Wat is er zo goed aan een custom build pc?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08-2024
Ik heb een klein vraagje,

zelf heb ik een custom build pc, en hij werkt prima etc, in elkaar gezet door de tweakers hier voor een grootdeels ( topic kwijt? budget gaming systeem ) . Kostte me 800 euro, 900 met windows erbij.
Nu heeft een vriend van mij die geen verstand van pc's heeft ook een pc gekocht. Gewoon een ASUS mediamarkt dingetje voor 1000,- maar ook hij kan prima games spelen en misschien zelfs beter. Dit dus voor een klein prijsverschil + garantie. Dus mijn vraag, wat is er nou echt veel beter aan custombuild? Enigste wat ik kan verzinnen is, is dat onderdelen makkelijk vervangbaar/upgraded kan worden. :P
Maar goed, ik ben blij met dit systeem, gewoon nieuwsgierig.

p.s. waar kan ik mijn game systeem plaatsen om voor kritiek te vragen etc? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:12
- Goedkoper
- Zelf samen te stellen (modulair)
- Mooier (keuze van kast/ledjes)
- Behoudt garantie als je andere componenten erin zet
- 1 defect onderdeel zorgt er niet direct voor dat heel je PC ter reparatie aangeboden moet worden
- Voor hobbyisten is het ook leuk om te doen :)

Het komt normaliter bijna niet voor dat je een 'kant en klare pc' koopt waarbij het goedkoper is dan al zou je alle onderdelen zelf los kopen. Hierbij wordt er ook vrijwel altijd een OS meegeleverd (wat weer geld kost en waar tweakers vaak van af willen wijken :*) ) Vaak is het ook zo dat een 'kant en klare pc' een paar goede onderdelen hebben maar bijvoorbeeld geen goede GPU/mobo/memory o.i.d. heeft.

[ Voor 45% gewijzigd door Junia op 04-12-2012 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:36

DarkSide

theres no place like ::1

Garantie heb jij ook. Tenminste ik neem aan dat je alles nieuw gekocht hebt.
Ondersteuning van Asus (of een andere OEM) hoef je niet veel van te verwachten.
Meestal resulteert dat in een restore van het OS als ze er niet uitkomen

Een CB computer geeft je de mogelijkheid om alle onderdelen zelf uit te zoeken.
En veel OEM's hebben bv ook eigen Bios-en op hun moederborden zitten en/of vga kaarten.
Waardoor je niet de laatste versie van een generieke site kan afplukken maar aangewezen bent op de support van de OEM.

Voor de huis tuin en keuken doeleinden is een OEM pc vaak voldoende en lekker makkelijk (ook als je een huismerk ala mycom pc koopt).
Maar persoonlijk stel ik hem toch liever zelf samen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Over het algemeen krijg je meer bang for buck bij zelf bouw.

Dat jullie allebei games erop kunnen spelen is leuk, maar dat wil niet zeggen dat zijn PC beter is als de jouwe of andersom. Daarvoor zul je toch echt specs moeten geven om het te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:28
Bijvoorbeeld:

Bij vele low-end computers < €500 zit geen SSD, maar wel een relatief dikke HDD (zeg 1TB) omdat dat nou eenmaal mensen trekt, 1TB!!! vs 128 GB, ookal hebben ze het niet nodig. Dit heb je dus niet met zelfbouwcomputers, je stopt er in wat je nodig hebt, in plaats van alles een beetje.

Ook is het vaak wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480250

Wel de specs van je eigen pc en de asus van je vriend geven. Dan kun je pas vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
Goedkoper valt tot nu toe reuze mee :D

verder voor de anderen, ik heb ook geen SSD enzo. Mijn specs, die van de ander weet ik atm even niet.

Cooler master behuizing, 50 euro dingetje
adata voeding 800W
Asus p8h77-v le (99,9% zeker)
Intel i5 3550 ivybridge @ 3,3 ghz, quadcore
Nvidia Geforce GTX 560
500GB HDD
8GB RAM DDR3

-----------------------

Bepalen jullie maar of het een bang for mijn buck was voor 780+- euro :)
Zodra ik die van hem ongeveer heb, zal ik die ook even geven. Hij heeft niet zo heeel veel verstand van pc's, dus weet niet tot hoever hij de specs kan opzoeken.

Also, als er iets te upgraden valt, wat zal de eerste prioriteit moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

LikeAKing schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:20:
Goedkoper valt tot nu toe reuze mee :D
Zonder specs te weten kun je daar dus geen kont over zeggen.
Also, als er iets te upgraden valt, wat zal de eerste prioriteit moeten zijn?
SSD erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
^

Hij heeft in elk geval een i7 :P

Is een SSD echt zo belangrijk voor games dan? Games laden sneller en Windows start sneller op en that's it.

[ Voor 26% gewijzigd door LikeAKing op 04-12-2012 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een i7 alleen zegt niets. Jij hebt een 800W voeding (Dat is overkill), als hij maar een 350W heeft, dan scheelt dat natuurlijk al behoorlijk in prijs, terwijl je dat niet direct gaat merken. Tot je er wat hardware bij wilt gaan hangen.

En ja, een SSD maakt gewoon een wereld van verschil, in games wat minder, tenzij je die op dat ding installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCSO
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:13
Hij heeft een i7...
Jij een I5 uit de 3e generatie:

Kleine tip:
Zet jou'n specs op een lijstje.
Zet de specs van de andere pc op een lijst.
Vermeld de aankoopdatum en het bedrag
En laat dan tweakers er over oordelen.
Dit schiet niet zo veel op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
Arnoldsmit schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:34:
Hij heeft een i7...
Jij een I5 uit de 3e generatie:

Kleine tip:
Zet jou'n specs op een lijstje.
Zet de specs van de andere pc op een lijst.
Vermeld de aankoopdatum en het bedrag
En laat dan tweakers er over oordelen.
Dit schiet niet zo veel op ;)
Zal ik doen zodra ik zijn specs heb :) Wat ik nu al wel weet is dat hij 16GB ram heeft. het gaat al beter :7

[ Voor 7% gewijzigd door LikeAKing op 04-12-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
http://veldhuis.chainshop...on/cm6870-bn005o/8881G208
Deze pc heeft ie, hij heeft er een losse gpu bijgekocht van 180 euro though. Weet niet precies welke, maar dan hebben jullie alvast een idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
LikeAKing schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:31:
Is een SSD echt zo belangrijk voor games dan? Games laden sneller en Windows start sneller op en that's it.
Op het moment dat je op de knop drukt, je omdraait en windows is klaar met starten kun je het gewoon niet meer missen ;)

Edit:
Ik kan gek zijn maar zo te zien is die pc van jouw kennis een Barebone en dus geen Mediamarkt pctje

Edit2:
Ik ben gek, nou ja half gek want Asus gebruikt dezelfde behuizing ook voor Barebones

[ Voor 22% gewijzigd door Shamalamadindon op 05-12-2012 23:30 ]

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
Leo1010 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 23:27:
[...]

