Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[feat] Tabellen in topics

Pagina: 1
Acties:

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
Ik probeerde net een topic met een tabel te maken maar zonder verdere kennis is dat best een drama. Kan dat niet makkelijker?

Als je het tabel knopje indrukt krijg je de volgende code te zien:
code:
1
2
3
4
5
[table border=1 width=350 cellpadding=2 bordercolor=#000000]
[tr]
[td][/td]
[/tr]
[/table]

Aangezien ik daar niet veel mee kan ben ik op zoek gegaan. Toen kwam ik terecht via de GoT-FAQ (Forum FAQ #FS_post-reply) bij Overzicht UBB codes (Overzicht van UBB-codes) en daarbij naar de Table Tag (Overzicht van UBB-codes #tag_table)
Wat ik daar zie helpt mij ook niet veel verder:
code:
1
[table=width,height,border,cellpadding,bordercolor,bgcolor,background,fontsize,contrast] table-rows [/table]

Is het een idee om dit in de nieuwe versie van het Forum anders aan te pakken?

Ik ben niet te beroerd om wat te leren, maar om nou html kennis te gaan leren als je dat helemaal niet nodig hebt verder in je leven om even een tabel te maken op een forum gaat me wat te ver.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 13:40

André

Analytics dude

Wat is je voorstel? Een WYSIWYG editor? Je kunt altijd nog een screenshot van een tabel maken ;)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
André schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:06:
Wat is je voorstel? Een WYSIWYG editor? Je kunt altijd nog een screenshot van een tabel maken ;)
Tja, screenshot dat is natuurlijk helemaal hopeloos als voorstel ;)
WYSIWYG zou prachtig zijn, maar ik begrijp ook wel dat het niet haalbaar kan zijn op korte termijn.
Bijvoorbeeld de voorbeeld code niet zo:
code:
1
2
3
4
5
[tr]
[td][/td]
[/tr]
[/table]

Maar zodanig dat je al in je voorbeeld een tabel ziet met bijvoorbeeld twee rijen en drie kolommen of vice versa. Dan heb je aanknopingspunten hoe je verder moet gaan. De code is dan enigszins zelfzeggend. Dat is het nu niet (voor mij in ieder geval) want als ik het volgende doe:
code:
1
2
3
4
5
[tr]Kolom 0
[td]Kolom 1[/td] Kolom 2
[/tr]
[/table]

Dan gebeurt er dit:
Kolom 1

En daar snap ik dan weer niets van.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een duidelijk voorbeeld waar ik wat mee kan. En het huidige voorzetje wat je krijgt bij het aanklikken van de tabel icon boven het bericht veld is voor mij niet duidelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Gé Brander op 27-11-2012 20:14 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Een knopje a la
Afbeeldingslocatie: http://content.gcflearnfree.org/topics/174/wd10_lesson_21.png
zou het al heel wat makkelijker maken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
Raven schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:14:
Een knopje a la
[afbeelding]
Dat is helemaal geweldig ja, maar ik begrijp ook wel dat dit misschien niet op korte termijn is te realiseren, maar als einddoel is het geweldig!

Ok, ik begrijp nu dat als ik het volgende doe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[tr]
[td]Rij 1 Kolom 1[/td]
[td]Rij 1 Kolom 2[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Rij 2 Kolom 1[/td]
[td]Rij 2 Kolom 2[/td]
[/tr]
[/table]

Ik het volgende krijg:
Rij 1 Kolom 1Rij 1 Kolom 2
Rij 2 Kolom 1Rij 2 Kolom 2

Als je dus
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[tr]
[td]Rij 1 Kolom 1[/td]
[td]Rij 1 Kolom 2[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Rij 2 Kolom 1[/td]
[td]Rij 2 Kolom 2[/td]
[/tr]
[/table]

Als voorbeeld code gebruikt in plaats van
code:
1
2
3
4
5
[tr]
[td][/td]
[/tr]
[/table]

Dan denk ik dat er heel veel mensen sneller up to speed zijn met het gebruik van tabellen...

[ Voor 55% gewijzigd door Gé Brander op 27-11-2012 20:19 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

:)

Hoe centreer je trouwens een plaatje in een tabel? Niet met [center] zo te zien, het plaatje schuift wel op maar komt niet exact in het midden te staan:
Afbeeldingslocatie: http://content.gcflearnfree.org/topics/174/wd10_lesson_21.png

1e met center tag, 2e zonder. Linker staat niet in het midden.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 27-11-2012 20:24 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
Raven schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:21:
:)

Hoe centreer je trouwens een plaatje in een tabel? Niet met [center] zo te zien, het plaatje schuift wel op maar komt niet exact in het midden te staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[table border=1 width=450cellpadding=2 bordercolor=#000000]
[tr]
[td[tekst/td]
[td]tekst[/td]
[/tr]
[tr]
[td][center][[url="http://content.gcflearnfree.org/topics/174/wd10_lesson_21.png"]afbeelding[/url]][/][/td]
[td][[url="http://content.gcflearnfree.org/topics/174/wd10_lesson_21.png"]afbeelding[/url]][/td]
[/tr]
[tr]
[td][/td]
[td][/td]
[/tr]
[/table]

1e met center tag, 2e zonder. Linker staat niet in het midden.
Moet er dan ook niet een [/center] gebruikt worden daar?
tekst
[afbeelding]

[ Voor 18% gewijzigd door Gé Brander op 27-11-2012 20:26 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nee, [/] is genoeg om een tag te sluiten. Maar uhm, nu lijkt ie gecentreerd, bij bekijken bij het editten niet :S

Oscar Wilde

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
Raven schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:24:
Nee, [/] is genoeg om een tag te sluiten. Maar uhm, nu lijkt ie gecentreerd, bij bekijken bij het editten niet :S
Je had een fout bij:
[tr]Tekst/tr]

