HTPC & Eenvoudige games - AMD E350 voldoende?

Pagina: 1
Acties:

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-04 10:46

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Ter vervanging van mijn oude Xbox met XBMC ben ik eens aan het orienteren naar iets nieuws. Aangezien mijn kids (4 en 7 jaar) ook best veel films kijken, vind ik XBMC prima geschikt met een kindvriendelijke bediening.

Wat heb ik al staan:
- Een Synology 210j met daarop alle films, muziek en foto's.
- Een gigabit netwerk inclusief aansluiting naast de tv
- Een Panasonic plasma HD ready met resolutie 1024x768

Wat moet de HTPC kunnen:
- XBMC draaien en divx, 720p en 1080p films kunnen afspelen via hdmi
- 3D content zie ik mezelf op dit moment nog niet gebruiken, maar ja je weet het nooit in de toekomst.
- Voor de enkele DVD of CD die voorbij komt toch een DVD speler ingebouwd
- Uitzending gemist gebruiken
- Youtube gebruiken
- Webbrowsen
- Een keer een NZB downloaden
- Geluid via optical naar de versterker, aangezien mijn versterker geen hdmi heeft
- Wat eenvoudige games kunnen spelen. Denk daarbij aan spelletjes voor kids, race- of sportspellen van een paar jaar terug, emulatoren (N64, MSX, PS1 etc). Geen recente zware grafische shooters.

Nou heb ik eigenlijk twee opties bedacht, beide met Windows 7 als OS:

1. Een basic HTPC voor een low budget
Case: pricewatch: LC-Power LC-1320mi
MB: pricewatch: ASRock AMD A50M E350M1
Geheugen: pricewatch: Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1333C9
SSD: pricewatch: Samsung 830 series SSD 64GB

Met daarbij nog een DVD speler en toetsenbord/muis/touchpad combi ben je dan zo rond de 200 euro klaar.

2. Een iets 'sterker' systeem met dus iets meer marges qua games.
MB: pricewatch: ASRock AMD A75 A75M-ITX
Processor: pricewatch: AMD A8-3850 Boxed

Hierbij denk ik echter dat de LC 1320 kast niet voldoende stroom gaat leveren (max 75w) en dat ik een andere kast moet zoeken. Dit systeem zal echter ook zo'n 300 euro kosten, da's toch 1.5 keer zo duur als systeem 1.

Ook twijfel ik of bij installatie van games gebruik kan gaan maken van mijn Synology NAS of dat ik beter een dedicated harddisk in de HTPC kan zetten. In dat geval is de LC kast vermoedelijk ook niet voldoende.

Zijn er hier mensen met 'game' ervaringen op beide systemen? Ik vermoed dat voor de standaard zaken (XBMC/internetten/youtube etc) systeem 1 ook al prima voldoet. Ik heb echter op youtube ook wel aardig wat filmpjes gezien van redelijke recente games die ook best aardig draaien op systeem 1, zij het met een wat lagere framerate.

Zie ik misschien nog een andere chipset/platform over het hoofd?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Waarom kies je meteen voor een A8-Llano-processor en niet voor bijvoorbeeld een A4 of A6-trinity? aangezien je toch geen 3D wilt kijken, zou je daar prima mee af kunnen en die systemen zijn aanzienlijk zuiniger in verbruik. Qua kosten wordt het iets goedkoper, maar dan blijf je nog steeds ergens rond de 300,- hangen, afhankelijk van de case. Bord, geheugen en APU kost bij elkaar nog geen 200,-. Als je de kast binnen de perken houdt, een knappe CPU-koeler neemt en er een kleine SSD in zet heb je een stil, zuinig en krachtig systeem voor pakweg 300,- wat veel betere performance haalt dan de E350-build.
Neemt overigens niet weg dat een E350 ook aan je eisen zal voldoen, maar imho kan je dan net zo goed een Raspberry Pi nemen en ben je voor nog veel minder geld klaar.

iRacing Profiel

• hars73

hars73

Topicstarter
kroegtijger schreef op donderdag 06 december 2012 @ 12:19:
Waarom kies je meteen voor een A8-Llano-processor en niet voor bijvoorbeeld een A4 of A6-trinity? aangezien je toch geen 3D wilt kijken, zou je daar prima mee af kunnen en die systemen zijn aanzienlijk zuiniger in verbruik. Qua kosten wordt het iets goedkoper, maar dan blijf je nog steeds ergens rond de 300,- hangen, afhankelijk van de case. Bord, geheugen en APU kost bij elkaar nog geen 200,-. Als je de kast binnen de perken houdt, een knappe CPU-koeler neemt en er een kleine SSD in zet heb je een stil, zuinig en krachtig systeem voor pakweg 300,- wat veel betere performance haalt dan de E350-build.
Neemt overigens niet weg dat een E350 ook aan je eisen zal voldoen, maar imho kan je dan net zo goed een Raspberry Pi nemen en ben je voor nog veel minder geld klaar.
Het prijsverschil tussen de A8, of de A4/A6 vond ik dan eigenlijk net te klein. En dan leek het mij toch beter om voor de krachtigere te gaan als optie voor het sterkere systeem. Stroomverbruik zal idd wel iets hoger worden daardoor.

