Review Nokia Lumia 920

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80466

Topicstarter
Kan de reviewer aub de BrowserMark 2.0 test overdoen want ik en diverse andere Nokia Lumia 920 bezitters krijgen echt veel hogere scores op deze browserbenchmark.
De review zegt 834.
Hier een screenshot van mijn Lumia 920 met 1647 als score !!! Echt een gigantisch verschil
Lumia 920 screenshot Browsermark 2.0

Kan verder de redactie verder uitleggen waarom de review van de HTC 8X de gebruikersvriendelijkheid van de telefoon 4 sterren kreeg en nu de Nokia Lumia 920 ineens 3 sterren.
De Nokia Lumia heeft precies dezelfde WP8 software en daarnaast ook nog (vermeld in de review) een
- meer gevoelig touchscreen dan andere smartphones zoals de HTC
- betere plaatsing van de bedieningsknoppen dan de HTC 8X
- mogelijkheid tot draadloos opladen die de HTC niet heeft
- aanvullende extra nuttige Nokia exclusieve apps

Naar mijn gevoel (en dat van veel reageerders bij de review) schort er overigens veel meer aan de betreffende review maar de twee bovenstaande punten lijken me niet echt meer subjectief te verklaren.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 80466 op 07-12-2012 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
+1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:46

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

+2

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toms_88
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-06 12:08
Ook de camera wordt heel slecht beoordeeld, maar in het donker maakt de Lumia 920 beduidend betere foto's dan de concurrenten, lijkt me toch wel voor iets te compenseren?
Daarnaast zou de accu na een aantal keer volledig opnieuw opladen het veel langer volhouden, eventueel ook nog het testen waard? Plus het geluid bij videoopnames is aangetoond beter met de Lumia 920.

[ Voor 11% gewijzigd door Toms_88 op 07-12-2012 20:57 ]

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480250

Het rare is dat ze de accu hebben beoordeeld op de hoeveelheid tijd met de bug..
Design: 3 sterren? Het heeft juist de mooiste en een gewaagde design.
Verder.. dat weten jullie wel.

Conclusie: slechtste review ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hier browsermark 1561 via 3g

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-07 23:17
Lichtelijk off topic maar: is het zo dat je reviews van Tweakers-redacteuren niet kunt beoordelen maar reviews van "gewone" gebruikers wel? Of kijk ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quint3n
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-08-2024
+++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:42

arnoudwokke

Redacteur
Yup, Browsermark 2 ga ik overdoen, anders moeten we softwareversies vergelijken. Lumia ligt nu op kantoor, dus ik kan de hertest op zijn vroegst maandag doen. Even geduld dus aub :)

Gebruiksvriendelijkheid is meer dan software: zo weeg ik ook handling mee: kun je alles bedienen met een hand, etc. Desondanks heb ik inderdaad die punten die jij noemt niet meegewogen en dat had wel gemoeten: hij heeft er op dit punt twee sterren bij. Niet omdat het gebruiksgemak volmaakt is, maar wel omdat het inderdaad beter is dan de 8x en dat moet in de score tot uiting komen.

Het punt is dat ik de camera beoordeel (en de accu) van het exemplaar dat ik tot mijn beschikking heb: camera neemt meer waar in lowlight, maar dan moeten objecten niet bewegen want dan is het voordeel weg: de sluiter staat immers langer open. Omdat veel mensen graag andere mensen of situaties met beweging willen vastleggen, compenseert het niet de slechte resultaten overdag.
Wat betreft de accu: hij is simpelweg niet betrouwbaar, hij is vaak zo leeg als je het niet verwacht. In mijn optiek is dat erger dan een matige, maar voorspelbare accuzuur. Daar reken je op met laden etc en raak je aan gewend, waardoor je erop anticipeert :)

[ Voor 5% gewijzigd door arnoudwokke op 08-12-2012 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je voor deze reactie en het aanpassen van de score voor gebruikersgemak.

Als je browsermark test laag blijft (zet je screen lock time-out wel hoog genoeg) en blijkt dat je inderdaad een andere software/firmware versie hebt kan dat ook van invloed zijn op de kwaliteit van de camera opnames en de accu duur en de andere browsertests.
Meeste tweakers hebben een duitse versie van de Lumia 920 geimporteerd, veelal Vodafone branded.

Versienummer mijn Lumia 920:
Besturingssysteem: 8.0.9903.10
Revisienummer firmware: 1232.2109.1242.1004

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 80466 op 08-12-2012 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie577
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09-2024
Arnoud, hoe hebben jullie de nits getest? Volgens meerdere andere reviews komen er 600 nits uit.
Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 13:12
Tja mijn galaxy SII is soms ook binnen 14 uur al op maar soms pas na 24 uur maar wel in beide situaties met exact zelfde gebruiksintensiteit.
Het ligt natuurlijk ook aan de background processes of bijvoorbeeld de apps store die op die dag veel apps aan het updaten is in de achtergrond en of ik thuis zit met wifi of dat ik op mijn werk zit met 3G. Zijn allemaal belangerijke factoren.
Ook heb jij nu met NFC en super sensitive touch te maken dat kan ook veel stroom opeten. Zet die dingen maar eens uit want die heb je in de meeste normale omstandigheden nog echt niet nodig.

Net zoals bij jou lumia 920 is de onlogische accu drain vast wel logisch te verklaren als je dieper onderzoek gaat doen. Dus onbetrouwbaar kan je het niet echt noemen vind ik zelf. Die stroom (2000mah) moet toch ergens naar toe gaan, dat verdwijnt niet vanzelf.

