Uitdaging: Twee huizen / lannetwerken draadloos koppelen

Pagina: 1
Acties:

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Dag,

Ik wil graag twee netwerken koppelen, gebruikmakend van consumenten netwerk apparatuur.

Ik wil dat doen via wifi.
De uitdagingen zitten in de netwerknummering, routering, etcetera.

Verhaal staat er onder.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2a9625i.png

Toelichting:
Ik noem de netwerken 1,2 3 en 4,. Alle netwerken zijn van het 192.168.*.* type.
Netwerk 1 heeft adresrange 192.168.1.* ... je snapt hem wel.

Netwerk 1: Ik heb een eigen router omdat die veel meer instellingsmogelijkheden kent. Netwerk 1 koppelt de provider-router door aan mijn eigen router. Er hangen geen andere apparaten aan.

Netwerk 2: Mijn eigen thuisnetwerk. Heeft een wifi- en een LAN deel. Mijn router is de DHCP server van het netwerk.
Al mijn clients / pcs /tablets én mijn NAS zijn hier aan gekoppeld.

Netwerk 3: Netwerk van de overbuurman. Hij heeft zijn eigen internetverbinding (uiteraard). Hij heeft maar 1 modem/router (die van de provider).
Deze is DHCP server voor zijn netwerk.

Netwerk 4: Dit is momenteel niet zo ingericht. De brug tussen de twee huizen is een verlenging van netwerk 3 De wifi router aan de linkerkant van de link zit met zijn antenne in netwerk 3, en met zijn WAN poort in netwerk 2.

Doel van de koppeling:
- De netwerken verbinden om beide gebruik kunnen maken van de NAS
- Beide netwerken mogen niet afhankelijk worden van de koppeling. Ze moeten beide zelfstandig blijven functioneren als de koppeling tussen de netwerken uitvalt

Leuk om te hebben (als het kan): als de internetverbinding van één van de netwerken uitvalt, dat dat netwerk dan tijdelijk via de koppeling via het de andere internetverbinding zal internetten.

Randvoorwaarden:
  • Directe kabelverbinding is niet mogelijk. Het moet via Wifi. Het is de overbuurman, vandaar.
  • het moet met consumentenapparatuur, liefst met wat ik al heb. Ik wil er weinig geld aan uitgeven en het moet weinig stroom verbruiken.
  • Geen koppeling via Internet, want mijn upload komt gewoon totaal niet in de buurt van LAN of Wifi snelheden. Het moet met LAN-snelheid gaan.
  • Even overstappen naar glasvezel of kabel, en dan tunnelen is geen optie. Ik wil graag weten hoe je twee LAN netwerken die fysiek naast elkaar liggen goed kunt koppelen met de beperkingen die mijn apparatuur geeft.
Apparatuur:
Ik heb:
  • Drie vrij in te zetten wifi-routers van verschillende merken die als router/accespoint kunnen dienen. Ze kunnen geen andere firmware mogelijk. Ze kunnen router zijn (dus met de WAN-poort in 1 netwerk zitten en met de LAN/WIFI in een 2e netwerk). Ze kunnen ook AP zijn (dus een LAN segment doorgeven via de WIFI). Routing mogelijkheden zijn uiterst beperkt.
  • Mijn jokerkaart: Een TP-Link client-bridge. Deze kan als client op een Wifi-netwerk aanloggen, en het verkeer doorsluizen naar zijn LAN-poort. (met 2 wifi-routers kan dit niet - die kunnen alleen maar wifi aanbieden, niet erop inloggen). Hij heeft een antenne en één LAN poort.
  • Ik kan (indien nodig) nog een Linksys router van €20 op marktplaats scoren en daar DD-WRT op zetten.
Wat getest is en werkt: Ik kan een wifi-router neerzetten en de TP-link daarop laten aansluiten. Als je dan met een PC in de ethernetpoort van de TP-link client prikt, krijgt die PC netjes een DHCP adres van de Wifi-router, alsof hij op het LAN van die router zit.

