Beltrafo zonder sluipverbruik.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-04 22:28
Ik ben op zoek naar een beltrafo die minimaal/geen sluipverbruik heeft.
Nu is mijn beltrafo een kleine sluipverbruiker maar toch, ik wil ook daar op besparen.
Wie heeft er een oplossing voor die probleempje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

deurbel op baterijen? of je dat wilt is de vraag maar goed het kan. Ik heb de bel op een gewone trafo en gebruikt 1,1w , niet iets om te veranderen imho.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-05 12:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mark184 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 18:01:
Ik ben op zoek naar een beltrafo die minimaal/geen sluipverbruik heeft.
Nu is mijn beltrafo een kleine sluipverbruiker maar toch, ik wil ook daar op besparen.
Wie heeft er een oplossing voor die probleempje?
http://www.devention.nl/solar_bell.htm

Helaas niet leverbaar in grijs zwart of RVS behuizing anders had ik hem al aangeschaft.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Rol-Co schreef op donderdag 13 december 2012 @ 18:24:
deurbel op baterijen? of je dat wilt is de vraag maar goed het kan. Ik heb de bel op een gewone trafo en gebruikt 1,1w , niet iets om te veranderen imho.
Ik ken verschillende mensen (waaronder ik) die zon ding hebben, en daar word je echt niet gelukkig van :(
Iritante dingen hebben nogal eens de neiging te weigeren, of anderszins lastig te doen.
Daarnaast verbruiken ze (of iig de mijne) iets van 12 penlites per jaar, dus besparen doe je er ook niet mee.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:53
Deurbel op batterijen laten werken op een adapter bespaart misschien iets. Kun je gewoon de bestaande bedrading en knop gebruiken.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:56

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Een kleine ringkern trafo heeft zeer lage ijzer verliezen 0,2 a 0,3 w
Ik heb er hier ook een gemonteerd als vervanger voor de E kern

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deze: klik
Of deze: link
En deze doet het ook goed: link

Dat is écht niet om te trollen maar die dingen gebruiken in z'n geheel geen stroom en dus zijn ze per definitie zuinig.

[ Voor 51% gewijzigd door sypie op 13-12-2012 20:18 . Reden: Niet werkende Google zoek-links ]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

sypie schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:16:

Dat is écht niet om te trollen maar die dingen gebruiken in z'n geheel geen stroom en dus zijn ze per definitie zuinig.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• snameroc
  • Laatst online: 21:20
Een adapter van een moderne telefoon gebruikt niets als er geen belasting op zit bijvoorbeeld de adapter van een iphone.

Als je parallel aan de uitgang een grote elco hangt kan het volgens mij gewoon gebruikt worden voor deze toepassing.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-05 15:54
normale bel contact doorverbinden en je voedingsdraad schakelen ;)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:47
Maar dan heb je wel een waterdichte drukknop nodig die geschikt is voor 230V~.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:53
Of de perfecte methode om van Jehova's getuigen af te komen

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-05 15:54
even een paar mooie schakelaars gezocht :)
http://www.tme.eu/nl/kata...s_113054/?id_producer=191

verwacht wel dat er vele malen meer schakelaars te vinden zijn in ieder geval.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

snameroc schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:20:
Een adapter van een moderne telefoon gebruikt niets als er geen belasting op zit bijvoorbeeld de adapter van een iphone.

Als je parallel aan de uitgang een grote elco hangt kan het volgens mij gewoon gebruikt worden voor deze toepassing.
Een deurbel werkt op wisselspanning, dan heb je dus geen #@$#$@ aan een adapter :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
dreamscape schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:28:
Maar dan heb je wel een waterdichte drukknop nodig die geschikt is voor 230V~.
^^ Er is natuurlijk een reden dat de deurbel geen 230V schakelt...

Hier is de beltrafo voelbaar warmer dan bijvoorbeeld de aardlekschakelaar (zelfde afmetingen), maar veel meer dan een paar graden zal het niet zijn. Een telefoonoplader wordt warmer, dus het zal nooit veel verliezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:19

immetjes

HIER is BERN-E

Hier staat exact de oplossing voor je probleem: http://www.olino.org/arti...urbel-en-zijn-verspilling

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:47
RemcoDelft schreef op donderdag 13 december 2012 @ 21:09:
Hier is de beltrafo voelbaar warmer dan bijvoorbeeld de aardlekschakelaar (zelfde afmetingen), maar veel meer dan een paar graden zal het niet zijn. Een telefoonoplader wordt warmer, dus het zal nooit veel verliezen.
Ah, een betrouwbare empirische meting! ;)

Punctuality is the politeness of kings

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
dreamscape schreef op donderdag 13 december 2012 @ 21:51:
[...]