Zou de E350 voldoen voor wat eenvoudig gamewerk?
De Raspberry Pi heeft toch geen mogelijkheid om het 5.1 geluid via een optical out te sturen, maar alleen maar via HDMI? En aangezien mijn versterker geen HDMI heeft.... En Windows is toch ook geen optie op een Raspberry, dus gamen ook niet.

[ Voor 12% gewijzigd door hars73 op 06-12-2012 12:30 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ligt eraan hoe eenvoudig eenvoudig is. Spellen van een paar jaar terug met settings op medium moeten wel te doen zijn.

People as things, that’s where it starts.

• kroegtijger
hars73 schreef op donderdag 06 december 2012 @ 12:27:
[...]

Het prijsverschil tussen de A8, of de A4/A6 vond ik dan eigenlijk net te klein. En dan leek het mij toch beter om voor de krachtigere te gaan als optie voor het sterkere systeem. Stroomverbruik zal idd wel iets hoger worden daardoor.
Het gaat niet zo om A4/A6 of A8, maar om Llano vs Trinity (ofwel FM1 vs FM2 socket)
Zou de E350 voldoen voor wat eenvoudig gamewerk?
Nee... Hoeven we niet al te moeilijk over te doen, dat kan je op je buik schrijven ;)
De Raspberry Pi heeft toch geen mogelijkheid om het 5.1 geluid via een optical out te sturen, maar alleen maar via HDMI? En aangezien mijn versterker geen HDMI heeft.... En Windows is toch ook geen optie op een Raspberry, dus gamen ook niet.
je kan met HDMI naar je TV, en vanaf je TV met optical of SPDIF naar je receiver. Je kan dan waarschijnlijk alleen geen DTS-passthrough doen. De meeste TV's doen wel DD51 passthrough.
Wat betreft games kan je dat op een E350 toch ook al vergeten, dus de meerwaarde voor een E350 t.o.v. een Pi is niet zo heel groot. Als je dan toch meer wilt uitgeven dan wat een Pi kost, doe het dan goed lijkt me.

iRacing Profiel

• kroegtijger
VasZaitsev schreef op donderdag 06 december 2012 @ 12:28:
ligt eraan hoe eenvoudig eenvoudig is. Spellen van een paar jaar terug met settings op medium moeten wel te doen zijn.
Misschien kan je nog een (s)nes-emulator draaien, maar veel gekker moet je het niet maken

iRacing Profiel

• hars73

hars73

Topicstarter
Hmm dat klinkt dat als ik me beperk tot XBMC, internetten en youtuben enzo, ik de E350 kan gebruiken.
Wil ik wat (licht) gamen, dan moet ik gaan kiezen voor de FM1 of FM2. En zou ik willen kiezen voor toekomstige 3D support dan zou ik sowieso voor de FM2 moeten gaan volgens mij.

EDIT: De A8 processor die ik in mijn zwaardere systeem had genoemd is trouwens een FM1 processor.

[ Voor 39% gewijzigd door hars73 op 06-12-2012 13:35 ]

• kroegtijger
hars73 schreef op donderdag 06 december 2012 @ 13:21:
Hmm dat klinkt dat als ik me beperk tot XBMC, internetten en youtuben enzo, ik de E350 kan gebruiken.
Correct. De vraag is of de meerprijs van de E350 gerechtvaardigd is t.o.v. wat een Raspberry Pi je biedt, aangezien XBMC en youtube daar ook op beschikbaar zijn. Dat betekend dus dat je pakweg 150,- meerprijs van E350 t.o.v. Pi) gaat uitgeven voor een browser... Is dat het waard?
Wil ik wat (licht) gamen, dan moet ik gaan kiezen voor de FM1 of FM2. En zou ik willen kiezen voor toekomstige 3D support dan zou ik sowieso voor de FM2 moeten gaan volgens mij.
Juist voor 3D is de FM1-socket (Llano) beter. Daar wordt op alle APU's support voor BluRay 3D geboden. Op de FM2 Trinity APU's gaat BluRay 3D niet werken op de A4 en A6. De Llano's beschikken namelijk over een instructie-set om dit te decoderen, en deze APU's hebben niet niet. Het voordeel van en A4 / A6 Trinity is dat ze weer aanzienlijk zuiniger en een betere GPU hebben dan de Llano's, maar de Llano's hebben weer een betere CPU. Het is dus maar net waar je naar op zoek bent qua support en power-consumptie. Voor vrijwel alle eisen zijn wel geschikte APU's, als je maar wel duidelijk weet welke eisen je stelt

