Zuinig system dat goed kan multitasken (200-300)

Pagina: 1
Acties:

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Beste medetweakers,

Graag wil ik in december mijn ouders verassen met een nieuw (zelfgebouwd) systeempje. Ze werken immers nog altijd op een toendertijd budgetkast die inmiddels +- 10 jaar oud is en inmiddels wel toe is aan pensioen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? Het systeem moet zeer goed kunnen multitasken. Mijn ouders hebben er een hand naar om zo veel mogelijk open te laten staan. Denk hierbij aan minimaal Skype/Outlook/Browser/3 AV'en (er blijven magisch nieuwe opduiken hoe vaak ik ze er ook af gooi ;) )
Voor de rest is het de bedoeling dat de boel natuurlijk weer 10 jaar mee kan (zonder onderdelen te vervangen) dus het moet in hoeverre dat mogelijk is toekomstbestendig zijn qua aansluitingen.

Wat mag het systeem gaan kosten? Ik hoop op 200-300. (zonder randapparatuur)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?.
We beschikken over een externe hardeschijf waarop alle (grotere) bestanden worden opgeslagen. Ik dacht daarom aan een SSD, maar vraag me af of het de 40,- extra waard is. :?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Energieverbruik in stand-by is een aandachtspunt. 't beestje staat namelijk 365 dagen per jaar, 24 uur per dag aan waarvan het ongeveer 20 uur per dag niet gebruikt wordt. Voor de grootte van de systeemkast geldt eigenlijk zo klein mogelijk of de mogelijkheid om de kast plat te leggen zodat de monitor erop kan staan. Wordt namelijk allemaal op een (relatief kleine) tafel neergezet. Aangezien de kast prominent in beeld komt te staan moet 't natuurlijk ook het liefst een beetje mooi eruitzien.

Zelf ben ik met dit op de proppen gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 57,80€ 57,80
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 50,45€ 50,45
1Samsung Spinpoint F4 HD322GJ, 320GB€ 48,30€ 48,30
1HKC 3022DR Mini Tower with 400W PSU (8cm) B/S€ 28,80€ 28,80
1Crucial BLT4G3D1608DT1TX0CEU€ 14,95€ 14,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,67€ 15,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 215,97

Hierbij moet ik aanmerken dat ik geen diepgaand verstand heb van wat je het beste voor wat kunt gebruiken. Ik heb telkens gewoon puur gekeken naar de goedkoopste 10 resultaten en dan a.d.h.v. specs de snelste gepakt. Voor mobo/cpu/gebrek aan videokaart heb ik me laten beïnvloeden door de BBG.

Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie verbeteringen voor dit systeem, en past de build die ik nu heb überhaupt wel in de toren die ik heb uitgezocht. 8)7

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 11:15
Denk wel dat het beter is om een SSD te nemen. Ik weet niet hoe groot hun Windows + programma's nu is, maar een 64GB of 128GB voldoet prima. De rest kan dan op de huidige externe HDD. De HDD die nu in je lijstje zit kun je dan weglaten.
Als het systeem klein moet kun je beter een itx systeem nemen. Dit is een goed kastje met voeding die waarschijnlijk wel voldoende is voor het systeem: pricewatch: LC-Power LC-1320mi
Daar kun je dan dit bord in doen: pricewatch: Asrock B75M-ITX deze heeft ook SATA 600, de Samsung 830 of Crucial m4 hebben SATA 600 nodig om op de hoogste snelheid te kunnen werken. SATA 300 kan ook, dan zijn ze iets langzamer maar dat verschil merk je in real life praktisch niet. Een goedkoper itx bord met SATA 300 is deze: pricewatch: MSI H61I-E35 (B3)
Als je een SSD neemt is het beter om voordat je Windows installeert de SATA mode in de bios te veranderen van IDE naar AHCI, dat levert de SSD extra prestaties op.
Als je bovengenoemd asrock bord neemt, neem dan hier ook eens een kijkje, in de post van dr. Cupido staan allemaal mooie bios tips en tricks om de pc zuiniger te krijgen, zeker de moeite van het lezen waard!
Succes :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 08:26
Denk hierbij aan minimaal Skype/Outlook/Browser/3 AV'en (er blijven magisch nieuwe opduiken hoe vaak ik ze er ook af gooi )
Kun je je ouders geen gebruikersaccount geven ipv adminaccount? Hierdoor kunnen ze zelf dus niets (of moeilijker ;) ) installeren waardoor de AV ook zijn werk kan doen.

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik zou in ieder geval niet voor HKC gaan, hun voedingen zijn van zeer slechte kwaliteit en hebben een zeer slecht rendement. (vind je die kast trouwens mooi???)

