Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PSU kapot?

Pagina: 1
Acties:

• oldsql
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 11:09
Hallo,

Sinds eergisteren gaat mijn PC (acer m7720) niet meer aan. Er gebeurt gewoon helemaal niks wanneer ik op de aan/uit knop druk. Geen piepjes, geen lichtjes die gaan branden, geen geluid (van opspinnen oid). Gewoon helemaal niks. Wel blijft het lichtje in de aan/uitknop branden (constant aan en uit zoals altijd als hij uit staat), maar ook dat werkt alleen wanneer ik eerst de kabel in het stopcontact doe en daarna pas in de PSU. Ik krijg dan ook een soort "klikkend" geluid te horen wanneer de kabel contact maakt met de pc.

Voor zover ik weet kan het om bovenstaande redenen enkel aan de voeding liggen die kapot is? Klopt dit, en weet ik dan 100% zeker dat het aan de voeding ligt? Zijn er evt. nog dingen die ik kan testen waardoor ik er zeker van kan zijn dat ik deze moet vervangen? En wat dat vervangen betreft, van wat ik begrijp kan ik gewoon een nieuwe PSU kopen met hetzelfde wattage? Vervolgens kan ik gewoon de voeding in plaats schroeven en alle stekkers verwisselen met die van de nieuwe voeding? Is dat werkelijk alles wat er moet gebeuren of is er nog wat anders waar ik op moet letten?

Thanks.

P.s het kan geen kwaad om een PSU met hoger wattage te kopen toch? Ik ben namelijk van plan om in de nabije toekomst mijn videokaart te vervangen met een snellere.

Verwijderd

Het kan ook je mobo zijn of een insteek kaart die sluiting geeft. Dus de normale troubleshooter zou zijn: verwijder de kaarten om dit uit te sluiten. Als het past in je kast kan je een willekeurige ATX PSU halen en gewoon vervangen maar het kan ook nog het mobo zijn die de problemen geeft! & meer Watt mag altijd, minder niet!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2012 14:44 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een truukje dat soms nog wel eens helpt, de stekker uit de voeding trekken, vervolgens de powerbutton 30s ingedrukt houden en vervolgens weer proberen te booten.

• oldsql
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:44:
Het kan ook je mobo zijn of een insteek kaart die sluiting geeft. Dus de normale troubleshooter zou zijn: verwijder de kaarten om dit uit te sluiten. Als het past in je kast kan je een willekeurige ATX PSU halen en gewoon vervangen maar het kan ook nog het mobo zijn die de problemen geeft! & meer Watt mag altijd, minder niet!
Ik had inderdaad al geprobeerd om zonder videokaart te booten, maar zonder succes. Ik zal straks de reepjes RAM er uit halen en kijken of dat nog enig effect heeft (dat bedoel je neem ik aan ook met insteekkaarten?).
Edit: net even geprobeerd, maar nog steeds geen enkel teken van leven. Of het dus aan het mobo of aan de voeding ligt weet ik dus eigenlijk pas op het moment dat ik het met een nieuwe voeding heb geprobeerd? Zal ik nu dan maar gewoon een nieuwe PSU halen? Moet ik daarvoor nog op bepaalde dingen letten of is alleen het wattage van belang?
TERW_DAN schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:47:
Een truukje dat soms nog wel eens helpt, de stekker uit de voeding trekken, vervolgens de powerbutton 30s ingedrukt houden en vervolgens weer proberen te booten.
Zojuist even geprobeerd, maar het mocht helaas niet baten ;(

[ Voor 8% gewijzigd door oldsql op 10-12-2012 15:24 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

oldsql schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:56:
[...]

Edit: net even geprobeerd, maar nog steeds geen enkel teken van leven. Of het dus aan het mobo of aan de voeding ligt weet ik dus eigenlijk pas op het moment dat ik het met een nieuwe voeding heb geprobeerd? Zal ik nu dan maar gewoon een nieuwe PSU halen? Moet ik daarvoor nog op bepaalde dingen letten of is alleen het wattage van belang?
Wattage zegt lang niet alles. Zorg dat je een fatsoenlijk merk koopt, niet een goedkope voeding van 20 euro, maar iets degelijks. Goedkope voedingen leveren over het algemeen niet wat ze beweren en de kans dat ze stuk gaan is een stuk groter.

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-11 15:18
Wat je even kan doen, mocht je geen andere voeding bij de hand hebben, je huidige voeding er uit halen en meenemen naar een PC reparatie zaak bij jou in de buurt. Daar even laten doormeten met een speciaal daarvoor bedoelde apparaatje. Meeste reparatie zaken hebben wel zo'n ding. Dan weet je meteen of het je voeding wel of niet is. Mocht het niet je voeding zijn, dan is het waarschijnlijk je moederbord.

Op die manier hoef je niet te gissen of te gokken en nieuwe onderdelen halen die wellicht helemaal niet defect waren.

