Speaker switch icm met ohms e.d. uitleg gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-12 14:21
Voor mijn nieuwe huis ben ik op zoek naar een mooie methode om zowel in de keuken, badkamer en veranda muziek te kunnen afspelen.
Nu leek mij de oplossing om hiervoor een speaker switch te gebruiken. Ik wil dan overal speakerkabel naartoe leggen en deze switch op een centrale plek neerzetten, liefst bij de bron (een stereoset bijvoorbeeld) in de buurt

Het leek mij ideaal om in de keuken dezelfde muziek aan te hebben als onder de veranda, bijvoorbeeld tijdens een feestje, zonder daarvoor een Sonos systeem o.i.d. aan te schaffen.

Nu komt het probleem: ik snap de ballen niet van het hele Ohm verhaal wat hierbij komt qua overbelasting/onderbelasting van de versterker wanneer je meerdere speakers tegelijk aan hebt, tenminste zo heb ik gelezen. Ik wil gewoon een standaard kastje zonder gezeik achter mn bron kunnen knuppen zodat ik kan schakelen tussen a, b, c, a+b, a+c, b+c of eventueel a+b+c, zonder hierbij mijn versterker naar zn grootje te helpen.

Kan iemand mij adviseren in wat daarbij de beste aanpak is? De versterker die ik voor ogen heb heeft deze specs:
Uitgangsvermogen (nominaal):
40 watt + 40 watt (6 ohm bij 1 kHz, 1% THV)
Continu RMS-uitgangsvermogen
(referentiewaarde):
50 watt + 50 watt (6 ohm bij 1 kHz, 10% THV)
Muziekuitgangsvermogen (referentiewaarde):
Welke speakers zou ik hierbij moeten aanschaffen met welke speaker switch?

En welke rekenmethode zit hier nu bij qua speakers? moet ik het aantal ohm nu bijelkaar optellen? Of moet ik het totaal delen door 2? Ik snap er echt de ballen niet van...

[ Voor 5% gewijzigd door Vince22 op 06-11-2012 16:11 ]

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:44
Als jij a b en c aan wil sturen tegelijk heb je behoorlijk veel vermogen nodig vanuit je versterker. Dat ohm verhaal heeft te maken met de impedantie van je speakers. De impedantie (of liever gezegd de Reactantie) van je speakers heeft te maken met de frequentie van je geluid. Het kan dus zijn dat je speakers dippen naar 4 ohm terwijl je 8 ohm speakers hebt. Als je 4 ohm reactantie hebt, moet je versterker veel meer vermogen leveren. Heb je dan 3 sets speakers eraan hangen die naar 4 ohm dippen, zal je versterker ineens enorm veel vermogen moeten leveren, en dan kan je versterker het dus gaan begeven. In hoeverre dit beveiligd is weet ik zo niet. Wanneer je meerdere speakers aan elkaar knupt kun je de reactanties niet maar zo bij elkaar optellen. De manier van aansluiten kan het uitrekenen van de totale reactantie beinvloeden namelijk. Zo kun je dus ook de optimale aansluitmanier berekenen van je speakers icm je versterker.

Dat is een voordeel van Sonos; die heeft elk z'n eigen versterker en scheelt je een boel gezeur/gereken. Kost wat meer; maar scheelt ook een boel gedoe :). Het is trouwens wel even handig welke speakers je ook op het oog hebt e.d.

gewoon nee.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-12 14:33
Hangt er vanaf hoe het kastje schakelt. Grote kans dat het kastje parallel schakelt en dan moet je als volgt rekenen:
1/Rtot = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3, etc.
(in serie geschakelt is het gewoon bij elkaar optellen)

Dus stel je haalt 2 speakers van 8 ohm en die zet je aan die speakerswitcher:
1/8 + 1/8 = 2/8 = 1/4 = 4 ohm

met 3 setjes speakers wordt dat dus
1/8 + 1/8 + 1/8 = 3/8 = 1/2,667 = 2,667 ohm

Qua vermogen hoef je er echt niet bang voor te zijn, het belangrijkste is of je versterker die lage waardes daadwerkelijk aan kan en dat je versterker een behoorlijk stuk warmer zal worden. Waarschijnlijk staat er in de manual wel ergens vermeld tot hoe weinig Ohm officieel ondersteund wordt en als ik jou was zou ik daar ivm garantie e.d. ook niet onder gaan zitten. Vaak blijkt echter dat het wel prima kan zonder echte problemen op te leveren, maar het is niet aan te bevelen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-12 23:21
Je versterker heeft het over 6 Ohm, je speakers zullen dus (omgekeerde formule van Sleepkever) dus 3 x 6 = 18 Ohm 'moeten hebben' om binnen _die_ specs te zitten als je ze alle 3 aanzet. Dit is echter niet de max die je versterker aan kan.

Over het algemeen trekt een versterker 2 Ohm nog wel, je moet hem dan alleen niet te hard zetten. Ik zou speakers gebruiken van 8 Ohm en jezelf limiteren met betrekking tot het volume.

