Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Koelpasta aanbrengen AMD processor met Noctua koeler.

Pagina: 1
Acties:

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-11 20:07
hoi,

Wie kan mij adviseren.

Ik wil mijn noctua koeler plaatsen op een AMD processor met Arctic koelpasta.
Echter, de wijze van koelpasta aanbrengen wordt anders geadviseerd als je kijkt naar Arctic en Noctua.
Of moet ik ze allebei toepassen.

Bij mijn Scythe koeler op mijn intel processor heb ik dat gedaan.
Heel dun egaal laagje op de heatpipe en 1 verticale lijn over de processor.
Ik heb een idle temperatuur van 36gr. Lijkt me goed toch? Max mag hij 67gr zijn.

De docu van Noctua :
http://www.noctua.at/pdf/...nh_u9_do_a3_manual_en.pdf

en vanuit Arctic
http://www.arcticsilver.c...ethod_middle_dot_v1.3.pdf

Dank voor de tips.

Thomas

• ChrisVrolijk
Ik neem aan dat je met je link bedoelt ga naar google.nl en zoek het op.
Ik vind dat ik al heb gezocht nl bij Arctic en bij de leverancier van de koeler.
Iedereen heeft het over de pasta op de processor maar niemand (voor zover ik kan vinden) schrijft iets over het besmeren van de heatpipe.

Ik ben in de veronderstelling dat in dit subforum meerdere tweakers bezig zijn met het koelen en stil maken van het systeem en ik snap dat dit geen forum is voor een open doel maar omdat ik toch ook zelf al met voorbeelden kom uit eigen praktijk en van leveranciers mag ik toch wel vragen om de mening van anderen.

Dit forum is toch ook om te discusieren en niet alleen om flauw te doen?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Je besmeert de heatpipes niet maar gewoon een rijstkorrel op de processor is genoeg.
Het dient enkel om wat oneffenheden op te vullen zodat het beter geleid.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:10

player-x

Disruptive by design

Quad schreef op donderdag 22 november 2012 @ 13:00:
Je besmeert de heatpipes niet maar gewoon een rijstkorrel op de processor is genoeg.
Het dient enkel om wat oneffenheden op te vullen zodat het beter geleid.
Geheel correct.

Dis is mijn manier, die ik toepas na veel ''trial and error'', om mijn zwaar over geklokte CPUs koel te houden.
  1. smeer die rijst korrel uit over de hele CPU.(*)
  2. verwijder alle overtollige koelpasta met een creditkaart door een keer over de CPU te schrapen.
  3. monteer koeler bijna vast, maar laat nog wel wat beweging tussen koeler en CPU mogelijk zijn.
  4. twist de koeler voor een minuut of twee om de pasta te verdelen
  5. zet CPU geheel vast
(*)Ik gebruik daar zelf altijd een plastic zakje over mijn vinger daar voor.
Bij koelpasta is minder altijd meer, er moet namelijk alleen pasta genoeg zijn om oneffenheden op te vullen, en juist niet om een barrière te zijn, daar koelpasta veel en veel slechter geleid dan het koper van de koeler zelf.

Daarnaast gebruik de NT-H1 pasta die mee geleverd is, is vele male beter dan Arctic silver 5.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:48
player-x schreef op donderdag 22 november 2012 @ 13:26:
[...]
...smeer die rijst korrel uit over de hele CPU
Over het algemeen is de kans op luchtbellen bij het uitsmeren een groter dan wanneer je alleen een bolletje pasta in het midden doet en de koeler de rest laat doen.

@TS: gebruik, net als hierboven wordt geadviseerd, gewoon de Noctua pasta. Deze is van zeer goede kwaliteit.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

player-x schreef op donderdag 22 november 2012 @ 13:26:
[...]
smeer die rijst korrel uit over de hele CPU.
Daarnaast gebruik de NT-H1 pasta die mee geleverd is, is vele male beter dan Arctic silver 5.
Dat is nou juist wat je niet moet doen. Op youtube zie je veel filmpjes waar ze met een glasplaatje dat mooi kunnen laten zien.
Het uitsmeren vergroot de kans op bubbels, een rijstkorreltje laat het mooiste de pasta over de CPU uitsmeren door de druk.
Een wirwar van pasta op de CPU/koeler aanbrengen zorgt voor te veel oneffenheden.

