Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mooie laptop die ook wat kan

Pagina: 1
Acties:

• JKroondijk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-11 14:28
Hallo allemaal,

Ik ben al een hele tijd op zoek naar een nieuwe laptop maar ik hak maar geen knoop door. Het wordt dus tijd om dat maar eens te doen. Ik zoek een wat compactere laptop van ongeveer 13''-15''. Een goed scherm is ook belangrijk en hij moet ook wat kunnen. Ik edit nog wel eens een video, dan gebruik ik adobe premiere.'
Touchscreen geen pre, wel leuk als het er op zou zitten.

Vanuit eigen ervaring heb ik een voorkeur voor Sony, Asus en Samsung en heb natuurlijk ook zelf wat research gedaan. Ik kwam uit op de Samsung NP700Z3C en de Asus Zenbook UX32VD-R4002H.

Ik weet niet goed welke krachtiger is maar ik denk persoonlijk de Samsung omdat de Asus een ultra low voltage processor heeft, klopt dit?

De Samsung heb ik bij de mediamarkt zien staan en was er niet ontevreden over, had hem vandaag zelfs bijna meegenomen maar durfde het toch niet aan...

Zouden jullie mij één van deze adviseren of toch voor een andere gaan? Een ultrabook bijvoorbeeld, of zijn deze niet krachtig genoeg voor een beetje videobewerking? Ik had namelijk eerst een Asus UX31A besteld maar had hem vanwege mijn twijfel en een lange levertijd toch geannuleerd.

Ik hoop dat jullie mij een zetje in de goede richting kunnen geven!

Jesper

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11 14:45
Wat is jouw budget eigenlijk?

Asus Zenbooks zijn een aanraders, ik zie ze heel vaak aangeraden bij mensen met zulke eisen als jij. Of je neemt een Dell, zij zien er leuk uit en er is een Inspiron (ik kan eventjes niet opkomen) met 1080p scherm en inclusief kortingsbonnen (moet je even het Dell Kortingsbonnenforum opzoeken, op GoT.) betaal je er maar rond de 6 á 700 euro ervoor!

Van de laptops die jij geselecteerd heb is Asus Zenbook UX32VD-R4002H. de beste. Zonder twijfel. Over videokaarten heb ik alleen geen verstand.

http://tweakers.net/product/313505/asus-zenbook-ux31a/ hier zie je verschillende uitvoeringen van Zenbooks en er is een forum waar zij jou verder kunnen helpen( [ervaringen] Asus Zenbook ). Mijn ervaringen met Asus (ik had een K53TA en het was fijner dan de HP die ik momenteel bezit) zijn al helemaal positief en bij mijn keuze voor een volgende laptop ga ik voor een Asus of Dell. Vandaar dat ik die twee merken aanraad!

[ Voor 129% gewijzigd door karimmm op 17-12-2012 17:18 ]

• JKroondijk
Mijn budget ligt max rond de 1100, minder mag ook. Waarom is die Asus beter?
Ik zal de Dell laptops eens wat beter bekijken, ben alleen niet zon fan van het merk en het design van Dell. Maar iig bedankt!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik weet niet goed welke krachtiger is maar ik denk persoonlijk de Samsung omdat de Asus een ultra low voltage processor heeft, klopt dit?
Als je kijkt naar de benchmarks, is het verschil tussen de i5-3210M en de i7-3517U marginaal, in het voordeel van de i7-3517U (die in de Asus Zenbook zit). De Asus heeft daarnaast een véél fijnere resolutie (1920x1080 vs. 1600x900).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• JKroondijk
Mmm oke, dan zou het eigenlijk zonde zijn om die Samsung te kopen.
De Asus is veel lichter en compacter, krachtiger en heeft een beter scherm. De harde schijf is iets minder groot maar genoeg. 4gb geheugen is wat weinig maar een 8gb kaartje is natuurlijk niet al te kostbaar...

klinkt interessant!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-11 16:08
JKroondijk schreef op maandag 17 december 2012 @ 17:51:
4gb geheugen is wat weinig maar een 8gb kaartje is natuurlijk niet al te kostbaar...
Volgens mij snap jij het niet helemaal... Of bedoel je latje ? :p

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Asus Zenbook is wel oke vanwege het IPS Full HD scherm... Alleen de performance van die laptop is behoorlijk zwak als je je echt wilt gaan bezighouden met adobe illustrator (Geen GPU, ULV processor en maar 4GB ram)... De Zenbook worden namelijk uitgerust zonder enige GPU. Zenbook moet je nemen als je veel waarde hecht aan protability en er bereid bent om er performance voor op te geven
Petervanakelyen schreef op maandag 17 december 2012 @ 17:33:
[...]

