Budget Gamesysteem januari 2013 icm eigen onderdelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsql
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 11:09
Hallo,

Naar aanleiding van mijn vorige topic (PSU kapot?). Waarin nu toch wel zeker is dat het mobo van mijn inmiddels 4-5 jaar oude Acer m7720 is overleden ben ik van plan om een nieuw systeem aan te schaffen. Zelfbouw dit keer omdat mijn budget niet erg groot is en ik hopelijk nog wat oudere onderdelen kan gebruiken.

Oude onderdelen die ik zou willen gebruiken in mn nieuwe PC:

De DVD drive
Harde schijf, 1tb SATA (weet zo niet welk merk).
Het geheugen, 3x2gb ddr3 1333mhz

Voor de rest zou ik dan gebruik maken van onderstaande lijstje (huidige BBG voor januari 2013).
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 55,95€ 55,95
1Asrock B75 Pro3-M€ 57,90€ 57,90
1Club3D Radeon HD7850 1Gb royalKing€ 158,99€ 158,99
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB€ 44,81€ 44,81
1Cooler Master K280€ 36,25€ 36,25
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 18,46€ 18,46
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,09€ 16,09
1Antec VP350P€ 32,71€ 32,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,16

Minus de HDD, het geheugen en de dvd drive zou ik dan uitkomen op zo'n 350 euro. Wat betreft de games die ik speel zullen dat vooral relatief oudere en weinig veeleisende games als Team Fortress 2 zijn. Denken jullie dat dit hiervoor genoeg is en zo nee waar kan ik het beste in investeren? Mijn budget eindigt bij de 450 euro en ik vroeg me af of de aanschaf van een SSD van ±64gb (waar ik het OS op zet) a 60 euro een goede aanvulling kan zijn?

Thanks.

P.s. Zou ik de product key van mn dooie PC kunnen gebruiken bij het installeren van windows 7? Ik heb destijds twee van die cd'tjes gekregen waarmee je kan upgraden naar windows 7 (vanaf vista). Maar ik kwam er laatst achter dat je daarmee windows ook gewoon compleet opnieuw kan installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Een SSD is altijd een goede koop. Gewoon omdat de pc lekker snel aanvoelt en opstart. Dus deze samenstelling met een SSD is een prima koop. Helaas kun je windows niet hergebruiken omdat je daarvoor hetzelfde moederbord moet gebruiken.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:32
Extra ram zal niet nodig zijn als je alleen gamed zal je dat nooit volkrijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
marineII7 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 22:32:
Extra ram zal niet nodig zijn als je alleen gamed zal je dat nooit volkrijgen
Hij heeft gewoon het hele mandje gepakt, eronder staat dan ook,
Minus de HDD, het geheugen en de dvd drive zou ik dan uitkomen op zo'n 350 euro.
Tis ook al laat :)

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:58

Thomg

Aww yiss

pricewatch: AMD FX-4100 Black Edition
pricewatch: ASRock ASRock 970 Pro3
pricewatch: Samsung 830 series SSD 64GB
Nu is het ietwat meer gebalanceerd.
Ik denk dat het iets over het budget is, moet je even narekenen.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 11-12-2012 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
Daanieyel schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 22:41:
[...]

Hij heeft gewoon het hele mandje gepakt, eronder staat dan ook,

[...]

Tis ook al laat :)
Danku voor het opletten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsql
Daanieyel schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 22:26:
Een SSD is altijd een goede koop. Gewoon omdat de pc lekker snel aanvoelt en opstart. Dus deze samenstelling met een SSD is een prima koop. Helaas kun je windows niet hergebruiken omdat je daarvoor hetzelfde moederbord moet gebruiken.
Als het puur om de snelheid gaat/ performance voor het gamen. Wat kan ik dan het beste doen? Een SSD aanschaffen of investeren in een betere processor zoals hierboven wordt geopperd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:38
Misschien kan je de oude case nog hergebruiken? Dat scheelt toch weer 40 euro.

CPU zou opzich wel kunnen bij minder CPU intensieve games. TF2 speelt m'n zusje ook op een HD5450 + core2duo, dus dat zou geen probleem moeten zijn xD. I.v.m. een eventuele toekomstige upgrade van de CPU zou ik toch een wat sterkere voeding nemen.

