Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor vriendin

Pagina: 1
Acties:

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-11 11:02
Mijn vriendin heeft een nieuwe laptop nodig en mij gevraagd uit te zoeken wat interessant voor haar is. Graag hoor ik jullie feedback op onderstaande.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Alleen basisdingen voor o.a. studie. Microsoft Office, browsen, muziek zo af en toe, af en toe een serietje (grey's anatomy ofzo 8)7 )

Wat mag je laptop gaan kosten?
maximaal € 750 euro, maar alleen als het een echte meerwaarde heeft ten opzichte van een laptop van € 500 eurie.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
De laptop zal een paar keer in de week mee naar school gaan. Gewicht is dus deels belangrijk. Belangrijker vindt ze de grootte. 15 inch vind ze te groot, dus ik zat aan maximaal 13,3 tot 14 inch te denken.
Accuduur is ook redelijk belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ikzelf niet, hoop een beetje dat jullie weten welke merken op dit moment sterke laptops maken.

opslag / ssd / hdd
Ik heb al een beetje lopen neuzen in de pricewatch en helaas kwam ik voor dit budget geen laptop tegen met een SSD erin. Dat zal dus een illusie zijn? De grootte is verder niet belangrijk. Meer dan 30 GB muziek heeft ze niet en we hebben ook nog een externe hd liggen van 500gb.
In de PW kwam ik harde schijven met 7200 en 5400 RPM tegen.
Wat raadden jullie aan voor haar gebruik? 7200 RPM verbruikt meer stroom en dus meer batterij dacht ik? Voor de rest zal er weinig met grote bestanden worden gewerkt, dus ik dacht zelf dat 5400 RPM voldoende moest zijn.

cd -dvd drive
Tja, ze zal geen cd's of dvd's branden, maar als ze eens een programma van school ofzo via een cd;tje of dvdtje moet installeren, moet dat wel kunnen..

geheugen
Kom veel laptops tegen met 4gb ddr 3 geheugen. Ik denk zo dat dit voldoende is voor haar gebruik? Misschien is het wel handig dat ik later nog eens 4gb er in kan steken.

Ik heb wat laptops uitgezocht met uiteenlopende prijsklassen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus X301A-RX079V€ 484,88€ 484,88
1Lenovo Thinkpad Edge E330 (NZSBJMH)€ 741,58€ 741,58
1Samsung NP535U3C-A03NL€ 587,50€ 587,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.813,96

De samsung heeft wél een ssd van 24gb >:) . Was de enige met SSD die ik kon vinden. Verder heeft ie windows 8 (is deze al aardig of moeten we wachten op service packs??).
Minpunt lijkt mij de processorsnelheid van 2,1 ghz.

De Lenovo heeft itt de andere twee laptops een 7200RPM harddisk. Zal deze ook meer stroom verbruiken en dus sneller leeg zijn?
Wel heeft deze een processorsnelheid van 2,5 ghz. besturingssysteem: windows 7 professional.

De asus heeft een processorsnelheid van 2,3 ghz en 320GB HDD 5400 RPM. In principe voldoende omdat ze gewoonweg niet zoveel nodig heeft. Echter, deze laptop krijgt bijgeleverd windows 7 home premium.

Haar vorige laptop is trouwens voortijdig overleden en daar is ze behoorlijk ziek van. Met de volgende wil ze dan ook minimaal een aantal jaar verder kunnen..

Graag hoor ik van jullie of er alternatieven zijn voor haar wensen en of deze laptops van een goede kwaliteit zijn. Alvast bedankt!

toettoett

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:55

Cyphax

Moderator LNX
Over dat verhaal met die SSD's: je kunt gerust een iets goedkopere laptop kopen en daar dan een SSD inzetten. Dan maakt het qua specs voor normaal gebruik eigenlijk bijna niet meer uit. Kloksnelheid en aantal cores zijn bij normaal gebruik nauwelijks relevant. Ik zou dan zaken als bouwkwaliteit en service van de fabrikant bij defecten hoger op de prioriteitenlijst zetten. Zorg wel voor minimaal 4GB RAM. :)

De HD die erbij zit kan je mooi in een kleine behuizing stoppen, heb je gelijk een mooie externe HD voor erbij.