Op het moment dat je op de knop drukt, je omdraait en windows is klaar met starten kun je het gewoon niet meer missen ;)

Edit:
Ik kan gek zijn maar zo te zien is die pc van jouw kennis een Barebone en dus geen Mediamarkt pctje

Edit2:
Ik ben gek, nou ja half gek want Asus gebruikt dezelfde behuizing ook voor Barebones
Maar voor 120 euro? :D Misschien dat ik in de toekomst wel eentje koop, maar ik heb totaal geen idee wat voor SSD merken goed zijn oid. 120GB lijkt me wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
Leo1010 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 23:27:
[...]

Edit:

Edit2:
Mijn pc is full custom build. Die van die andere jongen is van die winkel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je zegt 180 euro voor een kaart, dat ding is 930 euro, dan zit je toch op 1110 euro, toch flink wat meer als de 900 die jij ervoor neer hebt gelegd.
Bij dit soort systemen heb je vaak een voeding die net voldoet, dus niet heel erg overgespecificeerd is bijv. Al dat soort dingetjes tellen onder de streep vrij aardig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:23

Quad

Doof

Ik snap sowieso niet de keuze voor de GTX560 van jou, enkel dat je hem gebruikt voor CUDA @ photoshop?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-06 11:40
Je bent zoals gezegd ook vrij beperkt in de keuze van de hardware.
Stel dat je favoriete spel over een jaar of eerder een sterkere Grafische Kaart vraagt kun jij deze gewoon vervangen, met behoud van garantie etc.
Bij zo'n complete PC kun je dat niet omdat je dan geen garantie meer hebt.
Je past immers een product aan wat compleet is geleverd, als je er in gaat rommelen en hij gaat stuk, ja eigen schuld.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

3DDude

I void warranty's

zijn pc is redelijk, maar ik vind hem duur. Als je zelf zou bouwen zou het een stukje goedkoper kunnen denk ik.
Wel verstandig van hem dat hij een losse GPU nog heeft gekocht want dat was wel nodig.

Maar wat wil je nou weten?

Waarom custom beter is?
zie dan de 2e post van dit topic.

Zijn pc is ietsje beter maar als hij 930 euro + 180 = 1110 heeft uitgegeven en jij 800 heeft hij er 310 euro meer voor betaald + hij is nu net aangeschaft. Dus jij hebt er al langer gebruik van kunnen maken ( en de prijzen dalen gewoonlijk met hardware naar verloop van tijd geleidelijk)

Dus ik vind het niet zo gek dat zijn pc ietjse sneller/beter is.
Maar toch wel een flink stuk duurder imo.
En dan heb je nog geen SSD *voor een systeem van ~1100 XD*

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:54

Compizfox

Bait for wenchmarks

Veel kant-en-klaar PC's hebben gewoon een slechte balans. Zoals al genoemd: 2 TB HDD erin (want "dat is veeeeeel!")
Verder zit de voeding vaak op het randje, 1 fan erbij aanhangen en hij trekt het al niet meer (figuurlijk dan hè ;))
Dit kom je vooral veel tegen bij Aldi-PC's.

Die PC's zijn ook totaal niet afgestemd op 'de Tweaker'. Vaak hebben ze een matige airflow, een OEM-behuizing zonder mogelijkheid tot cable management of goede uitbreidingsmogelijkheden, geen onderdelen die je kunt overklokken (k-versies van Intel-CPU's enzo), cheap-ass (OEM) moederbord (soms zelfs met dichtgetimmerde BIOS)

En je hebt bijna altijd bloatware meegeinstalleerd op je Windows-installatie. En als het ding kapot is, moet je hem compleet opsturen omdat je garantie hebt op de PC en niet op de onderdelen.
Bij een zelfbouw-PC zou je zelf je probleem diagnosticeren, stuur je het defecte onderdeel op (laten we zeggen de videokaart), prop je er ondertussen een reserve in totdat je weer een nieuwe hebt.
LikeAKing schreef op woensdag 05 december 2012 @ 23:33:
[...]
Maar voor 120 euro? :D Misschien dat ik in de toekomst wel eentje koop, maar ik heb totaal geen idee wat voor SSD merken goed zijn oid. 120GB lijkt me wel goed :)
Oh, dat is simpel. Samsung 830. Ik denk dat iedereen het wel met me eens is :P

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooosdt
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-05-2023
Ik was van plan om een mooi betoog te houden waarom custom build zoveel beter is. Maar hiervan zijn al genoeg posts te vinden.

Laat je niet misleiden door zijn "i7" en "16 GB" ram, dit gebruik je eigenlijk niet met normaal gebruik/games. Of je moet harde software pakketten gaan draaien die meer dan je pc kosten.Zijn GPU zal waarschijnlijk sneller zijn, hoewel je nog niet hebt laten weten welke is het wel van nieuwere architectuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ik weet niet wanneer jij hem gekocht hebt, maar als je dit dan gaat bekijken..

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 204,99€ 204,99
1Gigabyte GA-Z77M-D3H€ 81,95€ 81,95
1Club3D Radeon HD 7850 royalQueen€ 180,20€ 180,20
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 88,65€ 88,65
1Antec One€ 49,-€ 49,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 28,85€ 28,85
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,-€ 37,-
1Seasonic M12II 520W€ 68,90€ 68,90
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 91,90€ 91,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 831,44

Ziet het er al veel beter uit :).
Incl. SSD ook nog eens.

Systeem van je vriend:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 261,40€ 261,40
1Gigabyte GA-H77-DS3H€ 78,95€ 78,95
1PNY GeForce GT 630 1GB€ 56,12€ 56,12
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 65,45€ 65,45
1Antec One€ 49,-€ 49,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,-€ 37,-
1Seasonic M12II 520W€ 68,90€ 68,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 701,82

Reken er een paar tientjes bij op voor wat accessoires en ga hem maar uitlachen omdat hij gewoon bijna 400,- te veel betaald voor zijn PC.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooosdt
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-05-2023
mooi samengevat Quad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Niet helemaal eerlijke vergelijking met het eerste systeem, want die TS heeft is toch wat tragere CPU, GPU en geen SSD, maar goed, vergelijk wat (momenteel) mogelijk is binnen zijn toenmalige budget.
Maar vergelijking met zijn vriend systeem gaat wel aardig op.
Tel er 100,- bij op voor de grafische kaart, want dat heeft hij blijkbaar gedaan en zijn vriend heeft 300,- teveel betaald.

Heb je ook twee monitoren voor bijna.

TS, wel prettig als je vermeld wanneer je jouw systeem hebt samengesteld.

[ Voor 13% gewijzigd door Quad op 05-12-2012 23:56 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
Quad schreef op woensdag 05 december 2012 @ 23:38:
Ik snap sowieso niet de keuze voor de GTX560 van jou, enkel dat je hem gebruikt voor CUDA @ photoshop?
Wuaattt? Mensen zeggen vaak dat mijn systeem goed is maar dat mijn gpu flut is. vrienden van mij spelen met een gts 450'je alle recente games nog op high/medium :P Wat is er zo slecht aan mn gpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

LikeAKing schreef op woensdag 05 december 2012 @ 23:56:
[...]

Wuaattt? Mensen zeggen vaak dat mijn systeem goed is maar dat mijn gpu flut is. vrienden van mij spelen met een gts 450'je alle recente games nog op high/medium :P Wat is er zo slecht aan mn gpu?
Kortweg omdat je GPU net zo duur is als kaarten die sneller zijn voor het zelfde geld.
Slecht is het niet hij doet het.

