Usb 3.0 controller via sata of pci

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkpaulus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 19:47
Ik heb hier een moederbord die geen usb 3.0 ondersteund, en kopieer geregeld grote bestanden op een usb 3.0 usb stick.
Nu wil ik graag usb 3.0 in de computer maken en heb al een beetje rond zitten neuzen, er zit namelijk geen pci express aansluitig op dit moederbord.
Nu is er wel een type die past op de "normale" pci aansluiting" maar dan werkt hij waarschijnlijk niet zo snel.

Nu ben ik benieuwd of er niet iets is waarmee je usb 3.0 kan aansluiten op de sata aansluiting.
Het moederbord wat erin zit is een Asus p5kpl-am in

En het is een soort van mini server, waar heel veel opstaat, dus wel veel werk om een ander moederbord in te zetten ivm dat windows daarna waarschijnlijk niet meer zal werken.

Dit is de pci kaart voor usb 3.0

http://reviews.conrad.nl/...ofile-reviews/reviews.htm

[ Voor 27% gewijzigd door Henkpaulus op 14-12-2012 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

USB3.0 kun je niet op SATA aansluiten. op PCI zou kunnen, maar zou ik afraden, de snelheid van PCI is vrij belabberd, 133MB/s max, USB3.0 doet rond de 480MB/s. Dus je bus is dan een gigantische bottleneck.
Aan de andere kant, als je systeem al geen PCIesloten heeft, dan vraag ik me af of het systeem niet al te antiek is om uberhaupt nut te hebben van USB3.0. Wat voor systeem heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Update je systeem, lijkt me een veel nuttigere update. Nieuw moederbord, processor en geheugen. Zoals TERW_DAN zegt, als je systeem geen PCI-express hebt, is het een sterk verouderd systeem wat eerder in waarde stijgt en in een museum thuishoort. Daarin investeren lijkt mij niet erg aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkpaulus
Dit werk station word hij gebruikt als soort van mini server, en er staan wat programma's op die door een bedrijf erop gezet zijn.
En als ik er een nieuw moederbord in ga zetten dan werkt windows waarschijnlijk niet meer , waardoor ik deze opnieuw moet installeren en dan ook de programma's van die bedrijven niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mjah, in dat geval moet je denk ik maar accepteren dat het op USB2.0 snelheden gaat, of een andere oplossing bedenken (als het ding wel Gbit ethernet heeft is dat bijv al een snellere interface dan USB2.0).

Maar nogmaals, wat zijn de specs van het bakje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Hm ik zie gewoon twee PCI-express slots:

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/websites/global/products/xs6iinKxu0y5agcg/P_500.jpg

Waarom denk je precies dat er geen PCI-express op zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkpaulus
Het is een simpelere versie van dit type, de Asus p5kpl-am in.
Heb wel dat blauwe slot op het moederbord zitten, kan daar ook een pci express kaart in? omdat deze normaal voor een grafische kaart is toch.
En zie de soldeerplek wel zitten waar het slot normaal hoort te zitten, maar helaas zit er niks :(

En heb wel een gigabit verbinding, weet niet of ik hiermee wat kan.

[ Voor 23% gewijzigd door Henkpaulus op 14-12-2012 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Henkpaulus schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 12:24:
Heb wel dat blauwe slot op het moederbord zitten, kan daar ook een pci express kaart in? omdat deze normaal voor een grafische kaart is toch.
En zie de soldeerplek wel zitten waar het slot normaal hoort te zitten, maar helaas zit er niks :(

Ja een PCIe 1x kaart zoals een USB 3.0 kaart kan prima in een PCIe 16x slot :) Je laat de overige pinnen in de PCIe slot dan gewoon onbenut maar dat kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Henkpaulus schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 12:24:

Als je gebruik maakt van de IGP, en je dat x16 slot dus vrij hebt kun j daar gewoon een USB3.0 kaart inzetten. Alleen in een heel uitzonderlijke gevallen werkt dit niet.