(Ik heb bovenstaande gebaseerd op mijn eigen werklaptop: heeft een nogal crappy P6100 (een i3 zou een upgrade zijn, ter illustratie) maar wel een 128GB SSD, en 8GB RAM. Hij is eigenlijk altijd vlot en responsive. Kan er eigenlijk alleen niet mee gamen.)

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 17-12-2012 12:40 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Thecola
Cyphax schreef op maandag 17 december 2012 @ 12:40:
Over dat verhaal met die SSD's: je kunt gerust een iets goedkopere laptop kopen en daar dan een SSD inzetten. Dan maakt het qua specs voor normaal gebruik eigenlijk bijna niet meer uit. Kloksnelheid en aantal cores zijn bij normaal gebruik nauwelijks relevant. Ik zou dan zaken als bouwkwaliteit en service van de fabrikant bij defecten hoger op de prioriteitenlijst zetten. Zorg wel voor minimaal 4GB RAM. :)

De HD die erbij zit kan je mooi in een kleine behuizing stoppen, heb je gelijk een mooie externe HD voor erbij.

(Ik heb bovenstaande gebaseerd op mijn eigen werklaptop: heeft een nogal crappy P6100 (een i3 zou een upgrade zijn, ter illustratie) maar wel een 128GB SSD, en 8GB RAM. Hij is eigenlijk altijd vlot en responsive. Kan er eigenlijk alleen niet mee gamen.)
Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht, over zelf bijvoorbeeld de veelgeprezen 128 gb samsung 830 series er in te doen.

Maar hoe zit het dan met de garantie? Bij openmaken van een laptop, ben je dan niet gelijk je garantie kwijt?

Het is wel een goed idee, maar dan moet ik wel weten of dat kan zonder dat de garantie vervalt.

Past elke 2,5 " SSD trouwens in een laptop, of heb je daar net zoals bij geheugen, een speciale kleinere maat voor?

toettoett

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:21

franssie

Save the albatross

Die speciale maat is de 2.5" ipv de 3.5". Vaak valt het wisselen van een HD wel onder de garantie, maar voor de zekerheid kan je de handleiding eropnaslaan of het kan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Thecola
Hmm, van twee van de drie laptops kan ik een handleiding vinden, maar is niks te vinden over het vervangen van een harde schijf, enkel van het geheugen. Moet ik nog even verder voor kijken dus.

Heeft iemand een alternatief dan deze drie die ik in het lijstje heb staan?

**EDIT**

Ik zit nog eens verder te kijken en de Samsung NP535U3C-A03NL lijkt toch géén ssd te hebben, hoewel dat wel in de PW staat aangegeven. Op de website van samsung zelf staat dit niet aangegeven. (http://www.samsung.com/nl...table/NP535U3C-A03NL-spec)

Toch neig ik wat meer naar deze laptop, omdat m'n vriendin het uiterlijk hiervan zeker zal waarderen (apple look)..

[ Voor 44% gewijzigd door Thecola op 17-12-2012 21:33 ]

toettoett

• Thecola
Vandaag bij de mediamarkt geweest, bij zowel de Samsung als de Lenovo kan ik de SSD vervangen zonder garantieverval. Neig nu naar één van deze twee, gezien ik van Asus nog wel eens problemen hoor.

Nog andere alternatieven?

