HTPC i.c.m. NAS/Home Server

Pagina: 1
Acties:

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-05 19:01
Beste,

Voor mijn kerstproject wil ik een computer gaan samenstellen met een aantal (waarschijnlijk) botsende eisen.

Heeft te maken met indeling van woning, maar hij moet in de keuken achter de plint komen. De kast komt dan ook op z'n kant achter de plint en hij is (bij normaal gebruik) alleen op afstand bedienbaar.

Funtie 1; HTPC
De computer wordt direct gekoppeld aan mijn televisie d.m.v. HDMI. Een kabel van 5 meter is daarvoor ruim voldoende. Geluid gaan met optical naar de reciever.
De bediening zal dus gaan door de computer over te nemen m.b.v. bijvoorbeeld teamviewer.

Funtie 2; NAS/Home server
Daar ik een beetje op de centjes moet letten heb ik er nu 1 schijf in hangen, maar ik heb ook nog een externe usb 3.0 2T schijf. Deze wil ik dus ook direct aan de computer koppelen en software matig regelen dat van sommige mappen (foto's etc.) een kopie wordt gemaakt naar de usb schijf. Deze data zal dus op twee locaties komen. Wat ik begreep van gekozen moederbord is dat deze ook RAID ondersteund, dus met de tijd kan ik er nog één of twee andere schijven inhangen om de functie over te nemen.

Software; Windows 8

Even de stelling houden dat bovenstaande functies er in "moeten" zitten en de belangrijkste "eis" is om de boel een beetje energiezuinig te houden... is onderstaande samenstelling dan goed of zijn er betere/goedkopere oplossingen?

PS. het is een projectje dus een oplossing als losse mediaplayer met NAS zie ik even niet als juiste oplossing

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5700 Boxed€ 110,-€ 110,-
1Asus F2A85-M LE€ 65,45€ 65,45
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 88,65€ 88,65
1Sharkoon MS140€ 35,91€ 35,91
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 37,50€ 37,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,45€ 37,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 374,96

Opties om energiegebruik te beperken:
- Energiemanagement van windows zelf. Dus harde schijf uit na een bepaalde tijd
- CPU onderklokken en weer hoger zetten bij inzet functie HTPC (schijnen programma's voor te zijn die dit automatisch regelen?)
- Wake On Lan, computer op bepaalde tijden (mits niet in gebruik) uit zetten en door WOL aan laten zetten. (Dit is afhankelijk van opstarttijd, moet natuurlijk geen minuten duren voordat je bij je "NAS" schijf kan komen. Moederbord ondersteunt Fast Boot Instant OS Login en zou je binnen 2 (!!) seconden weer up-and-running moeten zijn)

Hoop dat mijn vraag duidelijk is. Val/vul aan waar nodig!

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-04 22:49

sus

is druk :+

Wellicht een tip: Ik heb vorig jaar de PC maar de meterkast verhuist en kabels getrokken, hdmi, optisch en usb verleng. Achterop de TV zit een gevoed USB hubje geplakt, met een cardreader en een USB DVD brander. Ik heb op die manier alle functies behouden, werkt perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door sus op 06-12-2012 13:03 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waarom een A10 en geen A4/A6?

• JustMyOpinion
Waarom een A10; hierop zit een beter Graphics core (HD7660D tegen 7540D(A6) of 7480D(A4)) En de A10-5700 heeft een TDP van 65 Watt welke gelijk is aan de A4 en A6.

@sus: Hoe maak jij contact met je pc?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• Dreamvoid
  • Niet online
Bedoel meer dat je niks aan een hoger geklokte gpu hebt voor HTPC toepassingen. Video decoden doet een A10 net zo goed als een A4. Als je games wil gaan spelen op deze HTPC ok, maar anders bespaar je geld en verbruik met een A4, van dat prijsverschil koop je een SSD.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 06-12-2012 13:38 ]

• JustMyOpinion
Tja dat zijn dus de punten waar mijn kennis te kort schiet. Mijn veronderstelling was dat ik door deze keuze de HTPC "langer" zou kunnen gebruiken.

Ik dacht uit het wijze internet gehaald te hebben dat een A4 minder goed video kan verwerken. Op dit moment heb ik nog geen 3d tv. Maar ik stel me voor dat als ik zo'n televisie heb ik een 3d film kan downloaden en deze via de HTPC d.m.v. HDMI naar de tv kan brengen. Kan dit überhaupt? en lukt dat met een A4?

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 09:39

player-x

Disruptive by design

JustMyOpinion schreef op donderdag 06 december 2012 @ 13:12:
En de A10-5700 heeft een TDP van 65 Watt welke gelijk is aan de A4 en A6.
Het verbruik verschil tussen een 5700 en 5800K is nagenoeg nihil, daarnaast is TDP is nagenoeg irrelevant, vooral tegenwoordig word het steeds meer als een marketing tool gebruikt dan als nuttige informatie.

En zeker voor een HTPCs is TDP waarde zo goed als nutteloos.

Lees dit draadje dat over TDP gaat: Stroomverbruik van een systeem

Windows 8 is zeker een optie, maar zelf zou ik Linux kiezen samen met XBMC, voornamelijk omdat Linux een hele goede software raid implementatie heeft, waar mee je van een 1 disk opslag kan over gaan naar verschillende raid levels en je elke keer HDDs kan toevoegen als de noodzaak er voor is, iets dat alleen in Windows mogelijk is met een duurdere hardware raid controller.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• JustMyOpinion
Bedankt voor de link, heb hem snel doorgelezen, maar zal er vanavond eens goed naar kijken.

