Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[aankoop advies] TV 42-47"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Omdat we nu op meer dan 4 m afstand zitten te tuuren naar onze kleine beeldbuis.
Zijn we op zoek naar een nieuwe televisie van rond de 47" groot.

Omdat het de bedoeling is om deze tv op termijn te verhuizen naar de slaapkamer willen we niet al te veel geld hier aan uitgeven.

Alles op een rijtje:
- prijs maximaal 1000,- euro
- liever geen 3d (vind ik heel irritant)
- LED-tv
- geen plasma (gebruikt gewoon weg meer energie dan een LED-tv)
- VGA aansluiting (ik heb volgens mij geen hdmi aansluiting op mijn pc)

Wat willen we doen met de tv:
- gamen via PC (misschien in de toekomst ook met een console)
- Films kijken via PC
- TV kijken via UPC (digitaal)
- Geluid is geen issue want dat kan via mijn AV-versterker

De tv's waar ik momenteel naar kijk zijn:
- Panasonic TX-L47E5
- Sharp LC-46LE730E

Maar uiteraard sta ik open voor tips betreffende andere modellen.

Alvast bedankt :)

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:27
Misschien moet je even uitrekenen hoeveel plasma extra per jaar kost bij jouw gebruik en daarna kijken wat het verschil in aanschafprijs is. Natuurlijk wel televisies van gelijke kwaliteit vergelijken. Ik zou eens kijken naar een panasonic ST50. Denk dat de eerste verlijkbare LED tv minimaal 500 euro duurder is maar het zou me niks verbazen als dit 1000 euro meer is. Daarnaast zou ik ook niet gaan verlijken op opgegeven stroomverbruik, dat is namelijk het verbruik bij maximaal verbruik en dat is bij plasma alleen het geval bij een geheel wit scherm.

Je moet een tv niet uitsluiten omdat er 3d opzit. Als je het niet gebruikt heb je er geen last van en is het dus ook niet irritant.

Verwijderd

Topicstarter
Het is ook zeker niet de bedoeling om een tv van te voren uit te sluiten omdat deze 3d functie heeft.
Maar een tv met 3d functie (zijn in de regel duurder) moet wel duidelijk beter beeld geven wil het een optie worden.

Probleem bij Plasma is dat ik geen waarde kan vinden wat een tv nou echt verbruikt en als ik dan zie dat een LEDtv zo'n beetje 3x minder verbruikt dan een Plasma scherm dan is die keus gemaakt.

Ik kan me ook goed voorstellen dat LEDtv's meer verbruiken maar als ik niks kan vinden over verbruikswaarde moet ik op de specs afgaan.

Hoe bedoel je precies dat de eerst vergelijkbare 500-1000 euro duurder zijn? Komt het omdat deze tv's erg goed zijn?

• Malt007
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heeft bijna iedere tv tegenwoordig wel een 3d functie behalve de goedkoopste series. Daarnaast denk ik dat een tv zonder 3d in de toekomst ook lastiger te verkopen is omdat mensen bij een 3d tv denken dat het moderner is.

De opgegeven waarde van verbruik is volgens mij alleen op het moment van een geheel wit scherm. Dan verbruikt plasma redelijk wat.

Prijs kwaliteit is bij plasma sowieso veel beter dan bij LED. Ik zou eerst eens uitvinden (bijvoorbeeld hier op het forum) wat nou het daadwerkelijke verbruik is van een plasma en hoeveel dat per jaar zou schelen tov een LED. Ik durf te wedden dat dit niet meer dan een paar tientjes is.

Wat de kwaliteit betreft, lees eens de revieuws van panasonic plasma's en vergelijk te prijzen met even goede LED tv's. Het zou zo maar kunnen dat bijvoorbeeld een ST50 van ongeveer 1000 euro, 1000 euro goedkoper is dan een vergelijkbare LED. Dan mag je heel wat jaartjes besparen op stroom..

Plasma heeft overigens ook wel nadelen (LED ook). Bijvoorbeeld de kans op inbranden, retentie. Maar daar is genoeg over geschreven op dit forum. Ik zou in ieder geval mijn geld goed besteden en een ST50 kopen.

Ohja, beperk jezelf niet tot 47", redelijk ongebruikelijke maat, dus ik denk dat een 50" vaak goedkoper is.

