HTPC/Game/NAS

Pagina: 1
Acties:

• Altern4tor
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-10-2025
De titel zegt het al!

Ik zal hier enigzins een beetje op gaan gamen. Denk hierbij aan NFS en simpele FPS single players.

Hij zal vooral als HTPC gebruikt worden waar Full HD en straks natuurlijk Ultra HD op afgespeeld moet worden.

Daarnaast staan stilte en energiezuinigheid hoog in het vaandel. Vandaar de overkill voeding waarbij de ventiltor nooit aan zal gaan omdat deze simpelweg niet warm genoeg wordt. Ik weet niet of een picopsu hier toereikend genoeg is maar gezien de kast heb ik een interne voeding genomen.

De kast staat niet ter discussie. Deze heeft hetzelfde design als mijn versterker waar hij naast moet komen te staan.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 112,40€ 112,40
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 68,90€ 68,90
2Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 83,50€ 167,-
1Zalman HD501€ 123,-€ 123,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,28€ 33,28
1Microsoft Draadloze controller voor Zwart, PC, Xbox 360€ 34,90€ 34,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,18€ 37,18
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 63,90€ 63,90
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 709,56

Zijn er op basis van dit systeem wijzigingen die jullie zouden uitvoeren?

[ Voor 11% gewijzigd door Altern4tor op 20-12-2012 10:54 ]

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:48

amas

Law of Nature: Chaos

Ziet er prima uit, alleen heb je geen videokaart? Ben je van plan om op de APU van de A8 te spelen? Het kan natuurlijk wel, maar je zult alles op niet meer dan medium kunnen spelen. Verder kan ik je zeer, zeer sterk aanraden om een SSD aan te raden. Je hebt nu namelijk twee schijven die slechts op 5400RPM draaien. Dit houdt in dat, als je hier windows op installeert, je systeem ontzettend traag zal aanvoelen.

En aangezien je dus geen videokaart hebt, heb je ook genoeg aan een minder krachtige voeding. Het geld dat je hiermee bespaart, kun je dan uitgeven aan een hogere efficiëntie: pricewatch: be quiet! Straight Power E9 400W bijvoorbeeld. Het geheugen is nogal hoog (fysieke dimensies dan), en dat kan nog wel eens problemen geven met een 3rd party koeler, pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile i s dan een betere keuze.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Altern4tor
Dan wordt het dus bovenstaande... De tweede schijf komt dan even een maandje later. Wat betreft de GPU laat ik die inderdaad achterwege. Ik wil er wel een spelletje op kunnen spelen maar als het hard en mooi moet kruip ik de studeerkamer in.

Evensgoed blijven nog meer tips welkom. Zijn er nog manieren om de kast nog stiller te krijgen?

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 09:39

player-x

Disruptive by design

Als je vast houd aan een FM2 bord, kies dan de A10-5800K, is de betere CPU/GPU voor gamen.

Wil je echt heel mooi gamen zou ik deze configuratie kiezen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2130 Boxed€ 104,50€ 104,50
1ASRock B75 Pro3-M€ 57,90€ 57,90
1XFX HD7770 Double Dissipation Edition€ 107,-€ 107,-
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 83,50€ 83,50
1Zalman HD501€ 123,-€ 123,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 34,45€ 34,45
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,18€ 37,18
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 63,90€ 63,90
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 680,43
1Creative SoundBlaster Recon3D PCI-E€ 46,75€ 46,75

Zou zeker de geluidskaart er bij nemen, daar je dan ook tijdens games DD-Live 5.1 geluid hebt, ipv DD 2.0 stereo, wat je normaal uit je onboard krijgt, zelf heb ik de Asus Xonar DX/XD wat een goed alternatief is, zeker als geen fan bent van Creative.

Ik zou zelf die 100 euro meer uitgeven voor beter beeld en fps, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je budget.

Heb ongeveer de zelfde configuratie alleen met vorige generatie 2x HIS 6870 IceQ, met de zelfde stille koeler als de huidige HIS 7870 IceQ Turbo, alleen ik speel vaak ook op mijn beamer met een 2.4M breed scherm, en dan zie je letterlijk alles. ;)

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Altern4tor
Ik heb de CPU even aangepast om net iets meer power te hebben voor games. Ik blijf wel bij AMD omdat Intel inderdaad boven mijn budget uitkomt en ik al een beest van een desktop heb om flink op te gamen. Het gamen op de HTPC is voor als ik vanaf de bank even wat stoom af wil blazen in racegames die je naar mijn mening echt met een controller (of nog beter een stuur) moet doen!

Maar hoezo zou ik geen Dolby DTS of Digital uit mijn onboard krijgen? Ik heb jaren gebruik gemaakt van SPDIF zonder problemen! De kwaliteit is niet helemaal top maar er hangt ook geen Onkyo versterker achter ^^

• Luchthoofd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-05-2024
Hoe stil zou dit systeem zijn?

