Toon posts:

Eigen game-controller maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik zou graag een eigen game controller willen maken. Waarom? Omdat ik het gewoon leuk vind.

Ik heb al wat rondgekeken op internet, echter is er verdacht weinig over te vinden (patenten vrees ik?) over hoe bijv. een Microsoft of Sony het doet.

Mijns insziens is het feitelijk een printplaat met switches, die of stroom doorgeven, of niet. Door middel van een druk op de knop wordt het stroompje onderbroken of juist doorgelaten waardoor je weet dat de knop is ingedrukt (of juist niet).

Ik heb voor de controller een (eigen) gemaakte printplaat nodig. Met knoppen die ik waarschijnlijk wel kan kopen op internet, waarbij ik een microprocessor (?) nodig heb om alles door te kunnen geven. Echter, zal ik deze ook zelf moeten (laten) maken (zelf kan ik niet). Dan zou ik alles moeten programmeren om het te laten werken (op verschillende apparaten via verschillende inputmogelijkheden).

Echter loop ik vast. Is het sowieso mogelijk?
En zo ja, printplaten kan ik alten maken aan de hand van een ontwerp, maar die microprocessor, daar zit ik mee in mmijn maag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-10 09:48
Als je dermate weinig verstand van elektronica hebt, zal ik er niet aan beginnen als ik jou was. Tegenwoordig is het meer dan alleen wel of geen spanning geven. Je hebt accelerometers, knoppen die drukgevoelig zijn (potmeters hoogstwaarschijnlijk), analoge sticks die analoge waardes uitgeven etc etc.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-10 14:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Koop een Makey Makey!
Hier mee kan je zelfs van bananen een controller maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Er zijn vast wel wat tutorials te vinden online, maar dat er niet veel is heeft niks met patenten te maken (zover ik weet mag je die ook negeren zolang het voor eigen gebruik is. Anyway het probleem is niet de elektronica, die is redelijk triviaal voor iedereen met wat ervaring. Het probleem is de behuizing. Nu dat 3d printers in opkomst beginnen te raken gaat dat misschien veranderen, maar voorlopig zal dat voor de meeste mensen het probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mr_gadget schreef op zondag 25 november 2012 @ 17:23:
Koop een Makey Makey!
Dit is inderdaad een ideaal startpunt voor een controller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SanderPS3 schreef op zondag 25 november 2012 @ 17:18:
Als je dermate weinig verstand van elektronica hebt, zal ik er niet aan beginnen als ik jou was. Tegenwoordig is het meer dan alleen wel of geen spanning geven. Je hebt accelerometers, knoppen die drukgevoelig zijn (potmeters hoogstwaarschijnlijk), analoge sticks die analoge waardes uitgeven etc etc.
Nee oneens. Altijd als ik hier kom en ik zie topics waarbij mensen dingen vragen die zij ontzettend leuk vinden om te doen maar nog niet zo veel ervaring hebben in dat gebied omdat ze feitelijk uit hun werkgebied stappen om iets nieuws te proberen. Eigenlijk altijd hoor ik, "moet je niet doen. Met zo weinig ervaring kan dat niet goed gaan, etc". No offence maar m.i. stap je ergens in omdat je het leuk lijkt, ook al heb je weinig ervaring. Ja je valt wss wat meer maar daar leer je van. Je staat op en gaat weer verder. Anders leer je het nooit. En ja ik vind praktijk toch wel de beste leereschool.

Wat betreft je overige post. In feite zijn er knoppen, sticks en drukgeoelige knoppen. Veel meer ook niet.
Koop een Makey Makey!
Thanks. Ga ik even naar kijken.
furby-killer schreef op zondag 25 november 2012 @ 17:56:
Er zijn vast wel wat tutorials te vinden online, maar dat er niet veel is heeft niks met patenten te maken (zover ik weet mag je die ook negeren zolang het voor eigen gebruik is. Anyway het probleem is niet de elektronica, die is redelijk triviaal voor iedereen met wat ervaring. Het probleem is de behuizing. Nu dat 3d printers in opkomst beginnen te raken gaat dat misschien veranderen, maar voorlopig zal dat voor de meeste mensen het probleem zijn.
Daar heb ik dus een steentje voor. Ik heb een 3D printer tot mijn beschikking. Maar in principe ben ik eerst nog aan het onderzoeken over de hardware (de motor) in de controller en niet de behuizing.
sebastius schreef op zondag 25 november 2012 @ 18:02:
[...]