Belangrijk aandachtspunt:
Ik kan de twee netwerken natuurlijk hetzelfde nummer geven: 192.168.2.1 bijvoorbeeld. MAAR... dan heb ik 3 problemen:
  1. Als je dan één DHCP server hebt (bijvoorbeeld aan mijn kant), worden de clients via de draadloze link afhankelijk van die DHCP server. Mijn buurman zou dan zijn netwerk niet kunnen gebruiken als de koppeling eruit ligt. Dat is niet acceptabel.
  2. Als mijn systeem DHCP server is, negeert hij zijn eigen modem/router als internet gateway. Mijn DHCP server zegt tegen iedereen: Ik ben de gateway, het internet bereik je via mij. Alles gaat dan via één modemrouter lopen. Niet de bedoeling.
  3. Mogelijk gaat lokaal verkeer ook via de wifi-koppeling naar de andere kant, omdat het LAN een broadcast netwerk is. Dat is niet de bedoeling. Alleen het verkeer dat echt over de link moet, moet via de link gaan.
Of dat laatste punt zo is, weet ik niet. In elk geval zijn de 1e twee punten al voldoende om niet één netwerk te willen. Het moeten volgens mij zelfstandige netwerksegmenten blijven.

NAS:
Beide kanten moeten de NAS kunnen benaderen, via CIFS/Samba. Dus geen ssh-filesystem of ftp.

Vraag is dus: Hoe zouden jullie het aanpakken? Hoe benadert de buurman de NAS?
Belangrijk: Hoe ga je om met de het feit dat consumentenrouters een WAN en een LAN kant kennen? (mijn TP-link wifi-client zal altijd aan de LAN-kant connecteren).
Is het misschien handig om de NAS in een gedeeld segment tussen de twee netwerken te zetten?

[ Voor 3% gewijzigd door Tarquin op 22-11-2012 15:05 ]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Vraagje, waarom koppel je die netwerken niet via VPN aan elkaar, als ze toch aan internet zitten?? Vanwege de snelheid? Ik denk niet dat je naar je overbuurman uberhaupt een stabiele draadloze verbinding op kunt zetten, laat staan dat je hoge snelheden haalt...

Anoniem: 203842

Echt wel. Echter, je heb daarvoor wat "duurdere" spullen nodig. Bv, op de a-band uitzenden (waar bijna geen enkele consument aan het uitzenden is).

Of een laser point to point ethernet.

Een VPN is een reële optie. Hij belt bij jou in, en kan op de NAS komen. Hij krijgt weliswaar jouw "trage" upload, maar om films te streamen is dat misschien genoeg (afhankelijk van je internet connectie).

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

De Topicstarter wil expliciet geen gebruik maken van een VPN zegt hij in zijn OP.

Een wireless verbinding wil wel, echter zou ik wel gebruik maken van richtantenne's als je op de 2.4 Ghz of 5 Ghz band gaat werken. Gewone yagi antenne's zullen dit truukje wel voor je doen.

Ik heb dit principe ooit getest met hele goedkope FON routertjes met openWRT erop. Dit werkte redelijk en ik haalde de 30 Mbit over een meter of 50. Het is zeker te doen, wat je wel in de gaten moet houden is je routes. Je wilt alleen het verkeer wat expliciet naar de buurman moet over de straalverbinding sturen. Internet wil je echter lokaal uitbreken. Denk hier wel even aan, dat dit goed ingesteld word. ( eventueel kun je een extra statische route naar het internet aanmaken via het internet van elkaar met een hogere metric. Als dat je eigen internet uitvalt ga je over de WiFi link.

Veel plezier met testen. Ik heb zelf gebruik gemaakt van yagi antenne's toen ik dit heb gedaan. De standaard antenne's hadden te veel demping hiervoor.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat is de afstand die je gaat overbruggen?

