Win8 MCE HTPC voor streams/office en een beetje games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC Boutiette
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Beste medetweakers,

Nu Win8 met gratis MCE upgrade zo goedkoop is wil ik voor eind januari (dan lopen de aanbiedingen van MS af) een HTPC voor in de woonkamer in elkaar zetten. Mijn configuratie lijkt op een paar andere HTPC's die hier voorbij komen, maar omdat ik toch net wat anders wil, ik geen draadje van een ander wou kapen en in het 'DAA beleid' geen beleid op dit onderwerp kon vinden heb ik maar een eigen draadje gestart. Ik hoor het hopelijk wel wanneer dit niet goed is.

Dit is het doel:
  • Ik wil vanaf de bank mijn internetstreams en af een toe een videootje kunnen kijken op TV. Denk aan Uitzendinggemist en The Daily Show. Dit doe ik graag op een PC omdat het de ultieme flexibiliteit biedt. Ik ben niet zo gecharmeerd van mediaspelers of oplossingen die in de TV zelf zitten.
  • verder staat de kast in de woonkamer en is het dus ook mijn office/internet PC op een gewoon computerscherm. Hopelijk krijg ik 2 users tegelijk draaiend maar dit is niet noodzakelijk. Misschien levert dit wel hardwarevereisten op?
  • verder doet mijn oude gamehart een beetje pijn als mijn nieuwe pc geen Blizzardgames meer kan draaien, denk aan StarCraft II, Diablo III. Niet dat ik dat de afgelopen 2 jaar nog maar 1 keer gespeeld heb, maar toch. Dit punt staat ter discussie.
  • Lage prijs, stilheid, zuinigheid en kwaliteit van componenten worden gewaardeerd.
Voor de prijs dacht ik aan ongeveer € 500,- en lager is beter. Dat het ding kan wat ik wil is belangrijker. Verder wil ik de PC aan gaan sturen met mijn Logitech Harmony 555 (aan/uit en het MCE gedeelte) en neem ik een 320GB sata HD en een LG DVD-brander van mijn oude computer mee evenals de computerrandapparatuur.

Dit had ik in gedachten:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 112,35€ 112,35
1Asus F2A85-M LE€ 64,57€ 64,57
1Techsolo TC-2200S€ 75,40€ 75,40
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,80€ 24,80
1Nexus Real Silent SP802512L-03€ 4,-€ 4,-
1Rapoo E9080€ 49,50€ 49,50
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX€ 28,55€ 28,55
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,17

De redenen:
  • AMD A10 om nog een beetje te kunnen gamen. :P
  • Asus mobo: goedkoopste met DVI-D én HDMI, degelijk merk.
  • TechSolo kast: mooie kast, afstandbediening en voeding inclusief, klepje voor mijn witte DVD-brander, goedkoop! Risico's: mogelijk te luidruchtige voeding, mogelijk ab niet werkend met harmony, geen dedicated plaats voor SSD. Andere varianten van dezelfde kast zijn MS Tech MC-1200 en zijn varianten.
De vragen:
  • Als ik mijn gamevereisten overboord gooi, wat kan ik dan besparen?
  • Is meer dan 4 GB geheugen zinnig? Of ben je meer dan 1GB kwijt aan de GPU? Ik zie veel 8GB configuraties voorbij komen maar snap niet waarom.
  • Heb je in Win8 voor een paar programma's, games e.d. genoeg aan 64GB? Muziek en andere data staat op de HDD.
  • als ik de gameprestaties op wil krikken kan ik nog denken aan sneller geheugen en de A10 overklokken. In de beschrijving van het mobo staan maar een paar goedgekeurde reepjes voor hogere snelheden, werken andere courante merken meestal ook?
  • zie ik nog wat over het hoofd?
Alle kommentaar is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Als je niet gaat gamen kan je prima af met een A6 of zelfs A4, dus de eisen gaan dan al behoorlijk naar beneden.
Je hebt nu gekozen voor DDR3-1866. Als je niet gaat overclocken kun je net zo goed af met DDR3-1600. 4GB is genoeg voor HTPC-doeleinden. Wil je er wat fanatieker op gamen, dan kan je beter 8GB nemen, maar ook dan loop je nog wel tegen beperkingen op in CPU / GPU, en kan je beter een intel-build nemen met een wat betere videokaart. Nadeel is wel dat daardoor waarschijnlijk je geluidsproductie aanzienlijk op zal lopen, omdat deze ook koeling nodig heeft.
64GB is genoeg voor Windows 8 met wat applicaties. Wil je er op gamen en downloaden, dan ga je al snel naar 128GB toe omdat het parren/unrarren ongeveer het dubbele in beslag neemt van de grootte van je download. Is je download een BD-image, dan kom je met 64GB te kort om het op de SSD te laten verwerken. Of je on/off met de harmony kan doen weet ik niet; is afhankelijk van hoe de IR-receiver werkt in deze case. Als deze zn voeding krijgt vanaf de voeding en niet vanaf het bord, zou het in theorie althans moeten kunnen werken. Zie bijvoorbeeld hoe de iMon / SoundGraph devices werken.