Ah, een betrouwbare empirische meting! ;)
Zeker, mijn vriezer is beneden de 0 graden. Die produceert stroom. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Nu online

painkill

Pain(k)(ill)

Uren werk, vele onderdelen, denk niet dat je uiteindelijk veel bespaard :P

Denk dat je beter een ouderwetse stroomloze bel kunt nemen..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

heuveltje schreef op donderdag 13 december 2012 @ 21:05:
[...]

Een deurbel werkt op wisselspanning, dan heb je dus geen #@$#$@ aan een adapter :)
Mijn deurbel (melodie) werkt op beide. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

revolution-nl schreef op donderdag 13 december 2012 @ 18:35:
[...]

http://www.devention.nl/solar_bell.htm

Helaas niet leverbaar in grijs zwart of RVS behuizing anders had ik hem al aangeschaft.
Ik zie toch een paar probleempjes met de waterdichtheid in deze uitvoering, voor de rest is het een mooi concept.

Om het verbruik van de trafo visueel te maken, hier een warmtebeeldfoto van mijn meterkast:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/ibz0r4.jpg

3x raden waar de trafo zit...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-04 22:28
Alle beltrafo`s bij elkaar van alle nederlandse woonhuizen verbruiken even veel als de stad den bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05 23:23
zolang mensen niet andere opties overwegen (minder auto/geen auto) is het verbruik van een deurbel gezever in de marge ;)
* NielsTn rent weg na knuppel in hoenderhok te hebben geworpen :9

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

NielsTn schreef op zondag 16 december 2012 @ 14:48:
zolang mensen niet andere opties overwegen (minder auto/geen auto) is het verbruik van een deurbel gezever in de marge ;)
* NielsTn rent weg na knuppel in hoenderhok te hebben geworpen :9
Helemaal eens met NielsTn. Beltrafo is gemierenn**k. De 25 jaar oude beltrafo verbruikt hier 0,4 Watt. De gloednieuwe digitale TV decoder doet 38 Watt standby. Digitenne 8,2 Watt in standby. CV-ketel 9,6 Watt. Waar hebben we het precies over met 0,4 Watt?
mark184 schreef op zondag 16 december 2012 @ 14:36:
Alle beltrafo`s bij elkaar van alle nederlandse woonhuizen verbruiken even veel als de stad den bosch.
Kijk dit zijn van die one-liners met cijfers waar we veel aan hebben! Hoeveel beltrafo's hebben we in nederlandse woonhuizen hangen? Wat verbruiken deze gemiddeld? Hoeveel verbruikt de stad Den Bosch?

Volgens mij heb jij bij één of meerdere van bovenstaande vragen andere antwoorden dan ik heb ;). (je zit er erg (gelukkig) erg ver ver naast, aldus mijn gevoel/ handrekenmachine)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

sypie schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:16:

Deze heb ik op m,n voordeur geschroeft,

Afbeeldingslocatie: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR9b8GOh3MLp3Go8OaBRUJlEBIqTJyiSTWPuWkUK_glmzrFhPrFGg

Dat maakt me toch een herrie. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

mark184 schreef op zondag 16 december 2012 @ 14:36:
LOL die qoute had ik ook gelezen.

Aantal huishoudens in NL : 7.500.000 (CBS)
Aantal huishoudens dat oude bel heeft 75% (wilde gok van mijn kant, waarschijnlijk veel minder)
Verbruik alle huisbellen in NL : 2.5MW

Dat klinkt toch wel indrukwekkend moet je toegeven :)

Inwoners S'hertogenbosch. 142.000 (wiki)
Dan zouden alle personen in den bosch gemiddeld minder dan 20W moeten verbruiken, lijkt me wel Heel sterk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-04 22:07
Ik vermoed dat mijn beltrafo wel meer dan 0,4 Watt verbruikt. Is een antieke PTT 12V Gelijkrichter. Enorm ding. Moet zeggen dat ik zo'n Solar Bell wel sympathiek vind. Ook al is het klein bier.

