3 desktops, 2 voor gaming en 1 basissysteem

Pagina: 1
Acties:

• CaptZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-02-2022
Ik was laatst op bezoek bij mijn ouders laatst vallen dat ik van plan was een pc in elkaar te zetten en toen waren zowel mijn ouders als mijn broertje ook geinteresseerd in een nieuwe computer. Dus vandaar ben ik hier voor advies over 2 gaming PCs en een voor mijn ouders.

- De gaming PC voor mij en mijn broertje kan waarschijnlijk praktisch hetzelfde zijn. Zijn budget kan misschien iets verder uitgerekt worden, omdat hij werkt ipv studeert en dus een inkomen heeft. Budget ligt tussen de €1000 en €1400 euro. Ik heb zitten kijken naar de best-buy guide van november hiervoor.

Deze vind ik er aardig uitzien, hoewel de SLI videokaart opstelling voor ons waarschijnlijk niet echt nodig is. Geen van ons beide zal in de nabije toekomst Eyefinity gaan opzetten (waar het volgens mij vooral voor nodig is als ik dat goed begrepen heb). Daar hoop ik dus wat geld bij de kunnen besparen, maar wellicht zijn andere aanpassingen ook handig hierbij?

We gebruiken de systemen allebei voor gaming. Zelf doe ik ook af en toe wat aan videobewerking. Ik heb voorlopig een 1920x1080 monitor. Mijn broertje gaat mogelijk een scherm met hogere resolutie kopen. Het zou wel handig zijn als de systemen een jaar of 4 meekunnen zonder al te veel upgrades. We spelen allebei meestal niet meteen het nieuwste van het nieuwste en wachten over het algemeen tot games in prijs gedaald zijn voordat we ze gaan spelen.

- Voor de PC voor mijn ouders zat ik te kijken naar de basissystemen uit de best buy guide (budget van ongeveer €500, max 600 en minder is altijd goed). Ze zullen voornamelijk gebruikt worden voor browsen, wat simpele kantoorsoftware en het spelen van simpele spelletjes als Bejeweled. Dus misschien is een low-end videokaart toch wel aardig om erin te steken, zou ook moeten kunnen binnen het budget.

Zou het dan handig zijn om voor iets als het low-end gaming systeem te gaan, of het basissysteem met een low-end videokaart (en een HDD)?

Hoop dat ik hiermee voldoende informeer. Alvast bedankt voor tips en advies!

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-11-2025
Ga je overklokken? Anders neem je gewoon het bbg high end systeem met i5 3450, b75 moederbord en HD 7970 en dan ben je voor ongeveer 1200 euro klaar!
Voor je ouders moet een a10-5800k ook wel genoeg zijn denk ik zo...

• ifection
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-03 21:49
Voor de game PC's, zou ik deze nemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 119,90€ 119,90
1XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation€ 363,-€ 363,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 86,99€ 86,99
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,90€ 88,90
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,99€ 34,99
1Corsair CMZ16GX3M2A1600C10B€ 68,90€ 68,90
1LG GH24NS70 Zwart€ 18,99€ 18,99
1Corsair Enthusiast TX550M€ 68,60€ 68,60
1Samsung 830 series 256GB€ 156,09€ 156,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.211,26

• xxmarijn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-04-2025
Het systeem van ifection is een perfect oc systeem, dus we zouden eerst moeten weten of je gaat oc'en voordat we je verder kunnen helpen.
als je niet gaat oc'en dan kun je denk ik zown 100-200 euro goedkoper uit zijn.

Ga je de pc's zelf inelkaar zetten? anders komt er nog 50 euro bij (geloof ik) per pc.

Edit: je kan altijd nog voor een snellere ssd gaan bijv: samsung 840 pro 256gb

[ Voor 50% gewijzigd door xxmarijn op 25-11-2012 21:33 ]

Verwijderd

Voor 1080P gamen is een 7970 zelfs nog volledige overkill. Moet er overigens nog een Windows licentie binnen je budget?

• xxmarijn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-04-2025
ja daar heb je gelijk in, je kan beter een 7950 of een 7870 kopen (die alles 60+fps high/ultra speelt) en dan na 2-3 jaar upgraden naar een nieuwe graka die alle games op ultra kan. inplaats van een duurdere graka die je alsnog wil/moet upgraden. + je hebt geen stof in de fans

[ Voor 6% gewijzigd door xxmarijn op 25-11-2012 22:02 ]

• CaptZ
Ik was van plan ze zelf in elkaar te zetten (wel nog nooit eerder gedaan, maar desnoods kan ik ook hulp inroepen). Overclocken was ik niet echt van plan, aangezien ik er geen ervaring mee heb.

Ik heb alleen de hardware nodig, software als Windows en randapparatuur is allemaal beschikbaar.

Misschien is het inderdaad wel een goed idee om niet nu meteen de beste GPU te kopen, maar gewoon over 2-3 jaar upgraden...

Verwijderd

Zeker weten. Een nieuwe GPU over 2 jaar biedt je:
* nieuwe DirectX ondersteuning
* nieuwe garantie
* geen stof
* snellere GPU dan het topmodel momenteel biedt

Tegen een vergelijkbaar budget ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CaptZ schreef op zondag 25 november 2012 @ 19:46:
Dus misschien is een low-end videokaart toch wel aardig om erin te steken, zou ook moeten kunnen binnen het budget.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat niet echt nodig zal zijn. Hedendaagse IGPs zijn ook meer dan prima voor dat soort simpele spelletjes.

