ASUS SSD caching tussen OCZ Vertex 3 en WD Red 2TB

Pagina: 1
Acties:

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-01 12:16
Zijn er hier tweakers die de ASUS SSD caching gebruiken of in overweging hebben genomen?

Ik stel de vraag vanwege volgende reden.
Verleden week heb ik een aantal onderdelen voor een half-nieuwe pc besteld.

Dat zijn (ik plaats enkel wat belang heeft op mijn vraag):
MB ASUS P877-V Deluxe
SSD: SAMSUNG 840 250GB
HDD: WD Red 2 TB NAS WD20EFRX

Ik zat daarnet de status van mijn bestelling te bekijken en realiseerde mij nu pas dat ik blijkbaar niet door had dat ik een drive die geoptimaliseerd is voor NAS gebruik heb besteld 8)7

Nu weet ik dat het MB dat ik heb besteld ASUS SSD caching ondersteund.
Ik heb nog een OCZ Vertex 3 120GB over van mijn oude systeem en was mij aan het afvragen of mijn vergissing toch niet positief kan uitvallen.

Ik zou dan de Samsung gebruiken als systeem drive en de WD in combinatie gebruiken met de OCZ SSD.

Wat zijn jullie inzichten? Ik kan namelijk nog steeds mijn bestelling wijzigen (Corsair H100i nog niet op voorraad), dus nog niet klaar voor uitlevering.

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 23:31
een WD red is prima te gebruiken als single disk voor opslag!

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 07:02

player-x

Disruptive by design

victorb schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:46:
een WD red is prima te gebruiken als single disk voor opslag!
Nee dat is hij niet hij is bedoelt voor NAS of hardware raid controllers,

Ik zou als het even mogenlijk is, de RED omruilen voor een andere HDD, daar die totaal niet bedoelt is voor normaal PC gebruik, en dat er zelfs data verlies kan optreden van wegen de anders werkende error correctie mechanisme.

Lees deze topic dat er over gaat: WD Red als desktop disk

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Verwijderd

Asus SSD caching? Je bedoelt Intel SRT caching? Je hebt Z77 chipset dus die ondersteunt SRT. SRT is de beste cachingtechniek die je onder Windows kunt krijgen. Weet wel dat corruptie op de loer ligt; dus een OCZ/Sandforce SSD is wel een verhoogd risico dat je corruptie krijgt die doorvloeit naar je hardeschijf.

player-x heeft verder gelijk dat WD Red minder geschikt is als losse desktopschijf. Je wilt alleen TLER hebben als je dat nodig hebt. Maar je kunt volgens mij wel met de firmware editor TLER uitschakelen (standaard 120 sec setting ipv 7 sec). Je hebt dan wel betaalt voor een feature die je niet gebruikt.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Verwijderd schreef op zondag 09 december 2012 @ 14:15:
Asus SSD caching? Je bedoelt Intel SRT caching? Je hebt Z77 chipset dus die ondersteunt SRT. SRT is de beste cachingtechniek die je onder Windows kunt krijgen. Weet wel dat corruptie op de loer ligt; dus een OCZ/Sandforce SSD is wel een verhoogd risico dat je corruptie krijgt die doorvloeit naar je hardeschijf.

player-x heeft verder gelijk dat WD Red minder geschikt is als losse desktopschijf. Je wilt alleen TLER hebben als je dat nodig hebt. Maar je kunt volgens mij wel met de firmware editor TLER uitschakelen (standaard 120 sec setting ipv 7 sec). Je hebt dan wel betaalt voor een feature die je niet gebruikt.
X79 ondersteunde geen Intel SRT. Hierdoor heeft asus maar zelf een Caching optie in de BIOS gegooid middels Marvell controller.
Dit is doorgegaan op de Z77 borden ook... God mag weten waarom...

Intel SRT is de beter keuze uiteraard...

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 09-12-2012 14:21 ]

Verwijderd

Bedankt voor de aanvulling! Is die Asus caching net als DataPlex ook 'domme' symlinking en geen deftige caching op LBA niveau zoals Intel SRT wel is? Want dat symlinking vind ik maar een 'hack'. LBA caching is tenminste échte caching. Enig nadeel versus ZFS L2ARC caching is dat er geen bescherming tegen corruptie aanwezig is. Maarja niet altijd is dat een probleem omdat je OS schijf en het spul wat je cached meestal niet zo spannend is.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Hoe het in elkaar zit is een enigma lijkt mij...
De logica van de hele caching zit in de bios, dus geen extern software pakket als DataPlex.

In heb wel eens posts gezien op ASUS forums waar meer info werd gevraagd hoe de Asus ssd caching in elkaar zat. Maar daar werden de mensen vrolijk doorgestuurd naar reviews over Intel SRT door de moderators en admins.

Maar als ik de functionaliteit bekijk hoe het nou in de Z77 borden erbij is gekomen, dan zal het een simpele manier van caching zijn, dus gewoon data copy, references naar data data locatie / symlinking of iets in die richting...
Want kan moeilijk geloven dat een bestaande HDD + SSD combo makkelijk uitgebreid kan worden naar een HDD + 2 SSD combo (of zelfs meer)...
Ja dat is schijnbaar een feature.... 1 HDD met 3 SSDs als cache 8)7... Wie zou dat in godsnaam willen...

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 09-12-2012 14:58 ]

• Overgeef Dave
Weten jullie wat? :)

De WD Red ga ik op mijn bestelling laten wisselen naar een WDD Black.

Ik ga echter wel die ASUS caching eens uittesten, op de HDD komt geen belangrijke info, foto's etc gaan naar mijn nas.

De Samsung SSD puur als systeem disk + meest gebruikte programma's zonder Intel SRT caching. De HDD te samen met de OCZ SSD op de Marvel controller en eens zien wat dat geeft. Als de OCZ het begeeft boeit dat niet zo.

Ik ben de week tussen Kerst en Nieuw toch vrij. dan kan ik eens testen of het iets op de performance uitmaakt, goed of slecht.

• Overgeef Dave
Goed, een update.

In het kort, blijf ervan weg :)

In het lang (of toch niet zo lang):
Ik ben niet eens aan benchmarks gekomen. Steeds kreeg ik weer fouten in windows dat mijn disk ontkoppeld was, een keer (of meerde keren) herstarten en de disks kwamen wel terug, maar zo werken/gamen is niet te doen.

Ik heb de OCZ dan maar secure erased en nu hangt ze gewoon als game disk aan mijn Intel controller.
Pagina: 1