Volume (kastinhoud) subwoofer aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• fgrs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-11-2024
Als een subwoofer bepaalde dimensies heeft, mag men deze dan verkleinen of moet men hetzelfde volume aanhouden.
Ik zou om mijn huidige subwoofer op een bepaalde plaats te kunnen zetten na verbouwingen, deze willen verlagen door alles in een kleinere (lagere) kast te steken.
Mag dit zomaar? Of is het dan ook bijvoorbeeld best om de kast ook breder te maken om zo een min of meer gelijk volume te hebben.
Of best gewoon afblijven (en eventueel een subwoofer kopen die wel past).

En aansluitend, mag je een subwoofer op zijn zijde leggen? De woofer zit langs onder, maar "blaast" tegen een onderplaat, niet rechtstreeks tegen de vloer dus.
Het luchtgat zit langs achter.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 16:58
Alles mag en niets moet, maar of je er verstandig aan doet?

Heb je een foto van de betreffende sub? Is het zelfbouw of kant-en-klaar?

• fgrs
Het is een kant en klare subwoofer uit een set, de JVC QP-ES3AL

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/1zclbn5.jpg

de sub:

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/b5pafk.jpg

zal te hoog zijn na de verbouwingen om op zijn huidige plaats te zetten (onder zwevende kast).
Een andere plaats is echter 4 meter verder in een hoek, maar of dat ideaal is....

De man die de nieuwe zwevende kast maakt en plaatst oppert om de sub eventueel in te bouwen onderaan in de kast, met de front die uit de zijkant van de kast komt.
Maar dat zie ik niet zitten en zal volgens mij niet ok zijn.

Opties zijn dus andere subkast bouwen, sub plat leggen ipv rechtopstaand of een andere sub kopen.
Wat een andere sub kopen betreft, daar zeg ik niet direct nee tegen omdat ik toch aan het uitkijken ben naar een andere receiver om dan later verder uit te bouwen met andere boxen.
Maar liever zou ik eerst beginnen met gewoon de receiver en dan zien hoe de boxen set zich zal houden.
Ben geen audiofiel, maar zou toch deftig geluid willen (wat er nu eigenlijk wel is, maar ik zou willen vermoderniseren naar hdmi toe)

• JAHRASTAFARI
Ik neem aan dat dit een actieve subwoofer is (met versterker erin), dan zou ik al helemaal niet de behuizing gaan inkorten of zo. Gewoon vanaf blijven, verkopen, en dan een passende sub kopen. Maar zo'n sub kun je toch overal kwijt?

• fgrs
Ja, is actieve sub. Maar wat bedoel je met "overal kwijt".
Als de verbouwingen voorbij zijn is de ganse muur bedekt.

De enige plaats (als ik hem niet onder de zwevende kast zet) is helemaal rechts aan het einde van de zwevende kast, maar dat is ongeveer 4 meter van waar ik zit.
Is dit nog ok, of is dat toch wel te ver om de sub te zetten?

De enige optie is dan onder de zwevende kast, maar daarvoor is deze te hoog.

Denk dat verkopen de beste oplossing zou zijn.

• JAHRASTAFARI
Ik denk dat 4m nog een prima afstand is. Maar ik denk sowieso niet dat deze sub een toppertje is, dus verkopen en upgraden als je kan.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:19
Opties zijn dus andere subkast bouwen, sub plat leggen ipv rechtopstaand of een andere sub kopen.
Sub plat leggen. Geen enkel probleem.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:02
Een subwoofer wordt niet zomaar gebouwd. Er wordt niet zomaar een port ingezet of de sub wordt niet zomaar onder aan de behuizing geplaatst.

Er is over alles nagedacht. Bij de duurdere merken wat meer dan bij de goedkopere maar er zijn bijna altijd berekeningen aan vooraf gegaan. Het aanpassen van de kast kan meestal goed gaan bij dit soort "goedkopere"modellen, maar houdt de inhoud dan sowieso hetzelfde.

Is het dan nog niet goed kijk dan naar een subwoofer die je wel kwijt kan. Daarnaast kan je best 4 meter van je subwoofer afzitten zolang je deze afstand maar instelt in je versterker.