Maar als het TDP stroom argument vervalt blijft de vraag over de Graphics core (HD7660D(A10) tegen 7540D(A6) of 7480D(A4)) nog over.

Nog nooit met linux gewerkt, dus ben ik huiverig voor...

• player-x

player-x

Disruptive by design

JustMyOpinion schreef op donderdag 06 december 2012 @ 14:20:
Bedankt voor de link, heb hem snel doorgelezen, maar zal er vanavond eens goed naar kijken.

Maar als het TDP stroom argument vervalt blijft de vraag over de Graphics core (HD7660D(A10) tegen 7540D(A6) of 7480D(A4)) nog over.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de A10 5800K, zolang budget geen probleem is, en anders een A8 als 3D TV ooit van belang kan zijn, en anders gewoon de A6.
Nog nooit met Linux gewerkt, dus ben ik huiverig voor...
Linux valt best mee hoor de eerste keer dat ik een Linux server bouwde koste het me 8 uur om hem aan de praat te krijgen zo als ik wilde, een beetje basis kennis vooral van dos is makkelijk maar zeker niet noodzakelijk meer.

En heb al eerder een post gemaakt over hoe ik denk je het beste een server bouwt, lees alleen even over de punten die irrelevant voor je zijn, had namelijk geen zin om heb te editen. :+

Hier zijn mijn hersens spinsels over hoe je het beste een server bouwt, lees het door en gebruik er van wat je denkt bij je past.

Processor
De 22nm Intel Pentium G2120 CPU is behoorlijk zuinig keuze.
En het verbruik zal lager of gelijk zijn met de 24W/53W (idle/load) verbruik van de 22nm i3 3220

Ook het gebruik maken van een zogenaamde zuinige T of S CPUs is pure onzin, en geld verspilling!
Daar hij in normaal gebruik niks zuiniger is dan andere dual-cores, daar het gewoon een normale Pentium is die alleen nog lager ge klokt is, en daar door ook op lage voltage kan draaien, en alleen omdat ze er extra geld voor vragen heeft hij een T.
Maar daar een homeserver CPU 99% van de tijd nagenoeg op idle draait, verbruikt hij net zoveel als alle andere dual-cores, die net als deze CPU ook terug schallen naar de zelfde idle waardes.

Hier meer over de zin en vooral onzin van TDP voor privé gebruik: Stroomverbruik van een systeem

Pentium G620 ------ 31W/60W (2,6GHz)
Pentium G620T ---- 31W/43W (2,2GHz)

Pentium G850 ------ 32W/65W
Pentium G2120 ---- ??W/??W <-- mijn eerste keuze voor normaal gebruik. (tot dat er 22nm Celeron's komen)
i7-2600(K) ----------- 34W/125W
i3 3220 --------------- 24W/53W <-- goede optie voor iets zwaarder gebruik. (VMs bv)
i5-3470 --------------- 27W/79W
i7-3770K ------------- 29W/98W <-- mijn eerste keuze voor video (re)encoders.

Tip: Als je aan video (re)encoding doet is een zware CPU zeker ook een optie in je server, ik doe al mijn re-encoding op een 2600K in mijn server, welke normaal +/-4W extra verbruikt over de normale G620 die ik daar voor had.
Daarnaast zal de "Performance per watt" waarschijnlijk gelijk of zelfs beter zijn tijdens encoden op een i3 3220 dan een G620T (en als je haast hebt een i7-3770K)

CPU-koeler
De standaard koeler werkt natuurlijk gewoon, maar zou zelf een betere nemen, neem bv gewoon de grootste goedkope heatpipe koeler die in je kast past, en laat je mobo de fan regelen.

Geheugenmodule
4GB is zeker voldoende voor een server, maar als je veel torrents download is 8 of zelfs 16GB een optie, heb zelf 4x 4GB, en omdat ik een grote HDD geheugen cache van 14GB heb aangemaakt in µTorrent, verbruik ik minder stroom dan voorheen, en zal mijn HDD waarschijnlijk ook langer mee gaan daar er bijna niks intensiever is voor een HDD dan torrents.

Moederborden
Zoek een moederbord dat echt alles heeft wat je nu en misschien later zoekt, van belang is dat hij vooral degelijk is, en denk na wat voor een uitbreidingssloten je eventueel nodig hebt. (raid controller en/of TV kaarten)
Tip: kies een zo een simpel mogelijke mobo model uit met alleen de opties die je nodig hebt, dergelijke mobo's verbruiken meestal minder dan de luxere modellen met veel opties.

Harddisks/SSD's
Ten eerste zou ik een 60GB SSD gebruiken als systeem schijf, daar imho betrouwbaarder en zuinig zijn als je server niks doet.

Daarnaast is het aan te bevelen om een 2.5'' download schijf te hebben waar je tijdelijk je downloads opslaat totdat je ze later kan ordenen, voordelen, zijn dat niet de hele array hoeft op te spinnen tijdens download, en 2.5'' is lekker zuinig, maar nog steeds snel genoeg voor downloads usenet of Torrent.

HDD keuze, daar is de keuze van je OS en het wel of niet gebruik van een hardware raid controller, vooral van belang, Linux of WHS, beide hebben hun voor en nadelen.

Mijn voorkeur gaat eerst uit naar Linux en software raid (de goedkoopste oplossing), en anders Windows (home) server, (en hardware raid).
Waarom, omdat je dan pas HDDs hoeft te kopen wanneer je ze nodig hebt, en je gebruik kan maken van de prijsdalingen over tijd, en je, je aanschaf over tijd uitspreid.