Qua SSD zou ik even doorsparen en een 128GB halen voor ~90 euro, want 64GB is toch wel heel erg krap volgens vrijwel iedereen die er 1 gehaald heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door PCBaas op 12-12-2012 00:20 ]

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:58

Thomg

Aww yiss

Met dit AMD socket kan je altijd de processor nog vervangen door de nieuwe lijn van AMD die begin volgend jaar komt, met 1155 zit je vast aan wat er nu uit is, geen upgrademogelijkheden dus. Waar je met je SSD gewoon een andere bij kan douwen en misschien wel Raid 0 wilt gaan draaien. Maarja, iedereen zijn mening. Het best is allebei.
Dus pricewatch: AMD FX-4100 Black Edition + pricewatch: ASRock ASRock 970 Pro3 + pricewatch: Samsung 830 series SSD 128GB :D

[ Voor 37% gewijzigd door Thomg op 12-12-2012 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:32
Die FX4100 is echter duurder en langzamer dan de phenom II x4 955/965.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsql
mitsumark schreef op woensdag 12 december 2012 @ 02:20:
Die FX4100 is echter duurder en langzamer dan de phenom II x4 955/965.
Huh, een 3ghz dual core vs een 3,6ghz quad core? Die laatste is dan toch sneller of mis ik iets?
Thomg schreef op woensdag 12 december 2012 @ 00:27:
Met dit AMD socket kan je altijd de processor nog vervangen door de nieuwe lijn van AMD die begin volgend jaar komt, met 1155 zit je vast aan wat er nu uit is, geen upgrademogelijkheden dus. Waar je met je SSD gewoon een andere bij kan douwen en misschien wel Raid 0 wilt gaan draaien. Maarja, iedereen zijn mening. Het best is allebei.
Dus pricewatch: AMD FX-4100 Black Edition + pricewatch: ASRock ASRock 970 Pro3 + pricewatch: Samsung 830 series SSD 128GB :D
Het best is allebei, dat begrijp ik. Maar als je zou moeten kiezen tussen die CPU upgrade en een SSD? Wat zou dan qua gameperformance een betere investering zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ehm, een 965 is een echte quadcore, en de Phenom II is voor AMD's doen heel erg goed in berekeningen per kloktik. Daarom zijn de hexa's van AMD ook zo leuk.

De FX-4100 is een dualmodule, soort van quadcore, die veel minder berekeningen uitvoert per kloktik.

Daarom zal een 965 sneller zijn dan een FX-4100. Een FX-6100 is vergelijkbaar met de 965 qua snelheid. En de Goude Ouwe 1100T wint het vaak nogwel van de FX-81xx procs, ookal zijn er 2 cores minder en is de FX hoger geclockt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
oldsql schreef op woensdag 12 december 2012 @ 18:54:
[...]

Huh, een 3ghz dual core vs een 3,6ghz quad core? Die laatste is dan toch sneller of mis ik iets?

[...]

Het best is allebei, dat begrijp ik. Maar als je zou moeten kiezen tussen die CPU upgrade en een SSD? Wat zou dan qua gameperformance een betere investering zijn?
3GHz dual core, welke processor bedoel je?
De phenom II x4 965 is een 3,4GHz quadcore, welke inderdaad sneller is dan de FX4100 3,6GHz 'quadcore'.
Als je een FX processor net zo snel wilt hebben als een phenom II processor moet je ongeveer 0,5GHz meer hebben vanwege de 'slechtere' architectuur.
De FX4170 is wel redelijk gelijk aan de phenom II x4 965, echter ook 25 euro duurder...

De nieuwere FX43xx processors zijn wel weer wat sneller dan de FX41xx, en klok voor klok bijna gelijkwaardig aan de phenom II, zeker wat betreft games, maar ze zijn de meerprijs doorgaans niet waard (een i3 is dan meestal de betere keus).

Kwa game performance zou ik voor de snellere processor gaan en de SSD later aanschaffen, zoo heel langzaam zijn de huidige 7200rpm schijven nou ook weer niet.

• oldsql
mitsumark schreef op woensdag 12 december 2012 @ 22:27:
[...]

3GHz dual core, welke processor bedoel je?
De phenom II x4 965 is een 3,4GHz quadcore, welke inderdaad sneller is dan de FX4100 3,6GHz 'quadcore'.
Als je een FX processor net zo snel wilt hebben als een phenom II processor moet je ongeveer 0,5GHz meer hebben vanwege de 'slechtere' architectuur.
De FX4170 is wel redelijk gelijk aan de phenom II x4 965, echter ook 25 euro duurder...