@TS Probeer eens voor de gein opnieuw de pasta aan te brengen, maar dan door middel van een kleine rijstkorrel op de CPU. Ben dan benieuwd of de temps lager zijn (of juist niet) dan wat je nu hebt. Want volgens kan het wel lager. 8)

nggyu nglyd

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Is volgens mij al redelijk vaak gesteld.

Er zijn verschillende methodes, die goed werken op verschillende CPU's
AMD heeft vaak cores in de hoeken van de CPU, hier is bv de "high five" goed.
Bij bv i7 9** is een line methode weer goed aangezien de core's in het midden op een rij zitten.

Wat voor AMD heb je?

[ Voor 122% gewijzigd door mukkel op 22-11-2012 14:01 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
Daar hebben we al een heel mooi topic voor:
Koelpasta topic

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• ChrisVrolijk
Quad schreef op donderdag 22 november 2012 @ 13:37:
[
@TS Probeer eens voor de gein opnieuw de pasta aan te brengen, maar dan door middel van een kleine rijstkorrel op de CPU. Ben dan benieuwd of de temps lager zijn (of juist niet) dan wat je nu hebt. Want volgens kan het wel lager. 8)
Denk je serieus dat het lager kan want het is niet mijn favoriete hobby om alles weer uit elkaar te halen.
Minder warmte betekent natuurlijk wel minder hoger toerental van de ventilatoren dus minder geluid en stroom. O+

• ChrisVrolijk
Ik heb de I7 920 en de AMD 6138.
Voor beide heb ik de documenten van arctic erbij gepakt.

• ChojinZ
ChrisVrolijk schreef op donderdag 22 november 2012 @ 14:16:
[...]

Denk je serieus dat het lager kan want het is niet mijn favoriete hobby om alles weer uit elkaar te halen.
Minder warmte betekent natuurlijk wel minder hoger toerental van de ventilatoren dus minder geluid en stroom. O+
Ja.

De methode die je nu hebt gebruikt zorgt ervoor dat er teveel pasta wordt gebruikt. Teveel pasta zorgt voor isolatie. CPU wordt heter en dus moet de koeler harder draaien. Minder is in dit geval vaak beter.

Als je nu naar de CPU kijkt, zie je dan koelpasta aan de zijkant eruit lopen? Zoja, dan heb je teveel gebruikt...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• ChrisVrolijk
ChojinZ schreef op donderdag 22 november 2012 @ 15:59:
[...]

Ja.

De methode die je nu hebt gebruikt zorgt ervoor dat er teveel pasta wordt gebruikt. Teveel pasta zorgt voor isolatie. CPU wordt heter en dus moet de koeler harder draaien. Minder is in dit geval vaak beter.

Als je nu naar de CPU kijkt, zie je dan koelpasta aan de zijkant eruit lopen? Zoja, dan heb je teveel gebruikt...
Er komt geen koelpasta uit. Ik ga het wel proberen.
Ik maak de processor en de heatpipe schoon zodat het weer blinkt en leg dan in het midden van de processor een rijstkorrel koelpasta neer. Daarna schroef ik hem vast. Ik zal mijn verschillen hier posten.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

ChrisVrolijk schreef op donderdag 22 november 2012 @ 14:16:
[...]

Jup, het kan lager, het zal wel moeten gezien je nu zowel als op de koeler als op de CPU pasta hebt gebruikt.
ChrisVrolijk schreef op donderdag 22 november 2012 @ 16:31:
[...]
Er komt geen koelpasta uit. Ik ga het wel proberen.
Ik maak de processor en de heatpipe schoon zodat het weer blinkt en leg dan in het midden van de processor een rijstkorrel koelpasta neer. Daarna schroef ik hem vast. Ik zal mijn verschillen hier posten.
Hoeft niet altijd koelpasta langs te lopen.
Ben benieuwd ;)

nggyu nglyd

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik heb bij mijn mugen 2 i.c.m. 2500k @ 4,5 ghz de beste resultaten met uitsmeren.
Ik heb zowel de rijst en erwt methode gebruikt maar de laagste temperaturen kreeg ik door een dunne laag koelpasta zorgvuldig op de cpu aan te brengen. Ik heb geen zin in een remount echter en nu zit er een rijstekorrel op. Scheelt 2 graden met de eerste mount.

