PC en HTPC voor ouders samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 352830

Topicstarter
Beste mensen,

Voor mijn ouders ben ik bezig het huis te upgraden qua multimediamogelijkheden met een budget van max. 1200 Euro. Mijn ouders willen graag een nieuwe computer (hier moeten de basistaken op gedaan worden: Office, Excel, maar ook 1080p Youtube, DVD'tjes kijken alsook fotobewerking in Adobe en wellicht voor in de toekomst videobewerking. Gamen hoeft niet, maar zou voor mijn neefjes/nichtjes een leuke toevoeging zijn als zij over de vloer komen) en daarnaast een HTPC voor naast de televisie (3d smart-tv van LG, volgens mij een Sky model en een normale full-hd tv). Op de HTPC moet voornamelijk films (vlekkeloos H264, 1080p content .mkv's enzo) gekeken kunnen worden, maar ook internetten behoort tot de vereisten.

Nu moet er bij de PC ook nog geluid, ik zou zelf voor een 2.1 set kiezen omdat de 3 tweeters van een 5.1 niet of nauwelijks wat toevoegen aangezien er dus niet op gegamed wordt. Wat vinden jullie hiervan?

Nu heb ik zelf de volgende keuzes in mijn hoofd:

Zelfbouw-pc: = 800 E
Intel Core i7 3770 Boxed
Gigabyte GA-Z77M-D3H
MSI N640GT-MD2GD3/OC
Hitachi Deskstar 7K1000.C, 1TB
Nexus Prominent R
Microsoft Windows 8 (OEM)
Cooler Master Hyper TX3 Evo
Corsair CML16GX3M2A1600C10B
LG GH24NS90 Zwart
be quiet! Pure Power L8 530W
Kingston SSDNow V200 64GB

Totaal 844 euro, inclusief verzendkosten is het totaal 880 euro.
gallery: rmotzheim

HTPC: Zotac Zbox Nano AD12 + werkgeheugen + HDD als in onderstaande review = 350 E
productreview: Zotac ZBOX Nano ZOTAC ZBOX NANO AD12 review door Anoniem: 411153

Geluidssetje: Logitech z523 2.1
pricewatch: Logitech Speakersysteem Z523

Wat vinden jullie van de zelfbouw-PC? Zijn de onderdelen compatible met elkaar en zijn er manieren om de PC stiller te krijgen, in die zin dat een andere kast beter zou zijn? Zouden jullie bepaalde onderdelen weglaten of vervangen (voornamelijk videokaart en voeding)? Zijn er nog, in jullie ogen, cruciale onderdelen die missen?
En als er iemand is die voor ongeveer hetzelfde geld een (veel) beter alternatief voor de HTPC heeft zou ik dit graag willen weten.

Alvast bedankt,
Groeten Robbin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oja, een kleine toevoeging, het apparaat moet stil zijn, vandaar de keuze voor de Nexus Prominent R...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik lees hier net op het forum over een zelfbouw-HTPC, zie dit topic: Mijn eerste echte HTPC

Is dit veel beter dan de kant en klare Zotac Zbox Nano AD12? En wat betreft het budget, dat mag natuurlijk overschreden worden, maar dan moet er een goede reden voor zijn, zodat ik m'n pa kan overtuigen dat het geen weggegooid geld is... Het is en blijft een hollander he :P

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Je geeft aan dat de desktop voor standaardtaken gebruikt gaat worden zoals video's kijken, internetten, office en een beetje photoshoppen. De hardware die je uitkiest is echter behoorlijk high-end. Ik zou persoonlijk niet gaan voor een i7, maar voor een i5 3450. Overklokken ga je niet doen? Hyperthreading heeft een klein voordeel bij videobewerking, maar aangezien ze dat (nog) niet intensief doen is het de meerprijs niet waard. Indien je perse 8 threads wil hebben kun je gaan voor de goedkopere pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed

Ook heb je een relatief prijzig moederbord. Aangezien je niet gaat overklokken zal je de functies van dit moederbord niet benutten. Beter is dan om voor een goedkoper H77 of B75 moederbord te gaan. Een moederbord heeft geen enkele inpact op de prestaties, het enige waar je op moet letten is: zitten alle aansluitingen erop die ik nodig heb.

Verder is een 1TB HDD prima, maar afhankelijk van het videobewerken zou je misschien beter voor een 2TB willen gaan?

De nexus is inderdaad een mooie stille kast. Die zal zeker voldoen. De CM hyper TX3 is ook een stuk stiller dan de stock koeler, maar als stilte echt belangrijk voor je is zou ik iets meer geld neertellen voor een nog betere koeler Volgens de review hier http://www.bjorn3d.com/20...x-mid-tower/#.ULcizmc7kux kun je tot 16cm koelers plaatsen. Een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is dan een goede optie.

Qua SSD zou ik echt een andere keuze maken. Ten eerste is een 128GB wat beter als bootdrive wanneer je wat omvangrijkere softwarepakketten van MS en Adobe gaat installeren. Ten tweede zou ik geen kingston nemen, maar een Samsung 830 of Crucial M4. Dit zijn op dit moment de beste SSD's (prijs/prestatie/betrouwbaarheid).

Als HTPC ga je voor een klein kant en klaar systeem. Deze systemen hebben als voordeel dat ze erg compact zijn, het lage stroomverbruik en dat je ze zelf niet hoeft te bouwen. Een kant en klaar systeem heeft ook grote nadelen, namelijk de relatief zwakke hardware, gebruik aan ruimte voor lokale storage (of heb je je media centraal opgeslagen?) en de beperkte mogelijkheid tot upgraden.

Beperk je je tot het afspelen van standaard HD materiaal (1080p H264 MKV's) dan zal dit prima gaan met een ZBOX. Echter kom je toevallig een codec tegen welke niet hardwarematig ondersteund wordt, dan zal dit niet gaan werken op een relatief zwak systeem.

Het voordeel van een "echte HTPC" zoals in dat topic besproken wordt is dus dat je een stuk veelzijdiger bent door de sterkere hardware. Echter gaat dit in de TV meubel ook een stuk meer ruimte innemen en iets meer stroom verbruiken (eigenlijk alleen interessant wanneer de HTPC 24/7 aan staat). Een voorbeeldje van een HTPC die ik nog in een wenslijst heb staan:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-3400 Boxed€ 37,95€ 37,95
1Asrock A75 PRO4-M€ 61,45€ 61,45
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 85,49€ 85,49
1MS-Tech MC-380€ 62,80€ 62,80
1Nexus PWM Series Real Silent Case Fan 80 mm, 80mm€ 5,38€ 5,38
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 23,-€ 23,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,67€ 15,67
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,45€ 37,45
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,69

Vervang hierbij een Llano moederbord en APU door de Trinity variant en je hebt al een aardig systeem.