Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rijbewijs veranderingen 2013

Pagina: 1
Acties:

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-11 16:40

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Omdat er in 2013 een hoop in rijbewijzen gaat veranderen (zoals sommige van jullie misschien wel hebben gelezen) dacht ik laat ik een discussie topic aanmaken, ik ga nu op mijn 17e mijn rijbewijs halen en zit dus met sommige maatregels :'(

Grote PDF waar alles instaat:

http://www.rijksoverheid....jbewijs-september2012.pdf

Verwijderd

Nog meer categorieen, nog meer examens, nog meer regeltjes, nog meer geldverkwisting. Het is te zot voor woorden dat dit allemaal zomaar mag veranderen en zomaar kan veranderen, onder het mom van "Verkeersveiligheid".

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

hah, thanks :) zo te zien een aardig incentive om BE te halen voor die datum, mocht ik ooit willen rijden met een aanhanger die meer dan 3500 kg weegt*, geen zin om daarvoor mn vrachtwagenrijbewijs te moeten halen..

*of zo'n busje-met-trailer waar ze nu dus n nieuwe categorie vrachtwagens van gemaakt hebben, die je met oude BE, of nieuwe C1E vrachtwagenrijbewijs met veel strengere eisen kan rijden..

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-11 21:08

Twhomp

Stayin' Alive

Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 21:15:
Nog meer categorieen, nog meer examens, nog meer regeltjes, nog meer geldverkwisting. Het is te zot voor woorden dat dit allemaal zomaar mag veranderen en zomaar kan veranderen, onder het mom van "Verkeersveiligheid".
Ze doen het om het Europees gelijk te trekken. Is het voor Nederland onnodig? Jazeker. Maar ja...

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06

Q-bone

Dusss...

Ik zit er ook aan te denken om BE te halen, echter nu lees ik weer dat wanneer je het rijbewijs verlengt, je e er wordt afgestreept omdat dit geen geldige categorie meer is... beetje jammer

Volgens de pdf is dit niet het geval... toch maar eens even informeren.

[ Voor 16% gewijzigd door Q-bone op 27-09-2012 21:34 ]

bla?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16
Twhomp schreef op donderdag 27 september 2012 @ 21:22:
[...]

Ze doen het om het Europees gelijk te trekken. Is het voor Nederland onnodig? Jazeker. Maar ja...
Ben ik het niet mee eens. Alhoewel ik niet weet hoe het nu precies zit, lijkt het me dat je dus als vrachtwagenchauffeur straks makkelijker de grens over kunt steken.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Q-bone schreef op donderdag 27 september 2012 @ 21:24:
Ik zit er ook aan te denken om BE te halen, echter nu lees ik weer dat wanneer je het rijbewijs verlengt, je e er wordt afgestreept omdat dit geen geldige categorie meer is... beetje jammer
Eeuh, dan moet je dat document ff lezen, BE met zn oude eigenschappen blijft behouden voor de mensen die het al hadden voor de nieuwe regelgeving, en de nieuwe BE blijft BE heten, is wat minder flexibel..

[edit:] je had t zelf ook al gezien :)

[ Voor 3% gewijzigd door AlexanderB op 27-09-2012 21:35 ]

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Ik ben dus 17 en niet voor 19 januari 18.. Ik vind dat best jammer voor BE rijbewijs..

B+ of BE halen, we gaan het zien als ik 18 ben..

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blijkbaar is B+ examen gelijk aan BE, dan neem ik toch aan dat je beide automatisch krijgt? Al als ik zo kijk is BE altijd uitgebreider dan B+, of ik moet iets missen (heel erg lekker lezen al die omschrijvingen niet).

Verder zou ik het nou niet echt schrikbarende veranderingen voor automobilisten noemen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
Vooral je motor rijbewijs halen wordt een stuk lastiger als jongere.
Vroeger was een zware motor vanaf 21, nu vanaf 24 of met 4 jaar rijervaring (maar dan moet je dus ook minstens 22 zijn)

TheS4ndm4n#1919

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is dan ook gelijk het enige wat ik 'terecht' vind, al had ik veel liever gezien dat iedereen gewoon vanaf het begin 5 jaar lang begrensd moet rijden.. Zonder ervaring op een Hayabusa is gewoon link, ongeacht de leeftijd.