iRacing Profiel

• hars73

hars73

Topicstarter
Al deze processoren zijn dan toch geschikt voor de FM1 socket? (zowel A4, A6 als A8)
http://tweakers.net/serie/2034/fusion/
En al deze FM1 processoren hebben APU support voor BluRay 3D?

Ik zie in de PW ook FM2 processoren staan en ook die zie ik A4, A6 en A8 processoren, maar die zijn allemaal hoger geclockt dan de FM1 processoren.

Ik geloof dat ik het snapte, maar ik ga me nog maar eens even verdiepen in deze platformen..

Mijn gevoel is nu wel, een E-350 is nu leuk en zou best kunnen voldoen, maar met een kleine extra uitgave heb je een krachtiger systeem die beter toekomstbestendig is.

[ Voor 16% gewijzigd door hars73 op 06-12-2012 13:46 ]

• hars73

hars73

Topicstarter
Okee.. een FM1 processor zou het dan moeten worden voor mijn gevoel. Maar dan, dan heb je de A4, A6 en A8 en allemaal in verschillend aantal cores en kloksnelheid.

Wat zou in mijn geval belangrijk zijn, aantal cores of kloksnelheid? Mijn gevoel zegt kloksnelheid, aangezien ik voor XBMC en wat gameplay niet perse veel cores nodig heb, maar wel snelheid.

Deze pricewatch: AMD A4-3400 Boxed zou dan waarschijnlijk net zo goed voldoen als de dubbel zo dure pricewatch: AMD A8-3850 Boxed

• kroegtijger
hars73 schreef op donderdag 06 december 2012 @ 13:45:
Al deze processoren zijn dan toch geschikt voor de FM1 socket? (zowel A4, A6 als A8)
http://tweakers.net/serie/2034/fusion/
En al deze FM1 processoren hebben APU support voor BluRay 3D?

Ik zie in de PW ook FM2 processoren staan en ook die zie ik A4, A6 en A8 processoren, maar die zijn allemaal hoger geclockt dan de FM1 processoren.

Ik geloof dat ik het snapte, maar ik ga me nog maar eens even verdiepen in deze platformen..
FM1-socket is voor Llano-APU's en FM2-socket is voor Trinity-APU's. De Llano's hebben iets meer CPU-kracht en wat minder GPU-kracht. De Trinity's hebben weer wat meer GPU-kracht en minder CPU-kracht, én zijn een stuk zuiniger dan de Llano's. De Trinity A4 en A6 ondersteunen geen bluray 3d.
Kortom: op alle2 de sockets zijn de A4, A6 en A8 beschikbaar (in verschillende versies).
Mijn gevoel is nu wel, een E-350 is nu leuk en zou best kunnen voldoen, maar met een kleine extra uitgave heb je een krachtiger systeem die beter toekomstbestendig is.
Dat lijkt mij ook. Mocht je toch voor een onboard CPU kiezen, dan zou ik eerder de E-450 nemen (maar ook dan zou ik nog steeds een A6 prevereren)

iRacing Profiel

• hars73

hars73

Topicstarter
Hier kom ik op dit moment op uit, waarbij ik bewust een iets goedkopere processor heb gekozen, zowel om prijs als om stroomverbruik (65w ipv 100w bij de snellere processoren)

De In Win voeding kan 160 watt leveren, dus volgens mij moet dat voldoende zijn voor onderstaande configuratie. Zou ik toch een processor kiezen die 100watt verbruikt, zou ik dan nog voldoende hebben aan deze voeding?

Verder zou er nog een draadloos klein toetsenbordje met touchpad bij moeten voor gebruik binnen Windows en een losse MCE remote ontvanger (zodat ik kan mijn Logitech remote kan gebruiken).

Heb bewust gekozen voor een slimline DVD speler, omdat de dvd speler verticaal geplaatst wordt in deze kast. Tevens kan ik er dan nog een 3.5" kaartlezer bij in plaatsen.

Zou dit een beetje passen bij mijn wensen wat betreft de toepassingen?

