[C++] Hulp nodig met kennis opbouwen programmeren

Pagina: 1
Acties:
  • 926 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07 18:04
Hallo Leute :)

Zoals de titel beschrijft, zoek ik iemand die me kan helpen bij het programmeren in C++. Ik heb nauwelijks/geen ervaring met programmeren en tutorials op het internet zijn me niet heel erg duidelijk. Dat kan aan mij liggen, maar ik vind de opstelling van de tutorials erg onhandig voor mij.
Allereerst moet ik melden dat ik dus nieuw ben op Tweakers, dus even een korte voorstelling:
Ik ben Remy Doon (zo luidt mijn gebruikersnaam dus ook), ben 14 jaar en zit op het speciaal onderwijs (voor Autisme) en ik doe Havo. Kennis van computers heb ik wel (denk ik), maar nog zeer weinig ervaring, al wordt die steeds een stapje groter uiteraard.

Goed, om verder te gaan naar het programmeren: ik gebruik Microsoft Visual Studio 2012, die ik verkregen heb van een bekende die het niet meer gebruikte. Dit omdat ik eerder problemen had met gratis software, omdat ik de compiler niet aan de praat kreeg.
Ik heb al een kleine start gemaakt met C++, zie hieronder:

[code=C++]
#include <iostream>

using namespace std;
int main(){
int thisisanumber;
cout << "Heya there" << endl;
cin>> thisisanumber;
cin.ignore();
if ( thisisanumber == 1 ){
cout << "You entered: "<< thisisanumber << "\n";
cin.get();
return 0;
}
else if ( thisisanumber == 2 ){
cout << "Wrong choice, bro\n";
cin.get();
return 0;
}
else {
int thisisanumber;
cout << "You still going to say?\n";
cin>> thisisanumber;
cin.ignore();
cout << "Finally...\n";
cin.get();
return 0;
}
else if ( thisisanumber == 2 ){
cout << "Nope, just Chuck Testa\n";
cin.get();
return 0;
}
else {
cout << "Hasta la vista... Like the terminator told ya\n";
cin.get();
return 0;
}
}
}
[code=C++]

Het zal vast nogal rommelig zijn op deze manier, maar het is een begin ;)

Als iemand zich genegen voelt me te helpen met het programmeren, dan hoor ik dit graag!
Mocht het helpen, ik ben ook bereikbaar op Skype, nl. remy9988

Met vriendelijke groeten,

Remy

Did you try turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Mijn neefje kon met deze tutorial wel goed aan de slag: http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/
(tutorial content is ook te downloaden als PDF).

Om te beginnen raad ik aan voorlopig niet gebruik te maken van Visual Studio of andere fancy IDE omgevingen. Je kunt het beste beginnen met een editor zoals C++ en dan handmatig je sources compileren naar objecten en vervolgens met de linker omzetten naar een executable.

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Ok, dankje voor de reactie. Kun je me uitleggen hoe dat dan in zijn werk gaat, dat met het handmatig compileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvds
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06:57
Tips:
- gebruik (e-)boeken ipv tutorials. Internettutorials zijn gericht op kort, bondig en eenvoudig. Boeken gaan vaak veel dieper op de achtergrondinformatie in: misschien niet direct belangrijk voor Hello World, wel voor het maken serieuze programma's en fatsoenlijk leren programmeren. Zeker voor de eerste programmeertalen die je leert belangrijk.
- wat Niemand_Anders zei
- handmatig compileren houdt in dat je een eenvoudige standalone compiler gebruikt zoals MinGW (http://www.mingw.org/), in plaats van dat je Visual Studio de magic laat doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Niemand_Anders schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 16:43:
en dan handmatig je sources compileren naar objecten en vervolgens met de linker omzetten naar een executable.
Waarom? Verspil nou geen tijd met al dat build gedoe, maar leer programmeren. Ik zou meteen QtCreator of Visual Studio Express installeren.
wjvds schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 17:21:
- handmatig compileren houdt in dat je een eenvoudige standalone compiler gebruikt zoals MinGW (http://www.mingw.org/), in plaats van dat je Visual Studio de magic laat doen
Visual studio heeft uiteraard ook gewoon een commandline compiler (cl). Wat dat betreft geen verschil met gcc in mingw.

[ Voor 35% gewijzigd door Zoijar op 08-12-2012 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-07 12:00
Zoijar schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 18:26:
[...]

Waarom? Verspil nou geen tijd met al dat build gedoe, maar leer programmeren. Ik zou meteen QtCreator of Visual Studio Express installeren.

[...]

Visual studio heeft uiteraard ook gewoon een commandline compiler (cl). Wat dat betreft geen verschil met gcc in mingw.
Met ^^

Een IDE zoals Visual Studio leer je veel beter mee dan alles via een notepad-achtig iets te doen. Ik ben zelf niet heel erg bekend met C++ in VS, maar dit soort IDE's zitten vaak boordevol onthefly manuals en maken debuggen alleen al stukken makkelijker. Je schiet er bij een potentiele werkgever ook niks mee op als je gaat lopen pochen dat je alles in VI doet.