[ Voor 23% gewijzigd door Malt007 op 26-11-2012 15:13 ]

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:11:
Hallo,
- liever geen 3d (vind ik heel irritant)
3D ontkom je in 2012 niet aan. Maar je hoeft het niet te gebruiken. Het zit er op en veelal krijg je bij een televisie ook geen 3D brillen meegeleverd. Die kosten veel geld en niet de techniek in de televisie.
- LED-tv
- geen plasma (gebruikt gewoon weg meer energie dan een LED-tv)
Meer energie gebruiken ze ja, dat is een feit. Maar weet je hoeveel dat is? Bij gemiddeld gebruik van de televisie (4 uur per dag 7 dagen in de week) gebruikt een plasma televisie op jaarbasis ongeveer 2 tientjes meer. Dat is anderhalve euro per maand. Is dat veel?
- gamen via PC (misschien in de toekomst ook met een console)
Dit zou ik niet doen als je van plan bent dicht op de televisie te zitten. Daar wordt de game-ervaring echt niet beter op en juist zelfs slechter. Denk goed na of je dit echt wilt, is namelijk niet aan te raden. Voor een console wel, dat kun je zeker doen.
- Films kijken via PC
Gebruik in dat geval XBMC of MPC-HC, niet VLC. Die twee spelers zijn een stuk beter.
- TV kijken via UPC (digitaal)
Kunnen ze tegenwoordig allemaal. Met een extern kastje of met een CI+ module. Dat moet geen probleem zijn.
- Geluid is geen issue want dat kan via mijn AV-versterker

De tv's waar ik momenteel naar kijk zijn:
- Panasonic TX-L47E5
- Sharp LC-46LE730E
Meh. Niet heel interessant.
Maar uiteraard sta ik open voor tips betreffende andere modellen.

Alvast bedankt :)
De Panasonic ST50 is gewoon een ontzettend goed model.

Verwijderd

Topicstarter
Jongens bedankt voor jullie reacties.

Ik geloof jullie direct dat de Panasonic ST50 een geweldige tv is. Maar waar het mij om gaat dat ik niet kan checken hoe goed die tv is ten opzichten van de door mij genoemde tv's (die sowieso een stuk goedkoper zijn dan de Panasonic ST50).

Dat vind ik op zich best frusterend.

Daarnaast met gamen via de pc is het niet de bedoeling om met me neus op de tv te gaan zitten maar juist lekker op de bank. Anders kan ik gewoon achter mijn pc scherm gaan zitten.

Ik zal nog even wat reviews lezen.

• Dimens
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:00:

Ik geloof jullie direct dat de Panasonic ST50 een geweldige tv is. Maar waar het mij om gaat dat ik niet kan checken hoe goed die tv is ten opzichten van de door mij genoemde tv's (die sowieso een stuk goedkoper zijn dan de Panasonic ST50).

Dat vind ik op zich best frusterend.

Daarnaast met gamen via de pc is het niet de bedoeling om met me neus op de tv te gaan zitten maar juist lekker op de bank. Anders kan ik gewoon achter mijn pc scherm gaan zitten.

Ik zal nog even wat reviews lezen.
Lees anders even de review van HDTVTest.co.uk. Die heeft een hele goede review van de Panasonic ST50.

Eventueel kun je natuurlijk ook het algemene Panasonic topic vragen naar wat de mensen daar van de televisie vinden.

• Malt007
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:00:

Ik had niet gekeken wat de tv's kosten die jij had genoemd, blijkbaar zijn deze echt uit een lager segment. De ST50 is midden tot topsegment voor een fatsoenlijke prijs. Ik heb eerlijk gezegd weinig ervaringen met het lagere segment, maar wat ik wel weet is dat ik me dood erger aan goedkope tv's als ik in de winkel loop. Onnatuurlijke kleuren, zwart wat niet zwart is, schokkende beelden etc. Dus als ik 500 te besteden had zou ik nog liever een 2e hands panasonic kopen. Dan zou ik zoeken naar een st30 of vt30. VT is een serie hoger en het absolute topsegment. Elk jaar gaan de serienummers van panasonic met 10 omhoog alleen de 40 serie is overgeslagen aangezien de 4 een ongeluksgetal is in japan ;-)
Overigens zit er vaak 3-5 jaar garantie op tv's dus een 1 jaar oude is ook verstandig.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik vind dit altijd wel een topsite met goeie reviews van mensen die weten waar ze het over hebben: http://www.hdtvtest.co.uk/selector.php

Selecteer je voorkeuren, zoek de review op de site op en koop wat je het beste lijkt?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Inderdaad, staar niet teveel op de prijs. Dat kan dure grap worden als beelden toch niet geweldig uitkomen.
Wil je toch zo goedkoop mogelijk, maak gebruik van de Pricewatch.

In de winkel of Mediamarkt zal je al snel kleine ongemakken zien. Overdreven scherpte of minder mooie lijnen. Je moet gewoon rustig alles bekijken.
En verder is ook goed idee om even onder motorkap te kijken wat ie allemaal kan.

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-11 14:12
ik heb een aantal maanden de 42st50 en ik moet zeggen dat ondanks de IR t best een goede tv is:)

• Dimens
joey82 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 22:07:
ik heb een aantal maanden de 42st50 en ik moet zeggen dat ondanks de IR t best een goede tv is:)
Hoeveel merk je daar in werkelijkheid eigenlijk van?
Pagina: 1