8 speakers aansturen voor muziek

Pagina: 1
Acties:

• Rolandow
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:56
Ik vroeg me af wat de beste manier is om 8 speakers aan te sturen voor muziek. Het gaat om een huis waar 8 speaker aansluitingen zijn aangelegd, 4 in de woonkamer, 2 in de keuken, 2 in een andere kamer. Het gaat hier om 'gewone' muziek uit een tuner of mp3 speler, dus niet om een bioscoop opstelling.

In eerste instantie leek het me het beste om een stereo versterker te kopen die 4 speakers kon aansturen (met zo'n A en B switch) en gewoon twee speakers aan één aansluiting te hangen. Het vermogen zal dan iets minder zijn, maar er hoeven geen house parties mee gegeven te worden. Ik heb nu een stereo versterker in bezit.

Nadeel hiervan is dat je redelijk grote speakers moet ophangen om een beetje geluid te krijgen, vooral lage tonen. Dus nu twijfel ik of ik niet beter op zoek kan naar een receiver, een 5.1 of 7.1. Bij de 5.1 zou ik dan ook twee speakers per aansluiting kunnen doen, de center weg laten, en een subwoofer gebruiken. Bij een 7.1 een soortgelijke opstelling.

Ik vraag me af of deze receivers het geluid ook zo kunnen verdelen over speakers zodat er overal geluid uit komt. Of gaat zo'n systeem altijd van een dolby of DTS signaal uit, en blijven de andere speakers anders uit?

Wat vinden jullie: de stereo versterker houden? Of verkopen en dan op jacht naar een 5.1 of 7.1? Hoe kan ik dit het beste aansluiten?

Koffie met thee is minder lekker.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:16
Waarom niet een paar kleine stereo versterkers? Zo kun je per ruimte het volume regelen of uit zetten en kun je bovendien het stereobeeld behouden, iets wat met een surround opstelling lastig zal worden.

Er zijn diverse technieken om stereo over een surroundset te krijgen, ieder met eigen voor en nadelen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Het hangt een klein beetje van je bron-signaal af maar een vorobeeld van een 8-kanaals versterker is de "IMG Stage-line STA-1508" hierop is het volume per speaker in te stellen. Het algemene volume-niveau zou "extern" ingesteld moeten worden hiervoor biedt de versterker geen oplossing.

Linkje:
http://monacor.co.uk/products/prosound-amplifier/vnr/244300/

Een andere optie is bijvoorbeeld een home-cinema systeem met meerdere zones, waar de primaire zone ingesteld kan worden als dubbel stereo.

Murphy was an optimist

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:45

CeesKees

I rest my Kees

De beste manier zou deze zijn, maar daar heb je natuurlijk geen bal aan...
http://www.sonos.com/?lang=nl-nl&region=nl

Waarom zou je die speakers vanaf een punt willen aansturen? Ik kan mij voorstellen dat je niet in iedere ruimte even luide muziek wilt.

Ga eens op zoek naar een receiver met een "Multi-room" mogelijkheid.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:38
Het is natuurlijk afhankelijk van wat je wilt bereiken... Je kan elke speakerset een eigen versterkertje meegeven en vanaf 1 bron werken, maar je kan er ook voor kiezen om met zones te werken vanaf een centraal punt. Zo kan je voor elke ruimte weer aparte muziek instellen. De hierboven genoemde sonos doet dit min of meer al, maar ook o.a. bose heeft daar heel veel oplossingen voor.

Ik denk dat het handig is om eerst je wensen en mogelijkheden eens goed op een rijtje te zetten (denk dus ook aan wat fysiek mogelijk is. Als je geen versterkers kwijt kunt, wil je niet voor elke locatie een eigen versterker om maar eens wat te noemen) en vermeld ook even je budget. Er zijn geweldige oplossingen te vinden, maar daar hangt vaak ook een geweldig hoog prijskaartje aan -O-

iRacing Profiel

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-12 12:57
Ik zou gaan kijken naar een twee kleine TA2024 versterkers voor de 2 speakers in de keuken en de 2 speakers in de 'andere kamer'.
Gecombineerd met de stereoversterker die je al hebt voor de woonkamer heb je een budgetoplossing voor alle ruimtes, gecombineerd met een onafhankelijk volumecontrol.