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07 10:21
Misschien eerst eens lekker met C aan de slag gaan? Toen ik eenmaal C kon, heb ik mezelf binnen een dag de basisdingetjes van C++ geleerd met die site die Niemand_anders linkt.

[ Voor 4% gewijzigd door danielkraak op 08-12-2012 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Dat kan uiteraard ook. Ik zal in de loop van de volgende week weer eens verder kijken, heb nu niet meer de tijd. Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evolution536
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06-2024

evolution536

besh besh

Ik heb als eerste C# geleerd. Toen ik in C# geen uitdaging meer zag ben ik overgegaan naar C++. Soms maak ik ook stukken code in C. Ik heb het beste leren programmeren in C++ door gewoon een programma te bouwen voor mezelf. Ik heb bijvoorbeeld een bestaand C# programma genomen en dit herschreven in C++. Je komt vanzelf fouten tegen die je moet oplossen. Mijn ervaring is dat juist door de fouten die je tegenkomt je het beste de structuur van C++ leert. Tutorials volgen zonder doel was voor mij te snel erg vervelend. Overigens gebruik ik wel de library U++ om mijn GUI C++ programma's te bouwen. Deze library is erg makkelijk om mee te werken, mocht je zin hebben om wat gemakkelijker GUI programma's te willen maken die zowel op Windows als op Linux / MAC werken. Als je de overview leest op de site: www.ultimatepp.org dan zul je ook zien dat de library op een wat gemakkelijkere manier in elkaar zit waardoor je minder snel access violations o.i.d. kunt veroorzaken. Toch is de performance van U++ heel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
OK, weer bedankt. Ik zal proberen, zoals gezegd, komende week verder te kijken, aangezien ik dadelijk geen tijd meer heb, dan ben ik bij een vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 23:22
Zoijar schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 18:26:
Ik ben het gedeeltelijk met je eens : in C en C++ is het echter zo dat door te leren hoe 'dat build gedoe' in elkaar zit je beter leert doorgronden wat er eigenlijk allemaal achter de schermen gebeurt en je misschien ook wel het 'ik krijg een undefined reference wat moet ik doen' stadium kunt overslaan. Misschien .. :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 19:35
Dit is een hele behulpzame lijst:
http://stackoverflow.com/...ive-c-book-guide-and-list

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemo55
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:56
First off all, correct gebruik van de code-tags ;)

Overzicht van UBB-codes

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40

#include <iostream>

using namespace std;

int main(){
    int thisisanumber;
    cout << "Heya there" << endl;
    cin>> thisisanumber;
    cin.ignore();

cout << "You entered: "<< thisisanumber << "\n";
        cin.get();
        return 0;
    } else if ( thisisanumber == 2 ){
        cout << "Wrong choice, bro\n";
        cin.get();
        return 0;
    } else {
        int thisisanumber;
        cout << "You still going to say?\n";
        cin>> thisisanumber;
        cin.ignore();

cout << "Finally...\n";
            cin.get();
            return 0;
        } else if ( thisisanumber == 2 ){
            cout << "Nope, just Chuck Testa\n";
            cin.get();
            return 0;
        }else {
            cout << "Hasta la vista... Like the terminator told ya\n";
            cin.get();
            return 0;
        }
    }
}

Second,

De beginselen van C/C++
http://www.cprogramming.com/

Je code compileren vanaf de command line in geval van VS2012:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms235639.aspx

Mocht je het stukje code uit willen voeren vanuit VS2012 zelf dan kan je die code copy/pasten in een nieuw Win32 console project. Een standaard c++ template in VS. Vergeet niet precompiled headers uit te zetten tijdens het aanmaken en vervang de aangemaakte code met je eigen stukje.

|> Local Windows Debugger

Hasta la vista... Like the terminator told ya ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyle88tr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-01-2023
Zo als de andere het advisseren, begin eerst met programmeertaal c. Op school krijgen we eerste c en dan c# en later C++. De syntax van c is erg makkelijk als je niet te diep gaat in thread enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:25
Als beginner met C++ ben ik destijds de weg een beetje kwijt geraakt in Visual Studio... Er zijn gewoon ontelbaar veel opties en mogelijkheden. Ik ben begonnen met Bloodshed DevC++ (wordt niet meer ontwikkeld) en later Codeblocks... dat lijkt me ook een prima optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

nemo55 schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:57:

Je code compileren vanaf de command line in geval van VS2012:
Visual studio express hoef je alleen maar te registreren. Kun je genoeg mee om heeeeeel veel te leren.

als je een console project aanmaakt dan heet de main() daar _t_main(), daar hang je dan de code. in.

En dan stap voor stap met de debugger door het programma lopen, dan snap je wat er gebeurd.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 22:01

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik zie overigens geen concrete vraag? Er zijn al heel wat topics geweest over hoe te beginnen met programmeren. Het lijkt me dat je die moet kunnen vinden. Ook op het grote internet is er een hoop te vinden. Mocht je dan tegen een wat concreter probleem aanlopen dan kan je altijd hier een topic openen natuurlijk. Nu ontaard het topic al in een lijstje van links of goed bedoelde opmerkingen maar (bijna) allemaal zonder enige fatsoenlijke onderbouwing. Dit topic gaan dan ook dicht.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.