Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ha Tweakers,

Ik heb vrij veel verstand van electronica en computers, maar soms maak ik een moment mee waarop ik denk: "Ok, hier snap ik echt niks meer van, ik heb hulp nodig". Het betreft namelijk het volgende:

Ik heb een hele mooie serre waar een bank en een TV staan. Op deze TV kijk ik televisie en films heb ik mijn gameconsole aangesloten. Daarnaast staat er ook een platenspeler voor als mijn vriendin een Beatles-plaat wilt luisteren. Ook heb ik een miniset met iPhone dock die tevens CD, USB, AUX en radio afspeelt. Dus als ik één van die soorten media afspeel gebruik ik die.
Klinkt allemaal leuk en aardig, maar er zijn toch wat dingen dit mooie plaatje verstoren:

- Mijn iPhone gaat de deur uit en maakt plaats voor een Nokia Lumia 920, dus de dock kan ik niet meer gebruiken en gaat dus ook weg.
- Het geluid wat uit de TV komt is niet erg mooi.
- Evenals het geluid wat uit de platenspeler komt.
- Als ik muziek uit mijn collectie wil afspelen stream ik dat via mijn console (nu een PlayStation 3) die verbinding heeft met het thuisnetwerk en dus de PC in de werkkamer waar alle muziek op staat. Zodoende klinkt mijn muziekcollectie ook niet zo mooi via de TV.

Kortom, het is nu allemaal een beetje een rommeltje. Muziek luister ik niet meer in de woonkamer, alleen nog maar in de werkkamer, de miniset met dock gebruik ik niet meer, dus CD/USB/AUX/radio is weg, etcetera etcetera.

Nu dacht ik: laat ik twee speakers kopen en die aan de TV aansluiten. Op die manier kan ik mijn gameconsole gebruiken als streaming media center en mijn muziekcollectie afspelen in de woonkamer. Echter! Wil ik niet nog eens twee extra speakers voor de platenspeler kopen. Ook wil ik graag een nieuwe miniset kopen met de gebruikelijke FM radio en CD speler, maar ook met microUSB/Bluetooth/NFC, zodat mijn nieuwe smartphone daar ook op aangesloten kan worden. Maar ook hier wil ik niet twee extra speakers voor aanschaffen.

Waar het dus op neerkomt is: ik wil een TV, een platenspeler en een miniset aansluiten op slechts twee speakers. Is dit mogelijk? Wat voor kabels heb ik hier voor nodig? Wat voor miniset is het slimste om te kopen (als een miniset hier uberhaupt het handigste is) Hoe zet ik zo'n systeem op? Hoe zorg je er voor dat niet alles door elkaar heen speelt als je meerdere dingen aanzet?

Een grafisch overzichtje:
Afbeeldingslocatie: http://img513.imageshack.us/img513/1941/opstellingg.jpg

En een oplossing zoals ik het nu voorstel, maar nogmaals, zoveel verstand heb ik er niet van.
Afbeeldingslocatie: http://img855.imageshack.us/img855/4309/opstellingidee.jpg

Bij voorbaat dank :)

Platenspeler:
http://www.kijkshop.nl/pr...o-platenspeler-tt-28-red/

Console is nu een PlayStation 3, maar ik wil graag de opvolger van de Xbox 360 kopen zodra hij uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
De miniset zou dus van jouw de woonkamer mogen verlaten. Je komt dan op een soundbar-achtige constructie uit.
Dit zal voor de TV een verbetering zijn maar ik vraag me af op de platenspeler er wel zo lekker op klinkt.

Volgens mij is het beter om de miniset te laten staan en daar de PS3(XBOX), platenspeler, TV en je Smartphone op aan te sluiten. Dit betekent wel dat bij TV kijken je miniset ook aan moet staan.

Wat ook nog een optie is. Is dat je een speakerset koopt met zijn eigen regeleenheid (voorbeeld) en dat je daar je TV, Console, Smartphone en platenspeler op aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ben zeker niet zo technisch onderlegd als sommige anderen hier op het forum maar volgens mij kun je het beste op zoek gaan naar een geschikte receiver. Dit is meteen je radio en hierop sluit je de tv / console / platenspeler en uiteraad speakers aan. Zou je klaar moeten zijn. Belangrijkste vraag: Wat is het budget?