Volgens mij zit het pijnpunt op de router van netwerk 2 . Hier moet je gaan routeren voor netwerken 1, 2 en 3. Dat zijn de spannendste punten, omdat je daar waarschijnlijk echt statische routes zult moeten aanbrengen om de verschillende netwerken met elkaar te verbinden.

Staat je router hier in bridgemodus, behalve dan dat hij DHCP doet, of heb je dubbele NAT?

[edit]
Hmmm, je hebt waarschijnlijk dubbele NAT aangezien je ook al DHCP op punt 1 doet.

Om het makkelijker/overzichtelijker te maken zou je netwerk 1 en 2 kunnen samenvoegen.

[ Voor 17% gewijzigd door Keypunchie op 22-11-2012 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Ha, bedankt voor de reacties.

Afstand: Ik overbrug zo'n 40 meter. Ik gebruik een yagi antenne van DealExtreme. Ik haal makkelijk snelheden van 2-4 Mbyte/s. Ik kan er net wel/net niet mee streamen (HD films net niet); ik kan zeker hele films en hele directories overzetten.

@Miepermans: Tip van de route met de hoge metric: Leuk, ga ik in gedachten houden. Ik weet niet zeker of het werkt, read on.

@Bartjez: Twee redenen om niet via internet te gaan.
1. performance. Mijn draadloze link doet 20-40 Mbit/s. Ik heb goedkoop ADSL internet. Alleen het duurste kabelinternet zou een beetje in de buurt komen van deze snelheid.
2. Ik heb 2 LAN netwerken die hemelsbreed 40 meter uit elkaar liggen; Het ene netwerk moet een apparaat op het andere netwerk kunnen benaderen. Om die via 2 internetverbindingen, 15 gateways (allemaal niet van mij) en via de Amsterdam Internet Exchange te koppelen vind ik geen mooie oplossing.

Wat ik momenteel werkend heb:
De wifi-router die ik 3 zal noemen staat aan in mijn netwerk in gateway modus tussen netwerk 2 en 3.
Op zijn LAN en Wifi poort is hij 192.168.3.3 (buurman netwerk), op zijn WAN hangt hij in netwerk 2 (mijn netwerk).

Als de buurman nu mijn NAS wil aanspreken moeten we op zijn computer een route instellen: De gateway naar netwerk 2 is 192.168.3.3 (het LAN-adres van de wifi router die de koppeling verzorgt).
Als hij dan 192.168.2.NAS aanspreekt, komt hij op die router terecht; die stuurt het verzoek door naar de NAS.
Als de NAS iets terugstuurt doet hij dat naar de Wifi-router. De wifi-router verzorgt dus NAT voor het hele netwerk van de buurman. De Wifi-router weet dan naar welke computer in netwerk 3 hij het terug moet sturen.
Dat is gewoon hoe NAT werkt.

Wat niet werkt is dit verhaal zonder routes.
Als de computer van de buurman zonder route 192.168.2.NAS wil bereiken, komt hij bij zijn standaard gateway (zijn eigen modemrouter). Die stuurt het zonder meer naar buiten.
Ik kan in die router zeer beperkt een route instellen, maar hij routeert het niet door naar de wifi-router.
Misschien werken routes in consumentenelectronica alleen maar LAN-WAN en niet LAN-LAN? Het is tenslotte een consumentenrouter, geen CISCO professionele router.

[ Voor 3% gewijzigd door Tarquin op 23-11-2012 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topic om te volgen voor mij...

Ik wil iets soortgelijks, maar bij mij mag het externe netwerk wel afhankelijk zijn.
Die enkele keer dat het wellicht niet werkt is niet erg.

Ik heb hier wat vragen gesteld vwb de technische haalbaarheid van een verbinding.
5GHz WiFi PTP over 70m met Aromat cantenna's

Ik ben daar nog niet veel verder mee gegaan, maar wellicht geeft het wat inzicht in de verbinding.

