Thuis server, en tevens voor media

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-05-2021
Graag wil ik een server maken, waarmee ik ik NZB bestanden kan downloaden, back ups kan maken en andere data op kan slaan, maar ook tevens muziek en films kan streamen en bekijken op een lcd tv.

ik kwam deze review tegen kan iemand me tips over geven:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 14:42

player-x

Disruptive by design

Die lijst is een beetje verouderd, als ik nu zou bouwen zou ik deze componenten gebruiken.

Heb al eens een post gemaakt over hoe ik denk je het beste een server bouwt, heb hem een beetje ge updated met de laatste hardware updates.

Hier zijn mijn hersens spinsels over hoe je het beste een server bouwt, lees het door en gebruik er van wat je denkt bij je past.

Processor
De 22nm Intel Pentium G2120 CPU is behoorlijk zuinig keuze.
En het verbruik zal lager of gelijk zijn met de 24W/53W (idle/load) verbruik van de 22nm i3 3220

Ook het gebruik maken van een zogenaamde zuinige T of S CPUs is pure onzin, en geld verspilling!
Daar hij in normaal gebruik niks zuiniger is dan andere dual-cores, daar het gewoon een normale Pentium is die alleen nog lager ge klokt is, en daar door ook op lage voltage kan draaien, en alleen omdat ze er extra geld voor vragen heeft hij een T.
Maar daar een homeserver CPU 99% van de tijd nagenoeg op idle draait, verbruikt hij net zoveel als alle andere dual-cores, die net als deze CPU ook terug schallen naar de zelfde idle waardes.

Hier meer over de zin en vooral onzin van TDP voor privé gebruik: Stroomverbruik van een systeem

Pentium G620 ------ 31W/60W (2,6GHz)
Pentium G620T ---- 31W/43W (2,2GHz)

Pentium G850 ------ 32W/65W
Pentium G2120 ---- ??W/??W <-- mijn eerste keuze voor normaal gebruik. (tot dat er 22nm Celeron's komen)
i7-2600(K) ----------- 34W/125W
i3 3220 --------------- 24W/53W <-- goede optie voor iets zwaarder gebruik. (VMs bv)
i5-3470 --------------- 27W/79W
i7-3770K ------------- 29W/98W <-- mijn eerste keuze voor video (re)encoders.

Tip: Als je aan video (re)encoding doet is een zware CPU zeker ook een optie in je server, ik doe al mijn re-encoding op een 2600K in mijn server, welke normaal +/-4W extra verbruikt over de normale G620 die ik daar voor had.
Daarnaast zal de "Performance per watt" waarschijnlijk gelijk of zelfs beter zijn tijdens encoden op een i3 3220 dan een G620T (en als je haast hebt een i7-3770K)

CPU-koeler
De standaard koeler werkt natuurlijk gewoon, maar zou zelf een betere nemen, neem bv gewoon de grootste goedkope heatpipe koeler die in je kast past, en laat je mobo de fan regelen.

Geheugenmodule
4GB is zeker voldoende voor een server, maar als je veel torrents download is 8 of zelfs 16GB een optie, heb zelf 4x 4GB, en omdat ik een grote HDD geheugen cache van 14GB heb aangemaakt in µTorrent, verbruik ik minder stroom dan voorheen, en zal mijn HDD waarschijnlijk ook langer mee gaan daar er bijna niks intensiever is voor een HDD dan torrents.

Moederborden
Zoek een moederbord dat echt alles heeft wat je nu en misschien later zoekt, van belang is dat hij vooral degelijk is, en denk na wat voor een uitbreidingssloten je eventueel nodig hebt. (raid controller en/of TV kaarten)
Tip: kies een zo een simpel mogelijke mobo model uit met alleen de opties die je nodig hebt, dergelijke mobo's verbruiken meestal minder dan de luxere modellen met veel opties.

Harddisks/SSD's
Ten eerste zou ik een 60GB SSD gebruiken als systeem schijf, daar imho betrouwbaarder en zuinig zijn als je server niks doet.

Daarnaast is het aan te bevelen om een 2.5'' download schijf te hebben waar je tijdelijk je downloads opslaat totdat je ze later kan ordenen, voordelen, zijn dat niet de hele array hoeft op te spinnen tijdens download, en 2.5'' is lekker zuinig, maar nog steeds snel genoeg voor downloads usenet of Torrent.

HDD keuze, daar is de keuze van je OS en het wel of niet gebruik van een hardware raid controller, vooral van belang, Linux of WHS, beide hebben hun voor en nadelen.

Mijn voorkeur gaat eerst uit naar Linux en software raid (de goedkoopste oplossing), en anders Windows (home) server, (en hardware raid).
Waarom, omdat je dan pas HDDs hoeft te kopen wanneer je ze nodig hebt, en je gebruik kan maken van de prijsdalingen over tijd, en je, je aanschaf over tijd uitspreid.

OS keuze
Er zijn verschillende mogelijkheden, zo als Linux (mijn eerste keuze), FreeNAS of Windows (home, 2011 Essentials of 2008/2012) server.

- WHS
Vertrouwde omgeving, kost geld, en heeft bij grote HDDs wat voeten in aarde om te laten werken als jij zelf wild. (2.2TB limiet)
Daarnaast is een hardware raid controller goedkoper en economischer over tijd, daar je maar 1 of 2(voor R1 en later R5/6) HDDs hoeft te kopen, en elke keer als de HDD array vol is, koppel je er een extra HDD aan en vergroot je array.
(voordeel, je hoeft niet alle schijven in een keer te kopen, door je aankoop uit te stellen pak je ook nog eens het voordeel van prijs verlagingen)

Het voordeel van een vertrouwde omgeving heeft ook zijn nadelen, de gebruikte hardware raid controller maakt de totale server zonder HDDs 250 euro duurder.

Waar in tegen de software controller je veel geld scheelt, en daar naast is je array veel flexibeler daar je pas de controller hoef te kopen als je al je mobo aansluitingen hebt gebruikt, en je dan veder kan gaan op een HDD (raid) controller.

- Linux
Als OS is Linux zeker een optie, en een stuk eenvoudiger dan de meeste mensen denk het is om te installeren, en ja de eerste keer is het onwennig, maar als je eenmaal wegwijs bent valt het best mee, en is het zeker veel beter en betrouwbaarder dan WHS.

Hoofdreden om voor Linux te gaan.
Linux ondersteunt software raid 0, 1, 5 en 6 en vele andere vormen van raid, maar het belangrijkste is de Online Capacity Expansion en in mindere maten Online Raid Level Migration functionaliteit, zo dat je HDDs bij kan prikken wanneer je ze nodig hebt en niet allemaal in een keer hoeft te kopen.
Online Capacity Expansion allows to increase the storage capacity of RAID 0, 10, 5, or 6 arrays by adding one or more drives to the array while your system remains online. As additional drives are added, the controller redistributes the data on the array, placing new space available at the end of the RAID array. Online Capacity Expansion lets you add the new drives to the array while the system is active and users are logged in and accessing data.
Als je wild is zelfs Drive Extender achtige functie mogelijk via http://www.greyhole.net
(ben er zelf trouwens geen echte fan van zowel Drive Extender als Grayhole)
Greyhole is an application that uses Samba to create a storage pool of all your available hard drives (whatever their size, however they're connected), and allows you to create redundant copies of the files you store, in order to prevent data loss when part of your hardware fails.
Net als Drive Extender dus.