[ Voor 5% gewijzigd door SpitfireNL op 09-12-2012 17:30 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Markie577 schreef op zondag 09 december 2012 @ 17:18:
Arnoud, hoe hebben jullie de nits getest? Volgens meerdere andere reviews komen er 600 nits uit.
Groetjes!
600 is vermoedelijk een opgegeven waarde van Nokia. Niet een door reviewer geteste waarde.
Kan best behaald zijn in een labaratorium omgeving en ook met een speciaal exemplaar met andere firmware.

GSMarena heeft wel echt de helderheid gemeten maar vind ook geen 600 nits maar 513.
Dat is wel hoger dan tweakers had gemeten maar alle cd/m2 meetwaarden van GSMarena lijken hoger te liggen dus dat zal mogelijk ook aan de testsetup liggen.
http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_920-review-858p2.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

player-x

Disruptive by design

prOnorama2 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:54:
Lichtelijk off topic maar: is het zo dat je reviews van Tweakers-redacteuren niet kunt beoordelen maar reviews van "gewone" gebruikers wel? Of kijk ik verkeerd?
Zou mij best een goed plan lijken, een waardering van reviews maar ook nieuws artikelen, van Tweakers redacteuren, zou een goede indicatie zijn hoe goed een artikel geschreven is.

Alleen zou het voor dit artikel waarschijnlijk niet geheel wenselijk zijn, daar het van mij iig een zware onvoldoende krijgen, van wegen de vooroordelen en negatieve ondertoon van de schrijver.

Zeker als review over WP8 & Nokia, die beide de laatste tijd niet echt positief ontvangen word, zoveel steunbetuigingen in de reacties krijgt over de lage kwaliteit of wel negatieve kant van de review.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik lees nu in het review artikel een toevoeging met de score 1503:
Update, maandag: Op verzoek van veel lezers is BrowserMark 2.0 opnieuw gedaan. Hoewel de score aanvankelijk gelijk bleef, bleek dat als de browser werd ingesteld op 'mobiele versie' de score veel hoger uitvalt, vermoedelijk omdat tests worden overgeslagen in de mobiele variant. Voor de HTC 8X geldt hetzelfde.
Dit lijkt me vreemd want ik browse altijd met in de Instellingen
toepassingen => Internet Explorer => websitevoorkeur => desktopversie
De score die in in de eerste post heb geplaatst van 1647 is dus ook daarmee behaald.
edit:
hertest browsermark 2.0 score 1689 met instellingen op desktopversie

In de comments onder het artikel beweerde zelfs iemand dat juist de mobiel versie laag zou scoren.

Overigens vraag ik me nu ook af in hoeverre deze browsersetting invloed heeft gehad op de laadtest van de frontpage die er boven staat genoemd.

Verder vindt ik het jammerlijk dat de tekst van het artikel dus niet is aangepast.
er staat nog steeds:
De Lumia 920 scoort ook op BrowserMark 2.0 geen bijzonder hoge score, maar houdt in elk geval de HTC One X en Galaxy Nexus bij.
Een meer accurate beschrijving zou nu zijn:
de Lumia moet in deze test alleen de iPhone ruim voor laten gaan maar scoort vergelijkbaar aan de Neuxs 4 en blijft de quadcores van de Samsung galaxy SIII, Galaxy Note II en HTC One X ruim voor

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 80466 op 10-12-2012 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-03 12:11

LCP

Biertje?

Ik heb de review echt met stomme verbazing gelezen.

- Er wordt met geen woord gerept over Rich Recording. Een feature die de Lumia 920 als enige heeft (Behalve de 808 Pureview) En dat terwijl Tweakers er zelfs nog een nieuwsbericht aan gewijd heeft.

- Het design krijgt 3 sterren! WTF |:(
De Lumia serie is de enige serie telefoons op de markt die daadwerkelijk een onderscheidend design hebben. Om dat maar 3 sterren te geven, vind ik echt te achterlijk voor woorden onbegrijpelijk.

- Beeldkwaliteit opname 2 sterren! 8)7
Ik kan de review echt niet meer serieus nemen. Het gros van de reviews is behoorlijk positief over de camera en de samples bewijzen dat de Lumia 920 de beste camera van welke smartphone dan ook heeft. De Low Light opnames zijn echt verbazingwekkend goed. Software bugs kunnen hier gewoon niet in meegenomen worden.

- De prijs 3 sterren. €599 is gewoon een nette prijs voor wat je krijgt; een vernieuwende innovatieve smartphone met een onderscheidend ontwerp en features, OS en gebruikersgemak. Daarnaast het ecosysteem met SkyDrive, Windows 8 en XBOX. Meer dan een ton aan apps en nieuwe en ge-update WP8 apps elke dag aangevuld in de Store.

Ik vind het persoonlijk echt een review van ondermaatse kwaliteit. Arnoud, hoe kunnen je dit serieus als een professionele review bestempelen?

