Arnoud, hoe hebben jullie de nits getest? Volgens meerdere andere reviews komen er 600 nits uit.
Met de apparatuur waarmee we beeldschermen (tv's, laptops, tablets, smartphones) altijd testen:
Calman. Het is meerdere keren getest en inmiddels op meerdere samples. Die 600 nits komt overigens uit de marketinguitingen van Nokia; er zijn maar weinig media die het scherm zelf testen (Anandtech, Cnet enz).
Net zoals bij jou lumia 920 is de onlogische accu drain vast wel logisch te verklaren als je dieper onderzoek gaat doen. Dus onbetrouwbaar kan je het niet echt noemen vind ik zelf. Die stroom (2000mah) moet toch ergens naar toe gaan, dat verdwijnt niet vanzelf.
Het is een bug die vaker optreedt (ook na harde resets), bij veel meer mensen en die door Nokia is erkend en in onderzoek is.
Er wordt met geen woord gerept over Rich Recording. Een feature die de Lumia 920 als enige heeft (Behalve de 808 Pureview) En dat terwijl Tweakers er zelfs nog een nieuwsbericht aan gewijd heeft.
Staat er wel in.
De Lumia serie is de enige serie telefoons op de markt die daadwerkelijk een onderscheidend design hebben. Om dat maar 3 sterren te geven, vind ik echt te achterlijk voor woorden.
Hij te groot voor zijn schermgrootte, te zwaar voor de gebruikte componenten en het materiaal voelt goedkoop (en is niet glad aan de boven- en onderkant). Zomaar een paar redenen om het design sterren aftrek te geven.
Dat jij iets 'te achterlijk voor woorden' noemt, vind ik een behoorlijk felle bewoording; ik zou het waarderen als je oppast met de manier waarop je formuleert.
Ik kan de review echt niet meer serieus nemen. Het gros van de reviews is behoorlijk positief over de camera en de samples bewijzen dat de Lumia 920 de beste camera van welke smartphone dan ook heeft. De Low Light opnames zijn echt verbazingwekkend goed. Software bugs kunnen hier gewoon niet in meegenomen worden
Ik beoordeel een toestel as is, zoals hij komt. Nokia heeft de bugs met de camera erkend en zegt bovendien dat het werkt aan een update. Dan kan deze score worden herzien. Deze camera is in veel omstandigheden haast niet bruikbaar. Als jij een belangrijk moment in je leven wil vastleggen en je hebt alleen het reviewexemplaar van de Lumia 920, dan heb jij geen goede foto. Dat is wat telt - en het is helaas niet anders.
straat prijs van 775 euro, en heeft wel 5 sterren.
De iPhone 5 kreeg 1 ster voor de prijs. Nuff said.
Maar als je objectief kijkt naar het resultaat, dan blijkt dat de camera best wel aardig is. Zeker beter dan 90% van alle andere telefooncamera's. Dat is toch wel meer dan 2 sterren waard?
Er zijn - vziw - twee batches: eentje met redelijk goede camera, eentje met belabberde (deze info heb ik van MS, dus zal wel kloppen).
Als je wilt, nodig ik je graag uit om met je Lumia 920 naar kantoor te komen en met de toestellen op dezelfde momenten dezelfde foto's te nemen; dan kunnen we echt vergelijken. Is dat een goed idee?
Misschien moet de telefoon wel gewoon een week of 3 gebruikt worden en niet af en toe even om wat punten af te testen die op de procedure staan? Alleen al het feit dat we in het Lumia 920 topic Arnoud tijdens het weekend vroegen om wat dingen te checken waarbij hij antwoordde dat hij het toestel niet bij zich heeft en op de zaak ligt. Dat was voor mij het grootste WTF moment. Echt WTF? Je hebt zo'n review toestel toch gewoon bij je en gebruikt hem tijdelijk als je main-telefoon?
Klopt; maar de review is online en er komen nieuwe reviews aan, dus ik had nieuwe telefoons bij me. Daar komt bij: vlak voordat de review online ging werd ik ziek; ik had omdat er nog opnames gemaakt moesten worden voor de video hem in de studio laten liggen.
Als Nokia graag een zwaar en robust model op de markt brengt wat niet spontaan barst en kromtrekt, dan hoort daar schijnbaar een bepaald gewicht bij. Als de Lumia nou echt veel zwaarder zou zijn dat het een probleem gaat worden waar die grens ligt weet ik niet, maar niet bij 180 gram want over het gewicht is met geen enkel woord gerept in de Galaxy Note-II review die maar een fractie lichter is. Dit is dus weer een oneerlijk minpunt.
De Note II heeft een veel groter scherm; telefoons met de schermgrootte van de L920 zijn over het algemeen tussen 120 en 140 gram. Je kunt er een probleem mee hebben of niet, maar hij is simpelweg zwaarder.
--
Ik heb het idee dat alles zo langzamerhand wel door en door besproken is - hier, in de reacties onder de review en in het topic over de L920. Ik raad iedereen aan die wil reageren eerst de review, reacties en het topic goed door te lezen, want veel van de opmerkingen die hier staan zijn daar al eerder beantwoord.
Voor de rest bedank ik iedereen voor de feedback; er is geen site waar zoveel wordt gesproken over een review en daar ben ik dankbaar voor, want ik en de rest van de redactie leren daar veel van. Het niveau van de reacties wisselt wel: sommige mensen komen met terechte vragen - kennelijk heb ik dan te weinig een oordeel onderbouwd in de review - en uit sommige reacties blijkt dat mensen de review niet eens goed hebben gelezen of niet precies weten waar ze het over hebben. Dat is jammer, maar de vele goed onderbouwde reacties blijven parels van feedback waar ik graag van leer.
Reviews zijn per definitie een subjectieve beoordeling en die kan stroken met je eigen visie of niet. Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat er bij mij geen fanboyism speelt en dat ik deze review naar eer en geweten heb gedaan. Het is goed dat iedereen voor zichzelf een oordeel heeft en ik hoop dat we op deze site nog lang kunnen discussieren over hoe goed of niet goed een telefoon is; en ik hoop dat we dat met respect voor elkaars visies en kennis van zaken kunnen doen.
Je kunt blijven reageren in dit topic, maar een reactie mijnerzijds zal er niet meer komen; de plicht roept om andere reviews te maken