• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Ik zou graag de temperatuur van mijn CPU naar beneden krijgen, maar ik weet niet juist wat het probleem is. De overclock van 2.67 naar 3.67 en de 3 ingebouwde HD's zullen zeker niet helpen, maar volgens mij moet ik toch betere resultaten kunnen halen.

Mijn systeem bestaat uit:

Antec three hundred (alternate version)
Core i5 750
Msi p55-gd65
OCZ platinum 1333Mhz 4GB
Msi gtx 460 cyclone
Scythe mugen 2 rev B
Sony AD7420s
Coolmaster realpower M 620

Tot deze morgen draaide het systeem idle op +-55 graden en onder 100% load rond de 80 graden. Ik heb vandaag alle stoffilters gereinigd, de grafische kaart in het onderste PCI slot gestoken, zodat er wat meer ruimte zit tussen cpu en grafische kaart, maar ook nu zijn de resultaten niet veel beter:

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/23m4njk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2nv5rv7.jpg

http://i45.tinypic.com/2qdmxcz.jpg

Op de voorzijde van de antec 300 zitten 2 120mm intake fans die op minimum draaien (maken teveel herrie anders), achteraan 1 120mm exhaust fan, en bovenaan nog een grotere exhaust fan (stillere fans die beiden op maximum draaien). De lucht die uit de exhaust fans komt is zeer koel, dus qua airflow is er geen probleem denk ik.

De meest logische oorzaak lijkt me dat de hitte van de cpu niet goed wordt overgebracht naar de koeler. Het was tenslotte de eerste keer dat ik een aftermarket koeler gebruikte en mss heb ik teveel of te weinig thermal paste gebruikt. Ook vraag ik me af of de ventilator van de cpu koeler lucht moet wegtrekken uit het koelblok, of net frisse lucht erdoor blazen. Graag jullie mening.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je twijfelt of het blok goed zit, haal het er vanaf, maak het blok en de CPU goed schoon, doe er nieuwe pasta op en installeer de koeler er weer op en ga kijken wat de temperaturen dan doen.

Verwijderd

Wordt de koeler wel warm? Als hij niet warm wordt heb je of te weinig pasta gebruikt of hij zit niet goed gemonteerd.
Heb je met of zonder backplate gemonteerd? Zit de boel dan strak genoeg?
Heb dezelfde koeler en hier blaast hij lucht over de koelribben.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Of juist teveel en/of uitgedroogde koelpasta. Ik zou zoals TERW_DAN al zegt, gewoon de koeler eens schoonmaken & opnieuw monteren...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• freekdl
Ik zal even intel burn test laten draaien en eens aan de koeler voelen.. Wat moet ik verwachten? Moet hij echt zo heet zijn dat ik hem bijna niet kan aanraken of eerder lekker warm? Hij zit gemonteerd met de backplate.

Wat mag ik gebruiken om het blok en de cpu te reinigen? En hoeveel thermal paste breng je nu precies aan?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De temperatuur van je blok zal niet net zo hoog zijn als die van je CPUcore, maar als je CPU op 80 graden zit, en je kunt je blok wordt maar 30 graden, dan weet je dat er niet genoeg warmte doorgegeven wordt.
Bij een perfecte geleiding zou de temperatuur overal gelijk moeten zijn, maar omdat je altijd zit met overgang van materialen zul je dat nooit hebben.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
koelpasta geleidt altijd slechter dan de koeler zelf, dus zo weinig mogelijk gebruiken!
(maar wel genoeg zodat het volledige vlak contact maakt)
doorgaans wordt een rijstkorrel aangeraden
je kan dit testen door het eens te "proberen" en daarna de afdruk te bekijken (moet je wel onthouden hoeveel je gebruikt hebt)
een goed geplaatst koelblok kan aardig warm worden, heb het nooit gemeten, maar het moet "bijna niet aan te raken" is zeker het streefdoel (tenzij de koeler zo goed koelt dat de cpu niet zeer warm wordt)

uiteraard beide vlakken zeer goed schoonmaken, bv met alcohol of iets dergelijks

• freekdl
Heb de cpu even laten opwarmen tot 80 graden, meteen het systeem uitgeschakeld en de kast geopend (30 tal seconden) en het koelblok was heerlijk fris :) zeker niet meer dan 15 a 20 graden..

