HTPC, M-ITX, Budget €250,-

Pagina: 1
Acties:

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik lees al een tijdje mee met allerlei topics over de aankoop van een HTPC en bij er nu aan toe om zelf de stap te wagen. Ik heb een aantal functies waarvoor ik het apparaat wil gebruiken, namelijk:
  • Full HD afspelen
  • Uitzending gemist
  • YouTube afspelen
Eerst dacht ik dit te gaan doen met een mediaspeler, maar ik heb niet een geschikte kunnen vinden die ook netjes Uitzending Gemist wil streamen. Om die reden dus deze build. Ik heb natuurlijk ook nog een paar eisen buiten de functionaliteit. Dat zijn:
  • Mini-ITX
  • WiFi, er is geen mogelijkheid om kabels te trekken
  • Zo stil mogelijk
  • Budget van maximaal €300,- in eerste instantie ga ik uit van €250,- maar als er significante upgrades kunnen worden gedaan dan rek ik het op tot €300,-
  • Ik geen optical drive nodig, dus het liefste een case zonder aangezien het dan een stuk strakker oogt
Ik heb zelf al een lijstje samengesteld aan de hand van deze eisen, maar ik twijfel nog over de kracht van de voeding en of ik niet beter een andere APU van AMD kan nemen. Ik ben niet echt thuis in de verschillen tussen deze procs.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 60,45€ 60,45
1MSI FM2-A75IA-E53€ 78,-€ 78,-
1LC-Power LC-1340mi€ 33,69€ 33,69
1Kingston ValueRAM KVR16N11/4€ 16,95€ 16,95
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 250,09

Dan heb ik nog een vervolgvraag op de aanschaf van het beestje, welk OS is op het moment de beste keuze als ik XMBC wil draaien? Ik haal mijn content van mijn normale PC via de eerder genoemde WiFi. Op mijn PC draait Windows 8 en daar heb ik al vaker gezeur mee gehad met gedeelde mappen en dergelijke. Dus hoe raden jullie mij aan om de koppeling op te zetten tussen dit bakkie en de PC?

Over de besturing ben ik ook nog niet uit, ik heb nog een draadloos setje van Logitech liggen dat eerst gebruikt gaat worden maar ik weet niet of dat zo ideaal werkt. Mijn vriendin en ik hebben allebei een smartphone (Android), dus misschien is dat een idee. Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reacties!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-04 10:46

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik weet het niet 100% zeker, maar die voeding gaat het niet trekken volgens mij.
Je zou eens reviews moeten zoeken naar die processor. Volgens mij verbruiken die dingen op full load zeker zo'n 70-80 watt, of ik moet er helemaal naastzitten.

[ Voor 53% gewijzigd door hars73 op 18-12-2012 16:59 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Als die voeding ook écht 75Watt kan leveren op de output, zou het mogelijk wel genoeg zijn. De Trinity-processoren zijn behoorlijk zuinig. Op het moment zuiniger dan de intels zelfs, maar dat zal niet lang meer duren, aangezien Intel al bezig is met processoren van onder de 10Watt TDP

iRacing Profiel

• Shivs
  • Niet online
Wat is dan binnen mijn budget de wijze keuze, minder processor die minder verbruikt of een ander kastje proberen te vinden met een wat beter voeding er in? Dan kom ik namelijk hier op uit: pricewatch: Compucase 8K01 en die is beduidend minder mooi met die glanzende voorkant.

• kroegtijger
We kunnen natuurlijk niet voor jou gaan bepalen wat je wel en niet mooi vindt, maar gegeven je budget is je keuze niet heel erg ruim. Een picoPSU van wat meer vermogen kost je al gauw 100+ alles bij elkaar. Op een budget van 250,- lijkt me dat toch te veel van het goede.
Als ik jou was, zou ik de compacte eis laten vallen indien mogelijk en voor een uATX-build kiezen. Meer keuze in behuizingen, goedkopere (en betere/krachtigere) voedingen voor aanzienlijk minder

iRacing Profiel

• hars73

hars73

Hier is mijn topic.. ik zit ongeveer in hetzelfde budget qua keuze voor HTPC.
Misschien vind je hier nog wat waardevolle tips of onderdelen.
HTPC & Eenvoudige games - AMD E350 voldoende?