OS keuze
Er zijn verschillende mogelijkheden, zo als Linux (mijn eerste keuze), FreeNAS of Windows (home, 2011 Essentials of 2008/2012) server.

- WHS
Vertrouwde omgeving, kost geld, en heeft bij grote HDDs wat voeten in aarde om te laten werken als jij zelf wild. (2.2TB limiet)
Daarnaast is een hardware raid controller goedkoper en economischer over tijd, daar je maar 1 of 2(voor R1 en later R5/6) HDDs hoeft te kopen, en elke keer als de HDD array vol is, koppel je er een extra HDD aan en vergroot je array.
(voordeel, je hoeft niet alle schijven in een keer te kopen, door je aankoop uit te stellen pak je ook nog eens het voordeel van prijs verlagingen)

Het voordeel van een vertrouwde omgeving heeft ook zijn nadelen, de gebruikte hardware raid controller maakt de totale server zonder HDDs 250 euro duurder.

Waar in tegen de software controller je veel geld scheelt, en daar naast is je array veel flexibeler daar je pas de controller hoef te kopen als je al je mobo aansluitingen hebt gebruikt, en je dan veder kan gaan op een HDD (raid) controller.

- Linux
Als OS is Linux zeker een optie, en een stuk eenvoudiger dan de meeste mensen denk het is om te installeren, en ja de eerste keer is het onwennig, maar als je eenmaal wegwijs bent valt het best mee, en is het zeker veel beter en betrouwbaarder dan WHS.

Hoofdreden om voor Linux te gaan.
Linux ondersteunt software raid 0, 1, 5 en 6 en vele andere vormen van raid, maar het belangrijkste is de Online Capacity Expansion en in mindere maten Online Raid Level Migration functionaliteit, zo dat je HDDs bij kan prikken wanneer je ze nodig hebt en niet allemaal in een keer hoeft te kopen.
Online Capacity Expansion allows to increase the storage capacity of RAID 0, 10, 5, or 6 arrays by adding one or more drives to the array while your system remains online. As additional drives are added, the controller redistributes the data on the array, placing new space available at the end of the RAID array. Online Capacity Expansion lets you add the new drives to the array while the system is active and users are logged in and accessing data.
Tip: kies voor zo groot mogelijke HDDs als je, je array begint, daar je later altijd SATA aansluitingen te kort komt, en hoewel die grote HDDs nu nog duur zijn, worden ze (veel) goedkoper als je 2de of 3de koopt, daarnaast bespaar je ook energie als je minder HDDs in je array hebt zitten.

Als je wild is zelfs Drive Extender achtige functie mogelijk via http://www.greyhole.net
(ben er zelf trouwens geen echte fan van zowel Drive Extender als Grayhole)
Greyhole is an application that uses Samba to create a storage pool of all your available hard drives (whatever their size, however they're connected), and allows you to create redundant copies of the files you store, in order to prevent data loss when part of your hardware fails.
Net als Drive Extender dus.

En veel mensen zeggen/denken:
Maar ik heb helemaal geen verstand van Linux.
Maar een simpele tutorial hoe je bepaalde dingen kan doen, en hoe je bepaalde dingen moet instellen, dat soort uitleg voor de n00b is er niet.
Laat ik dan zeggen, had ik ook niet, en had echt helemaal niks geen ervaring met Linux, maar zo moeilijk is het ook weer niet om zelf een Linux HomeServer op te zetten, en voor simpele tutorials, die zijn er zat zolang je maar Engels begrijpt.

Moeilijk is het zeker niet als je een stap voor stap DIY guide gebruikt, ik als echte Linux n00b, had een HS van een vriend in 8 uurtjes geheel draaiend, van bouwen tot en met de gehele configuratie.
(meeste tijd verloren aan de onwennigheid van Linux)

Heb nu 3 Linux servers gebouwd en de laatste had ik in 2 uurtjes klaar, van het open van de doos tot de laatste instellingen.
(Van een snelle USB3 stick, naar een SSD rocks qua installatie snelheid (^_^))

Met Debian 6.0 Squeeze server deze DIY guide werkte prima voor mij.
Maar er zijn er veel meer als je even Googled

De meeste die bv een dure NAS oplossing, of een HS met alle HDD in een keer kopen, kopen zo een oplossing omdat ze er tegen op zien om zelf een Linux server te bouwen, en zien er tegen op, als of het Mount Everest is, terwijl het zeker niet meer dan de Vaalserberg is.
Wikipedia: Vaalserberg

Dit is wat ik zou gebruiken voor een server.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2120 Boxed€ 82,20€ 82,20
1Asrock B75 Pro3-M€ 58,90€ 58,90
1Xigmatek Asgard Pro€ 39,90€ 39,90
1Cooler Master Hyper TX3€ 17,95€ 17,95
1Crucial CT2KIT51264BA1339€ 32,45€ 32,45
1LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield€ 42,21€ 42,21
1Crucial v4 SSD 2.5" 64GB€ 54,-€ 54,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,61

De extra controller die je later kan kopen voor als je sata porten tekort komt pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x

Optie voor een download schijf, de 45 euro kostende Hitachi Travelstar 5K750, 500GB
Hey, en hoe die zijn die Western Digital Red - betere performance dan Green drives, en zeer zuinig en stil.
Deze schijven nooit gebruiken in samenwerking met desktop aansluiting of een controller die geen ondersteuning heeft voor TLER, de kans op data corruptie over tijd is zeer aanzienlijk.
Maar hey, zou ik ook eens niet moeten kijken naar de hardwarematige raid setup.
Heb zelf twee hardware raid controllers in mijn server, maar dat is omdat voor mij Windows een must is, in verband dat ik mijn server ook als TVserver gebruik voor opnemen en kijken (inclusief time shifting)