Andere optie, aangezien je in de keuken en de veranda niet voor absolute kwaliteit gaat, is per kanaal 2 speakers van 8 Ohm in serie zetten, iedere hoek van de keuken / veranda een speaker. Als je ze alle 3 aanzet heb je samen een impedantie van 1/(1/(8+8) + 1/(8+8) + 1/8) = 1/(4/16) = 4 Ohm, dat kan de versterker (zelfs als ze nominaal vermogen bij 6 Ohm weergeven) makkelijk aan.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Vince22
Bedankt voor jullie supersnelle reacties, alleen met nieuwe termen zoals reactantie wordt het me allemaal niet veel duidelijker... Wel iets, maar niet veel.
Hoezo is de laagte aan Ohms die een versterker moet trekken belangrijker als de hoogte?
Of moet ik het zien dat het vermenigvuldigen van lage waardes slecht is voor een versterker?
(had meer moeten opletten tijdens eletrotechniek merk ik wel :( )

Mag ik dus wel met speakers van 8Ohm werken op de versterker van 6 Ohm? Of is het juist dat ik op zoek moet op laagohmige inbouwluidsprekers uit deze klasse die ik beter bij elkaar kan matchen.

Of kan ik de originele speakers van 6 Ohm wel gebruiken in de keuken icm bijvoorbeeld 4Ohm speakers in de badkamer? Het komt waarschijnlijk niet voor dat alledrie tegelijk aanstaan.

Als ik het rekenvoorbeeld er dan bij pak (bij 4 ohm speakers) is dat dus 1/6 + 1/4= 5/12 is dus 2,4 Ohm als ik het goed heb?
En als ik een 8Ohm speaker zou nemen dan zou dit dus 1/8 + 1/4 = 3/8 dus 2,667 Ohm.

Als ik jullie antwoorden goed heb begrepen is het dus beter voor mijn versterker om speakers aan te schaffen met een hogere impendantie (aantal ohms) als een lagere? Of gooi ik nou alles door elkaar? :F

• Paul
Vince22 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:30:
Hoezo is de laagte aan Ohms die een versterker moet trekken belangrijker als de hoogte?
Hoe lager, hoe minder weerstand. Bij dezelfde spanning kan er dus meer stroom lopen en worden de componenten van de versterker zwaarder belast :) Ga je _te_ laag dan heb je ik principe gewoon kortsluiting.
Mag ik dus wel met speakers van 8Ohm werken op de versterker van 6 Ohm? Of is het juist dat ik op zoek moet op laagohmige inbouwluidsprekers
Hoger mag altijd, je moet dus op zoek naar hogere (of meerdere in serie zetten). 8 Ohm op een 'versterker van 6 Ohm' kan altijd. Het is echter niet zo dat een versterker 'x Ohm is'. Er is een minimum-belasting (en bij de betere versterkers zit er een kortsluitbeveiliging op) en alles daarboven is goed. De rating waar jij het over hebt is waar de fabrikant hem mee heeft ontworpen; op dat punt heeft de fabrikant de metingen gedaan en het ontwerp aangepast om bijvoorbeeld de SNR acceptabel te houden.
Of kan ik de originele speakers van 6 Ohm wel gebruiken in de keuken icm bijvoorbeeld 4Ohm speakers in de badkamer? Het komt waarschijnlijk niet voor dat alledrie tegelijk aanstaan.
Ik zou de originele in de keuken zetten, op de badkamer 8 Ohm en de leuke zuiltjes voor in de woonkamer zijn vaak sowieso 8 Ohm.

Die belastingen (Ohmse waarde) is overigens een benadering, het is een karakteristiek die veranderd met de toonhoogte. Om het simpel te houden nemen ze daar een (soort?) gemiddelde van en die zetten ze op de behuizing. Dit om aan te geven dan een 8 Omh speaker af en toe ook wel richting 2 Ohm zou kunnen gaan in sommige geluiden :) Incidenteel is dat ook helemaal niet erg, part of the game. Pas als je het langdurig en op hoog volume op zulke lage waardes hebt (door bijvoorbeeld veel speakers parallel te zetten) kan de versterker het begeven.
Als ik jullie antwoorden goed heb begrepen is het dus beter voor mijn versterker om speakers aan te schaffen met een hogere impendantie (aantal ohms) dan een lagere?
Klopt helemaal :)

[ Voor 4% gewijzigd door Paul op 06-11-2012 17:44 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Vince22
Nou Paul, door je laatste verhaal is het me helemaal duidelijk geworden.
Bedankt nog voor het corrigeren van mn taalfoutje... Ik schaam me nog net niet voor mn ondertitel haha.

Allemaal superbedankt!
Ik ga dus voor de originele speakers in de keuken:
Uit de handleiding:
Geschikt voor impedantie van 6 ohm – 16 ohm
Bijvoorbeeld deze voor de badkamer:
http://www.aximax.nl/cata...aterdicht-p-71008657.html

En deze schakelaar:
http://www.conrad.nl/ce/n...el-4-weg/1310071&ref=list

Paul, zou je misschien eens die manual willen bekijken en zeggen of deze switch geschikt is?
Het is namelijk allemaal in parallel geschakeld en ik weet nou niet of dat van invloed is....

• Paul
1 en 2 schakelt hij in serie, 3 en 4 ook, en die twee schakelt hij samen parallel.

Ik zou dus de woonkamer op 3 zetten (daar wil je over het algemeen de beste kwaliteit en staan ook de beste speakers) en de badkamer + keuken op 1 en 2.

Gezien de handleiding van je versterker wil deze eigenlijk minimaal 6 Ohm en zou je dus 12 Ohm speakers aan moeten sluiten, maar zolang je geen vette beukfeesten gaat geven in de badkamer en keuken (en het liefst plaats je in de keuken ook 8 Ohm speakers ipv de meegeleverde 6) valt het over het algemeen (your milage may vary :P) wel mee :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Vince22
Superbedankt voor je antwoord, alles is helemaal opgehelderd!

....en weer verlaat een tevreden klant het pand :P

[ Voor 17% gewijzigd door Vince22 op 07-11-2012 09:01 ]

Pagina: 1