In geval van het schaakspel was er (bijna) hetzelfde gebeurd. Kasparov is in de schaakwereld wat Taylor in de dartswereld is. In 2005 had Kasparov nog steeds een Elo-rating van boven de 2800. Die was 2812 Elo, gezakt vanaf zijn all-time-high, 2851.Hippocampus schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 23:16:
Ja ok, ik bedoelde meer ''des taylors'' die eigenlijk altijd zijn kansen pakt of na 12 pijlen op een dubbel staan.
Ik vraag me af of hij gaat nadenken over het feit dat hij gewoon niet meer de nummer 1 is, en of ie nog zin heeft door te gaan als ie genoegen moet nemen als subtopper (mocht het zo blijken dat ie minder machtig is)
Is Taylor zijn haat om te verliezen groter dan zijn liefde voor het spel.
Hij was al sinds 2000 geen wereldkampioen meer (verloren tegen Kramnik, vanwege slechte voorbereiding c.q. onderschatting). Hij dreigde toen in 2005 onder de 2800 te gaan zakken, en voor de eerste keer in 20 jaar op de tweede plaats op de wereldranglijst terecht te komen.
Hij is toen na het winnen van een toernooi (of match, weet ik niet meer) gestopt met schaken, met zijn rating nog steeds op 2812, en nog steeds nr. 1 op de lijst.
Dat was een goede beslissing, want zelfs als hij op 2812 was blijven staan, dan was hij nu "slechts" 3rde geweest. Magnus Carlsen heeft een monsterrating van 2881, 30 punten hoger dan Kasparov's top, 50 punten voorsprong op de nummer 2. Carlsen is op het moment de sterkste speler aller tijden, met afstand. Als de Carlsen van vandaag (2013) de Kasparov op zijn top (1999) had kunnen ontmoeten aan het bord, dan was Carlsen de favoriet geweest.
edit: en, Carlsen is pas 23! Kasparov bereikte pas 14-15 jaar na het behalen van zijn eerste WK (1985, op zijn 22ste) zijn top. Het zou me niets verwonderen als Carlsen de eerste persoon ooit wordt die een rating van 2900 of misschien wel hoger bereikt.
Kasparov is op tijd gestopt, en hij heeft zo vermeden dat Carlsen hem heeft afgemaakt. (Hij heeft dat zien aankomen natuurlijk, want hij is Carlsen's trainer geweest.)
Misschien had Taylor hetzelfde moeten doen. Hij is al sinds 2007 achteruit aan het gaan; als ik hem was geweest, dan was ik na het behalen van het WK in 2013 gekapt.
[ Voor 27% gewijzigd door Katsunami op 07-02-2014 01:34 ]