De nieuwere FX43xx processors zijn wel weer wat sneller dan de FX41xx, en klok voor klok bijna gelijkwaardig aan de phenom II, zeker wat betreft games, maar ze zijn de meerprijs doorgaans niet waard (een i3 is dan meestal de betere keus).

Kwa game performance zou ik voor de snellere processor gaan en de SSD later aanschaffen, zoo heel langzaam zijn de huidige 7200rpm schijven nou ook weer niet.
Ik dacht even dat er vergeleken werd met de intel processor in de OP, maar ik zie nu dat er gewoon twee AMD processors worden vergeleken :+ . Ik dacht alleen altijd dat quad-core processors vrijwel alleen goed uit de verf komen op het moment dat je programma's draait die ook echt meerdere cores ondersteunen? Of is dit inmiddels achterhaald en heeft vrijwel elk programma ondersteuning voor meerdere kernen tegelijk? Aangezien ik me toch niet echt waag aan videobewerkingsprogramma's oid, zou dat niet gewoon overkill zijn?

• mitsumark
De meeste nieuwe games gebruiken al 4 cores(threads) of meer, dus doorgaans geeft dat wel een leuke winst.
De singlecore performance van de G860 is wel beter, dus zolang er maar 2 cores(threads) worden aangesproken is deze wel sneller dan de phenom II x4.
Dit zul je voornamelijk zien bij lage settings, oude games en/of slecht geoptimaliseerde games (waarvan er helaas toch nog wel aardig wat zijn).

• oldsql
Even m'n lijst geupdate n.a.v eerdere reacties hier. Toch een wat betere processor genomen met bijpassende mobo en een iets goedkopere videokaart:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 77,60€ 77,60
1ASRock ASRock 970 Pro3€ 61,46€ 61,46
1Sapphire HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5€ 111,95€ 111,95
1Cooler Master K280€ 36,-€ 36,-
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 18,46€ 18,46
1Corsair Builder CX430 V2€ 42,95€ 42,95
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 404,42

Het even mijn oude videokaart (ATI Radeon HD4650) vergeleken met de nieuwere modellen die binnen mijn prijscategorie vallen en dan vind ik de het prijsverschil tussen de HD 7850 en HD7770 dusdanig groot dat dat het me niet waard is. Nog tips of aanmerkingen? En wat de voeding betreft, zal deze afdoende zijn voor bovenstaande lijstje?

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:50
Howhowhow mensen! Niemand die over het hoofd ziet dat zijn huidige Acer PC een I7 920 CPU heeft? Deze CPU is sneller dan elke processor die hier voorgesteld wordt!

Met een leuk moederbord als een Asus Sabertooth X58, heb je een mooie upgrade en je kan op het huidige platform [jou loeisnelle I7 processor] blijven draaien. Deze Asus Sabertooth X58 bijvoorbeeld.

Koop er een ATX behuizing bij uit deze lijst die je mooi vind. Een goede voeding klikkerdeklik! en een leuke processor koeler als de Cooler Master Hyper 212 EVO en je kunt weer jaren vooruit. De rest van het geld wat je overhoud, kan je steken in een nieuwe videokaart en SSD.

Je kan sowieso dus overzetten:
  • I7 920
  • 6gb ram
  • DVD Spelers/branders
  • Hardeschijf
  • Videokaart
Je kan dus overwegen je videokaart te vervangen, naar een leuk recent kaartje. Samen met een SSD geeft dit een enorme performance boost en heb je een sneller en beter systeem als wat er voorgesteld wordt.

De rest van het geld kun je dan lekker in je zak stoppen!

• Daanieyel
  • Niet online
Lol, heeft ie een systeem van rond de 1000 euro komt ie met een G860 dit aan :). Ik zou gewoon doen wat Bas je aanbeveelt. Je kan ook alleen een nieuw moederbord kopen maar een ssd erbij is ook leuk.

Ryzen 3600 - GTX1060

• oldsql
Bas. schreef op donderdag 13 december 2012 @ 15:53:
Howhowhow mensen! Niemand die over het hoofd ziet dat zijn huidige Acer PC een I7 920 CPU heeft? Deze CPU is sneller dan elke processor die hier voorgesteld wordt!

Met een leuk moederbord als een Asus Sabertooth X58, heb je een mooie upgrade en je kan op het huidige platform [jou loeisnelle I7 processor] blijven draaien. Deze Asus Sabertooth X58 bijvoorbeeld.

