TV uitzoeken met zo minmogelijk ghosting/motion blur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sc0tTy
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-07 12:39
Hallo mede-tweakers,

Ik ga niet vragen naar welke tv het beste is oid. Daar is het niet de plek voor.

Ik ben opzoek naar een TV (wil er 2 van halen) waar zo min mogelijk ghosting/motion blur in voor komt. Alle andere meuk interneert mij niet zo, ik kijk alleen series en af en toe films.Als ik bij andere mensen ben irriteer ik me altijd mateloos en het is voor mij het #1 punt waar ik een tv op uitkies.

Ik weet alleen niet hoe ik dit moet zoeken want als ik alleen op Hz en response tijd afga in de Pricewatch en dan de GoT topics lees komt dit niet overeen.

Hebben mensen tips om het zoeken wat makkelijk te maken?

Groeten,
Sc0tTy

Lumia 800 > 820 > 950 | Surface Pro 3 | Windows 10 Mobile Insider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-07 14:26
Neem wat eigen content mee, ga naar een fatsoenlijke TV zaak en kijk daar zelf naar verschillende TV's.

Een TV koop je op basis van je ervaring door er naar te kijken en niet uit een boekje/vanaf een website (IMHO).

Je bent blijkbaar aardig kritisch op het beeld en dat is niet iets wat je uit specs zoals hertzen, contrast ratio's e.d. gaat halen maar door naar het beeld te gaan kijken.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:32
Volgens mij heb je het minste kans op blur/ghosting met een plasma. Althans, zo was het vroeger.
En aangezien meerdere mensen in mijn familie een Samsung-led hebben waar het beeld heel onnatuurlijk op beweegt, denk ik dat dit nog steeds zo is :P

Daarom heb ik dus ook een plasma en voor mij is het beeld perfect.

Wel opletten dat je niet gevoelig bent voor phosphor trails, want dat schijnen sommige mensen te zien bij een plasma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Bart schreef op maandag 10 december 2012 @ 22:42:
Een TV koop je op basis van je ervaring door er naar te kijken en niet uit een boekje/vanaf een website (IMHO).
Zullen we Tweakers Consumentenelektronica Aankoopadvies dan maar sluiten?

Inderdaad. We kunnen hem best wel op weg helpen met advies.
Sc0tTy schreef op maandag 10 december 2012 @ 22:30:
Hallo mede-tweakers,

Ik ga niet vragen naar welke tv het beste is oid. Daar is het niet de plek voor.

Ik ben opzoek naar een TV (wil er 2 van halen) waar zo min mogelijk ghosting/motion blur in voor komt. Alle andere meuk interneert mij niet zo, ik kijk alleen series en af en toe films.Als ik bij andere mensen ben irriteer ik me altijd mateloos en het is voor mij het #1 punt waar ik een tv op uitkies.

Ik weet alleen niet hoe ik dit moet zoeken want als ik alleen op Hz en response tijd afga in de Pricewatch en dan de GoT topics lees komt dit niet overeen.
Deels. Hz waar fabrikanten tegenwoordig mee adverteren, en helaas gaat Tweakers daarin mee, is voor een groot deel onzin en een beetje oplichterij. Echter is Hz voor LCD wel van belang net zoals de responsetijd van de kristallen. Voor LCD, in Europa, heb je 50Hz, 100Hz en 200Hz panelen. Meer is ook niet nodig aangezien we dat verschil toch niet gaan merken. Hoe hoger het aantal Hz, hoe sneller de kristallen ook zijn. 0,5ms of 5ms maakt een wereld van verschil uit.

Als je bij LCD geen last wilt hebben van motion blur, dan zit je al gauw vast aan een 200Hz paneel. Hier is de motion resolution 1080 wat het maximum is en dat wil zeggen dat er geen motion blur bij bewegingen komt kijken. Hoe lager de motion resolution is, des te hoger de motion blur. Bij 50Hz panelen is dit vaak 300 wat ook meteen het laagste is en bij 100Hz panelen ligt dit zo op de 600 á 800. Er zijn ook 100Hz panelen die een motion resolution van 1080 kunnen halen door gebruik van Backlight Scanning of Backlight Blinking maar dan moet je echt gaan zoeken naar welke modellen dat dan precies zijn.

