5GHz WiFi PTP over 70m met Aromat cantenna's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Ik heb wat adviezen nodig (of bevestiging).

Het gaat hierom: Ik wil graag een netwerkverbinding realiseren tussen mijn ouders' huis en het onze.
We wonen in de dezelfde straat, zo'n 70m (max.) uit elkaar en hebben vrij zicht ptp dus.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/12804435/Tweakers/afstand2.jpg

Ik wil m.b.v. een zelfbouw 5ghz richt antenne de draadloze verbinding maken. Ik ga uiteraard geen schotel gebruiken, maar de cilinders op elkaar uitrichten. De gebruikte cilinder (aromat :)) wil ik aan de buitenkant netjes zwart spuiten en daarna met een plastic spray beschermen. Ook de binnenkant als dat geen problemen geeft.
Ze zitten trouwens op de muur, hoog, bijna tegen de dakgoot, dus beschermd van neerslag en zon.
Zou dat afdoende bescherming geven voor langere tijd?
Oh ja....en kan ik er zonder problemen een kunststof deksel op doen, of heeft dat invloed op het signaal?
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/12804435/Tweakers/montagepunt.jpg

Situatie thuis:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/12804435/Tweakers/Netwerk%20thuis%20klein.jpg

Situatie ouders:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/12804435/Tweakers/Netwerk%20ouders%20klein.jpg

Ik heb dus 2X een Linksys WRT320N mbv DD-WRT firmware veranderd naar een E2000.
Die van mij zend, die bij mijn ouders is als client bridge ingesteld.

De verbinding tussen de beide Linksys' lukt hier binnenshuis m.b.v. de standaard ingebouwede antenne's.
Dat moet dus per Linksys één externe Aromat cantenna worden....

Ik wil ze beide aanpassen zodat er twee externe antenne's aan de achterzijde kunnen worden aangesloten.
Of RP-SMA kabels naar de Aromat busjes :)

http://www.ebay.com/itm/7...o-soldering-/110763065977

De beren op de weg:
- Is bij deze single band Linksys één van de antenne's voor de 5GHz band? Of worden RX1 en RX3 gebruikt?
- Kan ik vanaf de laptop bij mijn ouders, de NAS van mijn ouders benaderen? Of sterker, mijn NAS?
- Is de 100Mbit switch genoeg om twee Amino's te voorzien van IPTV? <--- niet echt een netwerk vraag misschien, maar ik stel 'm toch :) Jazeker...dat gaat prima. Met 3 streams getest...

Zo, dat was het....bedankt voor de input alvast!
Oh ja....ik zal proberen het e.e.a. hier met fotootjes bij te houden. Is misschien wel leuk.

Btw, mijn vrouw noemt me nerd....is dat zo gezien het verhaal hierboven? :P

edit 1: IPTV getest en hierboven verwerkt.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-06 15:20
Waarom doe je het niet gewoon via VPN ? ik zie dat jullie een eigen internetaansluiting hebben. Ook synology heeft mooie oplossingen om de apparaten via internet met elkaar te synchroniseren. Ik zie de meerwaarde van een extra wlan niet zo op dit moment, behalve eventueel de up/down stream.

Als je je internetverbinding wilt delen kan ik me deze optie voorstellen maar met 2 verbindingen lijkt het me niet zo moeilijk...

Weet niet welke syno je hebt maar vanaf 3.2 zo uit mijn hoofd zit VPN server ingebouwd, dus is je oplossing al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Borne schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:35:
Waarom doe je het niet gewoon via VPN ? ik zie dat jullie een eigen internetaansluiting hebben. Ook synology heeft mooie oplossingen om de apparaten via internet met elkaar te synchroniseren. Ik zie de meerwaarde van een extra wlan niet zo op dit moment, behalve eventueel de up/down stream.

Als je je internetverbinding wilt delen kan ik me deze optie voorstellen maar met 2 verbindingen lijkt het me niet zo moeilijk...

Weet niet welke syno je hebt maar vanaf 3.2 zo uit mijn hoofd zit VPN server ingebouwd, dus is je oplossing al klaar.
Dat is niet leuk :)

Maar je opmerkingen over up/down en internet delen, die zitten natuurlijk in het achterhoofd.
Mocht het een goede verbinding worden, dan kan die bij mijn ouders weg en draaien we samen op dezelfde verbinding in de toekomst.