Ik ga je topic volgen om wat meer inzicht te krijgen in het IP adres verhaal.
Succes! :)

edit: Hmm, dat schiet al op zie ik. Ik mis duidelijk kennis heb uitdagingen mbt netwerken.

[ Voor 8% gewijzigd door albino71 op 23-11-2012 10:03 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Ik heb trouwens nog even wat uitgeprobeerd.
De routeregel in mijn buurman s router blijkt wel te werken. Nu kan hij met zijn ipad het adres van mijn NAS ingeven, en die gaat dan via zijn router naar de wifi-router naar de NAS - en weer terug.
Nice, it worx.

@Albino71: Het belangrijkste dat je nodig hebt is een apparaat dat wifi-client kan zijn. Met alleen wifirouters kom je er niet.
Als het remote n/w afhankelijk mag zijn kun je een wifirouter als access point instellen. Hij doet dan niet aan NAT en het netwerksegment wordt gewoon via draadloos uitgebreid.
Als je het tekent heb je 2 stukken bedraad LAN, die verbonden zijn met een draadloze link. En alles is een en hetzelfde LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Tarquin schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 13:24:
Ik heb trouwens nog even wat uitgeprobeerd.
De routeregel in mijn buurman s router blijkt wel te werken. Nu kan hij met zijn ipad het adres van mijn NAS ingeven, en die gaat dan via zijn router naar de wifi-router naar de NAS - en weer terug.
Nice, it worx.

@Albino71: Het belangrijkste dat je nodig hebt is een apparaat dat wifi-client kan zijn. Met alleen wifirouters kom je er niet.
Als het remote n/w afhankelijk mag zijn kun je een wifirouter als access point instellen. Hij doet dan niet aan NAT en het netwerksegment wordt gewoon via draadloos uitgebreid.
Als je het tekent heb je 2 stukken bedraad LAN, die verbonden zijn met een draadloze link. En alles is een en hetzelfde LAN.
Mooi dat het werkt! Heb jij wat je wil nu?

Kleine highjack van mij nu dan :)

Ik heb één TP-LINK als router.
Nu heb ik ook twee Linksys E2000 routers met DD-WRT firmware erop.

Het is me al gelukt om 1 als router en de andere als client te laten draaien, maar ik wil dat mijn echte router de IP adressen uitgeeft.

Nu heb ik de eerste E2000 als AP ingesteld en daarop kan ik nu connecten met bijv. mijn laptop terwijl die gewoon een IP van mijn TP link krijgt. Dat is mooi!

Nu moet ik dus nog de tweede E2000 als WiFi client instellen, waarbij alles wat daarachter zit gewoon ook IP's krijgt van de TP link. Dit laatste stukje is nu nog mijn uitdaging.

En 70m met WiFi overbruggen, maar dat terzijde :)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Dat valt behoorlijk mee, qua uitdaging.
Als je met je laptop kunt aanloggen op die AP, kun je dat met de andere E2000 ook.
Als je je laptop nu in die E2000-client plugt en de wifi uitzet, moet hij een ip-adres en internetverbinding krijgen via je router.
Tip: Zorg ervoor dat je AP en je wifi-client vaste adressen krijgen; danwel via de DHCP, danwel static.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
albino71 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:37:
[...]

Mooi dat het werkt! Heb jij wat je wil nu?

Kleine highjack van mij nu dan :)

Ik heb één TP-LINK als router.
Nu heb ik ook twee Linksys E2000 routers met DD-WRT firmware erop.

Het is me al gelukt om 1 als router en de andere als client te laten draaien, maar ik wil dat mijn echte router de IP adressen uitgeeft.

Nu heb ik de eerste E2000 als AP ingesteld en daarop kan ik nu connecten met bijv. mijn laptop terwijl die gewoon een IP van mijn TP link krijgt. Dat is mooi!

