maximaal en xx aantal gewicht voor een beginnende bestuurde te rijden is. alles daaroven mag de beginner dus NIET besturen.

deze klasse zie ik ook terug met de A-Rijbewijs. als beginner mag men dus niet meteen met een zware motor boven x aantal cc rijden, alvorens men examen moet doen als ''ervaringsjaren'' voor een zwaarder klasse voor het A-Rijbewijs.

op zich ben ik dus VOOR het kleiner B-Rijbewijs voor beginnende bestuurders.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:09
Wel balen dan als papa's auto dan ineens te dik blijkt ;) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• d91
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-08 13:56
Dank jullie wel voor deze inzichten ;)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:16

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dus al die mensen in relatief grote campers moeten opnieuw aan de studie + praktijkexamen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 23:44:
de bovengenoemde foto is een verkeerde klasse zoals beschreven.
het gaat hier niet om BE klasse maar C1E.
kijk achter op je rijbewijs. daar staat C1 en E1.
dit is bestemd voor het mogen rijden van City-Trucks, dus zoals hierboven.

hier een stuk van de volgende link: http://bedrijfsauto.com/n...els-wat-betekent-dat.html
Op dit moment mag je met BE gewoon dergelijke combi's rijden. Enige eis bij BE is nu in feite dat het trekkende voertuig binnen het B-rijbewijs valt. En als je je BE al hebt, dan blijft dat zo na 1 jan. 2013.

Als je ná 1 jan. 2013 je BE haalt, dan mag je inderdaad niet meer met dergelijke combi's rijden (tenzij je binnen bepaalde grenzen blijft, qua gewicht).

Overigens is dit verhaal al eerder besproken: Rijbewijs veranderingen 2013. Daar staat ook een link naar de complete brochure met info over alle wijzigingen, incl. vergelijking per rijbewijs categorie van de regels nu en straks: www.rijksoverheid.nl/best...jbewijs-september2012.pdf
Falcon schreef op donderdag 20 december 2012 @ 09:43:
Dus al die mensen in relatief grote campers moeten opnieuw aan de studie + praktijkexamen?
Waarom? Huidige rijbewijsregels blijven gewoon gelden als je het rijbewijs al hebt. En sowieso zie ik de impact van de wijzigingen op campers niet echt. De regels voor het B rijbewijs veranderen namelijk niet heel erg. Dat blijft gewoon <3500kg.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 20-12-2012 09:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Orion84 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 09:47:
[...]
Waarom? Huidige rijbewijsregels blijven gewoon gelden als je het rijbewijs al hebt. En sowieso zie ik de impact van de wijzigingen op campers niet echt. De regels voor het B rijbewijs veranderen namelijk niet heel erg. Dat blijft gewoon <3500kg.
Op rijbewijs B verandert er wel iets belangrijks:

Alle combinaties onder 3500kg beladen gecombineerd gewicht mogen op B worden gereden.

Nu is het nog zo dat je voor aanhangwagens onder de 750kg maximummassa altijd op B mag rijden en voor zwaardere aanhangers het aan het gewicht van de aanhanger, samen met het gewicht van de trekkende auto ligt.

Oude regel: Toegestane maximummassa aanhangwagen kleiner dan leeggewicht trekkend voertuig, én combinatie beladen lichter dan 3500kg? Dan mag het op B.

Wat je daardoor kreeg is dat je rare combinaties kreeg van dubbelassige aanhangers achter een SUV of busje, waarvan het gewicht gecombineerd nét aan die eisen viel, of mensen het te veel werk vonden om alles na te rekenen en gewoon met overbeladen combinaties de weg op gaan.

In de nieuwe regel geldt alleen het beladen treingewicht (dus TMM auto + TMM aanhanger) en wordt het en stuk overzichtelijker. Dat is vooral handig voor kleinere bestelwagens (maatje Opel Vivaro) met een dichte dubbelasser erachter, iets wat je veel ziet bij bedrijven die veel lengte- of volumevracht mee moeten nemen. Of grote (dubbelassige) caravans, die nagenoeg niks wegen maar net buiten de rijbewijs B-grens vallen.