Ik heb A al..dus misschien niet helemaal eerlijk

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Glashelder schreef op donderdag 27 september 2012 @ 23:44:
Dat is dan ook gelijk het enige wat ik 'terecht' vind, al had ik veel liever gezien dat iedereen gewoon vanaf het begin 5 jaar lang begrensd moet rijden.. Zonder ervaring op een Hayabusa is gewoon link, ongeacht de leeftijd.

Ik heb A al..dus misschien niet helemaal eerlijk
Nou ja ben eigenlijk gedeeltelijk wel mee eens..

Als je ziet hoe de 16 jarige (voor de nieuwe regeling) rijd. Dus alleen theorie examen.. Dat is gewoon link. Geen richting aangeven. 55 over het fietspad en dan ineens de weg op scheuren. Geen rekening houden met andere bestuurders.

Door het praktijk examen gaan minder 16 jarige voor de scooter omdat het niet meer te betalen valt. Dat is een gevolg van de strengere regels.. Net als motorrijscholen de komende 4 jaar zwaarder gaan krijgen omdat jongeren niet op een 15Kw motor willen rijden en omdat ze dan na 4 jaar opnieuw examen mogen doen voor de onbeperkte motor.. Hopelijk bied dit wel meer veiligheid en minder doden op de weg maar dat zullen we moeten meemaken. voordeel is wel dat waarschijnlijk de prijzen van motoren gaan dalen (2e hands) doordat er minder motorrijders bij komen en dus een overschot zal ontstaan voor de komende 4 jaar.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• RocketKoen
To_Tall schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 00:09:
Net als motorrijscholen de komende 4 jaar zwaarder gaan krijgen omdat jongeren niet op een 15Kw motor willen rijden en omdat ze dan na 4 jaar opnieuw examen mogen doen voor de onbeperkte moto
Het is nu al zo dat je op je 18e alleen een lichte motor mag. En op je 21e voor de zware. Maar daar is de 1e dan niet voor nodig.
In de nieuwe situatie moet je eerst A1, dan 2 jaar later A2 en nog 2 jaar later voor A.
Of wachten tot je 24 bent en A in 1 keer halen.

TheS4ndm4n#1919

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Ik gok dat een deel van de regels de overheidskas gaat spekken, ze kunnen zo makkelijk nu bekeuringen gaan geven zonder rijbewijs rijden..

Denk dat het met sommige regels dus dat risico word...

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Het wordt er inderdaad niet overzichtelijker van.

Haal je na 19 januari je rijbewijs B, mag je niet meer met een 3-wielig voertuig (trike bijvoobeeld) rijden, maar moet je A hebben. Had je je rijbewijs B al voor 19 januari, mag het weer wel...

Er zijn wel meer van dat soort zaken waar zeker de toekomstige oom agent nog wel eens een kluif aan kan krijgen met bijvoorbeeld een jaar of 10.

BMW 535D

• RocketKoen
Harry schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 07:33:
Het wordt er inderdaad niet overzichtelijker van.

Haal je na 19 januari je rijbewijs B, mag je niet meer met een 3-wielig voertuig (trike bijvoobeeld) rijden, maar moet je A hebben. Had je je rijbewijs B al voor 19 januari, mag het weer wel...

Er zijn wel meer van dat soort zaken waar zeker de toekomstige oom agent nog wel eens een kluif aan kan krijgen met bijvoorbeeld een jaar of 10.
Ach, over een jaar of 10 scant oom agent gewoon automatisch je kenteken en gezicht met zn google glasses of ipad 15 waarna hij meteen kan zien of je rijbewijs geldig is, of je openstaande boetes hebt, hoeveel alcohol je op hebt en of je vrouw vreemd gaat.

TheS4ndm4n#1919

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
RocketKoen schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 07:41:
Ach, over een jaar of 10 scant oom agent gewoon automatisch je kenteken en gezicht met zn google glasses of ipad 15 waarna hij meteen kan zien of je rijbewijs geldig is, of je openstaande boetes hebt, hoeveel alcohol je op hebt en of je vrouw vreemd gaat.
hahaha, daar zit ook weer wat in :)

BMW 535D

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hm, dus aanstaande motorrijders mogen ineens geen trike meer rijden, maar mensen met een huidige B rijbewijs wel. Lekker duidelijk ook 8)7

Overigens zie ik dat voor de combi auto + aanhanger, de aanhanger nu ook zwaarder mag zijn dan de ledige massa van het trekkende voertuig, zolang de combinatie maar niet boven de 3500kg komt.