Maar welke graka heeft je vriend erbij gekocht? Wanneer is jouw systeem samengesteld?

[ Voor 13% gewijzigd door Quad op 05-12-2012 23:58 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
Ik heb mijn pc in april/mei gekocht, haha. Toen er nog een BBG gamingsysteem topic was
videokaart zal ik morgen wel even vermelden. Ik denk dat ik die kerel wel eens naar de dxdiag mag verwijzen ;w

[ Voor 39% gewijzigd door LikeAKing op 06-12-2012 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:08

Umbrah

The Incredible MapMan

Overigens, TS, ik zie je erg hard hameren op de i7, daar moet je niet al te veel waarde aan hechten. Hyperthreading is het verschil, en dat is een nadeel bij gamen (i5's kunnen daar sneller zijn dan i7's). Maar ja, i7 staat nou eenmaal mooi.

Het voordeel van een custom-built is:
  • Betere garantie (per onderdeel in plaats van het hele systeem)
  • Betere kwaliteitsmatching: je kunt zelf bepaalde onderdelen kiezen die op zo'n moment populair zijn en dus een grote driver community opbouwen (vergelijk het met de Galaxy SIII tegenover de LG equivalenten, welke wordt het meest verkocht en kun je dus het makkelijkste fixes voor vinden van fora buiten de support periode? HTC Desire was een goed voorbeeld: het ding wordt NOG ondersteunt, over de HD2 maar te zwijgen).
  • Betere uiterlijk bepaling: je kunt je PC je eigen beestje maken
  • Mogelijk een betere prijs: ja, het kan goedkoper. Maar dat is vaak aangetoont.
  • Betere andere-OS ondersteuning, je kunt er voor kiezen géén Windows te kopen (hoewel een builder Win8 licentie je de nek niet kost) en dus Linux voor nop te gebruiken als dat je ding is
  • Beter te matchen bij je wensen. Veel photoshop/premiere? Haal een systeem met een GTX5X0 serie kaart voor Cuda en een i7 die daar wel nuttig is. Gaming? Een systeem met een Radeon 79X0 of GeForce 6X0 serie doet je deugt, en die i7 z'n hyperthreading is een beperking dus koop je een i5. K-editie want dan kan die multiplier één omhoog standaard. Mooie Dell IPS monitor erbij IPV het honky-tonky aldi scherm of een lekker 120Hz scherm als dat je ding is...
  • Onderdelen die méér doen dan minimum. Geheugen iets sneller als je dat wil, videokaart met een mooiere, betere koeling voor niet meer geld en nét die 75MHz extra, SSD ipv een 2TB schijf, en een ruim bemeten 450W tripple-A gold-rated voeding waardoor je nog wat extra disks er bij kunt zetten.
  • Uitbreidbaarheid: geen minimum bemeten voeding en een ruimere kast als je dat wilt.
  • Stilte: je kunt daar naar toe bouwen, wat je maar wilt.
  • Overklokken. Je kunt een dikke vette noctua of zelfs watercooling voor niet eens zó veel meer kopen en modat je een volledige UEFI hebt in plaats van de afgesloten UEFI/BIOS van de OEM kun je nog wat meer er uit halen of je hele boot volgorde versnellen
  • Gemak: bouwen, Windows USB Key er in, en hij werkt... niet eerst uren bloatware
Zo kan ik nog wel meer noemen, maar als de prijs je niet over haalt, is het de mogelijkheid om te zeggen: dit wil ik, dit wil ik niet, en zo het systeem je eigen te maken een goede optie.

Ik geloof niet in moederborden/geheugen/cpu's op de groei, maar een videokaart/koelsysteem kun je altijd verbouwen. Voor mij is de grootste optie niet zo zeer prijs, maar meer kwaliteit en het gemak van garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

LikeAKing schreef op donderdag 06 december 2012 @ 00:00:
Ik heb mijn pc in april/mei gekocht, haha. Toen er nog een BBG gamingsysteem topic was
Toen waren de prijzen wat hoger als nu dunkt mij.
De GTX560 kon toen 150 of iets meer gekost hebben, nu heb je er een HD7850 voor die wat beter presteert.
Umbrah schreef op donderdag 06 december 2012 @ 00:03:
Overigens, TS, ik zie je erg hard hameren op de i7, daar moet je niet al te veel waarde aan hechten. Hyperthreading is het verschil, en dat is een nadeel bij gamen (i5's kunnen daar sneller zijn dan i7's). Maar ja, i7 staat nou eenmaal mooi.

• Betere kwaliteitsmatching: je kunt zelf bepaalde onderdelen kiezen die op zo'n moment populair zijn en dus een grote driver community opbouwen (vergelijk het met de Galaxy SIII tegenover de LG equivalenten, welke wordt het meest verkocht en kun je dus het makkelijkste fixes voor vinden van fora buiten de support periode? HTC Desire was een goed voorbeeld: het ding wordt NOG ondersteunt, over de HD2 maar te zwijgen).
  • Mogelijk een betere prijs: ja, het kan goedkoper. Maar dat is vaak aangetoont.
  • Betere andere-OS ondersteuning, je kunt er voor kiezen géén Windows te kopen (hoewel een builder Win8 licentie je de nek niet kost) en dus Linux voor nop te gebruiken als dat je ding is
  • Beter te matchen bij je wensen. Veel photoshop/premiere? Haal een systeem met een GTX5X0 serie kaart voor Cuda en een i7 die daar wel nuttig is. Gaming? Een systeem met een Radeon 79X0 of GeForce 6X0 serie doet je deugt, en die i7 z'n hyperthreading is een beperking dus koop je een i5. K-editie want dan kan die multiplier één omhoog standaard. Mooie Dell IPS monitor erbij IPV het honky-tonky aldi scherm of een lekker 120Hz scherm als dat je ding is...
  • Onderdelen die méér doen dan minimum. Geheugen iets sneller als je dat wil, videokaart met een mooiere, betere koeling voor niet meer geld en nét die 75MHz extra, SSD ipv een 2TB schijf, en een ruim bemeten 450W tripple-A gold-rated voeding waardoor je nog wat extra disks er bij kunt zetten.
  • Uitbreidbaarheid: geen minimum bemeten voeding en een ruimere kast als je dat wilt.
  • Overklokken. Je kunt een dikke vette noctua of zelfs watercooling voor niet eens zó veel meer kopen en modat je een volledige UEFI hebt in plaats van de afgesloten UEFI/BIOS van de OEM kun je nog wat meer er uit halen of je hele boot volgorde versnellen
  • Gemak: bouwen, Windows USB Key er in, en hij werkt... niet eerst uren bloatware
Zo kan ik nog wel meer noemen, maar als de prijs je niet over haalt, is het de mogelijkheid om te zeggen: dit wil ik, dit wil ik niet, en zo het systeem je eigen te maken een goede optie.

Ik geloof niet in moederborden/geheugen/cpu's op de groei, maar een videokaart/koelsysteem kun je altijd verbouwen. Voor mij is de grootste optie niet zo zeer prijs, maar meer kwaliteit en het gemak van garantie.
Wij kunnen wel stoppen, Umbrah verwoordt het precies waar het op staat.

