Zullen we Tweakers
Consumentenelektronica Aankoopadvies dan maar sluiten?
Inderdaad. We kunnen hem best wel op weg helpen met advies.
Sc0tTy schreef op maandag 10 december 2012 @ 22:30:
Hallo mede-tweakers,
Ik ga niet vragen naar welke tv het beste is oid. Daar is het niet de plek voor.
Ik ben opzoek naar een TV (wil er 2 van halen) waar zo min mogelijk ghosting/motion blur in voor komt. Alle andere meuk interneert mij niet zo, ik kijk alleen series en af en toe films.Als ik bij andere mensen ben irriteer ik me altijd mateloos en het is voor mij het #1 punt waar ik een tv op uitkies.
Ik weet alleen niet hoe ik dit moet zoeken want als ik alleen op Hz en response tijd afga in de Pricewatch en dan de GoT topics lees komt dit niet overeen.
Deels. Hz waar fabrikanten tegenwoordig mee adverteren, en helaas gaat Tweakers daarin mee, is voor een groot deel onzin en een beetje oplichterij. Echter is Hz voor LCD wel van belang net zoals de responsetijd van de kristallen. Voor LCD, in Europa, heb je 50Hz, 100Hz en 200Hz panelen. Meer is ook niet nodig aangezien we dat verschil toch niet gaan merken. Hoe hoger het aantal Hz, hoe sneller de kristallen ook zijn. 0,5ms of 5ms maakt een wereld van verschil uit.
Als je bij LCD geen last wilt hebben van motion blur, dan zit je al gauw vast aan een 200Hz paneel. Hier is de motion resolution 1080 wat het maximum is en dat wil zeggen dat er geen motion blur bij bewegingen komt kijken. Hoe lager de motion resolution is, des te hoger de motion blur. Bij 50Hz panelen is dit vaak 300 wat ook meteen het laagste is en bij 100Hz panelen ligt dit zo op de 600 á 800. Er zijn ook 100Hz panelen die een motion resolution van 1080 kunnen halen door gebruik van Backlight Scanning of Backlight Blinking maar dan moet je echt gaan zoeken naar welke modellen dat dan precies zijn.
Echter zit er wel een nadeel aan een paneel met meer Hz. Televisies met een hoog aantal Hz paneel, gebruiken namelijk motion/frame interpolation.
Dit wil zeggen dat er tussenbeelden worden gecreëerd die er eigenlijk niet zijn en dit levert twee dingen op. Artefacten door interpolation en het welbekende soap opera effect. Soap opera wilt zeggen dat het beeld er heel onnatuurlijk uit gaat zien en de bewegingen te vloeiend. Gelukkig is vaak in de televisies dit voor een groot deel uit te schakelen want het kan er akelig vreemd uit gaan zien. Helaas gaat je motion resolution dan wel weer omlaag.
En dan heb je plasma. Plasma is in dit geval heel anders want plasma heeft niet te kampen met motion blur of het Soap Opera effect. Plasma is voornamelijk 50Hz en dat is genoeg. Er is wel een uitzondering voor de Panasonic VT50 die ook op 94Hz kan draaien, maar dat is weer een ander ingewikkeld verhaal.
Het mooie van plasma is, dat de snelheid van de cellen 0,001ms is ongeacht of je de goedkoopste of de duurste neemt. De motion resolution is hier dan ook 1080 voor Full HD plasma en 768 voor HD ready plasma.
Conclusie; Als je geen last wilt hebben van motion blur, dan moet je een LCD televisie met een 200Hz paneel of een plasma televisie nemen.
Mocht je meer willen weten, ik heb laatst op een ander forum waar ik veel actief ben een heel uitgebreid verhaal over Hz en snelheden van pixels geschreven. Kun je
HIER terugvinden. Misschien interessant om te lezen. Al is dat maar een klein deel over de technieken achter televisies want er is zoveel over te vertellen.