Beste medetweakers,
Nu Win8 met gratis MCE upgrade zo goedkoop is wil ik voor eind januari (dan lopen de aanbiedingen van MS af) een HTPC voor in de woonkamer in elkaar zetten. Mijn configuratie lijkt op een paar andere HTPC's die hier voorbij komen, maar omdat ik toch net wat anders wil, ik geen draadje van een ander wou kapen en in het 'DAA beleid' geen beleid op dit onderwerp kon vinden heb ik maar een eigen draadje gestart. Ik hoor het hopelijk wel wanneer dit niet goed is.
Dit is het doel:
Dit had ik in gedachten:
De redenen:
Nu Win8 met gratis MCE upgrade zo goedkoop is wil ik voor eind januari (dan lopen de aanbiedingen van MS af) een HTPC voor in de woonkamer in elkaar zetten. Mijn configuratie lijkt op een paar andere HTPC's die hier voorbij komen, maar omdat ik toch net wat anders wil, ik geen draadje van een ander wou kapen en in het 'DAA beleid' geen beleid op dit onderwerp kon vinden heb ik maar een eigen draadje gestart. Ik hoor het hopelijk wel wanneer dit niet goed is.
Dit is het doel:
- Ik wil vanaf de bank mijn internetstreams en af een toe een videootje kunnen kijken op TV. Denk aan Uitzendinggemist en The Daily Show. Dit doe ik graag op een PC omdat het de ultieme flexibiliteit biedt. Ik ben niet zo gecharmeerd van mediaspelers of oplossingen die in de TV zelf zitten.
- verder staat de kast in de woonkamer en is het dus ook mijn office/internet PC op een gewoon computerscherm. Hopelijk krijg ik 2 users tegelijk draaiend maar dit is niet noodzakelijk. Misschien levert dit wel hardwarevereisten op?
- verder doet mijn oude gamehart een beetje pijn als mijn nieuwe pc geen Blizzardgames meer kan draaien, denk aan StarCraft II, Diablo III. Niet dat ik dat de afgelopen 2 jaar nog maar 1 keer gespeeld heb, maar toch. Dit punt staat ter discussie.
- Lage prijs, stilheid, zuinigheid en kwaliteit van componenten worden gewaardeerd.
Dit had ik in gedachten:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD A10-5800K Black Edition | € 112,35 | € 112,35 |
1 | Asus F2A85-M LE | € 64,57 | € 64,57 |
1 | Techsolo TC-2200S | € 75,40 | € 75,40 |
1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 24,80 | € 24,80 |
1 | Nexus Real Silent SP802512L-03 | € 4,- | € 4,- |
1 | Rapoo E9080 | € 49,50 | € 49,50 |
1 | Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX | € 28,55 | € 28,55 |
1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 56,- | € 56,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 415,17 |
De redenen:
- AMD A10 om nog een beetje te kunnen gamen.
- Asus mobo: goedkoopste met DVI-D én HDMI, degelijk merk.
- TechSolo kast: mooie kast, afstandbediening en voeding inclusief, klepje voor mijn witte DVD-brander, goedkoop! Risico's: mogelijk te luidruchtige voeding, mogelijk ab niet werkend met harmony, geen dedicated plaats voor SSD. Andere varianten van dezelfde kast zijn MS Tech MC-1200 en zijn varianten.
- Als ik mijn gamevereisten overboord gooi, wat kan ik dan besparen?
- Is meer dan 4 GB geheugen zinnig? Of ben je meer dan 1GB kwijt aan de GPU? Ik zie veel 8GB configuraties voorbij komen maar snap niet waarom.
- Heb je in Win8 voor een paar programma's, games e.d. genoeg aan 64GB? Muziek en andere data staat op de HDD.
- als ik de gameprestaties op wil krikken kan ik nog denken aan sneller geheugen en de A10 overklokken. In de beschrijving van het mobo staan maar een paar goedgekeurde reepjes voor hogere snelheden, werken andere courante merken meestal ook?
- zie ik nog wat over het hoofd?