[ Voor 80% gewijzigd door Quad op 06-12-2012 00:06 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
Umbrah schreef op donderdag 06 december 2012 @ 00:03:

Dit zijn voor mij dus al een genoeg redenen om bij custom build te blijven. Ik heb alleen niet zoveel verstand van pc's. Wat ik enkel weet is het degelijk bouwen ervan en de series die momenteel een hype zijn voor high end doeleinden. Maar wat bedoel je met i7 hyperthread? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Google maar eens op hyperthreading.
Als je iets niet weet of snapt, Google first, then ask.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
LikeAKing schreef op donderdag 06 december 2012 @ 00:10:
[...]
Dit zijn voor mij dus al een genoeg redenen om bij custom build te blijven. Ik heb alleen niet zoveel verstand van pc's. Wat ik enkel weet is het degelijk bouwen ervan en de series die momenteel een hype zijn voor high end doeleinden. Maar wat bedoel je met i7 hyperthread? :+
Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat als je niet zoveel verstand van pc's hebt je wellicht toch ook wel naar standaard pc's kan kijken.

Je moet in ieder geval bij een custom build goed weten wat je wilt gaan doen. Als jij je wensen niet goed overdraagt heeft een custom build pc al snel een kans om te duur uit te komen, terwijl een standaardpc overal gemiddeld zit.

Als ik bijv die 800W voeding bij jou zie, dan is die momenteel zeer zware overkill en daardoor prijsverhogend. En ja, je kan dan altijd uitbreiden en dingen toevoegen (altijd dingen die mensen graag willen horen) maar zolang jij niet grof gaat uitbreiden dat je die 800W ook echt nodig hebt was het wellicht goedkoper geweest om een standaardvoeding te nemen en dan op het moment dat het nodig was een iets zwaardere voeding te nemen.

Dat is het probleem met custom pc's die je niet zelf bouwt. De bouwer kan met uitbreiden voor ogen hebben minimaal 10 hdd's erbij, terwijl jij een fotocamera bedoelt. Dat is wel een prijsverschil qua voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Niks legt het zo goed uit als een screenshot:
Hyperthreading

Dit is de i5 van m'n laptop. Dual core, maar 4 threads. De i5's in PC's hebben doorgaans geen hyperthreading: 4 cores, 4 threads. De i7 2600k in mijn eigen zelfbouw machine geeft weer: 4 cores, 8 threads.

Wat doet hyperthreading nu? Bij hyperthreading zijn bepaalde gedeeltes van een CPU core (wat een complexe machine is die instructies stap-voor-stap verwerkt) dubbel uitgevoerd, waardoor bepaalde dingen tegelijk kunnen. Echter niet alles... is je CPU bijvoorbeeld druk bezig zoveel getallen achter de comma aan het berekenen voor een X,Y,Z locatie in een spelletje, kan er op die core bijvoorbeeld niet meer dat gedaan worden. Misschien wel wat aanpassingen of delen door, maar niet meer dat. Helaas, echter, betekent het niet een verdubbeling van prestaties. Integendeel. Sommige soorten berekeningen gaan er zelfs trager door.

Doorgaans gebruiken games twee processorkernen, slechts zelden meer. Het vervalsen en het afleiden van gedeeltes van de CPU door hyperthreading kan dit vertragen...

Ik hoop dat dit een simpele uitleg is, meer uiteraard op wikipedia, waarbij de Engelse vaak beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij zijn hedendaagse games toch wel quad-core optimised.

Verder klopt je verhaal :) Hyper-threading zorgt ervoor dat 1 core 2 dingen tegelijk kan uitvoeren, maar die 2 threads per core moeten nog steeds 1 bus en 1 cache delen, waardoor het niet in de buurt komt bij de performance van 'echt' 2x zoveel cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=kkrqyEpINSQ]

Filmpje laat precies zien wat hierboven staat vermeld.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
Ah zo! Maar dan kan dat dus inderdaad ook wel eens tegen werken. Verder zijn inderdaad veel games tegenwoordig quad core als recommended specs als je op ultra draait. Tot nu toe draai ik op ultra, maar zoals ik nu lees kan ik beter mijn gpu upgraden dan mijn cpu. Ik dacht dat vrij veel te maken had met mijn processor en die hitte, en zat er aan te denken om een coolermaster V8 coolblok te kopen :P
Een upgrade van mijn i5 3550 naar de nieuwe i7 3770k zal vrijwel onzin zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Jup.
Grafische upgrade en een SSD does the trick.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:26

Eagle Creek

Breathing security

Niks legt het zo goed uit als een screenshot:
En ik vind jouw screenshot het nou net níet zo goed uitleggen omdat alle cores samengevoegd zijn tot één grafiek :).

Met hyperthreading kan een core meer instructies tegelijk verwerken.

Hyperthreading kan de totale beschikbare rekenkracht niet vergroten, deze is immers al door de processor bepaald, maar het kan er wel voor zorgen dat de rekenkracht beter benut wordt. Intel claimt dat bij intensieve multitasking de prestatiewinst meer dan 10% kan bedragen (2008) maar bij de benchmarks valt dit percentage nog veel hoger uit

Als je even kijkt naar een multi-coreprocessor:
Een duidelijke vergelijking van hoe dit werkt is misschien personen die in een rij bij een loket staat te wachten.
In het geval van een single-core processor is er sprake van één loketmedewerker en één rij. Als de persoon die aan de beurt is veel taken heeft voor de medewerker zal de rij een stuk langer worden. Andere taken zullen moeten wachten tot de eerste taak voltooid is voordat zij aan de beurt zijn.
In het geval van een Multi-core processor is er per kern zowel een loket als een loketmedewerker beschikbaar. Op het moment dat er een taak is die de eerste medewerker bezig houdt, kan de tweede medewerker nog steeds op volle kracht doorwerken. Op deze manier kunnen er meer taken in dezelfde tijd worden uitgevoerd.

Hyperthreading
Hyperthreading lijkt op Multi-core maar is het niet.
Als we het eerder genoemde voorbeeld van het loket even terughalen zou je een processor met HyperThreading technologie kunnen zien als één loketmedewerker die twee loketraampjes bezet houdt. Op het moment dat de medewerker een klant van de eerste rij niet kan helpen omdat de medewerker zelf moet wachten, kan hij vast een tweede klant aan het tweede loket te woord staan. Dit heeft als voordeel dat wanneer de medewerker niet voor 100% bezig is met een klant, hij tegelijkertijd ook andere klanten te woord kan staan. Dit verkort de rij en de klanten worden sneller geholpen.
Het nadeel hiervan is dat wanneer er een klant is die wél heel veel aandacht vraagt, de andere rij alsnog moet wachten. Er is immers maar één medewerker beschikbaar.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:31

BLACKfm

o_O

In het kader van de TS mijn antwoord:

Ik koop zelf nooit complete pc's uit de winkel. Het is nooit wat je hebben wilt, al zal de (kundige *kuch*) verkoper je met droge ogen vertellen dat het de beste is die ze in huis hebben.

Ze zeggen dat er de nieuwste i7 in zit, maar vervolgens heb je een videokaart die bijna slechter is dan de interne gpu op de processor. "Maar wel 1,5gb geheugen op de videokaart".