Staan deze merken trouwens een beetje goed bekend in laptopworld?

toettoett

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:21

franssie

Save the albatross

Lenovo's hebben (tenminste de zakelijke die ik ken) een erg stevige bouw. De samsung zal vast ook wel goed zijn maar die ken ik niet. Ik zou je vriendin gewoon laten kiezen, het zal wel niet zo heel veel uitmaken en de samsung is gewoon significant mooier.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Het lijkt er overigens op, afgaande wat hier op de site van Lenovo staat http://shop.lenovo.com//I.../pdf/en/Edge330_DS_EN.pdf , dat een SSD wel optioneel verkrijgbaar is voor de E330.
Het zal waarschijnlijk wel een aardig bedrag extra zijn, maar je zou het kunnen vragen bij Lenovo Nederland

Weet je overigens wat de reden van het kapotgaan van de huidige/vorige laptop was?

edit: ga voor de zekerheid maar niet uit van de SSD, in hetzelfde pdf-document staat ook vermeldt dat het om een 11,6 inch scherm zou gaan; daar lijkt iets niet te kloppen met type-nummer/document.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2012 12:43 ]

• Thecola
Weet je overigens wat de reden van het kapotgaan van de huidige/vorige laptop was?
mm ja, ze had een Asus EEE pc en bij haar toetsenbord bleef de letter K hangen of juist niet. Probleem was dus dat het ligt aan het mobo oid. Had op internet verschillende dingen gevonden met betrekking tot dit probleem. En asus zelf doet er dus niets aan...

Majah, ik ga haar zelf maar laten kiezen en eerst maar is zien of ze een SSD nodig heeft, of dat ie voor nu snel genoeg is.

toettoett

• Kwabbernoot
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 20:24
Ik zit met min of meer dezelfde afwegingen; een budget ultrabook mét SSD. Nu hoorde ik alleen dat er medio januari 2013 veel budgetlijnen ultrabooks standaard geüpgraded worden met een SSD. Ik kan hier alleen geen bron bij vinden, iemand die daar toevallig wat meer over weet?

Overigens is de U serie van Lenovo misschien ook nog een optie voor je: reviews: Lenovo's U410 en U310: budget-ultrabooks getest

I5 3e generatie, een SSD plus een geroemd toetsenbord.

[ Voor 5% gewijzigd door Kwabbernoot op 18-12-2012 21:39 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb voor mijn vriendin een Asus UX21A gekocht voor haar studie. Beestje is 11", FullHD IPS scherm, Core i7 en SSD. Zeer portable. Ze wilde aanvankelijk een netbook of een laptop, maar ik besloot om iets voor haar te kopen wat in ieder geval toekomstvast is en twee jaartjes mee kan. En ze kan er de Sims 3 op spelen, dat kan niet op een netbook.

Ik denk niet dat er over een jaar nog laptops of netbooks worden verkocht. Overweeg dus om iets meer uit te geven voor iets waar je volgend jaar ook nog wat aan hebt. Het is dat ik 3G nodig heb, anders had ik er ook een voor mijzelf gekocht. De prijs is fenomenaal laag voor de specs.

[ Voor 19% gewijzigd door Trommelrem op 18-12-2012 21:44 ]

• Thecola
Mm die Asus gaat echt wat boven haar budget, hoewel die er prima uitziet ja! De u310 zag ik vandaag staan bij de mediamarkt, ziet er goed uit idd! Ook een kanshebber

toettoett

• RvdHeide
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 11:51
Zeer interessant deze discussies te lezen, ik ben niet erg bekend in de computer wereld. Ik heb overigens wel een vraag te weten: Wat maakt een SSD schijf nou veel beter aan je computer? Hij start sneller op, maar zitten er verder ook nog echt voordelen aan wat betreft gamen?

een core i5 met een 5400RMP
of
een core i3 met een SSD schijf?

Welke zou in dit geval beter zijn voor het gamen, te denken aan battlefield 3 of iets dergelijks. Ben zelf namelijk ook opzoek naar een laptop zie : Laptop tot 600 euro

Ben benieuwd naar jullie reactie.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
RvdHeide schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 23:02:
Zeer interessant deze discussies te lezen, ik ben niet erg bekend in de computer wereld. Ik heb overigens wel een vraag te weten: Wat maakt een SSD schijf nou veel beter aan je computer? Hij start sneller op, maar zitten er verder ook nog echt voordelen aan wat betreft gamen?

of

Welke zou in dit geval beter zijn voor het gamen, te denken aan battlefield 3 of iets dergelijks. Ben zelf namelijk ook opzoek naar een laptop zie : Laptop tot 600 euro