Syno aan mijn kant bestaat al en heeft DSM4. Syno bij mijn ouders moet nog komen, maar wordt een nieuwe en heeft dus ook DSM4.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Kleine update...
(en schaamteloze kick) :)

Besteld:
2x N type male to RP-TNC Female WiFi Adapter connector

Binnen:
2 Linksys (Cisco) WRT320N, waarvan 1 reeds mbv DD-WRT firmware een E2000 is geworden. Inmiddels ook externe antenne aansluitingen heeft (foto volgt). Beide zijn om naar E2000 en hebben dus DD-WRT firmware. De één is al als bridge ingesteld. Foto's ben ik vergeten te maken, maar het ziet er uit zoals via de link in de OP te zien is.
4 pigtails om externe antennekabels te kunnen aansluiten.
2 Lege Aromat busjes gekregen :)
2 rp-sma kabels van 3mtr om van de router naar de cantenna te komen.
2 N connectors
2 male to female rp-sma

Reacties, met of zonder advies, zijn welkom trouwens!

edit 1 (24-03-2012): Weer wat binnen en 1 router aangepast (externe antenne aansluitingen).
edit 2 (02-04-2012): Weer wat binnen...bijna compleet!!!
edit 3 (25-04-2012): Alles binnen, maarrrrr, er past iets niet. Ik moet nog een verloop hebben...voila, besteld
edit 4 (14-05-2012): Verkeerde verloopjes besteld. Nu kap ik er even mee...

[ Voor 83% gewijzigd door albino71 op 23-11-2012 09:58 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Je foto is aan de voorkant, maar ik neem aan dat je de boel aan de achterkant gaat opstellen.

Op de schuur of aanbouw kan je een buisje tegen de muur maken waaraan je een paneel antenne schroeft, wil je dit op 5Ghz doen dan moet je zeker geen lange kabel gebruiken wat inhoud korter als een halve meter. Dit omdat de verliezen erggg groot zijn en het vermogen erggg laag.
Dit houd in dat je de AP bridge buiten moet monteren in een waterdichte doos direct achter de antenne.
Op de 2.4Ghz kan dit ook makkelijk gedaan worden en kan de kabel wel weer ietsje langer worden zodat de AP binnen in de schuur tegen de balk geschroeft kan worden. Kabel kan een meter of 3 zijn. Daarom dan ook in de schuur omdat je dan namelijk de Ap beter kwijt kan, en de hoogte van de antenne is dan beter vrij en los van obstakels.
Je suggestie tegen de dakgoot zou ik nooit doen omdat het niet vrij is van obstakels ook al is het naar voren vrij dit houd in naar opzij heb je gelijk reflecties die je echt niet wil, en op 5Ghz al helemaal niet.

Oplossing die iedereen kan.: buis tegen de schuur, hieraan een platte paneel antennen van 18dbi en hieraan een kabel van 3 mtr naar binnen in de schuur en daar de AP tegen de balk en met netwerk kabel het huis in. Alles goed afdichten met vulcaniserende tape buiten en je bent klaar. Wil je echt de hoge snelheden halen dat zet je per opstelling 2 paneel antennes neer zodat je de bandbreedte wat hoger krijgt en daarmee de doorvoer.

Die afstand.? te verwaarlozen die 70mtr mag geen naam hebben met de juiste spullen dat doen we gewoon met de laptop zelf op nog grotere afstand en gewoon binnen, dwz op 150mtr gewoon binnenshuis met de laptop werken met de AP die op de juiste wijze vrij buiten opgesteld staat.
Gebruik static ip adressen ipv dhcp dit voorkomt wegvallen van de dhcp wat bij draadloos nogal eens wil voorkomen. Zet netbios aan als het nog niet aantstaat. lichterlijke netwerk activiteit zorgt ervoor dat de link blijft leven en zodoende het netwerk niet stilvalt en je je gaat ergeren van hij doet het weer niet, en reboten en zo.

