Welk moederboard voor HTPC incl. hdmi en optical sound

Pagina: 1
Acties:

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:24
Beste Tweakers,

Ik wil de kerst gaan gebruiken om een HTPC/HomeServer te maken. Nu wil ik de kast op ongeveer 10 meter van mijn tv neerzetten en dus met een hdmi kabel (en optical) van 10 - 15 meter naar de tv toe gaan.

Vragen en wensen:
1. Is dit überhaupt mogelijk, kan ik signaalverlies verwachten?
2. Verschilt een HDMI zender (geen idee hoe dit heet) in sterkte, dus dat wellicht een duurder model een steviger signaal doorstuurt?
3. De computer moet dus films transcoden. Ik denk aan gewoon VLC.
4. De computer moet ook als NAS gaan functioneren dus tips om stroomverbruik te minderen?
5. Welk moederbord is op dit moment "hot" die aan mijn wensen voldoet en welke CPU zou er dan bijhoren? (Liefst klein bord aangezien de planning op een kast in de hoek is)

Hoop dat jullie me van advies kunnen voorzien. Mocht ik sommige dingen niet duidelijk hebben verteld, stel de vraag!

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens door. Op basis daarvan kun je een heel eind komen met welk moederbord je moet kiezen. Wil je klein, dan moet je naar ITXjes kijken.

• JustMyOpinion
Ja die heb ik doorgelezen, maar daar staat niet echt iets in over de sterkte van het HDMI en optical signaal in. Ben dus eigenlijk op zoek naar mensen die dit al hebben en hun ervaring dus kunnen delen.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat is logisch, omdat dat ook iets is van de HDMIstandaard, niet van het moederbord.
Wikipedia: HDMI
Hier staan genoeg dingen in over de lengte van de kabels. 15 meter kan, mits het een categorie 2 kabel is als ik wiki moet geloven (ik heb het niet nagezocht, maar dit is vast prima te vinden).

• JustMyOpinion
Ja misschien heb je idd gelijk. Ik zal eerst zelf wat dieper in de materie gaan zitten...
Maar gaat mij dus meer om echte gebruikerservaringen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Voor gebruikerservaringen kun je het beste eens bij de reviews kijken: http://tweakers.net/reviews/
Er zitten genoeg mensen bij die hun configs vrij uitgebreid getest hebben, als je ergens ervaringen tegen zal komen zal het bij de gebruikersreviews zijn

• JustMyOpinion
Dank voor het sturen in de goede richting.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
een meter of 10 a 15 kan prima met HDMI, en wordt veel bij beamers e.d. gebruikt. Optical is iets kritischer, maar ook dan zijn die afstanden niet schokkend groot... Zolang je een beetje knappe kabel neemt lukt dat allemaal wel. Met een s/pdif verbinding heb je wat minder verlies, dus als dat heeft dat de voorkeur

iRacing Profiel

Pagina: 1