En veel mensen zeggen/denken:
Maar ik heb helemaal geen verstand van Linux.
Maar een simpele tutorial hoe je bepaalde dingen kan doen, en hoe je bepaalde dingen moet instellen, dat soort uitleg voor de n00b is er niet.
Laat ik dan zeggen, had ik ook niet, en had echt helemaal niks geen ervaring met Linux, maar zo moeilijk is het ook weer niet om zelf een Linux HomeServer op te zetten, en voor simpele tutorials, die zijn er zat zolang je maar Engels begrijpt.

Moeilijk is het zeker niet als je een stap voor stap DIY guide gebruikt, ik als echte Linux n00b, had een HS van een vriend in 8 uurtjes geheel draaiend, van bouwen tot en met de gehele configuratie.
(meeste tijd verloren aan de onwennigheid van Linux)

Heb nu 3 Linux servers gebouwd en de laatste had ik in 2 uurtjes klaar, van het open van de doos tot de laatste instellingen.
(Van een snelle USB3 stick, naar een SSD rocks qua installatie snelheid (^_^))

Met Debian 6.0 Squeeze server deze DIY guide werkte prima voor mij.
Maar er zijn er veel meer als je even Googled

De meeste die bv een dure NAS oplossing, of een HS met alle HDD in een keer kopen, kopen zo een oplossing omdat ze er tegen op zien om zelf een Linux server te bouwen, en zien er tegen op, als of het Mount Everest is, terwijl het zeker niet meer dan de Vaalserberg is.
Wikipedia: Vaalserberg

Dit is wat ik zou gebruiken voor een server.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2120 Boxed€ 82,20€ 82,20
1Asrock B75 Pro3-M€ 58,90€ 58,90
1Xigmatek Asgard Pro€ 39,90€ 39,90
1Cooler Master Hyper TX3€ 17,95€ 17,95
1Crucial CT2KIT51264BA1339€ 32,45€ 32,45
1LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield€ 42,21€ 42,21
1Crucial v4 SSD 2.5" 64GB€ 54,-€ 54,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,61

De extra controller die je later kan kopen voor als je sata porten tekort komt pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x

Optie voor een download schijf, de 45 euro kostende Hitachi Travelstar 5K750, 500GB
Hey, en hoe die zijn die Western Digital Red - betere performance dan Green drives, en zeer zuinig en stil.
Deze schijven nooit gebruiken in samenwerking met desktop aansluiting of een controller die geen ondersteuning heeft voor TLER, de kans op data corruptie over tijd is zeer aanzienlijk.
Maar hey, zou ik ook eens niet moeten kijken naar de hardwarematige raid setup.
Heb zelf twee hardware raid controllers in mijn server, maar dat is omdat voor mij Windows een must is, in verband dat ik mijn server ook als TVserver gebruik voor opnemen en kijken (inclusief time shifting)

Maar als het even kan zou ik Linux met software raid adviseren, is gewoon goedkoper dan hardware raid, maar boven dat ook nog eens flexibeler.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
thanks voor je reactie!
Heb er tot nu toe al veel aan gehad! en je lijstje met componenten zien er goed uit.
Zit zelf altijd te knoeien met welke componenten en is het niet overkill bla bla bla..

Alleen mis ik wel de videokaart? en die heb ik denk wel nodig voor HD films, want de videokaart op de moederbord zal het wel niet trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 488144

videokaart is niet perse nodig, de raspberry kan bijvoorbeeld HD film streamen zonder al teveel moeite.
hoe wil je het precies gaan afspelen vanaf de server? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
de server komt bijna in een kast, die staat vlak naast mijn tv. dus wilde eventueel een hdmi neerleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ah oke, dus rechtstreeks van de server.
in dat geval is het misschien slim om op Google even een benchmark te zoeken, of de processor en/of de on-board kaart genoeg kracht heeft om HD af te spelen.

het is immers zonde van de video kaart als deze maar voor bijv. 10% gebruikt zal worden.
voor dat geld kan je dan weer iets extra's erbij zetten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
zal er naar gaan googlen, en misschien zei ik in me begin topic wel te snel server? en had ik misschien htpc moeten vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-07 11:15
Als ik je topic zo lees lijkt me een HTPC met storage inderdaad een meer toepasselijke titel.

Nu kan je er dan voor kiezen om storage direct in je HTPC op te nemen, maar dat heeft 2 grote nadelen:
Ten eerste de geluidsproductie. Storage (HDD's) maken nu eenmaal geluid. Hoe meer disks, hoe meer geluid. Een HTPC die een hoop herrie maakt wordt over het algemeen niet als plezierig ervaren.
Ten tweede de stroom-consumptie. Storage wil je over het algemeen 24/7 beschikbaar hebben, zoals ook je internet dat is. Een HTPC lust, in vergelijking met andere oplossingen, behoorlijk wat energie.
Dan zijn er nog wat bijkomende nadelen, zoals extra warmte, extra ruimte in de case etc, maar dat is niets on-overkomenlijks

Het voornaamste voordeel dat er ligt is dat je HTPC behoorlijk wat rekenkracht aan boord heeft, dat je hiervoor kunt gebruiken en dat het een relatief lage investering is.

Het meest gebruikte alternatief (en naar mijn mening de betere oplossing) is door een NAS als centrale storage in je netwerk op te nemen, en deze ook de downloads af te laten handelen. Daardoor kan je een dedicated HTPC bouwen, die stil is en niet 24/7 aan hoeft te staan om voor de rest van het netwerk shares beschikbaar te stellen.
Nadeel van deze oplossing is dat het verwerken van downloads over het algemeen iets trager gaat, en de aanschaf-prijs.

Aangezien je (nog) geen budget genoemd hebt, is het lastig om een passend advies te geven, maar gebaseerd op basis van wat de meeste builds hier als doeleinde hebben lijkt een AMD A6 op FM2-socket me het meest voor de hand liggen in combinatie met 4GB RAM, en een 64GB SSD. De HTPC kan voor zo'n 200,- exclusief case en voeding worden samengesteld. Case en daarbij behorende voeding zijn dermate persoonlijk en varierend in prijs, dat daar weinig nuttigs over te zeggen valt zonder budget. Je kan kiezen voor bijvoorbeeld een Techsolo TC2200, maar ook voor een Silverstone LC19S-R. In het ene geval ben je voor de techsolo 80,- kwijt voor een case met voeding (350Watt van een niet-geweldige voeding), en in het andere geval ben je 180,- kwijt voor een case met voeding (120Watt voor een kwaltatief betere en volledig stille voeding). Het is maar net waar je je prioriteiten hebt liggen.

Daarnaast komt er nog een stukje bediening, maar dat is weer afhankelijk van de case, wat je eisen zijn, en wat je voor oplossingen wilt ( kan via smartphone, maar ook via eigen remote, logitech Harmony, of CEC)

Voor storage zou ik dan naar een Synology DS212+ of vergelijkbare oplossing kijken. Deze kan al je downloads afhandelen en je hele netwerk voor storage voorzien, terwijl daarbij de stroomconsumptie binnen de perken blijft en je geen overbodige geluidsproductie in je HTPC hebt.