Deze week dus maar eens nieuwe koelpasta kopen en de boel uit mekaar halen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

15 tot 20 graden is wel heel koel (kan me moeilijk voorstellen trouwens, tenzij je kamertemperatuur heel erg laag is).

• freekdl
De venster op m'n kamer staat 24/7 open, winter of zomer.. Maar het blok was inderdaad heel koel, veel koeler dan ik verwacht had. Op een warme zomerdag zou het een leuke verfrissing zijn om aan te raken :p

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zie sowieso bij je temperaturen dat er toch wel tamelijk verschil zit in de cores 0 en 2 en 1 en 3 wat een teken is dat het koelblok niet goed erop zit of dat de koelpasta niet goed verdeeld zit. Nu weet ik niet of je je koelfan aan de onderkant of aan de zijkant hebt zitten op het koelblok.

Je schreef al dat je je videokaart naar onderen hebt verplaatst dus ga ik er vanuit dat je de fan onder hebt zitten en dat raad ik al sowieso af. Het beste het koelblok zo te monteren dat de fan gewoon aan de rechter zijkant zit als push.

Dus ik zou sowieso je koelblok eens opnieuw monteren en je kan hierbij het nog optimaler doen door een 2de fan als pull op je Mugen te zetten. Daarbij raad ik je toch aan iets te doen aan de intakefans van je kast want alleen warme lucht afvoeren heeft weinig zin als er geen koude lucht word aangevoerd.

Zorg er wel voor dat alvorens je je koelblok opnieuw erop zet dat je eerst alle oude pasta verwijderd van zowel koelblok als cpu met pure alcohol. Daarna in het midden van je cpu een rijstkorrel koelpasta doen en wat je dan kan doen is het koelblok erop zetten en even kwartslag links/rechts draaien en vast zetten.

• freekdl
De fan van de koeler zat inderdaad op de onderkant als push. Momenteel zit hij langs de bovenkant als push omdat ik dacht dat er mss nog steeds warme lucht van de videokaart werd afgevoerd richting fan van de koeler.

Ik denk niet dat het mogelijk is om de fan op de rechterzijkant te plaatsen aangezien mijn RAM daar in de weg zit (kan je zien op de derde link onder die 2 screenshots van coretemp), maar ik probeer het even zodra ik nieuwe koelpasta heb en de boel uit mekaar haal.

Eventueel bestel ik ook nieuwe, stillere intake fans, maar aangezien de lucht die uit de exhaust fans komt zeer koel is denk ik dat de airflow wel goed zit, of zie ik dit verkeerd?

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-02 12:22
Sjeez, die fan onder je cpu-koelblok zit wel erg klote. De normale manier van montage is aan de rechterkant (bij je RAM) en dan push door je blok naar de achterkant van je kast. Je kunt ook, als er geen ruimte is bij je RAM, de fan aan de linkse kant van je koelblok monteren en dan de fan als pull/zuigen plaatsen.

Zoals je de fan nu hebt, dus van boven het koelblok push naar beneden richting de videokaart is helemaal erg, die fan bovenin werkt dat namelijk tegen plus dat warmte altijd omhoog wil. Niet handig om daar tegenin te gaan toch?

Volgens mij kun je het koelblok gewoon zo laten zitten, zonder fans, en die zorgen de fan op de achterkant en bovenkant wel voor de afvoer. Mits het koelblok degelijk is gemonteerd zorgt dit waarschijnlijk voor meer dan voldoende koeling.
Daarnaast zou ik je videokaart gewoon weer terug zetten in het eerste PCI-E16x slot aangezien dit standaard is.