Voorbeeld voor zo'n versterker: http://smsl-sa-s3-ta2021b.blogspot.nl/ Op eBay te verkrijgen voor <50 euro, heb er zelf ook twee!

• Rolandow
Hartelijk dank voor de reactie's allen! Kennelijk krijg ik geen mailtjes van nieuwe replies, dus vandaar mijn late reactie :-)

De bedoeling is om voor een schappelijke prijs (aangezien ik het zoveel mogelijk cadeau zou willen doen) muziek te kunnen regelen op alle aansluitpunten. Omdat er verder geen moderne surround nodig is, dacht ik te kunnen volstaan met wat oudere versterkers, die op marktplaats in overvloed aanwezig zijn.

Er hoeft niet verschillende soorten muziek in de ruimtes gespeeld te worden, maar juist overal dezelfde muziek. Die TA2024 oplossing lijkt me wel wat, alleen vraag ik me af hoe ik dit aansluit? Er staat dat er 1 RCA input is, dat is volgens mij gewoon een tulip stekker toch? Maar hoe haal ik dit uit mijn gewone versterker? Zou ik de tape recorder uitgang kunnen gebruiken, en hem dan altijd in tape-modus zetten o.i.d?

De acht kanaals P.A. versterker en Bose oplossing lijken me fantastisch, maar voorlopig nog even ver buiten budget :-) Aangezien het vooral als sfeer muziek gebruikt zal worden, is dit denk ik ook een beetje overkill. De gebruikers zijn geen audiofielen, en erg hard zal het ook niet hoeven denk ik.

De kleine versterkers lijkt me dus het beste. Eens zien wat daar allemaal voor te krijgen is. Ik ben dus nog wel even benieuwd hoe je zoiets aansluit op een normale stereo versterker. Ik heb nu een Onkyo A-8015 versterker.

• Rolandow
Stel dat ik toch gewoon acht speakers op 4 aansluitpunten op de versterker doe, dus twee speakers per uitgang, hoe werkt dit dan? Hou ik dan de helft aan vermogen over? Als ik nu 60W per kanaal heb, hou ik dan 30 over? Dit is in feite (iets) meer dan een extra TA2024 versterkertje, dus waarom zou ik dat niet kunnen proberen?

Hoe zit het met de weerstand? Wordt die voor de versterker nu minder, of meer? Dus kan het kwaad als ik twee speakers van 8 ohms aansluit op 1 kanaal?

Gaat de versterker stuk, of komt er gewoon minder geluid uit de boxen?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat is de impedantie van de speakers? Wat is de minimale impedantie die de versterker wil zien?

Een gewone versterker heeft twee kanalen, je wilt vier speakers parallel zetten per kanaal. Da's een erg zware belasting voor de versterker. Op lage volumes gaat het prima, maar als je het wat harder zet gaat de versterker kapot als hij geen kortsluitbeveiliging heeft.

Je kan de luidsprekers ook serie/parallel aansluiten, dus dat je eerst twee luidsprekers parallel zet en vervolgens twee van deze 'groepjes' in serie zet. Dan blijft de impedantie hetzelfde als met een enkele luidspreker. Maar dit werkt alleen goed als alle luidsprekers identiek zijn, anders wordt het geluid wat slechter.

[ Voor 4% gewijzigd door TBTL op 26-11-2012 16:04 ]

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12 12:02
Als je zelf een beetje handig bent kun je zo iets gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://www.pennybuying.com/pbuying/nEO_IMG_F781A-1.jpg

Of als je inderdaad per kant 2 x 2 speakers in serie en dan die setjes van 2 parallel aansluit dan kom je weer op dezelfde weerstand als één enkele speaker. Dat zou voor de versterker dan geen extra belasting zijn.

Verwijderd

Wat is je budget? En wat heb je al staan behalve die stereo receiver? Denk dat je eerst eens goed moet bepalen wat je wilt en vooral wat voor bedieningsgemak je zoekt. Wij hebben eerder iets vergelijkbaars gezocht, de sky is de limit en de kans op een teleurstelling ook in matige geluidskwaliteit op wat volume. Want je zit dan snel in de hobby sferen omdat je apparatuur zo gebruikt waarvoor het niet voor is bedoeld.