Lijkt me een logischere manier dan een alles-in-1 bak bouwen die vervolgens precies net niet lekker gaat doen wat je precies wilt

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
Thanks voor je reactie:
ja een nas heeft ook in mijn achterhoofd gezeten, maar aangezien ik een student ben en ik van experimenteren houd en wil bouwen en geen plug en play, leek mij het wel leuk om alles in 1 behuizing te stoppen.
Wilde ook eerst simpel weg met logmein gaan beginnen, een vriend van me heeft dat op dit moment ook.

wat je verteld kan ik ook wel begrijpen de reden van het appart houden, maar als ik in de opstelling die eerder vermeld is een videokaart toevoeg zou het toch voldoende kunnen zijn? (leek aan het woord).
dit word een nieuw terrein waar ik me in ga bevinden, maar sta open voor kennis!

wat ik nou precies wil is dus:
- server, dus een opslag waar ik vanaf me werkplek of school op kan komen.
- media, wanneer ik een film wil kijken ik via het (systeem) op me lcd tv kan kijken.
- downloaden, dat ik met sabnzbd kan downloaden.

En als optie dat ik altijd kan uitbreiden, of wanneer ik het over een jaar niet meer zie zitten ik er een gewone desktop van kan fabriceren.

zal gelijk me budget neerzetten, zat te denken aan MAX 500,-

wanneer ik verkeerde of onhaalbare dingen zeg mag er gerust gecorrigeerd worden 8)7

[ Voor 139% gewijzigd door kickstart. op 05-12-2012 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zo te zien ben je met het zelfde bezig als waar ik me mee bezig heb gehouden een tijdje geleden.

voor mij was het de Raspberry Pi 512mb, in combinatie met XBMC en Icefilms (draait op linux, 2 versies hiervan zijn Raspbmc en OpenElec). kosten totaal waren voor mij ongeveer €50,- :D
hier is ook veel over te vinden in GoT.

Wat je echter ook zou kunnen doen is een netwerk schijf er achter hangen, en dan vanaf je eigen systeem de downloads regelen.
Ik durf echter niet te zeggen of die voldoende snelheid leveren om een film te streamen.

ik weet dat een klasgenoot van mij een NAS heeft draaien, die automatisch download maar dat was zover ik weet geen goedkoop grapje, maar voordeel daarvan is dat je allerlei apparaten hier aan kan koppelen.

misschien heb je iets aan mijn oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
kickstart. schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:05:
Thanks voor je reactie:
ja een nas heeft ook in mijn achterhoofd gezeten, maar aangezien ik een student ben en ik van experimenteren houd en wil bouwen en geen plug en play, leek mij het wel leuk om alles in 1 behuizing te stoppen.
Wilde ook eerst simpel weg met logmein gaan beginnen, een vriend van me heeft dat op dit moment ook.

wat je verteld kan ik ook wel begrijpen de reden van het appart houden, maar als ik in de opstelling die eerder vermeld is een videokaart toevoeg zou het toch voldoende kunnen zijn? (leek aan het woord).
dit word een nieuw terrein waar ik me in ga bevinden, maar sta open voor kennis!

wat ik nou precies wil is dus:
- server, dus een opslag waar ik vanaf me werkplek of school op kan komen.
- media, wanneer ik een film wil kijken ik via het (systeem) op me lcd tv kan kijken.
- downloaden, dat ik met sabnzbd kan downloaden.

En als optie dat ik altijd kan uitbreiden, of wanneer ik het over een jaar niet meer zie zitten ik er een gewone desktop van kan fabriceren.

zal gelijk me budget neerzetten, zat te denken aan MAX 500,-

wanneer ik verkeerde of onhaalbare dingen zeg mag er gerust gecorrigeerd worden 8)7
Is die 500 inclusief disks? En hoeveel storage wil je bereiken? Een beetje HTPC kost pakweg 300,- en een Synology 200,- dus zit je bij elkaar op 500,- maar heb je nog geen disks erin zitten. 2TB is pakweg 100,-

Zou je voor een server-build gaan, dan kan je met het systeem dat Player-X al aangaf uit de voeten. Eventueel gooi je er nog een XFX HD6570 bij (passief gekoeld) voor 50,- en je weet dan zeker dat je meer dan genoeg power hebt om alles af te kunnen spelen in full HD. Zelfs 3D zou daar geen probleem voor hoeven zijn

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
kroegtijger schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:39:
[...]

Is die 500 inclusief disks? En hoeveel storage wil je bereiken? Een beetje HTPC kost pakweg 300,- en een Synology 200,- dus zit je bij elkaar op 500,- maar heb je nog geen disks erin zitten. 2TB is pakweg 100,-

Zou je voor een server-build gaan, dan kan je met het systeem dat Player-X al aangaf uit de voeten. Eventueel gooi je er nog een XFX HD6570 bij (passief gekoeld) voor 50,- en je weet dan zeker dat je meer dan genoeg power hebt om alles af te kunnen spelen in full HD. Zelfs 3D zou daar geen probleem voor hoeven zijn
die 500 zou exclusief HDD zijn, heb zelf nog een 1 TB HDD liggen 2.5'' volgens mij?

maar als ik jou zo begrijp is he systeem van player-x voldoende als er nog een video kaart bij komt?
ik zie namelijk die optie beter voor ogen, omdat je hem altijd nog kan opbouwen naar een gewone pc.
laat ik zeggen ik zie meer positieve kanten aan die van player-x, en niet dat ik jou systeem niks vind want dat ziet er ook netjes uit, maar denk voor mij doeleinden is die van player-x beter?

[ Voor 5% gewijzigd door kickstart. op 05-12-2012 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
foutje....

[ Voor 98% gewijzigd door kickstart. op 05-12-2012 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Het is afhankelijk van waar je je prioriteiten legt. Leg je die bij het HTPC-gedeelte, dan kan je beter storage en speler gaan scheiden van elkaar. Ligt je prioriteit bij snelle storage en het snel verwerken van downloads, en minder bij de playback, dan kan je beter die van Player-X gebruiken. Het is niet dat het een beter of slechter is dan het ander, het zijn verschillende builds voor verschillende doeleinden. Daarom is het heel belangrijk om vooraf goed duidelijk te hebben wat je wilt bereiken, en hoe je dat wilt gaan doen voordat je er de bijbehorende hardware bij gaat zoeken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
Dan denk ik dat mijn prioriteit meer bij de storage en downloads ligt, ik zie daar voor de toekomst meer mogelijkheden. ik zie het niet zitten op 2 apparaten in bezit te hebben, heb liever alles compact in 1 behuizing.

en dan had ik een samenstelling gemaakt nu mijn vraag, is die overkil of niet?
zelf wat proberen aan te samenstellen?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2120 Boxed€ 82,30€ 82,30
1Asrock B75 Pro3-M€ 57,90€ 57,90
1Asus GT640-2GD3€ 80,50€ 80,50
1Hitachi Travelstar 5K750, 500GB€ 48,98€ 48,98
1Xigmatek Asgard Pro€ 39,90€ 39,90
1Cooler Master Hyper TX3€ 17,95€ 17,95
1Crucial CT2KIT51264BA1339€ 34,70€ 34,70
1be quiet! System Power S6 350W 80plus€ 33,30€ 33,30
1Crucial v4 SSD 2.5" 64GB€ 55,14€ 55,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 450,67

[ Voor 84% gewijzigd door kickstart. op 05-12-2012 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Watbetreft je samenstelling kun je beter voor de S7-voeding kiezen. Heeft meer SATA-connectoren en sleeved kabels.
De GT640 is veel zwaarder dan wat je nodig zal hebben aan GPU, en is actief gekoeld. Daarom gaf ik ook al een XFX 6570 aan als alternatief. Die is krachtig zat, goedkoper, en is passief gekoeld.

