Dag,
Ik wil graag twee netwerken koppelen, gebruikmakend van consumenten netwerk apparatuur.
Ik wil dat doen via wifi.
De uitdagingen zitten in de netwerknummering, routering, etcetera.
Verhaal staat er onder.

Toelichting:
Ik noem de netwerken 1,2 3 en 4,. Alle netwerken zijn van het 192.168.*.* type.
Netwerk 1 heeft adresrange 192.168.1.* ... je snapt hem wel.
Netwerk 1: Ik heb een eigen router omdat die veel meer instellingsmogelijkheden kent. Netwerk 1 koppelt de provider-router door aan mijn eigen router. Er hangen geen andere apparaten aan.
Netwerk 2: Mijn eigen thuisnetwerk. Heeft een wifi- en een LAN deel. Mijn router is de DHCP server van het netwerk.
Al mijn clients / pcs /tablets én mijn NAS zijn hier aan gekoppeld.
Netwerk 3: Netwerk van de overbuurman. Hij heeft zijn eigen internetverbinding (uiteraard). Hij heeft maar 1 modem/router (die van de provider).
Deze is DHCP server voor zijn netwerk.
Netwerk 4: Dit is momenteel niet zo ingericht. De brug tussen de twee huizen is een verlenging van netwerk 3 De wifi router aan de linkerkant van de link zit met zijn antenne in netwerk 3, en met zijn WAN poort in netwerk 2.
Doel van de koppeling:
- De netwerken verbinden om beide gebruik kunnen maken van de NAS
- Beide netwerken mogen niet afhankelijk worden van de koppeling. Ze moeten beide zelfstandig blijven functioneren als de koppeling tussen de netwerken uitvalt
Leuk om te hebben (als het kan): als de internetverbinding van één van de netwerken uitvalt, dat dat netwerk dan tijdelijk via de koppeling via het de andere internetverbinding zal internetten.
Randvoorwaarden:
Ik heb:
Belangrijk aandachtspunt:
Ik kan de twee netwerken natuurlijk hetzelfde nummer geven: 192.168.2.1 bijvoorbeeld. MAAR... dan heb ik 3 problemen:
NAS:
Beide kanten moeten de NAS kunnen benaderen, via CIFS/Samba. Dus geen ssh-filesystem of ftp.
Vraag is dus: Hoe zouden jullie het aanpakken? Hoe benadert de buurman de NAS?
Belangrijk: Hoe ga je om met de het feit dat consumentenrouters een WAN en een LAN kant kennen? (mijn TP-link wifi-client zal altijd aan de LAN-kant connecteren).
Is het misschien handig om de NAS in een gedeeld segment tussen de twee netwerken te zetten?
Ik wil graag twee netwerken koppelen, gebruikmakend van consumenten netwerk apparatuur.
Ik wil dat doen via wifi.
De uitdagingen zitten in de netwerknummering, routering, etcetera.
Verhaal staat er onder.

Toelichting:
Ik noem de netwerken 1,2 3 en 4,. Alle netwerken zijn van het 192.168.*.* type.
Netwerk 1 heeft adresrange 192.168.1.* ... je snapt hem wel.
Netwerk 1: Ik heb een eigen router omdat die veel meer instellingsmogelijkheden kent. Netwerk 1 koppelt de provider-router door aan mijn eigen router. Er hangen geen andere apparaten aan.
Netwerk 2: Mijn eigen thuisnetwerk. Heeft een wifi- en een LAN deel. Mijn router is de DHCP server van het netwerk.
Al mijn clients / pcs /tablets én mijn NAS zijn hier aan gekoppeld.
Netwerk 3: Netwerk van de overbuurman. Hij heeft zijn eigen internetverbinding (uiteraard). Hij heeft maar 1 modem/router (die van de provider).
Deze is DHCP server voor zijn netwerk.