Overigens zijn games en HTPC's vaak niet een heel gelukkige combinatie, net zoals storage en HTPC's om dezelfde reden... Geluidsproductie wil je over het algemeen minimaliseren, en dat lukt daarbij niet

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:29
Volgens de volgende reviews draait Diablo III niet echt lekker op de GPU van de A10-5800.
http://www.tomshardware.c...00k-a6-5400k,3224-18.html
http://www.hardware.fr/ar...apu-desktop-deuxieme.html

Ik denk dan ook dat je een losse videokaart erbij wilt nemen als je wilt gamen.

[ Voor 17% gewijzigd door _Uploader_ op 18-12-2012 16:43 . Reden: tweede review erbij geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
_Uploader_ schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:39:
Volgens de volgende reviews draait Diablo III niet echt lekker op de GPU van de A10-5800.

Afhankelijk van welke games natuurlijk.
Nu is het helaas wel zo dat de meeste games zwaar op de GPU leunen (en die is best aardig in een A10, maar niet meer dan aardig), en games die dat niet doen, leunen bijna allemaal dan zwaar op de CPU, en die is ook niet zo geweldig dat je erop wilt gamen.
De Trinity's en Llano's zijn dan ook niet ontwikkeld met het oog daarop. Ze zijn gebouwd met het oog op de gemiddelde gebruiker, die wat gaat internetten, een briefje typt in word, een mailtje stuurt en een incidenteel spelletje wilt spelen, maar ook nog in hoge kwaliteit filmpjes wilt kunnen kijken etc. Daarom sluit het ook prima aan bij een HTPC-build.
Dat is toch wel iets anders dan een (fanatieke) gamer, grafisch ontwerper etc.

Wil je fanatiek gaan gamen, dan zou ik niet voor een APU kiezen, maar voor een losse GPU en CPU. Dat kan een een intel-based build zijn (dan kijk je al snel naar een i5 met B75-bordje en knappe GPU erbij), maar ook een AMD-based (en dan zou dan een Phenom II x4 965 met een 970-chipset bord ongeveer een equivalent zijn van de intel-build). Prijs-technisch gezien kom je dan aanzienlijk hoger uit, en ook de afvoer van warmte gaat plots weer ernstig opspelen. Zeker de GPU's willen nog wel eens wat warmte maken die je weer kwijt moet raken. In krappe cases kan dat erg lastig gaan worden. Dat opgeteld bij het geluids-probleem wat je gaat krijgen met een losse GPU (die dingen maken bijna allemaal een behoorlijk lawaai) maakt imho dat een game-build en HTPC-build niet samen gaan en je (veel) beter af bent met een dedicated HTPC en een dedicated game-pc, in combinatie met centrale storage

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:29
kroegtijger schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:57:
[...]