Zou ik installaties van games op m'n Synology Nas kunnen plaatsen zodat ik die opslag niet in de pc hoef te stoppen? Ik zou eventueel de 64GB SSD nog kunnen upgraden naar de 128GB uitvoering voor 30 euro meer.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-3400 Boxed€ 36,95€ 36,95
1ASRock AMD A75 A75M-ITX€ 69,10€ 69,10
1In Win BM639€ 44,95€ 44,95
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G€ 18,45€ 18,45
1Samsung SN-208BB Zwart€ 22,37€ 22,37
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 252,82

[ Voor 3% gewijzigd door hars73 op 06-12-2012 21:56 ]

• hars73

hars73

Topicstarter
Als FM2 platform zou ik hierop uit kunnen komen. Dit is wel een behoorlijk krachtiger systeem volgens mij. De vraag is of het voor mijn gebruik geen overkill is. Zelfs op dit systeem draait bijvoorbeeld de Dolphin WII emulator niet echt goed volgens mij.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 92,95€ 92,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 79,-€ 79,-
1Kingston HyperX KHX1866C9D3/4G€ 20,95€ 20,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,22

• kroegtijger
hars73 schreef op donderdag 06 december 2012 @ 21:52:
Hier kom ik op dit moment op uit, waarbij ik bewust een iets goedkopere processor heb gekozen, zowel om prijs als om stroomverbruik (65w ipv 100w bij de snellere processoren)
Dit zijn TDP-wattages. TDP staat voor Thermal Design Power, oftewel de hoeveelheid warmte (in Watt) die een chip (in dit geval dus een APU) maximaal kan gaan leveren. Deze wattages zijn dus niet gelijk aan het opgenomen vermogen. Een APU met een TDP van 65Watt kan dus maximaal 65Watt warmte genereren, maar zal dan dus meer dan 65Watt aan energie verbruiken (anders hadden we het wel een verwarming ipv een APU genoemd ;) ). Hoeveel meer dat is kan je hieruit niet opmaken. De wattages zijn daarmee nog niet nutteloos, maar geven aan hoeveel koeling je moet realiseren. Voor een APU die max 65Watt genereerd moet je dus ook die 65Watt (minimaal) kunnen afvoeren om een stabiel systeem te krijgen.
De In Win voeding kan 160 watt leveren, dus volgens mij moet dat voldoende zijn voor onderstaande configuratie. Zou ik toch een processor kiezen die 100watt verbruikt, zou ik dan nog voldoende hebben aan deze voeding?
De inWin voedingen zijn niet zo heel erg geweldig. Die 160Watt kan je meestal niet volledig benutten. Het wattage slaat over het algemeen op het opgenomen vermogen, en niet over het vermogen dat ook echt geleverd kan worden. Als de voeding een rendement haalt van 80% (dus 20% gaat op aan warmte) kan je maximaal er maar 128Watt uit trekken, en dat kan meestal ook niet voor langere tijd. Het is dus maar de vraag of het genoeg is, afhankelijk van wat je allemaal in je systeem propt en hoe zwaar je e.e.a gaat belasten.
Verder zou er nog een draadloos klein toetsenbordje met touchpad bij moeten voor gebruik binnen Windows en een losse MCE remote ontvanger (zodat ik kan mijn Logitech remote kan gebruiken).
In principe volstaat elke Ir-receiver dan, maar houdt dan wel rekening met een aantal beperkingen. Zo kan je met een USB-receiver (zonder additionele hardware) niet een PC aan zetten met de remote, tenzij je bijvoorbeeld Wake on USB gaat toepassen (wat weer vaak voor andere problemen zorgt). Daarnaast zijn de iR-receivers vaak niet de meest fraaie om te zien, dus een knap ogende vinden die je ook nog goed kan weg werken kan nog wel eens lastig zijn.
Afhankelijk van je budget zou je bij SoundGraph kunnen kijken voor een receiver die je in de machine kan inbouwen, of je kan een PulseEight CEC-adapter gebruiken om via HDMI de remote van je TV te gebruiken (dat kan je dan volledig uit het zicht weg werken).
Heb bewust gekozen voor een slimline DVD speler, omdat de dvd speler verticaal geplaatst wordt in deze kast. Tevens kan ik er dan nog een 3.5" kaartlezer bij in plaatsen.