Actieve speakers kun je ook aan denken, daar is de versterking al ingebouwd. Die worden ook veel in studio toepassingen gebruikt: http://www.thomann.de/nl/actieve_nabijveldmonitors.html

Hier zijn we uiteindelijk toch gegaan voor een Sonos opstelling, want het gebruiksgemak telde hoog. Voordeel van Sonos is dat je klein kunt beginnen met 1 systeem en daarna kan gaan uitbreiden in je eigen tempo. Zowel bedraad met de Sonos Connect Amp of een draadlooze variant:

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2012 18:29 ]

• Rolandow
TBTL schreef op maandag 26 november 2012 @ 12:57:
Wat is de impedantie van de speakers? Wat is de minimale impedantie die de versterker wil zien?
Als ik één paar speakers aansluit, 4 ohm, en als ik twee paar speakers aansluit 8 ohms. De versterker heeft de mogelijkheid om (zonder dubbel aan te sluiten) 4 speakers aan te sluiten. Je kunt dan met A, B of A+B kiezen welke speakers hij gebruikt.
Een gewone versterker heeft twee kanalen, je wilt vier speakers parallel zetten per kanaal. Da's een erg zware belasting voor de versterker. Op lage volumes gaat het prima, maar als je het wat harder zet gaat de versterker kapot als hij geen kortsluitbeveiliging heeft.
Deze heeft vier kanalen, maar ik weet niet of dat intern gewoon weer door gelust is. Lijkt me eigenlijk niet, aangezien die switch erop zit.
Je kan de luidsprekers ook serie/parallel aansluiten, dus dat je eerst twee luidsprekers parallel zet en vervolgens twee van deze 'groepjes' in serie zet. Dan blijft de impedantie hetzelfde als met een enkele luidspreker. Maar dit werkt alleen goed als alle luidsprekers identiek zijn, anders wordt het geluid wat slechter.
Kan ik ook twee speakers in serie zetten zonder ze parallel te zetten? En blijft de impedantie dan ook hetzelfde? Of verlaag ik die dan juist? In serie schakelen heb ik eerder gelezen, en dat lijkt me de ideale oplossing? Maar hoe doe ik dit dan met 4 kanalen?
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 18:27:
Wat is je budget? En wat heb je al staan behalve die stereo receiver?
Vooralsnog heb ik alleen de versterker gekocht, en ben nu aan het kijken of ik meer bij elkaar kan sprokkelen, of in elk geval een goed advies kan uitbrengen. Het budget is laag, maar de eisen zijn ook niet zo hoog. Dus qua speakers zat ik te denken aan Bose 201 of 301 of Jamo Compact 70's. Maar misschien vindt mijn broer die te groot, dus dan zal ik toch naar een surround receiver moeten vrees ik.

Ik snap dat oplossingen als Sonos uiteindelijk veel mooier en beter zijn, alleen is daar op dit moment nog geen budget voor. Maar 2 jaar zonder muziek in huis leek me ook weer zo wat, vandaar dat ik alvast op zoek ging naar een versterker om die cadeau te doen. Nu de speakers dus nog!
Actieve speakers kun je ook aan denken, daar is de versterking al ingebouwd. Die worden ook veel in studio toepassingen gebruikt: http://www.thomann.de/nl/actieve_nabijveldmonitors.html
Maar actieve speakers kun je niet op een normale versterker aansluiten. Die moet je dus op een onversterkte bron aansluiten, toch?

• Mijulio
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-12 22:20
Interessant vraagstuk! kleine comment van mijnerzijds: veel receivers met multi-zone (2-3) sturen daar geen digitale bronnen over, dus dat is het overwegen waard.

Zoals hierboven vermeld: ik zou (indien budget toelaat) gaan voor Sonos of Airplay oplossingen, icm losse versterkers, dan kun je overal aan de slag met je mobiele tel of ipad.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17
Rolandow schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 13:46:
Als ik één paar speakers aansluit, 4 ohm, en als ik twee paar speakers aansluit 8 ohms. De versterker heeft de mogelijkheid om (zonder dubbel aan te sluiten) 4 speakers aan te sluiten. Je kunt dan met A, B of A+B kiezen welke speakers hij gebruikt.
Die schakelaar (A, B of A+B) is dus een schakeling in de uitgang, geen 2e versterkercircuit.