Dit is inderdaad een ideaal startpunt voor een controller!
Allemaal super bedanktnvoor de reacties. Al denk ik wrl dat de mikey weer te weinig geeft. Daarom vanaf scratch opbouwen is wel het moeilijkst maar geeft wel de resultaten die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anyway qua hardware heb je een microcontroller (platform) nodig die USB HID devices kan nabootsen. Dan zooi knopjes, potmeters, etc, en dan de handel nog programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
furby-killer schreef op zondag 25 november 2012 @ 19:41:
Anyway qua hardware heb je een microcontroller (platform) nodig die USB HID devices kan nabootsen. Dan zooi knopjes, potmeters, etc, en dan de handel nog programmeren.
Oke thanks. Ik ga verder met m'n onderzoek. Hier kan ik wat mee. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 18:59:
[...]

Nee oneens. Altijd als ik hier kom en ik zie topics waarbij mensen dingen vragen die zij ontzettend leuk vinden om te doen maar nog niet zo veel ervaring hebben in dat gebied omdat ze feitelijk uit hun werkgebied stappen om iets nieuws te proberen. Eigenlijk altijd hoor ik, "moet je niet doen. Met zo weinig ervaring kan dat niet goed gaan, etc". No offence maar m.i. stap je ergens in omdat je het leuk lijkt, ook al heb je weinig ervaring. Ja je valt wss wat meer maar daar leer je van. Je staat op en gaat weer verder. Anders leer je het nooit. En ja ik vind praktijk toch wel de beste leereschool.

Wat betreft je overige post. In feite zijn er knoppen, sticks en drukgeoelige knoppen. Veel meer ook niet.
Ik snap dat je het leuk vindt, maar waarom begin je niet met iets simpelers dan? Om ervaring op te doen. Een gamecontroller maken is nog niet zo makkelijk. Je moet het communicatieprotocol weten om data door te sturen. Sticks en drukgevoelige knoppen moeten worden omgezet met een AD converter. En tegenwoordig hebben controllers vaak een accelerometer, iets wat ook niet makkelijk uit te lezen is. Leuk dat je het wil proberen, maar doe eerst eens wat ervaring hier en daar op voordat je meteen printplaten gaat laten maken ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Als hardware zou je eens hiernaar kunnen kijken, een kant en klare oplossing waar je vanalles op kunt en mee maken :)
Afbeeldingslocatie: http://www.leobodnar.com/products/BU0836A/board2.jpg
http://www.leobodnar.com/products/BU0836A/

@SanderPS3
Dat is juist onderdeel van de uitdaging. Als stukje bij beetje dan ook nog dingen lukken is het helemaal gaaf :)

[ Voor 21% gewijzigd door Schuey op 26-11-2012 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-10 19:21

Rmg

SanderPS3 schreef op maandag 26 november 2012 @ 09:07:
[...]

Ik snap dat je het leuk vindt, maar waarom begin je niet met iets simpelers dan? Om ervaring op te doen. Een gamecontroller maken is nog niet zo makkelijk.
Een ergonomische controller maken is niet makkelijk ja. Het design stuk is moeilijk/moet je veel tijd insteken
Je moet het communicatieprotocol weten om data door te sturen. Sticks en drukgevoelige knoppen moeten
worden omgezet met een AD converter.
Zoals standaard op ongeveer elke microcontroller zit.
En tegenwoordig hebben controllers vaak een accelerometer, iets wat ook niet makkelijk uit te lezen
is.
Want i2c is een heel obscuur protocol 8)7 Tevens, er zit in bijna elke microcontroller wel een i2c peripheral.
Leuk dat je het wil proberen, maar doe eerst eens wat ervaring hier en daar op voordat je meteen printplaten gaat laten maken ;).
Dat wel, ik zou niet meteen printplaten gaan bouwen.

Accellerometers uitlezen, Digitale IO's en ADC's zijn ongeveer de basis dingen die je met een microcontroller doet.