[ Voor 0% gewijzigd door LCP op 12-12-2012 14:12 . Reden: aanpassing ]

Xiaomi Pocophone F1 | Microsoft Surface Book 2 | Asus P9X79, 12GB Corsair RAM, Intel Core i7 3820, Windows 10 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
LCP schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 15:54:

- De prijs 3 sterren. €599 is gewoon een nette prijs voor wat je krijgt; een vernieuwende innovatieve smartphone met een onderscheidend ontwerp en features, OS en gebruikersgemak. Daarnaast het ecosysteem met SkyDrive, Windows 8 en XBOX. Meer dan een ton aan apps en nieuwe en ge-update WP8 apps elke dag aangevuld in de Store.
Met die prijs is het toestel een van de duursten op de markt. 3 sterren is dus helemaal niet onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Nu online

player-x

Disruptive by design

RoD schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 16:02:
Met die prijs is het toestel een van de duursten op de markt. 3 sterren is dus helemaal niet onredelijk.
Serieus ???? 8)7

pricewatch: Apple iPhone 5 32GB Zwart straat prijs van 775 euro, en heeft wel 5 sterren.

reviews: Apple iPhone 5: allrounder, geen vernieuwer

Maar dat is natuurlijk een iPhone die kunnen we niet vergelijken want Apple producten zijn special!

Kom op zeg, had hier niet meer willen reageren, maar als jullie met zulke slappe excuses komen, kan ik het niet laten.

KosteniPhone 5Lumia 920
Telefoon nieuwprijs€ 850,-€ 600,-
Telefoon maandlast€ 64,33€ 49,11

Ja want Apple telefoons zijn een stuk goedkoper, en daar naast is de iPhone 5 veel beter dan de Lumi 920. :?

Pluspunten over de iPhone 5
  • QI Draadloos opladen
  • Nokia PureView technologie camera
  • Nokia Music gratis muziek streaming
  • Near Field Communication (NFC)
  • Kan bediend worden met handschoen
  • Optische zoom 4x
  • 4.5'' vs 4''
  • 1136x640 vs 1280x768
  • Windows Phone
Minpunten over de iPhone 5
  • Bugs voor nu
  • Zwaarder
  • Dikker en groter (maar heeft ook een groter scherm)
  • Minder Apps
  • Langzamer in de benchmarks
  • Is geen Apple toestel? :+
Al met al hebben beide toestellen hun voor en nadelen, maar kan nu niet zeggen welke beter is qua hardware.

Waar ik wel een persoonlijke mening over heb is de OS, Heb zelf voorheen Galaxy S met Android 4.0 gebruikt en het vrouwtje nu een iPhone 4, en dochter iPhone 4S.
En heb nu een Lumia 900, en moet zeggen dat ik de WP OS vele male beter en doordacht vind dan iOS of Android.

Al met al klopt er van de conclusie imho gewoon geen drol van.

En nee ben geen merken trouw of wat dan ook, probeer altijd gewoon het beste te kopen wat er op de markt is qua prijs en gebruiksgemak.

Diclaimer: Player-x heeft geen aandelen Microsoft, of enige steekpeningen gekregen van Microsoft, hij heeft zelfs een redelijk negatief gevoel bij het bedrijf, en heeft daarnaast een behoorlijke hekel aan Apple, en totaal geen vertrouwen meer in de slogan ''Don't be evil'' van Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

player-x schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 17:24:
[...]

Serieus ???? 8)7

pricewatch: Apple iPhone 5 32GB Zwart straat prijs van 775 euro, en heeft wel 5 sterren.
Ik zeg nadrukkelijk 'een van de duursten', en dat klopt gewoon. Daarnaast heeft de iPhone voor de prijs nota bene één ster gekregen, nog veel minder dan de drie sterren bij de Lumia 920 dus. Je post raakt dus kant noch wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Nu online

player-x

Disruptive by design

Algemene beoordeling ''iPhone 5" 5 sterren, ''Lumia 920'' 3 sterren.

Imho is algemene beoordeling de meest zwaar wegende beoordeling, neem aan dat hij daarom ook deze reward kreeg.

Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/prs/review_shield_vijf_klein.png

En dat hij voor zijn prijs 1 ster kreeg, daar weinig mee te maken, imho word er met twee maten gemeten, zeker als je bedenkt dat de iPhone 5 250 euro duurder is.

En dus de iPhone 5 40% beter is dan de Lumia 920 (5 vs 3 sterren), terwijl hij ook nog eens 40% duurder is, volgens mij klopt er ergens het beoordelings rekensommetje niet.

[ Voor 26% gewijzigd door player-x op 12-12-2012 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Not to mention dat de Lumia 920 vele innovatieve en vernieuwende functionaliteit heeft die alle bestaande smartphones niet hebben.

Lumia 920:

Wireless charging (door Nokia nu op de kaart gezet en werkt gewoon goed)
8,7MP Pureview camera met OIS (geen enkel andere smartphone heeft dat)
PureMotion HD+ scherm met super sensitive touch en 1280x768 pixels (hoogste dpi en resolutie)
Rich Recording 140dB (wordt met geen woord over gerept in de review, terwijl dit een zeer mooie feature is.)
Windows Phone 8 met Common Code base met Windows 8 (hoezo beperking in ecosysteem?)
NFC (als 1 van de weinige toestellen)
Een waanzinnig onderscheidend design met keus uit meerdere kleuren (Nokia heeft er alles aan gedaan om het design vele malen anders te doen dan de bestaande smartphone designs)
Exclusieve Nokia apps zoals City Lens en Drive (nuff said)
Office, SkyDrive, Skype en XBOX integratie (again, ecosysteem)
Super bouwkwaliteit (zie de YouTube filmpjes hoe de Lumia 920 val testen etc. overleefd)

Vergelijking met de iPhone 5:

Langer scherm met extra rij icoontjes (jippie!)
Design: door de extra lengte ziet het toestel er niet uit. (Over smaak valt niet te twisten, maar come on)
Zelfde gedateerde OS zonder enige vernieuwing (statische icoontjes. Windows 3.1 anyone?)
Buggy Kaarten app
1x laten vallen: stuk
Veranderingen in het OS: toevoeging beperkte Facebook integratie. Punt. (Dit had WP7 al in 2010.)