Koop er een ATX behuizing bij uit deze lijst die je mooi vind. Een goede voeding klikkerdeklik! en een leuke processor koeler als de Cooler Master Hyper 212 EVO en je kunt weer jaren vooruit. De rest van het geld wat je overhoud, kan je steken in een nieuwe videokaart en SSD.

Je kan sowieso dus overzetten:
  • I7 920
  • 6gb ram
  • DVD Spelers/branders
  • Hardeschijf
  • Videokaart
Je kan dus overwegen je videokaart te vervangen, naar een leuk recent kaartje. Samen met een SSD geeft dit een enorme performance boost en heb je een sneller en beter systeem als wat er voorgesteld wordt.

De rest van het geld kun je dan lekker in je zak stoppen!
Hier heb ik ook aan gedacht, maar mijn bezwaar is een beetje dat je A: een tweedehands (dan wel gereviseerd) mobo moet kopen en B: de huidige CPU er al 4-5jaar op heeft zitten. En wanneer een van dezen straks wederom de geest geeft ik mooi de lul ben. Helemaal wanneer de processor na bijv. 2 jaar er mee ophoudt. Het RAM, die HDD en de dvd speler (die overigens vrijwel ongebruikt is) kan ik altijd nog wel vrij gemakkelijk vervangen. Het mobo en de CPU zijn afhankelijk van elkaar (en niet zo goed meer te verkrijgen).

• Bas.
De CPU wat jij aan geeft is nog niet eens half zo snel als je huidige CPU. Verder gebeurt het amper dat een processor de geest geeft. Dit gebeurd echt vrijwel nooit. De voorgestelde AMD modellen zijn echt enorm langzamer, laat ik mij maar niet uiten over de G860. Je zeker niet oude I7 920 loopt echt rondjes om al die processoren.

Ik zou zeggen koop dit moederbord. Ben je voor 8 tientjes klaar, hier zul je zeker veel plezier van hebben. Alleen heb je dan geen Sata 600 en USB 3.0, maar dat is niet echt een ramp. Je zult hier zeker veel meer plezier van hebben, dan dat je een langzame Phenom 2, AMD FX X4 of Intel G860 koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsql
Bas. schreef op donderdag 13 december 2012 @ 22:37:
De CPU wat jij aan geeft is nog niet eens half zo snel als je huidige CPU. Verder gebeurt het amper dat een processor de geest geeft. Dit gebeurd echt vrijwel nooit. De voorgestelde AMD modellen zijn echt enorm langzamer, laat ik mij maar niet uiten over de G860. Je zeker niet oude I7 920 loopt echt rondjes om al die processoren.

Ik zou zeggen koop dit moederbord. Ben je voor 8 tientjes klaar, hier zul je zeker veel plezier van hebben. Alleen heb je dan geen Sata 600 en USB 3.0, maar dat is niet echt een ramp. Je zult hier zeker veel meer plezier van hebben, dan dat je een langzame Phenom 2, AMD FX X4 of Intel G860 koopt.
Ik geloof je meteen hoor op het moment dat je zegt dan mijn i7 die er nu nog in zit tien keer sneller is dan die AMD, maar waar zit dat m dan precies in? Kijk je dan naar de bussnelheid die veel hoger ligt of heeft dat met de architectuur v/d cpu's te maken? Want als ik kijk naar de Snelheid an sich en het aantal cores lijkt mij dat de AMD daarin beter uit de bus komt? Of kan je die vergelijking uberhaupt niet maken?

Maar voor de doeleinden waar ik een PC momenteel nog voor gebruik, zal ik het verschil tussen die i7 en de AMD ook echt gaan merken? Is het niet zo dat je het verschil pas echt merkt op het moment dat je 3d gaat renderen, gaat videobewerken of wanneer je zware games gaat draaien? Want dat is absoluut niet wat ik er mee zal doen. Ik wil niet vervelend doen hoor, maar als ik straks niks merk van die betere processor, verkoop ik m liever :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Hij overdrijft, zoveel sneller is de i7 niet, sterker nog, alleen in multithreaded applicaties is hij echt sneller.
http://www.anandtech.com/show/2819/10
Als je door de pagina's klikt zie je dat de phenom dus ook nog wel eens sneller is...

Ik had inderdaad wel gemist dat er al een i7 920 aanwezig was, deze kan nog prima een paar jaar mee als het moet waardoor je toch aardig wat geld kunt besparen.