Maar als het even kan zou ik Linux met software raid adviseren, is gewoon goedkoper dan hardware raid, maar boven dat ook nog eens flexibeler.

ps. tenzij een kleine kast echt een must is zou ik de Xigmatek Asgard Pro kiezen, heeft vier extra 3.5'' en een 2.5'' HD plaatsen.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-04 22:49

sus

is druk :+

In de USB hub zit de BT dongle van deze set die ik bij de TV heb liggen:
Afbeeldingslocatie: http://static.trustedreviews.com/94/8f2b85/8839/4529-IMG3998s.jpg

Daarnaast ook nog deze remote:
Afbeeldingslocatie: http://www.letsautomate.com/images/11992.jpg

Machine is een q6600, 4GB, 128GB SSD. 2x Anysee E30TC erop, 1x smartcard van Delta. TV opnames worden op de Home Server opgeslagen, evenals alle downloads (films, series).

OS is hier Windows 7 HP 64 bits, draai er MCE op (geen xbmc ofzo). Voor MCE heb ik als enige addon Media Browser geinstalleerd voor de series en films. Qua codes alleen een mkv-splitter en DirectVobSub om ook .srt files te kunnen weergeven via mediabrowser. Met MCE standby tool ingesteld dat hij na 30 mins idle naar S3 standby gaat.

Overigens geen idee van het verbruik, maar een nieuwe machine zie ik nog niet snel terugverdient worden qua besparing, dat komt dus wel als deze stuk gaat en er een nieuwe moet komen.

• JustMyOpinion
Naar aanleiding van het commentaar lijstje iets aangepast, enerzijds de CPU en anderzijds de behuizing. Blijkt dat de ruimte iets kleiner is dan verwacht. Deze past het best.

Geeft onderstaand lijstje een goede HTPC? Is bijvoorbeeld de voeding voldoende?

Het lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Boxed€ 110,95€ 110,95
1Asus F2A85-M LE€ 65,45€ 65,45
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 87,90€ 87,90
1Aerocool M40 Zwart€ 57,86€ 57,86
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 37,50€ 37,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,45€ 37,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 397,11

• player-x

player-x

Disruptive by design

JustMyOpinion schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 07:13:
Blijkt dat de ruimte iets kleiner is dan verwacht. Deze past het best.
Als je niet meer ruimte hebt is dit kastje niet slecht, je kan er 5 en met wat passen en meten zelfs 6 3.5'' HDDs in kwijt.
Is bijvoorbeeld de voeding voldoende?
Voeding is prima, zeker zwaar genoeg voor wat jij wild doen.

Zelf ben ik naast de prima Be quiet! ook van fan deze zuinigere LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver

De Be quiet! zijn bewezen degelijke PSUs, de LC is minder bekend en waarschijnlijk kwalitatief ietsjes minder maar is in een paar Duitse test redelijk goed beoordeeld, maar heeft als voordeel een stuk zuiniger te zijn.
Geeft onderstaand lijstje een goede HTPC?
Ja hoor prima lijstje, heb alleen wel wat aanvullingen die je kan overwegen.

pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B stuk beter en stiller dan de boxed koeler.
pricewatch: Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX een optie als je ook games wild spellen, Trinity's GPU heeft echt baat bij sneller geheugen.

Als systeem schijf gebruik een SSD of een zuinige 2.5'' HDD, voordeel van een 2.5'' HDD, is dat hij ook dienst kan doen als tijdelijke download schijf.
Tip: 2.5'' HDs kan je altijd wel ergens kwijt in je PC met dikke dubbelzijdige tape als je later 3.5'' plaatsen te kort komt, heb er zo in mijn HTPC
er een al dik 5 jaar zo in zitten.
Neem je HDDs altijd zo groot mogelijk, 2TB lijkt veel, maar is best redelijk snel gevuld, en als je al je interne plaatsen hebt gebruikt is dat probleem problematisch.

Weet niet of je Linux met ''Online Capacity Expansion'' wild gebruiken, maar het zou mijn voorkeur hebben.
Tip: ben je beetje huiverig om er aan te beginnen zoek iemand met kennis van Linux en vraag of die je wild helpen met het opzetten van de server, alleen doe wel alles zelf, anders leer je niks, en de meeste Linux gebruikers voelen zich een beetje evangelisten
(zij tegen de boze Windows wereld ;-) en zijn vaak zeer berijd je te helpen, maak daar gebruik van!
:P :+

Maar neem sowieso iig een 3TB HDD, is per € / GB net zo duur, maar als het even in je budget zit neem bij voorkeur een 4TB model, als die vol is zijn er 5TB modellen uit en zullen 4TB de beste € / GB verhouding hebben.

• JustMyOpinion
Bedankt weer voor de tips, sommige zal ik wel even naast me neer leggen hoor!

De voeding vind ik wel een goede, jouw voorstel heeft 80plus Silver en dat klinkt me toch wel netjes in de oren.

Systeemschijf moet ik nog even naar kijken, zou dan eerder voor een zuinige 2,5" HDD gaan dan voor een SSD. Wat zou een goede grootte zijn om Windows 8 op te draaien incl. kleine downloadschijf?
- Hitachi HTS545032A7E380, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm?
Of SATA-600?
(En dit dan als 2 partities of gewoon alles op dezelfde partitie?)

