Voeding kapot. Wat is belangrijk?

Pagina: 1
Acties:

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-01 20:20
Na 6 jaar is dan uiteindelijk toch een keer mijn voeding kapot gegaan. Ik heb een Antec 430W voeding. Of had liever gezegd.

Nu heb ik een beetje rondgekeken en schijnt alleen het wattage uit te maken? Dat lijkt mij een beetje vreemd. Zou iemand mij alstublieft kunnen assisteren met het uitzoeken van een nieuwe voeding. In principe hoeft hij maar 2 jaar mee te gaan want mijn systeem is in zijn geheel aan vervanging toe, maar dat komt later wel.

Ik heb het volgende:

Amd Athlon 5200+ CPU
2 gig DDR2 geheugen
Asus M4A78 Pro moederbord
Soundblaster extreme fidelity soundcard
ATI Radeon HD 5600
1 hardeschijf (geen idee wat het rpm is)
1 DVD speler en 1 CD-RW

In principe denk ik dus wel weer voor een 430W te kunnen gaan. Maar kan het kwaad om meer te nemen?

Bij voorbaat dank!

Verwijderd

Neem deze: pricewatch: XFX Pro 550W
Als je besluit om later te OC'en.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2012 20:34 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:17
Het vermogen van de voeding (in watt) maakt juist niet zo veel uit, zolang het maar genoeg is. Te weinig en je computer kan uitvallen terwijl je hem stressed, te veel en je computer verbruikt onnodig veel (je voeding is inefficienter bij lage belasting).

Ongeveer 400W zal inderdaad een mooi vermogen zijn voor jouw computer. Ik ben alleen geen expert, in dit topic wel: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 24

Wil je het zeker weten, vraag het daar dan, met je systeem erbij. Als je denk over te gaan clocken, vermeld het dan ook nog even :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:48
Een degelijke 300w volstaat al.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/664/268901;287501/

Maar waarom niet gelijk een goede waar je weer 6 jaar (of langer) mee kunt doen?

• TheThomas
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Marco de meeste voedingen zijn juist het efficiëntst bij 50% belasting

Als je slim bent koop je nu gelijk een goede voeding, dan hoef je geen nieuwe te kopen als je een nieuwe pc koopt. Ook wordt computerhardware over het algemeen steeds zuiniger, dus kan je waarschijnlijk met een goede voeding nog jaren voort. Tenzij je een erg zware nieuwe pc wil gaan bouwen, dan heb je misschien een zwaardere voeding nodig.

Dus denk een beetje vooruit wat voor pc je over 2 jaar wil gaan kopen, waarschijnlijk kan je dan met een 430/500 Watt voeding van een goed merk voort.

• Roel1966
  • Niet online
Het aantal watt dat op een voeding vermeld staat maakt wel degelijk uit want bij een B klasse voeding kan je nooit ervan op aan wat de voeding daadwerkelijk levert. Vaak bij klasse B voedingen word het maximale aantal watt vermeld hetgeen vaak op een veel lager continu leverbaar wattage uit komt.

Ook ligt het eraan welk efficiëntie label een voeding heeft en dan is het wattage vaak niet zo van belang ten opzichte van de efficiëntie. Een 750 watt Corsair AX voeding met een Gold label kan b.v. veel efficienter zijn dan een klasse B voeding van pak weg 400 watt.

Je kan nu 2 dingen doen namelijk of een voeding op de toekomst kopen en meteen voor een goede voeding gaan met een Gold label, of voorlopig met een budget voeding werken afhankelijk van je budget en je eventuele plannen voor te gaan upgraden.

Goede budget voedingen zijn bijvoorbeeld de Corsair CX series en wil je dan toch de betere voedingen raad ik persoonlijk de Corsair AX of HX series aan. Ook deels ervan afhankelijk of je modulair wilt of niet maar dat is een keuze die je zelf moet maken en wat je het handigste vind.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Los van het verbruik en zo, is de kwaliteit van een voeding ook belangrijk voor de betrouwbaarheid. Een slechte voeding kan wel leuk genoeg vermogen hebben, maar als 'ie binnen een jaar stuk gaat heb je d'r ook niets aan. Neem dus nooit de goedkoopste voeding van een bepaald vermogen, zonder te kijken of dat wel van goede kwaliteit is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• DeBers
Heel erg bedankt! Ik ga wel gewoon een 400W van Antec weer scoren. Deze heeft het 6 jaar uitgehouden dus ben wel tevreden... De reden dat ik voor een goedkopere ga is omdat mijn systeem nu zo in elkaar hangt dat als ik iets vervang er altijd iets mee moet... Zodoende heb ik besloten in financieel betere tijden een keer mijn systeem in zijn geheel te vervangen... Tot die tijd moet de voeding het blijven doen :)