Afhankelijk van welke games natuurlijk.
Nu is het helaas wel zo dat de meeste games zwaar op de GPU leunen (en die is best aardig in een A10, maar niet meer dan aardig), en games die dat niet doen, leunen bijna allemaal dan zwaar op de CPU, en die is ook niet zo geweldig dat je erop wilt gamen.
De Trinity's en Llano's zijn dan ook niet ontwikkeld met het oog daarop. Ze zijn gebouwd met het oog op de gemiddelde gebruiker, die wat gaat internetten, een briefje typt in word, een mailtje stuurt en een incidenteel spelletje wilt spelen, maar ook nog in hoge kwaliteit filmpjes wilt kunnen kijken etc. Daarom sluit het ook prima aan bij een HTPC-build.
Dat is toch wel iets anders dan een (fanatieke) gamer, grafisch ontwerper etc.

Wil je fanatiek gaan gamen, dan zou ik niet voor een APU kiezen, maar voor een losse GPU en CPU. Dat kan een een intel-based build zijn (dan kijk je al snel naar een i5 met B75-bordje en knappe GPU erbij), maar ook een AMD-based (en dan zou dan een Phenom II x4 965 met een 970-chipset bord ongeveer een equivalent zijn van de intel-build). Prijs-technisch gezien kom je dan aanzienlijk hoger uit, en ook de afvoer van warmte gaat plots weer ernstig opspelen. Zeker de GPU's willen nog wel eens wat warmte maken die je weer kwijt moet raken. In krappe cases kan dat erg lastig gaan worden. Dat opgeteld bij het geluids-probleem wat je gaat krijgen met een losse GPU (die dingen maken bijna allemaal een behoorlijk lawaai) maakt imho dat een game-build en HTPC-build niet samen gaan en je (veel) beter af bent met een dedicated HTPC en een dedicated game-pc, in combinatie met centrale storage
Ik ben het helemaal met je eens. TS geeft aan dat het wel mogelijk zou moeten zijn om Diablo 3 te kunnen spelen. Een dedicated HTPC en game PC zou dan ook mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC Boutiette
  • Niet online
_Uploader_ schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:39:

Hey, bedankt voor de snelle respons! Ik denk dat ik het gameverhaal maar laat vallen. Daar is zoals gezegd de afgelopen paar jaar toch niets van gekomen en kost te veel budget. Een aangepast systeem staat onder.
kroegtijger schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:18:
Als je niet gaat gamen kan je prima af met een A6 of zelfs A4, dus de eisen gaan dan al behoorlijk naar beneden.
Je hebt nu gekozen voor DDR3-1866. Als je niet gaat overclocken kun je net zo goed af met DDR3-1600. 4GB is genoeg voor HTPC-doeleinden. Wil je er wat fanatieker op gamen, dan kan je beter 8GB nemen, maar ook dan loop je nog wel tegen beperkingen op in CPU / GPU, en kan je beter een intel-build nemen met een wat betere videokaart. Nadeel is wel dat daardoor waarschijnlijk je geluidsproductie aanzienlijk op zal lopen, omdat deze ook koeling nodig heeft.
64GB is genoeg voor Windows 8 met wat applicaties. Wil je er op gamen en downloaden, dan ga je al snel naar 128GB toe omdat het parren/unrarren ongeveer het dubbele in beslag neemt van de grootte van je download. Is je download een BD-image, dan kom je met 64GB te kort om het op de SSD te laten verwerken. Of je on/off met de harmony kan doen weet ik niet; is afhankelijk van hoe de IR-receiver werkt in deze case. Als deze zn voeding krijgt vanaf de voeding en niet vanaf het bord, zou het in theorie althans moeten kunnen werken. Zie bijvoorbeeld hoe de iMon / SoundGraph devices werken.

Overigens zijn games en HTPC's vaak niet een heel gelukkige combinatie, net zoals storage en HTPC's om dezelfde reden... Geluidsproductie wil je over het algemeen minimaliseren, en dat lukt daarbij niet
Ook bedankt voor de snelle reactie! en vooral voor de vele informatie.
Wel nog een paar vraagjes. Je zegt dat als ik niet wil overclocken ook DDR3 1600 kan nemen. Dat scheelt max. € 10,- oid heb ik net gekeken. Bij de specs staat dat trinity tot DDR3 1866 aan kan, sneller is pas overclocken. Zeg je dat het die € 10,- niet waard is om een snellere GPU performance e.d. te hebben?
Verder werkt de afstandbediening bij de kast met keyboardemulatie en op de site van de fabrikant staat dit:
Important!
The case is equipted with a lila coloured 2-pin power supply cable that is only designed for motherboards that do not support power-over-USB while they are in disabled modus!
Evengoed zou aan/uit moeten werken volgens sommige reviews al krijgen sommigen het niet aan de praat en werkt het niet zo goed als met de iMon/Soundgraph devices zoals je zegt. Hmm... misschien werkt de AB alleen om de computer uit de slaapstand te halen.