• fgrs
Nu, heb nog eventjes tijd en kan nog een en ander testen (afstand eens uittesten).
Als dit me niet aanstaat, dan zal ik toch eerder kijken naar een andere sub (tips?).

bedankt om eventjes mee te denken

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou als ik jou was eerder uitkijken naar een compleet nieuwe set dan, en geen alles in 1 setje. Die JVC is ook de jongste niet meer, snapt geen bluray, en ofschoon ie destijds behoorlijk wat gekost zal hebben, is ie dat geld al lang niet meer waard. Kost misschien wat, maar dan heb je ook wat :)

Daarnaast: een sub wil je eigenlijk niet inbouwen, tenzij het een front-firing sub is. Een sub produceert lage tonen en die hebben de ruimte nodig. Ik durf namelijk te wedden dat je al een flink verschil merkt als je je sub nu bij wijze van spreke een halve meter verder van iedere muur af zou zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 04-12-2012 22:32 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 22:30:
Daarnaast: een sub wil je eigenlijk niet inbouwen, [want ....]
Een andere reden om een subwoofer niet in te bouwen is dat sommige kasten de neiging hebben om mee te rammelen. :)

• The Eagle

The Eagle

Klopt, maar dat is met wat schuimrubber er omheen meestal nog wel te fixen :Y)

Sowieso: met een beetje sub begint ook datgene wat niet direct tegen de sub aan staat te rammelen. Mijn vitrinekast heeft daar nogal een handje van, evenals de glazen in de keukenkastjes. Afstand sub tot vitrinekast is denk ik een meter of 4, tot de keukenkastjes ca 8m, beiden hemelsbreed. Geluid gaat in golven he ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-01 10:35
Afhankelijk van de woofer maakt de kastinhoud (volume) weinig tot zeer veel uit. Helaas kan je waarschijnlijk niet de specificaties van de gebruikte woofer vinden op internet. Dan is de veilige keus om de kastinhoud gelijk te houden.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• fgrs
The Eagle schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 22:30:
Ik zou als ik jou was eerder uitkijken naar een compleet nieuwe set dan, en geen alles in 1 setje. Die JVC is ook de jongste niet meer, snapt geen bluray, en ofschoon ie destijds behoorlijk wat gekost zal hebben, is ie dat geld al lang niet meer waard. Kost misschien wat, maar dan heb je ook wat :)

Daarnaast: een sub wil je eigenlijk niet inbouwen, tenzij het een front-firing sub is. Een sub produceert lage tonen en die hebben de ruimte nodig. Ik durf namelijk te wedden dat je al een flink verschil merkt als je je sub nu bij wijze van spreke een halve meter verder van iedere muur af zou zetten.
Ja, koste indertijd +-1000 euro.
Bedoeling is wel om een set samen te stellen waarbij ik eerst uitkijk naar een goede av receiver en de huidige boxen set aansluit om eens te horen hoe alles klinkt.

Op zich is de huidige set wel ok naar kracht en geluid toe, maar ik wil "vermoderniseren".

Momenteel zit ik met mijn aansluitingen op de Sony tv die dan naar de versterker gaan. Tv staat in netwerk met dlna en dus kan ik eigenlijk ook alle geluid wat ik op tv kan afspelen via mijn versterker laten gaan.
Idem via mijn Sony Xperia S tablet en Sony Xperia S smartphone (wat me dan eerder doet denken in de richting van een Sony str-dn1030 reveiver ;) )

Nog een vraagje:
Is er een verschil qua geluid als eerst alles via de tv gaat en dan naar de versterker ipv de versterker centraal te steken die dan alles stuurt?
Want ondanks de receiver verouderd is, kan ik toch alles aansluiten via deze manier.

Voordeel van deze setup is wel dat ik de versterker niet moet aanzetten (ook niet in standby) om toch tv met geluid te kunnen kijken.

• AssA92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05-2023
fgrs schreef op woensdag 05 december 2012 @ 12:34:
[...]

Ja, koste indertijd +-1000 euro.
Bedoeling is wel om een set samen te stellen waarbij ik eerst uitkijk naar een goede av receiver en de huidige boxen set aansluit om eens te horen hoe alles klinkt.

Op zich is de huidige set wel ok naar kracht en geluid toe, maar ik wil "vermoderniseren".

Momenteel zit ik met mijn aansluitingen op de Sony tv die dan naar de versterker gaan. Tv staat in netwerk met dlna en dus kan ik eigenlijk ook alle geluid wat ik op tv kan afspelen via mijn versterker laten gaan.
Idem via mijn Sony Xperia S tablet en Sony Xperia S smartphone (wat me dan eerder doet denken in de richting van een Sony str-dn1030 reveiver ;) )

Nog een vraagje:
Is er een verschil qua geluid als eerst alles via de tv gaat en dan naar de versterker ipv de versterker centraal te steken die dan alles stuurt?
Want ondanks de receiver verouderd is, kan ik toch alles aansluiten via deze manier.

Voordeel van deze setup is wel dat ik de versterker niet moet aanzetten (ook niet in standby) om toch tv met geluid te kunnen kijken.
In principe zou het niet gigantisch veel uit moeten maken zolang je geen versterkt signaal je versterker instuurt.. dan is het al vervormt en is het niet helemaal optimaal meer.