• Roel1966
  • Niet online
DeBers schreef op maandag 03 december 2012 @ 10:03:
Heel erg bedankt! Ik ga wel gewoon een 400W van Antec weer scoren. Deze heeft het 6 jaar uitgehouden dus ben wel tevreden... De reden dat ik voor een goedkopere ga is omdat mijn systeem nu zo in elkaar hangt dat als ik iets vervang er altijd iets mee moet... Zodoende heb ik besloten in financieel betere tijden een keer mijn systeem in zijn geheel te vervangen... Tot die tijd moet de voeding het blijven doen :)
Antec raad ik je persoonlijk niet aan want vooral de goedkopere voedingen van Antec zijn toch echt wel meer B merk voedingen. Laat ik zo zeggen dat er voor hetzelfde geld vaak betere alternatieven zijn en je het beste eventjes in Pricewatch een beetje kan rondneuzen.

Net even voor je gekeken maar voor een paar euro meer dan de Antec heb je een pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze met Bronze certificaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Roel1966 op 03-12-2012 17:21 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:48
De Antec 400W is duurder en kwalitatief ook beter.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/664/319915;269466/

Imo zijn beide overkill (of niet sterk genoeg voor toekomstige upgrades), maar dat moet de TS zelf beslissen.
(voor een tientje meer heb je de Antec HCG 520W of XFX Pro 550W waar je een 'high-end' systeem op kunt draaien)

[ Voor 20% gewijzigd door mitsumark op 03-12-2012 21:16 ]

• DeBers
Ok, ik heb de Geforce CX430 aangeschaft en gemonenteerd... Helaas blijkt dit niet te werken :(

Als ik de PC aanzet dan gaan de fans draaien (dit deed hij hier voor niet). Ook brand er een groen lampje om mijn moederbord.

De comuter start helaas niet op naar de bios, laat staan naar windows. Daarnaast gaan beide min DVD/Cd speler en CD-RW aan en uit. Het lampje van beide knippert en maken om de seconde een opstart geluid..

Ik heb het ook geprobeerd zonder de drives, maar ook dan start de computer niet op. Zal het dan toch mijn moederbord/processor zijn of is er iets anders aan de hand?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:44

Thomg

Aww yiss

Roel1966 schreef op maandag 03 december 2012 @ 17:19:
[...]

Antec raad ik je persoonlijk niet aan want vooral de goedkopere voedingen van Antec zijn toch echt wel meer B merk voedingen. Laat ik zo zeggen dat er voor hetzelfde geld vaak betere alternatieven zijn en je het beste eventjes in Pricewatch een beetje kan rondneuzen.

Net even voor je gekeken maar voor een paar euro meer dan de Antec heb je een pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze met Bronze certificaat.
Ik weet niet hoe jij erop komt dat het B-merk voedingen zijn, Sinds het millennium zie ik alleen A-voedingen van hen. :?

Weet je zeker dat alles goed zit? Het kan ook zijn dat er iets anders is overleden.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 17-12-2012 17:30 ]

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-03 00:45

Plato112

Da is toch nie normaal!

Eerst dubbel checken of je alle kabels goed hebt aangesloten.
Dus ook of je wel alle kabels hebt aangesloten, sommige mensen vergeten die losse stekker op het mobo nog wel eens. Heeft volgens mij 4, 6 of 8 pinnen.

Speed limits are like herpes.

• DeBers
Als ik het goed heb zijn er twee aansluitingen naar het moederbord. Eerst heb je de 32 pins aansluiting (de grote)

Daarnaast moest er ook een linksboven gemonteerd worden. De aansluiting vanuit de voeding was 12 pins, terwijl de aansluitng op het moederbord 6 pins is. De aansluiting vanuit de voeding kon wel heel makkelijk opgesplitst worden door een klik systeem. Dit heb ik dus gedaan en beide gemonteerd en getest, helaas werkt geen van beide.

Even terzijde... Ik heb dit systeem gevonden op internet. Is dit een goede koop voor die prijs?

http://www.tvdlcomputers....AMD%C2%AE_HD3000/764.html

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-02 14:03

Ultrapc

Anyone steak?

DeBers schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 11:18:
Als ik het goed heb zijn er twee aansluitingen naar het moederbord. Eerst heb je de 32 pins aansluiting
Ik wil niet storen hoor, maar ik tel maar 24 pinnen :)

Edit:

@DeBers Die pc is redelijk goedkoop voor iets dat je niet zelf in elkaar moet zetten, maar als je zelf gaat schroeven kan het goedkoper :)

[ Voor 21% gewijzigd door Ultrapc op 18-12-2012 11:42 ]

Allround.

• DeBers
Ah ja, sorry 24 inderdaad :)

Maar daar kan het dus niet aan liggen..

En ik prefereer inderdaad het niet zelf schroeven. Of in ieder geval een nieuw systeem waarna ik zelf kan gaan schroeven over een aantal jaar om te upgraden.
Pagina: 1