Zou dit een beetje passen bij mijn wensen wat betreft de toepassingen?
Ik ken deze case niet zo goed, dus weet niet precies of dit allemaal er wel in kan op de manier die je hier nu bedenkt. Ik zag niet zo snel iets over een Slimline DVD-speler die erin kon, maar misschien heb ik er overheen gekeken.
Zou ik installaties van games op m'n Synology Nas kunnen plaatsen zodat ik die opslag niet in de pc hoef te stoppen? Ik zou eventueel de 64GB SSD nog kunnen upgraden naar de 128GB uitvoering voor 30 euro meer.
Games op de Synology installeren zal geen goed plan zijn. De toegangs-snelheden zullen te laag liggen om echt prettig ermee te kunnen werken. Het lijkt mij nuttiger om die 30,- extra uit te geven dan om grote teleurstelling te voorkomen.
Nu moet ik er wel bij vermelden dat games en HTPC's eigenlijk niet echt samen gaan. Er zijn wel wat games, zoals NFS, die echt leuker worden, maar een hele hoop blijkt toch niet goed speelbaar door het scherm en de controles die niet echt berekend zijn op dit soort toepassingen.
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 252,82

iRacing Profiel

• kroegtijger
hars73 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 10:05:
Als FM2 platform zou ik hierop uit kunnen komen. Dit is wel een behoorlijk krachtiger systeem volgens mij. De vraag is of het voor mijn gebruik geen overkill is. Zelfs op dit systeem draait bijvoorbeeld de Dolphin WII emulator niet echt goed volgens mij.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 92,95€ 92,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 79,-€ 79,-
1Kingston HyperX KHX1866C9D3/4G€ 20,95€ 20,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,22
Dit is inderdaad een stukje krachtiger dan de A4 die je hebt gekozen. Als het puur op HTPC-gebruik aankomt, dan kan je met de A4 prima af. Als je er ook games op wilt draaien zou ik voor de A8 op FM2 kiezen.

iRacing Profiel

• hars73

hars73

Topicstarter
Ik denk dat ik het game aspect maar een beetje moet laten varen, wil ik het nog een beetje betaalbaar houden. Die 300 euro vind ik toch wel de bovengrens aan wat ik er voor uit wil geven en dan moet ik nog consessies doen omdat het eigenlijk nog steeds niet een volwaardige mogelijkheid biedt om wat te gamen en zware (WII / PS2) emulatoren te gebruiken.

Die A4 zal in ieder geval de grenzen die een E350 heeft overschrijden, zodat ik net wat meer reserves heb als ik iets meer wil dan alleen maar simpel divx of 1080p films afspelen.

Verder zal ik nog eens zoeken naar bestaande configuraties met die InWin voeding om te kijken of ie mijn configuratie kan trekken. Tevens de SSD toch maar naar 128GB doen.

#ProductPrijsSubtotaal
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,09€ 16,09
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 91,90€ 91,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,44

[ Voor 75% gewijzigd door hars73 op 07-12-2012 12:15 ]

• kroegtijger
hars73 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 12:02:
Die A4 zou in ieder geval de grenzen die een E350 heeft overschrijden, zodat ik net wat meer reserves heb als ik iets meer wil dan alleen maar simpel divx of 1080p films afspelen.
Met een A4 kan je in principe alles kijken. Zeker op een FM1-socket, zodat ook BR-3D gekeken kan worden, zijn er (op het moment) geen formaten die je niet zou kunnen spelen. Toekomstig loop je mogelijk tegen de H265-codec aan, maar dat zal met een A8 waarschijnlijk niet anders zijn..

iRacing Profiel

• hars73

hars73

Topicstarter
kroegtijger schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 11:36:
[...]
De inWin voedingen zijn niet zo heel erg geweldig. Die 160Watt kan je meestal niet volledig benutten. Het wattage slaat over het algemeen op het opgenomen vermogen, en niet over het vermogen dat ook echt geleverd kan worden. Als de voeding een rendement haalt van 80% (dus 20% gaat op aan warmte) kan je maximaal er maar 128Watt uit trekken, en dat kan meestal ook niet voor langere tijd. Het is dus maar de vraag of het genoeg is, afhankelijk van wat je allemaal in je systeem propt en hoe zwaar je e.e.a gaat belasten.
Die voeding lijkt het wel te moeten kunnen trekken. Efficiency blijkt best goed.
http://www.xbitlabs.com/a...ses-roundup_12.html#sect0

Tevens hier een review van een andere tweaker die er bijna hetzelfde instopt qua componenten. Maar ipv een SSD een HDD plaatst, dus in mijn geval is er minder vermogen nodig.
productreview: In Win BM639 review door niekvanprooijen

[ Voor 6% gewijzigd door hars73 op 07-12-2012 12:31 ]

• kroegtijger
Als je het ermee aandurft kan je het proberen natuurlijk. Als het werkt, is het mooi. Anders kan je altijd nog een andere voeding ervoor zoeken.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-05 16:32

[...]