Linux gaat mij nu nog even te ver, dit zal ik misschien in een later stadium proberen, eerst dit werkend krijgen! :)

Geheugen moet ik nog even verder naar kijken, heb gekeken naar een type wat in de memorylist van het moederbord staat.

HDD, denk dat ik die nog even op 2T hou. Centjes zijn een keer op! (En ik heb nog de usb 3.0 2T externe HDD die ik aan het systeem wil koppelen)

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 13:39
Ik heb voor centrale opslag een NAS en een WHS server uitgeprobeert. Ik had toen uiteindelijk gekozen voor een NAS ivm stroom verbruik, maar ik mis uiteindelijk 1 grote feature.

Als je een Windows-based-server heb, dat je daar mappen kunt delen en dat je op je andere windows-computers deze gedeelde mappen kunt toevoegen aan de bibliotheek (inclusief indexing).

met een niet-windows-based-server kun je ook mappen delen, en die (via een omweg) opnemen in je bibliotheken, maar die krijg je nooit geindexeerd.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Mad_Cow schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 13:27:
Ik heb voor centrale opslag een NAS en een WHS server uitgeprobeert. Ik had toen uiteindelijk gekozen voor een NAS ivm stroom verbruik, maar ik mis uiteindelijk 1 grote feature.

Als je een Windows-based-server heb, dat je daar mappen kunt delen en dat je op je andere windows-computers deze gedeelde mappen kunt toevoegen aan de bibliotheek (inclusief indexing).

met een niet-windows-based-server kun je ook mappen delen, en die (via een omweg) opnemen in je bibliotheken, maar die krijg je nooit geindexeerd.
Je kan wel degelijk ook dan nog steeds indexeren, maar dat werkt dan iets anders. De index wordt dan namelijk niet serversided bij gehouden, maar client sided. Dat kan je doen door de share in je index op te nemen (zijn wat work-arounds voor), of door bijvoorbeeld van iSCSI gebruik te maken ipv samba-shares. Dat het anders is klopt, en ik ben ook niet wild-enthousiast over de alternatieven, maar het is niet geheel onmogelijk.

Nu is bij een dedicated XBMC-HTPC indexing niet echt een meerwaarde. Sterker nog, je kan in principe gewoon explorer.exe achter wegen laten, en direct naar XBMC booten. Werkt een stuk sneller, en met de library in XBMC heb je geen boodschap meer aan indexing

iRacing Profiel

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 13:39
Heb je een linkje waarin dat staat beschreven? Ik ben wel erg benieuwd

* iSCSI betekent dan wel weer dat er maar 1 computer toegang tot heeft (toch?)
* ik ben in de veronderstelling dat je niet windows kan instellen om client side een index bij te houden. Zelfs als je de share in je library krijgt, dan wordt die niet geindexed. http://blogs.microsoft.nl...the-bad-and-the-ugly.aspx

Los van alles ben ik eigenlijk voor de volgende setup:
* Losse fileserver (Windows/NAS/Linux whatever)
* hele lichte HTPC (Ik heb bijvoorbeeld een Asrock Ion 330 HT)
* HTPC Software: XBMC (Zelf gebruik ik OpenElec)

de luidruchtigere server kan weg worden gestopt en de htpc gaat alleen aan als het nodig. Mooie stille oplossing. Een hoge WAF score :)

maar ik doe geen gaming op mijn htpc, dus echt alleen films kijken.

• JustMyOpinion
Mijn luidruchtige server/HTPC komt in de keuken onder een kastje (achter plint), dus ben niet heel bang voor geluid overlast.

Reden dat ik voor "mijn" oplossing heb gekozen is omdat ik het ook leuk vind om er weer eens aan te kloten. Makkelijkst zou idd Synology NAS kopen met een aparte mediaplayer. Maar dit gaat mij (hopelijk) meer voldoening geven.

En ik denk dat ik wat meer speelruimte heb als ik echt wat meer server based wil gaan doen (op dit moment nog geen enkele issue)

• kroegtijger
Mad_Cow schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 14:06:
Heb je een linkje waarin dat staat beschreven? Ik ben wel erg benieuwd
http://social.technet.mic...61-4aae-b6b1-5cf525b9f8de
* iSCSI betekent dan wel weer dat er maar 1 computer toegang tot heeft (toch?)
Dat hoeft niet. iSCSI kan je voor failover-doeleinden wel zo gebruiken, bijvoorbeeld in VMWare-omgevingen. Indien je het als een centrale data-store wilt gebruiken, zoals je dat bij een samba-share doet, is iSCSI inderdaad niet geschikt, maar als je slechts vanaf 1 machine werkt is het razendsnel.
* ik ben in de veronderstelling dat je niet windows kan instellen om client side een index bij te houden. Zelfs als je de share in je library krijgt, dan wordt die niet geindexed. http://blogs.microsoft.nl...the-bad-and-the-ugly.aspx
Close, but no cigar... Je moet m inderdaad in je library opnemen, en er dan weer uit mikken en je UNC ervoor in de plaats gooien. Zoals gezegd, kan wel maar niet heel eenvoudig.
Los van alles ben ik eigenlijk voor de volgende setup:
* Losse fileserver (Windows/NAS/Linux whatever)
* hele lichte HTPC (Ik heb bijvoorbeeld een Asrock Ion 330 HT)
* HTPC Software: XBMC (Zelf gebruik ik OpenElec)

de luidruchtigere server kan weg worden gestopt en de htpc gaat alleen aan als het nodig. Mooie stille oplossing. Een hoge WAF score :)