Alle combinaties boven die 3500kg vol gewicht gaan straks op B+, BE of C1/C1E.

Dat trouwens op de kentekenpapieren van de auto moet staan dat je voldoende trekgewicht nodig hebt lijkt me duidelijk, maar dat is ook niet veranderd.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik doelde met de regels voor rijbewijs B op de regels voor het voertuig zelf, niet op regels voor aanhangers. Die veranderen inderdaad wel, zoals je aangeeft.

De vraag was immers of je nu voor een grote camper (wat in mijn ogen een voertuig zonder aanhanger is) ineens een nieuw (zwaarder) rijbewijs moet gaan halen.

Sorry voor de verwarring :)

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 21-12-2012 11:44 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat zou voor heel veel weggebruikers een heel goed idee zijn, met of zonder aanhanger.

Qua EU-regels heb ik wel het idee dat het steeds meer een chaos wordt op de weg: steeds meer verschillende voertuigen, verschillende verlichting, verschillende rijbewijzen en verschillende eisen!
Het wordt er helaas niet overzichtelijker op, terwijl dat juist op de weg noodzakelijk is.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

RemcoDelft schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:48:
[...]

Dat zou voor heel veel weggebruikers een heel goed idee zijn, met of zonder aanhanger.
Het vervelende is alleen dat je voor C1 (vanuit de EU verplicht) aan een herhaaldelijke medische keuring vast zit. En die keuringen zijn redelijk streng en niet bepaald goedkoop.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Volgens mij is dit inderdaad een (vooralsnog nutteloze) voorbereiding op verdere veranderingen. Nu is het nutteloos, maar straks zullen andere examen eisen komen voor deze subklasse.

Zoals nu (eindelijk) rijbewijs C1 is geintroduceerd. Vind ik wel interessant om tot 7,5ton te kunnen rijden. Ik hoef niet meteen een 40ton vrachtwagen rijbewijs (C). Voor C1 geld dus ook iets andere eisen, dus dan kun je gewoon oefenen met een auto/minivrachtwagen van 5 ton om maar wat te noemen. Vervolgens kun je hiermee vrij makkelijk lessen en met weinig lessen het examen halen. Als je meteen zo'n 12 meter vrachtwagen moet besturen is toch even andere koek, en zou ik verwachten dat ik daar toch een stuk langer mee bezig ben. (met bijbehorende hogere kosten).

De rest van (west) Europa had allang zo'n C1 categorie die makkelijk te halen viel.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Death1ord
Hier in België hebben we zowel een C1 als een D1 waarbij de C1 inderdaad een vrachtwagen is van max 7,5 ton en een D1 een bus met maximum 16 plaatsen (+1 bestuurder).

• !null
Ja meeste landen hebben dat al jaren. Duitsland, Oostenrijk enzo ook al 10 jaar ofzo. Nu krijgen we het eindelijk ook. Maar wel meteen met herkeuring na 5 jaar.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:12

Bommes

Capo del formaggio

Orion84 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:43:
Ik doelde met de regels voor rijbewijs B op de regels voor het voertuig zelf, niet op regels voor aanhangers. Die veranderen inderdaad wel, zoals je aangeeft.

De vraag was immers of je nu voor een grote camper (wat in mijn ogen een voertuig zonder aanhanger is) ineens een nieuw (zwaarder) rijbewijs moet gaan halen.

Sorry voor de verwarring :)
Als camperbezitter en mod op het grootste camperforum :9 :
Er veranderd dus niets voor de huidige campers met een totaal toegestane maximum massa van kleiner of gelijk aan 3500kg
Waar het vooral mee te maken heeft is dat in de meeste landen in Europa wel dit C1 rijbewijs bestaat, en dus zo goed als alle (camper)fabrikanten met ducato maxi's en dikke sprinters werken.
Alles met een max massa van 4,5 ton of iets daarom trend.
Voor verkoop in nederland worden die campers terug gekeurd tot max 3500kg, wat resulteert in gevalletjes met maar 50kg laadvermogen.
Vrienden van ons rijden een camper die hij op C rijbewijs richtlijnen heeft gekocht en dus ook bestuurd, maar dat ding is ook op max 3,5 ton te krijgen, leeg gewicht is dan 3475kg, en het ding is ingericht om met 6 man in te slapen.. |:( :X
Na de inbouw van een simpel aantal accessoires weegt het ding al een 3,6 ton (extra accu, schoteltje, zonepaneeltje, omvormer, enz).