Verder helemaal eens met je verhaal, maar dit hierboven klopt toch van geen kant. InWin levert juist best degelijke voedingen bij hun kasten (zeker voor de prijs). Ook slaat die 160W niet op het opgenomen vermogen, maar juist wel op het vermogen dat ook echt geleverd kan worden. Dat slechte voedingen dit vervolgens dan niet kunnen leveren (over een lange tijd) is een ander verhaal. Over de voeding zou ik me in dit geval dus zeker geen zorgen maken!

• kroegtijger
jaapsander schreef op maandag 10 december 2012 @ 09:19:
[...]

Verder helemaal eens met je verhaal, maar dit hierboven klopt toch van geen kant. InWin levert juist best degelijke voedingen bij hun kasten (zeker voor de prijs). Ook slaat die 160W niet op het opgenomen vermogen, maar juist wel op het vermogen dat ook echt geleverd kan worden. Dat slechte voedingen dit vervolgens dan niet kunnen leveren (over een lange tijd) is een ander verhaal. Over de voeding zou ik me in dit geval dus zeker geen zorgen maken!
:? Volgens mij is die 160Watt geen geleverd vermogen, maar opgenomen vermogen.
Nu is het vrij snel te achterhalen, aangezien er op de voeding dan wel vermeldt moet staan wat dan wel het max opgenomen vermogen zou moeten zijn (dat is namelijk verplicht). Kom je daar dus 170Watt of 180Watt oid op tegen, dan is die 160W inderdaad geleverd vermogen, en geen opgenomen vermogen.

iRacing Profiel

• hars73

hars73

Topicstarter
Het gaat een beetje buiten mijn kennisgebied, maar hier een afbeelding van de voeding

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/other/mini-itx-cases-roundup/2p22s.jpg

• kroegtijger
In dit geval wordt er duidelijk meding gemaakt dat het om 160Watt OUTPUT gaat. De input is onbekend mbt deze afbeelding.

iRacing Profiel

• jaapsander
Het komt me ook niet bekend voor dat er op een voeding moet staan hoeveel deze maximaal uit het stopcontact kan trekken. Dit verschilt natuurlijk behoorlijk door parameters als omgevingstemperatuur, type belasting (hoeveel W op 12V en hoeveel op 5V enz). Ook kunnen goede voedingen meer vermogen leveren dan de verpakking aangeeft (dus ook meer uit het stopcontact trekken).

Wat ik wel altijd op voedingen zie staan is de maximaal ("gegarandeerde") output. En dit slaat puur op hoeveel vermogen de voeding kan leveren aan de componenten. Afhankelijk van de efficiëntie is dit dus een lager getal dan je daadwerkelijk uit het stopcontact trekt.

In het geval van deze voeding kan hij dus voldoende vermogen leveren voor de uitgezochte componenten. Daarnaast is de voeding van prima kwaliteit

[ Voor 10% gewijzigd door jaapsander op 10-12-2012 14:51 ]

• kroegtijger
jaapsander schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:24:
Het komt me ook niet bekend voor dat er op een voeding moet staan hoeveel deze maximaal uit het stopcontact kan trekken. Dit verschilt natuurlijk behoorlijk door parameters als omgevingstemperatuur, type belasting (hoeveel W op 12V en hoeveel op 5V enz). Ook kunnen goede voedingen meer vermogen leveren dan de verpakking aangeeft (dus ook meer uit het stopcontact trekken).
Volgens mij was het verplicht om op electrische apparaten het opgenomen vermogen te vermelden, in verband met de belasting op de electrische installatie. Hoe het precies zat weet ik niet meer, is lang geleden, maar
Wat ik wel altijd op voedingen zie staan is de maximaal ("gegarandeerde") output. En dit slaat puur op hoeveel vermogen de voeding kan leveren aan de componenten. Afhankelijk van de efficiëntie is dit dus een lager getal dan je daadwerkelijk uit het stopcontact trekt.
En dat was dan ook de reden; als het ding maar 10% efficiency blijkt te hebben zou je dan dus 1600Watt op de groep hangen... Dat lijkt me geen feest.. Hang je 3 voedingen erop en je zekering klapt eruit -O-