Voorlopig heb ik al wel een Samsung 830 SSD 128GB aangeschaft, aangezien de 830 serie EOL is en dus binnenkort niet meer leverbaar zal zijn.

De keuze voor het FM1 platform heb ik gemaakt omdat je daarop ook 3d bluray kunt afspelen (beter toekomstbestending) en dat kan op het FM2 platform alleen maar op A8 of hoger.

• Shivs
  • Niet online
De M-ITX eis komt door het feit dat het geheel in een Ikea meubel moet passen en uATX gaat daar niet in passen. Dus die eis blijft wel staan, ik denk dat ik dan maar moet gaan voor het in mijn ogen wat minder mooie kastje.

Ook in de toekomst zal ik geen 3d gaan draaien, mijn TV kan het niet aan en ik heb er nog nooit iets aan gevonden. Dus daar hoef ik niet op te letten.

Het lijst waar ik dan op uitkom is:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 60,45€ 60,45
1MSI FM2-A75IA-E53€ 78,-€ 78,-
1Compucase 8K01€ 43,-€ 43,-
1Kingston ValueRAM KVR16N11/4€ 17,08€ 17,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 259,53

Nog dingen die ik over het hoofd zie?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wil je perse zelf iets bouwen? Anders is een Zotac Zbox misschien ook een optie.

• Shivs
  • Niet online
Ik heb het idee dat een Zotac box niet genoeg levert voor de prijs. Als ik ga kijken kom ik op bijna alle specs minder uit dan met deze samenstelling voor een prijs rond de €300,-. Kan iemand dit tegenspreken, of kloppen mijn bevindingen?

• kroegtijger
Als e.e.a toch in een meubel komt te staan, hoe erg van belang zijn de looks dan nog als je er bijna niets van terug ziet?

iRacing Profiel

• Shivs
  • Niet online
Dat in natuurlijk ook weer helemaal waar. Ik heb dan ook in de tweede lijst de wat minder mooie behuizing gezet. Daarmee zou het qua voeding ook goed moeten zitten dan.

Als er geen op of aanmerkingen zijn ga ik hem komende kerst maar eens bestellen :)

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-05 16:32
kroegtijger schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 17:06:
Als die voeding ook écht 75Watt kan leveren op de output, zou het mogelijk wel genoeg zijn. De Trinity-processoren zijn behoorlijk zuinig. Op het moment zuiniger dan de intels zelfs, maar dat zal niet lang meer duren, aangezien Intel al bezig is met processoren van onder de 10Watt TDP
Even een kanttekening: De Trinity APU's zijn idle erg zuinig, echter zijn ze onder full load helemaal niet zo zuinig meer (in mijn opzicht het grootste nadeel van bulldozer en piledriver CPU's). Voor HTPC's is dit totaal geen probleem omdat je deze bijna nooit vol belast. Echter belast je de APU wel een keer volledig dan is 75W dus niet voldoende om een stabiel systeem te kunnen garanderen. Zeker omdat de voeding dit dus ook op de 12V lijn moet kunnen leveren.

Een ander probleem naast het maximale stroomverbruik is de warmteontwikkeling. In een heel klein kastje moet je de warmte wel af kunnen voeren. Veel van die ITX kastjes zijn gemaakt om een Brazos of Atom moederbord te bevatten. Lees dus een goede review van de kast om te zien hoeveel ruimte er boven de CPU socket zit voor het plaatsen van een koeler.

Een kastje die technisch aan jouw eisen voldoet is bijvoorbeeld een pricewatch: In Win BM639 (zijn ook andere varianten van met andere kleuren). Deze kastjes hebben ook een kwalitatief goede meegeleverde voeding. Of je deze mooi vindt is een ander verhaal.

Ook zou ik die A6 inwisselen voor een A4 en dat geld besteden aan ander intern geheugen. AMD APU's hebben baat bij snel geheugen in dual channel. Door 1 reepje geheugen te pakken gebruik je maar de helft van de bandbreedte. Bijvoorbeeld uit dit lijstje http://tweakers.net/categ...EmVJeYoWUUrGVkYKMXW1tYCAA

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 20-12-2012 10:41 ]

• hars73

hars73

Ik zou die A6 inderdaad ook inwisselen voor een A4. En dan niet voor de FM2 chipset kiezen, maar voor de FM1.