Conclusie: de Lumia 920 is wel degelijk de meest innovatieve smartphone en veegt de concurrentie op dat gebied makkelijk van tafel. Het OS is het meest verfrissende, vernieuwende en meest persoonlijke smartphone OS wat er is. De updates worden centraal geregeld en de betrouwbaarheid en snelheid waarmee je je dagelijkse smartphone taken kunt doen is onovertroffen.

De review slaat compleet nergens op. Het laat steken vallen en kijkt veel te veel naar het toestel vanuit een puur technisch oogpunt in plaats van te kijken vanuit een gebruikersperspectief. En dit is per slot van rekening het meest belangrijke bij smartphones; hoe presteert een toestel vanuit de gebruiker gezien?

Daarnaast:

pricewatch: Apple iPhone 5 32GB Zwart €844,00

pricewatch: Nokia Lumia 920 Geel €588,00

Hoezo te duur?

Ja, de iPhone 5 is een goed toestel, maar zwaar overpriced, hopeloos verouderd, totaal niet vernieuwend en al lang niet hip meer.
Om de Lumia drie sterren te geven en de iPhone 5 vijf sterren, slaat echt als een tang op een varken en daarmee maakt Tweakers.net zijn Website van het jaar onderscheiding onwaardig imo.

[ Voor 25% gewijzigd door LCP op 11-12-2012 22:03 . Reden: Kleine toevoegingen en edits ]

Xiaomi Pocophone F1 | Microsoft Surface Book 2 | Asus P9X79, 12GB Corsair RAM, Intel Core i7 3820, Windows 10 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Sorry, maar ik ruik hier vooral fanboyisme. Je bent het klaarblijkelijk niet eens met de mening van de reviewer, maar dat betekent niet dat de review fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

RoD schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 22:12:
Sorry, maar ik ruik hier vooral fanboyisme. Je bent het klaarblijkelijk niet eens met de mening van de reviewer, maar dat betekent niet dat de review fout is.
Het heeft hier niets met fanboyism te maken, maar puur over de kwaliteit van de review. En die is gewoon onvolledig, onwaar en misleidend. Een mening van een reviewer zou goed onderbouwd moeten zijn, maar is in dit geval niet of onvolledig onderbouwd. Ik snap dat je aan de Tweakers.net kant staat, maar
de vergelijking met de iPhone 5 review laat gewoon zien dat deze review van de Lumia 920 niet serieus genomen kan worden. Laten we eerlijk zijn; 5 sterren tevenover 3 sterren terwijl de Lumia 920 toch echt veel meer bied dan de minimaal vernieuwende iPhone 5. Kom op zeg. Om maar te zwijgen over de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Nu online

player-x

Disruptive by design

Kom op een telefoon die 250 euro duurder is, en ook nog eens 150 euro per jaar meer kost, en dus het eerste jaar 400 euro duurder is, en waar ook best wel het een en ander is op aan te merken, krijgt 5 sterren.
Ik zeg nadrukkelijk 'een van de duursten', en dat klopt gewoon.
Vergeleken met de 32GB iPhone 5 is de Lumia 920 gewoon echt goedkoop.

De Lumia die op het moment best wat bugs heeft, net als iOS die had zij het in mindere maten.

En ja LCP zijn post is een beetje fanboyisme, daar de iPhone 5 ook best wel zo zijn sterke punten heeft, maar dat neemt niet weg dat er imho, zeker met twee maten gemeten word.

En ja je kan mij ook een beetje van fanboyisme beschuldigen, het WP OS is imho gewoon het prettigste en meest innovatieve mobile OS van het moment, vergeleken daar mee voelen iOS en Android gewoon ouderwets aan, dus vandaar dat ik grote vraagtekens zet bij de conclusie, zeker als je daarnaast ook nog eens bedenkt dat de 5 je 400 meer kost het eerste jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door player-x op 12-12-2012 04:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nee, het zet al jullie andere reviews in een ander licht. Als je zelf de telefoon hebt en gebruikt dan kun je je helemaal niet vinden in deze review. Dat is het probleem. De review is gewoon veel teveel vanuit specs gedaan. Puur op specs is het een aardige telefoon, maar niet top-of-the-line of heel bijzonder. Dat de camera gehyped werd is leuk, maar dat zou geen enkel effect moeten hebben op de review (hoogstens even vernoemd). Ik was ook lichtelijk teleurgesteld in de camera en dat heb ik ook aangehaald in mijn userreview. Maar als je objectief kijkt naar het resultaat, dan blijkt dat de camera best wel aardig is. Zeker beter dan 90% van alle andere telefooncamera's. Dat is toch wel meer dan 2 sterren waard? De 'bug' die in de camera zou zitten heeft alleen effect bij foto's met focus op oneindig, die zijn minder scherp. Ik vind dat niet erg, want dan kan ik zelf mijn foto's verscherpen wat vaak subtieler gaat dan de in-camera software. Teveel verscherpte foto's kun je niet ongedaan maken, te softe foto's kun je wel scherper maken. En op het schermpje ziet de foto er gewoon goed uit (en de verkleinde versies op facebook ook, dus je hoeft de scherpte niet altijd aan te passen). Het argument dat de telefoon out-of-the-box en as-is gereviewed moet worden word dan aangehaald, maar ik vind dat niet. Een telefoon gebruik je, customiseer je naar je eigen hand en je zet er software op om dingen te doen die jij belangrijk vindt. Daar vallen ook tweaks aan foto's onder, anders was Instagram nooit zo groot geworden.