Ook het HID Joystick protocol is prima beschreven en met de nieuwe arduino leonardo, is het implementeren van een HID een eitje :X Standaard laat deze zich al zien als een HID device namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik heb me nooit in de HID joysticks verdiept, maar een gamecontroller is natuurlijk wat meer dan een 2-assige joystick, je hebt zo al 4-assen, met accelerometers nog meer. Ik ben het wel met je eens dat het verder geen probleem hoort te zijn qua elektronica.

Arduino leonardo heeft idd voorbeeld code voor joysticks, mbed ook bijvoorbeeld. Bij leonardo weet ik het niet, de mbed joystick is een 3-assige, dus dan moet je wel wat kloten met usb definities voordat je alles krijgt wat je wilt. Maar een simpel begin heb je daarmee zo gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Ik stond verbaasd wat er allemaal in de standaard HID classe gedefnieerd staat. Een hele zoot game controllers waar onder pedalen, sturen, joysticks, poken noem het maar op, kan zich zonder oem driver aanmelden.

Ik ben op het moment een controller aan het maken voor in een rij simulator, deze meld zich ook als HID aan en vereist verder geen speciale drivers.

Ik zou beginnen met uit te denken wat je wilt hebben, waar wat voor een type knopjes moeten, schuifjes, hendels, etc. En maak eerst een mal, desnoods van klei ofzo, dan heb je een idee waar je naar toe moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Infant schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:26:
Ik stond verbaasd wat er allemaal in de standaard HID classe gedefnieerd staat. Een hele zoot game controllers waar onder pedalen, sturen, joysticks, poken noem het maar op, kan zich zonder oem driver aanmelden.

Ik ben op het moment een controller aan het maken voor in een rij simulator, deze meld zich ook als HID aan en vereist verder geen speciale drivers.

Ik zou beginnen met uit te denken wat je wilt hebben, waar wat voor een type knopjes moeten, schuifjes, hendels, etc. En maak eerst een mal, desnoods van klei ofzo, dan heb je een idee waar je naar toe moet werken.
Jeps, zo ben ik ook begonnen. Allereerst een onderzoek wat ik nodig wil hebben op mijn controller. Daarna ga ik even kijken hoe een Xbox controller in elkaar zit. Dan ga ik inderdaad met klei of papier mache oid, een prototype van de "houder" maken en dan heb ik wel een goed beeld van wat ik allemaal wil en moet gaan hebben om de controller af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop anders een 2e hands controller voor een prikkie, schroef 'm open en probeer bijvoorbeeld een andere joystick of drukknop erop te solderen. Als dat lukt kan je gewoon de printplaat op whatever je mooi vind schroeven, van dickbest wat leuke knoppen bestellen en je fantasie de vrije loop laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Rmg schreef op maandag 26 november 2012 @ 10:06:
[...]

Een ergonomische controller maken is niet makkelijk ja. Het design stuk is moeilijk/moet je veel tijd insteken

[...]

Zoals standaard op ongeveer elke microcontroller zit.

[...]

Want i2c is een heel obscuur protocol 8)7 Tevens, er zit in bijna elke microcontroller wel een i2c peripheral.

[...]

Dat wel, ik zou niet meteen printplaten gaan bouwen.

Accellerometers uitlezen, Digitale IO's en ADC's zijn ongeveer de basis dingen die je met een microcontroller doet.

Ook het HID Joystick protocol is prima beschreven en met de nieuwe arduino leonardo, is het implementeren van een HID een eitje :X Standaard laat deze zich al zien als een HID device namelijk
Dan ga je er vanuit dat je Arduino gebruikt ja. Dan is het niet zo moeilijk. Maar als je met een ATMega328p (die ook op de uno zit), zonder arduino bootloader gaat gebruiken is het zo makkelijk nog niet, en daar ben ik vanuit gegaan. Aangezien TS zei specifiek een microcontroller te willen gebruiken en z'n eigen printplaat wil ontwerpen, ben ik er vanuit gegaan dat hij helemaal vanaf scratch wil beginnen :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maak een printplaat, zorg voor ruimte om een arduino nano/mbed erop te gooien: profit. Met enkel een atmega328 is het waarschijnlijk gewoon onmogelijk gezien die al al zijn processing power nodig heeft als hij USB moet gaan bitbangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-10 19:21

Rmg

SanderPS3 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:57:
[...]