Succes!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:19

rally

Deyterra Consultancy

Zo'n apparaat:
http://thermaltakeusa.com/Product.aspx?S=1405&ID=2053

Je kunt ook even de voeding open schroeven en kijken of de zekering wellicht stuk is... Maar dan moet je wel handig EN voorzichtig zijn. Er kan nog wat restspanning op de trafo staan nl.

http://www.deyterra.com

• oldsql
Hatsjoe schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:34:
Wat je even kan doen, mocht je geen andere voeding bij de hand hebben, je huidige voeding er uit halen en meenemen naar een PC reparatie zaak bij jou in de buurt. Daar even laten doormeten met een speciaal daarvoor bedoelde apparaatje. Meeste reparatie zaken hebben wel zo'n ding. Dan weet je meteen of het je voeding wel of niet is. Mocht het niet je voeding zijn, dan is het waarschijnlijk je moederbord.

Op die manier hoef je niet te gissen of te gokken en nieuwe onderdelen halen die wellicht helemaal niet defect waren.

Succes!
Goeie tip! Denk dat ik dat maar eventjes doe. Net eventjes gebeld en de meneer aan de telefoon zij dat ze dat soort dingen wel doen bij Mycom. Het hele systeem mee op de fiets is toch geen beginnen aan.
TERW_DAN schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:29:
[...]

Wattage zegt lang niet alles. Zorg dat je een fatsoenlijk merk koopt, niet een goedkope voeding van 20 euro, maar iets degelijks. Goedkope voedingen leveren over het algemeen niet wat ze beweren en de kans dat ze stuk gaan is een stuk groter.
Nog tips mbt een goed merk?

• Hatsjoe
oldsql schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:56:
[...]

Goeie tip! Denk dat ik dat maar eventjes doe. Net eventjes gebeld en de meneer aan de telefoon zij dat ze dat soort dingen wel doen bij Mycom. Het hele systeem mee op de fiets is toch geen beginnen aan.

[...]

Nog tips mbt een goed merk?
Onder andere Corsair, be quiet!, antec en OCZ staan in mijn lijstje als A-merk PSU's. Er zijn er nog wel meer welke erg goed zijn, beste is gewoon even Googlen en beetje rond kijken op de Price Watch bijv.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• oldsql
Hatsjoe schreef op maandag 10 december 2012 @ 18:03:
[...]

Onder andere Corsair, be quiet!, antec en OCZ staan in mijn lijstje als A-merk PSU's. Er zijn er nog wel meer welke erg goed zijn, beste is gewoon even Googlen en beetje rond kijken op de Price Watch bijv.
Net even langs geweest, maar nu blijkt toch dat de PSU gewoon werkt ;( . Naar alle waarschijnlijkheid zal het dan toch aan het mobo liggen en die waren iig bij de mycom niet meer te koop. Waarschijnlijk konden ze m via via nog wel weer krijgen maar dat wordt meteen weer duurder. Toch iedereen bedankt voor de reacties iig.

• Hatsjoe
oldsql schreef op maandag 10 december 2012 @ 18:24:
[...]

Net even langs geweest, maar nu blijkt toch dat de PSU gewoon werkt ;( . Naar alle waarschijnlijkheid zal het dan toch aan het mobo liggen en die waren iig bij de mycom niet meer te koop. Waarschijnlijk konden ze m via via nog wel weer krijgen maar dat wordt meteen weer duurder. Toch iedereen bedankt voor de reacties iig.
Wellicht een domme vraag, maar weet je zeker dat je Power Button wel goed op je moederbord zit? :+
Wat ook wel eens gebeurt is dat die knopjes kapot gaan. Om dat te testen doe je op de 2 pinnetjes waar normaal je power button op gaat, even een sleufkopschroevendraaier om er voor te zorgen dat die 2 pinnetjes in verbinding met elkaar staan.

Er kunnen dan 2 dingen gebeuren:
1. Je PC gaat aan en werkt normaal -> Knopje is kapot
2. Hij doet nog steeds helemaal niks -> Moederbord is kapot

Succes!

• oldsql
Hatsjoe schreef op maandag 10 december 2012 @ 20:08:
[...]

Wellicht een domme vraag, maar weet je zeker dat je Power Button wel goed op je moederbord zit? :+
Wat ook wel eens gebeurt is dat die knopjes kapot gaan. Om dat te testen doe je op de 2 pinnetjes waar normaal je power button op gaat, even een sleufkopschroevendraaier om er voor te zorgen dat die 2 pinnetjes in verbinding met elkaar staan.

Er kunnen dan 2 dingen gebeuren:
1. Je PC gaat aan en werkt normaal -> Knopje is kapot
2. Hij doet nog steeds helemaal niks -> Moederbord is kapot

Succes!
Nou ja, de PC staat hier nu al vier jaar dus ik neem aan dat hij wel goed aangesloten zit op het moederbord :+ . Maar net even geprobeerd en geen enkel teken van leven ;(

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2012 @ 18:16:
[...]

Zet vooral Seasonic vooraan in dit rijtje. 8)

Bij de buren is net een grote test gehouden met de zwaardere voedingen van 750W t/m 950W.
Je ziet ook daar meteen dezelfde happy few komen bovendrijven.
Is weer zo ver een artikel wat nergens opslaat en waar allemaal onzin in wordt verkondigt op HWI, komt daar ooit wel eens iets fatsoenlijks weg? :X

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1