Als je A+B doet hangt hij ze intern dus al beiden de hetzelfde aansluiting, vandaar dat in dat geval de speakers 8 Ohm moeten zijn.

Hoeveel wil je kunnen schakelen? Als je de woonkamer apart wilt en de keuken + andere kamer bij elkaar is het simpelste:

Woonkamer: 2 speakers op links sluit je in serie aan op A Links, 2 speakers rechts in serie op A Rechts:
A-Links-Rood naar Speaker-1-Links-Rood
Speaker-1-Links-Zwart naar Speaker-2-Links-Rood
Speaker-2-Links-Zwart naar A-Links-Zwart

Keuken en andere kamer idem. Als je in die ruimtes stereo wilt moet je Keuken-Links en AndereKamer-Links in serie zetten, als mono goed is kun je wat kabel besparen :)

Waarom in serie? Omdat de weerstand parallel flink omlaag gaat. Je kunt het wel parallel zetten maar dan moet je allemaal 16 Ohms speakers hebben, nu kun je overal de (veel gebruikelijker) 4 Ohms-speakers gebruiken.

Voor meer uitleg over het hoe en waarom is dit topic misschien interessant: Speaker switch icm met ohms e.d. uitleg gevraagd.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Rolandow
Hartelijk dank Paul, ik heb het even getekend, en ik snap het principe. Maar je zegt dat ik nu 4 ohms speakers kan gebruiken. Betekent dit dat de weerstand dus omlaag gaat als ik in serie schakel? Ik dacht eigenlijk dat de weerstand gelijk zou blijven. En dan zou ik bij 8 ohms speakers dus 8 ohms houden?

En wat ik dus ook vreemd ging: het voordeel van die schakelaar lijkt me toch dat je een speakerset op een gewenst moment uit kunt zetten. Maar als de weerstand verandert, is dit dan niet schadelijk voor speakers of versterker?

Als ik de speaker dus "normaal" zou gebruiken, zonder serie schakeling, en ik zou overal 8 ohms speakers op zetten, dan heb ik teveel weerstand op het moment dat ik alleen A aan heb gezet. De versterker zegt immers dat hij dan 4 ohm wil. Wat is hiervan dan het gevolg? Alleen minder vermogen?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik gebruik al jaren mijn versterker op die manier.
ik heb 1 paar flinke 6ohms staanders in de woonkamer, een 2e paar 8ohms speakers in de keuken voor tijdens het koken/afwassen. Dit alles op een 15jaar oude philips versterker met a/b schakelaar.

gewoon schakelen tussen a&b is geen enkel probleem, allebei tegelijktijd aanzetten is opzich ook geen probleem. alleen moet je de volumeknop dan wel flink omhoogdraaien om weer hetzelfde volume te komen.
Maar ik stuiter al jaren elke zaterdag schoonmakend flink door het huis met allebei de speakers vol open, en de versterker vind dat prima :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Paul
Rolandow schreef op donderdag 29 november 2012 @ 15:26:
Betekent dit dat de weerstand dus omlaag gaat als ik in serie schakel?
Nee, in serie wordt de weerstand hoger: er staan 2 dingen na elkaar in de weg waardoor het 2x zoveel moeite kost.

Parallel kan een deel van de stroom over de ene speaker en een ander deel over de andere speaker waardoor het 2x zo snel gaat (en er dus minder weerstand is).
Maar als de weerstand verandert, is dit dan niet schadelijk voor speakers of versterker?
Niet als je niet onder een bepaalde waarde komt (te laag == kortsluiting), die waarde ligt zo te lezen op 4 Ohm. Mogelijk lager maar de fabrikant geeft niet voor niks op dat je 8 Ohm-speakers moet gebruiken :)

Die 4 of 8 Ohm is een benadering, de exacte weerstand veranderd namelijk al naar gelang de toonhoogte en mogelijk het volume.