Verder kies je voor een 500GB HDD én een 64GB SSD. Waarom?? Volstaat alleen een SSD niet? Want je kan imho beter voor 1x 128GB SSD kiezen, ipv voor een HDD én een SSD. Daarbij kies je voor een Crucial v4, wat nu niet direct uitblinkt in performance. Dan kan je beter voor een m4 of een Samsung 830 kiezen. Je CPU-koeler ben ik niet heel wild van. Ik vraag me af of je daar t.o.v. de stock-koeler wel iets op vooruit zal gaan. Misschien is een Scythe Big Shuriken 2 Rev B een optie?
Tot slot dan nog de case die je hebt gekozen. Dit is een standaard tower, waar uiteraard alles wel in zal passen, maar weinig met een HTPC te maken heeft en je dus ook geen enkele optie zal bieden voor bediening e.d. Daar zul je dus nog iets voor meoten bedenken. Dat kan smartphone/tablet zijn, maar je kan ook een PulseEight HDMI CEC adapter overwegen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
kroegtijger schreef op woensdag 05 december 2012 @ 12:04:
Watbetreft je samenstelling kun je beter voor de S7-voeding kiezen. Heeft meer SATA-connectoren en sleeved kabels.
De GT640 is veel zwaarder dan wat je nodig zal hebben aan GPU, en is actief gekoeld. Daarom gaf ik ook al een XFX 6570 aan als alternatief. Die is krachtig zat, goedkoper, en is passief gekoeld.

Verder kies je voor een 500GB HDD én een 64GB SSD. Waarom?? Volstaat alleen een SSD niet? Want je kan imho beter voor 1x 128GB SSD kiezen, ipv voor een HDD én een SSD. Daarbij kies je voor een Crucial v4, wat nu niet direct uitblinkt in performance. Dan kan je beter voor een m4 of een Samsung 830 kiezen. Je CPU-koeler ben ik niet heel wild van. Ik vraag me af of je daar t.o.v. de stock-koeler wel iets op vooruit zal gaan. Misschien is een Scythe Big Shuriken 2 Rev B een optie?
Tot slot dan nog de case die je hebt gekozen. Dit is een standaard tower, waar uiteraard alles wel in zal passen, maar weinig met een HTPC te maken heeft en je dus ook geen enkele optie zal bieden voor bediening e.d. Daar zul je dus nog iets voor meoten bedenken. Dat kan smartphone/tablet zijn, maar je kan ook een PulseEight HDMI CEC adapter overwegen.
ik had enkel het lijstje van x player overgenomen en eventueel iets extra's toegevoegd, maar zal ook even verder gaan zoeken jou tips, en het bedien met smartphone/tablet klink ook intressant om research naar te doen..

zal kijken of ik een nieuwe lijst kan samenstellen

s7? bedoel je niet L7?

waarom ssd en hdd, nou aangezien ik ook een data opslag wil voor me downloads, en SSD vrij pittig in prijs zijn dacht ik om als dataopslag een hdd te gebruiken.. welke tower/behuizing raad jij aan dan?

[ Voor 6% gewijzigd door kickstart. op 05-12-2012 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Het nadeel van smartphone/tablet is dat je niet "blind" kunt bedienen. Een touch-screen kan je niet zoals de remote van je tv blindelings bedienen, en dat ervaren sommige mensen als storend. Zelf ben ik er ook niet wild van, maar bij luisteren van muziek vind ik het juist wel weer heel prettig werken.

Via CEC gebruik je de remote van je TV om via HDMI je PC te bedienen. Geen extra remote dus, wat een groot voordeel is imho. Ook het ontvangst van je remote is via de TV, dus als je tevreden bent over de kwaliteit van remote op je tv, dan is dat ook goed voor de pc. (knoppen kan je softwarematig toewijzen).

Tot slot kun je nog kiezen voor een losse IR-receiver, maar gegeven dat het geen HTPC-kast is en er dus een losse IR-reciever bij moet, en je waarschijnlijk ook niet over een Logitech Harmony Remote beschikt zou ik deze optie niet kiezen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
s7? bedoel je niet L7?
pricewatch: be quiet! System Power 7 300W
waarom ssd en hdd, nou aangezien ik ook een data opslag wil voor me downloads, en SSD vrij pittig in prijs zijn dacht ik om als dataopslag een hdd te gebruiken..
Je hebt toch nog een 1TB disk liggen? Die is toch al je storage? Waarom dan nog een 500GB erbij kopen én een SSD? Koop dan óf een 2TB HDD of een SSD met voldoende capaciteit om de verwerking van je downloads snel te laten verlopen (64GB is daar wat karig voor. Dan kan je beter 128GB nemen).
Dit kan je ook op een HDD laten afhandelen, maar dan zie ik geen nut meer voor de SSD behalve boottijden wat verkorten, terwijl je waarschijnlijk weinig zal booten aangezien het een server is en die dus normaal gesproken 24/7 uptime heeft.
welke tower/behuizing raad jij aan dan?
Zoals gezegd is dat heel persoonlijk. Zelf gebruik ik een Silverstone LC16S-M waar ik heel tevreden over ben, maar wat ik mooi vindt, kan jij heel lelijk vinden. Daar kan ik je weinig nuttig advies dus in geven, behalve dat de kasten qua bouw-kwaliteit nogal verschillen en daar duidelijke verschillen in te vinden zijn tussen de goede merken (Lian Li, Silverstone etc) en de goedkope merken (Techsolo e.d.) wat je weer merkt in gemak van inbouwen van hardware, airflow, dikte van metaal en de afwerking.
Het is maar net hoeveel het je waard is dus.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
Dus qua behuizing zou je zeggen doe dan zoiets Behuizing & deze?
vind de behuizing kiezen nog best wel een aardige job aangezien ik ook eventueel wil uitbreiden wanneer me geheugen vol zit..

nou was ik inderdaad even me 1 TB vergeten, dat is een een hdd uit een portable hardeschijf die ik gebruik. maar zodra de server werkt zou die overbodig zijn en dus dacht ik hem te gaan gebruiken.