Oftewel: een Smart met een dubbelasser er achter mag nu gewoon :+

[ Voor 67% gewijzigd door The Eagle op 28-09-2012 09:28 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:41
Op zich wel goed dat het nu overal hetzelfde is. Eénmaal in voege is ineens ook je rijbewijs geldig in alle EU landen, zonder uitzondering.

Voor de Moto is het niet slecht dat de onervarenheid getemperd word. Iemand die 18 is en juist mee in het verkeer rijd, kan de situaties niet zo goed inschatten. Een auto ongeluk is per definitie minder erg dan een moto ongeluk.

Ps: ben zelf moto rijder

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

AlexanderB schreef op donderdag 27 september 2012 @ 21:21:
hah, thanks :) zo te zien een aardig incentive om BE te halen voor die datum, mocht ik ooit willen rijden met een aanhanger die meer dan 3500 kg weegt*, geen zin om daarvoor mn vrachtwagenrijbewijs te moeten halen..

*of zo'n busje-met-trailer waar ze nu dus n nieuwe categorie vrachtwagens van gemaakt hebben, die je met oude BE, of nieuwe C1E vrachtwagenrijbewijs met veel strengere eisen kan rijden..
En waarom zou je zo'n busje met trailer met het nieuwe BE rijbewijs niet meer kunnen rijden? Een busje klinkt als <3500 kg, dus is een auto, geen vrachtwagen en het eerste busje dat meer dan 3500kg mag trekken moet ik nog tegenkomen (al heb ik niet heel uitgebreid gezocht, maar een Sprinter zit op 2ton treklast bijvoorbeeld).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:19

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

tc982 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 09:28:
Op zich wel goed dat het nu overal hetzelfde is. Eénmaal in voege is ineens ook je rijbewijs geldig in alle EU landen, zonder uitzondering.

Voor de Moto is het niet slecht dat de onervarenheid getemperd word. Iemand die 18 is en juist mee in het verkeer rijd, kan de situaties niet zo goed inschatten. Een auto ongeluk is per definitie minder erg dan een moto ongeluk.

Ps: ben zelf moto rijder
Op zich ben ik het met je eens wat die onervarenheid betreft. Maar, waarom mag een 16,5 jarige dan wel auto rijden?? Does not compute!

En waarom worden er 3 (!) examens verplicht voor de jonge motorrijders, terwijl je met een B-rijbewijs ook achter het stuur van een sportwagen mag kruipen. Let wel, oudere sportwagens zijn nog niet eens zo onbetaalbaar als het lijkt!
Ik kan me er dus wel in vinden dat jongeren te onbezonnen zijn voor voertuigen met veel vermogen. Wijsheid komt nu eenmaal met de jaren. Maar, het beleid is niet consequent.

Ook motorrijder btw. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
Even plat gezegd: als je nu een B rijbewijs wilt halen verandert er niets ??

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Schnor schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 09:54:
Als je dat nu wilt halen niet, maar als je je B pas na 1 januari haalt mag je er geen driewielers meer mee besturen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Schnor schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 09:54:
Jawel. Nu mag je ook een driewieler besturen met B, straks na die datum mag dat niet meer, en moet je daar een A-bewijs voor halen.

Virussen? Scan ze hier!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:17

D4NG3R

kiwi

:)

Het enige verschil voor mij (Ik rijd eind oktober af) is dus dat ik nog steeds een driewieler mag besturen? Jeej :') .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 21:01
Ik snap dat ze het allemaal recht willen trekken in heel Europa. Maar het lijkt er nu toch wel een beetje op dat ze alle verschillende rijbewijzen op een hoop gegooid hebben en alle regels daarvan hebben samengevoegd in één rijbewijs. Was het voor het begrip en de duidelijkheid niet makkelijker geweest om één rijbewijs te maken die van begin af aan is ontwikkeld, die niet zo nodeloos ingewikkeld is met A1, A2, B+, BE?

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
@D4NG3R; Moet je wel slagen natuurlijk }:O

[ Voor 11% gewijzigd door MaximusTG op 28-09-2012 10:09 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• tc982
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 09:49:
[...]

