Mijn eerste echte HTPC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-07 12:24
Beste,

Ik ben al een tijdje aan het kijken om een HTPC te bouwen.
Deze zou gebruikt worden in combinatie met een NAS.

Bedoeling is om 3D mkv's/ISO's af te spelen. Geluid zou ik via bitstreaming doorgeven aan de AV reciever.

Dit is mijn lijstje tot nu toe

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5700 Boxed€ 111,95€ 111,95
1Asus F2A85-M LE€ 71,20€ 71,20
1MS-Tech MC-1200€ 92,90€ 92,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 34,52€ 34,52
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX€ 42,-€ 42,-
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 45,48€ 45,48
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 457,05

De reden waarom ik de A10 kies, is omwille van de 3D capaciteiten. Ik lees hier en daar dat de A4 of A6 hier niet krachtig genoeg voor zijn.

De case omwille van de AB, mits gebruik van een nieuwe voeding. Ook heb ik maar 10.5 cm hoogte waar deze dient ingebouwd te worden.

SSD voor het snelle booten, en omdat alles wordt gestreamed door de NAS.

Enige opmerkingen op deze build?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Als de enige reden voor de aanschaf van een A10 het afspelen van 3d is, zou ik zeker overwegen om een Llano APU te nemen. pricewatch: AMD A6-3500 Boxed met een pricewatch: Asrock A75 PRO4-M is toch al gauw 60 euro goedkoper en prima in staat om bluray 3d af te spelen.

Ook kun je nog wat geld besparen door de pricewatch: Techsolo TC-2200 kast te nemen (is precies dezelfde behuizing met een ander merk en een lagere prijs). Het geheugen zou ik persoonlijk vervangen door pricewatch: Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile of pricewatch: G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ 4GB is meer dan genoeg voor HTPC gebruik en 1600MHz is qua prijs, prestatie en compatibiliteit het meest interessant.

Verder is er niet zoveel airflow in deze kast en het geheel wordt al wat stiller met een stille casefan (warmte hoopt zich niet op). Afhankelijk van het moederbord en je eigen handigheid, kun je een 92mm of een 80mm fan plaatsen. Heb goede ervaringen met de Nexus real silent lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
Alvast bedankt voor het advies.

Het is inderdaad niet de bedoeling om games of iets dergelijks te spelen.

Gewoon Full HD mkv's / 3D mkv's, maar wel met de mogelijkheid tot bitstreamen van de audio.
Downloaden e.d. gebeurt allemaal door de NAS.

Heb het lijstje aangepast.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-3500 Boxed€ 61,20€ 61,20
1Asrock A75 PRO4-M€ 61,45€ 61,45
1Techsolo TC-2200€ 75,90€ 75,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 34,52€ 34,52
1Nexus PWM Series Real Silent Case Fan 80 mm, 80mm€ 5,38€ 5,38
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 23,95€ 23,95
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 366,88

Zou ik 2 zo een fans gebruiken. Een voor lucht aan te trekken, en één voor uit te stuwen? Als er al plaats voor is natuurlijk.

Deze zou ik als NAS bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 37,50€ 37,50
1Asrock B75 Pro3-M€ 57,90€ 57,90
5Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 126,41€ 632,05
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 61,90€ 61,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 789,35

Mits nog een goede SAS kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Een 2e fan heeft niet zoveel zin (er past ook maar 1 80mm fan in de behuizing). Door de overdruk zal de warme lucht aan de achterkant van de kast verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-07 14:29

player-x

Disruptive by design

Je keuzes zijn prima, op een opmerkingen na.

Zou zelf gewoon de A10 5800K kiezen, kost het zelfde en verbruikt niks meer dan de 5700 tijdens gewoon HTPC gebruik, maar als je ooit een spelletje wild spellen heeft hij wel wat extra kracht.

En nee zou niet zo als Jaap Sander zegt een FM1 A6 kiezen, om drie reden.
  • De A10 verbruikt 15 wat minder in idle stand.
  • FM1 is EOL, de geruchten zijn dat FM2, iig nog minimaal een extra generatie mee gaat.
  • Betere 3D prestaties indien gewenst.
Als je de 5700 heb genomen van wegen de lagere TDP lees dit draadje dan, waar je kan lezen dat TDP min of meer een nutteloze waarde is, tenzij je langdurig 100% belasting hebt.
Intresant leesvoer over TDP: "Stroomverbruik van een systeem"

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 26-11-2012 12:26 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
player-x schreef op maandag 26 november 2012 @ 12:22:
[...]