Kort:
Veel camper worden dus bij aflevering of import terug gekeurd naar de Nederlandse regelgeving max 3,5 kg op B rijbewijs.
Nu/straks kun je dus C1 in NL halen en wel gewoon zo een ding legaal rijden, want nu rijd 80% gewoon met een zwaar overbeladen camper rond (compleet leeg gestripte campers op de invoer keuring is geen uitzondering om maar onder die 3,5 ton te komen).

Ik ben trouwens blij met mijn BE, voor mij veranderd er niets en kan ik gewoon door rijden met mijn werk combinatie:
(Aanhanger max 2500kg, bus werkelijk 3000kg)
Afbeeldingslocatie: http://www.camperzone.nl/test/images/IMAG0237.jpg

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

@Bommes: Dan is inderdaad ook wel een interessante vraag of na de komst van het C1 rijbewijs in NL, de camperfabrikanten nog de moeite gaan nemen om campers 'terug' te keuren naar B eisen, of dat ze gaan verwachten dat klanten C1 halen.

offtopic:
Heb nog ooit een foto gepubliceerd gehad in jullie blad "Dialoog" (Editie 7, p. 18).

• !null
Lijkt me niet, zeker met gevallen als 3475kg. Dan ben je jezelf ook een beetje voor de gek aan het houden. Want er zijn ook meerkosten aan om hem terug te keuren (of iig het werk daarvoor) en daarna rij je alsnog illegaal want je rijdt gewoon volgens de wet overbeladen. Vind ik vrij nutteloos. Beter spendeer je wat extra geld en tijd voor het grote rijbewijs, wat veel makkelijker zal zijn met de nieuwe C1 categorie.

Was trouwens altijd al zo, zie die Mercedes 508 en vergelijkbare bussen/campers.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Tja, oogkleppen ophouden en gewoon doorrijden (zoals nu zogoed als normaal is) of allebei een C1 rijbewijs gaan halen. Want men wil wel allebei kunnen rijden.
Ik denk dat er maar weinig mensen van de huidige grijze golf daar voor kiezen, die doen gewoon of ze gek zijn.
Ons campertje is maar een klein ding maar weegt net geen 3,5ton op vakantie sterkte, helaas niet om te keuren, ik zou namelijk gerust voor die C1 gaan.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• !null
Waarschijnlijk kan je campertje ook niet veel meer hebben dan die 3,5 ton, als het platform er ook niet naar gemaakt is moet je het lekker zo laten :)

Ik heb zelf wel eens gekeken naar een 508D of zelfs 608D, maar dan moet je vaak groot rijbewijs hebben of terugkeuren. Degene die al teruggekeurd zijn, zijn vaak van die vage creaties (met zo'n gigantische opbouw erop dat ie nog veel hoger wordt, echt lelijk) uit de jaren 80 stijl. Ook importeren is interessant gezien ze in Duitsland of Oostenrijk weinig kosten. Maar om dan de boel te verbouwen om het terug te keuren (lichter veren pakket etc) en daar dus ook de kosten voor te maken vind ik onzin, dan heb ik lievern een groot rijbewijs, daar heb je tenminste wat aan. En dan is het ook niet erg als je eens met 4,5 ton ofzo op stap gaat. Maar dat is pas echt makkelijk als er een C1 categorie is.
Ben wel benieuwd, wat de rijscholen moeten nog wel omschakelen naar een C1 categorie voertuig. Bij een rijschool had ik geinformeerd en die zeiden (even losjes samengevat) wel weer in Januari te kijken hoeveel animo er was om het op te zetten. Ze hadden nog geen concreet plan om een C1 cursus aan te bieden.