Ik heb even een setup gemaakt met een SSD. Als je hier Windows + programma's op zet voelt het net alsof je een hele snelle pc hebt. Ook heeft config kast een vrij zuinige voeding en een strakke kast.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 50,45€ 50,45
1Gigabyte GZ-M1€ 28,82€ 28,82
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 17,42€ 17,42
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,67€ 15,67
1be quiet! System Power S6 300W€ 29,80€ 29,80
1Samsung 830 series 128GB€ 88,99€ 88,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 288,95

[ Voor 94% gewijzigd door Daanieyel op 21-11-2012 18:52 ]

Ryzen 3600 - GTX1060

• Chrotenise
  • Niet online
@Martijn: bedankt voor die nuttige informatie. Mijn twijfel was of een SSD echt nut zou hebben voor zo'n simpel systeem, maar aan jouw en Daan's reacties te merken zeker wel. Dat wordt dus zeker dat eerste mobotje van jou. De case die je aanlevert lijkt me goed te doen aangezien ik betwijfel dat ik er (extra) koeling in moet bouwen. Scheelt ook weer met de voeding. Alleen jammer van die slimline optische drive. ;/

Heb jij die zelf ook staan, en weet je of ik eventueel die 15,- euro lg alsnog erin kan krijgen met een beetje moeite? Vind het zonde om aan zoiets extra geld uit te geven.

@EnerQi: krijg ik gezever over dat ze het vervelend vinden dat ze niets kunnen installeren, ondanks dat ze het vrijwel nooit doen. 8)7

@Daan: in ieder geval bedankt voor de genomen moeite. Die case vind ik niet de aller mooiste, nee. Hij was echter compact dus daarom had ik 'm er voorlopig maar bijgezet. Die ram die je gepakt hebt heeft zo te zien geen voordelen t.o.v. mijn Crucial, of zie ik dat verkeerd?

EDIT: hier is mijn nieuwe overzicht. Ik heb mijn twijfels of die Sony erin past. Zal ik later even verder onderzoeken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock B75M-ITX€ 75,45€ 75,45
1LC-Power LC-1320mi€ 39,33€ 39,33
1Crucial BLT4G3D1608DT1TX0CEU€ 14,95€ 14,95
1Sony Optiarc AD-7710H Zwart€ 21,99€ 21,99
1Samsung 830 series 128GB€ 88,99€ 88,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 298,51

[ Voor 54% gewijzigd door Chrotenise op 21-11-2012 18:53 ]

• MartijnLoarne
Hebben je ouders wel eens een optische drive nodig? Windows kun je vanaf USB installeren, programma's kun je downloaden etc, er zijn heel veel mensen die al niet eens meer een optische drive gebruiken.. een slimline kan wel, maarja met het gestelde budget is 20 euro wel veel geld. Die Sony drive uit je lijstje past wel in die kast, op de site van die kast staat ook dat er slimline optische drives ondersteund worden.
Je lijstje ziet er verder goed uit. Het RAM van Daniël zijn 2 sticks, en die van jou een. 2 sticks zijn wel sneller, maar dat merk je niet echt denk ik. Het voordeel van één stick is dat je er nog een tweede bij kunt zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door MartijnLoarne op 21-11-2012 21:54 ]

• Chrotenise
  • Niet online
MartijnLoarne schreef op woensdag 21 november 2012 @ 21:50:
Hebben je ouders wel eens een optische drive nodig? Windows kun je vanaf USB installeren, programma's kun je downloaden etc, er zijn heel veel mensen die al niet eens meer een optische drive gebruiken.. een slimline kan wel, maarja met het gestelde budget is 20 euro wel veel geld. Die Sony drive uit je lijstje past wel in die kast, op de site van die kast staat ook dat er slimline optische drives ondersteund worden.
Je lijstje ziet er verder goed uit. Het RAM van Daniël zijn 2 sticks, en die van jou een. 2 sticks zijn wel sneller, maar dat merk je niet echt denk ik. Het voordeel van één stick is dat je er nog een tweede bij kunt zetten.
Mijn ouders zijn zoals je misschien wel opmaakt computer noobs, ik ben al blij dat ze gewoon normaal er mee overweg kunnen. Zelf kan ik zonder maar ik vrees dat dat voor hun een stap te ver is. Dus tja, dan maar die 10-20 euro extra eenmalig voor de komende 10 jaar.

Daarnaast is het toch zo dat twee losse sticks het maximale geheugen voor intensieve programma's beperken, omdat ze niet (goed) het geheugen van de andere stick kunnen gebruiken? Of is dat alleen met videokaarten? Ik denk in ieder geval dat ik hier gewoon bij de goedkoopste optie blijf als het toch al niet veel uitmaakt. Zeker omdat ik al een SSD erin heb zitten nu.

En de vraag met die Sony station was meer of het qua dimensie past. (Dat de drive niet langer is dan de kast bijvoorbeeld.) Dat slimline sloeg nl. volgens mij alleen maar op de hoogte. Maar, dat is een kwestie van afmetingen opzoeken en vergelijken. Zou alleen makkelijk zijn als iemand toevallig weet of slimline een standaardmaat ook in breedte, enz. heeft zodat je 'gegarandeerd' weet dat het past.

• MartijnLoarne
Ik denk wel dat het erin past, op de site van Sony staat een andere slimline drive die bijna hetzelfde typenummer heeft als de drive in jouw lijst, en die drive op die site is een notebook drive, dus hij moet wel passen in en notebook. Daarom denk ik dat de drive in jouw lijst ook wel in het kastje zal passen.
Wat betreft het geheugen zit je ernaast, het maakt niet uit of je nou 2 latjes van 4 of 1 latje van 8GB hebt, Windows maakt daar geen onderscheid in. Denk dat één latje van 4 meer dan genoeg is voor jouw ouders ;)

Pagina: 1