Je keuzes zijn prima, op een opmerkingen na.

Zou zelf gewoon de A10 5800K kiezen, kost het zelfde en verbruikt niks meer dan de 5700 tijdens gewoon HTPC gebruik, maar als je ooit een spelletje wild spellen heeft hij wel wat extra kracht.

En nee zou niet zo als Jaap Sander zegt een FM1 A6 kiezen, om drie reden.
  • De A10 verbruikt 15 wat minder in idle stand.
  • FM1 is EOL, de geruchten zijn dat FM2, iig nog minimaal een extra generatie mee gaat.
  • Betere 3D prestaties indien gewenst.
Als je de 5700 heb genomen van wegen de lagere TDP lees dit draadje dan, waar je kan lezen dat TDP min of meer een nutteloze waarde is, tenzij je langdurig 100% belasting hebt.
Intresant leesvoer over TDP: "Stroomverbruik van een systeem"
Even je opmerkingen weer in perspectief zetten:
- De A10 is inderdaad idle een stuk zuiniger, maar zal deze HTPC vaak idle zijn wanneer er al centrale storage aanwezig is? Ik denk (aanname dus, TS kan daar uitsluitsel over geven) dat de HTPC het meeste aan staat wanneer er films afgespeeld worden. En aangezien een Llano A6 hardwarematig 3d bluray af kan spelen zal deze gewoon zuiniger zijn dan wanneer een Trinity softwarematig 3d af moet spelen. En dan heb ik het nog niet eens of je het prijsverschil überhaupt gaat terugverdienen.
- FM1 is inderdaad EOL. Kan een optie zijn wanneer je graag je moederbord wilt hergebruiken bij een upgrade. Echter is dit bij HTPC's veel minder nodig.
- In de TS staat dat 3d prestaties niet gewenst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
Inderdaad, de HTPC wordt pas opgestart wanneer er een film gaat bekeken worden.
Voor de rest staat die uit.

Puur hypothetisch gezien, zou een reden voor upgrade zijn, dat men voor 4K resoluties een zwaardere CPU / Graka nodig hebt. Mijn tv kan max FullHD aan, dus daar heb ik dan nog niets aan. Als ik daar dan op termijn dan een nieuwe TV koop, kan ik evengoed een nieuwe HTPC samenstellen.

Tenzij er natuurlijk op korte termijn, nieuwe dingen gaan komen, waarvoor een A6 te min zal zijn. Maar dat is nogal moeilijk te zeggen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
ThunderHorn schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:54:
Inderdaad, de HTPC wordt pas opgestart wanneer er een film gaat bekeken worden.
Voor de rest staat die uit.

Puur hypothetisch gezien, zou een reden voor upgrade zijn, dat men voor 4K resoluties een zwaardere CPU / Graka nodig hebt. Mijn tv kan max FullHD aan, dus daar heb ik dan nog niets aan. Als ik daar dan op termijn dan een nieuwe TV koop, kan ik evengoed een nieuwe HTPC samenstellen.

Tenzij er natuurlijk op korte termijn, nieuwe dingen gaan komen, waarvoor een A6 te min zal zijn. Maar dat is nogal moeilijk te zeggen denk ik?
Op de korte termijn is dit niet eens zo heel lastig te voorspellen. 4k gaat de volgende grote stap worden en voordat dat doorgebroken is... Dan ben je een aantal jaar en een nieuwe tv verder. Er is nog enige ontwikkeling op het gebied van codecs, H265 wordt op dit moment nog niet hardwarematig ondersteund, ook is het nog niet te zeggen wat voor eisen deze codec aan CPU/GPU kracht vraagt. Echter heb je hier natuurlijk geen last van wanneer je blu-ray iso's afspeeld en H264 materiaal zal nog steeds beschikbaar zijn.