maar ik doe geen gaming op mijn htpc, dus echt alleen films kijken.
Afhankelijk van de situatie zou ik dan alleen de fileserver voor een NAS vervangen, aangezien de meerwaarde van de fileserver imho niet altijd de investering + stroomkosten rechtvaardigd.
Als er toevallig nog de benodigde hardware (of grotendeels hiervan) aanwezig is, dan wordt het al een ander verhaal natuurlijk. Hetzelfde geldt voor hobby-doeleinden; er zijn zat leuke dingen mee te bedenken. Maar gaat het puur om een functionele omgeving die doet wat er gevraagd wordt op een zuinige, stabiele manier, dan zou ik voor een NAS kiezen in een dergelijke setup

iRacing Profiel

• player-x

player-x

Disruptive by design

JustMyOpinion schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 13:14:
Wat zou een goede grootte zijn om Windows 8 op te draaien incl. kleine downloadschijf?
- Hitachi HTS545032A7E380, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm?
Maakt niet zo veel uit, groter is natuurlijk altijd handiger, maar kost ook meer.
Of SATA-600?
SATA-150 is nog steeds sneller dan Gbit netwerk, dus daar hoef je niet naar te kijken, ook voor het systeem zelf maakt het niet veel uit, SATA-300 is nog steeds snel genoeg voor alle HHDs.
(En dit dan als 2 partities of gewoon alles op dezelfde partitie?)
Een 50GB OS partitie kan je maken, maar al je downloads in een map werkt ook prima.
Maak bv een map aan ''C:\+++ Downloads +++'' en daar in weer twee mappen, ''\+++ temp +++'' en ''\+++ klaar +++''
Linux gaat mij nu nog even te ver, dit zal ik misschien in een later stadium proberen, eerst dit werkend krijgen! :)
Ik kan uit ervaring zeggen, het valt reuze mee, maar het kost je zeker een uur of 5 tot 10 om het draaiend te krijgen de eerste keer, voor mij heb nu 3 home servers gebouwd voor vrienden, en is het nu net zo veel werk als Windows, je moet alleen de ervaring er mee op doen.

[quote]Geheugen moet ik nog even verder naar kijken, heb gekeken naar een type wat in de memory list van het moederbord staat.[/quote
Hoef je niet echt meer naar te kijken, geheugen werkt tegenwoordig gewoon.
HDD, denk dat ik die nog even op 2T hou. Centjes zijn een keer op!
(En ik heb nog de usb 3.0 2T externe HDD die ik aan het systeem wil koppelen)
Dan zou ik gewoon wachten met het kopen als mogelijk van de interne HDD, en de externe blijven gebruiken tot die vol is, en dan een 3 of 4TB model kopen, daarnaast zal je ook wel minimaal 2 maanden nodig hebben om die 2.5'' HDD vol te krijgen.
Mad_Cow schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 13:27:
Ik had toen uiteindelijk gekozen voor een NAS ivm stroom verbruik
Een Home Server hoeft helemaal niet echt (veel) meer te gebruiken dan een NAS, heb laatst een server gebouwd zo als die hier boven in mijn post staat, en die verbruikt totaal uit de muur leterlijk 21W tijdens torrent downloads.
Gemeten met een Voltcraft Energy-Logger 4000.

Daar naast is de uitbreidingsmogelijkheden van een echte HS veel beter, heb in de basis een vergelijkbaar systeem.
Alleen zitten er daar bij mij twee raid kaarten in voor 36TB aan opslag.
En een 2600K die normaal op 1.8GHz draait voor video (re)encoding voor de beste IPW, en als ik een backlog heb, zo als laatst met de hele James Bond blue ray serie die ik zwaar re-encode naar 1.3GB/uur zonder zichtbaar kwaltijdsverlies, ik de CPU overklok naar 4.5GHz en mijn encoding tijd terug breng met 60%, van 6 uur per uur video tot nog geen 2 uur.
kroegtijger schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 14:31:
Afhankelijk van de situatie zou ik dan alleen de fileserver voor een NAS vervangen, aangezien de meerwaarde van de fileserver imho niet altijd de investering + stroomkosten rechtvaardigd.
Tot 4~5 HDDs zijn NASsen vaak goedkoper, zij het met een wat beperktere functionaliteit, maar wat echter vaak niet echt een probleem hoeft te zijn, daar die vaak niet echt noodzakelijk is.

En qua verbruik zijn de huidige Ivy CPU net zo of zelfs zuinig als de Atom gebaseerde NASsen, ARM wint meestal nog wel.

• Shunt
  • Laatst online: 01-05 23:25

Shunt

Boe

Probeer anders iets met deze setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 159,99€ 159,99
1Asus P8H77-I€ 87,95€ 87,95
1Fractal Design Node 304€ 91,40€ 91,40
1G.Skill F3-10600CL9D-8GBNT€ 29,50€ 29,50
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 429,84

Heb je een media center met meer dan voldoende power om 1080P af te spelen + alle andere zooi eventueel de ruimte voor een extra graka + de mogelkheid om 5 extra schijven te plaatsen. Ik wou hier eerst ook een A10 in stoppen maar het blijkt dat mini itx bordjes van amd met meer dan 4 sata poortjes niet bestaan.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• JustMyOpinion
Dan gaat de prijs wel een stuk omhoog. Kast heeft nog geen voeding en hdd staat ook nog niet in lijstje.

Kast is wel heerlijk klein.