Nogmaals, Arnoud heeft blijkbaar een bepaalde review procedure waar de Lumia 920 niet zo goed uitkomt, terwijl users geen problemen hebben met de issues die hij daarbij vind, maar hij rekent deze issues wel zwaar door in het eindresultaat. Daarbij gaat hij oneerlijk te werk, want het grootste issue van de iPhone 5 (de maps app) wordt niet doorberekend in het eindresultaat, want hoe krijgt die telefoon anders 5 sterren?

Wellicht moet deze procedure maar eens op de schop net zoals de overall conclusie met de sterren? Misschien moet de telefoon wel gewoon een week of 3 gebruikt worden en niet af en toe even om wat punten af te testen die op de procedure staan? Alleen al het feit dat we in het Lumia 920 topic Arnoud tijdens het weekend vroegen om wat dingen te checken waarbij hij antwoordde dat hij het toestel niet bij zich heeft en op de zaak ligt. Dat was voor mij het grootste WTF moment. Echt WTF? Je hebt zo'n review toestel toch gewoon bij je en gebruikt hem tijdelijk als je main-telefoon? Hoe kom je anders er achter wat een gebruiker gaat ondervinden als deze telefoon aangeschaft wordt? Dan was het hele gewicht issue ook voldoende ge-downplayed want het is gewoon alleen een statistiek. Niemand heeft last van die zware telefoon. Zelfs mijn vriendin heeft er geen probleem mee. Het is alleen een nummertje wat hoger is dan de concurrentie. En dat schijnt slecht te zijn (wat ik betwist). Zelfs deze stelling krijgen we niet bij Arnoud binnen. Hij blijft maar blaten dat het gewicht toch echt wel hoog is en er geen reden is voor dit gewicht. Nou en? Als Nokia graag een zwaar en robust model op de markt brengt wat niet spontaan barst en kromtrekt, dan hoort daar schijnbaar een bepaald gewicht bij. Als de Lumia nou echt veel zwaarder zou zijn dat het een probleem gaat worden waar die grens ligt weet ik niet, maar niet bij 180 gram want over het gewicht is met geen enkel woord gerept in de Galaxy Note-II review die maar een fractie lichter is. Dit is dus weer een oneerlijk minpunt.

Hetzelfde met het scherm. Het is een fantastisch scherm, maar omdat de max belichting net wat minder is dan de concurrentie is het ineens een slecht scherm (lager contrast), Dat ie beter afleesbaar is in de zon is blijkbaar alleen nodig om dit kort te benoemen. Ik snap het wel, afleesbaarheid in de zon is iets wat je niet makkelijk kunt meten en ook niet afhankelijk is van enige meting (zwart waarde, max belichting, contrast) die jullie doen aan het scherm.

Maar goed, dit zal wel weer teveel tekst zijn wat TL;DR zal worden. Of ik word voor fanboy uitgemaakt. Dat maakt me niks uit. Maar ik vraag me dan wel af welke conclusie ik kan trekken uit jullie andere reviews.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Sorry, maar ik ruik hier vooral fanboyisme.
Inderdaad.... maar dan wel aan de kant van de reviewer !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Anoniem: 175233 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:32:
[...]