Op zich ben ik het met je eens wat die onervarenheid betreft. Maar, waarom mag een 16,5 jarige dan wel auto rijden?? Does not compute!
Ook motorrijder btw. ;)
eigenlijk toch normaal. Als je als bestuurder een inschattingsfout maakt, met een auto is dit meestal maar blikschade. Met een moto is dit levenslang rug problemen. Ik ben ook van het idee dat 16 jarigen niet met de auto mogen rijden. 17 en 3 maand, een voorlopig rijbewijs met beperkingen vind ik meer dan goed.

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-11 16:31
tc982 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 12:54:
[...]

eigenlijk toch normaal. Als je als bestuurder een inschattingsfout maakt, met een auto is dit meestal maar blikschade. Met een moto is dit levenslang rug problemen. Ik ben ook van het idee dat 16 jarigen niet met de auto mogen rijden. 17 en 3 maand, een voorlopig rijbewijs met beperkingen vind ik meer dan goed.
Motorijders vrezen de eenzijdige ongevallen niet. Ze vrezen van de motor gereden te worden door de puisterige puber die de gevolgen van zijn acties nog niet inziet, omdat zijn brein nog niet uit ontwikkeld is.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

The Eagle schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 09:23:
Zolang er niet meer in staat dan 2 kratjes bier, want het *feitelijke* gewicht mag nogsteeds niet over het trekgewicht van de auto heen.. Alleen inderdaad het feit dat je zonder BE met lichte auto's geen lege, en dus lichte aanhangers met een hoge "rating"/maximaal toegestaande massa mocht rijden is dus nu geschrapt..
Orion84 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 09:29:
[...]

En waarom zou je zo'n busje met trailer met het nieuwe BE rijbewijs niet meer kunnen rijden? Een busje klinkt als <3500 kg, dus is een auto, geen vrachtwagen en het eerste busje dat meer dan 3500kg mag trekken moet ik nog tegenkomen (al heb ik niet heel uitgebreid gezocht, maar een Sprinter zit op 2ton treklast bijvoorbeeld).
Ze zijn dr wel, busjes en amerikaanse pickups met zo'n trek-schotel achterop, waar dan een (pneumatisch geremde) semi-trailer achter kan met een max belading van 7000 kg ofzo.. die zouden dus C1E worden, klein-vrachtwagenrijbewijs..

basically:
BE-Combi kan een trekker ombouwen van Iveco, Opel of Renault tot een totaalgewicht van 9,8 ton.
en,
Afbeeldingslocatie: http://img.autotrader.nl/iveco/daily/iveco-daily-trekker-diesel-geel-001--34591005-Medium.jpg
grotere formaten van deze, en:
Afbeeldingslocatie: http://www.trucks.nl/TruckPics/size2/1557888_1.jpg
Dit gaat niet meer mogen voor mensen die BE halen na januari 2013.

• RocketKoen
tc982 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 12:54:
[...]

Of de 17 jarige maakt een inschattingsfout, krijgt wat blikschade en een dode motorrijder onder zn wielen.

De praktijk leert dat jongeren vaak ongelukken veroorzaken omdat ze niet op de "automatische piloot" kunnen rijden. Dus als het donker is, ze zijn moe of ze hebben wat gedronken, dan gaat het veel eerder mis.
Nu mogen jongeren al minder drinken, maar een hoop landen hebben de regel dat jongeren niet snachts mogen rijden. Dat zouden ze hier ook wel mogen invoeren.

En dan nog iets verzinnen tegen al die bejaarden op de weg.

TheS4ndm4n#1919

• tc982
newbreed schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:10:
[...]

Motorijders vrezen de eenzijdige ongevallen niet. Ze vrezen van de motor gereden te worden door de puisterige puber die de gevolgen van zijn acties nog niet inziet, omdat zijn brein nog niet uit ontwikkeld is.
Dat klopt, maar de motorrijder met ervaring kan al veel van deze gevallen inschatten. Een juist beginnende deelnemer van het verkeer niet. Vandaar dat ik ook vind dat iedereen rij ervaring moet hebben voordat ze op een moto kruipen... Je moet ergens aan beginnen in het verkeer, en dan heb ik liever dat mijn kinderen een inschattingsfout maken op een paaltje met een auto dan met een moto.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

AlexanderB schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:19:
[...]

