Opstelling voor/achter boxen en welke eventueel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgrs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-11-2024
Hallo,

ik ben aan het uitzien naar een boxen set.
Nu, welk type speelt nu nog geen rol (alhoewel tips altijd welkom zijn).

Ik heb momenteel een jvc qp-es3al, voorzien van 4 alu hoge luidsprekers.
Ouder beestje dus, maar op zich werkt dit goed maar ik zou toch willen vernieuwen en mijn oog valt momenteel op de Sony str-dn1030.
Ik kwam hier op uit omdat bij mij quasi alles Sony is en de str-dn1030 goede revieuws krijgt (behalve de gui).

Dat was eventjes de huidige situatie schetsen.

Nu mijn eigenlijke vraag:

Ik wil voor front speakers kleinere boxen om links en rechts van de tv te zetten en achteraan hogere boxen om links en rechts van de sofa te zetten. Dit is mijn enige mogelijkheid.
Ik zou kunnen opteren voor een set met daarbij 2 hoge en 2 kleinere boxen, maar ik zie voornamelijk dat de front speakers de hoge zijn. Is daar een reden toe? Ik denk zelf dat de voorste de betere speaker inbouw hebben daar de achterste meer dienen voor de effecten.
Klopt deze redenering?
Indien dit zo is, dan mag ik waarschijnlijk niet switchen en de hoge bowen achteraan zetten(?).

Ik wil achteraan hoge, maar slanke, moderne boxen die goede en krachtige sound leveren. Enige tips?
Mag zo rond de 5 a 600 euro liggen.
Bij Sony kan ik niet echt losse vinden die me aanstaan, dus zal ik waarschijnlijk moeten overgaan op ander merk.

Dus 2 vragen:
1. mag ik voor en achter switchen igv een set
2. tips voor boxen zijn welkom

Thanks

[ Voor 0% gewijzigd door fgrs op 03-12-2012 07:20 . Reden: spellingsfouten uithalen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Je kunt natuurlijk ook gewoon vier dezelfde speakers nemen en de achterste op stands zetten.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:16

FeaR

In GoT we trust

fgrs schreef op zondag 02 december 2012 @ 18:34:
Ik zou kunnen opteren voor een set met daarbij 2 hoge en 2 kleinere boxen, maar ik zie voornamelijk dat de front speakers de hoge zijn. Is daar een reden toe? Ik denk zelf dat de voorste de betere speaker inbouw hebben daar de achterste meer dienen voor de effecten.
Let dat er twee verschillende soort "vloerstaanders" zijn. De ene is er eentje die de hele kast (dus de gehele hoogte) gebruikt als klankkast. Er zijn ook vlorestaanders die niets meer zijn dan een kleine speaker op een stand die niet heel de kast gebruiken. Dit laatste zie je veel bij de kant en klare setjes. Indien het laatste geval kan je dus naar harte lust wisselen aangezien de grote speaker dan geen voordeel heeft ten opzichte van de kleine.

Mooie vloerstaanders als rear neerzetten heeft weinig zin. Muziek is stereo en zal afgespeeld worden over de voorste speakers (en daarom zijn die veelal ook groter). Je kan wel voor meerkanaals stereo gaan met muziek, maar dan nog klopt het beeld niet. Met films hebben grote speakers achter geen enkele toegevoegde waarde aangezien rears in dat soort bronnen vooral voor de effecten zijn.

De oplossing zoals hierboven beschreven met vier gelijke speaker en dan stands gebruiken lijkt me dan ook de mooiste optie voor een homogeen geluid.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 02-12-2012 20:11 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:20
Gebruik dan gewoon die 4 hoge speakers van de jvc set als surrounds. En dan 3 dezelfde losse speakers kopen als links/center/rechts (of 2 speakers en een center speaker als ze enkel in paren verkopen).
Is die 5-600 euro budget inclusief receiver? Want dan blijft er niet zoveel over.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgrs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-11-2024
Goeie tip shitty,
maar ik ben getrouwd en weet niet of ik die 2 extra speakers erdoor kan drukken :+

De huidige speakers zijn eventueel een optie mits 2 in te korten en enkel het bovenste deel te gebruiken om vooraan te zetten.
De staanders van mijn huidige set zijn van het type waarbij enkel het bovenste gedeelte gebruikt wordt.

Het genoemde budget is zonder de receiver

[ Voor 20% gewijzigd door fgrs op 02-12-2012 20:46 ]