Echter zit er wel een nadeel aan een paneel met meer Hz. Televisies met een hoog aantal Hz paneel, gebruiken namelijk motion/frame interpolation.

Afbeeldingslocatie: http://cache.gawkerassets.com/assets/images/4/2011/04/medium_vizio_motion_interpolation.gif

Dit wil zeggen dat er tussenbeelden worden gecreëerd die er eigenlijk niet zijn en dit levert twee dingen op. Artefacten door interpolation en het welbekende soap opera effect. Soap opera wilt zeggen dat het beeld er heel onnatuurlijk uit gaat zien en de bewegingen te vloeiend. Gelukkig is vaak in de televisies dit voor een groot deel uit te schakelen want het kan er akelig vreemd uit gaan zien. Helaas gaat je motion resolution dan wel weer omlaag.

En dan heb je plasma. Plasma is in dit geval heel anders want plasma heeft niet te kampen met motion blur of het Soap Opera effect. Plasma is voornamelijk 50Hz en dat is genoeg. Er is wel een uitzondering voor de Panasonic VT50 die ook op 94Hz kan draaien, maar dat is weer een ander ingewikkeld verhaal.

Het mooie van plasma is, dat de snelheid van de cellen 0,001ms is ongeacht of je de goedkoopste of de duurste neemt. De motion resolution is hier dan ook 1080 voor Full HD plasma en 768 voor HD ready plasma.

Conclusie; Als je geen last wilt hebben van motion blur, dan moet je een LCD televisie met een 200Hz paneel of een plasma televisie nemen.

Mocht je meer willen weten, ik heb laatst op een ander forum waar ik veel actief ben een heel uitgebreid verhaal over Hz en snelheden van pixels geschreven. Kun je HIER terugvinden. Misschien interessant om te lezen. Al is dat maar een klein deel over de technieken achter televisies want er is zoveel over te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
In het lang en technisch dus wat ik al zei. :P

Bedankt voor de link naar je post, heb het met veel interesse gelezen :)

[edit]
Ik ben trouwens ook net naar een nieuwe plasma aan het zoeken voor mijn vader en had ook al de ST50 op het oog.
Hij zou echter de 50" willen, omdat hij de ondertitels groter wil 8)7

Kijkafstand is een goeie 3m. Is dat niet wat groot om gewone tv (nieuws, serie, af en toe een film) te kijken?

[edit2]

Sorry, besef net dat ik eigenlijk aan het topic-kapen ben. :X
Negeer maar, tenzij de TS het geen probleem vindt. :)

[ Voor 68% gewijzigd door Fire69 op 10-12-2012 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Fire69 schreef op maandag 10 december 2012 @ 23:33:
In het lang en technisch dus wat ik al zei. :P

Bedankt voor de link naar je post, heb het met veel interesse gelezen :)

[edit]
Ik ben trouwens ook net naar een nieuwe plasma aan het zoeken voor mijn vader en had ook al de ST50 op het oog.
Hij zou echter de 50" willen, omdat hij de ondertitels groter wil 8)7

Kijkafstand is een goeie 3m. Is dat niet wat groot om gewone tv (nieuws, serie, af en toe een film) te kijken?
50" op 3 meter kan makkelijk voor Full HD content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Tja, dat is het hem net, hij kijkt helemaal geen FullHD, gewoon digitale kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Fire69 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 00:03:
Tja, dat is het hem net, hij kijkt helemaal geen FullHD, gewoon digitale kabel.
Bij welke provider. Ziggo en UPC bieden 1080i aan wat ook een hoge resolutie is en als hij de tekst groter wil hebben, zullen zijn ogen ook niet zo goed meer zijn. Dat betekent dus dat zijn retina-punt ook lager zit en hij dus dichterbij moet zitten voordat hij pixels kan onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sc0tTy
Dimens schreef op maandag 10 december 2012 @ 23:21:
Conclusie; Als je geen last wilt hebben van motion blur, dan moet je een LCD televisie met een 200Hz paneel of een plasma televisie nemen.
Thx voor de info!
Maar dit is dus niet het aantal Hz waarmee geadverteerd wordt ?
In de pricewatch staat overal 600hz bij namelijk :P
Fire69 schreef op maandag 10 december 2012 @ 23:33:

Sorry, besef net dat ik eigenlijk aan het topic-kapen ben. :X
Negeer maar, tenzij de TS het geen probleem vindt. :)
Neehoor! Vindt 't raar dat een site als Tweakers hier niet meer info over heeft :/

[ Voor 35% gewijzigd door Sc0tTy op 11-12-2012 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Sc0tTy schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:29:
[...]