[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 14-12-2012 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Tjah, er kan best een app zijn die wat meer AMD geoptimaliseerd is, maar het feit blijft dat een I7 920 gewoon veel sneller is. In multi threaded applicaties kunnen de AMD varianten af en toe de i7 nog wel iets bijbenen, maar vooral single core is de I7 echt veel sneller.

Aanvulling: Ik denk dat het overigens niet echt de slimste keuze is om je I7 te verkopen. Deze levert 2ehands niet veel meer op dan wat een AMD X4 [FX/Phenom 2] nieuw kost.

[ Voor 24% gewijzigd door Bas. op 14-12-2012 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
Ik heb even een lijstje gemaakt. Samen met je processor, geheugen, HDD en DVD drive zou dit denk ik binnen je budget een mooie keuze zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Foxconn FlamingBlade GTI€ 79,95€ 79,95
1Club3D Radeon HD 7850 royalQueen€ 157,70€ 157,70
1BitFenix Merc Beta€ 33,15€ 33,15
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 48,50€ 48,50
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 92,63€ 92,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 411,93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Bas. schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 10:49:
Tjah, er kan best een app zijn die wat meer AMD geoptimaliseerd is, maar het feit blijft dat een I7 920 gewoon veel sneller is. In multi threaded applicaties kunnen de AMD varianten af en toe de i7 nog wel iets bijbenen, maar vooral single core is de I7 echt veel sneller.

Aanvulling: Ik denk dat het overigens niet echt de slimste keuze is om je I7 te verkopen. Deze levert 2ehands niet veel meer op dan wat een AMD X4 [FX/Phenom 2] nieuw kost.
Heb je mijn link wel aangeklikt? Juist singlethreaded is de Phenom II x4 965 doorgaans net zo snel als de i7 920. Multithreaded is de i7 sneller omdat ie 8 threads tot zn beschikking heeft.
Wat betreft gaming is de Phenom zelfs vaak wat sneller.
(klok voor klok is de intel wat beter, maar de phenom draait een veel hogere kloksnelheid)

Sorry voor offtopic, erg relevant is het voor de TS niet.
Aangezien de i7 'gratis' is, is dat prijstechnisch de meest interessante keus, ook al moet er een moederbord gekocht worden..
Ten nadele van de i7 kun je de phenom wel met een veel nieuwer moederbord gebruiken (en daarbij horende features).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
de phenom is ook niet meer de nieuwste en is imo ook niet geheel future proof maar hetzelfde kan worden gezegd voor de 920. de 1366 mobo zijn al aardig verourderd en missen aardig wat features (o.a sata-600,usb 3.0) een optie zou dit kunnen zijn pricewatch: Foxconn FlamingBlade GTI maar dan mis je sata600 wil je dat wel moet je flink bij betalen voor een luxer bord namelijk de goedkoopste na dit bord met sata 600 is deze pricewatch: Gigabyte GA-X58A-OC
je kan ook kijken wat er op VA is als je het niet erg vind een tweedehands bord te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsql
mitsumark schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 17:59:
[...]

Heb je mijn link wel aangeklikt? Juist singlethreaded is de Phenom II x4 965 doorgaans net zo snel als de i7 920. Multithreaded is de i7 sneller omdat ie 8 threads tot zn beschikking heeft.
Wat betreft gaming is de Phenom zelfs vaak wat sneller.
(klok voor klok is de intel wat beter, maar de phenom draait een veel hogere kloksnelheid)

Sorry voor offtopic, erg relevant is het voor de TS niet.
Aangezien de i7 'gratis' is, is dat prijstechnisch de meest interessante keus, ook al moet er een moederbord gekocht worden..
Ten nadele van de i7 kun je de phenom wel met een veel nieuwer moederbord gebruiken (en daarbij horende features).
De i7 is dan weliswaar gratis, maar mocht deze stuk gaan dan ben ik dubbel genaaid, omdat ik en een verouderd mobo heb (tegen de prijs van een recenter model) en een socket waarmee het nog moeilijker zal zijn om een juiste processor voor te vinden... Ik wil niet vervelend doen, maar ik was eigenlijk wel van plan een systeem samen te stellen waar ik gewoon weer vier jaar mee kan doen. Op dat moment zou die i7 minstens 8 jaar oud zijn. Daarnaast is die processor momenteel een behoorlijke overkill voor wat ik er mee doe. En voor wat ik er mee doe (normale gebruik en het spelen van oudere games) is een goede videokaart toch veel belangrijker?