Als je kijkt naar de benchmarks, is het verschil tussen de i5-3210M en de i7-3517U marginaal, in het voordeel van de i7-3517U (die in de Asus Zenbook zit). De Asus heeft daarnaast een véél fijnere resolutie (1920x1080 vs. 1600x900).
RAM op de Zenbook is gesoldeerd, deze kun je niet upgraden, dus 8GB is simpelweg geen optie. Voor illustrator is deze laptop in principe niet echt een optie.

Over de Samsung NP700: goede keuze dat je deze NIET hebt meegenomen. :*) Is namelijk een gigatische faal van een laptop voor zijn bedrag:
- Scherm is behoorlijk slecht
- Gewicht is behoorlijk hoog
- Bouwkwaliteit is matig op zijn best
- Specs zijn bijzonder bagger voor zijn geldprijs.

Dus wat dan wel?
Wil je portable zijn, en wil je een goed scherm hebben zoals de zenbook, en wil je goede performance hebben. Dan heb je in principe alleen de Vaio S15 die voor zijn geld een veel betere deal geeft dan de Samsung. Die kun je met een Quad Core CPU samenstellen op sony.nl, maar de RAM en SSD moet je in zijn geheel zelf upgraden aangezien het gewoon makkelijk te vervangen valt. Deze laptop is 15" met een Full HD IPS scherm (soortgelijk als de Zenbook) maar weegt maar 1.89kg, (lichter dan de samsung). De bouwkwaliteit + ergonomie is ook een stuk beter en de gpu is ook een stuk beter dan de gpu van de Samsung.

De retailmodel is 1099, maar via sony online kun je hem goedkoper krijgen als je gaat rommelen met studentenkorting en er zelf voor kiest om de RAM (en SSD als dat gewenst is) erin te plaatsn. Sony vraagt namelijk bullshit prijzen voor zulke upgrades.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• JKroondijk
Hehehe was een nieuwe zin inderdaad. Las in een andere review dat deze wel goed was...

• JKroondijk
Vinand schreef op maandag 17 december 2012 @ 17:57:
Asus Zenbook is wel oke vanwege het IPS Full HD scherm... Alleen de performance van die laptop is behoorlijk zwak als je je echt wilt gaan bezighouden met adobe illustrator (Geen GPU, ULV processor en maar 4GB ram)... De Zenbook worden namelijk uitgerust zonder enige GPU. Zenbook moet je nemen als je veel waarde hecht aan protability en er bereid bent om er performance voor op te geven

[...]

RAM op de Zenbook is gesoldeerd, deze kun je niet upgraden, dus 8GB is simpelweg geen optie. Voor illustrator is deze laptop in principe niet echt een optie.

Over de Samsung NP700: goede keuze dat je deze NIET hebt meegenomen. :*) Is namelijk een gigatische faal van een laptop voor zijn bedrag:
- Scherm is behoorlijk slecht
- Gewicht is behoorlijk hoog
- Bouwkwaliteit is matig op zijn best
- Specs zijn bijzonder bagger voor zijn geldprijs.

Dus wat dan wel?
Wil je portable zijn, en wil je een goed scherm hebben zoals de zenbook, en wil je goede performance hebben. Dan heb je in principe alleen de Vaio S15 die voor zijn geld een veel betere deal geeft dan de Samsung. Die kun je met een Quad Core CPU samenstellen op sony.nl, maar de RAM en SSD moet je in zijn geheel zelf upgraden aangezien het gewoon makkelijk te vervangen valt. Deze laptop is 15" met een Full HD IPS scherm (soortgelijk als de Zenbook) maar weegt maar 1.89kg, (lichter dan de samsung). De bouwkwaliteit + ergonomie is ook een stuk beter en de gpu is ook een stuk beter dan de gpu van de Samsung.