• Shunt
  • Laatst online: 01-05 23:25

Shunt

Boe

Het kan ook goedkoper met bvb een goedkope Intel of een amd en dan een pcie kaartje voor extra SATA poortjes of als je toch nog geen zes schijven er in gaat doen maakt het helemaal niet uit. En de grote was voor mij ook belangrijk hij moet bij mij naast de receiver en daar past max dertig cm. plus de SSD is natuurlijk optioneel.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• JustMyOpinion
Nou vanmorgen mijn eerste aankopen gedaan. De Aerocool M40 en voeding (Be Quiet! System Power S6 350W).

Gelijk even de voeding geplaatst... en toen kwam ik bij het volgende.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-dbLku7QUdJ0/UMMzI-BlBwI/AAAAAAAACz0/21bL8Vvb81I/s800/IMAG0526.jpg

Zoals je kunt zien gaat de fan naar een zwarte stekker en via een witte stekker naar de display van de kast. Het display wordt ook gevoed door een andere witte stekker:

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-hTY5bE-vOOo/UMMu4C5umjI/AAAAAAAACyg/Wq3EqRpyeIQ/s800/IMAG0527.jpg

De zwarte stekker ziet er hetzelfde uit als de witte, moet ik de zwarte stekker nu voeden met een kabel uit de voeding?

Excuus voor de wellicht stomme vraag, maar is 12 jaar geleden dat ik voor het laatst een computer in elkaar heb gezet. Wil natuurlijk geen fouten maken!

• kroegtijger
Heb je er een fan-controller bij? Anders kun je die witte stekker beter direct op het mobo prikken op een van de chassis-fan connectoren. Als er wel een fan-contorller in zit, kun je die gebruiken en voedt je de fan-controller met een gewone 4polige molex (die grote witte stekkers)

iRacing Profiel

• JustMyOpinion
Maar zoals ik het nu lees doe ik niets met die grote zwarte? (Dat leek mij de voeding van de fan, en de kleine zwarte, die dus nu met de witte stekker is verbonden, om aan het display door te geven dat hij aan is)

Een fan-controller zou een directe functie van de behuizing moeten zijn? Ik gok dan van niet "LCD display to monitor case temp and HDD/Fan working status"

• player-x

player-x

Disruptive by design

Eerder werd een gelijke vraag gesteld, hier: player-x in "systeemupdate ivm geluidreductie"

Als je dat draadje even door leest, worden denk ik al je vragen beantwoord, inclusief wat je in de bios moet doen.

Tegenwoordig is bijna altijd fans op je mobo aansluiten de beste oplossing.

• JustMyOpinion
Bedankt' heb hem helemaal doorgelezen, nog eens even naar de foto gekeken (kast zit weer in de doos). Er komen drie draden uit de fan, deze drie zijn alle verbonden met de kleine zwarte stekker en de zwart en rode draad is doorgelust naar de grote zwarte stekker.

De kleine stekker gaat dus in het moederbord. Voeding voor de fan gaat via deze stekker en de grote zwarte sluit ik dus niet aan. (please correct me if I'm wrong)

Volgens de handleiding van het moederbord bestaat alleen de stekker voor de chassisfan uit 4 punten:
CHA FAN DC Mode
CHA FAN IN
CHA FAN PWR
GND

Kan ik de stekker over de laatste drie aansluiten en dus de "CHA FAN DC Mode" onaangeraakt laten?

[ Voor 70% gewijzigd door JustMyOpinion op 09-12-2012 08:42 ]

• JustMyOpinion
Mini bump... kan niemand deze jongeman even wat zekerheid geven over het aansluiten?

Ben gister zelf wel op zoek gegaan, maar zoals ik het nu lees kan ik de driepolige stekker op de 4 punten van het moederbord drukken zodat de "CHA FAN DC Mode" onaangeraakt blijft. Het is dan alleen de vraag of ik het toerental kan wijzigen.

Maar een bevestiging of mijn redenatie klopt zou fijn zijn :)

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-04 07:52

edeboeck

mie noow noooothing ...

JustMyOpinion schreef op donderdag 06 december 2012 @ 11:18:
[...]
- Wake On Lan, computer op bepaalde tijden (mits niet in gebruik) uit zetten en door WOL aan laten zetten. (Dit is afhankelijk van opstarttijd, moet natuurlijk geen minuten duren voordat je bij je "NAS" schijf kan komen. Moederbord ondersteunt Fast Boot Instant OS Login en zou je binnen 2 (!!) seconden weer up-and-running moeten zijn)
Het is wel geen antwoord op je mini-bump vraag, maar ik wilde toch wel even het volgende meegeven: mijn ervaringen met instant OS login is dat dit een (aangepaste) Linux-omgeving is waarbinnen een aantal applicaties (browser, skype, etc.) draaien... wel heel handig om bijvoorbeeld snel iets online op te zoeken, maar het is dus niet je "eigen" OS waarin je terechtkomt.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-05 16:32
In jouw geval kun je de stekker van je fan aansluiten op 2 manieren:
- 4 polige molex stekker, rechtstreeks op de voeding. Op deze manier krijgt de fan 12V spanning van de voeding en kun je het toerental niet veranderen (of je moet de kabeltjes wat anders aansluiten ;).
- 3 pins kleinere stekker. Deze sluit je aan op het moederbord op een 3 of 4 pins aansluiting (cha fan of pwr fan aansluiting. Wanneer je een 4 polige stekker aansluit op een 4 polige aansluiting kun je het toerental van de fan regelen dmv PWM. Sluiten je een 3 polige stekker aan op een 3 of 4 polige aansluiting dan kun je afhankelijk van het moederbord het toerental nog wel regelen, maar niet met PWM. De stekker past er maar op 1 manier in.
http://www.silentpcreview.com/article63-page1.html

• JustMyOpinion
Thanx, het is me duidelijk nu. Men nog geïnteresseerd in de updates van het project? (Ga er pas over anderhalve week weer mee verder)

• JustMyOpinion
Goed, inmiddels alles besteld. Nu wachten tot het binnenkomt!