Thx voor de info!
Maar dit is dus niet het aantal Hz waarmee geadverteerd wordt ?
In de pricewatch staat overal 600hz bij namelijk :P
Je krijgt inderdaad geen 600Hz te zien maar gewoon 50Hz. Hier een uitleg van Panasonic zelf over 600Hz.

Subfield Drive
Bij VIERA Plasma tv’s zorgt de Subfield Drive technologie voor scherpe beelden met stabiele en vloeiende bewegingen. Een standaard videobeeld wisselt 50x per seconde (= 50 Hz). Intelligent Frame Creation met Subfiled Drive technologie van Panasonic creëert uit elk beeld (field) 12 onderbeelden (subfields) waardoor de verversingsfrequentie 600 Hz is (12x 50 Hz). Na het creëren van deze 600 subfields worden door een geavanceerde processor de beste geselecteerd om de weergave te optimaliseren. De Subfield Drive technologie analyseert in de 2009 modellen 12 subfields. Dit is een verdubbeling ten opzichte van de 2008 modellen.

Bron

Op zich nog best netjes dat ze het er wel bij vertellen. Doen de meeste andere fabrikanten namelijk niet en daar moet je het maar net weten.
[...]

Neehoor! Vindt 't raar dat een site als Tweakers hier niet meer info over heeft :/
Ik heb het wel eens aangegeven dat er informatie moet zijn voor het aantal Hz van het paneel en de hoeveelheid dat de fabrikant ermee adverteert. Dat Tweakers ook mee gaat in zoiets, vind ik best wel onprofessioneel. Je mag toch best verwachten dat de tech-nerds zoiets weten? Maar blijkbaar niet. Ze hebben er niets mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sc0tTy
Ja best raar.

Hmm die Plasma schermen zien er erg tof uit :) die VT50 is echt super mooi en wat ik lees is ook goed. Alleen jammer dat die krengen zo groot zijn :/ Kleiner dan 42" is er niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Sc0tTy schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 12:18:
Ja best raar.

Hmm die Plasma schermen zien er erg tof uit :) die VT50 is echt super mooi en wat ik lees is ook goed. Alleen jammer dat die krengen zo groot zijn :/ Kleiner dan 42" is er niet :(
Vanaf 50" inderdaad. Je ziet wel bij meer modellen dat het topmodel pas vanaf grote formaten komt en bij de VT50 is dat ook het geval. Echter is een model lager, de GT50, wel vanaf 42" te krijgen. Al zou ik dan gewoon geld besparen en nog een model lager gaan en de 42" ST50 nemen. Het verschil tussen de GT50 en de ST50 is in mijn ogen zo mager, dat ik er niet meer geld voor zou neerleggen. Wel voor de VT50 aangezien ik daar het design ook een stuk mooier vind en deze de mogelijkheid heeft tot 94Hz bij een 24p (films/series) input heeft. Realistische beelden zonder dat je het knipperen van plasma ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sc0tTy
Dimens schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 12:35:
[...]

Vanaf 50" inderdaad. Je ziet wel bij meer modellen dat het topmodel pas vanaf grote formaten komt en bij de VT50 is dat ook het geval. Echter is een model lager, de GT50, wel vanaf 42" te krijgen. Al zou ik dan gewoon geld besparen en nog een model lager gaan en de 42" ST50 nemen. Het verschil tussen de GT50 en de ST50 is in mijn ogen zo mager, dat ik er niet meer geld voor zou neerleggen. Wel voor de VT50 aangezien ik daar het design ook een stuk mooier vind en deze de mogelijkheid heeft tot 94Hz bij een 24p (films/series) input heeft. Realistische beelden zonder dat je het knipperen van plasma ziet.
Ja heb al zitten kijken alleen die ST50 ziet er totaal niet uit. GT50 42" is wel een aardige optie. Maar toch is dat een beetje te groot :( Misschien dat ik voor 1 plasma moet gaan en voor 1 lcd-led scherm. Wel jammer want had graag twee keer 't zelfde toestel willen hebben (hoog uit in verschillende maten natuurlijk)

Edit:
Ik denk dat ik ze in de MM of Saturn moet checken, het prijs verschil is best groot.