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 22:56
Hey wat leuk! Ik heb dit een poosje geleden ook bij de kop gehad :).
Puch-Maxi in "De EL-kroeg - Deel 3"
Mijn beltrafo was gewoon handwarm, daar moest een oplossing voor komen:
Puch-Maxi in "De EL-kroeg - Deel 3"

Het is uiteindelijk een SSR geworden met een 9V batterij, maar 3V lithium (CR2032) zal ook prima werken.
De batterij zal vrijwel eeuwig meegaan de LED in het relais gebruikt slechts 15mA. Er loopt echter nog wel steeds een kleine stroom van een paar mA door het SSR!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eVDMI6rVZr8o9oA9r1GUxtWt/full.png

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0rbje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-03 12:51
De beltrafo issue speelt nog steeds. Als energiecoach meet ik in vele huishoudens nog steeds beltrafo's met een sluipverbruik van 3 Watt. = ongeveer 6 euro per jaar aan stroomkosten.
Gelukkig zie ik dat er tegenwoordig low energie beltrafo's bestaan met max. 0,5Watt verbruik = 1 euro per jaar. Dat zou betekenen dat je deze in 5 jaar hebt terug verdient, ( als je hem zelf kunt plaatsen, anders doe je het uitsluitend voor het millieu ;) )
Voorbeeld van een energie zuinige beltrafo: https://www.groepenkastbe...ltrafo-steekbaar-0918-006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:13
0rbje schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:09:
De beltrafo issue speelt nog steeds. Als energiecoach meet ik in vele huishoudens nog steeds beltrafo's met een sluipverbruik van 3 Watt. = ongeveer 6 euro per jaar aan stroomkosten.
Gelukkig zie ik dat er tegenwoordig low energie beltrafo's bestaan met max. 0,5Watt verbruik = 1 euro per jaar. Dat zou betekenen dat je deze in 5 jaar hebt terug verdient, ( als je hem zelf kunt plaatsen, anders doe je het uitsluitend voor het millieu ;) )
Voorbeeld van een energie zuinige beltrafo: https://www.groepenkastbe...ltrafo-steekbaar-0918-006
Ik vraag me af, als je alle kosten telt (zoals produceren, vervoeren enz.), is vervanging dan nog steeds zo goed voor het milieu?

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:49

Nikeo

Jawelles

0rbje schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:09:
Wow, in zo'n korte tijd is deze terugverdientijd echt heel snel veranderd 8)7 Onze deurbel neemt ongeveer 30 kWh per jaar. Dat kan snel uit om een nieuwe te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
Ik heb het idee dat een moderne beltrafo een heel gering verbruik heeft. Laatst de meterkast laten uitbreiden en toen paste er geen beltrafo meer in. Ik had verwacht dat mijn sluipverbruik in de nacht zou afnemen maar er is geen watt afgegaan. Zal dus minder verbruik zijn dan 1 watt (in mijn geval).

Heb nu trouwens 2 dikke batterijen ( C) in de bell zitten en die zouden het 1 jaar moeten uithouden. Weet niet of dat voordeliger uitvalt.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:12

FreakNL

Well do ya punk?

Batterijen kan echt nooit uit. Zeker voor het milieu is dat gewoon vele malen slechter...

Het beste is GEEN bel...

Dat gezegd hebbendel
Als 3 watt de zaak moet redden kun je beter meteen onder een viaduct gaan liggen....

[ Voor 33% gewijzigd door FreakNL op 08-10-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Je moet de "Oxford Eletric Bell" nemen; die belt zonder externe stroombron nagenoeg onafgebroken sinds 1840.
Wikipedia: Oxford Electric Bell

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
FreakNL schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:26:

Als 3 watt de zaak moet redden kun je beter meteen onder een viaduct gaan liggen....
Een beltrafo gaat meestal erg lang mee, 3W is al 1000 kWh na 40 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richardehv
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-03-2023
De standaard beltrafo waar een groot deel van Nederland mee volhangt, abb-beltrafo-1a-8v-0918-004 zat hier in de meterkast, heb ik afgelopen week uit de meterkast gehaald aangezien ik plek nodig had.

Ik heb net even een stekker hier aan gemaakt en een energie meter op aan gesloten
Deze gebruikt:
1.37W als ie aan staat (1) en 0 Watt als je hem uit zet (0).
Dit laatste is ook belangrijk, waarschijnlijk in de 230V geschakeld dus.

Iedere watt die continue aan staat, gebruikt : 1Watt*24u*365dagen= 8,76 kWh

Zonder vast contract: Als je onder het huidig energie plafond blijft van 0.40 cent/kwh kost dit dus per jaar :
1 Watt/jaar kost : 8,76*0,4= 3.5 euro.

Bel-energiekosten= 1.37Watt*3.5 euro = 4,8 euro per jaar.
Niet leuk, maar ja,.

O ja, als je bijvoorbeeld een flexibel contract hebt en boven het plafond uit komt met 0.80 euro/kwh.
wordt het al 7 euro per kWh.. Dus dan 9.6 euro per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-05 15:59
PClop schreef op zondag 16 december 2012 @ 17:30:
[...]