Dit wordt mijn setup (de SSD heb ik al aangeschaft, dus die staat er niet meer op)
Hierbij zou je om de kosten te drukken de DVD speler weg kunnen laten en de 8GB intern geheugen vervangen door 4GB. Dan kom je in totaal uit op zo'n 200 euro excl. de ssd.
Als je een tablet hebt kun je het toetsenbord eventueel ook nog laten vervallen en Yatse (Google Play: Yatse Widget, the XBMC Remote) gebruiken als toetsenbord.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-3400 Boxed€ 36,45€ 36,45
1ASRock AMD A75 A75M-ITX€ 69,10€ 69,10
1In Win BM639€ 44,95€ 44,95
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 39,-€ 39,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,99€ 16,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,99

[ Voor 4% gewijzigd door hars73 op 20-12-2012 11:33 ]

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 20 december 2012 @ 10:40:
[...]

Even een kanttekening: De Trinity APU's zijn idle erg zuinig, echter zijn ze onder full load helemaal niet zo zuinig meer (in mijn opzicht het grootste nadeel van bulldozer en piledriver CPU's). Voor HTPC's is dit totaal geen probleem omdat je deze bijna nooit vol belast. Echter belast je de APU wel een keer volledig dan is 75W dus niet voldoende om een stabiel systeem te kunnen garanderen. Zeker omdat de voeding dit dus ook op de 12V lijn moet kunnen leveren.
:Y klopt inderdaad. Nu gebruik je vrijwel nooit het volledige vermogen van de APU op een HTPC, maar het is wel iets om even aan te denken.
Een ander probleem naast het maximale stroomverbruik is de warmteontwikkeling. In een heel klein kastje moet je de warmte wel af kunnen voeren. Veel van die ITX kastjes zijn gemaakt om een Brazos of Atom moederbord te bevatten. Lees dus een goede review van de kast om te zien hoeveel ruimte er boven de CPU socket zit voor het plaatsen van een koeler.

Een kastje die technisch aan jouw eisen voldoet is bijvoorbeeld een pricewatch: In Win BM639 (zijn ook andere varianten van met andere kleuren). Deze kastjes hebben ook een kwalitatief goede meegeleverde voeding. Of je deze mooi vindt is een ander verhaal.

Ook zou ik die A6 inwisselen voor een A4 en dat geld besteden aan ander intern geheugen. AMD APU's hebben baat bij snel geheugen in dual channel. Door 1 reepje geheugen te pakken gebruik je maar de helft van de bandbreedte. Bijvoorbeeld uit dit lijstje http://tweakers.net/categ...EmVJeYoWUUrGVkYKMXW1tYCAA

iRacing Profiel

• Shivs
  • Niet online
Ik heb jullie adviezen meegenomen en kom dan uit op dit lijstje. De prijs is nog steeds mooi binnen budget en het enige verschil dat ik had ten opzichte van de FM2 socket is dat dit moederbord een apart WiFi kaartje nodig had.

Teven ben ik voor het InWin kastje gegaan, ik moet thuis even nameten of deze gaat passen maar ik verwacht het wel.

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WN881ND€ 15,61€ 15,61
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 21,45€ 21,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 248,56

Nog tips?

• kroegtijger
Controleer ook vooraf even of het geheugen wel gaat passen; misschien is 't te hoog... Kan je beter nu achter komen ;) En een after-market CPU-cooler kan je eventueel ook nog overwegen (of als latere upgrade natuurlijk). Scheelt weer wat in geluidsproductie :)

iRacing Profiel

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-04 20:25
Een AMD E350 is meer dan snel genoeg. Ik heb hier een HTPC draaien met een E350 en XBMCBuntu.
Daarnaast heb ik ook nog een CS:S bot server draaien en gebruik ik sabnzbd om ook nog te downloaden.
Ik heb nog nooit problemen gehad met afspelen (inclusief grote fullHD bestanden met hoge kwaliteit audio)
Dus als ik jou was zou ik gewoon geld besparen en een E350 bordje vanaf 67 euro halen, als ik je eisen zo lees.
Daar bij verbruikt mijn systeem max 40 watt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-M Pro€ 119,95€ 119,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 119,50€ 119,50
2Seagate Momentus 7200.4 ST9500423AS, 500GB€ 55,95€ 111,90
1Western Digital Green WD10EARS, 1TB€ 63,65€ 63,65
1Club3D Theatron DD€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Grandia GD05B€ 0,-€ 0,-
1Logitech Z-5500 Digital€ 0,-€ 0,-
1OCZ Gold DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,45€ 37,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 452,45