Als je een Gbit verbinding hebt kun je via een andere PC die wel USB3.0 heeft dingen via het netwerk overgooien, maar als je gewoon een PCIe slot hebt dan is USB3.0 een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 14:56
Ik kan je vertellend dat bij de huidige i3's / i5's met IGP je IGP gewoon keihard uitgezet wordt als je iets in die 16x slot steekt. Het kan anders zijn met de oudere socket 775 core 2 duo's, maar ik zal alsnog even je handleiding er op na slaan voordat je een PCI-e kaart koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dit bord?
Afbeeldingslocatie: http://www.teleful.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/s/asus_g31_p5kpl_am_in_775.jpg
Dan heb je 1x PCIex1 en 2 x PCI

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 14-12-2012 13:11 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sleepkever schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 12:58:
Ik kan je vertellend dat bij de huidige i3's / i5's met IGP je IGP gewoon keihard uitgezet wordt als je iets in die 16x slot steekt. Het kan anders zijn met de oudere socket 775 core 2 duo's, maar ik zal alsnog even je handleiding er op na slaan voordat je een PCI-e kaart koopt.
Dat hoeft niet, je kunt ook de IGP gebruiken en iets in dat slot steken. Vaak is dat gewoon in te stellen in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkpaulus
Ik ga het gewoon proberen, ben in ieder een stuk wijzer geworden.
Bedankt.

Het is trouwens dit bord:

Afbeeldingslocatie: http://www.agrupa.es/productos_imagenes/1800/asus-p5kpl-am-in-roem-si-775-bulk-placa-base_0_640.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Sleepkever schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 12:58:
Ik heb in mijn mediacenter een Gigabyte bord met i3 ook gewoon een geluidskaart in het x16 slot zitten en de onboard video doet het dan prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op dat bord heb je een x16 slot, dus niets dat je tegenhoudt om daar een USBkaart in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 14:56
TERW_DAN schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 13:19:
[...]

Dat hoeft niet, je kunt ook de IGP gebruiken en iets in dat slot steken. Vaak is dat gewoon in te stellen in de bios.
Dat gaat helaas vaak niet op, daarom zeg ik dat je de handleiding even na moet lezen. Mijn Intel DH57DD moederboard (in combinatie met i3 met IGP) had ook een optie om de GPU prioriteit te kiezen. Echter als ik in het 16x slot een raid kaart stak was wel al mijn beeld kwijt, ongeacht van de instelling in de bios dat mijn IGP prioriteit had. In de handleiding staat dan ook vrolijk dat als er een 4x tot 16x kaar in gestoken werd, zowel mijn HDMI als DVI uitgangen compleet uitgezet werden. En dat heb ik ook de nodige frustraties mee gehad toen ik dat niet wist.

Nogmaals, het hoeft niet overal het geval te zijn, maar even de handleiding hierop na slaan is beter dan een dure USB controller (of raidkaart) hebben en er dan achter te komen dat je PC niet meer boot met dat ding erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

TERW_DAN schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 10:23:
USB3.0 kun je niet op SATA aansluiten. op PCI zou kunnen, maar zou ik afraden, de snelheid van PCI is vrij belabberd, 133MB/s max, USB3.0 doet rond de 480MB/s. Dus je bus is dan een gigantische bottleneck.
Aan de andere kant, als je systeem al geen PCIesloten heeft, dan vraag ik me af of het systeem niet al te antiek is om uberhaupt nut te hebben van USB3.0. Wat voor systeem heb je?
LOL we zitten overduidelijk weer op tweakers :)
Je hebt per definitie altijd wel ergens een bottleneck.
Maar ik vermoed dat dat die toch echt eerder bij de HD of de USB stick zal liggen dan op de pci bus.

Daarnaast moet je je zelf ook af vragen of dat boeit.
TS wil gewoon geregeld wat bestanden op zijn USB stick zetten, Denk dat dat met 100MB/s toch echt wel goed zit dan :) Tenzij geregeld 100 x per dag is, denk ik dat of dat 1gig bestand nu in 10 of 6 seconden op die stick staat ook niet zoveel zal boeien :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

heuveltje schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 19:15:
[...]

LOL we zitten overduidelijk weer op tweakers :)
Je hebt per definitie altijd wel ergens een bottleneck.
Maar ik vermoed dat dat die toch echt eerder bij de HD of de USB stick zal liggen dan op de pci bus.
Dat durf ik te betwijfelen.
Er zijn maar weinig PCIbussen die daadwerkelijk meer dan 100MB/s halen, daarnaast haal je met een moderne HDD die 100MB al makkelijk
Maar wat minstens zo hard meetelt, PCI is een bus, stel dat daar dus nog iets anders aan hangt (netwerk, geluid oid) dan heb je in de prakijk al heel wat minder snelheid.

