dreamscape schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:27:
[...]
Volgens mij is dat best wel handig. Genoeg auto's met stevige motorisering die net wat meer mogen trekken dan hun eigen ledig gewicht en daardoor prima geschikt zijn voor een beetje zware caravan. Mijn ouders hebben (even uit mijn hoofd, dus ik kan er een kilo'tje naast zitten) een caravan van 1350 kilo achter een auto van 1250, maar die volgens mij 1450 mag trekken. Ik zou nu zonder BE ook met die combi mogen rijden. Mijn ouders kregen BE destijds gewoon cadeau.
Of het verstandig is, is een andere kwestie. Even wat extra training op wat zo'n combi met je doet in het verkeer, kan volgens mij geen kwaad.
Je ouders kregen dit vroeger inderdaad cadeau, inmiddels zijn de regels heel wat jaartjes geleden veranderd.
Je hebt met deze combinatie absoluut een BE rijbewijs nodig, je kunt het makkelijk besturen, dat klopt, maar als je een ongeluk veroorzaakt weet ik niet wat de gevolgen zijn vanuit je verzekering, wellicht wordt er niets uitgekeerd + een boete voor het rijden van een aanhangwagen met een maximale belasting van 750Kg. Daarbij riskeer je sowieso een boete als je wordt tegengehouden door een agent.
Wanneer het maximale gewicht (dus ledig gewicht + laadvermogen) van beide voertuigen meer dan 3500 kilo bedraagt is minimaal een BE rijbewijs verplicht.
Het zelfde geldt wanneer het maximale gewicht (dus ledig gewicht + laadvermogen) van de aanhangwagen zwaarder is dan het ledig gewicht van de auto.
Nog een regel is dat je aanhangwagen geen hogere maximum belasting van 750Kg bedragen mag bedragen. edit: zoals hieronder wordt aangegeven, mag het onder bepaalde condities meer dan 750 kilo bedragen.
Dit zijn de 3 regels voor een BE rijbewijs.
Over het algemeen mag een dubbel assige aanhangwagen meer bedragen dan 750Kg. Deze kun je dus "leeg" onder bepaalde condities, beter niet achter je auto koppelen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Kiswum op 02-12-2012 14:19
. Reden: edit namens opmerking van Orion84 ]