Zolang er niet meer in staat dan 2 kratjes bier, want het *feitelijke* gewicht mag nogsteeds niet over het trekgewicht van de auto heen.. Alleen inderdaad het feit dat je zonder BE met lichte auto's geen lege, en dus lichte aanhangers met een hoge "rating"/maximaal toegestaande massa mocht rijden is dus nu geschrapt..

[...]

Ze zijn dr wel, busjes en amerikaanse pickups met zo'n trek-schotel achterop, waar dan een (pneumatisch geremde) semi-trailer achter kan met een max belading van 7000 kg ofzo.. die zouden dus C1E worden, klein-vrachtwagenrijbewijs..

basically:

[...]

en,
[afbeelding]
grotere formaten van deze, en:
[afbeelding]
Dit gaat niet meer mogen voor mensen die BE halen na januari 2013.
Maar constructies met een trekschotel en oplegger lijken me typisch voorbeelden van die uitzonderingsregels bij het nieuwe BE? Of begrijp ik die opmerkingen verkeerd en gaat dat over wat anders?

Overigens vind ik het geen gek idee om voor dergelijke combinaties een vrachtwagenrijbewijs verplicht te stellen als ik eerlijk ben. Zeker als je bedenkt dat er talloze mensen nu een BE gratis hebben gekregen zonder enige opleiding.

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
AlexanderB schreef op donderdag 27 september 2012 @ 21:21:

waarom denk je dat ik in 2012 BE heb gehaald ;)
furby-killer schreef op donderdag 27 september 2012 @ 22:57:
Blijkbaar is B+ examen gelijk aan BE, dan neem ik toch aan dat je beide automatisch krijgt? Al als ik zo kijk is BE altijd uitgebreider dan B+, of ik moet iets missen (heel erg lekker lezen al die omschrijvingen niet).

Verder zou ik het nou niet echt schrikbarende veranderingen voor automobilisten noemen.
nee is niet hetzelfde je mag na het examen kiezen. maar het examen is wel gelijk en b+ is beperkend dus wie kiest dat 8)7
Orion84 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:39:
[...]

Maar constructies met een trekschotel en oplegger lijken me typisch voorbeelden van die uitzonderingsregels bij het nieuwe BE? Of begrijp ik die opmerkingen verkeerd en gaat dat over wat anders?

Overigens vind ik het geen gek idee om voor dergelijke combinaties een vrachtwagenrijbewijs verplicht te stellen als ik eerlijk ben. Zeker als je bedenkt dat er talloze mensen nu een BE gratis hebben gekregen zonder enige opleiding.
Dat is ook het mooie van tegenwoordig. Ik durf te beweren dat ik een stuk beter met een aanhanger rijdt dan mijn moeder. (die heeft het gratis erbij gekregen) Ik heb er voor moeten lessen en examen doen en het geeft je wel wat exra inzicht en ervaring.
Ik durf nu ook gerust met zo'n zware BE-combi de weg op omdat ik weet hoe het rijdt en ik ook weet dat ik er achteruit een doodlopende straat mee uitkom. De mensen die het erbij gekregen hebben en nooit met aanhanger rijden wil ik niet met zo'n combi op de weg zien.

[ Voor 64% gewijzigd door Wceend op 28-09-2012 14:08 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Orion84 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:39:
[...]

Nouja, ja, en nee, je mag n aanhanger rijden die aan toegestane maximummassa meer dan 3500 kg mag wegen, mits alles boven die 3500 kg door de auto getild word, (de assen van de aanhanger mogen alsnog samen maar 3500 kg tillen, incl leeggewicht) en de auto dat resterende deel ook mag tillen... dus je gaat dan nogsteeds "maar" 7000 kg halen, (= zegmaar 4500 kg vracht, netto).. Momenteel zit er eigenlijk weinig beperking aan, de aanhanger zelf mag nu nog wel meer dan 3500 kg wegen, (maar dan moet ie dus wel pneumatisch geremd zijn, en via een schotel of een vangmuilkoppeling dr aan zitten)
Zeker waar..