Verwijderd

sorry als ik nu wat dubbel zeg, heb niet alles doorgelezen. Maar het gaat pas in voor rijbewijzen die na 31 december uitgegeven worden, dus niet voor huidige bezitters.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je nu BE hebt, krijg je dan bij vernieuwing rijbewijs gratis C1E of blijft er BE staan en kijkt de politie naar de datum waarop je dat gehaald hebt?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• !null
Nee C1E is een klasse hoger, die krijg je niet gratis. Wel is het zo dat als je straks C1E haalt dat je BE erbij krijgt, maar dat is logisch.

Bij C1E mag de hele combinatie max 12 ton wegen. Bij BE is dat 3.5 ton? of meer? Begrijp ik eigenlijk niet helemaal.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 07:35

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Maar met BE mag je nu ook een BE-combi van 15 ton rijden. En dat blijft straks zo. Dan kunnen ze je net zo goed C1E cadeau doen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blitzkrieg schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 16:21:
Maar met BE mag je nu ook een BE-combi van 15 ton rijden. En dat blijft straks zo. Dan kunnen ze je net zo goed C1E cadeau doen.
Met C1E zou je ook een zwaarder trekkend voertuig mogen rijden, wel degelijk een andere situatie.

• !null
Wat? 15 ton? Waar staat dat, dat heb ik niet gezien. Dat is wel bizar veel. Ik dacht eigenlijk zelf aan 7,5 ton. Waarom zou je dan met C1E met een zwaarder trekkend voertuig een totale combinatie van minder gewicht (12 ton) mogen rijden?

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 07:35

blitzkrieg

Whoop Whoop!

!null schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 16:34:
Wat? 15 ton? Waar staat dat, dat heb ik niet gezien. Dat is wel bizar veel. Ik dacht eigenlijk zelf aan 7,5 ton. Waarom zou je dan met C1E met een zwaarder trekkend voertuig een totale combinatie van minder gewicht (12 ton) mogen rijden?
http://bedrijfsauto.com/n...rmogens-tot-tien-ton.html

Met een BE-combi, trekker-oplegger mag je sowieso over de 7,5 ton heen. Volgens mij sowieso al tot 9 ton.

Maar 9 ton lukte mij ook wel met auto + aanhanger. O-)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
http://www.cbr.nl/1041.pp

Er is geen limiet voor de aanhanger, maar in de praktijk zullen er weinig voertuigen van <3500kg zijn waar je >10t achter mag hangen :) Maar theoretisch zou je dus met 3500kg + 15.000kg kunnen rijden.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij heeft Iveco met de Daily het hoogste totaalgewicht; 10 ton...

• !null
Nou ja, zo'n Iveco trekker als op de eerste pagina gepost zal wel onder de 3,5 ton blijven en toch flink wat kunnen trekken.

edit: ja dat dus

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het terechter zou vinden als het bijvoorbeeld tot 7,5 ton ging (dat is ook al een hoop), en daarna gewoon C1E rijbewijs. (tot 15 of zelfs 20 ton o.i.d. totaal)

Heb ook wel eens een Duitser gezien in NL met een nieuwe V8 diesel Landcruiser, met een gigantische aanhanger erachter. Daarop hele grote stalen dingen, leken wel rails. Ik dacht, dat kan toch nooit legaal zijn, zodra de politie dat ziet rijden checken ze het.
Maar nu lijkt het al op BE rijbewijs te kunnen, en zit ik te denken dat ze die Landcruiser waarschijnlijk hadden omgebouwd naar luchtremmen. Dat doen ze wel eens om het trekgewicht nog verder te verhogen.

[ Voor 88% gewijzigd door !null op 21-12-2012 16:52 ]

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:06

Destruction

(ex-)Automonteur

Voor degene die die rijbewijzen behaalt voor januari geldt inderdaad dat de oude regels van kracht blijven.

* Destruction aait BE, gehaald in '05..