Of je krijgt een pc aangeboden die een goede videokaart heeft, maar waarbij de CPU dan weer niet in verhouding staat.
Er staat een pc met bijna perfecte specs en dan zit er maar 4 gb geheugen in, die je dan weer kunt 'upgraden' voor 150 euro extra terwijl het 2 tientjes kost bij de pc boer om de hoek.

Ik koop al sinds de eerste 1gh processors gewoon alles los uit de winkel.
Wil ik een stabiel systeem maar heb ik een beperkt budget, dan zal ik kiezen voor kwaliteit maar heb ik wat minder prestaties.
Wil ik de nieuwste games spelen? Dan is een moederbord van 150 euro overbodig en kan ik ook prima af met een moederbord van 50 euro en steek ik 100 euro extra in een goede videokaart.
Wil ik overclokken? Dan natuurlijk een goed moederbord.

Werk ik met zware software? Hup, voor 80 euro stoppen we er gewoon 16gb geheugen in. Ik zou zeggen, probeer jij maar eens 16gb direct bij een oem als DELL te bestellen en je bent 300 euro armer.

Een standaard pc uit de winkel is het altijd net niet. Als ik zie wat er voor 500 euro in de winkel te koop is kun je daar geen fatsoenlijk spelletje op spelen. Maar voor 500 euro zet je met eigen kracht toch al snel een game pc neer waar je U tegen kan zeggen. 300 euro voor een basis AMD systeem en 200 euro voor een videokaart.

En ja, voor 500 euro doe ik graag wat consesies op kwaliteit. Er zit overal 2 jaar garantie op en voor de kosten van de componenten in verhouding met het risico dat er wat defect kan gaan in 2 jaar tijd neem ik gewoon bang for bucks.

Niet voor 400 euro een i3 syteem met een mager videokaartje van 100 euro, maar gewoon volle bak aan de (budget) AMD. Weinig spellen die tegenwoordig een bottleneck hebben aan de moderne cpu's.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
Dan zal mijn eerste prioriteit toch wel een die samsung 830 zijn.

@Eagle Creek; haha geniaal verwoord. Hoe vaker ik hier op tweakers kom des te meer ik leer.

@Blackfm, klopt, hiervoor zat ik ook te kijken naar budget systemen, maar omdat ik liever geen amd processor wou had ik het budget verhoogt en een intel cpu genomen. Ik weet niet waarom, amd is goed, maar wanneer je het geld er toch voor hebt zal ik tot nu toe qua ervaring sneller een intel aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Mwoah, AMD heeft zo ook wel z'n markt hoor; voor mijn lieve ouders een perfect budget-bakkie gebouwd. AMD Fusion CPU-tje (A3850), SSD-tje, Mini-ITX plankje, en een 2TB schijf er naast. Tevens een leuke NAS als mediaserver (want ze hebben zo'n TV...) en auto-backup in de meterkast, en tsja, het ding werkt. Haast geen onderdelen, erg klein, erg zuinig (150W PSU-tje er in, zo veel mogelijk passief), en vooral: erg snel. Juist omdat het zo'n balans tussen GPU + SSD is en het weinig onderdelen (dus weinig points of failure) is het een ideaal zelfbouw bakkie. Voor dat geld, als ik naar de winkel ging, had ik een ATX/mATX kast met een fan-cooled voeding, géén SSD, en mogelijke en Intel IGP.

Tsja, en wat kan je er dan mee? Niet alleen is hij snel door de SSD, maar door een goeie CPU/GPU balans kan ik er ook lekker, als ik in Nederland ben, met m'n zusje op Diablo III spelen. En eigenlijk... heel nog wat meer, die AMD APU stelt niet teleur. M'n laptop met z'n GeForce 525m (overklok naar 540m snelheden) heeft heel wat meer moeite met heel wat dingen ondanks z'n sterke Sandy Bridge i5.

En ja, het is een zelfbouwertje van het soort... ik kan rustig in Engeland wonen en een rondvlieg-bestaan leven, ik weet dat het ding betrouwbaar is en dat m'n lieve ouwe pa er mee kan werken. Waarom? Ik heb de software ook aangepast. Voornamelijk de bibliotheken. Waarom? Pa is digibeet. De libraries/bibliotheken staan op de 2TB interne schijf (die overigens gemirrord wordt naar de NAS), waardoor de bulk-data (hij doet aan fotografie) niet op de kleine SSD komt. En omdat het op de NAS staat en wel in automatische bibliotheken, kan de TV en hun Galaxy Tab er ook gelijk bij. Het ding draait nu een jaar, en het enige wat hij heeft gehad is een defecte DVD drive. Dat kan gebeuren. Voor €10 is het geen nieuwe waard dus ik heb telefonisch uitgelegd hoe ze de nieuwe inbouwen (dat is het mooie van een standaard kast met een systeem, rails, en alles...). Lukte perfect. Een Aldi bak was 2wk weg geweest. Budget Dell bak? Monteur op de koffie van het niveau "tussen 9 en 5, neem maar een dag vrij".

Tsja, ook qua games heeft AMD zo z'n nut. Performance Per Euro erg aantrekkelijk, en hoewel Intel er voorbij komt, zeker als CPU niet het grootste is, zoals in veel games, kun je een sterke AMD bak bouwen voor weinig. Heb je het geld? Ja, Intel komt beter mee. Hoewel het kan, is daar echter minder goed een pa-en-ma ITX systeem mee te bouwen. Of je moet met half laptop componenten gaan werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeh1
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-05 19:26
Vraag is ook of het interessant blijft als je niet in staat bent wegens tijd. skills, luiheid, tooling of gebrek aan goede omgeving (ESD vrij environment iemand!!!) om zelf de PC in elkaar te zetten (en te repareren!).

De tijd, kosten, moeite en afhankelijkheid van een pc-boer is voor sommige (velen!) voldoende om voor een kant en klare pc te gaan.

Ik zette vroeger (tot een jaar of 8 geleden) mn pc's zelf in elkaar, maar de pc markt kenmerkt zich door snelle opvolging van sockets, typen, interfaces, kabels, etc etc. Maw het kost me uren inleestijd voordat ik weet welke componenten ik bij een verversing van hardware nodig heb voor die "bang 4 buck".

Dit begint toch echt een plug en play generatie te worden en ik merk aan mezelf dat ik daar steeds meer voor ga. Dat geldt voor auto's, huishouden, witgoed, etc etc etc. Gebrek aan tijd vraagt al snel om gemak, dan maar een paar knaken meer.

Ps. wie kent een goede pc boer regio Zuid-Holland die goed en eerlijk een pc kan samenstellen obv zelf aangedragen componenten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 15:22

RoofTurkey

PredatorKalkoen

jeh1 schreef op donderdag 06 december 2012 @ 14:33:
Ps. wie kent een goede pc boer regio Zuid-Holland die goed en eerlijk een pc kan samenstellen obv zelf aangedragen componenten ;)
Zercom.eu (zit dan wel in brabant, alleen verstuurd natuurlijk door heel nederland). Klik gewoon op de tweakers best buy systemen. Zoek de laatste maand + versie die je blieft. Pas hem dan een klein beetje naar wens aan en voilá je hebt jezelf een best buy systeem zonder al te veel moeite en tegen een relatief lage prijs.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeh1
RoofTurkey schreef op donderdag 06 december 2012 @ 15:06:
[...]