Dan ga je er vanuit dat je Arduino gebruikt ja. Dan is het niet zo moeilijk. Maar als je met een ATMega328p (die ook op de uno zit), zonder arduino bootloader gaat gebruiken is het zo makkelijk nog niet, en daar ben ik vanuit gegaan. Aangezien TS zei specifiek een microcontroller te willen gebruiken en z'n eigen printplaat wil ontwerpen, ben ik er vanuit gegaan dat hij helemaal vanaf scratch wil beginnen :).
Ram en flash zat, een usb hid stack is al te doen op een atmega168, het enige 'probleem' is dat je minimaal op 12mhz moet draaien wat inhoud dat je interne osc dat niet haalt dus een externe op je bordje moet plakken

http://www.obdev.at/products/vusb/index.html

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 30-11-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-10 14:49
Ik zou dat dingetje van Bodnar gebruiken die hier boven ergens is gesuggereerd. Ik heb dat dingetje gebruikt voor een buttonbox voor mijn race setup toen der tijd en dat werkte perfect. 12 knoppen direct of een matrix van 32 knoppen en 6 plaatsen voor een potmeter (axis) voor joystick achtige besturing.

werkte perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Koop een Makey Makey!
geweldig spul, hebben dat hier 4 van die dingen binnen. echt leuk (speelgoed) en divers inzetbaar.
zolang het materiaal geleidend is, kun je het gebruiken!

vereist ook geen additionele software of drivers!

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 08:00
Het ligt eraan wat je wilt hebben. Eentje voor de computer of een die overal op kan werken. En voor welke spellen wil je hebt doen? Je kan namelijk ook een hele simpele maken die je aansluit op de besturing van een oud toetsenbord. Je gebruikt hierbij bijv. het deel Q-Z, Q-R, R-V, Z-R.

Dit is dan innderdaad een hele simpele, spanning is 0 of 1. Hiermee kan je dan dus gewoon een controller links,rechts, vooruit, achteruit, etc maken en deze dan koppelen aan bepaalde delen van de controller van het toetsenbord. de je moet dan alllen even de USB-kabel op de ingekorte controller solderen. En later kan je dan de toetsencombinatie in het spel instellen naar de controller

Learn from yesterday, Live for today, Hope for tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 17:30
kijk anders ook even op http://benheck.com/ die gast heeft enorm veel controllers gemaakt, en goed duidelijk gemaakt hoe hij het gedaan heeft. Op het forum van z'n site staan vast ook nog wel voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10 14:15
Misschien kan je ook ergens een ouwe joystick pakken en die onderdelen deels zelf gebruiken, zoals Roedy suggereert.

Een ouwe microsoft prescision pro wordt gewoon nog automatisch herkend door windows 7 x64 met het bijgeleverde gamepoort->usb verloopstuk.

[ Voor 10% gewijzigd door haarbal op 11-12-2012 18:18 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan natuurlijk eenvoudig beginnen *O*

Ik heb zelf een arcade video kast gemaakt, een daar moet je ook een control panel maken, dus de joystick, buttons etc moeten werken icm met de pc. Je kan daar bijv. een ipac voor kopen die een toetsenbord emuleert en de knoppen/joysticks zijn dan gewoon bijv awsd.

Mame arcadekast bouwen
http://www.ultimarc.com/ipac1.html

edit: en dan zo iets bouwen :+

Afbeeldingslocatie: http://img94.imageshack.us/img94/2382/joystickexternalfull.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2012 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 14:08
Ik heb pas ook een joystick controller (USB-hid device) gemaakt voor een DDR dansmat, en dat viel me alles mee.

Dit was op basis van een attiny2313, met verder als externe componenten nog een kristal, wat weerstanden en diodes en een usb poort. En daarmee kon ik 8 (druk)knoppen aansluiten. Als je meer knoppen hebt, dan zul je een atmel moeten nemen met meer io-poorten, maar die zijn er ook genoeg te krijgen. Voor de meeste knoppen hoef je ook niet zo veel processing te doen, dus qua processing power komt het waarschijnlijk ook wel goed.

Kijk ook eens naar de v-usb driver op http://www.obdev.at/vusb/.
Pagina: 1