[ Voor 5% gewijzigd door AlexanderB op 28-09-2012 13:59 ]

• dreamscape
  • Nu online
Overigens zie ik dat voor de combi auto + aanhanger, de aanhanger nu ook zwaarder mag zijn dan de ledige massa van het trekkende voertuig, zolang de combinatie maar niet boven de 3500kg komt.
Volgens mij is dat best wel handig. Genoeg auto's met stevige motorisering die net wat meer mogen trekken dan hun eigen ledig gewicht en daardoor prima geschikt zijn voor een beetje zware caravan. Mijn ouders hebben (even uit mijn hoofd, dus ik kan er een kilo'tje naast zitten) een caravan van 1350 kilo achter een auto van 1250, maar die volgens mij 1450 mag trekken. Ik zou nu zonder BE ook met die combi mogen rijden. Mijn ouders kregen BE destijds gewoon cadeau.

Of het verstandig is, is een andere kwestie. Even wat extra training op wat zo'n combi met je doet in het verkeer, kan volgens mij geen kwaad.

[ Voor 18% gewijzigd door dreamscape op 28-09-2012 14:31 ]

Punctuality is the politeness of kings

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:17
tc982 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:36:
[...]

Dat klopt, maar de motorrijder met ervaring kan al veel van deze gevallen inschatten. Een juist beginnende deelnemer van het verkeer niet. Vandaar dat ik ook vind dat iedereen rij ervaring moet hebben voordat ze op een moto kruipen... Je moet ergens aan beginnen in het verkeer, en dan heb ik liever dat mijn kinderen een inschattingsfout maken op een paaltje met een auto dan met een moto.
Gevolg schade van een inschattingsfout voor andere is bij een auto een heel stuk groter dan bij een motor. Als je met een motor een ongeluk hebt heb jij het vaakst jezelf ermee en de omgeving loopt minder gevaar dan door een auto.

Je kan nog zoveel ervaring hebben maar als een jonge (of oude) bestuurder zijn vervoersmidel ervoor gooit op een 80 km weg zonder jou voorrang te verlenen dan is een motor een heel stuk makkelijker te ontwijken dan een auto. Vanuit het oogpunt van een beginnend bestuurder is een auto veiliger. Vanuit het oogpunt van de omgeving is een motor veiliger. Onder motorrijders komen ook veel meer eenzijdige ongevallen voor dan op de auto. Dus zou je kunnen redeneren dat ze beter daar ervaring op kunnen doen.

Ik denk dat ik een beginnende bestuurder liever tegenkom als ze op motor rijden dan in een auto. Een auto kan mij als motorrijder en automobilist veel meer schade aanrichten dan een motor. Tevens is een motor ook voor voetgangers eens stuk makkelijker te ontwijken dan een auto.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-11 20:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dreamscape schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:27:
[...]

Volgens mij is dat best wel handig. Genoeg auto's met stevige motorisering die net wat meer mogen trekken dan hun eigen ledig gewicht en daardoor prima geschikt zijn voor een beetje zware caravan.
Nee, trekkend vermogen zegt niets over de stabiliteit van een combinatie. Die wordt toch echt bepaald door de gewichtsverhouding trekkend voertuig/aanhanger... ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:06

Destruction

(ex-)Automonteur

Orion84 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 09:29:
[...]

ik sla even snel tig posts over dus ik weet niet of hij het zelf al verduidelijkt heeft..

AlexanderB bedoelt dit soort combinaties:

Afbeeldingslocatie: http://imganuncios.mitula.net/mercedes_sprinter_416_cdi_be_trekker_met_oplegger_autotransp_95855473317011458.jpg

Waar je dus nu met BE in weg mag rijden, en straks niet meer (alsin: als je je BE na 19/1 a.s behaald..)

[ Voor 6% gewijzigd door Destruction op 02-10-2012 23:36 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• dreamscape
  • Nu online
Question Mark schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 09:43:
Nee, trekkend vermogen zegt niets over de stabiliteit van een combinatie. Die wordt toch echt bepaald door de gewichtsverhouding trekkend voertuig/aanhanger... ;)
Ik zeg ook niet dat dat niet zo is. Maar er zijn best veel autos met een toelaatbaar trekgewicht dat net wat hoger ligt dan het eigen gewicht. Als dat door de fabrikant als toelaatbaar wordt beschouwd, moet dat op zich kunnen en is het, mits goed beladen, best stabiel. In het voorbeeld dat ik aanhaalde scheelt het net 100 kilo, maar het betekent ineens dat ik straks met die combi wel mag rijden. Dat hun caravan achter een Mercedes E van 1700 kiko wellicht net wat stabieler ligt dan achter hun Renaultje van 1250, dat zal best kunnen. Maar daar ging het niet om.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Destruction schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 23:36:
[...]

ik sla even snel tig posts over dus ik weet niet of hij het zelf al verduidelijkt heeft..