Zercom.eu (zit dan wel in brabant, alleen verstuurd natuurlijk door heel nederland). Klik gewoon op de tweakers best buy systemen. Zoek de laatste maand + versie die je blieft. Pas hem dan een klein beetje naar wens aan en voilá je hebt jezelf een best buy systeem zonder al te veel moeite en tegen een relatief lage prijs.
rephrase:
ik koop de componenten zelf (via bijv best buy) bij de goedkoopste leveranciers en laat ze bij mij thuis afleveren. Vervolgens heb ik de zooi thuis en moeten ze in elkaar.

Alle componenten bij 1 leverncier halen kost al gauw 50~100€ meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Hebben wij een hele mooie pricewatch voor, zet de componenten die je wilt in een wenslijst en bereken de verzendkosten.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeh1
Quad schreef op donderdag 06 december 2012 @ 15:14:
Hebben wij een hele mooie pricewatch voor, zet de componenten die je wilt in een wenslijst en bereken de verzendkosten.
en met een zaak in de buurt dus geen verzendkosten , vndaar de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

jeh1 schreef op donderdag 06 december 2012 @ 17:07:
[...]

en met een zaak in de buurt dus geen verzendkosten , vndaar de vraag
Hah, vaak met verzendkosten goedkoper dan heen en weer rijden of een pcboer die toch ALTIJD duurder is.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Ik zou echt verzenden in overweging nemen. Dit kan je soms echt besparen!
Indien het maar een klein bedrag bespaart en/of je graag het extra gemak wilt van langsrijden kan je wellicht Informatique overwegen. Niet de goedkoopste, wel goed en in Zuid-Holland. Alternate ook overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-05 15:53
Volgens mij is het belangrijkste gewoon dat je genoeg over de pc weet en de componenten. Goed inlezen is belangrijk en ook goed weten wat je er mee gaat doen.

Als je er niet genoeg verstand van hebt dan koop je bij een compleet systeem vaak verouderde hardware. En bij zelfsbouwsystemen zie je vaak dat er te dure, overkill componenten gehaald worden. Hoe vaak je ook wel niet bij vraag en aanbod een dijk van een pc aangeboden ziet staadnomdat er toch wat anders gehaald is of dat ze het toch niet nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Hoe vaak je ook wel niet bij vraag en aanbod een dijk van een pc aangeboden ziet staadnomdat er toch wat anders gehaald is of dat ze het toch niet nodig hebben.
Daar zit ik met regelmatig met een grijns en verwondering naar te kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Eagle Creek schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 02:14:
[...]

Daar zit ik met regelmatig met een grijns en verwondering naar te kijken..
Ach, het is net wat de mensen willen en te besteden. In dit topic zie ik ook iemand die voor zijn een ouders een pc samengesteld heeft waarop hij / zijn zusje 1x per jaar oid diablo iii kan spelen.

Zeg maar niet echt de eisen die ik zou hebben als het om mijn ouders pc gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Moeilijk punt waar ik ook nu mee zit. Heb pas een kleine PC in elkaar gezet voor in een 'keet' van m'n broer (Keet PC). Prima bakkie waar ik nog geen klachten over heb gehoord (enig gezeur was het feit dat de tv en de monitor 2 verschillende resoluties hebben en dus niet gekloond kunnen worden).

Nu moet m'n vader ook een nieuwe pc. Hij is penningmeester en heeft 'm nodig voor nieuw boekhoudprogramma. Deze pc wordt dus ook betaalt door de 'vereniging/stichting'.
Maar m'n ouders en broer zeggen direct haal een nieuwe pc bij de pc-boer hier om de hoek; je hebt garantie; als er iets met je pc is dump je de hele bak bij hen en na een paar dagen (of in een dag) haal je de pc gerepareerd op en het omdat je 1 prijs betaalt aan 1 bedrijf is het goed te declareren.

Die zijn dus ook niet te overtuigen dat ik beter (met jullie hulp weer) beter een pc in elkaar kan zetten. Want grote kans dat die pc-boer waar ze nu een pc willen kopen ook pc's kan onderhouden/repareren als het moet die niet bij hen gekocht zijn. (Maar dat weet ik niet zeker)

Want punt is wel; als je een pc koopt bij een lokale pc-boer (dus niet een grote keten als Media Markt of Saturn o.i.d.) dat je op loopafstand de pc inleverd, zij kijken erna/repareren de boel in een paar dagen of minder en je hebt de pc terug. Met componenten die je bij verschillende webshops hebt gekocht gaat dat toch lastiger (mail naar webshop over component, opsturen, repareren, terugsturen etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Piet91 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 16:53:
Moeilijk punt waar ik ook nu mee zit. Heb pas een kleine PC in elkaar gezet voor in een 'keet' van m'n broer (Keet PC). Prima bakkie waar ik nog geen klachten over heb gehoord (enig gezeur was het feit dat de tv en de monitor 2 verschillende resoluties hebben en dus niet gekloond kunnen worden).

Nu moet m'n vader ook een nieuwe pc. Hij is penningmeester en heeft 'm nodig voor nieuw boekhoudprogramma. Deze pc wordt dus ook betaalt door de 'vereniging/stichting'.
Maar m'n ouders en broer zeggen direct haal een nieuwe pc bij de pc-boer hier om de hoek; je hebt garantie; als er iets met je pc is dump je de hele bak bij hen en na een paar dagen (of in een dag) haal je de pc gerepareerd op en het omdat je 1 prijs betaalt aan 1 bedrijf is het goed te declareren.

Die zijn dus ook niet te overtuigen dat ik beter (met jullie hulp weer) beter een pc in elkaar kan zetten. Want grote kans dat die pc-boer waar ze nu een pc willen kopen ook pc's kan onderhouden/repareren als het moet die niet bij hen gekocht zijn. (Maar dat weet ik niet zeker)

Want punt is wel; als je een pc koopt bij een lokale pc-boer (dus niet een grote keten als Media Markt of Saturn o.i.d.) dat je op loopafstand de pc inleverd, zij kijken erna/repareren de boel in een paar dagen of minder en je hebt de pc terug. Met componenten die je bij verschillende webshops hebt gekocht gaat dat toch lastiger (mail naar webshop over component, opsturen, repareren, terugsturen etc.)
Ik zou het met ze eens zijn. Beginnen aan PC's bouwen voor familieleden die het eigenlijk niet willen is een no-go. Voor je het weer zit jij met een kapotte PC, en mag jij het fixen.

Voor een organisatie kun je inderdaad beter gewoon die PC-boer het gunnen. Jij geen problemen, zij blij, en als er iets stuk gaat, kunnen ze zeiken op de PC-boer, ipv familie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Piet91 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 16:53:
Alleen vanwege het laatste puntje zou ik al zeggen : PC-Boer.

Moet je het zelf aangeven bij de vereniging / stichting dan zou ik al zeggen : overleg het eerst even, maar moet een derde het gaan aangeven dan wordt het helemaal een gedoe als er ook maar 1 vraagje komt.
Garantie etc nog even daargelaten.