Afgelopen zomer nog, oprijwagen kapot..
Afbeeldingslocatie: http://www.avb.nu/image.php?id=3156
BE trekker/oplegger combi geregeld (zoals bovenstaand dus), oprijwagen achterop gezet en meegenomen.. :)
Ik schat deze combi al op een 7 ton. Daar kwam vervolgens nog een Peugeot Boxer 350 2.8HDI oprijwagen boven op te staan (2300kg leeggewicht). Tel uit je winst.

Naar mijn mening is het ook niet handig dat de BE opleiding standaard uit een busje + aanhanger bestaat... Waarom niet zo'n combinatie? Leer mensen toch rijden met het worst case geval.. :) Dan stelt dat busje met die kar ook niks meer voor.. :)

* Destruction bestuurt combinaties zoals hierboven afgebeeld wel vaker... Geen moeite mee. De eerste keer dacht ik alleen even "Zo... Dit is ff anders"

[ Voor 29% gewijzigd door Destruction op 24-12-2012 02:07 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:10

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik ben ook erg blij dat ik afgelopen augustus nog mijn B+E heb behaald.
Ik reed al vaker met B+E combinaties op festival terreinen (prive terrein).
Maar voor de veiligheid en de verzekeringskwesties toch maar mijn E achter B gehaald.
Dat overigens voor mij niet meer voorstelde dan in 2 uurtjes beetje lessen, kijken of ik het echt allemaal beheerste wat ik nodig had voor het examen en een beetje theorie (max lengte/hoogte) aankoppelen ect.
heb ondertussen al 3x gereden op de weg met zo'n combinatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.agritrader.nl/img-ad/293x220/198399.jpg
Binnenkort wil ik voor mijn C en C+E rijbewijs gaan.
Heb ook al 2x op een C+E combinatie gereden maar hier heb ik ook liever dat het administratief helemaal op orde is ,dat ik ook bevoegd ben om dat te besturen.

Overigens is het best vreemd hoe groot de combinaties zijn die je mag besturen. ach mij hoor je niet klagen :D
De volgende combintie is ook legaal :|
Afbeeldingslocatie: http://www.agritrader.nl/img-ad/960m/623062.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 24-12-2012 08:12 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog geiniger vind ik overigens dit soort BE combinaties:
http://www.ttm.nl/ttmarch...r_CNG__km_op_aardgas.html

De bak kan eraf en heeft een los kenteken, dus in feite kun je zo ook je lol op met bakwagens...

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 22:26

Bestla

Kvinne

Destruction schreef op maandag 24 december 2012 @ 02:06:
* Destruction aait BE, gehaald in '05..
Naar mijn mening is het ook niet handig dat de BE opleiding standaard uit een busje + aanhanger bestaat... Waarom niet zo'n combinatie? Leer mensen toch rijden met het worst case geval.. :) Dan stelt dat busje met die kar ook niks meer voor.. :)
Helemaal mee eens. Lesje van een zaterdagmiddag in een Toyota busje met dichte tandemasser erachter. Afrijden een week later en geslaagd voor BE.

Om mijn Firebird te kunnen halen moest ik een keer een oprijwagen huren. Toch heel handig dat BE. En als het wielen heeft kan ik er meer rijden. Ik heb grote dumpers gereden, ook op de weg, trekkers met klapkarren erachter, you name it. Zelfs een Mercedes vrachtwagen gehuurd voor iemand met C rijbewijs, maar hij kon zelf niet de vrachtwagen ophalen, dus dat deed ik maar. :X Vrachtwagen maar 1 km verderop gereden naar een parkeerplaatsje. Niets aan de hand, en gelukkig geen politie gezien. Nu zou ik dat geen 2e keer meer doen. Er zal maar wat gebeuren, dan ben je echt de sjaak.

Maar ik kan me voorstellen dat de gemiddelde automobilist die BE heeft gehaald of gekregen wel staat te slikken als hij achter het stuur moet kruipen van zo.n Iveco met oplegger combi.