Nieuwe inkooplijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 60,45€ 60,45
1Asus F2A85-M LE€ 64,57€ 64,57
1Techsolo TC-2200S€ 75,40€ 75,40
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,80€ 24,80
1Nexus Real Silent SP802512L-03€ 4,-€ 4,-
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX€ 28,55€ 28,55
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,27

Heel veel meer (in kosten) kan daar niet af wel? Misschien nog een paar tientjes bij het geheugen, cpu en mobo. Is een aparte cpu koeler nog nodig? Of is stock A6 ook stil?

Nu ik zo naar de nieuwe lijst kijk wordt het verschil met mijn huidige pc wel klein. Ik heb nu een AMD64 X2 3800+ met een Radeon HD 4600 en ik draai nog WinXP. Ik kan ook voor een light upgrade gaan en mijn huidige kast en basiscomponenten behouden. Hmmm... ik blijf ook een eeuwige twijfelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 20:07
Ik heb nog wel 1 opmerking over bovenstaande build, de voeding in die techsolo is van slechte kwaliteit (maakt relatief veel lawaai en bevat componenten van slechte kwaliteit). Zelf zou ik deze vervangen door een SFX voeding van Bequiet of seasonic.

Een aparte CPU koeler is niet nodig natuurlijk. De stock koeler houdt de APU natuurlijk wel koel, echter is een shuriken een stuk stiller. Als stilte belangrijk voor je is, is een aftermarket CPU koeler een prima investering.

Het verschil in pure kracht met je huidige pc is wel klein. Echter draait het in een HTPC niet om kracht, maar om efficiëntie. Daarmee wil ik zeggen dat je met zo min mogelijk energieverbruik en lawaai de beelden op je tv gaat weergeven. En wanneer je dit vergelijkt is er een redelijk groot verschil met je AMD64 X2 en HD4600. Echter is de aanschafprijs voor jou erg belangrijk en stroomverbruik en geluidsniveau niet, dan is hergebruiken van oude componenten natuurlijk wel ideaal.

Overigens kun je je HTPC met die techsolo kast prima aanzetten (iR is rechtstreeks op de voeding aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 21:05
Bij die A10 CPU is het net belangrijk om zo snel mogelijk geheugen te nemen. Het geeft een enorme boost in game prestaties van de APU. Ik zou zelfs zeggen neem minimaal 1866... Dat geldt ook als je niet gaat overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC Boutiette
  • Niet online
Inrage schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:26:
Bij die A10 CPU is het net belangrijk om zo snel mogelijk geheugen te nemen. Het geeft een enorme boost in game prestaties van de APU. Ik zou zelfs zeggen neem minimaal 1866... Dat geldt ook als je niet gaat overclocken.
Hey weer bedankt voor de reacties! Ik heb het even uitgezocht en deze reviews over de invloed van snel geheugen gevonden:
http://hexus.net/tech/rev...trinity-needs-faster-ram/
http://www.tomshardware.c...600k-a6-5400k,3224-5.html

Maar het punt van _Ulploader blijft overeind dat Diablo III niet fijn speelbaar is:

Daarom laat ik de 'gamevereiste' maar vallen denk ik en daarmee de vereiste voor snel geheugen.
jaapsander schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:11:
Ik heb nog wel 1 opmerking over bovenstaande build, de voeding in die techsolo is van slechte kwaliteit (maakt relatief veel lawaai en bevat componenten van slechte kwaliteit). Zelf zou ik deze vervangen door een SFX voeding van Bequiet of seasonic.

