HTPC voor downloads,films en games

Pagina: 1
Acties:

• jaco32
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:21
Beste mede-tweakers,

Ik ben nu al een tijdje bezig om een nieuw pc/htpc te bouwen. Hiervoor heb ik diverse forums afgelezen. Graag wil ik ook van jullie advies.

Het OS wordt denk ik windows 7 of 8.

Het systeem wordt aangesloten om een 32inch full hd scherm(zonder 3d, misschien in de toekomst wel).
Ik heb een 5.1 geluidset, externe 1Tb schijf, ps3, en een laptop.
Ik wil dus een htpc voor dagelijks gebruik waar ik XBMC op ga draaien, dit zijn mijn eisen.

- STIL- _/-\o_

-SNEL- :P

- Films 1080p (misschien in de toekomst 3d)
- Downloaden (utorrent)
- Browsen
- School (office)
- Games (hoeft bij lange na niet op high settings)
- Geheugen (min. 2TB)
- usb 3
- en dus voor dagelijks gebruik
- het verbruik maakt niet heel veel uit.

Budget: Ik wou eerst rond de 300E maar met mijn eisen gaat dat niet lukken dus rond de 400-500E.
Over de opzet heb ik het volgende in elkaar geknutseld.:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 110,95€ 110,95
1Asus F2A85-M LE€ 65,79€ 65,79
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 119,90€ 119,90
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,76€ 29,76
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9€ 41,95€ 41,95
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 92,63€ 92,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 460,98

Voor de behuizing en voeding heb ik de Antec NSK2480 en Antec Earthwatts 500W. Die 2 kan ik tweedehands/zgan kopen voor 39E enn 20E.

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec New Solution NSK2480€ 104,06€ 104,06
1Antec Earthwatts EA 500€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 104,06

Waarom een grotere ssd?
> qua prijs scheelt het in mijn ogen te weinig met het 64gb model

Waarom een HDD van 3TB?
> prijs per Gb is dan een stuk goedkoper

Een vraag voor jullie, heb ik een APU cooler nodig?
En wat denken jullie hiervan en kunnen jullie mij nog advies geven?
Bedankt!

(ps. dit is de eerste keer dat ik zelf een pc ga bouwen.) :D

[ Voor 0% gewijzigd door jaco32 op 11-12-2012 23:30 . Reden: scheelt i.p.v. schilt ]

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-04 11:01
Het is altijd een lastige combinatie, een HTPC waar je ook nog op wil gamen.
Los van het gamen is een A10 overkill. Je wilt wellicht wel 3D, dan zit je wel vast aan een A8 of A10. Voglens mij zou een A8 al wel voldoen voor je, maar dat ligt dan weer aan de games die je erop wilt spelen (kan je checken via verschillende benchmark sites).

De APU is volgens mij Boxed, daar zit al een koeler bij. Maar deze is kwa geluidproductie niet de beste. Je zou dus een aftermarket koeler kunnen overwegen, zeker als de PC in de woonkamer komt te staan. Bijvoorbeeld: pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Let dan wel op of je gekozen geheugen dan nog gaat passen (aangezien dit geen low profile geheugen is).

Je geeft ook als eis op dat ie USB 3.0 moet hebben. Het moederbord heeft dat wel, maar de kast die je hebt gekozen (of 2e hands gaat kopen) heeft geen USB 3.0 aan de voorkant zitten.
USB 3 devices zul je dan dus altijd aan de achterzijde moeten aansluiten. En vooral bij HTPC is dat vaak lastig omdat deze vaak in een kast zit enzo. Maargoed, het is wel een leuke kast.

Ook de voeding is overkill. 300 watt is meer dan voldoende voor jou systeem, maargoed ook die ga je 2e hands kopen zie ik.

Verder ziet het er prima uit hoor :)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
kgb545 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:00:
Het is altijd een lastige combinatie, een HTPC waar je ook nog op wil gamen.
Stil, game én storage is een bijna onmogelijke opgave. Het kan stil benaderen, maar écht stil zal het nooit worden
Los van het gamen is een A10 overkill. Je wilt wellicht wel 3D, dan zit je wel vast aan een A8 of A10.
:Y Of je moet naar een Llano-CPU (dus socket FM1)
Voglens mij zou een A8 al wel voldoen voor je, maar dat ligt dan weer aan de games die je erop wilt spelen (kan je checken via verschillende benchmark sites).

De APU is volgens mij Boxed, daar zit al een koeler bij. Maar deze is kwa geluidproductie niet de beste. Je zou dus een aftermarket koeler kunnen overwegen, zeker als de PC in de woonkamer komt te staan. Bijvoorbeeld: pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Let dan wel op of je gekozen geheugen dan nog gaat passen (aangezien dit geen low profile geheugen is).