Opvallend detail is dat ik dus de laagste temperaturen had met de uitsmeer methode. Dit was met de bijgeleverde, "stock" koelpasta, waar ik met de andere methodes met MX-4 heb gebruikt en denk dat deze beter is.

• ChojinZ
eL_Jay schreef op donderdag 22 november 2012 @ 17:00:
Ik heb bij mijn mugen 2 i.c.m. 2500k @ 4,5 ghz de beste resultaten met uitsmeren.
Ik heb zowel de rijst en erwt methode gebruikt maar de laagste temperaturen kreeg ik door een dunne laag koelpasta zorgvuldig op de cpu aan te brengen. Ik heb geen zin in een remount echter en nu zit er een rijstekorrel op. Scheelt 2 graden met de eerste mount.

Opvallend detail is dat ik dus de laagste temperaturen had met de uitsmeer methode. Dit was met de bijgeleverde, "stock" koelpasta, waar ik met de andere methodes met MX-4 heb gebruikt en denk dat deze beter is.
Das apart.... Heb je daar zelf een verklaring voor?

Het enige wat ik me kan bedenken is dat de IHS of het koelblok niet bol of hol zijn en dat daardoor de verspreiding van de rijstkorrel niet goed werkt.

• ChrisVrolijk
Quad schreef op donderdag 22 november 2012 @ 16:33:
[...]

Jup, het kan lager, het zal wel moeten gezien je nu zowel als op de koeler als op de CPU pasta hebt gebruikt.

[...]

Hoeft niet altijd koelpasta langs te lopen.
Ben benieuwd ;)
Ik heb zojuist een complete remount gedaan.
Er zit nu 1 rijstkorrel koelpasta op het midden van de processor. Mijn pc is nu al 4 graden warmer dan toen ik hem uitzetten. Ik ga dus (morgen) weer een remount doen en dan alleen pasta op de processor.
Moet ik hem trouwens perse helemaal inbouwen of kan ik hem er ook even naast laten staan.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Je kan moederbord op een kartonnen doos zetten zonder problemen.
Maar vergeet niet dat airflow etc anders is dan als hij in de kast zit.

[ Voor 36% gewijzigd door Quad op 22-11-2012 22:23 ]

nggyu nglyd

• ChrisVrolijk
Ik heb nu de koelpasta over de processor gesmeerd. Koeler erop en alles weer ingebouwd.
Toen prime95 gepakt en een stresstest gedaan. Binnen 15min was de processor 66gr.
Volgens intel is 67,9 de max conclusie. Iets is niet goed.

http://ark.intel.com/prod...66-GHz-4_80-GTs-Intel-QPI

Ik heb nu 4 nieuwe ventilatoren besteld namelijk de papst 4412F/2GL.
Deze ventilatoren draaien op max 1600rpm met een luchtverplaatsing van 94m3/h.
Mijn kastfans 1000rpm /62m3h en de cpufans 800rpm /68m3h.

Afwachtend bij de brievenbus.

[ Voor 26% gewijzigd door ChrisVrolijk op 25-11-2012 14:20 ]

• ChrisVrolijk
Zo, nieuwe ventilatoren zijn binnen.
Alle ventilatoren in mijn kast zijn vervangen en aangesloten op de lamptron Toch FAN controller.
Ik kan nu temperaturen instellen en aangeven wanneer de ventilator 100% moet gaan draaien.

Zodra alles is ingeregeld laat ik mijn nieuwe temperaturen weten.

• ChojinZ
ChrisVrolijk schreef op zondag 25 november 2012 @ 12:28:
Ik heb nu de koelpasta over de processor gesmeerd. Koeler erop en alles weer ingebouwd.
Toen prime95 gepakt en een stresstest gedaan. Binnen 15min was de processor 66gr.
Volgens intel is 67,9 de max conclusie. Iets is niet goed.
Die 67.9 is de Tcase. Maar dat is wat anders dan de coretemp. Coretemp is Tjunction. En dat maximum ligt hoger dan 67.9 graden.

Pagina: 1