Nu wil ik beginnen met 1 harde schijf van 2 TB. Is het dan handig om deze op te delen in 2 partities, 1 voor Windows 8 en 1 voor de data?

En bij ja, wat is een goede grootte voor de Windows partitie? Ik ga er geen grote dingen mee doen, zal dus alleen windows zijn i.c.m. waarschijnlijk XBMC/VLC en wellicht een webserver voor communicatie via internet (foto's kunnen bekijken en wellicht wat (privé) up- / downloaden (dus ftp))

• jaapsander
Het is altijd handig om je data en je OS op een aparte partitie te hebben. Draai zelf W7 + XBMC en wat andere programma's op een 64GB SSD. Dit gaat makkelijk. Veel groter hoeft je OS partitie dus niet te zijn (kleiner is zelfs makkelijk te doen, zeker wanneer je je windows een beetje stript).

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:40
JustMyOpinion schreef op zondag 16 december 2012 @ 09:46:
Goed, inmiddels alles besteld. Nu wachten tot het binnenkomt!

Nu wil ik beginnen met 1 harde schijf van 2 TB. Is het dan handig om deze op te delen in 2 partities, 1 voor Windows 8 en 1 voor de data?

En bij ja, wat is een goede grootte voor de Windows partitie? Ik ga er geen grote dingen mee doen, zal dus alleen windows zijn i.c.m. waarschijnlijk XBMC/VLC en wellicht een webserver voor communicatie via internet (foto's kunnen bekijken en wellicht wat (privé) up- / downloaden (dus ftp))
Hoezo gooi je een 2tb schijf in je HTPC als je een combinatie met een NAS hebt?

• jaapsander
niek87 schreef op maandag 17 december 2012 @ 13:27:
[...]

Hoezo gooi je een 2tb schijf in je HTPC als je een combinatie met een NAS hebt?
Lees de TS?

• JustMyOpinion
Heb eens gegoogled, maar is niet echt heel veel informatie over te vinden, maar besloten dat het een partitie van 50 GB gaat worden. Eerst maar een kijken of ik alles werkend ga krijgen en daarna kan ik altijd nog voor een kleine SSD of 2,5" schijf gaan.

Mocht ik dat doen, kan ik dan alles van de "C-schijf" naar de nieuwe schijf kopieren en die nieuwe schijf primary maken. Of moet ik dan alles weer opnieuw installeren?

Excuus, ik ga eerst zelf zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door JustMyOpinion op 17-12-2012 21:18 ]

• JustMyOpinion
Even een update/vraag;

Computer bevalt prima, maar wil nu beetje gaan spelen met het energieverbruik.

Nu gebruik ik de computer alleen via XBMC om films te kijken (en muziek etc.). Is het dan verstandig om bij de power opties de maximale processor status te verlagen van 100% naar xx%?

Zal mijn energieverbruik hier drastisch van gaan dalen (met behoud van de minimale prestaties of films probleemloos af te spelen) of ga ik het hier niet in vinden?

PS. Ik heb een AMD A10-5800K

• player-x

player-x

Disruptive by design

JustMyOpinion schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 12:41:
Nu gebruik ik de computer alleen via XBMC om films te kijken (en muziek etc.). Is het dan verstandig om bij de power opties de maximale processor status te verlagen van 100% naar xx%?

Zal mijn energieverbruik hier drastisch van gaan dalen (met behoud van de minimale prestaties of films probleemloos af te spelen) of ga ik het hier niet in vinden?
Dat is een restant in XBMC dat is overgebleven uit de tijd van K6, K7 en Netburst Pentium 4's, waar stroom verbruik van de CPUs een echt probleem was, en vooral de koelers lang niet zo goed waren als de huidige.

Tegenwoordig klokken CPUs en GPUs zich zover mogelijk terug, zodat ze pressies snel genoeg draaien voor de taak die ze moeten doen.

Stel je hebt een 1GHz CPU, die klokt zich terug naar bv 300MHz als hij niks te doen heeft, en zal de CPU op die snelheid blijven werken, totdat hij meer word belast.
En als hij bv op meer dan 30% maar minder dan 40% word belast zal hij zich naar 400MHz klokken, en zal dit in hogere stapjes blijven doen afhankelijk hoe zwaar hij belast word, en gaat door totdat hij 100% belast word.

Waar het gewoon op neer komt is dat de APU die jij hebt en alle andere moderne CPUs GPUs en APUs altijd het minimale verbruiken dat mogelijk is, en je dus zelf niks meer hoef te veranderen.

ps. heb je wat foto's van je systeem?, altijd leuk om het resultaat te zien!

• JustMyOpinion
Net even wat foto's gemaakt..... maar is natuurlijk de bedoeling dat hij weggewerkt is :)

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-RPNJeGmq9IM/UPF0lrzYkkI/AAAAAAAAECA/xwxCdFlWHc4/s800/12-01-13+-+1

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-ymNBc5bqabs/UPFrNOLsGbI/AAAAAAAAEBI/0folBSumE_w/s800/IMAG0586.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-Vn8Ba36kxwM/UPFrNGje4zI/AAAAAAAAEBU/a2pczs973po/s800/IMAG0590.jpg

Pagina: 1