Ik heb eens even gekeken op V&A en Marktplaats enz. En ik denk dat ik dan nog wel zo'n 100euro kan krijgen voor mn i7 920. Daarvoor zou ik die nieuwe processor kunnen kopen en nog wat overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Tjah, ik persoonlijk zou het echt zonde vinden om een Phenom 2 terug te kopen en de I7 920 weg te doen. Een CPU gaat gewoon niet kapot, dat gebeurd echt zelfden. Echt zeer zelden. Iemand die het hier weleens meegemaakt heeft? Denk niet dat er veel zijn. Bovendien, mocht je een CPU kapot willen hebben, moet je er echt rare dingen mee doen. Loei hoge voltages opzetten bijvoorbeeld [1,55 volt en hoger]

Ik zou zeggen laat het ''getalletje leeftijd'' even weg en kijk wat je opties zijn. Tjah, dat je geen Sata 600 hebt en USB 3.0, je kan altijd een USB 3.0 pci kaartje in steken en dat je geen Sata 600 hebt is echt geen probleem. Laat je I7 met een paar simpele tweaks [we blijven Tweakers he! ;) ] op ~3,2ghz draaien, wat makkelijk kan, dan is je CPU wel weer sneller in die paar multitheaded apps en zeker alle overige toepassingen.

Met een I7 920 op 3,2ghz, een HD7870 bijvoorbeeld, samen met een leuke SSD ben je gewoon enorm future proof. Dat betwijfel ik als je een Phenom 2 neemt of een AMD FX X4. Oke, de AMDtjes zullen hun werk ook wel doen, maar over een paar jaar als de systeemeisen nog weer veel hoger worden, zit je met de Intel gewoon beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsql
Ok thanks, even snel een lijstje samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Foxconn FlamingBlade GTI€ 79,95€ 79,95
1Club3D Radeon HD 7850 royalQueen€ 157,64€ 157,64
1Cooler Master Elite 431€ 42,85€ 42,85
1Corsair Bracket van 2,5 naar 3,5 inch€ 3,69€ 3,69
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 48,50€ 48,50
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 61,-€ 61,-
1Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g)€ 4,50€ 4,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,13

Als het goed is ben ik zo helemaal klaar toch? Die bracket met SSD kan ik dan gewoon in een van die 3,5 bays schuiven en ik zal dan ook de thermal paste moeten vervangen? En is die voeding afdoende, of heb ik een krachtiger model nodig? En het feit dat ik de videokaart in een pci e 2.0 sleuf zal moeten stoppen ipv 3.0 heeft niet zo'n heel groot effect op de prestaties toch?

[ Voor 3% gewijzigd door oldsql op 16-12-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Dat is inderdaad een prima lijst! Wel zou ik een CPU koeler zoals de Cooler Master Hyper TX3 of Hyper 212 erbij nemen, omdat je een nogal rare Acer koeler hebt.

Thermalpaste aka Koelpasta moet je zeker vervangen! Dit moet een flinterdun laagje worden. Elke keer als je de CPU koeler lost hebt gehad van de CPU moet je deze vervangen, omdat er anders lucht tussen komt en je koelprestaties omlaag gaan.

De voeding zou ik omwisselen naar de XFX Pro 550W. Een paar euro duurder, ook een Seasonic binnenwerk en toch even dat beetje power meer.

Je hebt als case een Cooler Master Elite genomen. Hoewel er niet veel mis is met deze kast, is het wel allemaal low budget. Je hebt overal scherpe randjes en de case is niet echt super afgewerkt. Voor een 10tje meer heb je een Corsair 200R. Deze geeft je veel meer gemak met in en uitbouwen en de koeling van je systeem. pricewatch: Corsair Carbide 200R Deze. De kast wordt ook geleverd met 2 Corsair 120mm fans, 1tje intake en 1 outtake. Daaraan heb je genoeg.

Wat betreft de prestaties van het PCI-E 2.0 slot, daar ga je helemaal niks van merken. PCI-E 3.0 is backwards compatible naar 2.0 en ik dacht zelfs ook 1.0. Zover ik weet trekt deze kaart een PCI-E 2.0 bus niet eens vol. Correct me if i'm wrong.

Het is verder wel aan te raden de 128gb versie van de SSD te nemen. 64gb kan, maar heb je wel snel vol met Windows en een aantal apps. Mocht je het geld ervoor hebben zou ik zeker de 128gb versie pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsql
Alles zit nu in elkaar en werkt naar behoren :) . Ben inderdaad voor die XFX Pro 550W en een iets andere case gegaan. Iedereen ontzettend bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1