Ga niet prutsen met die pringles bussen daar ga je spijt van krijgen, zet gewoon een stel echte antennes neer en je hebt er jaren plezier van, een antenne goed zelf bouwen is een kunst op zicht, zeker als je spreekt op hoge frequenties van boven de 1000Mhz preciezie is dan erg belangrijk en een halve mm maakt of iets werkt of totaal niet.

Op beide banden van de wifi hebben we al meerdere systemen werkend gemaakt over grotere afstanden zelfs zonder vrij zicht, gewoon door de stad heen 1Km is geen probleem als je maar weet wat je doet.
De laatste die we nu trouwens niet meer gebruiken maar zo aangezet kan worden is een link van 1.5Km op 5Ghz zonder vrij zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Dank voor je antwoord en tips! Ik begrijp uit je verhaal dat je eerder met dit bijltje hebt gehakt.
Toch lijkt het me leuk om te proberen, dus misschien doe ik het toch nog.

Als ik nu wat grotere omni's pak, bijv. 6dbi, en deze als externe antenne's gebruik.
Dan de routers op zolder. Overbrug ik dan die 70m met een acceptabele snelheid en stabiliteit denk je?

[ Voor 79% gewijzigd door albino71 op 17-03-2012 22:32 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Zelf prutsen leer je alleen maar van, feit.

Een omi antenne gebruiken kan wel en zal ook wel lukken hoor, al is het heden ten dage druk druk druk op de wifi band en dat was toen nog niet zo het geval, en dat heeft zo zijn invloed erop.
Dat houd in dat als je met een rondstraler werkt je ook veel op gaat vangen uit richtingen die je niet wil en die wel grote invloed hebben op je link, kortom is het p2p zoals je in je TS aangeeft zou ik nooit met een rondstraler gaan werken maar met richtantennes.
En bedenk van proberen met antennes op zolder, dus onderdak, moet je niet aan beginnen. Je zal ontevreden zijn met de link omdat het niet lekker werkt en dus maar niks is, maar je maakt de fout door het onderdak te doen, de link is geen probleem als je het maar op het dak doet huis/schuur.
Afhangkelijk van de snelheid die je kan halen met je router/ap is het een beetje plaats ik 1 of 2 antennes op 1 mast, wij deden dit altijd met 1 antenne op een router en dat was toen voldoende, 2 maakt je ruimte wat groter en daarmee de snelheid.
Voor een kosten besparing kan je dit echt wel leuk doen hoor, maar dan moet je wel een goede stabiele verbinding hebben.

5Ghz is geen band om op te prutsen met zelfbouw, het lijkt heel makkelijk maar is het echt niet, dus zou dat doen op de 2,4 band, en lees je daar eens goed op in.
Onze ervaring met antennes en dergelijk is dan ook al ruim 30 jaar, in zelfbouw dan ook maar ook in de zenders die eraan hangen. Toen wifi kwam hebben we dergelijke links gemaakt voor continu gebruik en het delen van 1 aansluiting, dus moet betrouwbaar werken, 1 opstelling van destijds draait nog steeds zonder dat de stekker er ook maar uit is geweest op een stroomstoring na dan. Maar door glasvezel zijn deze links vervallen en overgegaan in prive gebruik voor de laptop, maar draaien dus nog steeds.

Heb nog wel een set van 2 5Ghz paneel antennes/AP-routers liggen die nu niet meer gebruikt worden en daar drukken we 45Mbit doorheen (54A) maar dat is dan wel duur spul (400 euro/stuk) maar die doe ik niet zomaar weg, (lowcost) daar is het me nog te kostbaar voor. maar dat zou programeren zijn en plaatsen en hopla draaien met de boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Onthoud dat hoe langer je SMA kabel, hoe meer signaalverlies. Grote kans dat het wel gewoon werkt, maar in het geval het niet of langzaam werkt adviseer ik je om een langere Ethernet-kabel (als je die nog niet hebt) en een kortere SMA-kabel te halen en het AP dichterbij de antenne te zetten.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
webcamjan schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 23:59:
Zelf prutsen leer je alleen maar van, feit.
Dat is het plan. Er is geen noodzaak.
Panel antenne's aanschaffen kan altijd nog.

