Ik was dit onderwerp eens aan het doorlezen omdat ik merkte dat mijn Hager ST002N (vorige generatie Vision), 1A 8V beltrafo voelbaar warm werd.
Via de slimme meter leek aan/uit schakelen hooguit 1-2W verschil te maken.
Dit lijkt echter eerder met de meetnauwkeurigheid bij kleine vermogens van de slimme meter te maken te hebben want toen ik het vervolgens met de multimeter nagemeten heb bleek er over de beltrafo 25,8 mA te lopen bij 232V. Het lampje uit de deurbel halen maakte bijna geen verschil: 25,6mA.
Dat lijkt weinig maar 0,0256A x 232V = 5,94W. Bij een energietarief van 0,35 euro/kWh is dat 18 euro p/j afgerond.
Ik heb rondgekeken naar 8V trafo's en de hier genoemde ABB 0918.006, oftewel de TS 8/8 SWH met 0,5 max verliesvermogen is de stekerbare versie die alleen geschikt is voor ABB busboard meterkasten.
Enig zoekwerk levert echter op dat ABB ook een andere trafo heeft de TS 8/8 ES met 'energy saving' en max. 0,8W verliesvermogen die wel compatibel is met reguliere groepenkasten:
https://new.abb.com/products/nl/2CSM228595R0812/ts-8-8-es?NL
Die wil ik dus gaan bestellen. In NL helaas wat duur maar in Duitsland goed verkrijgbaar leert een korte zoekopdracht.
Overigens, wat betreft de opmerkingen over directe DC voeding: een trafo naar AC zwakstroom zit er natuurlijk ook als galvanische scheiding net zoals dat je vroeger voordat aardlekschakelaars voorgeschreven waren van die speciale scheerstopcontacten had met 220/220V trafo ingebouwd op badkamers...