#ProductPrijsSubtotaal
1XFX Radeon HD 6570€ 49,45€ 49,45
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,80€ 24,80
1Crucial CT2KIT51264BA1339€ 34,70€ 34,70
1be quiet! System Power 7 300W€ 35,50€ 35,50
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 91,90€ 91,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 376,55

[ Voor 80% gewijzigd door kickstart. op 05-12-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
ben gaan kijken, en naar bepaalde behuizingen, en zag bij aerocool wel leuke staan
bijvoorbeeld deze alleen zal deze niet praktisch zijn, zal veel stof aantrekken? maar zag er wel grappig uit.

of deze, die leek me ook wel intressant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Dat is inderdaad al een logischere setup :Y
De antec-case die je gekozen hebt is nog wel steeds een echte tower, en geen HTPC, maar hoeft geen enkel probleem te zijn. Qua functioneren maakt het niets uit (m.u.v. opties als remote en display natuurlijk), maar qua looks wordt het meestal niet echt gewaardeerd. Als jij er tevreden mee bent is het uiteraard goed. Een kwalitatief goede HTPC-case die goed oogt, en waar alles op en aan zit kost gewoonweg een hoop geld. Zonder al te veel moeite kan je honderden euro's er aan kwijt zijn. Het is maar hoeveel je ervoor over hebt.

Nu heb je bij de videokaart de actief gekoelde versie geselecteerd (de passieve versie staat niet in de pricewatch afaik). Dezelfde kaart maar dan passief uitgevoerd kun je o.a. hier vinden:
http://www.alternate.nl/h...NH3)/864142/?tk=7&lk=4029

Let wel op dat deze kaart een miniHDMI aansluiting heeft, en je dus een kabeltje van mini-HDMI naar HDMI nodig hebt (kosten maar een paar euro, maar kan heel hinderlijk zijn als je m niet hebt).
De kaart is wel iets groter, maar zeker in de case van Antec kan je die prima kwijt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
kroegtijger schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:16:
Dat is inderdaad al een logischere setup :Y
De antec-case die je gekozen hebt is nog wel steeds een echte tower, en geen HTPC, maar hoeft geen enkel probleem te zijn. Qua functioneren maakt het niets uit (m.u.v. opties als remote en display natuurlijk), maar qua looks wordt het meestal niet echt gewaardeerd. Als jij er tevreden mee bent is het uiteraard goed. Een kwalitatief goede HTPC-case die goed oogt, en waar alles op en aan zit kost gewoonweg een hoop geld. Zonder al te veel moeite kan je honderden euro's er aan kwijt zijn. Het is maar hoeveel je ervoor over hebt.

Nu heb je bij de videokaart de actief gekoelde versie geselecteerd (de passieve versie staat niet in de pricewatch afaik). Dezelfde kaart maar dan passief uitgevoerd kun je o.a. hier vinden:
http://www.alternate.nl/h...NH3)/864142/?tk=7&lk=4029

Let wel op dat deze kaart een miniHDMI aansluiting heeft, en je dus een kabeltje van mini-HDMI naar HDMI nodig hebt (kosten maar een paar euro, maar kan heel hinderlijk zijn als je m niet hebt).
De kaart is wel iets groter, maar zeker in de case van Antec kan je die prima kwijt.
Het begint langzaam wat te worden, moet nog eventjes leren over het samenstellen.. want dat doe je niet zomaar merk ik weer haha.
verschill pasief & actief.. is passief zuiniger? draait die alleen waneer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
De strikeX is een test-bench, en dus niet geschikt voor dit doeleinde.
De PGS-Qx-2000 zou wel kunnen, maar is vrij krap. Zeker als je er (veel) storage in kwijt moet vraag ik me af of dit handig is.
Wat dacht je anders van een pricewatch: Silverstone Sugo SG02W-F (Wit) of een pricewatch: Silverstone Grandia GD05B ?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
kickstart. schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:21:
[...]

Het begint langzaam wat te worden, moet nog eventjes leren over het samenstellen.. want dat doe je niet zomaar merk ik weer haha.
verschill pasief & actief.. is passief zuiniger? draait die alleen waneer nodig?
Passief zijn alleen koelribben, maar geen ventilatortje. Daarmee is het dus 100% stil, maar is wel een kleine airflow in je case nodig. Dit kan je met een veel grotere fan doen, waardoor deze langzamer kan draaien en dus aanzienlijk stiller is dan een kleine fan op de GPU zelf.
Nadeel van passief is dat deze minder goed koelt, en dus voor overclocking niet geschikt is. Een actief gekoelde GPU is dan eigenlijk wel een noodzaak (eventueel via water gekoeld).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
kroegtijger schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:21:
De strikeX is een test-bench, en dus niet geschikt voor dit doeleinde.
De PGS-Qx-2000 zou wel kunnen, maar is vrij krap. Zeker als je er (veel) storage in kwijt moet vraag ik me af of dit handig is.
Wat dacht je anders van een pricewatch: Silverstone Sugo SG02W-F (Wit) of een pricewatch: Silverstone Grandia GD05B ?
deze zien er inderdaad goed uit!
En de prijs is ook naar wens, hebben deze dan genoeg ruimte ook voor eventuele uitbreiding?
ze lijken me niet veel groter ogen dan de pgs-qx-2000..

je maakt het me wel moeilijk de keuze, maar ventieleren die van silverstone genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
In de GD05B kan je zonder problemen 3 HDD's kwijt, of als je 2,5" disks gebruikt uiteraard het dubbele, en past de videokaart zonder problemen.
In de SG02W-F kun je wat minder disks kwijt, maar heb je een iets compacter systeem.
Alle2 worden zonder remote of IR-receiver geleverd. Bij deze kasten zou ik dan ook gebruik maken van een CEC-adapter (zie http://www.pulse-eight.co...usb-hdmi-cec-adapter.aspx) voor bediening.

[ Voor 5% gewijzigd door kroegtijger op 05-12-2012 13:47 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
mmm denk dat mijn keuze toch naar de aerocool PGS-Qx-2000, deze valt meer in mijn smaak, misschien vanwege me leeftijd? al is de silverstone grandia ook wel intressant! maar denk dat ze evenveel componenten kwijt kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
kickstart. schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:49:
mmm denk dat mijn keuze toch naar de aerocool PGS-Qx-2000, deze valt meer in mijn smaak, misschien vanwege me leeftijd? al is de silverstone grandia ook wel intressant! maar denk dat ze evenveel componenten kwijt kunnen?
Dat je smaak anders is dan de mijne is nog tot daar aan toe, maar om me dan meteen voor ouwe lul uit te maken.... :( ;)

Controleer vooraf even of de videokaart wel hierin past; dat zal waarschijnlijk de grootste zorg zijn. Een telefoontje naar de leverancier voor aanschaf kan een hele hoop frustratie voorkomen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Ik heb snel het topic doorgelezen, dus vergeef me als ik iets over het hoofd heb gezien ;)
Maar als ik het goed begrijp komt de server/htpc in de (meter)kast te staan? In ieder geval niet in dezelfde ruimte als de TV? In dat geval kun je gewoon voor een ruime goedkope towerbehuizing kiezen. Hier kun je alles makkelijk inbouwen en heb je genoeg ruimte zodat de temperatuur ook niet makkelijk op zal lopen.

Wanneer je een towerbehuizing uitkiest kun je ook het beste gaan voor een towerkoeler, die CM TX3 is dan prima.Je hoeft immers ook niet al te veel te investeren in stilte aangezien de server/htpc niet in dezelfde ruimte staat als de TV (in ieder geval niet in het zicht en enigszins afgeschermd mbt het geluid). Overigens zal het geluid van een TX3 koeler op een zuinige Pentium toch niet veel geluid maken.