[ Voor 14% gewijzigd door Bestla op 24-12-2012 14:46 ]

• !null
Dat gaat echt helemaal nergens over wat je mag rijden met BE rijbewijs. Niet alleen het totale gewicht, maar ook de lengte van de combi. Dat ding van de laatste afbeelding zwengt bijvoorbeeld gigantisch uit, ik hoop dat ik nooit met zo'n ding hoef te keren haha. Of een krappe woonwijk door moet :P
Dan lijkt mij een gemiddelde vrachtwagen op C rijbewijs makkelijker rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 24-12-2012 15:00 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Niet noodzakelijk null, maar het is wel zo dat je bij dit soort combinaties goed je kop erbij moet houden.. Zoals in het algemeen in het verkeer, iets wat 99% lijkt te vergeten..

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:10

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

je maximale combinatie lengte is 18 meter dus daar zit wel een grens aan :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Verwijderd

Destruction schreef op maandag 24 december 2012 @ 18:02:
Niet noodzakelijk null, maar het is wel zo dat je bij dit soort combinaties goed je kop erbij moet houden.. Zoals in het algemeen in het verkeer, iets wat 99% lijkt te vergeten..
geloof mij, met al die paaltjes op de stoepen zoals in rotterdam is het een hell en je rijd je 100% zeker vast met lange combinatie's. zelfs normale C trucks hebben al flink moeite.
enigste voordeel hebben de city trailers die ee meesturende achteras hebben. voor een gewone aanhanger is dat helaas niet leverbaar aangezien de kingpin die de schotel ingaat voor het sturen van de trailers achteras zorgt,.
rijd je een grote BE (auto + aanhangwagen ) dan ben je de pineut en kun je best vast komen te staan.

kop erbij of niet. steden qwua ruimtelijk indeling zijn aardig achterhaalt.

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Uhm, ik reed al op mijn 16e al combinaties veer boven de 10 ton... Met m'n trekkerrijbewijs.
Ik ben ermee opgevoed en het was dus niet meer dan logisch dat ik gelijk na B m'n E achter B haalde.
Nu is mijn dagelijkse auto een Land Rover om zonder moeite een aanhangwagen te kunnen trekken en de mogelijkheid van hoge kogeldruk is ook fijn.

Tijdens vakanties zie je toch vaak gevaarlijke taferelen van mensen die enkel met vakantie met een kar achter hun auto rijden.

• Death1ord
Mini Poeper schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:47:
Uhm, ik reed al op mijn 16e al combinaties veer boven de 10 ton... Met m'n trekkerrijbewijs.
Ik ben ermee opgevoed en het was dus niet meer dan logisch dat ik gelijk na B m'n E achter B haalde.
Nu is mijn dagelijkse auto een Land Rover om zonder moeite een aanhangwagen te kunnen trekken en de mogelijkheid van hoge kogeldruk is ook fijn.

Tijdens vakanties zie je toch vaak gevaarlijke taferelen van mensen die enkel met vakantie met een kar achter hun auto rijden.
Dat is inderdaad het geval. Ik zou zelfs willen zien dat, wanneer je met een kar wilt rijden, je gewoon een BE of een B+ rijbewijs oid moet hebben want zelfs een 750 kg karretje kan een groot gevaar vormen. Ik vind het ook belachelijk dat je met een kar mag rijden terwijl je niet eens moet aantonen dat je het effectief ook kan. Ook het technisch aspect van hoe het te laden e.d. is vaak niet aanwezig waardoor je vaak negatieve kogeldrukken ziet, staven die langs alle kanten eruit steken etc.

En Caravans vind ik zelfs nog een stuk erger. Laat toch iedereen die met een caravan wilt rijden een aangepast rijbewijs halen. Dat lijkt mij gewoon het meest logische iets i.p.v. mensen op pad sturen met die gevaarten als ze begod geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.

• Bestla

Bestla

Kvinne

Mini Poeper schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:47:

Het helpt inderdaad als je al vroeg op dit soort dingen mag rijden. Ik heb op een Cat D 350 B en D gereden.
Cat D 350 D
Afbeeldingslocatie: http://www.img1.ritchiespecs.com/rbir/2007117/1623301_1.jpg
35 ton schoon aan de haak. :) En rijdbaar met trekkerrijbewijs of rijbewijs B :)

En die van mij haalde op de openbare weg 70 km/h >:) dat was na een motorwissel uit een bulldozer waarbij de turbodruk werd verhoogd. Eerst kwam hij niet vooruit in het terrein. Na de drukverhoging met gemak.