[ Voor 6% gewijzigd door S1NN3D op 26-11-2012 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
S1NN3D schreef op maandag 26 november 2012 @ 12:05:
Ben zeker niet zo technisch onderlegd als sommige anderen hier op het forum maar volgens mij kun je het beste op zoek gaan naar een geschikte receiver. Dit is meteen je radio en hierop sluit je de tv / console / platenspeler en uiteraad speakers aan. Zou je klaar moeten zijn. Belangrijkste vraag: Wat is het budget?
Een receiver is inderdaad een goede oplossing, bedankt! Had ik zelf nog niet eens bedacht. Ik vind niet erg om wat meer geld uit te geven aan een beetje goede receiver, dus mijn budget is maximaal 300 euro. Hoe werkt zo'n receiver met een smartphone? Hebben receivers tegenwoordig microUSB poorten? En kan ik dan via de receiver de muziek op mijn telefoon pauzeren enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:06

FeaR

In GoT we trust

Diverse merken receivers hebben een App waarmee je de receiver kan bedienen. Aangezien beide apparaten op hetzelfde netwerk zitten is dat zo gepiept. Denk dat met jouw budget het echter wel lastig wordt om een receiver te nemen met netwerkondersteuning én daarbij nog twee speakers.

Betreffende die platenspeler: dat het geluid niet alles is lijkt me niet zo gek met een Lenco van een paar tientjes. Daar zou ik niet al te veel winst op verwachten. Maar welke uitgangen heeft die Lenco? Daarmee valt of staat wat je er op aan kan sluiten. En dan wel de uitgangen, want de TV in je tekening heeft ook zeker geen optische ingang maar een optische uitgang.

Hoe dan ook zal je naar een receiver moeten kijken met passieve speakers of een setje actieve speaker (speaker met interne versterker). Laatste ligt wat meer in je budget lijkt me, maar alles aansluiten kan dan lastig worden. Je zou dan alles direct op de TV aan moeten sluiten en hopen dat je TV als Mediaspeler kan fungeren én ondersteuning biedt voor remote bediening met een smartphone.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 20:20

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou gewoon een leuke receiver op marktplaats kopen voor €100 en een stel speakers. Dan ben je voor €300 klaar en heb je iets staan wat nog jaren plezier geeft.

Bijvoorbeeld een Sony 940QS receiver met een stel Mordaunt Short Mezzo speakers... Maar zo is er nog veel meer leuks te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
FeaR schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:53:
...
Hoe dan ook zal je naar een receiver moeten kijken met passieve speakers of een setje actieve speaker (speaker met interne versterker). Laatste ligt wat meer in je budget lijkt me, maar alles aansluiten kan dan lastig worden. Je zou dan alles direct op de TV aan moeten sluiten en hopen dat je TV als Mediaspeler kan fungeren én ondersteuning biedt voor remote bediening met een smartphone.
Volgens mij is de goedkoopste receiver met tulp- en optische ingangen en netwerkfunctionaliteit de Onkyo TX-NR-414. Dan blijf je binnen het budget van 300 euro maar heb je nog geen speakers.
DjVe schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:57:
Ik zou gewoon een leuke receiver op marktplaats kopen voor €100 en een stel speakers. Dan ben je voor €300 klaar en heb je iets staan wat nog jaren plezier geeft.

Bijvoorbeeld een Sony 940QS receiver met een stel Mordaunt Short Mezzo speakers... Maar zo is er nog veel meer leuks te halen :)
Een setje van Marktplaats halen is natuurlijk een goede optie als het budget wat krap is. Zou ik dus zeker ook even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
S1NN3D schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 07:54:
Volgens mij is de goedkoopste receiver met tulp- en optische ingangen en netwerkfunctionaliteit de Onkyo TX-NR-414. Dan blijf je binnen het budget van 300 euro maar heb je nog geen speakers.
Dat ziet er goed uit. Hebben jullie ook nog aankoopadvies voor speakers? Het hoeft niet extreem goed te zijn, allround speakers die muziek (ook via de platenspeler) en films gewoon goed laten klinken zijn prima.

Nog even voor de duidelijkheid, zodat ik het zelf kan volgen:
Als ik deze receiver koop, dan sluit ik daar op aan:
Twee speakers
De platenspeler (met van die standaard rood-zwarte kabels)
De gamingconsole
De televisie
En eventueel een smartphone via een app of AUX.