Een aparte CPU koeler is niet nodig natuurlijk. De stock koeler houdt de APU natuurlijk wel koel, echter is een shuriken een stuk stiller. Als stilte belangrijk voor je is, is een aftermarket CPU koeler een prima investering.

Het verschil in pure kracht met je huidige pc is wel klein. Echter draait het in een HTPC niet om kracht, maar om efficiëntie. Daarmee wil ik zeggen dat je met zo min mogelijk energieverbruik en lawaai de beelden op je tv gaat weergeven. En wanneer je dit vergelijkt is er een redelijk groot verschil met je AMD64 X2 en HD4600. Echter is de aanschafprijs voor jou erg belangrijk en stroomverbruik en geluidsniveau niet, dan is hergebruiken van oude componenten natuurlijk wel ideaal.

Overigens kun je je HTPC met die techsolo kast prima aanzetten (iR is rechtstreeks op de voeding aangesloten).
Hey, bedankt voor je reactie! Je lijkt veel van de TechSolo-kast te weten. Heb je hem misschien zelf? Ik heb alle reviews (op tweakers) van deze kast en vooral zijn varianten (MS Tech MC-1200 en de EC-HTPC-1) doorgespit en kwam op 2 opties uit:
- de EC-HTPC-1 kopen en zelf een voeding, AB en voetjes kopen... Ja, echt de EC-HTPC-1 komt zonder voetjes en is 8mm lager dan de andere varianten. Kosten: ik schat € 110 - 130 afhankelijk van de configuratie
- de TechSolo 2200 kopen met alles er op voor € 75,- en het risico nemen op een luidruchtige voeding en een ab die niet helemaal meewerkt.
Ik kwam op de laatste optie uit omdat het veel goedkoper is, en er meldingen zijn dat Rev. D van de MS Tech MC-1200 (de Duitse variant van deze kast) een stuk stillere voeding heeft dan voorheen. Hopelijk kan ik ook een Rev. D van de TechSolo krijgen (moet ik nog uitzoeken). Waar haal je vandaan dat de kwaliteit van de voeding slecht is? Slecht in welke zin? Ik heb in de reviews over een paar RMA gevallen gelezen, maar ook goede verhalen.
Goed om te horen dat je de kast aan kunt zetten met de AB!

De definitieve keuze voor een grote of kleine upgrade schuif ik nog maar even voor me uit denk ik. En een nieuwe HTPC heeft ook gewoon wel meerwaarde en een goed tweakgehalte >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
[quote]Nu ik zo naar de nieuwe lijst kijk wordt het verschil met mijn huidige pc wel klein. Ik heb nu een AMD64 X2 3800+ met een Radeon HD 4600 en ik draai nog WinXP. Ik kan ook voor een light upgrade gaan en mijn huidige kast en basiscomponenten behouden. Hmmm... ik blijf ook een eeuwige twijfelaar.
[quote]
Waarom pak je die x2 3800+ dan niet als basis om daar een HTPC van te bouwen, en bouw je daarnaast een nieuwe game-pc erbij? Die 3800+ icm een knappe videokaart (je kan bijvoorbeeld een HD6570 nemen passief gekoeld) en 4GB geheugen is genoeg om goed full-HD te kunnen kijken. Met een beetje slimme aanschaf kun je met een case en eventueel een SSD al af dan. Het geld dat je bespaart kan je dan weer investeren in een nieuwe game-pc. Heeft als voordeel dat je voor de totale upgrade dan minder kwijt bent, aangezien je niet met de oude onderdelen blijft zitten

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC Boutiette
  • Niet online
kroegtijger schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:53:
Waarom pak je die x2 3800+ dan niet als basis om daar een HTPC van te bouwen, en bouw je daarnaast een nieuwe game-pc erbij? Die 3800+ icm een knappe videokaart (je kan bijvoorbeeld een HD6570 nemen passief gekoeld) en 4GB geheugen is genoeg om goed full-HD te kunnen kijken. Met een beetje slimme aanschaf kun je met een case en eventueel een SSD al af dan. Het geld dat je bespaart kan je dan weer investeren in een nieuwe game-pc. Heeft als voordeel dat je voor de totale upgrade dan minder kwijt bent, aangezien je niet met de oude onderdelen blijft zitten
Hey, dat is een goede! Ik heb het gelijk even uitgezocht. Nieuw lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 3800+ Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H€ 0,-€ 0,-
1MS-Tech MC-380€ 60,20€ 60,20
1Arctic Alpine 64 PLUS€ 10,44€ 10,44
1Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 86,-€ 86,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 206,14