De retailmodel is 1099, maar via sony online kun je hem goedkoper krijgen als je gaat rommelen met studentenkorting en er zelf voor kiest om de RAM (en SSD als dat gewenst is) erin te plaatsn. Sony vraagt namelijk bullshit prijzen voor zulke upgrades.
Bedankt voor je reactie, de Vaio had ik zelf ook al bekeken en ziet er goed uit. Upgrades waren idd vrij prijzig (€450 voor een SSD). Ik ga even een hapje eten en zal zo wat proberen samen te stellen icm studentenkorting! Het duurt wel wat langer natuurlijk als je zelf wat samenstelt maar ik heb geduld, hopelijk kan er wat moois uit komen!

• Vinand
JKroondijk schreef op maandag 17 december 2012 @ 18:04:
[...]

Bedankt voor je reactie, de Vaio had ik zelf ook al bekeken en ziet er goed uit. Upgrades waren idd vrij prijzig (€450 voor een SSD). Ik ga even een hapje eten en zal zo wat proberen samen te stellen icm studentenkorting! Het duurt wel wat langer natuurlijk als je zelf wat samenstelt maar ik heb geduld, hopelijk kan er wat moois uit komen!
Je kunt ook naar het retailmodel kijken. Voordeel: Dan ben je namelijk bij het windows 7 model flink goedkoper en daarnaast niet afhankelijk van de bagger service van Sony...

Win 7 model: pricewatch: Sony Vaio SVS1511L3E (Hierbij heb je ook toegang tot de bios mods die populair zijn voor specifiek de S serie van sony, daarmee kun je de grafische kaart 70/80% overklokken)
Win 8 model: pricewatch: Sony SVS1512V1ES

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• JKroondijk
Als ik via de Sony webshop dezelfde specificaties selecteer als het retailmodel ben ik inclusief studentenkorting nog duurder uit. Enig voordeel is de zwarte editie en een bluray speler die ik nooit gebruik. Ik zou dan beter de retail versie kunnen kopen. Dit is alleen wel weer een 15,5'' scherm.

In deze review over de Asus lees ik dat hij wel het ram geheugen heeft uitgebreid. Maar dit is dus met solderen enzo gegaan en niet met een makkelijk klepje?

Ik zit in twijfel tussen de Sony en de Asus. De Sony heeft wel dezelfde processor (i5-3210M) als de al eerder afgevallen Samsung, en die liet het min of meer afweten tegenover de i7-3517U van de Asus.
Is de Asus dus echt niet krachtig genoeg om af en toe wat video op te bewerken?

• Petervanakelyen
Vinand schreef op maandag 17 december 2012 @ 17:57:
Er zit wel degelijk een dedicated GPU in: een Nvidia GT620M.
Dat klopt ook niet. Er is 2GB RAM gesoldeerd op het moederbord, maar er is wel degelijk een DDR3 slot waar je zelf een DIMM in kan steken. Kan je onder meer zien in dit filmpje en in de specs op de Asus website.

[ Voor 9% gewijzigd door Petervanakelyen op 17-12-2012 19:51 ]

• Vinand
JKroondijk schreef op maandag 17 december 2012 @ 19:07:
Als ik via de Sony webshop dezelfde specificaties selecteer als het retailmodel ben ik inclusief studentenkorting nog duurder uit. Enig voordeel is de zwarte editie en een bluray speler die ik nooit gebruik. Ik zou dan beter de retail versie kunnen kopen. Dit is alleen wel weer een 15,5'' scherm.

In deze review over de Asus lees ik dat hij wel het ram geheugen heeft uitgebreid. Maar dit is dus met solderen enzo gegaan en niet met een makkelijk klepje?

Ik zit in twijfel tussen de Sony en de Asus. De Sony heeft wel dezelfde processor (i5-3210M) als de al eerder afgevallen Samsung, en die liet het min of meer afweten tegenover de i7-3517U van de Asus.
Is de Asus dus echt niet krachtig genoeg om af en toe wat video op te bewerken?
Ooh ik heb me vergist, het is de Asus UX32VD verward met de Asus UX31VD (daar is de RAM wel vastgesmolten :9)...

Mijn mistake, dan is dat namelijk ook de Asus Zenbook met een relatief brakke koeling.
http://www.notebookcheck....VD-Ultrabook.75591.0.html
Ik vind dit dan ook echt geen acceptabele notebook voor zijn prijs.. Daarom vind ik persoonlijk de Ux31 zonder GPU een veel betere aankoop dat deze zenbook (ook het feit dat de accuduur veel minder is dan de UX31). Ten tweede, is de GPU ook maar relatief matig.