Specs

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:40

Thomg

Aww yiss

? Je blaast de lucht van de videokaart in je processor en jij vindt het raar dat het zo heet word? Komop.
Koop een pull fan en plaats het dan links op z'n minst of schaf een kleinere fan aan voor de rechterkant / mod het zodat het op de geheugen staat. Je kan ook de fan omdraaien en links plaatsen.

[ Voor 49% gewijzigd door Thomg op 09-12-2012 18:46 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Thomg schreef op zondag 09 december 2012 @ 18:42:
? Je blaast de lucht van de videokaart in je processor en jij vindt het raar dat het zo heet word? Komop.
Koop een pull fan en plaats het dan links op z'n minst of schaf een kleinere fan aan voor de rechterkant / mod het zodat het op de geheugen staat. Je kan ook de fan omdraaien en links plaatsen.
Zijn koelblok is nog koud, slecht contact dus.

En, mijn Arctic Cooling Freezer 13 moet ook op die manier bevestigd worden aan AMD CPU's, dus met luchtstroom van onder naar boven. Toch draait een 1100T idle op ongeveer 15 graden meer dan kamertempratuur. Bij flink gamen word hij hooguit 30 graden warmer dan kamertempratuur. En hij hangt boven een overclocked 5870.

People as things, that’s where it starts.

• freekdl
Zoals in die post met foto's aangegeven was het tot deze morgen zo, ik heb mijn fout ingezien en zowel de fan als videokaart verplaatst (eerst draaide hij idle op 55 graden, na verplaatsen van de fan en de videokaart op 45 graden).

Momenteel ziet het er zo uit: http://i49.tinypic.com/30dgmqq.jpg

Door de fan iets meer naar voor te schuiven past hij toch net naast de ram.
Dus toch maar weer de videokaart verplaatsen naar het eerste slot?

[ Voor 29% gewijzigd door freekdl op 09-12-2012 18:59 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dat het bij jou toevallig wel goed gaat betekent niet dat de zon voor iedereen opgaat. Het contact is slecht, maar zo een cpu fan installeren is ook niet goed.

Nee, ga eerst maar eens kijken of de fan goed geïnstalleerd staat en als dat niet het geval is, fan losmaken. Als je het zelf niet kan uitvogelen, foto van proc en fan maken ( waar ze op elkaar gaan ).

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bij de Burntest een koude Mugen houden zegt genoeg. Kun je je fans plaatsen wat je wilt, slecht contact is slecht contact.

People as things, that’s where it starts.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Volgens mij komt het niet over, ik ben prima van op de hoogte dat het probleem slecht contact is, maar een fan zo plaatsen maakt het erger.

• freekdl
Ik heb al enkele malen aangehaald dat de fan reeds verplaatst is, maar je hebt er blijkbaar overgelezen..
Maakt het nu iets uit of de videokaart in het eerste slot zit, of laat ik ze maar zitten waar ze nu zit, zo ver mogelijk van de koeler?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zucht... Ik weet dondersgoed dat je het verplaatst hebt, ik had het over de originele situatie.
Zet het maar in de bovenste, nu maakt het niet zoveel meer uit. Heb je de koeler al geïnspecteerd?

• freekdl
als je het slechte contact bedoelt, ik heb momenteel geen koelpasta in huis, dus het lijkt me beter daar enkele dagen mee te wachten als ik de pc intussen nog wil gebruiken?

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-02 13:49
Lijkt me een goed plan, dan kan je er pas echt nieuwe pasta doen, dus ik zou ff wachten idd. Dan nieuw mounten en evt. nog een fan aan de bovenkant, zodat je push-pull krijgt, dat verbetert de koelprestaties ook nog wel.