Als het "zakelijk" is dan zou ik simpelweg altijd zeggen : PC-boer. Als er dan ergens iets mis is en het duurt te lang dan is er 1 partij aansprakelijk ipv 20 partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Als er dan ergens iets mis is en het duurt te lang dan is er 1 partij aansprakelijk ipv 20 partijen.
Als jij een pc compleet bij een winkel bestelt en laat assembleren heb je ook maar te maken met één winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 22:55
Voor en Nadelen zelf bouw pc

+ Goedkoper & leuker & beter + kennis bijwerken
+ Je kent exact de onderdelen van je computer alvorens aankoop

+ Je gebruikt de light-drivers, van de fabrikant zelf
+ de moederborden zijn niet gestript om goedkoper te zijn, en dus stabieler
+ Sneller koeler en stiller (door de juiste drivers, en componenten)
+ Exact op maat, zowel de kast als de onderdelen kan je exact op maat beslissen

+ De BIOS is niet dichtgetimmerd door de OEM, meer instellingen bereikbaar.
+ De BIOS krijgt een update voor nieuwe processors
+ Je kan kiezen voor een mobo met de nieuwste chipset
=> OEM moeten vaak hun stocks legen voor ze met de allernieuwste chipsets beginnen

- Duurt langer om een werkende pc te hebben.
- Garantie is omslachtiger
- Geen korting op Windows licentie
- Drivers bijeensprokellen van verschillende sites.
- Moeilijk te upgraden
- Upgraden na aankoop (van bijvoorbeeld koeling)

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 16:59:
Ik zou het met ze eens zijn. Beginnen aan PC's bouwen voor familieleden die het eigenlijk niet willen is een no-go. Voor je het weer zit jij met een kapotte PC, en mag jij het fixen.

Voor een organisatie kun je inderdaad beter gewoon die PC-boer het gunnen. Jij geen problemen, zij blij, en als er iets stuk gaat, kunnen ze zeiken op de PC-boer, ipv familie.
Gomez12 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 19:37:
Alleen vanwege het laatste puntje zou ik al zeggen : PC-Boer.

Moet je het zelf aangeven bij de vereniging / stichting dan zou ik al zeggen : overleg het eerst even, maar moet een derde het gaan aangeven dan wordt het helemaal een gedoe als er ook maar 1 vraagje komt.
Garantie etc nog even daargelaten.

Als het "zakelijk" is dan zou ik simpelweg altijd zeggen : PC-boer. Als er dan ergens iets mis is en het duurt te lang dan is er 1 partij aansprakelijk ipv 20 partijen.
Laat ik 1 ding voorop stellen; het is geen bedrijf als in winst maken; het is een kleine stichting waar iedereen elkaar kent. Hoe en wat precies hoef ik hier niet te vertellen maar dat dat wel duidelijk is.
Maar men heeft het meer dat ze zo min mogelijk gezeur willen, dat het dus betaalt wordt en ik heb zo'n flauw gevoel dat ze mij niet echt vertrouwen dat ik zoiets kan (hoewel ik dat dus al eerder heb gedaan en geen enkel probleem heeft opgeleverd.).

Maar deze week gaan we naar de pc-boer/winkel; 'ns kijken wat een beetje pc met i3/i5, SSD, 8GB werkgeheugen een een gig of 500 opslaggeheugen gaat kosten. (Videokaart hoeft dus niet; gamen gebeurt er nauwelijks op en als het al gebeurd zijn het games die weinig vragen; en een videokaart maakt bovenstaande setup alleen nog maar duurder; ik gok dat dit sowieso al vrij duur gaat wezen bij een pc-boer/winkel.)

Voor m'n broer gaan we denk ik straks gewoon zelf in elkaar zetten; mag ook wel met een beperkt budget en 2 schermen...
Eagle Creek schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:24:
Als jij een pc compleet bij een winkel besteld en laat assembleren heb je ook maar te maken met één winkel.
Dat drijft de prijs natuurlijk ook flink op. Als je een lijst maakt hier op Tweakers en koopt alle spullen bij 1 webshop/winkel én ook nog eens laten assembleren dan ben je al veel duurder uit dan wanneer je de spullen bij verschillende webshops koopt (zelfs met verzendkosten) en zelf in elkaar zet. Bij die 'keet-pc' kwam ik het goedkoopst uit (inclusief verzendkosten) wanneer ik de spullen (7 producten) bij zo'n 2-4 webshops bestelde.

EDIT: de pc-boer/winkel die ik steeds noem is aangesloten bij Qmotion aangesloten maar doet wel alles zelf; ze repareren dus zelf en sturen het niet op.

EDIT #2: jammer dat deze reeks er nog niet is; zo'n C540 kan nog best interessant zijn voor ons.
Afbeeldingslocatie: http://media.gdgt.com/img/products/474/a6cq/a6cq-460.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Piet91 op 10-12-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Meeste is al genoemd, 2 kleine opmerkingen;

Meestal kom ik met 2 shops heel dicht bij de wenslijstjes die ik maak. Mocht het echt in 1 order moeten zal het vaak nog goedkoper zijn om het te laten bezorgen dan "in de buurt" te gaan halen.
als er iets met je pc is dump je de hele bak bij hen en na een paar dagen (of in een dag) haal je de pc gerepareerd op
Gevoelig stukje. Alternate en Informatique in ZH zijn mijn ervaringen meestal dat het wel binnen een paar dagen gebeurt als het om een door hen geassembleert systeem gaat, soms direct als het makkelijk vast te stellen is. Als bovenstaande denkt dat deze opmerking klopt wanneer je bij dixons/mediamarkt of welke high-street store dan ook een kant-en-klaar pc'tje koopt heb je het goed mis. Weken (Soms nog erger) wachten tot je 'nette' merk pc'tje terug van reparatie komt is meer regel dan uitzondering. Je bent dan beter af met een (zelf) bouw pakket waar het onderdeel welke defect is eenvoudiger omgeruild kan worden bij een bereikbare winkel, dan wel een zaak met een vlotte RMA service, als je Alternate en Informatique in de buurt hebt kan ik ze niet afraden, hou wel rekening met wachtrijen in de winkel. (Ter zijde, beste heren 4launch, krijg ik na 6 weken mijn product nog eens werkend terug?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Laatst online: 14:12
g4wx3 schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:48:
- Duurt langer om een werkende pc te hebben.
- Garantie is omslachtiger
- Geen korting op Windows licentie
- Drivers bijeensprokellen van verschillende sites.
- Moeilijk te upgraden
punt 1:
Ja, een paar uurtjes (max. 3? exclusief levertijd)

Punt 2:
Garantie is juist veel beter. Indien één fan kapot gaat hoef je niet met je hele pc langs de pc-boer te gaan.

Punt3:
Je krijgt inderdaad geen korting. Maar, als je al een Windows versie in je bezit hebt ga je dus dubbel betalen (je kan vrijwel nooit een complete pc zonder Windows kopen) of als je Linux o.i.d. wilt draaien betaal je ook.

Punt4:
Klopt. Maar, in 9 van de 10 gevallen zullen de van te voren geïnstalleerde drivers al flink verouderd zijn. Hierdoor zul je ze zelf alsnog moeten zoeken (wat veel mensen vaak niet eens doen).