Inderdaad.... maar dan wel aan de kant van de reviewer !!
+1

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Met de apparatuur waarmee we beeldschermen (tv's, laptops, tablets, smartphones) altijd testen: Calman. Het is meerdere keren getest en inmiddels op meerdere samples. Die 600 nits komt overigens uit de marketinguitingen van Nokia; er zijn maar weinig media die het scherm zelf testen (Anandtech, Cnet enz).
Net zoals bij jou lumia 920 is de onlogische accu drain vast wel logisch te verklaren als je dieper onderzoek gaat doen. Dus onbetrouwbaar kan je het niet echt noemen vind ik zelf. Die stroom (2000mah) moet toch ergens naar toe gaan, dat verdwijnt niet vanzelf.
Het is een bug die vaker optreedt (ook na harde resets), bij veel meer mensen en die door Nokia is erkend en in onderzoek is.
Er wordt met geen woord gerept over Rich Recording. Een feature die de Lumia 920 als enige heeft (Behalve de 808 Pureview) En dat terwijl Tweakers er zelfs nog een nieuwsbericht aan gewijd heeft.
Staat er wel in.
De Lumia serie is de enige serie telefoons op de markt die daadwerkelijk een onderscheidend design hebben. Om dat maar 3 sterren te geven, vind ik echt te achterlijk voor woorden.
Hij te groot voor zijn schermgrootte, te zwaar voor de gebruikte componenten en het materiaal voelt goedkoop (en is niet glad aan de boven- en onderkant). Zomaar een paar redenen om het design sterren aftrek te geven.
Dat jij iets 'te achterlijk voor woorden' noemt, vind ik een behoorlijk felle bewoording; ik zou het waarderen als je oppast met de manier waarop je formuleert.
Ik kan de review echt niet meer serieus nemen. Het gros van de reviews is behoorlijk positief over de camera en de samples bewijzen dat de Lumia 920 de beste camera van welke smartphone dan ook heeft. De Low Light opnames zijn echt verbazingwekkend goed. Software bugs kunnen hier gewoon niet in meegenomen worden
Ik beoordeel een toestel as is, zoals hij komt. Nokia heeft de bugs met de camera erkend en zegt bovendien dat het werkt aan een update. Dan kan deze score worden herzien. Deze camera is in veel omstandigheden haast niet bruikbaar. Als jij een belangrijk moment in je leven wil vastleggen en je hebt alleen het reviewexemplaar van de Lumia 920, dan heb jij geen goede foto. Dat is wat telt - en het is helaas niet anders.
straat prijs van 775 euro, en heeft wel 5 sterren.
De iPhone 5 kreeg 1 ster voor de prijs. Nuff said.
Maar als je objectief kijkt naar het resultaat, dan blijkt dat de camera best wel aardig is. Zeker beter dan 90% van alle andere telefooncamera's. Dat is toch wel meer dan 2 sterren waard?
Er zijn - vziw - twee batches: eentje met redelijk goede camera, eentje met belabberde (deze info heb ik van MS, dus zal wel kloppen).
Als je wilt, nodig ik je graag uit om met je Lumia 920 naar kantoor te komen en met de toestellen op dezelfde momenten dezelfde foto's te nemen; dan kunnen we echt vergelijken. Is dat een goed idee?
Misschien moet de telefoon wel gewoon een week of 3 gebruikt worden en niet af en toe even om wat punten af te testen die op de procedure staan? Alleen al het feit dat we in het Lumia 920 topic Arnoud tijdens het weekend vroegen om wat dingen te checken waarbij hij antwoordde dat hij het toestel niet bij zich heeft en op de zaak ligt. Dat was voor mij het grootste WTF moment. Echt WTF? Je hebt zo'n review toestel toch gewoon bij je en gebruikt hem tijdelijk als je main-telefoon?
Klopt; maar de review is online en er komen nieuwe reviews aan, dus ik had nieuwe telefoons bij me. Daar komt bij: vlak voordat de review online ging werd ik ziek; ik had omdat er nog opnames gemaakt moesten worden voor de video hem in de studio laten liggen.
Als Nokia graag een zwaar en robust model op de markt brengt wat niet spontaan barst en kromtrekt, dan hoort daar schijnbaar een bepaald gewicht bij. Als de Lumia nou echt veel zwaarder zou zijn dat het een probleem gaat worden waar die grens ligt weet ik niet, maar niet bij 180 gram want over het gewicht is met geen enkel woord gerept in de Galaxy Note-II review die maar een fractie lichter is. Dit is dus weer een oneerlijk minpunt.
De Note II heeft een veel groter scherm; telefoons met de schermgrootte van de L920 zijn over het algemeen tussen 120 en 140 gram. Je kunt er een probleem mee hebben of niet, maar hij is simpelweg zwaarder.

--

Ik heb het idee dat alles zo langzamerhand wel door en door besproken is - hier, in de reacties onder de review en in het topic over de L920. Ik raad iedereen aan die wil reageren eerst de review, reacties en het topic goed door te lezen, want veel van de opmerkingen die hier staan zijn daar al eerder beantwoord.

Voor de rest bedank ik iedereen voor de feedback; er is geen site waar zoveel wordt gesproken over een review en daar ben ik dankbaar voor, want ik en de rest van de redactie leren daar veel van. Het niveau van de reacties wisselt wel: sommige mensen komen met terechte vragen - kennelijk heb ik dan te weinig een oordeel onderbouwd in de review - en uit sommige reacties blijkt dat mensen de review niet eens goed hebben gelezen of niet precies weten waar ze het over hebben. Dat is jammer, maar de vele goed onderbouwde reacties blijven parels van feedback waar ik graag van leer.

Reviews zijn per definitie een subjectieve beoordeling en die kan stroken met je eigen visie of niet. Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat er bij mij geen fanboyism speelt en dat ik deze review naar eer en geweten heb gedaan. Het is goed dat iedereen voor zichzelf een oordeel heeft en ik hoop dat we op deze site nog lang kunnen discussieren over hoe goed of niet goed een telefoon is; en ik hoop dat we dat met respect voor elkaars visies en kennis van zaken kunnen doen.

Je kunt blijven reageren in dit topic, maar een reactie mijnerzijds zal er niet meer komen; de plicht roept om andere reviews te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Dat jij iets 'te achterlijk voor woorden' noemt, vind ik een behoorlijk felle bewoording; ik zou het waarderen als je oppast met de manier waarop je formuleert.
Eens. Aangepast. Excuses, I got carried away :)
Neemt niet weg dat ik je argument van het design nog steeds niet kan beamen. Het design is iets waar Nokia enorm veel aandacht aan heeft besteed i.t.t. tot vele concurrerende fabrikanten die een saai duizend in een dozijn zwarte of witte behuizing nemen voor hun toestellen. Ik vind dat dat gewoon meegenomen moet worden in de review. Het uiterlijk van de Lumia 920 heeft gewoon een WOW factor en dat is iets wat we op smartphone gebied al lange tijd niet gehad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Nu online

player-x

Disruptive by design

arnoudwokke schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:02:
De iPhone 5 kreeg 1 ster voor de prijs. Nuff said.
De 32GB iPhone 5 is 850 euro, daarnaast zijn de maandlasten ook nog eens hoger, T-net PW opgave.

Je kan een product dat je het eerste jaar zoveel meer kost niet vergelijken, en dan zeggen , maar....... ''De iPhone 5 kreeg 1 ster voor de prijs. Nuff said'', dat is je zelf er wel heel erg gemakkelijk van af maken.