Netwerk 4: Dit is momenteel niet zo ingericht. De brug tussen de twee huizen is een verlenging van netwerk 3 De wifi router aan de linkerkant van de link zit met zijn antenne in netwerk 3, en met zijn WAN poort in netwerk 2.
Doel van de koppeling:
- De netwerken verbinden om beide gebruik kunnen maken van de NAS
- Beide netwerken mogen niet afhankelijk worden van de koppeling. Ze moeten beide zelfstandig blijven functioneren als de koppeling tussen de netwerken uitvalt
Leuk om te hebben (als het kan): als de internetverbinding van één van de netwerken uitvalt, dat dat netwerk dan tijdelijk via de koppeling via het de andere internetverbinding zal internetten.
Randvoorwaarden:
- Directe kabelverbinding is niet mogelijk. Het moet via Wifi. Het is de overbuurman, vandaar.
- het moet met consumentenapparatuur, liefst met wat ik al heb. Ik wil er weinig geld aan uitgeven en het moet weinig stroom verbruiken.
- Geen koppeling via Internet, want mijn upload komt gewoon totaal niet in de buurt van LAN of Wifi snelheden. Het moet met LAN-snelheid gaan.
- Even overstappen naar glasvezel of kabel, en dan tunnelen is geen optie. Ik wil graag weten hoe je twee LAN netwerken die fysiek naast elkaar liggen goed kunt koppelen met de beperkingen die mijn apparatuur geeft.
Ik heb:
- Drie vrij in te zetten wifi-routers van verschillende merken die als router/accespoint kunnen dienen. Ze kunnen geen andere firmware mogelijk. Ze kunnen router zijn (dus met de WAN-poort in 1 netwerk zitten en met de LAN/WIFI in een 2e netwerk). Ze kunnen ook AP zijn (dus een LAN segment doorgeven via de WIFI). Routing mogelijkheden zijn uiterst beperkt.
- Mijn jokerkaart: Een TP-Link client-bridge. Deze kan als client op een Wifi-netwerk aanloggen, en het verkeer doorsluizen naar zijn LAN-poort. (met 2 wifi-routers kan dit niet - die kunnen alleen maar wifi aanbieden, niet erop inloggen). Hij heeft een antenne en één LAN poort.
- Ik kan (indien nodig) nog een Linksys router van €20 op marktplaats scoren en daar DD-WRT op zetten.
Belangrijk aandachtspunt:
Ik kan de twee netwerken natuurlijk hetzelfde nummer geven: 192.168.2.1 bijvoorbeeld. MAAR... dan heb ik 3 problemen:
- Als je dan één DHCP server hebt (bijvoorbeeld aan mijn kant), worden de clients via de draadloze link afhankelijk van die DHCP server. Mijn buurman zou dan zijn netwerk niet kunnen gebruiken als de koppeling eruit ligt. Dat is niet acceptabel.
- Als mijn systeem DHCP server is, negeert hij zijn eigen modem/router als internet gateway. Mijn DHCP server zegt tegen iedereen: Ik ben de gateway, het internet bereik je via mij. Alles gaat dan via één modemrouter lopen. Niet de bedoeling.
- Mogelijk gaat lokaal verkeer ook via de wifi-koppeling naar de andere kant, omdat het LAN een broadcast netwerk is. Dat is niet de bedoeling. Alleen het verkeer dat echt over de link moet, moet via de link gaan.
NAS:
Beide kanten moeten de NAS kunnen benaderen, via CIFS/Samba. Dus geen ssh-filesystem of ftp.
Vraag is dus: Hoe zouden jullie het aanpakken? Hoe benadert de buurman de NAS?
Belangrijk: Hoe ga je om met de het feit dat consumentenrouters een WAN en een LAN kant kennen? (mijn TP-link wifi-client zal altijd aan de LAN-kant connecteren).
Is het misschien handig om de NAS in een gedeeld segment tussen de twee netwerken te zetten?
[ Voor 3% gewijzigd door Tarquin op 22-11-2012 15:05 ]