Om het anders te stellen: Gaat het electriciteitsnet kapot als je een lamp aan of uit zet? Daar is het mee te vergelijken :)
Als ik de speaker dus "normaal" zou gebruiken, zonder serie schakeling, en ik zou overal 8 ohms speakers op zetten, dan heb ik teveel weerstand op het moment dat ik alleen A aan heb gezet.
Nee, als je op iedere terminal 2 speakers parallel aansluit gaat het goed als je alleen A of alleen B aanzet: 1/8 + 1/8 = 2/8 = 1/4 dus 4 Ohm

Zet je A én B aan dan krijg je 1/8 + 1/8 + 1/8 + 1/8 = 4/8 = 1/2 dus 2 Ohm, wat te laag is voor de (opgegeven) minimum impedantie.
Wat is hiervan dan het gevolg? Alleen minder vermogen?
Minder weerstand is hogere stroom, dus meer vermogen. Mogelijk (vooral als je het volume opendraait) teveel vermogen waarna de versterker kapot gaat of in protectie schiet.

Hogere impedantie is wel ok, je kunt dus wel 8 Ohm-speakers gebruiken en ze aansluiten zoals ik uitgetekend heb. Wat ook kan is A parallel met 8 Ohm-speakers en B met 8Ohm in serie, dan kom je op 3,2 Ohm uit als je A + B aan zet, mits het volume niet te hoog gaat moet dat wel kunnen.
heuveltje schreef op donderdag 29 november 2012 @ 15:48:
Ik gebruik al jaren mijn versterker op die manier.
Jij komt op 3,4 Ohm uit :) Hoe minder ver onder de 4 hoe beter, maar de meeste versterkers kunnen het inderdaad wel aan om lager te gaan. De betere versterkers hebben een beveiliging die tegen kortsluiting beveiligd en die de boel uitzet als het te warm wordt, maar ook versterkers die dat niet hebben kunnen wel enigszins buiten hun specs werken; als je maar bewust bent van de mogelijke gevolgen :P

[ Voor 12% gewijzigd door Paul op 29-11-2012 15:52 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Rolandow
Bedankt voor het uitgebreide antwoord Paul. Parallel schakelen is dus een risico op het moment dat alle speakers aangezet worden. Concluderend kan ik beter, als ik meer boxen per kanaal wil, in serie schakelen. Welke formule moet ik dan hanteren?

Mijn broer heeft nu Jamo S 602 speakers op het oog, maar die zijn dus 6 ohms. Als ik ze in serie zet, zou ik dus 1/6+1/6 = 2/6 = 1/3 = 3 ohms. Als ik deze dan vervolgens weer parallel zou schakelen (dat doet de A+B switch toch?), krijg ik dan dus 6 ohms in totaal?

• Paul
Liefst kom je zo dicht mogelijk bij die 4 uit, in alle scenario's :)

Bij parallel hoort de formule (1/RY) + (1/RZ) = (1/RTOT) (waarbij R = weerstand in Ohm)

Bij serie hoort RY + RZ = RTOT, bij 2 speakers van 6 Ohm in serie heb je dus 12 Ohm.

Als alle speakers hetzelfde zijn (of in ieder geval dezelfde impedantie hebben) is in serie dus verdubbelen en parallen halveren.

Als ik weer de woonkamer als A neem en de andere 2 kamers samen als B dan zou ik de speakers in de woonkamer in serie zetten (12 Ohm) en de speakers in de andere kamers ook (ook 12 Ohm). Zet je ze dan beiden aan dan krijg je dus 6 Ohm totaal.

Liefst zou de knop A + B de speakers in serie zetten omdat je dan de huiskamer inderdaad parallel kan zetten zonder al te groot risico voor de versterker (al is 3 Ohm al een flink stuk onder de opgegeven minimum belasting) maar in serie zou ook gewoon moeten kunnen.

Wel kun je je afvragen of 4 speakers in de woonkamer (zowel in serie als parallel) zoveel toevoegt, ik denk dat je beter voor 2 speakers kunt gaan die ieder 2x zo duur zijn als 1 Jamo S 602. Nu is prijs niet direct maatgevend voor de kwaliteit van een speaker maar met een hoger budget kun je vaak wel naar een stap betere speaker :)

[ Voor 31% gewijzigd door Paul op 04-12-2012 14:10 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1