• JKroondijk
Vinand schreef op maandag 17 december 2012 @ 20:09:
[...]

Ooh ik heb me vergist, het is de Asus UX32VD verward met de Asus UX31VD (daar is de RAM wel vastgesmolten :9)...

Mijn mistake, dan is dat namelijk ook de Asus Zenbook met een relatief brakke koeling.
http://www.notebookcheck....VD-Ultrabook.75591.0.html
Ik vind dit dan ook echt geen acceptabele notebook voor zijn prijs.. Daarom vind ik persoonlijk de Ux31 zonder GPU een veel betere aankoop dat deze zenbook (ook het feit dat de accuduur veel minder is dan de UX31). Ten tweede, is de GPU ook maar relatief matig.
Maar voor hetzelfde geld heb je een UX31A met slechts een i5 ulv processor. Lijkt me niet echt veel soeps of verkijk ik me hier in?

• RVFRC45
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-11 09:30
Als het goed is heeft die ux31a dan een scherm met een tn-paneel en een resolutie van 1366*786. Kun je veel beter die ux32vd nemen. Heb je het geld te besteden/over voor de, laten we zeggen, de top zenbooks dan kan ik het zeker niet afraden maar het is veel geld dat wel. Verder heb ik ook de ux32vd, zelf 8gb ram bijgezet en een ssd ingezet. Voor mij de perfecte laptop.

[ Voor 47% gewijzigd door RVFRC45 op 17-12-2012 21:26 ]

• JKroondijk
RVFRC45 schreef op maandag 17 december 2012 @ 21:24:
Als het goed is heeft die ux31a dan een scherm met een tn-paneel en een resolutie van 1366*786. Kun je veel beter die ux32vd nemen. Heb je het geld te besteden/over voor de, laten we zeggen, de top zenbooks dan kan ik het zeker niet afraden maar het is veel geld dat wel. Verder heb ik ook de ux32vd, zelf 8gb ram bijgezet en een ssd ingezet. Voor mij de perfecte laptop.
Nee die had wel een Full HD scherm, maar ik denk dat ik de kracht van de ux32vd goed kan gebruiken...

edit: Misschien als ik weer wat gespaard heb dat ik er een SSD bij gooi, de 8gb lijkt me wel een must. Heb je toevallig een beetje ervaring met de prestatie's van de laptop bij het video bewerken?

[ Voor 14% gewijzigd door JKroondijk op 17-12-2012 21:48 ]

• RVFRC45
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-11 09:30
Nee, ik gebruik hem gewoon voor de dagelijkse office werkzaamheden met hier en daar wat films via Widi.

• Vinand
JKroondijk schreef op maandag 17 december 2012 @ 21:46:
[...]

Nee die had wel een Full HD scherm, maar ik denk dat ik de kracht van de ux32vd goed kan gebruiken...

edit: Misschien als ik weer wat gespaard heb dat ik er een SSD bij gooi, de 8gb lijkt me wel een must. Heb je toevallig een beetje ervaring met de prestatie's van de laptop bij het video bewerken?
Voor videomontage zou ik allebei de zenbooks absoluut niet adviseren.. De Zenbook Prime met GPU zal onder volle processor load behoorlijk snel throttlen (dus overhit raken en zijn performance verlagen naar zo een 40/30% max). De zenbook zonder GPU heeft maar max 4GB werkgeheugen wat lachwekkend is als je wilt gaan bezighouden met illustrator en video montage... Allebei hebben ze daarnaast ook nog de ULV CPU kwaal dus renderen is ook niet bepaald hun oorspronkelijke behoefte vervulling.

Je kunt echt veel beter kijken naar de Vaio S15... Daar kun je een Quad Core full Voltage i7 (bijna letterlijk 2x zoveel power...) erin laten zetten en een ruim anderhalf krachtigere GPU in zetten met maximaal 12 GB werkgeheugen. En dat met de feit dat deze laptop onder load niet verhit raakt wegens een goede koeling. De performance verschil zou toch echt een enorme dealbreaker/no brainer moeten zijn aan jouw eisen te zien. Videomontage en illustrator met een Zenbook, daar zijn die dingen simpelweg absoluut niet voor gemaakt.

Anders als je echt een Asus wilt hebben: Asus N56 series!

• JKroondijk
Vinand schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 01:44:
[...]