[ Voor 4% gewijzigd door Sc0tTy op 11-12-2012 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:10

mr.paaJ

generatie cmd+z

Zelf kijken is aan te raden ja. Neem een stikje met wat filmmateriaal mee, dan heb je de kwaliteit van wat je ziet zelf in de hand.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sc0tTy
mr.paaJ schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:03:
Zelf kijken is aan te raden ja. Neem een stikje met wat filmmateriaal mee, dan heb je de kwaliteit van wat je ziet zelf in de hand.
Ik denk alleen niet dat dit gaat helpen. Als ik de verhalen mag geloven moet het licht en de instellingen goed zijn wat dus nooit zo is in de winkel. Ik ben er al over uit dat het een Plasma gaat worden.

Het enige waar ik nog tussen twijfel is de VT50 of ST50 (beneden moet er maar een nieuw tv meubel komen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Sc0tTy schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 13:26:
[...]

Ja heb al zitten kijken alleen die ST50 ziet er totaal niet uit.
[...]
Hebben we het over dezelfde tv? :?

Afbeeldingslocatie: http://www.son-video.com/images/dynamic/Televiseurs/articles/Panasonic/PANATXP50ST50/Panasonic-TX-P50ST50_P_1200.jpg

Die's toch helemaal niet lelijk??

[ Voor 4% gewijzigd door Fire69 op 11-12-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:00

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies, dus ik verhuis dit topic richting Consumentenelektronica Aankoopadvies :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sc0tTy
Prima :)
Fire69 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 19:48:
[...]

Hebben we het over dezelfde tv? :?

[afbeelding]

Die's toch helemaal niet lelijk??
Ja ik heb zojuist nog ff zitten neuzen en valt idd mee..! Wel neig ik toch naar de GT50 omdat het beeld hiervan beter is als de ST50 (wat ik lees in de T.net review)

Edit: na het lezen van verschillende reviews ben ik toch niet helemaal zeker meer welke ik moet nemen
http://www.hdtvtest.co.uk...1731.htm?page=Performance
http://www.hdtvtest.co.uk...p42gt50b-201208142085.htm
Daar zeggen ze bijvoorbeeld dat de ST zelfs beter beeld heeft dan de GT :/

[ Voor 19% gewijzigd door Sc0tTy op 11-12-2012 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:10

mr.paaJ

generatie cmd+z

ST kan wat feller, maar volgens mij is het net iets teveel voor de voeding want de heldeheid schommelt wat meer: bij veel heldere kleuren wordt hij wat donkerder. Kijkt ietwat onrustig, maar zal bij een lager ingestelde helderheid geen probleem zijn.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 18:26
Vanwege de grijze bezel heb ik ook getwijfeld tussen de GT50 en ST50 en in 42" vind ik het prijsverschil best groot. Daarnaast krijg ik van de testen op HDTVtest toch erg het gevoel dat de ST50 toch stiekem een beter beeld geeft.

De GT50 is strakker te caliberen maar dat geeft niet perse een zichtbaar beter beeld op. Daarnaast is het zwart van de ST wel duidelijk dieper. Ik heb daarom maar gewoon de ST50 gekozen. Het is niet voor niets het populairste model.

Een 600Hz LED TV is vermoedelijk met een 100 Hz paneel. Snuffel de specs van de fabrikanten eens door. Zoek het aantal "beeldverbeterende" technieken eens op (Motion Blur, Backlight scanning, etc) en deel de geadverteerde Hz'en door het aantal gevonden technieken. Dit geeft vaak wel het werkelijke aantal Hz'en

Een 50 Hz paneel met Motion Blur maakt het 100 Hz. Doe er nog eens Backlight scanning bij en voila je hebt 200 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sc0tTy
Athome schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:00:
Vanwege de grijze bezel heb ik ook getwijfeld tussen de GT50 en ST50 en in 42" vind ik het prijsverschil best groot. Daarnaast krijg ik van de testen op HDTVtest toch erg het gevoel dat de ST50 toch stiekem een beter beeld geeft.