De kast lijkt me wel wat lelijker, maar hij past beter bij mijn versterker (kwa afmetingen en kleur) dus dat moet dan maar. Verder past mijn ATX voeding en ATi Radeon HD 4600 er ook in. In de TechSolo passen alleen halfhoge kaarten. Mijn CPU koeler moet helaas wel vervangen worden (is te hoog) en nu ik wat ruimte in mijn budget heb, heb ik toch maar gekozen voor een toekomstbestendige SSD. De overige spullen die ik al heb, heb ik zoveel mogelijk in de lijst gezet. Hier komt nog een 320 GB SATA HDD bij, 2GB dualchannel DDR2 5300 geheugen en een LG PATA DVD-Brander die weer mooi achter het klepje kan. Dit lijkt me al redelijk compleet. Wel heb ik nog een paar vragen:
  • Is mijn ATi Radeon HD 4600 wel nodig? Ik heb ook een HD 3200 onboard van het mobo... Scheelt weer wat stroomkosten en herrie. Een vervangende kaart kopen lijkt me wat geldverspilling.
  • Is 2GB intern geheugen wat weinig voor Win8? Ik heb nog 2 slots vrij op het mobo maar nu ik echt op de goedkope toer ben vind ik € 25 om dat te verdubbelen ook wel weer veel. Kan ik eigenlijk 2 reepjes in dualchannel hebben staan en 1 singlechannel er naast? Of wordt dan alles single?
Oh, ik merk net nog een laatste voordeel. Alle onderdelen van de 'HTPC light upgrade' zijn makkelijk voor mij af te halen bij Zercom in Eindhoven. Scheelt weer een hoop verzendkosten en is makkelijker bij een mogelijke RMA.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 20:07
KC Boutiette schreef op woensdag 19 december 2012 @ 15:54:
Hey, bedankt voor je reactie! Je lijkt veel van de TechSolo-kast te weten. Heb je hem misschien zelf? Ik heb alle reviews (op tweakers) van deze kast en vooral zijn varianten (MS Tech MC-1200 en de EC-HTPC-1) doorgespit en kwam op 2 opties uit:
- de EC-HTPC-1 kopen en zelf een voeding, AB en voetjes kopen... Ja, echt de EC-HTPC-1 komt zonder voetjes en is 8mm lager dan de andere varianten. Kosten: ik schat € 110 - 130 afhankelijk van de configuratie
- de TechSolo 2200 kopen met alles er op voor € 75,- en het risico nemen op een luidruchtige voeding en een ab die niet helemaal meewerkt.
Ik kwam op de laatste optie uit omdat het veel goedkoper is, en er meldingen zijn dat Rev. D van de MS Tech MC-1200 (de Duitse variant van deze kast) een stuk stillere voeding heeft dan voorheen. Hopelijk kan ik ook een Rev. D van de TechSolo krijgen (moet ik nog uitzoeken). Waar haal je vandaan dat de kwaliteit van de voeding slecht is? Slecht in welke zin? Ik heb in de reviews over een paar RMA gevallen gelezen, maar ook goede verhalen.
Goed om te horen dat je de kast aan kunt zetten met de AB!

De definitieve keuze voor een grote of kleine upgrade schuif ik nog maar even voor me uit denk ik. En een nieuwe HTPC heeft ook gewoon wel meerwaarde en een goed tweakgehalte >:)
Zelf heb ik de techsolo kast niet, maar heb laatst toevallig voor vrienden zowel een HTPC gebouwd in die techsolo kast als in die MS-tech MC-380 kast. Hoe ik weet dat die voeding niet zo best is aan de ene kant uit persoonlijke ervaring (heb er 1 thuis liggen) en aan de andere kant doordat MS-tech voedingen in reviews vaak flink door de mand vallen. De gebruikte electrische componenten zijn over het algemeen van slechte kwaliteit, dit wil echter nog niet zeggen dat hij gaat ontploffen hoor.