Punt5:
Hoezo moeilijker? Je behoudt je garantie bij het verwisselen van hardware (complete systemen soms niet) en ... ik kan niet echt iets verzinnen waardoor het moeilijker zal zijn t.o.v. een compleet systeem?

Punt6:
Zelfde als punt 5.

En het lijkt alsof iedereen het belangrijkste voordeel is vergeten :D

- GEEN MEUK SOFTWARE 8)7

Meeste leveranciers vinden het namelijk erg leuk om de harddisk van je nieuwe systeem vrijwel direct voor X% vol te gooien met de meest onzinnige applicaties ooit. (Gamezone, McAfee, Norton, trial dit, trial dat, random zus, FARMVILLE etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Grappig om te zien hoe sommige mensen zich niet in een andere situatie kunnen verplaatsen.
Junia schreef op maandag 10 december 2012 @ 17:34:
[...]
punt 1:
Ja, een paar uurtjes (max. 3? exclusief levertijd)

Punt 2:
Garantie is juist veel beter. Indien één fan kapot gaat hoef je niet met je hele pc langs de pc-boer te gaan.

Punt3:
Je krijgt inderdaad geen korting. Maar, als je al een Windows versie in je bezit hebt ga je dus dubbel betalen (je kan vrijwel nooit een complete pc zonder Windows kopen) of als je Linux o.i.d. wilt draaien betaal je ook.

Punt4:
Klopt. Maar, in 9 van de 10 gevallen zullen de van te voren geïnstalleerde drivers al flink verouderd zijn. Hierdoor zul je ze zelf alsnog moeten zoeken (wat veel mensen vaak niet eens doen).
Punt 1 : Alleen als je handig bent, anders kan het veel en veel langer worden tot aan gesloopte hardware aan toe.
Punt 2 : Ik zie mijn vader / moeder nog niet een pc diagnosticeren en enkel de fan naar de winkel brengen (oftewel hun hebben geen custom build pc)
Punt 3 : Waarschijnlijker is dat er gewoon naar TPB gesurfd wordt of het handige neefje wordt gevraagd.
Punt 4 : Is enkel van belang als je top-performance wilt, meeste standaard pc's hebben standaard gebruikers en daar voldoen standaard drivers voor.
En het lijkt alsof iedereen het belangrijkste voordeel is vergeten :D

- GEEN MEUK SOFTWARE 8)7

Meeste leveranciers vinden het namelijk erg leuk om de harddisk van je nieuwe systeem vrijwel direct voor X% vol te gooien met de meest onzinnige applicaties ooit. (Gamezone, McAfee, Norton, trial dit, trial dat, random zus, FARMVILLE etc.)
Standaard pc kan je net zo goed een schone windows op installeren, het hoeft enkel niet. Bij een custom pc moet je altijd je eigen OS installeren, dus eigenlijk minder keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat meer moeite voor jouzelf, maar wel sneller en doeltreffender.
Zoals ik eerder heb gezegd: Als bij een kant-en-klaar-PC een memory-latje sterft, ben je je hele PC kwijt voor een paar weken als je pech hebt.
Als het om een zelfbouw-PC gaat, doe je het gestorven latje RMA, krijg je binnen een week een nieuwe en kun je in die tussentijd met 1 latje (in het geval van dual channel), of een reserverlatje draaien.
- Moeilijk te upgraden
Die puntjes snap ik niet helemaal.

Waarom is een zelfbouw-PC moeilijk te upgraden? Het is juist makkelijker. Bij kant-en-klaar-PC's is vaak de voeding op het randje gekozen waardoor een nieuwe videokaart meteen een groot probleem wordt.
Gomez12 schreef op maandag 10 december 2012 @ 19:49:
Standaard pc kan je net zo goed een schone windows op installeren, het hoeft enkel niet. Bij een custom pc moet je altijd je eigen OS installeren, dus eigenlijk minder keus.
Het probleem is wel dat je voor die Windows-install betaalt. Het zit uiteraard in de totaalprijs verwerkt en het is goedkoper dan wanneer je Windows los erbij zou kopen, maar toch.

[ Voor 21% gewijzigd door Compizfox op 10-12-2012 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sowieso gebruiken veel OEM's lage kwaliteit onderdelen. Goedkope voedingen. Moederborden met slechte onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Het probleem met veel fabriekspc's is dat deze ook alleen maar hersteld mogen worden door de partij die de fabriek in de arm heeft genomen. De winkel repareert deze dus niet zelf en stuurt hem op.

Bij het voorbeeld van het kapotte geheugenlatje gaat de hele pc heen en weer, in plaats van dat de lokale buurtshop één reepje vervangt en de machine er weer klaar voor is.

• Thaerel
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-07-2024

Thaerel

|Waar Logica Stopt..|

Zelf mis ik eigenlijk ook een belangrijk punt die ook op mezelf van toepassing is.
Een aantal jaar geleden kocht ik een Gaming PC voor ongeveer 1000 euro bij computerland.. in dit tijd was ik nog een echte leek, maar die verkoper wist me te vertellen dat het een super ding was met hoogwaardige onderdelen en goede prestatie's.. Nou, als leek vertrouw je natuurlijk blindelings op een aardige verkoper met een grote "kennis" van computers.. ik dit ding gekocht..

Nu haal ik twee jaar geleden het apparaat maar eens open (toen ik er meer vanaf wist) om een nieuwe videokaart en voeding te installeren.. blijkt er het volgende in te zitten..

- Goedkoop merk voeding, niet modulair en heel lelijke cablemanagement (geen sleeves en heel lelijk door de kast gebonden met tyreps.
- Apacer geheugen met een snelheid van 667mhz terwijl er voor weinig geld toen ook al sneller te krijgen was, maar in die tijd klonk 2 GB geheugen erg imposant.
- Asus moederboard, maar qua prijs van de PC echt veel slechter dan de andere moederboards uit die tijd voor dezelfde prijs.

Enige goede wat er toen in zat was eigenlijk de videokaart (XFX 8800GTS).

Met een custom build kun je dus ook de onderdelen waar vaak op bezuinigd word zelf uitzoeken en voor dezelfde prijs een beter product kopen.

Zo zie je maar dat je beter zelf de onderdelen kan kiezen, ipv afgaan op een kast die al is samengesteld.

• Quad

Quad

Doof

Een PC boer die bij Qmotion zit ken ik ook wel, in Rijssen zit er eentje maar die rekent echt woekerprijzen!

PVOutput☀️

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het enige echte grote voordeel is dat je een custom pc helemaal naar je eigen wensen kan samenstellen.
Dus het is de mooiste, snelste, stilste pc die je binnen je budget kan kopen.
Het vereist wel kennis van zaken en je zal veel reviews door moeten spitten om tot je keuze te komen.

Alle andere punten doen er voor mij minder toe. Voornamelijk het goedkoper zijn, want als ik mijn budget vast stel op zeg 800,- en ik ben klaar bij 780,- dan komt er nogwel een extra fijn setje fans bij ofzo :P
Al moet ik wel zeggen dat naarmate je meer gaat uitgeven aan hardware, je meer kan besparen met een custom build pc tegenover de fabrieks pc (voornamelijk highend spul)
Pagina: 1