Ik ben zelf ook opzoek naar een HTPC waar ik op kan gamen.

Het liefst zou ik een htpc hebben die continue aanstaat om mijn popcornhour A110 te vervangen.
En hij zou dus erg stil moeten zijn.

En hij zou gewoon simpel 1 hdmi aansluiting moeten hebben waar beeld en geluid door naar de tv gaat.

• Altern4tor
Vrij stil eigenlijk! Ìn feite zitten er maar twee koelers in. Die van de voeding en de CPU. Die van de CPU is al 12cm en kan getemperd worden als je Noctua fans erbij zou plaatsen voor een goede airflow.

Wat betreft de voeding ben ik zelf ook benieuwd. Het is natuurlijk een zware voeding voor dit simpele systeem en het idee erachter is dat de fan niet aangaat tijdens het parren/rarren en standby staan omdat hij simpelweg niet genoeg verbruikt om warm te worden.

Tijdens film kijken en gamen is er geluid en kan ik me daar niet aan storen.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Altern4tor schreef op donderdag 20 december 2012 @ 00:40:
Maar hoezo zou ik geen Dolby DTS of Digital uit mijn onboard krijgen? Ik heb jaren gebruik gemaakt van SPDIF zonder problemen! De kwaliteit is niet helemaal top maar er hangt ook geen Onkyo versterker achter ^^
Dat is niet wat ik zeg, ik zeg dat hoewel voor video en audio playback surround DD en DTS over S/PDIF hebt, heb je dat niet tijdens games als je S/PDIF gebruikt, en krijg je in games alleen maar DD 2.0 stereo.

Maar voor surround geluid in games heb je een DD-Live geluidskaart nodig, maar het is iets wat je niet perse direct hoeft te kopen.

• Altern4tor
Ja juist... Daar las ik dus overheen. Maar dat vind ik niet zo'n issue eigenlijk. Zolang ik DD heb tijdens de films en series ben ik een tevreden mens.

Evensgoed bedankt voor de info. Ik had er nog nooit van gehoord dus opzicht wel handig om te weten voor de toekomst! ^^

• Altern4tor
Zou dit alles ook nog passen in de MS-Tech MC-1200? Misschien dat ik toch nog overstag ga voor een andere behuizing! XD

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:37
Dit gaat natuurlijk niet passen in een MC-1200, hier past alleen maar een sfx voeding in. Ook is er geen ruimte voor meerdere 3.5" HDD's + een SSD. Over het algemeen is dit een wat krappere kast die ideaal is wanneer je wat minder sterke hardware hebt. Maar voor meerdere HDD's en een A10 zou ik een andere kast nemen.

Die zalman behuizing is een stuk ruimer waardoor je ook een stuk flexibeler bent qua te gebruiken hardware en inbouwruimte. Ook heb je plaats voor meerdere 12cm fans waardoor je er zonder hoorbaar geluid toch aardig wat airflow in de behuizing gecreëerd kan worden. (tip pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm op 7v of aangesloten op de fancontroller van het moederbord). Met 2 stille fans kom je al een heel eind.

Qua voeding kan ik je redenatie prima volgen. Alleen in mijn ervaring doet een stille 300W voeding ook geruisloos z'n werk (zorg dus wel voor een goede airflow in de kast zodat de aangezogen lucht in de voeding niet al warm is). Zelf heb ik een bequiet L7 300W die qua geluid niet of nauwelijks boven m'n scythe big shuriken uit komt. Het geheel is vanaf 0.75 meter onhoorbaar (bij mij, door mij).

• player-x

player-x

Disruptive by design

Altern4tor schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:05:
Zou dit alles ook nog passen in de MS-Tech MC-1200? Misschien dat ik toch nog overstag ga voor een andere behuizing! XD
Ja, gaat prima heb een vergelijkbaar systeem voor een vriend gebouwd, je moet alleen de voeding vervangen voor de pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt

Lees dit topic, is misschien ook wel interessant voor je:[BBG] HTPC januari 2013

En de SSD kan je met dubbelzijdig tape vast zetten, werkt prima, heb in mijn HTPC al +5 jaar een 2.5'' HDD zitten die vastgeplakt zit aan de zijkant van de 5.25'' bay.

Het is een prima kast, zolang je niet meer dan een HDD nodig hebt.

• Altern4tor
Dat is dan snel besloten. Dan wordt het gewoon de Zalman. Deze zal als ook als NAS draaien waar ik dus de mogelijkheid wil behouden om uit te kunnen breiden.

Ik weet denk ik genoeg. Ik zal em vanavond bestellen!

Thnx

Altern4tor
Pagina: 1