Advies bij aankoop streaming server

Pagina: 1
Acties:

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 16:47
In navolging van Advies bij aankoop streaming server, ben ik verder gaan zoeken naar onderdelen voor een server welke de content streamt naar naar mijn mediaspeler 'mede8er MED400X2'. De server moet echter voldoende krachtig zijn om Usenet aan te kunnen, te kunnen unrarren en de Full HD te streamen.
Mede ingegeven door bovenstaande ben ik voornemens het volgende aan te schaffen:
  • AMD Atholon II X4 vanwege zijn vier kernen welke ideaal zijn voor unrarren;
  • MSI 760GM-P23 (FX) als goedkoop mobo én met zijn onboard-GPU;
  • Kingston HyperX 8 GB DDR3-1600 om voldoende geheugen te hebben om bv. te downloaden, unrarren en streamen tegelijkertijd;
  • MS-TECH CA-0130 als kast. Simpel. Standaard;
  • Seagate ST2000DM001 voor voldoende opslagruimte. Het moederbord ondersteund echter enkel Serial ATA/300, terwijl deze harde schrijf een Serial ATA/600 interface heeft. Werkt dat?
Ik twijfel echter enorm. Is dit systeem niet veel te 'zwaar' voor datgene wat het gebruikt wordt? Gebruikt het niet te veel stroom? Welke voeding moet ik eraan hangen?

Graag jullie tips en meningen.

• UTM
Schop!?

• UTM
Schop²?!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 20:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat jij wil, doe ik thuis met een oude atom N270 met 1G intern geheugen die de media op een externe USB2 schijf heeft staan. Daarnaast doet ie ook nog torrents, de backups, draait er een versie beheer systeem op, draait hij een database die onderandere door alle mediaspelers gebruikt wordt voor metadata en heeft hij ook nog een continious integration systeem draaien voor meerdere van mijn hobby projecten.

Zolang je voor je mede8tor niet on the fly hoeft te transcoden is er helemaal geen probleem. Downlaoden en streamen vragen niks van het geheugen en de processor maar zijn puur gebonden aan de IO (snelheid schijf en netwerk), alleen bij het parren en rarren moet hij even aan de bak. Maar daar heb je echt geen quadcore en 8G intern voor nodig.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• UTM
Dank voor het antwoord. Het werpt een nieuwe licht op de zaak. In theorie zou een op het moederbord 'gebakken' CPU en GPU voldoende moeten zijn. Als mijn schijf en netwerk maar voldoende zijn.
Wat bedoel je echter met 'on the fly transcoden' voor wat betreft de mede8er?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 20:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Transcoden gebeurt wanneer het media bestand een encoding gebruikt die door de afspeler niet ondersteund wordt. DLNA software op de server heeft dan vaak een mogelijkheid om on the fly het media bestand om te zetten naar een ander formaat zodat de speler dit wel ondersteund. Een bekend voorbeeld hiervan is de ps3mediaserver welke on the fly vele media bestanden zo kan conferteren dat ze vervoglens wel afspeelbaar zijn op de PS3 (de PS3 ondersteund bv helemaal geen mkv). Dat transcoden is echter wel erg zwaar.

Ik denk echter dat het in jou situatie helemaal niet van toepassing is. Ik vermoed dat de mede8tor zo goed als alle formaten wel zelf ondersteund en dat het 'streamen' waar jij het over hebt eigenlijk niks meer is dan een gedeelde map op de server.

Dat gezegd hebbende, heb je al eens overwogen om een iets durdere NAS aan te schaffen? Als je niet verwacht dat je veel meer met het apparaat gaat doen, dan zou je bijvoorbeeld ook een synology kunnen overwegen. Die kan gewoon van usenet downloaden (met nzb bestanden) en media bestanden delen. Grote voordeel is dat het een kant en klaar geheel is en dat je niet veel tijd kwijt bent met alles te moeten installeren en inrichten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• UTM
Na de mogelijkheden met een NAS te hebben doorgenomen, valt m'n oog inmiddels toch op een i3 2100-based systeem icm de Intel DH67CF. Ik heb echter een (wellicht domme) vraag. Zowel de CPU als het moederbord heeft een videokaart. Echter, welke gaat de computer gebruiken? Die van het moederbord of die van de processor? Of sla ik de plank helemaal mis?

[ Voor 11% gewijzigd door UTM op 18-12-2012 22:10 ]

Pagina: 1