De GT50 is strakker te caliberen maar dat geeft niet perse een zichtbaar beter beeld op. Daarnaast is het zwart van de ST wel duidelijk dieper. Ik heb daarom maar gewoon de ST50 gekozen. Het is niet voor niets het populairste model.

Een 600Hz LED TV is vermoedelijk met een 100 Hz paneel. Snuffel de specs van de fabrikanten eens door. Zoek het aantal "beeldverbeterende" technieken eens op (Motion Blur, Backlight scanning, etc) en deel de geadverteerde Hz'en door het aantal gevonden technieken. Dit geeft vaak wel het werkelijke aantal Hz'en

Een 50 Hz paneel met Motion Blur maakt het 100 Hz. Doe er nog eens Backlight scanning bij en voila je hebt 200 Hz.
Ja ik ben er over uit dat ik geen LCD wil maar een plasma. Ik ben echt aan 't kijken tussen de ST en GT.
De enige reden waarom ik nog twijfel is omdat er in de ST maar een single core processor in zit.

Kijk je toevallig docu's ? Die long shots, hoe gaat dat met de ST?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sc0tTy schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:42:
[...]

Ja ik ben er over uit dat ik geen LCD wil maar een plasma. Ik ben echt aan 't kijken tussen de ST en GT.
De enige reden waarom ik nog twijfel is omdat er in de ST maar een single core processor in zit.

[Plasma] Panasonic 2011-2012 - alle series
staan ook veel ervaringen in

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
[...]

Met een Single-core is dat ding ook gewoon snel voor een televisie. Laat ze eerst maar een goede Smart omgeving maken voor verschillende televisies en daarna kunnen ze gaan stunten met allerlei processoren want nu gaat het nergens over.

Ik zou gewoon voor de ST50 gaan, echt waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sc0tTy
Ja die ben ik ook aan 't lezen maar 100+ pagina's is best veel :+ Zeker als er veel SC tussen zit :P
Dimens schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:18:
[...]

Met een Single-core is dat ding ook gewoon snel voor een televisie. Laat ze eerst maar een goede Smart omgeving maken voor verschillende televisies en daarna kunnen ze gaan stunten met allerlei processoren want nu gaat het nergens over.

Ik zou gewoon voor de ST50 gaan, echt waar.
Ja ik wil ze alleen nog beide in 't echt zien. Ik hoop dat de Saturn ze hier op Zuidplein(R'dam) beide heeft staan.

[ Voor 44% gewijzigd door Sc0tTy op 12-12-2012 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 18:26
[...]

Ik kijk voornamelijk series. Soms Docu's
Wat me opviel na de overstap van Sony LED (EX711) naar de Plasma, dat de Plasma nagenoeg geen trillende lijntjes heeft. Dit valt voornamelijk op bij streepjesblouses en wolkenkrabbers. Het beeld is veel rustiger, geen gekriebel.

Je moet sowiezo al die beeldverbeteraars uitschakelen en dan is dit Single Core (als die daar al voor gebruikt wordt) snel zat. Ik vind die smartomgeving best wel vlot reageren. Het aanbod is niet geweldig maar dat heeft niets met de processor te maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Athome op 12-12-2012 21:07 ]

• Sc0tTy
Athome schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:05:
[...]

Ik kijk voornamelijk series. Soms Docu's
Wat me opviel na de overstap van Sony LED (EX711) naar de Plasma, dat de Plasma nagenoeg geen trillende lijntjes heeft. Dit valt voornamelijk op bij streepjesblouses en wolkenkrabbers. Het beeld is veel rustiger, geen gekriebel.

Je moet sowiezo al die beeldverbeteraars uitschakelen en dan is dit Single Core (als die daar al voor gebruikt wordt) snel zat. Ik vind die smartomgeving best wel vlot reageren. Het aanbod is niet geweldig maar dat heeft niets met de processor te maken.
Okay dat klinkt goed :) Ja al die Smart meuk interesseert me totaal niets :P hdmi kabel aan de PC en gaan met die banaan 8)

Pagina: 1