[ Voor 13% gewijzigd door Bestla op 26-12-2012 10:36 ]

• !null
Ik snap dat je veel op je trekkerrijbewijs kan rijden (dan mag het maar max 45 ofzo, hoe zat het ook alweer), maar hoe kun je iets van 35 ton op B rijbewijs rijden?
Of is het officieel met een aanhanger en dat je BE bedoelt?

• Bestla

Bestla

Kvinne

Die max van 45km/h voor landbouwvoertuigen is juist. Trekkerrijbewijs of B. De landbouwvoertuigen groep behelst iets meer dan tractors alleen.

Die dumptruck van mij haalde wel 70km/h maar was niet 'standaard' meer ;) Maar het bleef een landbouwvoertuig.

[ Voor 7% gewijzigd door Bestla op 26-12-2012 11:14 ]

• !null
Ok, hij viel nog wel onder landbouwvoertuigen, alleen opgevoerd.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

misterdoom schreef op woensdag 26 december 2012 @ 00:20:
[...]

Dat is inderdaad het geval. Ik zou zelfs willen zien dat, wanneer je met een kar wilt rijden, je gewoon een BE of een B+ rijbewijs oid moet hebben want zelfs een 750 kg karretje kan een groot gevaar vormen. Ik vind het ook belachelijk dat je met een kar mag rijden terwijl je niet eens moet aantonen dat je het effectief ook kan. Ook het technisch aspect van hoe het te laden e.d. is vaak niet aanwezig waardoor je vaak negatieve kogeldrukken ziet, staven die langs alle kanten eruit steken etc.

En Caravans vind ik zelfs nog een stuk erger. Laat toch iedereen die met een caravan wilt rijden een aangepast rijbewijs halen. Dat lijkt mij gewoon het meest logische iets i.p.v. mensen op pad sturen met die gevaarten als ze begod geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.
Het ergste vind ik nog, dat ik mijn moeder als ik wil rustig met mijn VW transporter + 2tons auto ambulance op pad mag sturen (ze kreeg E bij B vroeger..) zonder dat ze uberhaubt weet hoe je achteruit rijdt met een aanhanger... (ik generaliseer niet: Ze heeft werkelijk geen idee. Hell, ze vindt hun huidige bj 2008 Fiat Panda al vrij groot... 8)7)

Als je het mij vraagt is dat gewoon een schande. Maar goed, er zullen ook best mensen zijn die vroeger E bij B kregen, daar vaak gebruik van maken en zich zodoende WEL wijs hebben gemaakt uit de vele regels, haken en ogen.. Feit is (zoals eerder gezegt) er vaak gerommeld wordt met onveilige aanhangertjes achter auto's bestuurd door iemand die zich totaal geen besef heeft van de extra lengte die de aanhanger nou eenmaal met zich meebrengt..

[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 26-12-2012 18:37 ]

• !null
Ja mijn moeder heeft ook BE, maar die weigert de auto met caravan te rijden, dat mag m'n vader altijd doen. Ja tenzij de situatie erom vraagt natuurlijk. Die caravan is trouwens ook wel erg groot, dat is ook niet handig.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik rijd een echt groot deel van mijn zakelijke kilometers met de kar er achter.
Onze klanten zitten meestal op goed bereikbare plaatsen, maar ook het centrum van Brussel, of Amsterdam (op de Overtoom).
Ik had voor het halen van mijn E achter B al wat kilometers met een kleine kar achter mijn prive auto gemaakt (scouting kampen met materiaal aanhanger) dus had ik het rijden al redelijk onder de knie.

