Ter vervanging van mijn oude Xbox met XBMC ben ik eens aan het orienteren naar iets nieuws. Aangezien mijn kids (4 en 7 jaar) ook best veel films kijken, vind ik XBMC prima geschikt met een kindvriendelijke bediening.
Wat heb ik al staan:
- Een Synology 210j met daarop alle films, muziek en foto's.
- Een gigabit netwerk inclusief aansluiting naast de tv
- Een Panasonic plasma HD ready met resolutie 1024x768
Wat moet de HTPC kunnen:
- XBMC draaien en divx, 720p en 1080p films kunnen afspelen via hdmi
- 3D content zie ik mezelf op dit moment nog niet gebruiken, maar ja je weet het nooit in de toekomst.
- Voor de enkele DVD of CD die voorbij komt toch een DVD speler ingebouwd
- Uitzending gemist gebruiken
- Youtube gebruiken
- Webbrowsen
- Een keer een NZB downloaden
- Geluid via optical naar de versterker, aangezien mijn versterker geen hdmi heeft
- Wat eenvoudige games kunnen spelen. Denk daarbij aan spelletjes voor kids, race- of sportspellen van een paar jaar terug, emulatoren (N64, MSX, PS1 etc). Geen recente zware grafische shooters.
Nou heb ik eigenlijk twee opties bedacht, beide met Windows 7 als OS:
1. Een basic HTPC voor een low budget
Case: pricewatch: LC-Power LC-1320mi
MB: pricewatch: ASRock AMD A50M E350M1
Geheugen: pricewatch: Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1333C9
SSD: pricewatch: Samsung 830 series SSD 64GB
Met daarbij nog een DVD speler en toetsenbord/muis/touchpad combi ben je dan zo rond de 200 euro klaar.
2. Een iets 'sterker' systeem met dus iets meer marges qua games.
MB: pricewatch: ASRock AMD A75 A75M-ITX
Processor: pricewatch: AMD A8-3850 Boxed
Hierbij denk ik echter dat de LC 1320 kast niet voldoende stroom gaat leveren (max 75w) en dat ik een andere kast moet zoeken. Dit systeem zal echter ook zo'n 300 euro kosten, da's toch 1.5 keer zo duur als systeem 1.
Ook twijfel ik of bij installatie van games gebruik kan gaan maken van mijn Synology NAS of dat ik beter een dedicated harddisk in de HTPC kan zetten. In dat geval is de LC kast vermoedelijk ook niet voldoende.
Zijn er hier mensen met 'game' ervaringen op beide systemen? Ik vermoed dat voor de standaard zaken (XBMC/internetten/youtube etc) systeem 1 ook al prima voldoet. Ik heb echter op youtube ook wel aardig wat filmpjes gezien van redelijke recente games die ook best aardig draaien op systeem 1, zij het met een wat lagere framerate.
Zie ik misschien nog een andere chipset/platform over het hoofd?
Wat heb ik al staan:
- Een Synology 210j met daarop alle films, muziek en foto's.
- Een gigabit netwerk inclusief aansluiting naast de tv
- Een Panasonic plasma HD ready met resolutie 1024x768
Wat moet de HTPC kunnen:
- XBMC draaien en divx, 720p en 1080p films kunnen afspelen via hdmi
- 3D content zie ik mezelf op dit moment nog niet gebruiken, maar ja je weet het nooit in de toekomst.
- Voor de enkele DVD of CD die voorbij komt toch een DVD speler ingebouwd
- Uitzending gemist gebruiken
- Youtube gebruiken
- Webbrowsen
- Een keer een NZB downloaden
- Geluid via optical naar de versterker, aangezien mijn versterker geen hdmi heeft
- Wat eenvoudige games kunnen spelen. Denk daarbij aan spelletjes voor kids, race- of sportspellen van een paar jaar terug, emulatoren (N64, MSX, PS1 etc). Geen recente zware grafische shooters.
Nou heb ik eigenlijk twee opties bedacht, beide met Windows 7 als OS:
1. Een basic HTPC voor een low budget
Case: pricewatch: LC-Power LC-1320mi
MB: pricewatch: ASRock AMD A50M E350M1
Geheugen: pricewatch: Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1333C9
SSD: pricewatch: Samsung 830 series SSD 64GB
Met daarbij nog een DVD speler en toetsenbord/muis/touchpad combi ben je dan zo rond de 200 euro klaar.
2. Een iets 'sterker' systeem met dus iets meer marges qua games.
MB: pricewatch: ASRock AMD A75 A75M-ITX
Processor: pricewatch: AMD A8-3850 Boxed
Hierbij denk ik echter dat de LC 1320 kast niet voldoende stroom gaat leveren (max 75w) en dat ik een andere kast moet zoeken. Dit systeem zal echter ook zo'n 300 euro kosten, da's toch 1.5 keer zo duur als systeem 1.
Ook twijfel ik of bij installatie van games gebruik kan gaan maken van mijn Synology NAS of dat ik beter een dedicated harddisk in de HTPC kan zetten. In dat geval is de LC kast vermoedelijk ook niet voldoende.
Zijn er hier mensen met 'game' ervaringen op beide systemen? Ik vermoed dat voor de standaard zaken (XBMC/internetten/youtube etc) systeem 1 ook al prima voldoet. Ik heb echter op youtube ook wel aardig wat filmpjes gezien van redelijke recente games die ook best aardig draaien op systeem 1, zij het met een wat lagere framerate.
Zie ik misschien nog een andere chipset/platform over het hoofd?