Belangrijker zou de bekabeling zijn mijn inziens..

Als je toch al het idee hebt om te moderniseren zou ik het sowieso aanraden om te beginnen met een nieuwe versterker.. De versterker blijkt in de praktijk belangrijker te zijn dan de speaker die de geluiden afspeelt.

Als je een nieuwe versterker hebt zal je ook direct bijna alles daarop aan kunnen sluiten. De meeste nieuwe versterkers hebben wel een aantal HDMI aansluiten etc.. :)

[ Voor 34% gewijzigd door AssA92 op 05-12-2012 12:44 ]

• The Eagle

The Eagle

Eh, je zegt het net anderom. Een speaker bepaalt hoe je iets hoort, niet de versterker. Dat wil niet zeggen dat een versterker niet belangrijk is d9e bepaalt mede), maar het is iig voor meer dan 50% en ik denk zelfs voor meer dan 75% de speaker die bepaalt hoe iets klinkt ;)

@TS: qua aansluitingen zou het in jouw geval niet zoveel uit moeten maken. Dat wil zeggen: met je huidige set ga je denk ik geen verschil horen ;) Wordt anders als je naar echte hifi gaat, dan hoor je ineens wel het verschil tussen analoge en digitale aansluitingen, om van het verschil tussen 128kbits MP3 en een cd maar te zwijgen :X

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:49
Misschien handig om te weten dat dit een downfiring subwoofer is. Deze hoeft niet op een bepaald punt in de kamer te staan om zijn geluid af te leveren. Je zou heb ook achter de bank ofzo (niet aan te raden, omdat sub dan meer werk moet verrichten) kunnen zetten en je receiver erop herconfigureren. Maar de plaatsing is dus veel minder belangrijk en misschien kun je hem dan op een beter punt kwijt.
The Eagle schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:47:
Eh, je zegt het net anderom. Een speaker bepaalt hoe je iets hoort, niet de versterker. Dat wil niet zeggen dat een versterker niet belangrijk is d9e bepaalt mede), maar het is iig voor meer dan 50% en ik denk zelfs voor meer dan 75% de speaker die bepaalt hoe iets klinkt ;)

@TS: qua aansluitingen zou het in jouw geval niet zoveel uit moeten maken. Dat wil zeggen: met je huidige set ga je denk ik geen verschil horen ;) Wordt anders als je naar echte hifi gaat, dan hoor je ineens wel het verschil tussen analoge en digitale aansluitingen, om van het verschil tussen 128kbits MP3 en een cd maar te zwijgen :X
Ik ben het niet helemaal eens met jouw receiver/speaker afhankelijkheid. Ik heb namelijk een JBL SCS178 set overgenomen van iemand waar het nergens naar klonk, wetende dat dat niet aan de speakers lag. Heb er toen een Onkyo voor gehangen en heb er nog altijd plezier van. De receiver was bij de vorige eigenaar duidelijk het probleem. Ik zou toch zeggen dat het een 60/40 afhankelijkheid is. 60% speaker en 40% receiver.

edit:
Artikeltje erbij
http://www.besteproduct.n...plaatsen_van_de_subwoofer

[ Voor 9% gewijzigd door Suicyder op 05-12-2012 13:58 ]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Suicyder schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:53:
Misschien handig om te weten dat dit een downfiring subwoofer is. Deze hoeft niet op een bepaald punt in de kamer te staan om zijn geluid af te leveren. [...] Maar de plaatsing is dus veel minder belangrijk en misschien kun je hem dan op een beter punt kwijt.
[...]
Je hoort bij een subwoofer niet waar hij staat, maar het is alsnog belangrijk waar je hem neerzet. Dat bepaalt hoe de 'room modes' van je kamer worden aangeslagen (staande golven, bijv. tussen 2 muren). Downfiring of frontfiring maakt niet uit, want de subwoofer is klein t.o.v. de golflengtes van het geluid dat hij maakt. Bijv. bij 80Hz is de golflengte 4,3 m.

Bepalen welke plekken geschikt zijn om de subwoofer neer te zetten kan zo: zet de subwoofer neer op de luisterplek, op dezelfde hoogte als je oren. Kruip vervolgens over de vloer en luister waar de bas goed / neutraal klinkt en niet dreunt. Het is mogelijk dat de subwoofer beter klinkt op een andere plek dan die je in gedachte had.

[ Voor 69% gewijzigd door TBTL op 05-12-2012 14:24 ]

• AssA92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05-2023
The Eagle schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:47:

Dat hangt dus af van wat je default speakers zijn. Ik praat natuurlijk niet over de Trust speakers van 15 euro... Als je al normal to medium (Qualitywise) speakers hebt heeft de versterker wel degelijk een grote invloed over de prestaties van de speakers.
Pagina: 1