Geen van beide... Voor gamen heb je een goede grafische kaart nodig.. Al heb je de snelste i7 + RAID 0 SSD opstelling, gamen zonder GPU gaat als een powerpoint presentatie.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• RvdHeide
Ik weet dat ik een goede grafische kaart nodig heb , dat is een feit. Maar lees de vraag nog eens, en geef pas antwoord als je hem duidelijk gelezen hebt.

bvd

Verwijderd

of

Zie je eigen topic: Verwijderd in "Laptop tot 600 euro". Crossposten kan, maar wordt niet altijd als net gezien ;)

Verwijderd

Thecola schreef op maandag 17 december 2012 @ 13:15:
[...]
...
Past elke 2,5 " SSD trouwens in een laptop, of heb je daar net zoals bij geheugen, een speciale kleinere maat voor?
Wat franssie zegt, plus dat je bij een (klein) deel van de compacte laptops nog af en toe een mSata aansluiting daarvoor tegenkomt. Bij de Lenovo, Asus en Samsung lijkt dat met een paar tellen te kijken, niet het geval.

• RvdHeide
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:53:
[...]

Zie je eigen topic: Verwijderd in "Laptop tot 600 euro". Crossposten kan, maar wordt niet altijd als net gezien ;)
Niks crosposten, het betreft een vraag op de voorgaande reacties met daarin een verklaring waarom ik het vraag. Niks raars mee bedoeld.

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:04

of

Niet alleen bij opstarten maar ook als er in-game game data (laden van mappen, levels, graphics etc.) afgelezen wordt dan is een SSD beter dan een traditionele HDD. Maar niet perse veeeel beter.

• Thecola
Ik vind de goedkoopste uit de Lenovo U310 serie wel een geschikte voor haar denk ik.

Dan zou ik evt. later nog een SSD upgrade-kit, zoals onderstaand, kunnen aanschaffen. Maar ik denk dat de laptop in eerste instantie snel genoeg voor haar zal zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Lenovo IdeaPad U310-MAG8DMH€ 699,-€ 699,-
1Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB€ 93,80€ 93,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 792,80

Zou prima passen toch?

offtopic:
Zou ik een SSD op mijn moederbord van 4 jaar oud (MSI P43 Neo-F uit mn hoofd) kunnen plaatsen? Die heeft gewoon Sata-aansluitingen dus ik dacht van we?

[ Voor 5% gewijzigd door Thecola op 21-12-2012 12:02 ]

toettoett

Verwijderd

Thecola schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:49:
Ik vind de goedkoopste uit de Lenovo U310 serie wel een geschikte voor haar denk ik.

Dan zou ik evt. later nog een SSD upgrade-kit, zoals onderstaand, kunnen aanschaffen. Maar ik denk dat de laptop in eerste instantie snel genoeg voor haar zal zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Lenovo IdeaPad U310-MAG8DMH€ 699,-€ 699,-
1Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB€ 93,80€ 93,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 792,80

Zou prima passen toch?
Hoogst waarschijnlijk prima.
Alleen begrijp ik niet waarom je nog een ssd aan specifiek die laptop wilt toevoegen, gezien dat er al een caching ssd van 24gig in zit. Dan geeft de Samsung ssd wel een stap snelheidswinst, maar niet enorm veel meer, terwijl je wel een €93,80 en een kleine 400 gig opslag ruimte minder hebt.
offtopic:
Zou ik een SSD op mijn moederbord van 4 jaar oud (MSI P43 Neo-F uit mn hoofd) kunnen plaatsen? Die heeft gewoon Sata-aansluitingen dus ik dacht van we?
Idem, waarschijnlijk ook prima, maar ik zou ik jouw geval wel even goed kijken naar software/drivers etc. van de ssd die je op het oog hebt als je nog XP of Vista gebruikt op die machine.
Een top ssd als de Samsung die je noemde voor de laptop zou een beetje over de top zijn waarschijnlijk. Een iets trager exemplaar volstaat ruim om de sata-300 aansluiting lekker vol te trekken :)
http://www.tomshardware.c...nchmark,review-32587.html kan misschien daarbij van pas komen.