[ Voor 79% gewijzigd door Spekkie88 op 20-12-2012 21:19 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Shivs
  • Niet online
@Spekkie, ik heb even gekeken naar een E350. Dat zou me ongeveer €40,- schelen en met dat verschil ga ik toch liever voor een systeem waar ik te zijner tijd de processor een upgrade kan geven.

Wel heb ik het geheugen vervangen door low-profile en heb ik een USB variant gekozen voor de WiFi, ik kon geen PCI-E low profile kaartje vinden. De aftermarket cooler is denk ik niet nodig, omdat ik bijna 5 meter van het geheel af zit en met geluid van de TV aan het toch niet ga horen. Mocht ik er achter komen dat het me irriteert dan koop ik er later wel één.

Hieronder het resultaat:

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WN821NC€ 11,08€ 11,08
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 24,50€ 24,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 247,08

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken. Ik zal proberen wat foto's te uploaden als het geheel draait.

• hars73

hars73

Dat corsair low profile geheugen is misschien wel een goed idee. Ik weet niet of het perse nodig is, maar ik heb de 8gb versie (dual channel) ook in m'n wensenlijst gezet. Daarmee kom ik eigenlijk op vrijwel dezelfde config als jij hierboven hebt staan. Naar mijn idee een prima htpc configuratie met nog iets extra power in vergelijking met het E350 platform.

En het is compatible met het moederbord, kijk maar eens hier: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=128520

Kan wel zijn dat het moederbord het standaard op 1333mhz zet. Dan moet je het zelf in de bios even op 1600 zetten. Zie de reviews hier: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820233186

[ Voor 48% gewijzigd door hars73 op 21-12-2012 00:13 ]

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-04 20:25
@JelkeBart,

sorry voor de ondertussen erg late reactie, maar wilde toch nog even wat kwijt ;)
Bij vrijwel elk pci-e wifi kaartje wordt een low profile bracket meegeleverd, zoals bijvoorbeeld de goedkoopste in de PW de Asus PCE-N10. Op de website van asus is bijvoorbeeld op de foto te zien dat er gewoon een low profile bracket wordt meegeleverd.
Verder wil ik nog even aankaarten dat de FM1 socket ondertussen EOL is en het dus in de toekomst lastig kan zijn een upgrade te vinden, daarom zou ik persoonlijk gaan voor de FM2 socket, gezien de een (hopelijk) langer leven bekoren is...

Desalniettemin ziet de setup er leuk uit, zal niets tekortkomen als HTPC, en wens ik je er veel plezier mee! :D

P.S. Om nog terug te komen op je vraag naar ervaring ;) Ik zelf gebruik XBMCBuntu (voormalig XBMCLive) wat als een trein draait... Verder is die versie gebaseerd op een volwaardige Ubuntu versie en heb je dus de beschikking over alle ubuntu packages. Daarnaast vind ik de XBMC remote app voor android ook prettig werken om muziek/films/series te starten. Als je echter even snel iets op pauze wil zetten of ondertitels in wil stellen pak ik even gauw mijn logitech K400 erbij...
Met netwerkshares vanuit XBMC heb ik geen ervaring aangezien alles op de 3TB schijf van m'n htpc staat.
Wat ik wel weet is dat er een hoop mogelijkheden zijn vanuit XBMC om netwerkshares te benaderen, of dit echter feilloos werkt met win8 zou ik absoluut niets over kunnen zeggen aangezien ik geen windows8 heb draaien ;)
Het enige wat wat meer moeite kost is het afspelen van Blu-ray disks... Maar dat is een algemeen probleem van linux, maar het wordt je vrij makkelijk gemaakt vanuit xbmc als je de juiste plugins hebt. Of dit ook het geval is met XBMC i.c.m. windows zou ik niet weten aangezien ik daar geen ervaring mee heb.