iRacing Profiel

• hars73

hars73

Topicstarter
Ga ik het verschil nog merken tussen 1600 of 1866 DDR3 geheugen? Ik las ergens dat juist de GPU veel baat heeft bij sneller geheugen.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-05 12:52
Ja, Heb nu geen tijd om een benchmark op te zoeken, maar volgens mij scheelt dat iets van 5% of 10%.
Dit zijn TDP-wattages. TDP staat voor Thermal Design Power, oftewel de hoeveelheid warmte (in Watt) die een chip (in dit geval dus een APU) maximaal kan gaan leveren. Deze wattages zijn dus niet gelijk aan het opgenomen vermogen. Een APU met een TDP van 65Watt kan dus maximaal 65Watt warmte genereren, maar zal dan dus meer dan 65Watt aan energie verbruiken (anders hadden we het wel een verwarming ipv een APU genoemd ;) ). Hoeveel meer dat is kan je hieruit niet opmaken. De wattages zijn daarmee nog niet nutteloos, maar geven aan hoeveel koeling je moet realiseren. Voor een APU die max 65Watt genereerd moet je dus ook die 65Watt (minimaal) kunnen afvoeren om een stabiel systeem te krijgen.
En waarin wordt die energie dan omgezet? Alle energie die je er aan de ene kant instopt moet er aan de andere kant op de één of andere manier weer uitkomen.

Het max. vermogen kan inderdaad hoger liggen dan de tdp-waarde (al is dat vaker andersom), maar voor het uitzoeken van een voeding mag rustig aannemen dat de tdp waarde het max. vermogen is wat de cpu trekt. Daar heb je toch niet zo'n heel nauwkeurige waarde voor nodig.

Voor de tdp-waarde worden cpu's ook groepen opgedeelt. Dus bijvoorbeeld een cpu die net iets meer trekt dan 35W krijgt het labeltje 65W en een cpu die net iets minder dan 35W trekt krijgt het label 35W opgeplakt.

[ Voor 93% gewijzigd door wappiewappie op 18-12-2012 23:38 ]

• hars73

hars73

Topicstarter
wappiewappie schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 23:20:
Ja, Heb nu geen tijd om een benchmark op te zoeken, maar volgens mij scheelt dat iets van 5% of 10%.
Ben nog even aan het zoeken gegaan.. maar het blijkt dat de A4 processoren (die ik wil aanschaffen) maximaal op DDR3 1600mhz draait. De A6, A8 en A10 draaien wel met 1866.

http://www.amd.com/us/pro...el-number-comparison.aspx

Deze is nog interessant voor de A8-3850: http://www.techpowerup.co...n_GPU_Performance/14.html

Naja, dan schaf ik maar 1600mhz geheugen aan.

[ Voor 10% gewijzigd door hars73 op 19-12-2012 08:30 ]

• kroegtijger
wappiewappie schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 23:20:

[...]

En waarin wordt die energie dan omgezet? Alle energie die je er aan de ene kant instopt moet er aan de andere kant op de één of andere manier weer uitkomen.
Die komt er o.a. in de vorm van warmte dus weer uit, maar ook in de vorm van het resultaat dat gepresenteerd wordt (de output van je processor dus, wat weer naar o.a. je beeldscherm, je netwerk, je geheugen, je hdd etc wordt gestuurd). Gelukkig maar, want als 100% om werd gezet in warmte was het een super-efficiente verwarming geweest, maar de meest beroerde computer ooit :+
Het max. vermogen kan inderdaad hoger liggen dan de tdp-waarde (al is dat vaker andersom), maar voor het uitzoeken van een voeding mag rustig aannemen dat de tdp waarde het max. vermogen is wat de cpu trekt. Daar heb je toch niet zo'n heel nauwkeurige waarde voor nodig.
De TDP-waarde kan natuurlijk nooit boven de waarde van het opgenomen vermogen liggen... Of komt die energie die in warmte wordt afgegeven uit de lucht vallen?? In dat geval is die verwarming zelfs nog efficienter dan ik al dacht.... Als je er 100Watt in stopt zal er natuurlijk nooit 110Watt uit kunnen komen, ongeacht in welke vorm die energie ook wordt afgegeven.
Voor de tdp-waarde worden cpu's ook groepen opgedeelt. Dus bijvoorbeeld een cpu die net iets meer trekt dan 35W krijgt het labeltje 65W en een cpu die net iets minder dan 35W trekt krijgt het label 35W opgeplakt.
Dat de aangegeven waardes niet altijd 100% accuraat zijn (of liever gezegd, totaal niet accuraat) is een heel andere discussie natuurlijk; dat heeft te maken met de manier van presenteren van de fabrikant. Fabrikanten worden ook heel langzaam maar zeker al nauwkeuriger met hun specificaties op dit gebied, maar ze zullen altijd aan de voorzichtige kant blijven in hun presentatie. Een hoger wattage vragen kan minder kwaad dan een lager wattage vragen dan dat je daadwerkelijk nodig hebt.

iRacing Profiel

• kroegtijger
hars73 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 20:47:
Ga ik het verschil nog merken tussen 1600 of 1866 DDR3 geheugen? Ik las ergens dat juist de GPU veel baat heeft bij sneller geheugen.
Tussen 1600 en 1866 ga je niet heel veel verschil merken, tenzij je gaat overclocken. Dan worden hogere waardes pas echt interessant.
Als je niet gaat overclocken merk je eigenlijk alleen maar echt verschil (dat het prijsverschil ook rechtvaardigd) tussen 1333 en 1600.

iRacing Profiel

• jaapsander
kroegtijger schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:20:
[...]