Deze heb ik op m,n voordeur geschroeft,

[Afbeelding]

Dat maakt me toch een herrie. _/-\o_
Misschien was dat wat grappig bedoeld, maar toen vele jaren geleden al bleek dat zo'n deurbel >40kWh/jaar kan verbruiken, heb ik snel een mooie deurklopper opgehangen. Voordeel: geen stroomverbruik, zeer low-tech. En ten aanzien van trekbel: geen gat (isolatielek) door muur of deur. Maakt inderdaad genoeg herrie. :)

Mogelijk nadeel: bij dichttrekken deur kan ie door de schok omhoog komen en direct neervallen, ofwel een klop op de deur geven. Hier is wel wat op te verzinnen, zoals demping, of (voor de tweaker) twee afstotende magneten in klopper en basis.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03
Niet als je kinderen 's nachts terug het huis in willen sneaken na een avondje stappen en ze veel te laat terug zijn. ;) >:)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-05 18:44
Ik ontdekte ook onlangs dat de beltransfo bij m'n ouders best warm is, en da's ontoelaatbaar. Want even rekenen:

Al 32 jaar continue verbruik @ 3W (aanname, heb nog niet kunnen meten, multimeter zekering om stroom te meten is kapot)
= 841 kWh
= 210 euro operating cost (aanname @ 25 cent)

Dus die deurbel van 30 euro blijkt best duur te zijn! En het zou me niet verbazen als de 3W optimistisch is, de transfo is echt lekker toasty.

We zijn de hele electriciteitskast aan het vernieuwen wegens bijkomende zonnepanelen, wordt allemaal Schneider Electric, dus naar de Schneider beltransfo (A9A15216) gekeken, maar sluipverbruik staat niet in de specs. Via de chat Schneider gecontacteerd (zeer over te spreken, al een paar keer gedaan en ze helpen echt goed) en die moest het ook even gaan uitzoeken. Paar dagen later een email met het antwoord: 4W sluipverbruik :X

Dus een 'moderne' beltransfo kan ook nog steeds een hoog sluipverbruik hebben. Ik heb als oplossing een Meanwell HDR-15-12 geinstalleerd, die heeft heel nette documentatie en het sluipverbruik staat netjes in de datasheet (<0.3W). Is ook Class II geisoleerd, qua veiligheid denk ik dus in orde. Werkt nu al tijdelijk in de oude kast en de bel gaat prima.

Overigens is de Meanwell voor <13 euro te krijgen en de Schneider zit eerder rond de 40 euro. Nooit gedacht dat ik ooit nog deurbel transformators als een belangrijke levenskeuze ging zien :P

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is wel waarschijnlijk dat de beldrukker met DC sneller wegroest.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-05 13:42
Ik was dit onderwerp eens aan het doorlezen omdat ik merkte dat mijn Hager ST002N (vorige generatie Vision), 1A 8V beltrafo voelbaar warm werd.

Via de slimme meter leek aan/uit schakelen hooguit 1-2W verschil te maken.

Dit lijkt echter eerder met de meetnauwkeurigheid bij kleine vermogens van de slimme meter te maken te hebben want toen ik het vervolgens met de multimeter nagemeten heb bleek er over de beltrafo 25,8 mA te lopen bij 232V. Het lampje uit de deurbel halen maakte bijna geen verschil: 25,6mA.

Dat lijkt weinig maar 0,0256A x 232V = 5,94W. Bij een energietarief van 0,35 euro/kWh is dat 18 euro p/j afgerond.

Ik heb rondgekeken naar 8V trafo's en de hier genoemde ABB 0918.006, oftewel de TS 8/8 SWH met 0,5 max verliesvermogen is de stekerbare versie die alleen geschikt is voor ABB busboard meterkasten.

Enig zoekwerk levert echter op dat ABB ook een andere trafo heeft de TS 8/8 ES met 'energy saving' en max. 0,8W verliesvermogen die wel compatibel is met reguliere groepenkasten: https://new.abb.com/products/nl/2CSM228595R0812/ts-8-8-es?NL

Die wil ik dus gaan bestellen. In NL helaas wat duur maar in Duitsland goed verkrijgbaar leert een korte zoekopdracht.

Overigens, wat betreft de opmerkingen over directe DC voeding: een trafo naar AC zwakstroom zit er natuurlijk ook als galvanische scheiding net zoals dat je vroeger voordat aardlekschakelaars voorgeschreven waren van die speciale scheerstopcontacten had met 220/220V trafo ingebouwd op badkamers...
Pagina: 1