Voor videomontage zou ik allebei de zenbooks absoluut niet adviseren.. De Zenbook Prime met GPU zal onder volle processor load behoorlijk snel throttlen (dus overhit raken en zijn performance verlagen naar zo een 40/30% max). De zenbook zonder GPU heeft maar max 4GB werkgeheugen wat lachwekkend is als je wilt gaan bezighouden met illustrator en video montage... Allebei hebben ze daarnaast ook nog de ULV CPU kwaal dus renderen is ook niet bepaald hun oorspronkelijke behoefte vervulling.

Je kunt echt veel beter kijken naar de Vaio S15... Daar kun je een Quad Core full Voltage i7 (bijna letterlijk 2x zoveel power...) erin laten zetten en een ruim anderhalf krachtigere GPU in zetten met maximaal 12 GB werkgeheugen. En dat met de feit dat deze laptop onder load niet verhit raakt wegens een goede koeling. De performance verschil zou toch echt een enorme dealbreaker/no brainer moeten zijn aan jouw eisen te zien. Videomontage en illustrator met een Zenbook, daar zijn die dingen simpelweg absoluut niet voor gemaakt.

Anders als je echt een Asus wilt hebben: Asus N56 series!
Met de Sony Vaio ga ik wel ruim over m'n budget heen, als ik alleen al de i7 en de grafische kaart selecteer kom ik al op €1223 uit, dan moet ik ook nog zelf het ram geheugen en wellicht de harde schijf upgraden... Wordt het wel een beetje duur....

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
http://www.mycom.nl/Produ...c&utm_source=tweakers.net

wat is daar dan mis mee??
15 inch, windows 7, full voltage i5 ivy bridge chip..

ik weet niet waarom je graag een i7 wil, maar ik merk het verschil niet tussen mijn alienware (beuker) en gare hp g6 (kutding).. de alien heeft een i7 en hp een i5.. ik doe weinig met video e.d. maar ik denk niet dat het verschil heel erg groot zal zijn..

ook bovenstaande heeft een gt640m gpu die makkelijk naar gt650m+ gemod kan worden (lees: zelfs gamen kan prima)

je houdt nog iets over om je ram te upgraden.. en eventueel een ssd aan te schaffen

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• JKroondijk
Het is niet zo dat ik per se een i7 hoef hoor, ik had op een haartje na een Samsung met i5 gekocht. Maar dat is wat Vinand aan gaf in zijn bericht. Dat is te duur. Die w7 is wellicht interessant maar helaas nergens te verkrijgen...

• JKroondijk
Ik denk dat het tijd is om een knoop door te hakken...
De meest interessante modellen voor mijn budget zijn de Asus UX32VD en de Sony Vaio S15.

Bij de Asus zal ik er een 8 GB latje bij moeten steken wat het geheel op 10 gb brengt.
Mijn laatste vraag is dan hoe veel krachtiger is de Sony nog als ik dat gedaan heb.
Eerder hierboven is namelijk al gepost dat de i7 van de Asus net iets beter is dan de i5 van de Samsung/Sony.

Alvast bedankt!

• aron225
de asus is een ultra low voltage cpu..
de vaio S15 is een full voltage cpu.

daarbij is de i5 sneller als de ulv i7 al zal je daar niet/nauwelijks iets van merken..
beide zijn dual cores, de full voltage i5 is iets hoger geklokt. en zal ietsje sneller zijn..

kwa gpu. is de s15 met gt640mLE heer en meester zijn

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• JKroondijk
Ik dacht dat uit benchmarks juist bleek dat de i7 iets beter was maar goed, het verschil zal minimaal zijn. Het grote verschil is dus de gpu. Ik game vrijwel nooit op een laptop maar wil nog wel eens een videotje editten. Hoe groot is dan het verschil merkbaar tussen de twee?

• Petervanakelyen
Vorige week scoorde de i7-3517U nog iets sneller dan de i5-3210M, nu is het weer omgekeerd en is de i5 sneller dan de i7. Het verschil tussen de twee is in totaal echter maar 0,5%, dus ik denk dat we rustig kunnen stellen dat de twee aan elkaar gewaagd zijn :)

• aron225
beide zelfde architectuur, beide dual cores.. beide turbo..
de 1 op 3.1 (de i5) en ander op 3.0 (de i7)

het maakt echt weinig uit.

kwa gpu is de s15 zeer zeker veel sneller

Pagina: 1