AlexanderB bedoelt dit soort combinaties:

[afbeelding]

Waar je dus nu met BE in weg mag rijden, en straks niet meer (alsin: als je je BE na 19/1 a.s behaald..)
Dat had hij zelf inmiddels al verduidelijkt: AlexanderB in "Rijbewijs veranderingen 2013"

Overigens is dat dus alleen een probleem als die combinatie buiten de uitzonderingsregels van het nieuwe BE valt, die speciaal voor dit soort combinaties bedoeld zijn.

• FastFred
  • Laatst online: 20-11 20:49
Ligt er natuurlijk aan wat voor Smart, maar motorisch gaan ze dat niet halen, geen enkele Smart. De meesten zijn sequentiele schakelbakken, sommige ook volautomaat, maar motorisch zijn ze gewoon te zwak. 700cc 3 cilinder turbo. Er is een Brabus uitvoering (ForTwo, ForFour en Roadster) met 112pk ofzo, maar daar houd het ook op.

Daarbij wegen die dingen 699kg (in het geval van het oude model ForTwo)

Er is daarbij trouwens geen trekhaak mogelijkheid voor een Smart, er zijn wel fietsendragers, maar die worden op een andere manier vastgemaakt aan de auto. Het ziet er iig niet uit, die zit zo hoog achterop dat wagentje dat de fiets half boven het dak uit komt steken (een keer gezien op de autobaan in Duitsland, ik had het niet meer _O- )

[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 03-10-2012 10:44 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Ik heb de PDF net even doorgenomen, maar het BE verhaal vind ik niet duidelijk. Is het gunstiger om voor 19/1 mn BE te behalen, of om dat pas na de 19e te doen? Het is iets op mn lijstje om *ooit* nog eens te doen, dus misschien moet ik het maar eens doen :)

[ Voor 24% gewijzigd door Widow op 04-10-2012 12:32 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Daar is uitgebreid over gesproken in dit topic, zie bijvoorbeeld AlexanderB in "Rijbewijs veranderingen 2013" en de reacties die daaraan vooraf gaan.

Het nieuwe BE is iets beperkter, maar dat betreft alleen echt grote combinaties, die de gemiddelde chauffeur nooit van z'n leven zal rijden.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Widow schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:31:
Ik heb de PDF net even doorgenomen, maar het BE verhaal vind ik niet duidelijk. Is het gunstiger om voor 19/1 mn BE te behalen, of om dat pas na de 19e te doen? Het is iets op mn lijstje om *ooit* nog eens te doen, dus misschien moet ik het maar eens doen :)
Daarvoor halen :)

En uhm, ik snap het verschil tussen B+ en BE niet? Beide hetzelfde examen? Huh? Hoe zit dat? Moet je dan 2x examen doen voor 2 rijbewijzen of kan je ze niet tegelijk halen?

Ik snap het niet meer :/

• RocketKoen
DJ-Visto schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 09:47:
[...]

Daarvoor halen :)

En uhm, ik snap het verschil tussen B+ en BE niet? Beide hetzelfde examen? Huh? Hoe zit dat? Moet je dan 2x examen doen voor 2 rijbewijzen of kan je ze niet tegelijk halen?

Ik snap het niet meer :/
Misschien wel hetzelfde examen, maar mag je het met B+ doen met een aanhangertje, en bij BE met een zware caravan of oplegger.

TheS4ndm4n#1919

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 20:44

Kiswum

Gadget reviewer

dreamscape schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:27:
[...]

Volgens mij is dat best wel handig. Genoeg auto's met stevige motorisering die net wat meer mogen trekken dan hun eigen ledig gewicht en daardoor prima geschikt zijn voor een beetje zware caravan. Mijn ouders hebben (even uit mijn hoofd, dus ik kan er een kilo'tje naast zitten) een caravan van 1350 kilo achter een auto van 1250, maar die volgens mij 1450 mag trekken. Ik zou nu zonder BE ook met die combi mogen rijden. Mijn ouders kregen BE destijds gewoon cadeau.