Kom op, dat is zeggen dat een VW golf middelmatig auto is, in vergelijking met een Lexus IS, en dan als excuus gebruiken dat de IS zo een hogere algemene beoordeling heeft, maar heb de IS maar 1 Ster voor zijn prijs gegeven.

Dat is Apples met peren vergelijken, en de ene aan een hogere standaard houden dan de andere, want imho is prijs echt wel een van de aller belangrijkste factoren om tot een goede algemene beoordeling te komen.

Zal me zelf maar herhalen, want kom op zeg, een telefoon die 250 euro duurder is, en ook nog eens 150 euro per jaar meer kost, en dus het eerste jaar 400 euro duurder is, en waar ook best wel het een en ander is op aan te merken, krijgt 5 sterren.

En vergeleken met de 32GB iPhone 5 is de Lumia 920 gewoon echt goedkoop.

[ Voor 5% gewijzigd door player-x op 12-12-2012 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Die 1 ster van de iPhone5 voor de prijs moet opzichzelf voldoende zijn om de algemene beoordeling van 5 naar 4 sterren te trekken.

Een algehele 5 rating, terwijl er een 1 ster tussen staat in de onderdelen, is simpelweg niet te verklaren.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 175233 op 12-12-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt. De feature wordt genoemd. Niet echt getest
Maar dan direct met een negatieve aanvulling dat het alleen mono opnames betreffen.
Wat een rare opmerking.
Alsof je met een telefoon serieus opnames met een hoorbaar stereo effect zou kunnen maken.
En het maakt echt wel wat uit: http://wmpoweruser.com/vi...20-vs-the-google-nexus-4/
En andere top telefoons hebben deze feature gewoon helemaal niet!

Er wordt opmerkelijk vaak bij een feature met meerwaarde op de Nokia een erg negatieve benadering gekozen. Dat is ook wat heel veel van de reageeerders op de review opvalt.

Hier maar een heel kleine selectie van meningen over de review (ik kon uit zeker meer dan 50 negatieve reacties op de reviewkiezen).

Big-D in 'reviews: Nokia Lumia 920: tussen innovatie en perfectie'
ErectionJackson in 'reviews: Nokia Lumia 920: tussen innovatie en perfectie'
dendor in 'reviews: Nokia Lumia 920: tussen innovatie en perfectie'
Inverted_World in 'reviews: Nokia Lumia 920: tussen innovatie en perfectie'
zonoskar in 'reviews: Nokia Lumia 920: tussen innovatie en perfectie'
DaemonAngel in 'reviews: Nokia Lumia 920: tussen innovatie en perfectie'
hiostu in 'reviews: Nokia Lumia 920: tussen innovatie en perfectie'
maussie95 in 'reviews: Nokia Lumia 920: tussen innovatie en perfectie'
Mqrk in 'reviews: Nokia Lumia 920: tussen innovatie en perfectie'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Nu online

player-x

Disruptive by design

Anoniem: 80466 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 16:48:
Hier maar een heel kleine selectie van meningen over de review (ik kon uit zeker meer dan 50 negatieve reacties op de reviewkiezen).
Je hebt helemaal gelijk, heb op tweakers nog nooit zoveel kritiek gezien op een review, maar wat nog frappanter is, is dat al die kritiek met +2 en zelfs met +3 word beoordeeld.

Het zijn dus zeker niet alleen hier een paar fanboys die klagen, de algemene consesus is dat de review ver ondermaats is.

Zou de reviewer en eindredactie dan ook adviseren en die kritiek toch nog eens een keer goed door te lezen, want een zo groot aantal +3en voor kritiek is een zeldzaamheid, en heb ik nog niet eerder gezien op tweakers, en ik kom hier toch al een paar jaartjes: player-x

Eerst word de hele website zwaar verziekt met de uitrol van tweakers 7, en word het afgedaan alsof het alleen maar aan de bugs lag, en niet met de rampzalige nieuwe opzet van de website, waar Tweakers 6 veel compacter meer informatie gaf, en je, je nu blind klikt om te komen waar je vroeger in een klik bij kon komen.

En nu worden mensen die imho en vele andere, terechte kritiek hebben, van fanboyisme gedrag beschuldigd.

Heb het gevoel als of het winnen van de "Website van het jaar'', nu twee keer, en andere rewards, de redactie geheel naar het hoofd is gestegen, en steeds arroganter word

Nuff said.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KzN4q3sJRm2bgM9byL2zdYaE/full.png
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 12-12-2012 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Je kunt blijven reageren in dit topic, maar een reactie mijnerzijds zal er niet meer komen; de plicht roept om andere reviews te maken :)
Dat is je er wel erg makkelijk vanaf trekken Arnoud. Zoals je leest zijn de meningen hier gefundeerd oprecht negatief over je review. Laat ik mezelf wat duidelijker maken; het zijn niet de typische NuJij reacties op de review. Dit zijn echt serieuze Tweakers die grote vraagtekens bij je review zetten. Dat kan je maar niet zo afwimpelen zoals je nu doet vind ik.

