Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Of het ligt aan je voeding waardoor de LEDs veels te fel branden en dan ook snel opschroeien. Misschien heb je een link naar waar je ze gekocht hebt en hoe je ze voedt?
[ Voor 37% gewijzigd door Hans1990 op 17-12-2012 23:29 ]
Kan zijn dat je voeding toch nog serieus wat vuil op de 12V lijn zet of nog erger, veels te veel. Meet eens wat je hebt onbelast en belast met 3 gewone halo lampjes erin.
Edit: mmmh vind het nogal rare leds moesten die witte blokjes de leds zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Damic op 17-12-2012 23:38 . Reden: zie edit ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
De leds lijken nog prima. Op de middelste print na zijn ze nog hagelwit
Ok verkeerd gezien
Ik denk eigenlijk niet dat het de koeling is. Het zijn vervangende dingen voor in een halogeen spot, daar is uberhaupt geen ruimte voor extra koeling. Meestal is de koeling wel slecht bij dat soort dingen, maar niet zo slecht.
Mijn vermoeden gaat dan eigenlijk naar een te hoge spanning.
Heb je een multimeter? meet de spanning van de voeding eens na.
Is het een elektronische trafo of een lekkere bonk metaal?
In het laatste geval, dat kan je probleem wel zijn.
je had 60w, nu nog geen 10. Zo'n dramatische vermindering van stroom kan de spanning van een trafo wel een stukkie ophogen.
[ Voor 68% gewijzigd door timberleek op 17-12-2012 23:41 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Devil777 op 17-12-2012 23:39 ]
Het moet wel een gelijkrichter zijn. van de connector lopen beide sporen direct naar dat blokje. Dan kan het niet anders als een gelijkrichter zijn.
Ik had de post van Damic aangezien als een van de TS

Stinken hier binnen, niet normaal!
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
[ Voor 8% gewijzigd door Eagle Creek op 17-12-2012 23:57 ]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Maar die gelijkrichter krijgt dus te veel voor zijn kiezen.
die dingen zullen waarschijnlijk max 1A kunnen hebben. Maar door je gelijkspanning loopt de stroom wel door 1 set diodes ipv afwisselend tussen de 2 sets.
Daar kan het wel mee te maken hebben.
Dan is hij dusdanig strak ontworpen (zeg maar gerust slecht) dat hij het net trekt in de pieklasten. maar als dat een continulast wordt op 1 helft, dan gaat het fout. Dat gecombineerd met een waarschijnlijk hete print... do the math
edit:
of je trafo moet een te hoge spanning uitgeven, waardoor de stroom door de leds te hoog wordt, wat de gelijkrichter nekt (en eigenlijk ook de leds, maar misschien was de gelijkrichter nu eerder)
[ Voor 69% gewijzigd door timberleek op 18-12-2012 00:01 ]
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Als hij met ruim 1A nog niet kan regelen, kan hij het nooit.
Je hebt vaak wel minimum lasten, daaronder start hij vaak niet op, of is hij redelijk instabiel. Maar dat zijn minimumlasten van meestal <100mA
Het zou me niets verwonderen als dat de oorzaak is van het uitfikken van je led lampjes.
Een "elektronische trafo" is in weze een schakelende voeding zonder de gelijkrichting en afvlakking aan de uitgang. Oftewel, 12V bij 30 - 100kHz wisselspanning. Een led lamp zal daar niet altijd op berekend zijn.
Bovendien "ziet" die elektronische halogeentrafo ook de verkeerde soort belasting - in plaats van een vrijwel ohmse lamp met een simpele gloeidraad zit er nu een stuk led elektronica aan gesloten die een heel complexe belasting vormt.
[ Voor 20% gewijzigd door joopv op 18-12-2012 13:02 ]
Maar dan moet het wel zo'n trafo zijn. Ik heb er ook genoeg gezien de wel gewoon een nette gelijkspanning eruit gooien. Met name omdat een 100kHz blokgolf (bijvoorbeeld) enorm veel storing veroorzaakt als je dat over een lange open draad stuurt. Volgens is dat al aan banden gelegd, maar ja, dat maakt de chinezen niet uit

[ Voor 6% gewijzigd door timberleek op 18-12-2012 00:29 ]
Maar schijnbaar gebeurt dit wel vaker, want ik heb gisteren omstreeks dezelfde tijd als dit topic een vraag gestuurd naar de winkel en ik heb nu al antwoord dat ik een tegoedbon krijg. Dan zal ik maar meteen een geschikte trafo meebestellen.
Ik zou gewoon andere zoeken, die je wel op een willekeurige 12V halogeen voeding kunt aansluiten.
Dus bij 25% load 18 volt of zo
dat doen ze al met die 3 weerstanden.Infant schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 12:04:
Deze zouden per lamp, stroom gestuurd moeten worden.
Weliswaar een spanningsafhankelijke regeling, maar bij 12v zal het waarschijnlijk wel goed uitkomen.
Mijn ervaring met het vervangen van halogeen voor led is dat de oude halogeentransformator een bepaald minimaal vermogen kwijt moet kunnen om goed te werken. Vaak blijf je hier onder met je ledverlichting waardoor het niet (goed) werkt. Dan moet je of nog meer lampjes aan de transformator hangen of een leddriver gebruiken.
Waar zitten die dan? Ik dacht dat die drie dingen eigenlijk de leds waren....
[ Voor 17% gewijzigd door Infant op 18-12-2012 17:11 ]
https://dl.dropbox.com/u/...246938387_984954301_n.jpg
http://cloud1.lbox.me/ima...v_fklpnm1354267314513.jpg
Dat is ook een stuk logischere kleur voor die leds.
Het enige andere nut van de witte blokken die ik kan bedenken zijn dan weerstanden.
Overigens zou de led zonder weerstand het ook geen 10 minuten uithouden, maar waarschijnlijk enkele seconden
Verwijderd

Voor halogeenlampen boeit dat niet, het verstookte vermogen in de gloeidraad is gelijk en de voeding is lekker efficient (95% oid).
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2012 22:52 ]

Werkt hier prima.
"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]
Dit is het resultaat van een schakelende voeding zonder primaire afvlakking, en zonder secundaire gelijkrichting en afvlakking. Lekker simpel en efficient, en zonder elco's ook nog eens goedkoop en (waarschijnlijk) betrouwbaar.Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 22:52:
Ook onder load komt er veel meer dan 12V uit, zo ziet de output van een 100W voeding met 80W load eruit:
[afbeelding]
[afbeelding]
Voor halogeenlampen boeit dat niet, het verstookte vermogen in de gloeidraad is gelijk en de voeding is lekker efficient (95% oid).
Effectief 12V uitgang en geschikt voor een halogeenlamp, maar desastreus voor een LEDlamp.
Je zou eens kunnen zoeken naar een led-transformator, die geven ook 12V uit, maar dan gelijkspanning, ik gebruik zo'n trafo voor de leds in mijn badkamer.
Ik vind overigens het licht uit de LEDs die het wel doen niet zo mooi. In het midden van de bundel zijn deze wit, maar naar de rand van de bundel wordt het steeds geler. En dan niet wat warmer wit, maar echt geel. Zal wel komen door de prijs, of doen LEDs van 27 euro het beter op dat vlak?
[ Voor 7% gewijzigd door heggico op 22-12-2012 18:44 ]
Verwijderd