Maar het is echt oefening baart kunst, en niet geheel onbelangrijk, inzicht.
Zonder te overdrijven, ik draai mijn huidige combinatie elk steegje of straatje in, als het moet file parkeer ik hem zelfs :P
Hier met een leen auto er voor, niet echt een pretje, traagste motor variant iets van 75 pk dacht ik:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-OvLRb89Wklw/T3H2Nn9Ph7I/AAAAAAAAAXI/MeGBaszqyog/s640/IMAG0282.jpg

Vind het eigenlijk nooit een probleem om met het ding onderweg te zijn, nadeel vind ik wel die paar kilometers snelheidsverschil tussen het vrachtverkeer en personen auto's met aanhangers.
Ik ga op de GPS altijd net iets over 90km/u zitten.
Dan rijd je net iets harder dan de gemiddelde vrachtwagen, in de spits tijden blijf ik er dan gewoon achter zitten, maar als de ruimte er is ga ik toch wel inhalen.
Maar het verschil blijft wel zo klein dat je als een slak er voorbij gaat, meestal geef ik ff flink gas bij om dat op te lossen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 27-12-2012 10:09 ]

• Maasluip
  • Laatst online: 08:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je kunt toch ook achter de vrachtwagens blijven? De limiet van 90 was juist gemaakt omdat veel domme automobilisten 80 op de teller gaan rijden, daardoor 75 of nog langzamer rijden en dan ingehaald worden door vrachtwagens.
Nu ga jij 90+ op de GPS rijden en is het probleem andersom: met een klein snelheidsverschil ga je vrachtwagens inhalen.
Alsof je er zoveel sneller door op je bestemming bent.

Signatures zijn voor boomers.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nee dat ben ik niet, maar voor mijn eigen veiligheid blijf ik niet in zo een treintje met vrachtwagens hangen.
Dan ga ik er dus ff voorbij, als er ruimte is (ik zei dat ik dat niet in de spits doe).
Ben maar niet ban dus niemand heeft last van mij.. ;)

Overigens ga maar eens braaf 90 op de klok van je auto rijden met je karretje, dan kruipt de ene na de andere vrachtwaggel je voorbij.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
misterdoom schreef op woensdag 26 december 2012 @ 00:20:
[...]

Het is ook best triest dat je bij theorie vanalles en nog wat behandeld krijgt, maar het opladen van een aanhangertje van <750kg wordt niet uitgelegd.

Zo heb ik een paar maand terug een aanhanger laten slingeren. Verkeerd opgeladen samen met iemand die wel E achter B had, maar dat gratis heeft gekregen. Aanhanger van 200kg, 600kg aan gipsplaten, aan de achterkant overstekend, vervolgens de helft er weer afgehaald omdat de aanhanger bijna aan de grond zat en vervolgens op de snelweg bij een heuveltje af heeft de aanhanger de auto opgetild en andersom gezet vanwege niet bestaande kogeldruk. Mijn auto staat enorm hoog op de veren, die heeft dus echt kogeldruk nodig om stabiel met een aanhanger te kunnen rijden. Lege aanhanger rijdt ook voor geen meter. Al met al alleen aanhanger met lading total-loss, verder niemand meegenomen en auto is ook nog heel. Aan de ene kant maar goed dat we de helft er weer afgehaald hebben (auto mag ook maar 520kg ongeremd trekken), maar grote kans dat ik met de volle 800kg (kar+lading) het industrieterrein niet eens afgekomen was.
Bommes schreef op donderdag 27 december 2012 @ 10:36:
Nee dat ben ik niet, maar voor mijn eigen veiligheid blijf ik niet in zo een treintje met vrachtwagens hangen.
Dan ga ik er dus ff voorbij, als er ruimte is (ik zei dat ik dat niet in de spits doe).
Ben maar niet ban dus niemand heeft last van mij.. ;)

Overigens ga maar eens braaf 90 op de klok van je auto rijden met je karretje, dan kruipt de ene na de andere vrachtwaggel je voorbij.
Erachter blijven hangen is op zich niet zo'n probleem, maar uiteindelijk komt er altijd een vrachtwagen achterop die net even wat harder gaat dan de vrachtwagen waar jij achter zit. Daar zou ik ook niet tussen willen blijven hangen.

[ Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 28-12-2012 12:58 ]

Pagina: 1