Overigens zou ik beginnen zonder losse videokaart bij te plaatsen. De intel IGP is geschikt om HD video te decoderen. Zelf heb ik iets betere ervaringen met AMD GPU's, maar gebruik zelf een Intel IGP welke zijn werk prima doet. Ik weet alleen niet of de nieuwe ivy bridge pentiums al met 3d overweg kunnen. Echter wanneer dit niet gelijk relevant is kun je dat altijd nog later toevoegen door een discrete videokaart bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
jaapsander schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:51:

Wanneer je een towerbehuizing uitkiest kun je ook het beste gaan voor een towerkoeler, die CM TX3 is dan prima.Je hoeft immers ook niet al te veel te investeren in stilte aangezien de server/htpc niet in dezelfde ruimte staat als de TV (in ieder geval niet in het zicht en enigszins afgeschermd mbt het geluid). Overigens zal het geluid van een TX3 koeler op een zuinige Pentium toch niet veel geluid maken.
welke towerbehuizing raad jij aan dan?
en de server/htpc zal zich in een kast bevinden, en deze kan indien nodig ook nog geïsoleerd worden met van dat materiaal dat geluid dempt wanneer het geluid toch hinderlijk zou zijn.
Overigens zou ik beginnen zonder losse videokaart bij te plaatsen. De intel IGP is geschikt om HD video te decoderen. Zelf heb ik iets betere ervaringen met AMD GPU's, maar gebruik zelf een Intel IGP welke zijn werk prima doet. Ik weet alleen niet of de nieuwe ivy bridge pentiums al met 3d overweg kunnen. Echter wanneer dit niet gelijk relevant is kun je dat altijd nog later toevoegen door een discrete videokaart bij te plaatsen.
dus jij zegt dat de ik het prima zonder videokaart kan afspelen?

[ Voor 7% gewijzigd door kickstart. op 05-12-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
kroegtijger schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:51:
[...]

Dat je smaak anders is dan de mijne is nog tot daar aan toe, maar om me dan meteen voor ouwe lul uit te maken.... :( ;)

Controleer vooraf even of de videokaart wel hierin past; dat zal waarschijnlijk de grootste zorg zijn. Een telefoontje naar de leverancier voor aanschaf kan een hele hoop frustratie voorkomen.
ik zeg niet dat je oud ben ;) zeg alleen dat ik een iets andere smaak misschien zou hebben..
is de videokaart zo groot dan? volgens mij is dit nog een kleine varriant? maar een belletje kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Waarschijnlijk dat je met de onboard video inderdaad al wel af kan, maar mocht het niet genoeg zijn, dan is het wel prettig dat je de ruimte in de case hebt voor een extra kaart.
Als de case toch niet in het zicht, en zelfs niet in dezelfde ruimte komt te staan, dan zou ik zeker een ruime case nemen en is een tower prima. Who cares? je ziet m immers toch niet, en geluid is ook geen punt. Juist dan is CEC een perfecte methode om de bediening te realiseren omdat je dan je HDMI-kabel als signaal-drager gaat gebruiken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
kickstart. schreef op woensdag 05 december 2012 @ 14:02:
[...]

ik zeg niet dat je oud ben ;) zeg alleen dat ik een iets andere smaak misschien zou hebben..
is de videokaart zo groot dan? volgens mij is dit nog een kleine varriant? maar een belletje kan nooit kwaad.
De kaart is niet erg lang, maar wel de maximale hoogte en dikte die voor een PCIe-slot gebruikt mag worden. In sommige cases past dat precies net niet lekker. In een tower-case heb je daar vrijwel nooit problemen mee.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
Dus deze tower zou voldoende zijn?
zoals eerder vermeld vind ik behuizing wel belangrijk, mits de prijs rendabel blijft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ja die zou prima zijn, zelfs die xigmatech van de vorige pagina is al prima. pricewatch: BitFenix Merc Beta zoiets is bijvoorbeeld ook al prima. Doordat de behuizing niet in het zicht staat en geen exotische hardware hoeft te bevatten zijn de goedkopere kasten ook al prima.

Zolang je geen bluray 3d af wilt spelen (mkv 3d sbs gaat prima) heb je aan de intel IGP genoeg. Alleen kun je geen gebruik maken van geavanceerde beeldverbeteringstechnieken (weet je niet wat dit is dan zal je het waarschijnlijk ook niet gaan gebruiken). Mocht je later tegen een probleem aanlopen, dan kun je prima een low end videokaartje bijplaatsen (ruimte genoeg in een tower behuizing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Helemaal met jaapsander eens... Als de case neit in het zicht staat, en geluidsproductie geen issue is, dan maakt de behuizing niets meer uit zolang al je rommel er maar in kan en koel blijft. Dat gaat voor vrijwel alle kasten op, dus kan je net zo goed de goedkoopste nemen. Waarom een hoop investeren in een case die je nooit ziet? De cases die ik aandroeg waren dan ook in de veronderstelling dat het ding wel in het zicht kwam te staan, en dan mag het wel een klein beetje netjes ogen dacht ik ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
Na de 2 pagina's kletsen, wat ik heel leerzaam en gezellig vind heb ik dit lijstje":

#ProductPrijsSubtotaal
1XFX Radeon HD 6570€ 49,45€ 49,45
1Antec Three Hundred Two€ 54,90€ 54,90
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,80€ 24,80
1Crucial CT2KIT51264BA1339€ 32,49€ 32,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 429,24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Ziet er logisch uit imho

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
imho?? sorry als ik vraag wat je daar mee bedoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik60
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-06 07:55
kickstart. schreef op woensdag 05 december 2012 @ 14:32:
[...]

imho?? sorry als ik vraag wat je daar mee bedoelt
In my humble opinion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
Zijn er nog bedrijven die jullie aanraden, zat te denken aan alternate of azerty..
denk vanavond maar het 1 en andere ga bestellen, en een linux regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Zelf bestel ik alles bij Alternate, puur uit gemak omdat ze bijna alles altijd wel hebben, en altijd tot de goedkopere winkels behoren. Azerty geldt hetzelfde voor... Beetje lood om oud ijzer dus.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
mmm alternate ok! gaan we maar eens kijken of alle componenten daar te bestellen zijn..
want als ik het zo begrijp is dit wel een goed lijstje met componenten..

zal vast nog wel in de toekomst wat bijkomen, zoals dat CEC enz.. maar denk dat ik hier wel aardig mee overweg kom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ik zou de koeler nog vervangen door de CM TX3, towerkoelers zijn (wanneer je er de ruimte voor hebt) beter dan low profile koelers doordat ze veel meer oppervlakte aluminium hebben om warmte af te voeren. Ook zijn towerkoelers in tower behuizingen handiger doordat je de airflow van voor naar achteren door de kast kan laten blazen.

