Toon posts:

harde schijf maakt korte kraak geluid en werkt slomer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 maanden geleden een ssd aangeschaft en in mijn pc gezet. Heb opnieuw windows op mijn ssd gezet en mijn oude hd (1tb) gelaten zoals ie is. Mijn pc boot natuurlijk wel vanuit mijn ssd.

Ik heb al een tijdje als ik mijn E of F schijf (500 + 500 gb) open vanuit 'deze computer' dat ie een soort krakend geluid van bijna een halve seconde maakt. Ik dacht altijd dat ie dan mijn hd aan het lezen was. Echter laadt mijn 1tb hd sommige mappen ook slomer dan normaal. Een map waar veel bestanden in staan bijvoorbeeld. Dit gebeurd alleen als ik voor een korte tijds niets heb gezocht in mijn 1tb hd. Het kan dus voorkomen dat ik dit geluid 2x in een uur hoor. (open E schijf, doe 30 min niets en ik open mijn E schijf weer.

Er staan een boel zelfgeschoten videos/fotos op dus als er iets aan mijn hd ligt, moet ik z.s.m. een backup maken lijkt me. Maar ik wil niet onnodig een externe hd aanschaffen.

Als er meer vragen zijn, vraag gerust. Ik wil dit graag zo makkelijk en snel mogelijke oplosen

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03
Dat komt waarschijnlijk omdat je harde schijf in slaapstand gaat als je er een tijd niks mee doet. Voordat je een SSD had, zorgde Windows ervoor dat 'ie niet in slaap ging, want die schreef en las de hele tijd van je schijf, maar nu Windows op je SSD staat, wordt je normale harde schijf soms een hele tijd niet gebruikt.

Bij energie-instellingen kan je instellen of en wanneer je wilt dat je harde schijf in slaapstand gaat.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig.. waar kan ik de energie-instellingen vinden? is het schadelijk voor mijn hd?

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-01 16:56
Ik heb hetzelfde als wat jij beschrijft bij mijn PC. Is gewoon een HDD die in slaapstand gaat en/of weer wakker wordt.

... Maar ik zou sowieso zorgen voor goede Backups van onvervangbare belangrijke bestanden als Foto's, of de HDD nu wel of niet goed functioneert ;)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:31

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op zondag 02 december 2012 @ 22:43:

Er staan een boel zelfgeschoten videos/fotos op dus als er iets aan mijn hd ligt, moet ik z.s.m. een backup maken lijkt me.
Maar ik wil niet onnodig een externe hd aanschaffen.
Juist... ZSM dus een backup draaien....

Even voor de duidelijkheid, je bent niet slim bezig om al je belangrijke data op 1 medium op te slaan. 1 keer brand, stroomstoring of falen door slijtage en je bent al je foto's kwijt.

[ Voor 20% gewijzigd door M2M op 02-12-2012 22:57 ]

-_-

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2012 @ 22:53:
Gelukkig.. waar kan ik de energie-instellingen vinden? is het schadelijk voor mijn hd?
Waar alle instellingen van Windows te vinden zijn (hint: configuratiescherm). En nee, het is niet schadelijk, het is om stroom te besparen en het zorgt er ook voor dat je harde schijf minder ronddraait, dus het zou zelfs de levensduur ten goede moeten komen.

Maar een backup is natuurlijk altijd aan te raden inderdaad, zelfs al werkt je pc nu nog helemaal goed.

[ Voor 18% gewijzigd door Hahn op 02-12-2012 23:02 ]

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt raar, maar ik ken niemand die ooit zijn hd op een of andere manier is verloren. Maar nu ik deze reacties lees, moet ik toch maar wat geld opofferen voor een backup.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Thematopic: Backups
Hier vind je veel info.
Tegenwoordig kun je files zeer slecht bewaren voor de lange duur, dus foto's zoals vroeger was eigenlijk zeer goed. Maar tegenwoordig gaat alle backup tav tijd maar kort mee.

Denk eraan, alles gaat in 1 seconde defect is, nieuwe ssd's zijn nog moeilijker te recoveren dan de oude hd's.
Je kan ook fout aansluiten, dus pc en 2 externe hd's als backup, deze altijd aan je pc laten hangen, bliksem of voeding ontploft, en je bent alles kwijt.

Tip,
Zoek veel info, op meerdere plaatsen, hoe je een backup maakt, het is moeiljker dan je denkt, want 1 foutje(door iets te weinig te doen) en je bent alles kwijt.

Backup is ook 3 x alles hebben.
Pagina: 1