• CaptZ
Bedankt voor alle tips tot nu toe! Heb nog wat vragen:

Als ik dan als videokaart een 7950 zou nemen, is het dan handig om ook nog andere zaken uit het BBG-systeem aan te passen?

Een SSD van 256 denk ik in ieder geval aan. Hoeveel effect heeft die extra schijf van 64gb die in de BBG wordt aangeraden nou eigenlijk op de snelheid van de HDD? En zou hetzelfde effect verkregen kunnen worden door een 256gb SSD te partitioneren (dus 64gb voor cache)? Of is dat minder effectief?

En tot slot, heeft het basissysteem uit de BBG een IGP die voldoende kracht levert voor simpele kleine spellen (maximaal een simpel indie game)?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Ik zou niet te veel afgaan op de BBG van November daar zaten verschillende onderdelen in waar ik van opkeek... het lijkt alsof het noodzakelijk was om iedere euro van het 1500€ budget op te gebruiken. 16gb ram voor een game PC is bijvoorbeeld ook al overbodig en zo paste het geheugen ook al niet onder de koeler als je die optimaal wou gebruiken...

Gewoon je Windows + enkele van je meest gespeelde games op je SSD en je HDD voor data + oudere games.

De IGP van de A10 5800k kan iedere indie game makkelijk aan volgens mij. Dat zou dus geen probleem mogen zijn.

• CaptZ
Als de BBG geen goed idee is, weet ik zelf wel niet helemaal waar ik dan naar moet kijken. Voornamelijk iets als "welk moederbord heb ik nodig bij CPU X en GPU Y" heb ik geen idee van. Is er een beter systeem om van uit te gaan?

Hou zou zoiets als dit zijn (sorry, weet niet hoe jullie de handige lijstjes maken :P), toch voornamelijk uit de BBG nog aangezien ik niet beter weet:
-Intel Core i5 3570K Boxed
-Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
-Gigabyte GA-Z77X-D3H
-Asus Radeon HD7950 DirectCU II Top V2 (1x)
-Corsair Carbide 500R Black
-LG GH24NS90 Zwart
-Samsung 840 pro 256gb
-Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
-XFX ProSeries 750W XXX Edition (Of is een minder sterke voeding voldoende, zoals in het lijstje van ifection hierboven: Corsair Enthusiast TX550M?)

En wat betreft geheugen weet ik het ook niet, gezien de post hierboven. 8 GB zou dus voldoende zijn, maar ik doe ook een beetje aan videobewerking, is meer dan aan te raden of maakt het niet veel verschil? Met mijn huidige PC (4GB DDR2 dacht ik) is het in ieder geval een drama... En zou meer evt wel passen?

Bedankt!

Verwijderd

8gb is genoeg, maar je kunt natuurlijk altijd later nog upgraden als dat nodig is, daar is volgens mij wel plaats voor op het moederbord. Daarnaast zie ik niet echt waarom je niet voor de Samsung 830 gaat. Veel betere prijs/kwaliteit. De voeding moet je gewoon 550w ofzo nemen. 750w is overbodig.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:03
Als je het systeem van ifection pakt, en daar de videokaart vervangt voor de 7950 en eventueel het geheugen terug brengt naar 8GB heb je een goed systeem te pakken.
Behuizing kun je nog anders doen, iets wat meer je smaak is als je die niet mooi vind.

Dan kun je een lange tijd vooruit.

Zucht...

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Als je echt iets wilt hebben waar je ouders gewoon mee uit de voeten kunnen voor dat soort simpele dingen zonder dat je direct een gat slaat in je studentenbudget, zou je vrijwel zeker het systeem dat ik voor mijn ouders heb samengesteld kunnen overnemen. Het topic vind je hier: link.

(Bijna) onderaan staat mijn eind build. Als ik jou was zou ik wel, tenzij er bij je ouders eveneens ruimtegebrek is, de Gigabyte kast van Daanieyel's lijstje (in mijn topic) nemen i.c.m. een HDD. Mijn ouders hadden al een externe liggen dus zijn daaraan gewend, maar je kan beter geen losse onderdelen hebben rondslingeren als je het kunt helpen. ;) Eveneens kun je met een grotere kast gewoon die budget LG optische drive (van mijn eerste lijstje) nemen i.p.v. van die ultraslim Sony.

Ben je met een +- 300 klaar vermoed ik en kunnen je ouders voorlopig weer uit de voeten.

[ Voor 7% gewijzigd door Chrotenise op 27-11-2012 01:04 ]

• CaptZ
Ben weer terug, druk gehad!

Ik ga dan voor de opstelling zoals ifection heeft voorgesteld, met een 7950 en 8GB RAM. En voor mijn ouders een opstelling zoals Chrotenise heeft voorgesteld. Morgen ga ik wat tijd besteden aan waar ik alles het goedkoopst kan oppikken.

Enige vraagje dat ik dan nog heb... xxmarijn zei dat het systeem van ifection ideaal is voor overclocken. Als dat 'nodig' is, of in ieder geval handig met weinig tot geen nadelen: heeft iemand daar nog tips voor?

Bedankt voor de hulp!

• paalbasher
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-02 13:57
Zit naar mijn mening geen nadeel aan overclocken.
de aanschaf is iets duurder maar als je ocerclock mee neemt is het prestatie prijs gezien beter.
maar bij doorverkoop zijn ze ook weer meer waard.

en de belangrijkste reden is dat het gewoon leuk is om mee te spelen
Pagina: 1