Dus ff pasta (bijv. MX4 en evt. nieuwe fan bij bestellen (bijv. deze Slipstream is hetzelfde als die er al standaard bij zat), dan straks opnieuw mounten + twee fans erop (eentje die je al had en een andere/nieuwe). Oh en ff ArctiClean ofzo, kan je cpu en koelblok ff goed schoonmaken en pastavrij. Pure alcohol kan ook, maar vind ik die ArctiClean altijd nog wel handig. ;)

@ hieronder: lol tegelijk. :p

[ Voor 29% gewijzigd door Aardwolf op 09-12-2012 19:57 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als je maar voorzichtig genoeg bent en dus geen koelpasta per ongeluk aan iets smeert, zou je het weer terug kunnen zetten. Kan moeilijk nog erger worden.
Het is inderdaad wel risicovol, op eigen risico :9
Wacht maar op de pasta.

[ Voor 21% gewijzigd door Thomg op 09-12-2012 19:50 ]

• Roel1966
  • Niet online
freekdl schreef op zondag 09 december 2012 @ 19:31:
Ik heb al enkele malen aangehaald dat de fan reeds verplaatst is, maar je hebt er blijkbaar overgelezen..
Maakt het nu iets uit of de videokaart in het eerste slot zit, of laat ik ze maar zitten waar ze nu zit, zo ver mogelijk van de koeler?
Ik had nu pas de link gezien in je startpost en even naar de foto van de binnenkant van je pc gekeken maar nu snap ik waarom jou cpu te warm word. Sowieso kan de fan van je cpukoeler al nooit optimaal lucht aanzuigen zoals je hem op de foto had zitten.

Sterker nog dat je cpu alleen warme lucht van je videokaart aangezogen heeft en daardoor totaal geen fatsoenlijke airflow mogelijk was. Eerste is dus je koeler 1 kwartslag draaien en dan de fan zoals anderen al schreven aan de zijkant monteren. Hierbij kan je inderdaad ook de fan links zetten en als pull monteren als die niet past boven je geheugen.

Vervolgens als je toch bezig bent zou ik de dvddrive een stuk hoger zetten want die zit nu ter hoogte van de cpukoeler waardoor ie niet optimaal lucht kan aanzuigen. Verder zou ik ook eens beginnen aan kabelmanagement en die hele kabelbos eens wat netter gaan wegwerken.

Altijd je bekabeling zoveel mogelijk achter je moederboard wegwerken en zoveel mogelijk uit de airflow proberen te halen. Om je een voorbeeld te laten zien wat ook niet perfect is maar toch wat beter afgewerkt qua bekabeling zal ik je hieronder een foto van mijn systeem plaatsen ( puur als voorbeeld he ).

X79 systeen

Verwijderd

Dus idd alles wat Roel zegt en draai als je toch bezig bent ook de voeding even om...... ;)

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 december 2012 @ 22:50:
Dus idd alles wat Roel zegt en draai als je toch bezig bent ook de voeding even om...... ;)
Dat raad ik hem in zijn geval af want ik zag dat er onderin geen luchtinlaat rooster zit bij de voeding, maar mocht dat er toch zitten dan is dat altijd beter de voeding met de fankant naar onderen te monteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Roel1966 op 10-12-2012 00:59 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
freekdl schreef op zondag 09 december 2012 @ 18:57:
Zoals in die post met foto's aangegeven was het tot deze morgen zo, ik heb mijn fout ingezien en zowel de fan als videokaart verplaatst (eerst draaide hij idle op 55 graden, na verplaatsen van de fan en de videokaart op 45 graden).

Momenteel ziet het er zo uit: http://i49.tinypic.com/30dgmqq.jpg

Door de fan iets meer naar voor te schuiven past hij toch net naast de ram.
Dus toch maar weer de videokaart verplaatsen naar het eerste slot?
Als je de GPU naar boven plaatst dan zit hij wel erg dicht op de heatsink, maar het kan eventueel wel :). Als ik jou was zou ik de dvd-rom helemaal bovenin plaatsen, hij zit nu nogal in de weg van je fan/airflow. Verder zie ik veel stof, zal ook wel tussen de koelvinnen zitten. Zou ik even wegblazen met lucht (voorzichtig met esd en fans tegenhoden).

edit:
Overigens ziet het er nu al veel beter uit dan op je eerste foto. De fan zat eerst geheel voor het pcb van de gpu!