[ Voor 42% gewijzigd door Spekkie88 op 02-01-2013 13:02 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• kroegtijger
Spekkie88 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 12:45:

P.S. Om nog terug te komen op je vraag naar ervaring ;) Ik zelf gebruik XBMCBuntu (voormalig XBMCLive) wat als een trein draait... Verder is die versie gebaseerd op een volwaardige Ubuntu versie en heb je dus de beschikking over alle ubuntu packages. Daarnaast vind ik de XBMC remote app voor android ook prettig werken om muziek/films/series te starten. Als je echter even snel iets op pauze wil zetten of ondertitels in wil stellen pak ik even gauw mijn logitech K400 erbij...
De remote via de smartphone of tablet werkt inderdaad prima. Zelf vind ik het alleen niet prettig voor beeld-materiaal, omdat ik daarbij naar mn tv kijk; niet naar mn remote... Dat is niet praktisch voor een touchscreen ;) Voor muziek werkt het daarintegen juist weer prettiger (sneller).

Ik gebruik op één Raspberry Pi daarom CEC, zodat ik de remote van mn TV kan gebruiken, op de andere Raspberry Pi (die op een computer-scherm hangt) een iMon Pad icm een iMon UltraBay (LCD) en op mn HTPC een iMon Pad icm een iMon VFD. Werkt allemaal zonder enig probleem. Wel heeft het, met name op Linux-based builds, wat configuratie nodig om Lirc goed te laten functioneren met de iMon-remotes. De key-mappings zijn niet altijd even handig, maar is vrij eenvoudig aan te passen in een text-file. Wat betreft CEC op een HTPC kan je een CEC-adapter overwegen; daarmee kan je de remote van je TV of receiver gebruiken om je HTPC te bedienen. Helaas dat CEC nog niet in alle devices is doorgevoerd, waaronder in videokaarten nog niet. Daardoor ontkom je dus niet aan de losse adapter erbij. Ook blijkt dat een aantal fabrikanten een eigen uitleg aan CEC hebben gegeven, waardoor niet bij alle merken alles even goed werkt. Zelf gebruik ik Sony Bravia TV's, en op alle2 (een 40W5500 en een 37EX420) werkt het perfect.
Met netwerkshares vanuit XBMC heb ik geen ervaring aangezien alles op de 3TB schijf van m'n htpc staat.
Wat ik wel weet is dat er een hoop mogelijkheden zijn vanuit XBMC om netwerkshares te benaderen, of dit echter feilloos werkt met win8 zou ik absoluut niets over kunnen zeggen aangezien ik geen windows8 heb draaien ;)
Netwerk-shares werken prima, maar er hangen wel een paar zaken aan vast die je even in overweging moet nemen uiteraard. Mocht je de HTPC alleen gebruiken voor het kijken van content, dan is een stabiele (bij sterke voorkeur bedraade) netwerk-connectie van belang. 100Mbit is voldoende voor full-HD.
Mocht de HTPC ook downloads afhandelen, dan komt er uiteraard wat meer om de hoek kijken, en is vooraf het goed doordenken van de software-settings van belang om onnodig het heen en weer copieren van data over het netwerk te gaan voorkomen. Bij een dergelijke setup heeft het uiteraard de voorkeur om naar gigabit netwerk (of nog sneller) over te stappen, en wordt de manier van centrale storage weer interessanter (dan kom je uiteindelijk wel weer op een punt uit waarbij je storage zelf downloads e.d. kan afhandelen).
Daarnaast kan je met centrale storage (afhankelijk van de manier van storage) ook je database centraal gaan plaatsen. Heeft naast de nodige snelheidsvoordelen als grote voordeel dat je, bij gebruik van meerdere XBMC-devices, allemaal dezelfde library krijgt, en je dus ook een playback kan pauzeren op device A, en verder kan kijken op device B. Noodzakelijk is dan wel dat je allemaal dezelfde build gebruikt met dezelfde database, maar mocht deze manier van werken van toepassing zijn, dan kunnen we je daar uiteraard wel bij opweg helpen.

iRacing Profiel

Pagina: 1