Op de lange termijn is dit wel wat lastiger te zeggen (zonder koffiedik te kijken), maar over het algemeen kun je een verouderde HTPC prima up to date krijgen door een low-end videokaartje bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:33
Handig topic, wil om dezelfde reden een HTPC. Vraagje aan TS: hoe speel je 3D mkv af? Mij lukt dat met Bino, maar alleen met OpenGL. Echter kan je OpenGL bijv. niet aanvinken op een laptop, wees dus wel zeker dat dat hier kan (weet niet precies hoe dat zit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
boe.i schreef op maandag 26 november 2012 @ 14:11:
Handig topic, wil om dezelfde reden een HTPC. Vraagje aan TS: hoe speel je 3D mkv af? Mij lukt dat met Bino, maar alleen met OpenGL. Echter kan je OpenGL bijv. niet aanvinken op een laptop, wees dus wel zeker dat dat hier kan (weet niet precies hoe dat zit?)
Goh, Momenteel gebruik ik een oude Pentium C2D (geen idee welke juist) en een HD5450.
Als ik dan een 3D MKV afspeel, zet ik mijn TV op 3D Side-by-side of boven-onder (naargelang de mkv). En dan speelt dat gewoon af.

Afspelen doe ik momenteel nog door mpc:hc.
Maar op mijn te bestellen HTPC zou ik XBMC willen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:23

DarkSide

theres no place like ::1

XBMC kan prima overweg met SBS mkv's.
Alleen in het menu zelf niet. En staat ook nog niet op de agenda om dat te implementeren.
Dus als de film start moet je je TV even op SBS (of TB) zetten. En dan kan je gewoon kijken.

Deze MKV's kan je prima afspelen met een HW accelleratie (DXVA2).
heb zelf geen 3d tv. Maar zelf op mijn oude AMD 7750 speelt dat prima af.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
DarkSide schreef op maandag 26 november 2012 @ 14:33:
XBMC kan prima overweg met SBS mkv's.
Alleen in het menu zelf niet. En staat ook nog niet op de agenda om dat te implementeren.
Dus als de film start moet je je TV even op SBS (of TB) zetten. En dan kan je gewoon kijken.

Deze MKV's kan je prima afspelen met een HW accelleratie (DXVA2).
heb zelf geen 3d tv. Maar zelf op mijn oude AMD 7750 speelt dat prima af.
3D speelt hij bij mij ook af hoor.

Maar ik heb bij het afspelen voornamelijk last bij panning beelden. Zowel in gewone mkv's als in 3D mkv's.
Je merkt dat hij af en toe een frame skipped, en hierdoor krijg je dan zo een houterige beweging.

Hier hoop ik voor goed van af te zijn met de nieuwe HTPC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
ik zou zeker voor de A10 gaan, die 6 tientjes kun je beter nu uitgeven dan er volgend jaar spijt van hebben te hebben.

Zelf geen ervaring met 3d, ik heb een A6-3500.
Maar lees hier:

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=144948

Dat een a6-3500 een Full HD SBS 3D film maar NET aan kan...

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
cypher21 schreef op maandag 26 november 2012 @ 16:25:
ik zou zeker voor de A10 gaan, die 6 tientjes kun je beter nu uitgeven dan er volgend jaar spijt van hebben te hebben.

Zelf geen ervaring met 3d, ik heb een A6-3500.
Maar lees hier:

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=144948

Dat een a6-3500 een Full HD SBS 3D film maar NET aan kan...
Lijkt me bullshit, ik kan het ook niet terugvinden in het topic wat je linkt (zie alleen discussie over Trinity APU's).
Als je nagaat dat een 3D SBS 1080p mkv niet veel anders is dan een gewone 1080p mkv die door je TV in een 3d signaal wordt omgezet lijkt het me logisch dat een Llano A4 of A6 prima SBS 3d af kan spelen aangezien "gewone" 1080p films ook prima afgespeeld worden.

De reden waarom het niet kan werken is bijvoorbeeld geen gebruik van DXVA2 gemaakt met een single threaded H264 decoder. Doordat de A6-3500 een relatief laag geclockte tripple core is kan hij moeite hebben wanneer een single theaded software decoder wordt gebruikt. Geen probleem aangezien je DXVA gewoon aan kunt zetten. Ook kan ik me herinneren dat de komende XBMC release (zal niet zo lang meer duren) gewoon een multi-threaded decoder heeft.

Als een A6-3500 bepaalde content niet af kan spelen dan is dat in 95% van de gevallen gewoon een softwareprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Leek mij eigenlijk ook het geval, maar goed, als ik nu een nieuwe htpc samen zou stellen, zou ik die 6 tientjes extra iig gewoon uitgeven.
sowieso vanwege het eventueel makkelijk upgraden binnen een of twee jaar van de APU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
Zou de A8 dan geen gulden middenweg zijn?

En is de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B feitelijk nodig? Of zou de stock koeler ook stil zijn werk kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
de AMD A8-5500 zou ook een prima keus zijn.