[ Voor 11% gewijzigd door Puch-Maxi op 10-12-2012 01:01 ]

My favorite programming language is solder.

• freekdl
@ Roel1966 dat is idd een wereld van verschil :p morgen toch maar eens proberen om alles netjes weg te werken, maar aangezien sommige kabels nu maar net lang genoeg zijn vrees ik dat ik niet bij jouw voorbeeld in de buurt zal komen..

Mag ik vragen welke fans jij gebruikt en of je systeem nog stil is met 8 stuks? Ik heb er slechts 5 en dat is al te luid naar m'n zin.

@ E65 de onderkant van m'n kast is gesloten, toch maar die voeding omdraaien of zou ze te warm worden op die manier?

edit: als ik het koelblok een kwartslag draai ben ik m'n eerste PCI slot kwijt.. ben niet meteen van plan om SLI te draaien, dus voor mij geen probleem tenzij jullie toch aanbevelen om het eerste PCI slot te gebruiken?

[ Voor 18% gewijzigd door freekdl op 10-12-2012 01:05 ]

Verwijderd

freekdl schreef op maandag 10 december 2012 @ 01:02:

@ E65 de onderkant van m'n kast is gesloten, toch maar die voeding omdraaien of zou ze te warm worden op die manier?
Klopt als een bus, mijn excuses. Ik had even niet in de gaten dat de kast aan de onderkant gesloten was. :+

Heb je al geprobeerd de koeler een kwartslag te draaien, ik heb hier een p55a-gd65 met dezelfde koeler, volgens mij verschillen de bordjes niet zoveel qua layout.
Het enige is het PCIe x1 slot wat er op de p55-gd65 nog zit maar dat gebruik je toch niet?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2012 09:55 ]

• Aardwolf
freekdl schreef op maandag 10 december 2012 @ 01:02:
edit: als ik het koelblok een kwartslag draai ben ik m'n eerste PCI slot kwijt.. ben niet meteen van plan om SLI te draaien, dus voor mij geen probleem tenzij jullie toch aanbevelen om het eerste PCI slot te gebruiken?
Je hebt de koeler dus een slag gedraaid, maar de fans moeten dan dus van rechts naar links blazen, niet van onder naar boven. Ook gedaan? Of heb je dan nog te weinig ruimte?

• freekdl
Het koelblok zit nog steeds zoals het altijd gezeten heeft, ik ga het later een kwartslag te draaien, maar daarvoor moet ik het koelblok helemaal van de cpu halen en aangezien ik geen pasta in huis heb om alles opnieuw te monteren wacht ik daar nog enkele dagen mee. De fan zit nu op de rechterkant en blaast naar links, heb de dvd drive verplaatst en geprobeerd om de kabels wat netter weg te steken, maar aan dat laatste kon ik niet veel doen aangezien er in mijn kast geen gaten voorzien zijn om de kabels via de achterkant van het mobo te laten lopen

http://i47.tinypic.com/14jafrt.jpg
http://i46.tinypic.com/oazrtg.jpg

• Roel1966
  • Niet online
freekdl schreef op maandag 10 december 2012 @ 13:52:
Het koelblok zit nog steeds zoals het altijd gezeten heeft, ik ga het later een kwartslag te draaien, maar daarvoor moet ik het koelblok helemaal van de cpu halen en aangezien ik geen pasta in huis heb om alles opnieuw te monteren wacht ik daar nog enkele dagen mee. De fan zit nu op de rechterkant en blaast naar links, heb de dvd drive verplaatst en geprobeerd om de kabels wat netter weg te steken, maar aan dat laatste kon ik niet veel doen aangezien er in mijn kast geen gaten voorzien zijn om de kabels via de achterkant van het mobo te laten lopen

http://i47.tinypic.com/14jafrt.jpg
http://i46.tinypic.com/oazrtg.jpg
Nou, dat ziet er toch al een heel stuk fraaier uit zou ik zo zeggen en meer als dit kan je inderdaad denkelijk niet doen. Dat is inderdaad het nadeel dat de kast weinig openingen heeft en er niet veel plaats achter het moederboard is maar evenzogoed zit dit er al prima uit.

