Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gheilbaerd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-05 19:48
Hallo allen!

Sinds een maand heb ik thuis problemen met mijn netwerk.
De downloadsnelheid is erg wisselend en extreem traag en data in binnen het netwerk overzetten is een gelijke ramp.

Internet: UPC 50 mbit
Hardware: UPC Modem
Powerline: TP-LINK TL-PA210 KIT AV200
Router: #1 Sitecom WL-582
Router: #2 Sitecom wl-351
PC
Popcorn a-210

Downloaden op de PC via usenet gaf voorheen een stabiele 5 tot 6 MPbs download. Sinds kort schommelt dit van 0kbps tot 300 kbps. www.Speedtest.net e.d. komen op die momenten niet verder dan +/- 1mbps. Bestanden vanaf de Pc overzetten naar de Popcorn schommelt zo ook rond de 1mpbs. Wanneer de pc direct (óók via electriciteitsnetwerk) op de UPC modem aangesloten wordt haal ik wel de 5 tot 6 MPbs download.

Door deze resultaten lag het probleem m.i. bij de Sitecom router (#1) en heb deze vervangen door een nieuwe (#2). Helaas deed het probleem zich nog steeds voor. O het bekabelde netwerk (powerline) uit te sluiten heb ik de pc draadloos (wifi) verbonden met de Sitecom en ook hier bleef het probleem. Ik heb zo geen idee meer hoe ik hier verder mee moet. UPC geeft aan dat de verbinding tot aan mijn huis goed is (en zoals getest waarschijnlijk dus ook correct is).

Graag hoor ik jullie ideeen hier eens over, waarvoor alvast dank!

Met vr gr
Peter

UPDATE/EDIT:
Situatie schets toegevoegd
Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/1866/netwerk2.png

[ Voor 4% gewijzigd door gheilbaerd op 26-11-2012 16:11 . Reden: schets toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 23:02
Ik heb dit probleem redelijk recent ook gehad.
Hierbij bleek bij mij de bekabeling niet in orde te zijn.

hier de originele post
Verlies verbinding na aanschaf nieuwe switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gheilbaerd
Thnx voor de reactie.

Graag wil ik wel opmerken dat in de originele situatie (router #1) dit probleem zich ineens voordeed. De bekabeling was dus altijd goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:05
Hoe loopt je verbinding precies en waarom powerline?

Je hebt een UPC-kabel, die gaat in het UPC-modem vandaar met een netwerkkabel naar het powerline-ding, dan over het elektriciteitsnet naar het andere powerline-ding, netwerkkabel naar de WAN-poort van een router en je PC bedraad op een LAN-poort?

Waar zit die Popcorn op aangesloten?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik mis eea in het verhaal. Waar zit nu de bottleneck als het ineens langzaam gaat?
Je hebt je router vervangen (aanname: de bottleneck zit in de router), je hebt UPC aangesproken (aanname: de bottleneck zit op hun netwerk).
M.a.w. je hebt niet bepaald waar de bottleneck zit.

Hij kan op verschillende punten zitten: Je wifi (misschien zit je op eenzelfde kanaal als de buurman), een computer die ineens spontaan een netschijf gaat scannen, de router (onwaarschijnlijk, is al eens vervangen).

Dus... als hij ineens traag is, wat doen de andere compu's in huis dan? Is hij traag over de wifi, over de bekabeling of beide? Is hij traag op het LAN of alleen naar Internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gheilbaerd
@Paul, schets toegevoegd
Alle apparaten zitten op de powerline adapters

@Tarquin
Het is mij dus niet duidelijk waar het probleem zit.
Aanname 1, UPC faalt > Tel. helpdesk heeft getest, geven aan volledige snelheid moeten te kunnen ontvangen = resultaat, probleem ligt binnenshuis
Aanname 2, router defect? > router vervangen = resultaat, probleem blijft, router is dus ok
Aanname 3, powerline adapters defect > op via wifi gedownload = resultaat, probleem blijft

buurman zit niet op de wifi (los van het feit dat ik een nieuwe router en een nieuw wifi kanaal heb), de wifi is in dit geval alleen gebruikt om de bottleneck te bepalen (aanname #3).
Er zit 1 pc aan het netwerk, er zijn geen aparte netwerkschijven (en de download snelheid haal ik wél als ik direct op de UPC modem aansluit)

De traagheid zit dus op de bekabeling, op de wifi, het lan zelf én de internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:05
Wat gebeurt er als je de PC bedraad op het UPC-modem aansluit (zonder powerline-adapters)? PC bedraad (dus zonder powerline-adapters) op de router? Met maar 2 van de 3 powerline-adapters aangesloten?