Ik zou sowieso wel bij een 65 watt processor blijven. Dit met name vanwege de warmte.

Ik heb zelf die Scythe Big Shuriken 2 Rev. B ook. En die is echt STUKKEN stiller dan de stock koeler!
Scheelt echt enorm.
Zou daar zeker niet op besparen, neem aan dat de htpc in de woonkamer komt, daar wil je echt geen lawaaierig apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Of een A8 de gulden middenweg is kun je alleen zelf beslissen. Bij HTPC gebruik zie/merk je geen verschil tussen sterkere en minder sterke hardware zolang de minder sterke hardware hw matige decodering ondersteund (kort door de bocht, heb het niet over geavanceerd post-processen).

Wat ik toch wel een nadeel vind van de Trinity CPU's is dat ze bij het afspelen van 3d blu-ray gedeeltelijk terug moeten vallen op softwarematige decodering. Daardoor gaat je HTPC zeker met een stock koeler onder het afspelen veel meer geluid produceren.

Zelf zou ik voor een Llano A6 gaan wanneer je veel bluray 3d materiaal afspeelt. Doe je dit niet dan is een Trinity A6 naar mijn mening de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
jaapsander schreef op woensdag 28 november 2012 @ 09:42:
Of een A8 de gulden middenweg is kun je alleen zelf beslissen. Bij HTPC gebruik zie/merk je geen verschil tussen sterkere en minder sterke hardware zolang de minder sterke hardware hw matige decodering ondersteund (kort door de bocht, heb het niet over geavanceerd post-processen).

Wat ik toch wel een nadeel vind van de Trinity CPU's is dat ze bij het afspelen van 3d blu-ray gedeeltelijk terug moeten vallen op softwarematige decodering. Daardoor gaat je HTPC zeker met een stock koeler onder het afspelen veel meer geluid produceren.

Zelf zou ik voor een Llano A6 gaan wanneer je veel bluray 3d materiaal afspeelt. Doe je dit niet dan is een Trinity A6 naar mijn mening de beste oplossing.
3D spelen we nu niet zo heel vaak af.
Ik krijg hier hoofdpijn van. De vriendin daarentegen kijkt graag af en toe een 3D film. Maar dat is meestal een mkv SBS.

Dus de A6 trinity is the way to go :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-07 14:29

player-x

Disruptive by design

Ik ben zeer ge interesseert in de 3D video weergave ervaring van een A6 3500, ben een HTPC bouw guide aan het schrijven, maar heb zelf geen ervaring met de A6 3500, daar ik zelf wat vragen heb bij de A6 3500.

Zou je met wat MKVs en BR kunnen testen en je ervaring hier mee kunnen posten, als mogelijk inclusief CPU belasting.

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 28-11-2012 20:14 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• jaapsander
A6 3500 is Llano APU, in zijn geval is Trinity the way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
Ik zou vandaag dan deze setup bestellen:

Nog finale opmerkingen?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 62,40€ 62,40
1Asus F2A85-M LE€ 66,90€ 66,90
1Techsolo TC-2200€ 75,40€ 75,40
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,28€ 33,28
1Nexus PWM Series Real Silent Case Fan 80 mm, 80mm€ 5,38€ 5,38
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,18€ 37,18
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 59,73€ 59,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 385,75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:11
Lijkt me een heel logische setup waar je je geen buil aan zult vallen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
In een paar berichten naar boven schrijf je dat je ook nog een DIY NAS wil maken. Mag ik vragen waarom je dat niet zou combineren met je HTPC? Is bijvoorbeeld het stroomverbruik echt zoveel hoger?

Ik ben me aan het oriënteren voor een kerstprojectje en ik zit een beetje op het spoor om ook mijn data opslag via de HTPC te doen.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
JustMyOpinion schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 19:13:
In een paar berichten naar boven schrijf je dat je ook nog een DIY NAS wil maken. Mag ik vragen waarom je dat niet zou combineren met je HTPC? Is bijvoorbeeld het stroomverbruik echt zoveel hoger?

Ik ben me aan het oriënteren voor een kerstprojectje en ik zit een beetje op het spoor om ook mijn data opslag via de HTPC te doen.
Mijn NAS zou bestaan uit een disk of 10.
Zo veel HD's zou teveel lawaai maken, en tegelijkertijd ook de airflow enorm beperken.
Pagina: 1