Verder zou ik de videokaart vooralsnog achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
jaapsander schreef op woensdag 05 december 2012 @ 14:55:
Ik zou de koeler nog vervangen door de CM TX3, towerkoelers zijn (wanneer je er de ruimte voor hebt) beter dan low profile koelers doordat ze veel meer oppervlakte aluminium hebben om warmte af te voeren. Ook zijn towerkoelers in tower behuizingen handiger doordat je de airflow van voor naar achteren door de kast kan laten blazen.

dus als ik jou zo hoor zou jij dit doen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,25€ 18,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 05 december 2012 @ 14:55:
:Y Als er ruimte voor is, is het nuttig om die ook te benutten inderdaad. Oppervlakte is zoals gezegd alles op het gebied van koeling :)
Qua hardware-specs zou het met onboard video ook al moeten gaan ja, mits de software-configuratie goed is.
Wat betreft OS kan je eens kijken naar bijvoorbeeld een OpenElec-build, alhoewel ik niet weet hoe die de storage aanbiedt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
kroegtijger schreef op woensdag 05 december 2012 @ 15:00:
[...]

:Y Als er ruimte voor is, is het nuttig om die ook te benutten inderdaad. Oppervlakte is zoals gezegd alles op het gebied van koeling :)

[...]

Qua hardware-specs zou het met onboard video ook al moeten gaan ja, mits de software-configuratie goed is.
Wat betreft OS kan je eens kijken naar bijvoorbeeld een OpenElec-build, alhoewel ik niet weet hoe die de storage aanbiedt.
heb het inderdaad aangepast!
OS denk dat ik voor linux ga, mijn docent van school kan me daar wel 1 en andere over vertellen wanneer ik er niet uit kom (studie: elektrotechniek)..
En volgens player-x kon je daar dat raid software matig doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
in vrijwel elk OS kan je een software-raid maken, maar alleen in Linux is het ook nog iets wat je eventueel zou willen. In windows moet je daar niet eens over na willen denken aangezien het daar verre van fantastisch functioneert.

Wat betreft de koeler kan je, als je niets gaat overclocken, ook nog wel met de stock-koeler af. Maakt wat meer lawaai, maar was toch geen issue, en koelt net zo goed. Je zal uit een aftermarket-koeler geen performance-winst halen als je alles op de bedoelde snelheid laat draaien. Je zal er hooguit wat stilte uit halen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
kroegtijger schreef op woensdag 05 december 2012 @ 15:15:
in vrijwel elk OS kan je een software-raid maken, maar alleen in Linux is het ook nog iets wat je eventueel zou willen. In windows moet je daar niet eens over na willen denken aangezien het daar verre van fantastisch functioneert.

Wat betreft de koeler kan je, als je niets gaat overclocken, ook nog wel met de stock-koeler af. Maakt wat meer lawaai, maar was toch geen issue, en koelt net zo goed. Je zal uit een aftermarket-koeler geen performance-winst halen als je alles op de bedoelde snelheid laat draaien. Je zal er hooguit wat stilte uit halen.
conclusie, me laatst geplaatste lijstje is een prima werkende systeem? kwam er net achter dat azerty niet alles heeft en alternate ook niet, dus word bestellen bij verschillende bedrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Bijna ongeacht de koeler die je kiest, zal het een prima werkend systeem opleveren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
kroegtijger schreef op woensdag 05 december 2012 @ 15:47:
Bijna ongeacht de koeler die je kiest, zal het een prima werkend systeem opleveren.
dat wilde ik even horen! zijn er nog andere bedrijfen dan azerty of alternate, of moet ik gewoon via wenselijst en dan die bedrijven naderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Via wenslijsten en bestelkosten berekenen kun je gemakkelijk waar de onderdelen het goedkoopste gehaald kunnen worden. Zelf heb ik naast azerty ook goede ervaringen met afuture (is vaak ook 1 v/d goedkoopste) qua service en levertijd. Dan heb je nog de keuze bij hoeveel verschillende winkels je de componenten weg laat komen. Zelf doe ik meestal maximaal 2 winkels (zodat ik alles in 1 of 2 keer krijg zonder dat ik thuis hoef te zijn om verschillende pakjes aan te nemen en makkelijker met garantie), maar dat is natuurlijk persoonlijk.

edit:
Er zijn natuurlijk ook review te vinden van de verschillende webshops op tweakers ;)

[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 05-12-2012 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
jaapsander schreef op woensdag 05 december 2012 @ 15:58:
Via wenslijsten en bestelkosten berekenen kun je gemakkelijk waar de onderdelen het goedkoopste gehaald kunnen worden. Zelf heb ik naast azerty ook goede ervaringen met afuture (is vaak ook 1 v/d goedkoopste) qua service en levertijd. Dan heb je nog de keuze bij hoeveel verschillende winkels je de componenten weg laat komen. Zelf doe ik meestal maximaal 2 winkels (zodat ik alles in 1 of 2 keer krijg zonder dat ik thuis hoef te zijn om verschillende pakjes aan te nemen en makkelijker met garantie), maar dat is natuurlijk persoonlijk.

edit:
Er zijn natuurlijk ook review te vinden van de verschillende webshops op tweakers ;)
zal er zodra ik thuis ben nog even naar gaan kijken, ben zo iemand die niet kan wachten op 3 werkdagen levertijd haha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Dan zal het wel een stuk duurder worden wanneer je alleen maar producten bij winkels kan bestellen die in 24hr leverbaar zijn. Je moet toch al gauw rekenen op 1-3 dagen levertijd (lees 3 dagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
wat is het verschil tussen deze processoren:
intel pentium G860
intel pentium G2120

de intel pentium g2120 werd me aangeraden aan het begin, maar kwam net de g860 tegen..
in mijn ogen leek die interessanter of heb ik iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:59
kickstart. schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:15:
intel pentium G860
intel pentium G2120

de intel pentium g2120 werd me aangeraden aan het begin, maar kwam net de g860 tegen..
Sandy Bridge en Ivy Bridge. De G2120 is nieuwer en iets zuiniger. Verder maakt het niet veel uit.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

maar als ik jou zo begrijp is he systeem van player-x voldoende als er nog een video kaart bij komt?

Alleen mis ik wel de videokaart? en die heb ik denk wel nodig voor HD films, want de videokaart op de moederbord zal het wel niet trekken?
Zolang je iet gaat gamen is de GPU van de CPU waarschijnlijk snel genoeg, je kan altijd eerst uitproberen, en later altijd nog een videokaart kopen als je problemen hebt, maar dat is iets dat ik niet snel verwacht.
kroegtijger schreef op woensdag 05 december 2012 @ 12:04:
Wat betreft je samenstelling kun je beter voor de S7-voeding kiezen. Heeft meer SATA-connectoren en sleeved kabels.
Is zeker een goede optie, kabel spitters zijn zeker niet alles.
Mee eens de 6570 is de beter kaart als je die echt nodig hebt, maar denk dat de IGP van de Celeron al goed genoeg is, eventueel met een andere mobo die wel een HDMI uit heeft, als dat een must is.