Nu moet ik dus nog de tweede E2000 als WiFi client instellen, waarbij alles wat daarachter zit gewoon ook IP's krijgt van de TP link. Dit laatste stukje is nu nog mijn uitdaging.

En 70m met WiFi overbruggen, maar dat terzijde :)
Voor wat jij wil heb je geen 2e accespoint als client nodig, aangezien je gewoon een bestaand netwerk gaat uitbreiden zonder 2e router of 2 internetverbindingen. Dat is dus veel simpeler en kan je gewoon oplossen met de standaard WDS instellingen van je Linksysjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Ik heb een NAS met twee NIC's, en ieder heeft zijn eigen IP adres (of kan er een krijgen van de DHCP).

Maar let op bij richtantenne's, dat je de ontvanger niet overstuurd (en daardoor minder snel internet krijgt). Een richtantenne heeft al gauw 15-20 dBi, en bij een vermogen van 20 dBm van de SP, heb je ongeveer 35-40 dBm EIRP. Dat is best veel. De verliezen door de lucht (bij vrij zicht) zijn ongeveer 72 dB. Dus je ontvangst bij de antenne is 40-72= -32 dBm. opgeteld van de ontvangst antenne van zeg 20 dB, wordt het -12 dBm aan de ingang. Dat is "dodelijk" voor een ontvanger.

M.a.w.: Gebruik GEEN richtantnne's, maar omni's. Nadeel: Je krijgt ook de buren en andere stoorbronnen mee.

Maar als je het goed uitrekent en balanceert (met DD-WRT kan je exacte dB waarde instellen), dan kom je best wel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:30
Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 23:07:

M.a.w.: Gebruik GEEN richtantnne's, maar omni's. Nadeel: Je krijgt ook de buren en andere stoorbronnen mee.
Juist wel richtantenne's gebruiken. Je wilt juist zo min mogelijk potentiele storingsbronnen in je range hebben.

Een goede richtantenne icm een AP met laag zendvermogen is een stuk effectiever dan een omni met een hoger zendvermogen! In de meeste AP's kun je gewoon het zendvermogen instellen.

Verder is het op zich prima te realiseren wat TS wil. Je zal in dat geval alleen even moeten kijken naar welk apparaat wat doet en kan, al dan niet icm aparte firmware.

Ik zou router 1 persoonlijk weghalen, nat-over-nat (wat TS nu dus doet) is niet mijn persoonlijke voorkeur, maar staat los van z'n vraag.

In het voorbeeld van TS zijn beide netwerken al apart. Da's ook de situatie die behouden moet blijven, want daarmee kan netwerk van z'n buurman vrolijk blijven doordraaien en zelf DHCP doen ook al ligt de link eruit.

Als TS als AP1 een router/ap plaatst en bij de buurman een client zet dan is ie er al. Wel zal AP1 moeten routeren, dus NAT uitzetten. Op je eigen router maak je 1 static routing voor 192.168.3.0/24 naar <IP van AP1>, op de router van de buurman een route voor 192.168.2.0/24 naar <ip van AP1>
Router 1 heeft (dus) 2 IP's, 1 voor beide netwerksegmenten.
Ik gok dat DDWRT oid dat ook wel kan.

Alternatief is om gewoon een Point-2-point straalverbinding op te zetten en het routeren door een losse (virtuele) bak of L3 switch te laten doen, 't is maar net wat er aanwezig is kwa apparatuur. Houd er wel rekening mee dat een DD-WRT geschikt apparaat niet-perse voldoende kracht heeft om daadwerkelijk de beschikbare doorvoer te benutten. Static routing is wel minder zwaar dan NATtten overigens.

Voor een hogere doorvoer raad ik 5Ghz aan. Ik heb met een 2-tal Engenius AP/Bridges 110Mbit gehaald over 400m...

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 24-11-2012 11:00 ]

Pagina: 1