Die komt er o.a. in de vorm van warmte dus weer uit, maar ook in de vorm van het resultaat dat gepresenteerd wordt (de output van je processor dus, wat weer naar o.a. je beeldscherm, je netwerk, je geheugen, je hdd etc wordt gestuurd). Gelukkig maar, want als 100% om werd gezet in warmte was het een super-efficiente verwarming geweest, maar de meest beroerde computer ooit :+

[...]

De TDP-waarde kan natuurlijk nooit boven de waarde van het opgenomen vermogen liggen... Of komt die energie die in warmte wordt afgegeven uit de lucht vallen?? In dat geval is die verwarming zelfs nog efficienter dan ik al dacht.... Als je er 100Watt in stopt zal er natuurlijk nooit 110Watt uit kunnen komen, ongeacht in welke vorm die energie ook wordt afgegeven.
Ik weet dit niet meer 100% zeker (hele tijd geleden), maar volgens mij wordt juist wel (zo goed als) al de energie in een cpu omgezet in warmte. Je hebt gelijk dat een gedeelte van het ingangsvermogen wordt gebruikt om de transistors te laten schakelen (het resultaat waar je het over hebt) echter wordt deze schakeling volgens mij ook weer omgezet in warmte.

Als je de wet van behoud van energie erbij pakt is het ook wel enigszins logisch. Energie verdwijnt niet, en in een CPU komt de energie niet vrij als bewegingsenergie of licht. Hier kun je er nog wat meer over lezen. En correct me if i'm wrong.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=1725942

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:37:
[...]

Ik weet dit niet meer 100% zeker (hele tijd geleden), maar volgens mij wordt juist wel (zo goed als) al de energie in een cpu omgezet in warmte. Je hebt gelijk dat een gedeelte van het ingangsvermogen wordt gebruikt om de transistors te laten schakelen (het resultaat waar je het over hebt) echter wordt deze schakeling volgens mij ook weer omgezet in warmte.
Klopt, maar dat kan nooit meer dan 100% zijn natuurlijk. Processoren zijn enorm in-efficient wat dat aan gaat. Verreweg het grootste gedeelte gaat op aan warmte. Dat is ook de reden waarom Intel en AMD de laatste tijd zo hard inzetten op dat te verbeteren, want daar liggen, zeker op de server-markt, de grootste winst-punten. Als je een rack hebt met 30 of 40 servers erin en je kan daarin de stroomconsumptie met 80% verminderen praat je toch al gauw over duizenden zo niet tienduizend + euro's per jaar. Dat is natuurlijk een erg sterk verkoop-argument voor een product.
Als je de wet van behoud van energie erbij pakt is het ook wel enigszins logisch. Energie verdwijnt niet, en in een CPU komt de energie niet vrij als bewegingsenergie of licht. Hier kun je er nog wat meer over lezen. En correct me if i'm wrong.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=1725942
Dat is dus precies wat ik bedoel inderdaad :Y Energie komt niet "uit het niets" en verdwijnt ook niet zomaar... Dat je niet altijd heel snel kan verklaren waar het in gaat zitten is wat anders... :)

iRacing Profiel

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-05 12:52
kroegtijger schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:20:
[...]

ja oke, een klein beetje gaat eruit. Maar dat is minder dan 1%.
TDP-waarde is niet zo exact zoals je zelf ook al aangeeft. Dat de fabrikant de cpu een tdp waarde van 65W meegeeft betekent niet dat er ook 65W aan warmte geproduceerd wordt
kroegtijger schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:21:
[...]

Tussen 1600 en 1866 ga je niet heel veel verschil merken, tenzij je gaat overclocken. Dan worden hogere waardes pas echt interessant.
Als je niet gaat overclocken merk je eigenlijk alleen maar echt verschil (dat het prijsverschil ook rechtvaardigd) tussen 1333 en 1600.
In de benchmerk die hij zelf post zie je een verschil van 5% tussen 1600 en 1866MHz.
Dat is niet zo heel veel, maar het prijsverschil is ook maar een paar euro.

[ Voor 19% gewijzigd door wappiewappie op 22-12-2012 17:31 ]

Pagina: 1