Zeker met de relatief luidruchtige fan ben ik er altijd voor om de voeding te vervangen door een degelijk exemplaar.

Die MC-380 is overigens ook best een prima kast (zeker voor het geld). Inbouwen gaat relatief makkelijk en er is al een 80mm fan bijgeleverd (heb ik niet gebruikt, maar vervangen door een nexus real silent). Het uiterlijk van de kast is vergelijkbaar met de plattere techsolo of MC1200, afwerking van geborsteld alu. Natuurlijk is hij wel een stuk lomper doordat hij gewoon veel hoger is.

Overigens kan ik me ook prima vinden in de laatste opzet waarbij je oude componenten gaat hergebruiken. Puur voor het afspelen van HD materiaal kun je ook de IGP van je moederbord gebruiken. Deze ondersteund ook gewoon hw decodering van H264 waardoor HD video's prima afspelen. Hier hoef je niet persé een HD4600 voor te gebruiken (tenminste, dit heb je niet nodig wanneer je niet weet wat VA deinterlacing en geavanceerde post-processing inhoud).

Let wel even op hoe je moederbord het geluid afhandelt, IGP's van de 780 chipset ondersteunen zo uit mijn hoofd geen bitstreaming van DD en DTS via HDMI (wel via de geluidskaart dmv spdif). HD audio gaat sowieso niet lukken.

Verder is 2GB prima voor een HTPC, wanneer je het nieuw aan zou schaffen zou ik 4GB adviseren, echter is 2GB niet te weinig.

offtopic:
Ik vind het wel een beetje vreemd dat volgens die review je geen Diablo3 op een A10 kan spelen. Zelf heb ik dit nog niet kunnen testen, maar heb meerdere gebruikerservaring gelezen van tweakers welke een Llano A8 gebruikten om D3 op te spelen, wat gewoon prima ging. Qua GPU is een trinity A10 zelfs een stuk sterker...

[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 20-12-2012 13:56 ]

• KC Boutiette
  • Niet online
@jaapsander Bedankt voor je respons! Dat is een stuk duidelijker allemaal, mijn vragen zijn beantwoordt, dank!

Verder heb ik nog even gekeken naar mijn SSD keuze en kom toch op een Crucial m4 uit ipv de samsung 840. Net wat meer ruimte en sneller voor bijna dezelfde prijs (iig incl. verzendkosten). De nieuwe lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 3800+ Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H€ 0,-€ 0,-
1MS-Tech MC-380€ 60,20€ 60,20
1Arctic Alpine 64 PLUS€ 10,44€ 10,44
1Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 210,04
jaapsander schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:15:
[...]
Let wel even op hoe je moederbord het geluid afhandelt, IGP's van de 780 chipset ondersteunen zo uit mijn hoofd geen bitstreaming van DD en DTS via HDMI (wel via de geluidskaart dmv spdif). HD audio gaat sowieso niet lukken.

Verder is 2GB prima voor een HTPC, wanneer je het nieuw aan zou schaffen zou ik 4GB adviseren, echter is 2GB niet te weinig.

offtopic:
Ik vind het wel een beetje vreemd dat volgens die review je geen Diablo3 op een A10 kan spelen. Zelf heb ik dit nog niet kunnen testen, maar heb meerdere gebruikerservaring gelezen van tweakers welke een Llano A8 gebruikten om D3 op te spelen, wat gewoon prima ging. Qua GPU is een trinity A10 zelfs een stuk sterker...
Ik heb nog een gewone stereoversterker dus bitstreaming mis ik nog niet. Dat komt dan wel als ik weer geld heb. 2GB intern laat ik voorlopig maar zo, of ik haal nog een setje uit de V&A/marktplaats. Over die A10 review en Diablo 3. Volgens mij was het punt van de reviewer dat Diablo 3 alleen op 1280 bij 720 met alles laag vloeiend speelde. Bij alle hogere settings waren er dips in de framerate die hij merkte en vervelend vond denk ik.
Pagina: 1