In principe zou je de cpukoeler zo kunnen laten zitten en desnoods links nog een 2de fan erop zetten, want nu heb je wel genoeg ruimte voor de videokaart weer in pci-e 1 te zetten. Dus een push/pull zou je kunnen overwegen wanneer de temps nog steeds te hoog zijn.

Ik zelf gebruik Noctua NFP-12 fans en NFP 14 fans die bekend staan om heel stil te zijn en op een laag toerental al veel lucht te blazen. In de praktijk is dat ook zo want ondanks de vele fans is de kast nagenoeg muisstil en zelfs bij stress hoor je alleen heel licht wat lucht blazen.

Nadeel van de fans is wel dat ze niet goedkoop zijn en ongeveer rond de 20 euro per stuk zijn, plus dat je ze alleen in de kleur kan krijgen zie je bij mij ziet. Daarentegen dan wel muisstil en standaard krijg je er al 6 jaar fabrieksgarantie op maar daarvan heb ik nog nooit gebruik hoeven te maken.

Bij mij draaien ze trouwens standaard op rond de 800 rpm en de fans van de cpukoeler wat trouwens ook een Noctua is draaien de fans rond de 900 rpm.

• vosjeNL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-08-2024
ik heb dezelfde opstelling met een i5 750 en p55-gd65 en ik zou graag willen weten hoe je hem hebt overgeclocked. met oc genie of de cpu zelf?

• Aardwolf
Roel1966 schreef op maandag 10 december 2012 @ 17:32:
[...]
*KNIP*
Ik zelf gebruik Noctua NFP-12 fans en NFP 14 fans die bekend staan om heel stil te zijn en op een laag toerental al veel lucht te blazen. In de praktijk is dat ook zo want ondanks de vele fans is de kast nagenoeg muisstil en zelfs bij stress hoor je alleen heel licht wat lucht blazen.
*KNIP*
Ik denk dat Scythe Gentle Typhoons ongeveer dezelfde prestaties bieden voor ong. 13 euro per stuk. Ook goede lagers hebben die. Momenteel draai ik o.a. een setup met 1 Noctua NF P12 en 2 Coolink SWiF2-120P in pushpull. Ik moet zeggen dat de Noctua op 12V een soort van brom heeft (de motor waarschijnlijk), terwijl de Coolinks meer een gesuis hebben (de luchtstroom). Vanaf 900rpm ga je het horen bij de Noctua en vanaf 1100~1200rpm bij de Coolinks. Geen idee welke beter zijn, met een fancontroller is alles stil te krijgen heb ik soms het idee.

Edit: En dan heb ik over het geluid met fans op een benchtable, max. 40 cm van mn oor af. (ligt er aan hoe dicht ik er op ga zitten :9)
vosjeNL schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 12:31:
ik heb dezelfde opstelling met een i5 750 en p55-gd65 en ik zou graag willen weten hoe je hem hebt overgeclocked. met oc genie of de cpu zelf?
Niet erg netjes om het topic te kapen maar oké. Overklokken zou ik altijd handmatig adviseren, maar wel eerst even goed inlezen!!! Op het internet staat genoeg daarover en op T.net hebben we daarvoor de OC topics, check onder andere: LGA1156 Core i5/i7 Overclock topic - deel 1.

Waarom geen auto OC genie, omdat automagische OC progs of via de BIOS bijvoorbeeld een 10% OC vaak relatief onnodig hoge voltages geven aan de verschillende te overklokken onderdelen. Handmatig geeft wat meer controle en mogelijkheid tot finetuning.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 14-12-2012 18:31 ]

Pagina: 1