Ik wist niet eens dat je meer dan 2 van die dingen aan kon sluiten, maar op hun eigen datasheet staan er ook 5 dus dat zal an sich geen probleem zijn. Bestaat nog steeds de mogelijkheid dat 1 van de powerline-adapters stuk is. Testen met wireless is redelijk nutteloos, wireless zelf is al niet te betrouwbaar.

Ik heb geen ervaring met modernere powerline-adapters, 2 jaar terug was het in ieder geval nog huilen met de pet op, als ze al niet stuk waren / gingen dan was het alsnog maar enkele mbit wat je haalde...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gheilbaerd
Paul schreef op maandag 26 november 2012 @ 16:25:
Wat gebeurt er als je de PC bedraad op het UPC-modem aansluit (zonder powerline-adapters)? PC bedraad (dus zonder powerline-adapters) op de router? Met maar 2 van de 3 powerline-adapters aangesloten?
Pc direct op UPC modem heb ik niet getest (praktische in-house redenen), de PC via powerline op het UPC modem is stabiele volle snelheid
Ik wist niet eens dat je meer dan 2 van die dingen aan kon sluiten, maar op hun eigen datasheet staan er ook 5 dus dat zal an sich geen probleem zijn. Bestaat nog steeds de mogelijkheid dat 1 van de powerline-adapters stuk is. Testen met wireless is redelijk nutteloos, wireless zelf is al niet te betrouwbaar.
Werkte tot voor kort als een trein, had ook een goede 5 mpbs (zo ik me herinner) bij het overzetten van data vanaf Pc naar de popcorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gheilbaerd
OPLOSSING GEVONDEN
Met het testen van bovenstaande aangedragen suggesties is de situatie verbeterd/opgelost.

Test volgorde
* zelf gemaakte kabel van router naar 1e powerplug vervangen met 'fabrieks-af' kabel
geen verandering
* powerplug popcorn verwijderd. pc via powerplug op netwerk.
PC download gaat omhoog naar stabiele +/- 5 mbps
* powerplug aangesloten zonder popcorn
PC download blijft gelijk
* popcorn op powerplug aangesloten
PC download zakt in
(zie zgn. test 1 in afb)
* popcorn direct op router via cat5 aangesloten,
PC download gaat omhoog
(zie zgn. test 2 in afb)

Afbeeldingslocatie: http://img545.imageshack.us/img545/1143/naamloos3k.jpg

Conclusie:
De nieuwe situatie is in ieder geval de volgende en werkt naar behoren. Het vreemde blijft wel dat de 'originele' setup voorheen goed functioneerde en van de ene op de andere dag problemen gaf.

Ondanks dat TP Link in de datasheets aangeeft dat maar liefst 5 powerlineplugs mogelijk zijn is dit dus niet aan te raden. Of het probleem optreed in combinatie met een pocorn a-210 is kan ik niet zeggen. Het probleem ligt waarschijnlijk in een combinatie van de powerline plus de popcorn mediaplayer.

Afbeeldingslocatie: http://img405.imageshack.us/img405/5217/netwerk3.png

Iedereen die heeft meegedacht, enorm bedankt!

[ Voor 2% gewijzigd door gheilbaerd op 27-11-2012 21:30 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Powerline is een beetje grijs gebied. Het stroomnet was hier niet voor bedoeld en kan allerlei storingen bevatten.
Zo te zien gaat het met 3 powerline aansluitingen niet goed en met 2 wel.
Je kunt je lokale netwerksnelheid testen door iets tussen PC en popcorn te kopiëren.
En... heb je misschien dimmers in gebruik?
Pagina: 1