Want??
Behoorlijk off topic... En daarnaast op gebied van mobiliteit en grafische kracht is deze trouwens behoorlijk matig. Alleen de prijs is sterk... Dus het hangt af van de behoeftes welke de beste keuze is of niet. Alsnog niet bepaald behulpzaam omdat het zonder uitleg en de kortingsbonnen geen goede deal is.
Maar goed, ff on topic,
Ik heb zelf ervaring met het overstappen naar een kleiner scherm. Van een Alienware M15X naar een Vaio Z. Het is me uitstekend bevallen omdat ik er het voordeel van een kleiner scherm wel merk als het aankomt op mobiliteit (Ik neem hem elke dag mee naar de universiteit). Daarnaast hebben de 13" laptopjes over het algemeen wel een stuk langere accuduur dan de gemiddelde 15" laptop. De uitstekende ervaring komt ook voornamelijk doordat de laptop die ik had genomen (Vaio Z) een behoorlijk goede resolutie had, dus op schermruimte kwam ik ook totaal niet te kort.
Maar dan komen we aan bij jouw eisen:
Nu ben ik echter bang dat de schermen van deze ultrabooks me iets te klein zijn aangezien ik nu op een 15.4 inch werk. En dan vraag ik me ook af, waarom zou ik een ultrabook nemen? Zo vaak gaat de laptop niet meer mee op reis dus zo'n klein scherm of gewicht heb ik niet heel erg nodig.
Ik vind het erg belangrijk dat de laptop/ultrabook snel is en SSD is dus wel gewenst. Ik wil graag meerdere processen tegelijk kunnen draaien, een nieuwe game erop kunnen spelen zou leuk zijn en ik wil graag grote bestanden kunnen streamen. (Dit wil denk ik iedereen wel zo'n beetje )
Dus samenvattend kunnen wij het volgende stellen:
- Je zoekt performance "Meerdere processen draaien". -- > Redelijke CPU?
- Je wilt een nieuwe game kunnen spelen -- > GPU mag in principe niet bepaald missen.
- SSD wil je kunnen plaatsen -- > Modulair zijn of al een SSD hebben
- Portability is niet belangrijk, maar het zou wel "fijn" zijn maak ik uit je bericht op (laat maar weten als ik het verkeerd begrepen heb).
Naar mijn idee valt een ultrabook al gelijk af... Waarom?
Ultrabooks zijn een soort nieuwe generatie laptop die verzonnen zijn door Intel (
"heey dat is een commercieel bedrijf!"). De ultrabook zijn de nieuwe "Hype" waar die aan de volgende eisen moet voldoen:
- Hij moet licht zijn (onder de 1.9kg dacht ik)
- Hij moet een soort van SSD on board hebben. (Waar heel veel ultrabooks fabrikanten zich al niet aan houden. *kuch *kuch "samsung *kuch HP" *kuch)
- En hij moet een speciale ULV generatie chip van Intel in zich hebben... (
"Ennnn daar hebben we het commerciële
")
En het leuke aan deze ULV generatie chips is dat ze gewoon simpelweg 40/50% slapper zijn... Omdat ze eenmaal een veel lager wattage verbruik hebben dan de reguliere intel chips die je in normale laptops terugvind. Het voordeel wat je hieruit kan halen is dat je dus een mindere koeling nodig hebt vanwege het betere rendement... en thats it... (En die chips zorgen er
niet voor dat je laptop langer op accu blijft werken).
En als je af en toe een game wilt spelen dat zijn de ultrabooks absoluut niet interessant omdat er gewoon geen enkel fatsoenlijke ultrabook met redelijke videokaart op de markt is. Dus wat is een ultrabook: Juist ja, een hele strategische marketing truukje van Intel.
Alsnog zijn er wel enkele fabrikanten die de Ultrabook hype volkomen negeren en alsnog goede portable laptopjes maken met normale intel chips, fatsoenlijke thermische installaties en een videokaart! De vraag is hoeveel waarde hecht je nou aan de mobiliteit?
Dit vind ik zelf de sterkste keuzes voor jouw eisen.
1. Lenovo Y500.
Dit is een zeer goede all round laptop met een gemiddelde bouwkwaliteit, redelijke accuduur maar met goede specs voor een leuke bedrag. Een game spelen gaat als een trein met de GT650M gpu, Nadelen: portability is niet echt perfect. Belangrijkste: Full HD scherm! Want daarmee heb je veel werkruimte op je scherm en dat is toch wel een must als je naar zo een budget grijpt.
2. Dell Inspiron 15R SE
Dit is een goedkope all round laptos met een matige bouwkwaliteit en matige koeling, matige accuduur maar met een zeer lage prijs wat het toch weer een top deal maakt. Hierbij moet je wel gebruik maken van kortingsbonnen en URL Hacks... Nadelen: Heb ik al genoemd, en daarnaast is de grafische kaart mediocre maar zeer genoeg om de meeste games in gemiddelde settings te kunnen spelen. Is tevens ook een zware.
3. Sony Vaio S15
Dit vind ik zelf de laptop die bij al je eisen het beste past. Hij is de duurste voor de specs van alle drie die ik hier heb genoemd maat valt met een i5 + GT640M in je budget. Maar dit is een laptop die behoorlijk licht (1,89 kg!!!) en compact is afgewerkt. Je hebt goede specs (soortgelijk als de Dell), redelijke sterke bouwkwaliteit en ergonomie en hij heeft ook een IPS display (beter dan de andere 2) met zeer goede kijkhoeken. Dit is dus een laptop die eigenlijk goede specs, + GPU + portability van een ultrabook met elkaar combineerd.
4. Sony Vaio S13
Hetzelfde als de S15, maar alleen dan een stapje kleiner (13"), een slechter scherm met lagere resolutie, maar ook met soortgelijke specs. Bij deze en de S15 heb je de GT640M als videokaart, en dat is soortgelijk als de Dell een potente videokaart. Ook kun je trouwens gebruik maken van studentenkorting als je een student of een docent bent, kun je hem nog ietsje goedkoper krijgen. Hou rekening mee dat als je hem wilt configureren bij Sony dat je er dan voor zorgt dat je zelf de SSD en RAM erin zet want Sony vraagt bullshit prijzen.
Als je nog vragen hebt, laat maar weten! Ik hoop dat je zo weer verder kunt.
Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10