Natuurlijk zal een PCI USB3.0 kaart wel werken... maar er zijn gewoon veel betere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TERW_DAN schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 12:53:
[...]

Als je gebruik maakt van de IGP, en je dat x16 slot dus vrij hebt kun j daar gewoon een USB3.0 kaart inzetten. Alleen in een heel uitzonderlijke gevallen werkt dit niet.

Als je een Gbit verbinding hebt kun je via een andere PC die wel USB3.0 heeft dingen via het netwerk overgooien, maar als je gewoon een PCIe slot hebt dan is USB3.0 een prima optie.
Ik had hier een Via based USB3.0 kaartje die in een x16 slot** de POST tegenhield (geen beeld/geen beeps), in een x1 slot startte het systeem wel op maar werkte het kaartje nog niet. In een ander systeem bij de winkel wel. Waarschijnlijk op de een of andere manier incompatible, fabrikant bevestigd dat dat kaartje bekend is om in bepaalde systemen niet te werken.
**Het eSATA kaartje dat in het x1 slot zat werkt wel probleemloos in het x16 slot.

pricewatch: Eminent EM1039 USB 3.0 PCI-e kaart

Een deel van het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-3400 Boxed€ 36,45€ 36,45
1Gigabyte GA-A55M-S2HP€ 61,27€ 61,27
1Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS Platinum (Retail)€ 0,-€ 0,-
2Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9B€ 45,90€ 91,80
1Mini-box picoPSU 150€ 41,50€ 41,50
1Delock PCI Express Card > 2x Power Over eSATA 5V/12V----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,68

Ik zie dat ik het mPCIe wifikaartje in een PCIe x1->mPCIe adapter er nog niet bij heb staan. Die zit in het andere x16 slot.

[ Voor 51% gewijzigd door Raven op 15-12-2012 15:26 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 22:21
een externe harddiks haalt met USB2.0 meestal zo'n 20 à 30 MB/s
als die PCI-USB3.0 (met theoretische snelheid van 133MB/s, maar in praktijk meestal eerder 80 à 90MB/s, afh van de implementatie en eventueel ander verkeer op dat moment) kaart een beetje deftig gemaakt is, zal deze die 30MB/s ruim overstijgen
misschien zal die inderdaad geen 100MB/s halen, maar de vraag is of dat zo belangrijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Zie post: Hij gebruikt USB sticks, geen HDD.
Hij kopieert bestanden op de stick vanuit een server, dus een aanname is dat het wordt gebruikt voor back-up.
De snelheid van een USB stick verschilt weer per merk/type, maar algemeen geldt wel dat de schrijfsnelheid van een USB stick altijd een factor lager is dan de leessnelheid.
http://nl.hardware.info/r...rafieken-256-mb-bestanden

Maar goed, eigenlijk non-issue aangezien hij PCI-E kan halen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Hier een tip, mocht je toch van moederbord willen switchen:
Windows Activering

Overige software kan je opnieuw installeren, het gaat waarschijnlijk om activeren van Windows.
Hoe ik het heb gedaan:
- De HDD waar oude Windows op staat heb ik aangesloten op nieuwe PC.
- Oude Windows op nieuwe PC opgestart.
- Je krijgt dan een "kale" Windows terug aangezien VGA/geluid/netwerkkaart/etc. niet herkend wordt.
- Windows zal dan opnieuw geactiveerd moeten worden, door teveel hardware changes.
- netwerkkaart driver geinstalleerd
- Oude Windows geactiveerd op nieuwe PC.
- Daarna HDD geformateerd en clean install van Windows gedaan met zelfde Windows key, het is toch al geactiveerd op nieuwe PC.

Belangrijk is dus dat je niet meteen de HDD gaat formateren waar Windows op staat.
Let op IDE/ACHI mode, mocht je op je oude moederbord op IDE mode staan, zet dan nieuwe moederbord ook op IDE mode.
Eenmaal Windows geactiveerd op nieuwe PC en je wilt een nieuwe Windows installatie doen kan je het altijd nog terugzetten naar ACHI.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Pagina: 1