Wil je ook kunnen gamen is een 7750 of nog beter een 7770 de beste optie.
Verder kies je voor een 500GB HDD én een 64GB SSD. Waarom?? Volstaat alleen een SSD niet?
Voor als je veel download is een goedkope of oude 2.5'' HDD imho de beste optie, meer ruimte, betere GB/€ verhouding, en als je ook torrents download geen last van ''cell wearing'' op je SSD, en dat voor hetzelfde geld.
kroegtijger schreef op woensdag 05 december 2012 @ 10:52:
Aangezien je (nog) geen budget genoemd hebt, is het lastig om een passend advies te geven, maar gebaseerd op basis van wat de meeste builds hier als doeleinde hebben lijkt een AMD A6 op FM2-socket me het meest voor de hand liggen
Een FM2 A6 of A8 is zeker een optie als je ook video weergave doet
Voor storage zou ik dan naar een Synology DS212+ of vergelijkbare oplossing kijken. Deze kan al je downloads afhandelen en je hele netwerk voor storage voorzien, terwijl daarbij de stroomconsumptie binnen de perken blijft en je geen overbodige geluidsproductie in je HTPC hebt.
Persoonlijk heb ik niet veel met NASen, voor simpel downloaden of tot 4/5 is het een optie, maar als je meer HDDs over tijd wil gebruiken, is een Homeserver de goedkopere optie.
Lijkt me een logischere manier dan een alles-in-1 bak bouwen die vervolgens precies net niet lekker gaat doen wat je precies wilt
Imho is dat niet echt een probleem, als OS kan je bv XBMCbuntu, vraag op het forum of die versie van Linux aan al jouw wensen kan voldoen zo als raid en dergelijke.

Maar anders is de gewone versie die je op alle normale Linux versies een net zo goed alternatief.
kickstart. schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:46:
die 500 zou exclusief HDD zijn, heb zelf nog een 1 TB HDD liggen 2.5'' volgens mij?
Die 1TB 2.5'' HDD is een prima download HDD ipv die 500GB die ik als optie aan gaf.
kroegtijger schreef op woensdag 05 december 2012 @ 12:26:
Je hebt toch nog een 1TB disk liggen?
Mee eens.
Daar kan ik je weinig nuttig advies dus in geven, behalve dat de kasten qua bouw-kwaliteit nogal verschillen en daar duidelijke verschillen in te vinden zijn tussen de goede merken .... en de goedkope merken .... wat je weer merkt in gemak van inbouwen van hardware, airflow, dikte van metaal en de afwerking.
Het is maar net hoeveel het je waard is dus.
Persoonlijk is de Xigmatek Asgard Pro mijn eerste keuze, reden het heeft plaats voor 8 HDDs 1 SSD, over de 6 van de Antec Three Hundred Two.

En als je de 3 bays gebruikt kan je daar ook nog eens 3 met gewone brakets, en tot wel 5 HDDs met deze in kwijt. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZAJvMZH36XJILZ2qEyMMSGr5/thumb.jpg

Ben het helemaal eens met wat jaap zegt hier.
kickstart. schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:15:
intel pentium G860
intel pentium G2120

Mijn voorkeur gaat zwaar uit naar de 8W zuinigere G2120, daar 1W 2 euro per jaar is, verdien je de G2120 terug in anderhalf jaar!

En minder verbruik = minder warmte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
Iemand bekend met dit bedrijf
als ik me bestelling doe dan kom ik uit op dit bedrijf voor me SSD.

En de rest bij alternate en afuture...

heb lijstje aangepast, vond 10 dagen voor de samsung SSD te lang
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Als er een Mycom bij je in de buurt zit heb je grote kans dat die de SSD's van Samsung wel op voorraad hebben

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

kroegtijger schreef op woensdag 05 december 2012 @ 18:21:
Als er een Mycom bij je in de buurt zit heb je grote kans dat die de SSD's van Samsung wel op voorraad hebben
Er is weinig verschil tussen de m4 en de 830, zeker voor een server is het verschil niet echt belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
had ooit van een vriend gehoord dat er een bepaalde periode is dat hardware goedkoper word? dit omdat er nieuwe versies komen ofzo? is dit waar of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
wat is het verschil tussen een at en een atx?

en van de be quiet de pure power of system power?

[ Voor 37% gewijzigd door kickstart. op 05-12-2012 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

kickstart. schreef op woensdag 05 december 2012 @ 20:11:
had ooit van een vriend gehoord dat er een bepaalde periode is dat hardware goedkoper word? dit omdat er nieuwe versies komen ofzo? is dit waar of niet
Niet echt bij deze hardware, geld meer voor videokaarten als er een nieuwe serie uit komt.
En alle onderdelen in deze lijst zijn al aardig low spec, veel lager zal je niet gouw uitkomen.
kickstart. schreef op woensdag 05 december 2012 @ 20:30:
wat is het verschil tussen een at en een atx?
Zal wel een type fout zijn want AT voedingen zijn vergelijkbaar met dinosaurussen in de natuur.
en van de be quiet de pure power of system power?
Die in je lijstje is de goede.

ps. imho kan je beter voor de Xigmatek Asgard Pro gaan dan de Antec Three Hundred Two, daar je dan 2 extra HDD plaatsen hebt, maar de Antec is zeker ook geen slechte kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
1 van mijn laatste vragen voordat ik een bestelling plaats:

wanneer ik dat server gedoe zat ben, valt er dan nog een upgrade uit te voeren voor het eventueel gamen..

en ik vroeg over dat pure en system omdat de pure wel leverbaar was en de systeem niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
het volgende is besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 56,95€ 56,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,45€ 37,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 257,94

heb nog met een vriend besproken, en die vermelde dat er hier nog later wel een upgrade bij kan komen dat als ik er mee wil game en geen server!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ja dit systeem zal prima als mid-range gamesystem kunnen dienen wanneer je er een mid-range videokaart bij plaatst.

Wanneer je een wat krachtiger systeem wilt kun je door de CPU te vervangen door een quadcore en een sterke videokaart nog best een goed systeem om te gamen maken.

edit:
@ player-x is een ivy bridge dualcore idle echt 8W zuiniger dan een SB dualcore? Dacht dat een CPU idle in totaal nog geen 8W verbruikt...

[ Voor 20% gewijzigd door jaapsander op 06-12-2012 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

jaapsander schreef op donderdag 06 december 2012 @ 09:46:
@ player-x is een ivy bridge dualcore idle echt 8W zuiniger dan een SB dualcore? Dacht dat een CPU idle in totaal nog geen 8W verbruikt...
Als je totaal systeem verbruik vergelijkt is een dual core IB gemiddeld 6 tot 8W idle zuiniger dan een SB, in de verschillende reviews die ik heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Dat zou op zich wel mooi zijn, maar wanneer je verschillende moederborden gebruikt in de test (misschien zijn H77,B75 of Z77 moederborden wel zuiniger dan de H67,Z68 of P67 varianten) kun je dat natuurlijk niet zo stellen. Volgens mij (kan hier fout zitten natuurlijk) heb ik wel eens in het zuinige server topic gelezen dat een moderne (op 32 nm geproduceerde) cpu idle maar een paar W verbruikt. Ik zou wel benieuwd zijn naar een goede test waarbij het stroomverbruik in een verder identieke setup wordt vergeleken.

Het prijsverschil tussen een SB pentium en IB pentium is dusdanig dat bij een Watt of 8 verschil je het prijsverschil inderdaad terug kan verdienen, maar is dat in de praktijk maar 2W, dan ligt dat net weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickstart.
lijstje is besteld! had gehoopt vandaag binnen te krijgen dat ik hem meteen kan opbouwen wanneer ik klaar ben met stage, helaas levert tnt alles morgen.. toch maar even wachten.
Pagina: 1