Krisp schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 13:19:
Maar die loonontwikkeling is er ook vanuit de bijstand. Het bijstandsniveau is 50-70% van het minimumloon, dus je gaat er 40-100% op vooruit. Als een echtpaar gaat werken, gaat die van 100% van het minimumloon naar 200% minimaal. Dat zijn significante sprongen.
Je gaat hier weer vanuit dat iemand 40 uur kan werken. Ga eens langs bij een gemiddelde sociale werkplaats (neem bijv een kringloopwinkel ofzo), dan zie je dat dat niet realistisch is. Zolang iemand minder dan voltijd kan werken, gaat hij er (bijna) niet op vooruit. Terwijl de maatschappij er wel beter van wordt als een langdurig werkloze 8 of 16 uur werkt ipv 0.
Iemand die magisch een aanstelling voltijd kan vinden en nog magischer in staat blijkt om iedere dag op tijd te verschijnen en de hele dag te blijven en tussendoor genoeg werk doen om niet ontslagen te worden gaat er zonder meer op vooruit. Maar dat is te hoogggegrepen voor een langdurig werkloze. Zelfs de sociale werkplaatsen ontslaan tegenwoordig slecht functionerende gevallen. Die vallen weer helemaal terug op bijstand. Dat is wat je moet voorkomen
Tegelijkertijd worden die geremd door de overheid die allerlei steun voor de allerarmsten toevoegt. Daar heb je twee oplossingen voor:
- Je gaat zwaar inzetten op het uitkeren in natura (je krijgt boodschappen, huur en ziektekosten worden voor jou betaald, en je houdt een klein beetje zakgeld over. Voordeel is dat je mensen 'niets te kiezen' geeft, wat een extra motivator kan zijn om toch te werken. Immers: als je werkt, heb je geld en kun je kiezen. Nadeel is dat je de verantwoordelijkheid nog verder bij de staat legt en de mensen als een kind behandelt. [/q]
Uitkeren in natura of geld maakt weinig uit voor afhankelijkheid. Mensen als kind behandelen is misschien nog niet zo gek. De 'productieve' leden van de maatschappij hebben bewezen zelfstandig te kunnen zijn. Mensen die dat niet voor elkaar krijgen zijn niet lui, ze zijn grotendeels incapabel, net zoals een kind dat is. - De andere kant op kan ook: je legt 'armenzorg' veel meer bij instituten als het rode kruis, kerken, moskeen en andere liefdadigheidsorganisaties neer. Daarmee leg je de verantwoordelijkheid veel meer in de samenleving zelf en moeten mensen zich actief ergens aansluiten (geeft eigenwaarde) om iets te bereiken. Nadeel is dat veel van deze instanties een religieus karakter hebben, wat tot allerlei vervelende consequenties kan leiden.
Dat laatste lijkt me volstrekt onwenselijk.
Bekeer je als je vanavond wilt eten of
Kom bii de knokploeg van mijn politieke beweging en ik zorg voor je
We hebben juist de staat opgericht om hier vanaf te komen.
Ik ben het met je eens dat een stap in die richting sterk gestimuleerd moet worden, maar voor mij is een onoverkomelijk bezwaar dat je dan sociale ongelijkheid krijgt: je kunt niet verantwoorden dat iemand omdat hij uit de bijstand komt, meer krijgt dan iemand die daar nooit in gezeten heeft. Onvermijdelijke consequentie is daarom dat iedereen die rond het minimumloon zit, eveneens allerlei subsidies ontvangt en dat het niet meer loont om meer te gaan verdienen dan het minimumloon. Als je dat wil voorkomen, krijg je dat bijvoorbeeld 5 miljoen Nederlanders zorgtoeslag ontvangen en dat iedereen kinderbijslag krijgt.
Van dat probleem moeten we af. Het sociale stelsel is te groot, de verantwoordelijkheid ligt te veel bij de overheid en er wordt te veel op geleund. het kost daardoor klauwen met geld. De oplossing moet imo niet gevonden worden in het aanscherpen van eisen, maar in het simpelweg onaantrekkelijk maken van de regelingen zodat je alleen in uiterste nood een beroep doet op een fonds. Als je er in zit, moet je eruit willen en genoegen willen nemen met een minimumloon. Of dat nu met vervangende arbeid moet, het innemen van elke vorm van keuzevrijheid, het toepassen van disciplineringskampen of andere oplossingen maakt me eigenlijk niet uit. Mensen moeten verantwoordelijkheid willen nemen.
Eens dat de woud aan subsidieregelingen vereenvoudigd moet worden. Al is het alleen maar omdat je zowat doorgeleerd moet hebben om te weten exact waar je recht op hebt. Dat geeft pas ongelijkheid.
Maar ongelijkheid tussen uitkeringsgerechtigden en werkenden? Die is er zeker en die is overduidelijk in het voordeel van de werkenden. Zelfs rond minimumloon. Iemand met gat van 5 jaar in CV is verplicht om te solliciteren, maar weet bij voorbaat al dat z'n brief weggegooid gaat worden. Dat weegt veel zwaarder dan het financiele.
Mbt financiele: wederom glijdende schalen. Als jij EUR 0 verdient krijg je volle bijstand, verdien je een beetje, dan krijg je wat minder bijstand - maar wel zodanig dat je iets overhoudt aan wat je doet. Als je die schaal laat glijden naar nul op niveau van minimumloon zal iemand tegen minimumloon altijd meer overhouden dan iemand eronder die (deels) bijstand ontvangt. Idem met zorgtoeslag, idem met huurtoeslag en ga zo maar door. Principe moet overal zijn dat (meer) verdienen loont, maar tegelijk dat degene die echt hulp nodig hebben het krijgen. Als je dat structureel doet zal het nooit mogen voorkomen dat iemand die minder verdient meer overhoudt dan iemand die meer verdient. Dat is namelijk juist de armoedeval die je hiermee bestrijdt.
Waar ik het oneens mee ben is die nadruk op verantwoordelijkheid. Zoals ik eerder aangaf, dat is gewoon zinloos bij het gros van langdurig werkelozen. Als ze structureel verantwoordelijk voor zichzelf waren geweest, waren ze nooit in die situatie terechtgekomen. Enige wat je bereikt met het roepen dat ze dat moeten tonen is dat je hun falen er harder inwrijft. Als je naast roepen ook stukken basisvangnet ontneemt maak je hun bestaan nog ellendiger en marginaler.
Hier zijn geen magische oplossingen, maar ik blijf erbij: maak het in ieder geval interessant om te beginnen met een beetje verantwoordelijkheid, met een beetje werk.