Moet natuurlijk zijn
[tr]Tekst[/tr]

Anyway, hierbij het verzoek aan de devvers om na te denken over mijn voorstelletje in c70070540 in "Tabellen in topics"

[ Voor 19% gewijzigd door Gé Brander op 27-11-2012 20:28 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

crisp

Devver

Pixelated

Raven schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:24:
De preview is inderdaad niet helemaal waarheidsgetrouw; dat is een bugje welke toevallig vandaag intern is gefixed en dus volgende week online komt :)

Intentionally left blank

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die had ik net al weggehaald. Maar bekijk dit eens:
In topic:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/tabelplaatje1.jpg
Bekijk bericht:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/tabelplaatje2.jpg

edit: Ah, zie post hierboven.

edit2: Crisp: Zie jij een mogelijkheid om in de toekomst een dergelijk knopje zoals op dat plaatje bij de post-editor aan te maken? En de voorbeeldteksten van c70070540 in "Tabellen in topics"

[ Voor 45% gewijzigd door Raven op 27-11-2012 20:32 ]

Oscar Wilde

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-11 10:36

Zerora

Ik Henk 'm!

Waarom [center] gebruiken als je ook align=center kan gebruiken als parameter op de gehele cel?

c70070540 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:11:
De code is dan enigszins zelfzeggend. Dat is het nu niet (voor mij in ieder geval) want als ik het volgende doe:
code:
1
2
3
4
5
[tr]Kolom 0
[td]Kolom 1[/td] Kolom 2
[/tr]
[/table]

Dan gebeurt er dit:
Kolom 1

En daar snap ik dan weer niets van.
Je bent in de war. Met [tr] maak je geen kolom mee aan, maar een rij. Met [td] maak je een kolom (of beter gezegd een cel in de rij) aan. Dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Nieuwe tabel -->    [table border=1 width=350 cellpadding=2 bordercolor=#000000]
Nieuwe rij ---->      [tr]
Nieuwe cel ---->        [td]rij 1 cel 1
Cel afsluiten ->        [/td]
Rij afsluiten ->      [/tr]
Tabel sluiten ->    [/table]

Iets gecompliceerder:

Nieuwe tabel -->    [table border=1 width=350 cellpadding=2 bordercolor=#000000]
Nieuwe headercel ->     [th]rij 1 headercel
Cel afsluiten ->        [/th]
Nieuwe cel ---->        [td]rij 2 cel 1
Nieuwe cel ---->        [td]rij 2 cel 2
Nieuwe cel ---->        [td]rij 2 cel 3
Tabel sluiten ->    [/table]

Misschien is het zo duidelijker. Het werkt eigenlijk precies hetzelfde als tabellen in HTML maken.

Raven schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:37:
Ehm, de table tag heeft geen allign attribuut, dus in een keer op de gehele tabel toepassen kan niet?
My bad. Er is zoveel mogelijk met de tables hier op GoT, dacht ik aannam dat dit wel kon, maar dat is inderdaad niet zo.

[ Voor 107% gewijzigd door Zerora op 27-11-2012 20:51 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ehm, de table tag heeft geen allign attribuut, dus in een keer op de gehele tabel toepassen kan niet?

Oscar Wilde

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
Allen bedankt voor de hulp en uitleg. Ik snap nu wat meer van de tabellen opties :)

Hierbij het verzoek aan de devvers om na te denken over mijn voorstelletje in c70070540 in "Tabellen in topics"

Voornamelijk omdat het dan duidelijker is voor anderen die dit ook niet snappen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Had al een TR ingediend om [feat] in de titel te zetten en dit topic naar LD te verplaatsen ;)
In de TR heb ik zowel jouw voorstel als die van mij genoemd.

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 27-11-2012 21:42 ]

Oscar Wilde

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

En anders kan je altijd nog http://www.teamopolis.com/tools/bbcode-table-generator.aspx gebruiken.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wanneer wordt dit topic gemoved naar LD en [feat] in de titel gezet? De TR is nog altijd niet gelezen.
edit: En nu wel :)

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 02-12-2012 11:20 ]

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Crisp, zou jij nog willen reageren op onderstaande 2 suggesties/requests? ;)
-->
c70070540 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:15:
[...]

Dat is helemaal geweldig ja, maar ik begrijp ook wel dat dit misschien niet op korte termijn is te realiseren, maar als einddoel is het geweldig!

Ok, ik begrijp nu dat als ik het volgende doe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[tr]
[td]Rij 1 Kolom 1[/td]
[td]Rij 1 Kolom 2[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Rij 2 Kolom 1[/td]
[td]Rij 2 Kolom 2[/td]
[/tr]
[/table]

Ik het volgende krijg:
Rij 1 Kolom 1Rij 1 Kolom 2
Rij 2 Kolom 1Rij 2 Kolom 2

Als je dus
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[tr]
[td]Rij 1 Kolom 1[/td]
[td]Rij 1 Kolom 2[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Rij 2 Kolom 1[/td]
[td]Rij 2 Kolom 2[/td]
[/tr]
[/table]

Als voorbeeld code gebruikt in plaats van
code:
1
2
3
4
5
[tr]
[td][/td]
[/tr]
[/table]

Dan denk ik dat er heel veel mensen sneller up to speed zijn met het gebruik van tabellen...
Raven schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:14:
Een knopje a la

crisp schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:28:
[...]

De preview is inderdaad niet helemaal waarheidsgetrouw; dat is een bugje welke toevallig vandaag intern is gefixed en dus volgende week online komt :)
Net even getest, zo te zien werkt dit nu goed :)

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 09-01-2013 11:36 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1