Sorry voor de babysteps, zoals ik al zei: ik ben een leek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

S1NN3D schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 07:54:
[...]
Voor 25 euro aan speakers en bekabeling, best tricky :P
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 00:12:
[...]
...allround speakers die muziek (ook via de platenspeler)..
Dat lijkt me sowieso haast onmogelijk, het is Lenco :P
Doe eens een foto van de achterkant van die platenspeler, althans van de aansluitingen. Dingen als "standaard rood-zwarte kabels" kan namelijk speakerdraad zijn maar ook RCA. En daar zit nogal een verschil in. Als het het eerste geval is gaat een receiver niet werken. Als het RCA's zijn dan is het geen probleem mits de platenspeler een versterkte uitgang heeft. Uitgangssignaal van een platenspeler is anders dan van een DVD, CD, of wat dan ook speler. Indien deze niet vanuit de unit zelf versterkt wordt heb je een receiver nodig met Phono-ingang of een losse Phono-versterker. Iets wat het budget niet ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
FeaR schreef op woensdag 28 november 2012 @ 08:47:
[...]
[...]
Is uiteraard onmogelijk. :+ Maar ik denk dat de vraagsteller het ondertussen wel duidelijk is dat voor 300 euro de wensen niet realiseerbaar zijn met nieuwe spullen.
[...]
Dat ziet er goed uit. Hebben jullie ook nog aankoopadvies voor speakers? Het hoeft niet extreem goed te zijn, allround speakers die muziek (ook via de platenspeler) en films gewoon goed laten klinken zijn prima.

Nog even voor de duidelijkheid, zodat ik het zelf kan volgen:
Als ik deze receiver koop, dan sluit ik daar op aan:
Twee speakers
De gamingconsole
De televisie
En eventueel een smartphone via een app of AUX.

Sorry voor de babysteps, zoals ik al zei: ik ben een leek :P
Misschien zijn de BA 25's die FeaR heeft beoordeeld in het show je set-up topic interessante speakers. d:)b

Ben je in totaal wel 200 euro meer kwijt maar dan ben je wel klaar.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op woensdag 28 november 2012 @ 08:47:
[...]

[...]

Dat lijkt me sowieso haast onmogelijk, het is Lenco :P

[...]

Doe eens een foto van de achterkant van die platenspeler, althans van de aansluitingen. Dingen als "standaard rood-zwarte kabels" kan namelijk speakerdraad zijn maar ook RCA. En daar zit nogal een verschil in. Als het het eerste geval is gaat een receiver niet werken. Als het RCA's zijn dan is het geen probleem mits de platenspeler een versterkte uitgang heeft. Uitgangssignaal van een platenspeler is anders dan van een DVD, CD, of wat dan ook speler. Indien deze niet vanuit de unit zelf versterkt wordt heb je een receiver nodig met Phono-ingang of een losse Phono-versterker. Iets wat het budget niet ten goede komt.
Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/3816/20121129t1851470.jpg
Dit is de achterkant. Neem aan dat dit speakerdraad is?

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 13:09
Nee, dat is een afneembare aansluiting waar gewoon een signaalkabel op aangesloten wordt. Die moet je dan weer op een versterker aansluiten en daar dan vandaan je speakers aansluiten...

Verwijderd

Topicstarter
Maar signaalkabel tussen platenspeler en versterker kan dus wel?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 20:20

DjVe

Hatsaflats!

jep geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:49:
Maar signaalkabel tussen platenspeler en versterker kan dus wel?
Aangezien het een gewone Line Out is hoeft er ook geen Phono-versterker tussen of een receiver met Phono-ingang. Zat er aan de ene kant ook wel in aangezien de Lenco voor een iets andere markt is bedoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:40

Garyu

WW

Heeft niet iedere HD-TV een HDMI-aansluiting? Lijkt me toch wel...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus even voor het overzicht:

Ik kan mijn TV, platenspeler en PlayStation aansluiten op een receiver (bijvoorbeeld de Onkyo TX-NR414) en daarnaast twee speakers kopen (budget was voor de receiver alleen, voor de speakers wil ik nog wel wat meer betalen) die ik ook op de receiver aansluit en dan ben ik min of meer klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zou je trouwens aanraden om een versterker met hdmi poorten te nemen. Dat is een stuk makkelijker met het aansluiten van de playstation en de toekomstige xbox720. Zorg ervoor dat deze ook ARC (audio return channel) ondersteund. Wanneer je TV dit ook ondersteund dan hoef je alleen maar een hdmi kabel tussen je tv en receiver te hebben om ook geluid van je TV over de speakers te krijgen.

Muziek zou je vanaf je telefoon makkelijk af moeten kunnen spelen mbv dlna, en mocht het echt niet lukken dan zou je altijd nog zo'n bluetooth ontvangertje kunnen kopen zodat je op die manier je telefoon draadloos aan de versterker koppelt.

edit: Oh, die onkyo ondersteund dat gewoon :).

[ Voor 3% gewijzigd door Janoz op 30-11-2012 13:44 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1