Of het verstandig is, is een andere kwestie. Even wat extra training op wat zo'n combi met je doet in het verkeer, kan volgens mij geen kwaad.
Je ouders kregen dit vroeger inderdaad cadeau, inmiddels zijn de regels heel wat jaartjes geleden veranderd.
Je hebt met deze combinatie absoluut een BE rijbewijs nodig, je kunt het makkelijk besturen, dat klopt, maar als je een ongeluk veroorzaakt weet ik niet wat de gevolgen zijn vanuit je verzekering, wellicht wordt er niets uitgekeerd + een boete voor het rijden van een aanhangwagen met een maximale belasting van 750Kg. Daarbij riskeer je sowieso een boete als je wordt tegengehouden door een agent.

Wanneer het maximale gewicht (dus ledig gewicht + laadvermogen) van beide voertuigen meer dan 3500 kilo bedraagt is minimaal een BE rijbewijs verplicht.
Het zelfde geldt wanneer het maximale gewicht (dus ledig gewicht + laadvermogen) van de aanhangwagen zwaarder is dan het ledig gewicht van de auto.
Nog een regel is dat je aanhangwagen geen hogere maximum belasting van 750Kg bedragen mag bedragen. edit: zoals hieronder wordt aangegeven, mag het onder bepaalde condities meer dan 750 kilo bedragen.

Dit zijn de 3 regels voor een BE rijbewijs.

Over het algemeen mag een dubbel assige aanhangwagen meer bedragen dan 750Kg. Deze kun je dus "leeg" onder bepaalde condities, beter niet achter je auto koppelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kiswum op 02-12-2012 14:19 . Reden: edit namens opmerking van Orion84 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Nog een regel is dat je geen aanhangwagen niet geen hogere maximum belasting van 750Kg bedragen.
Onzin.

Je mag zonder BE prima een 1tons aanhanger rijden, mits de auto zwaar genoeg is en ook daadwerkelijk minstens 1 ton mag trekken en de totaalcombi niet boven de 3500kg komt.

Uit de PDF van het ministerie (zie topicstart voor linkje):
Rijbewijs B:

Aanhangwagen of oplegger:
(1) toegestane maximum massa
van ten hoogste 750 kg of
(2) toegestane maximum massa
van meer dan 750 kg
, maar niet
meer dan de ledige massa van het
trekkend voertuig én totale
combinatie met toegestane
maximum massa van ten hoogste
3500 kg

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ok het 2e gedeelte was ik vergeten, maar om te zeggen dat het geheel onzin is, is een beetje overtrokken. Ik had 2/3 van het antwoord goed, stap 2 heeft namelijk een extra "maar" ;)

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Die 'extra maar' zijn juist precies de twee regels die jij als eerste noemt ;)

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik ging er vanuit dat het volgende allemaal niet mag:
auto van 2200kg + aanhangwagen 1000 kg
auto van 3000kg + aanhangwagen 750 kg
auto van 700kg (Nissan micra met trekhaak ;)) + aanhangwagen 750 kg

Als ik het goed begrijp, mag de eerste dus wel

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Als voorbeeld de auto van mijn ouders (heb zelf geen trekhaak):
Opel Zafira
massa leeg 1403 kg
max. toelaatbare massa 2080 kg
max. aanhangermassa geremd 1300 kg

Ik mag daar zonder BE gewoon mee rijden met een aanhanger die tot de max treklast gaat. Zo lang ik maar naar de maximale massa van de aanhanger kijk en niet naar het daadwerkelijke gewicht.

Met BE zou ik er ook een 2tons (of meer) aanhanger achter mogen knopen, zo lang ik die niet zwaarder maak dan die 1300kg.

• dreamscape
  • Nu online
Kiswum schreef op zondag 02 december 2012 @ 12:51:
[...]
Je hebt met deze combinatie absoluut een BE rijbewijs nodig (...)
Op dit moment wel.
Het ging over nieuwe regels en daarbij leek bovenstaande ineens wel mogelijk.

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:26
Kiswum schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:27:
Ik ging er vanuit dat het volgende allemaal niet mag:
auto van 2200kg + aanhangwagen 1000 kg
auto van 3000kg + aanhangwagen 750 kg
auto van 700kg (Nissan micra met trekhaak ;)) + aanhangwagen 750 kg

Als ik het goed begrijp, mag de eerste dus wel
Klopt, de volgende regel geldt namelijk: ledig gewicht auto > max. gewicht aanhanger incl. eigen gewicht
Pagina: 1