Btw, ik kan met omni's ook op de 5ghz band natuurlijk en die is niet druk. Of red ik de afstand dan niet?
Kan ik nog een soort richtantenne er van maken door een schild er achter te plaatsen...
Rommel de rommel, ik weet het....maar wel leuk!

Voor het uitlijnen van die cantenna's ga ik een laser gebruiken, dus dat zal wel goed komen. Hoop ik :)
jamy015 schreef op zondag 18 maart 2012 @ 01:37:
Onthoud dat hoe langer je SMA kabel, hoe meer signaalverlies. Grote kans dat het wel gewoon werkt, maar in het geval het niet of langzaam werkt adviseer ik je om een langere Ethernet-kabel (als je die nog niet hebt) en een kortere SMA-kabel te halen en het AP dichterbij de antenne te zetten.
Het was inmiddels ook wel mijn idee om de antenne kabels zo kort mogelijk te houden. Was ook al door webcamjan getipt :). Ik ga ze lang testen en indien nodig inkorten.

Nog tips om die knorrtenna's te bevestigen aan de muur?
Ik zit te zoeken op LNB bevestigingen en daar zit wel wat tussen denk ik....

alleen de voorpret al :)

[ Voor 7% gewijzigd door albino71 op 18-03-2012 15:59 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Geen omni's gebruiken bij PtP!

Vergeet ook niet de fresnelzone. Wat dat is, kan je heel goed op wikipedia opzoeken.

M.a.w: Zet GEEN antenne's pal onder je dakgoot. De paneel antenne's zijn waterdicht.

Zet ze op een schuur, zorg ervoor dat de fresnel zone vrij is, en goed uitrichten. Dan heb je het beste signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Anoniem: 203842 schreef op zondag 18 maart 2012 @ 20:23:
Geen omni's gebruiken bij PtP!

Vergeet ook niet de fresnelzone. Wat dat is, kan je heel goed op wikipedia opzoeken.

M.a.w: Zet GEEN antenne's pal onder je dakgoot. De paneel antenne's zijn waterdicht.

Zet ze op een schuur, zorg ervoor dat de fresnel zone vrij is, en goed uitrichten. Dan heb je het beste signaal.
Wat zou de fresnelzone zijn bij een 5ghz golf die uit een aromat busje van 40mm doorsnede komt en 70m verder wordt opgepikt?

edit: volgens mij kan ik het ergens berekenen...

[ Voor 4% gewijzigd door albino71 op 18-03-2012 20:33 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Misschien laserlinkje overkopen?

FSO of Free Space Optical communication, Ouderwets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Thx voor de tip....
Kan een optie zijn als het allemaal te moeilijk blijkt...

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Ik heb 6dBi omni's besteld en ga daar eens mee testen.
Iets minder foutgevoelig hoop ik. Daarna kan ik dan de cantenna's dan een keertje in elkaar gaan flansen.

Dit wil ik nu zien te bereiken...
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/12804435/Tweakers/Netwerk%20thuis%20klein2.jpg

edit: Ik heb nu voor elkaar dat de e2000 die bij mij staat, als AP/switch werkt en een eigen ssid uitzend.

Deze instellingen: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Access_Point

[ Voor 59% gewijzigd door albino71 op 23-11-2012 11:42 ]

Te koop....

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Deze hobby maar weer eens oppakken....

Huidige testopstelling is:

TP link router met standaard firmware
draadje naar WAN E2000 (noem hem even E2000-1) met DD-WRT (laatste versie)

Deze E2000-1 is als AP ingesteld en alles wat daaraan gekoppeld wordt (bedraad, of draadloos) krijgt netjes een IP van de TP link router.

Nu de laatste stap, en die lukt me niet....

Ik heb dus nog een E2000 (noem hem even E2000-2).
Die heeft ook de DD-WRT firmware en ik heb geprobeerd deze in te stellen volgens deze tuts om hem via WiFi te koppelen met de E2000-1, maar alles wat op de E2000-2 wordt aangesloten, moet gewoon een IP van de TP link krijgen:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Bridged

Helaas krijg ik het niet voor elkaar...

Iemand nog ideeen??

Het gaat mij boven de netwerk pet.

[ Voor 10% gewijzigd door albino71 op 14-02-2013 22:29 . Reden: typo ]

Te koop....

Pagina: 1