Je geeft ook als eis op dat ie USB 3.0 moet hebben. Het moederbord heeft dat wel, maar de kast die je hebt gekozen (of 2e hands gaat kopen) heeft geen USB 3.0 aan de voorkant zitten.
USB 3 devices zul je dan dus altijd aan de achterzijde moeten aansluiten. En vooral bij HTPC is dat vaak lastig omdat deze vaak in een kast zit enzo. Maargoed, het is wel een leuke kast.
Voor sommige cases zijn er upgrade-kits verkrijgbaar voor USB3 frontpanels. Anders is handigheid met de dremel en wat pattex vereist :)
Ook de voeding is overkill. 300 watt is meer dan voldoende voor jou systeem, maargoed ook die ga je 2e hands kopen zie ik.

Verder ziet het er prima uit hoor :)
300 Watt zou inderdaad prima volstaan, maar zelfs een maatje kleiner (200 tot 250Watt) zou al voldoende moeten zijn. Je zou zelfs nog een passieve voeding kunnen toepassen om het geluidsniveau naar beneden te brengen, maar dat brengt de kosten wel weer omhoog.

iRacing Profiel

• jaco32
Oké. Qua voeding maakt het toch niet omdat het een 80+ is. En het prijs verschil a10 en a8 is wel klein. En met die Cooller zou dat passen ivm geheugen?

• kgb545
jaco32 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:34:
Oké. Qua voeding maakt het toch niet omdat het een 80+ is. En het prijs verschil a10 en a8 is wel klein. En met die Cooller zou dat passen ivm geheugen?
Geen idee of die gaan passen. Voor de zekerheid zou je voor de Low Profile variant kunnen gaan, die passen zeker: pricewatch: Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz CL9
Aangezien je niet gaat overklokken en die-hard gaat gamen, en ook nog eens die Big Shuriken lekker staat te blazen bij die geheugenmodules heb je geen heatsinks nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door kgb545 op 12-12-2012 13:14 ]

• kroegtijger
jaco32 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:34:
Oké. Qua voeding maakt het toch niet omdat het een 80+ is.
Die logica zie ik niet helemaal :{
En het prijs verschil a10 en a8 is wel klein.
Als het allemaal qua prijs toch niet zoveel uitmaakt, gooi er dan ook een SSD tegenaan. Daar haal je veel meer meerwaarde uit imho
En met die Cooller zou dat passen ivm geheugen?
Neem gewoon "preventief" lowprofile geheugen, en dan heb je zeker er geen gedonder mee.

iRacing Profiel

• kgb545
kroegtijger schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:11:
Als het allemaal qua prijs toch niet zoveel uitmaakt, gooi er dan ook een SSD tegenaan. Daar haal je veel meer meerwaarde uit imho
Dat doet ie toch al ? O-)

• kroegtijger
:X strak overheen gekeken :$

iRacing Profiel

• jaco32
Bedankt voor het advies. Welke voeding kan ik dan het beste nemen?

• kgb545
Onderstaande voedingen zijn goede keuzes. De S6 is meer dan voldoende hoor, en stille voeding.

Die 500 gaat trouwens ook gewoon werken hoor, dat is het niet. En als je die voor 20 euro kan krijgen tja .. dat moet je zelf afwegen. Voordeel is wel, als je de S6 koopt, dat je dan wel gewoon volledige garantie hebt. Bij 2e hands is dat altijd nog maar de vraag.

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,45€ 37,45
1be quiet! System Power S6 300W€ 29,90€ 29,90

[ Voor 5% gewijzigd door kgb545 op 12-12-2012 16:16 ]

• jaco32
Zal ik dan voor de bovenstaande gaan of voor de 500?

• kgb545
Die keuze is aan jou, of 2e hands voor 20 euro,of nieuw met garantie voor 29 euro. Beide opties valt wat voor te zeggen :)

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:37
Ik zou persoonlijk niet de S6 nemen, deze voeding heeft maar 2 sata voeding aansluitingen. De nieuwere versie van deze voeding (pricewatch: be quiet! System Power 7 300W) is dan een betere keuze en heeft als +punt gesleevde kabels (als ik de plaatjes mag geloven). De pure power L7 is overigens ook prima geschikt.

Het voordeel van een nieuwe 300W voeding is de betere efficiëntie bij lage belasting. Echter wanneer je de HTPC alleen tijdens gebruik aan hebt staan en je die 500W voeding voor een lagere prijs aan kan schaffen blijft eigenlijk alleen het voordeel van garantie over.

• KC Boutiette
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hallo jaco32, ik ben naar iets vergelijkbaars op zoek (zie Win8 MCE HTPC voor streams/office en een beetje games) maar wou je draadje niet kapen. Wel ben ik geinteresseerd naar je overwegingen over het interne geheugen: waarom neem je 8GB intern geheugen? omdat het in prijs niet veel scheelt? of maakt het ook echt nog een verschil met 4GB?
Pagina: 1