En als je toekomstige reviews net zo "goed" worden als die van de Lumia 920, dan zou ik zeggen; Don't bother

[ Voor 15% gewijzigd door LCP op 12-12-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

arnoudwokke schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:02:
Als je wilt, nodig ik je graag uit om met je Lumia 920 naar kantoor te komen en met de toestellen op dezelfde momenten dezelfde foto's te nemen; dan kunnen we echt vergelijken. Is dat een goed idee?
We doen het andersom, jij komt naar Eindhoven :) Maar ik ben ervan overtuigt dat mijn camera vergelijkbare foto's maakt, want de scherpte met focus op oneindig is niet erg goed. Daar werkt Nokia aan. Ik kijk door die 'bug' heen, jij niet. Dat is het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-05 12:10

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Folks, dit topic begint te ontsporen. We testen een product zoals deze bij ons arriveert, waarbij we geen rekening houden met eventuele toekomstige bugfixes of wat dan ook. Ik denk dat alles gezegd is dat moet worden gezegd. Let's agree to disagree.

• player-x
  • Nu online

player-x

Disruptive by design

Wilbert de Vries schreef op woensdag 12 december 2012 @ 22:45:
Folks, dit topic begint te ontsporen. We testen een product zoals deze bij ons arriveert, waarbij we geen rekening houden met eventuele toekomstige bugfixes of wat dan ook. Ik denk dat alles gezegd is dat moet worden gezegd.
Na zo een regen van imho goed onderbouwde kritiek, zowel hier als in de reacties, waar een flink aantal zwaar kritische reacties over de review, de tegenwoordig uiterst zeldzame +3 krijgen, voor uitmuntende reacties.

Word er aan de kant van de redactie nog steeds geen hand in eigen boezem gestoken en gezegd, oké hier en daar zijn wel een beetje ver gegaan met onze negatieve beoordeling/ondertoon.

Kan het helaas dan maar met echt met een reactie van tweakers zijn kant eens zijn, en dat is de volgende:
Let's agree to totally disagree.
Waar ik het wel vaker oneens ben geweest met tweakers, maar heb wel altijd hun kant kunnen zien van het argument, maar nu voor het eerst keer, echt totaal niet kan zien in dit geval.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb het al opgegeven. En als je de nieuwste review leest over de Olympus E-PL5 (wederom een waardeloze review) dan lijkt het erop dat men hier niets leert. Het gaat op de tweakers manier, tegenspraak kun je zo goed onderbouwen als je wilt, het wordt toch niet anders. Jammer. Ik loop hier toch al een tijdje rond en het wordt alleen maar erger.

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Laat ik mijn belofte voor een keer breken en nog een keer reageren om te zeggen: ik sluit me daarbij aan, let's agree to totally disagree :)

Het is niet zo dat er niets is gebeurd met de kritiek. Aan de hand van jouw bevindingen Zonoskar, is de score van BrowserMark 2.0 van een update voorzien en wordt die score niet meer meegenomen in toekomstige reviews. Ook is er een ster bij bij gebruiksgemak, vanwege de uitstekende argumenten die mij overtuigden dat ik daar een ster te weinig had gegeven.

Ik zie jullie kant van het verhaal wel degelijk en ik snap waar de kritiek vandaan komt. Maar de review staat inmiddels bijna een week online en in die tijd hebben we kunnen discussieren in de reacties, in het L920-topic en in dit topic en daardoor denk ik dat alle argumenten zijn uitgewisseld: ik kan jullie niet overtuigen van mijn gelijk, jullie kunnen mij niet overtuigen van mijn ongelijk. Dat is geen kwestie van arrogantie of niet willen, dat is een kwestie van volwassen mensen die met elkaar discussieren en er diverse visies op na houden die niet bij elkaar komen.

Ik heb al vaker gezegd: ik heb dit 10x liever dan een review waarop geen reactie komt (ik heb bij kranten gewerkt, ik weet hoe dat voelt ;)). Alle feedback - waar het ook staat - probeer ik te lezen en op de hoog gemodereerde reacties heb ik geprobeerd alle punten te behandelen, te beantwoorden en mijn overwegingenen uit te leggen. Jullie hebben op jullie beurt in veel - en vaak uitgebreide - reacties uit te leggen wat er mis is met de review. Die moeite waardeer ik echt, ook al ben ik het met veel kritiek niet eens.

Inmiddels zijn we op een punt gekomen waarbij ik vermoed dat we met verdere discussie niet meer verder komen: vandaar mijn eerdere reactie. Dus let's agree to totally disagree - en ik hoop oprecht dat jullie mijn toekomstige reviews beter vinden dan deze. Mochten jullie besluiten naar aanleiding hiervan geen reviews meer te lezen op Tweakers, even goede vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

ik kan jullie niet overtuigen van mijn gelijk, jullie kunnen mij niet overtuigen van mijn ongelijk. Dat is geen kwestie van arrogantie of niet willen, dat is een kwestie van volwassen mensen die met elkaar discussieren en er diverse visies op na houden die niet bij elkaar komen.
Ik heb al vaker gezegd: ik heb dit 10x liever dan een review waarop geen reactie komt
Arnoud, hartelijk dank. Fijn dat we als volwassen mensen kunnen discussieren hierover. Wat mij betreft laten we het dan ook hierbij. Het is voor ons als bezoeker van tweakers.net prettig om te lezen dat er daadwerkelijk wat gedaan wordt met goed onderbouwde kritiek op de artikelen. Dat is 1 van de redenen dat ik hier elke dag weer met veel plezier de artikelen en reviews lees. De community is een belangrijk onderdeel van deze site en dat staat hoog in het vaandel, dat blijkt.
Moving on! :)

[ Voor 6% gewijzigd door LCP op 14-12-2012 10:05 . Reden: kleine toevoeging en typo ]

Pagina: 1