@franssie en @chiii en de anderen met ssd ervaring, correct me if I'm wrong :)

• Kwabbernoot
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 20:24
Maar is de Lenovo U310 het prijsverschil waard tov bijvoorbeeld de Samsung 5 Series. Voor het wisselgeld kun je een mooi SSD inbouwen of een mooi scherm kopen.

En de BTO laptops blijf ik ook nog een mooie optie vinden. Alleen jammer dat ik daar zo weinig informatie over kan vinden (reviews/youtube e.d.)
Voor dezelfde prijs een iets mindere processor, maar wél met volledige SSD of 8GB RAM bv.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:30

GaMbiNo

1337

Ik heb toevallig deze week een HP Pavilion G6 2007SD gekocht voor de vrouw. Ik heb deze met normale HDD gekocht en er nu zelf een Samsung 840 series 250GB ingezet. En de 500Gb 2,5" schijf die eruit komt zit nu in een USB behuizing en doet dus nu dienst als extern schijfje. :)
Het is belachelijk wat de fabrikanten aan meerprijs rekenen voor een laptop met een SSD. En op deze manier hou je er dus ook nog een extern schijfje aan over.

Een SSD vind ik overigens het geld meer dan waard. Het geheel voelt nu een stuk sneller aan. :)

• Thecola
Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 22:52:
[...]

Hoogst waarschijnlijk prima.
Alleen begrijp ik niet waarom je nog een ssd aan specifiek die laptop wilt toevoegen, gezien dat er al een caching ssd van 24gig in zit. Dan geeft de Samsung ssd wel een stap snelheidswinst, maar niet enorm veel meer, terwijl je wel een €93,80 en een kleine 400 gig opslag ruimte minder hebt.
Mja maar die opslag gebruikt ze eigenlijk niet. Zal in ieder geval nog wel even wachten tot ik echt een SSD er in bouw, misschien is het niet eens nodig :)
Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 22:52:

[...]

Idem, waarschijnlijk ook prima, maar ik zou ik jouw geval wel even goed kijken naar software/drivers etc. van de ssd die je op het oog hebt als je nog XP of Vista gebruikt op die machine.
Een top ssd als de Samsung die je noemde voor de laptop zou een beetje over de top zijn waarschijnlijk. Een iets trager exemplaar volstaat ruim om de sata-300 aansluiting lekker vol te trekken :)
http://www.tomshardware.c...nchmark,review-32587.html kan misschien daarbij van pas komen.

@franssie en @chiii en de anderen met ssd ervaring, correct me if I'm wrong :)
Ik gebruik Windows 7 op die PC. Is inderdaad een sata-300 aansluiting. Ik dacht zelf aan een Samsung of Crucial omdat deze veelal geprezen worden op dit forum. Als ik naar een trager exemplaar zou zoeken, welk merk moet ik dan zoeken?

Alvast bedankt

toettoett

Verwijderd

Thecola schreef op maandag 24 december 2012 @ 08:15:
Ik gebruik Windows 7 op die PC. Is inderdaad een sata-300 aansluiting. Ik dacht zelf aan een Samsung of Crucial omdat deze veelal geprezen worden op dit forum. Als ik naar een trager exemplaar zou zoeken, welk merk moet ik dan zoeken?
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Samsung en crucial zijn haast de enige fabrikanten die nog een beetje betrouwbaar spul uitbrengen. Moet ik dan de M4 of Samsung 830 nemen? Het antwoord op de vraag luid al ruim een jaar hetzelfde: de goedkoopste. de samsung is wel iets sneller, maar dat ga je niet echt merken.

Er zit simpelweg niets onder de prijs van de M4 of samsung 830 wat niet enorm onbetrouwbaar is.

• Thecola
oke had ik t toch goed, dan ga ik t.z.t. voor een van deze.. dank

toettoett

Pagina: 1